רשב"ם לשמות פרק ה
פסוק ב
מי א' אשר אשמע בקולו לשלח את ישראל -
שהם עבדי מארצו לעובדו, מה חלק יש לו בעם הזה שיעבדוהו.
פסוק ג
ויאמרו אלהי העברים וגו' -
כלומר: עם ישראל מעבר הנהר באו לגור הנה וזהו אלהי בני עבר הנהר והן עמו וצריכין לעובדו
- פן יפגענו וגו'.
פסוק ד
תפריעו -
תבטלו או תנתקו ותפרידו כמו:
ופרע את ראש האשה.
לסבלותיכם -
למלאכה שלכם ואל תבטלו מעסקיכם, וגם תבטלו אחרים ממלאכה שלי.
פסוק ו
הנוגשים -
ממונים על השוטרים, כמו:
שופטים ושוטרים ממונים לצוות את השוטרים, והשוטרים רודים בעם לעשות מה שהשופטים מצוים.
פסוק ז
לתת תבן -
תבן היו מערבים בחומר ועושין ממנו לבנים.
פסוק ח
מתכנת -
חשבון.
כי נרפים הם -
ויכולים לעשות יותר.
פסוק ט
ישעו -
אינטנדאנ"ט בלע"ז כמו:
וישע אל הבל.
ולא ישעה אל המזבחות (ישעיה יז).
פסוק יא
כי אין נִגְרָע -
קמץ גרוע לשון פעול. ואילו היה פתח היה לשעבר. וכן נשגב קמץ, אבל נשגב פתח לשעבר ואילו היה לשעבר היה לו לכתוב כי לא נגרע בפתח.
פסוק יג
אצים -
דוחקים וממהרים, כמו:
ויאיצו המלאכים.
פסוק טז
תבן אין נִתָּן -
קמץ אין נתון לנו
אבל נתן בפתה לשעבר,
ניתן הסכל (קהלת י).
וחטאת עַמֶּךָ -
אם דגש וקמץ הוא כן צריך לפרשו. אנו מוכים והרי חַטָּאת עושים עמך. אבל אילו היה חטאת פתח היה פתרונו חטאת של עמך.
פסוק כב
וישב משה -
אל המקום שהיה מדבר עמו שם.
למה הרעתה -
בשביל שהוא סמוך (לה"י) (נ"א לעי"ן)
למה הרעתה לעם הזה -
ואם תאמר כי נתחייבו בשביל רוב חטאתם ואין ראוים ליגאל, א"כ -
למה זה שלחתני - אם אינן ראוין לגאולה ולהיוושע.
הפרק הבא