רשב"ם לבמדבר פרק כד
פסוק א
לקראת נחשים -
לנסות ממקום למקום אולי יוכל לקללם. אלא מעתה נתכוין לברכם בלב שלם ומתוך כך כתיב כאן:
ותהי עליו רוח אלהים - שרוח שכינה שרתה עליו מאהבה דרך חיבה.
פסוק ג
שתום העין -
פתוח עין. רואה מראות אלהים כמו ששנינו עד שישתום ויסתום.
פסוק ד
אשר מחזה שדי יחזה -
פעמים נופל שוכב בלילה ופעמים גלוי עינים ביום. כי עתה היו נבואות הללו ביום. כמו
נופלים על פני השדה בשאול. שובבים.
פסוק ו
כנחלים נטיו -
ננטיו. מיושרים
כאהלים -
כמו:
מור ואהלות. כַּאֲהָלִים כַּאֲרָזִים עלי מים פת"ח לפי שהוא במקום חטף.
כארזים על יבלי מים. אבל
בחור כארזים קמ"ץ שהוא מבורר כְּהָאֲרָזִים.
פסוק ז
וירום מאגג -
מלכות שאול.
כל
מלכי עמלק נקראין
אגג.
כמו כל
מלכי מצרים קרוים
פרעה.
מלכי פלשתים אבימלך.
ושל
ירושלים מלכי צדק.
אדוני צדק.
פסוק ח
תועפות -
חוזק כמו:
ותועפות הרים לו.
פסוק יד
איעצך -
עצה להכשילם
לפי דעתי.
אשר יעשה העם הזה לעמך באחרית הימים -
אבל עתה בקרוב בחייך לא תירא מהם. וזו היא העצה:
הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם וגו' - וכאן סתם משה את העצה, לפי שבלחש אמרה בלעם לבלק ולא נודעה העצה עד שפירשה משה בשעת הצורך.
פסוק יז
אראנו -
אני רואה עתה עכשיו את העתידות ולא עתה יהיה.
כל בני שת -
לפי הפשט:
זה מלך המשיח.
פסוק יח
יְרֵשָׁה -
כמו שְׁמֵנָה.
נפש שבעה. ארטור"א.
פסוק יט
וירד מיעקב -
יהיה רודה בכל המלכיות איש מיעקב.
והאביד שריד מעיר -
מאדום, כדכתיב:
ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר.
פסוק כ
וירא את עמלק -
ממקום שהיה שם משם ראה אותם.
ראשית גוים -
כתרגומו.
פסוק כא
איתן מושבך -
כסבור אתה שאיתן יהא מושבך ושיהא בסלע קנך קיים. לא יהיה כמו שאתה סובר אלא אחר כן:
יהיה לבער קין - עד מקום רחוק.
פסוק כב
אשור תשבך -
מלכות אשור תשבך. ויגלה אותך בשבי.
פסוק כג
אוי מי יחיה -
מפני מלך המשיח, בשומו הקב"ה אלה הדברים שיקרקר כל בני שת.
פסוק כד
וצים -
כמו:
וצי אדיר דרמו"ן בלע"ז הוא בורני גדולה.
הפרק הבא