רשב"ם לבמדבר פרק ה
פסוק ב
[וישלחו מן המחנה]
לאחר שנסדרו ונקבעו סדר המחנות וחנייתן, הוצרך לומר שילוח טמאים מן המחנות.
פסוק ו
חטאת האדם -
הכתובים בפרשת אשם גזילות בסוף פרשת ויקרא:
וכחש וגו' בעמיתו בפקדון וגו' - ובשביל גזל הגר שאין לו גואל נשנית כאן.
פסוק ז
והשיב את אשמו -
הקרן.
פסוק ח
מלבד איל -
האשם האמור בויקרא.
האשם המושב -
הקרן ישוב לכהנים.
פסוק ט
וכל תרומה -
תרומת ראשית, שישראל מפריש ותרומת מעשר שהלוים מפרישים, המפורשין בפרשת שלח לך.
פסוק י
איש אשר יתן לכהן -
שיתנדב דבר הראוי לכהנים, כגון: חרמים וכיצא בהם.
לו יהיה -
כלומר: לכהן יתננו.
ומדרש אגדה:
איש אשר יתן לכהן -
מה שחייב ליתן לו.
יהיה - לו ממון הרבה ולפי שמיותר הוא דרשו כן.
פסוק יב
כי תשטה -
כי תסור, כדכתיב: שטה מעליה
ושחטה שטים העמיקו.
פסוק יג
ועד אין בה -
שזינתה.
והיא לא נתפשה -
לא נאנסה, שאם הסתירוה באונס פטורה.
פסוק יז
מים קדשים -
מי כיור.
פסוק כא
לאלה ולשבועה -
כשמשביע אדם את חבירו יאמר: הנני משביעך בשם על זה הדבר, שאם תכזב בי תהיה מקולל, כאשה פלונית שצבתה בטנה ונפלה ירכה.
פסוק כח
ונזרעה זרע -
תתעבר.
פסוק לא
ונקה האיש מעון -
אף על פי שגרם לה פורענות זו ע"י קנוי שקינא לה.
ולי נראה:
ונקה האיש מעון - שלא סבל אשתו להיות מזנה תחתיו ואילו שתק לא היה מנוקה מעון שהיא אסורה לו, אלא היא תשא את עונה שהרי זינתה, ולפיכך קבלה פורענותה.
הפרק הבא