רשב"ם לויקרא פרק א
פסוק א
ויקרא אל משה -
לפי שכתב למעלה בסוף הספר
ולא יכול משה לבא אל אהל מועד וגו' - לכך קראוהו הקב"ה מתוך אהל מועד, וכן פירוש המקרא:
ויקרא אל משה מאהל מועד וידבר אליו לאמר.
מאהל - מוסב על
ויקרא - כמו:
ויקרא אליו ה' מן ההר לאמר.
וישמע את הקול מדבר מאהל - מעל האהל שמע את הקול.
ויקרא אליו אלהים מתוך הסנה לאמר.
כפל לשון של וידבר, כמו שפירשתי בפרשת נח, כאשר יאמר:
דבר אל אהרן ואמרת.
כן יאמר:
וידבר למשה לאמר למשה.
פסוק ב
כי יקריב -
כשיתנדב קרבן שאינו חובה, בשביל חטא.
אם עלה -
שהתנדב בלשון זה. ולפנינו מפרש
ואם זבח שלמים.
לרצונו -
אם זכר תמים יקריבנו ולפתח אוהל מועד אז יהיה לו לרצון. אבל בחולה ובעל מום כתיב:
הירצך או הישא פניך.
וכן:
ומנחה לא ארצה מידכם.
פסוק ה
והקריבו -
קבלת הדם והולכתו כדי לזורקו על המזבח.
וגם רבותינו כך פירשוהו.
אשר פתח אהל מועד -
ולא מזבח שבתוך אהל מועד.
פסוק ח
הפרד -
חלב.
פסוק ט
וכרעיו -
רגליו
פסוק טו
ומלק -
חכמים פירשו היאך, מדכתיב:
ומלק את ראשו - ולא כתיב ומלק אותו, כמו שכתוב:
ושחט אותו.
פירש דונש:
כי ראיה הוא לדברי רבותינו שראו עבודת בית המקדש, כי הוא חותך בצפורנו שדרה ומפרקת מאחריו, עד שמגיע לצואר ויורד וקוצץ עד שמגיע לסימנין וקוצצן.
ונמצה -
בדבר רך ראוי לומר כן, כדכתיב:
את קובעת כוס התערלה שתית מצית.
אך שמריה ימצו.
פסוק טז
מראתו -
כמו:
ושמתיך כראי.
הוי,
מוראה ונגאלה. ענין טנוף המה.
ותרגומו: זקפיה.
והוא כריעי וזבל.
בנצתה -
גם הנוצה עם הזפק.
הפרק הבא