רשב"ם לויקרא פרק ב
פסוק א
מנחה -
כבר פירשתי לשון דורון בבראשית. מגזרת
נחה את העם.
פסוק ב
מלא קמצו -
חכמים פירשו במסכת יומא:
שקומץ בשלוש אצבעותיו האמצעים.
אזכרתה -
לשון זכר רגיל, לומר בלבונה מפני הריח העולה.
וכן כתיב:
מזכיר לבונה.
וכן:
והיתה ללחם לאזכרה.
מיני מנחות הכתובות כאן מפורשים במנחות, מנין חלותיהם וכמה לבונה וכמה שמן בכל אחת ומהו מחבת ומה היא מרחשת.
מרחשת -
כלי עמוק ומעשיה רוחשין, אבל
מחבת אינו עמוק וכולן באות מצה, כמ"ש:
בצו את אהרן.
פסוק יא
וכל דבש -
פירות האילן תמרים קרויין דבש.
פסוק יב
קרבן ראשית -
שתי הלחם בעצרת הקרוין מנחה חדשה. ובכורי פירות המפורשים בכי תבא.
תקריבו אותם לה' -
בעזרה תביאו אותם לתנופה ולא לקרבן המזבח.
פסוק יד
ואם תקריב -
לכשתקריב מנחת העומר.
גרש -
כמו:
ויגרס בחצץ שיני - טחון ברחים של גרוסות.
הפרק הבא