רשב"ם לבראשית פרק כט
פסוק א
וישא יעקב רגליו -
מתוך שהבטיחו הקב"ה הלך בשמחה ובמרוצה.
בני קדם -
ארם, כדכתיב:
ארם מקדם.
פסוק ב
רובצים עליה -
ממתינים עד אשר יאספו כל העדרים וגללו את האבן.
והאבן גדולה על פי הבאר
שלא יפול שם אדם, או שלא ישאבו ממנה שאר בני אדם.
פסוק י
ויגל את האבן
לבדו. להודיע גבורתו בא הכתוב.
פסוק יג
את כל הדברים האלה -
שאביו ואמו שלחוהו אל אנשי משפחתו.
פסוק יד
אך עצמי ובשרי אתה וגו' -
ויפה כוונת לבא אלי.
פסוק טז
וללבן שתי בנות -
והפסיק תשובת דבריו של יעקב, כי לפי שהיה לו שתי בנות והקטנה מצאה חן בעיניו לפיכך [ביקש] את הקטנה.
פסוק יז
רכות -
נאות וור"ש בלע"ז. וכלה שעיניה נאות אין כל גופה צריך בדיקה. ועיניים שחורות אינן רכות כלבנות.
יפת תואר -
כמו במחוגה יתארהו דפוס החוטם והמצח והפה והלחיים.
יפת מראה -
לבן ואדמדם.
פסוק כא
כי מלאו ימי -
שבע שנים עבדתיך.
פסוק כה
והנה היא לאה -
בדבר שלא נודע תחילה אומר והנה.
וכן:
והנה חלום.
פסוק כז
מלא שבוע זאת -
שבעת ימי המשתה של לאה.
ונתנה -
ותנתן לך.
גם את זאת
מיד.
בעבודה אשר תעבוד עמדי
אחרי נשואי רחל.
עוד שבע שנים אחרות -
כדכתיב:
ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף ויאמר יעקב אל לבן שלחני וגו' כי עכשיו הושלמו ארבע עשרה שנה בשתי בנותיו.
פסוק ל
ויאהב גם את רחל -
וגם אהבה יותר מלאה כלומר: בא אליה וגם אהבה. רוב גם הפוכים כן בתורה.
וכן:
וברכתם גם אותי גם תברכו אותי.
וכן
גם אותך הרגתי, הנה לחצתי רגליך ונעשית שפי ופסח גם עדיין הייתי הורג אותך.
פסוק לא
ורחל עקרה -
בשביל שכתוב לפנינו שאמרה ליעקב:
הבה לי בנים כתב כן.
פסוק לב
יאהבני -
כמו יאהבני.
וכן
הבדל יבדילני (ישעיה נו כמו:
יבדיליני (בצירי).
פסוק לד
על כן קרא שמו לוי -
י"ל שיעקב קרא לו שם.
הפרק הבא