רשב"ם לבמדבר פרק ו
פסוק ג
משרת ענבים -
פירש מנחם:
ושרת את אחיו - והרי המ"ם, כמו מ"ם של
מרמס ושל
משמר, ושל
משמן בשרו ירזה. ולא יתכן לשון שירות כי אם אצל עבודת בני אדם לאדוניהם.
לכן אומר אני: שמשרת מחטופי למד פעל הוא מגזרת שרה, כמו
מקנת כסף - מגזירת קנה ופרשתו אם כי לא נמצא במקרא נמצא בלשון התלמוד, נזיר ששרה פתו ביין.
ואם בלשון המקרא, הרי מצינו בירמיה:
אם לא שריתיך לטוב - ופירושו כמו:
מישרא קיטרין שבדניאל, כלומר: פתחתיך מן האזיקים במעשה שהיה. ואמר שריתיך כמו:
וזריתי פרש על פניכם - מגזרת
זרה הלאה.
אף כאן
משרת ענבים - כל מה שנבדל ונופל מן הענבים, כאדם הנבדל וניתר מקשר הכבלים והזיקים שקשור בהם.
פסוק יג
יביא אותו -
את עיקר קרבנו כמו שהולך ומפרש.
פסוק כא
מלבד אשר תשיג -
שאם נדר קרבנות הרבה לשם שמים יביאם. מלבד אלה של חובה. דוגמת מלבד מתנותיכם
ומלבד כל נדריכם.
פסוק כג
כה תברכו את בני ישראל -
כלומר, לא תברכו מברכת פיכם כאדם שאומר תבואתה לראש פלוני כך וכך, אלא אלי תתפללו שאברכם אני, כמו שמפרש -
יברכך ה' - ואני אשמע קולכם כאשר תאמרו,
ואברכם - לישראל, כמו שמפרש -
ושמו את שמי על בני ישראל - כשיברכו הכהנים לישראל בשמי ולא בשמם, אני אברכם לישראל, כמו שהתפללו הכהנים ואומרים:
יברכך ה'.
פסוק כו
ישא ה' פניו אליך -
כדכתיב:
ופניתי אליכם, שלא יתיר פנין מכם. ומה שכתוב:
אשר לא ישא פני איש, הקב"ה לא ישא פני איש לנקותו מכל פשעיו, אבל הוא ישא פנים שלו את אהובו שיפנה אליו לחננו, כדכתיב:
ופניתי אליכם והרביתי אתכם.
הפרק הבא