רשב"ם לדברים פרק כח
פסוק ה
טנאך -
שיהא מלא פירות.
ומשארתך -
הוא כלי שנותנין בו את הבצק.
פסוק ח
באסמיך -
באוצרותיך. שיהיו מלאים דגן תירוש ויצהר כדכתיב:
וימלאו אסמיך שבע.
פסוק י
נקרא עליך -
שימלא משאלותיך. בהראותו כי אַתֶּם עִמּוֹ.
פסוק כ
המהומה -
ע"י קולות וברד. כמו:
וירעם ה' בקול גדול וגו' על פלשתים ויהמם.
המגערת -
הנני גוער לכם את הזרע וארותי את ברכותיכם.
פסוק כב
בשחפת וגו' -
מיני חלאים הם.
קדחת ודלקת וחרחר -
מיני חמימות הם.
פסוק כג
והיו שמיך אשר על ראשך נחשת -
שלא ירד מטר מן השמים. אלא -
יתן מטר ארצך אבק ועפר -
הרוח במקום שרגיל להמטיר מטר ימטיר לך מן השמים אבק ועפר, כלומר: מגבהי ההרים שהן יבשים מאין מטר, ירד אבק ועפר שינקרו עיניכם. ומתוך כך -
יתנך ה' נגף - שלא תוכל לראות ותברוח מפני אויביך.
פסוק כד
מטר ארצך -
לשון ירידה כמו:
המטיר על סדום ועמורה גפרית ואש.
ימטר על רשעים פחים אש וגפרית.
פסוק כו
ואין מחריד -
אין מבריח העופות מעל הנבלות, כי אין קוברין.
פסוק לז
ולשנינה -
לדבור כמו:
ושננתם.
פסוק מ
ישל -
כמו:
ונשל גוים.
וכן:
ימל קצירו מן
ונמלתם.
וכן
אחריתו כנחש ישך, מן
נשך הנחש. ל' יפעל.
פסוק מו
לאות -
שהמקלל יקלל לשונאו להיות כמוהו, (גם י"ל שלא עבדתם להקדוש ברוך הוא).
פסוק נו
תרע עינה באיש חיקה ובבנה ובבתה -
הגדולים מתת להם מכל מה שתאכל.
וגם בשליתה [משליתה] ובבניה אשר תלד -
בסתר, שלא יוודע לפי שתאכלם בחסר כל.
גם מאלה -
תרע עינה כאיש חיקה ובבנה ובבתה - מתת להם.
פסוק נז
ובשליתה -
שליא ממש כמו שמצינו בתלמוד,
לפי הפשט.
פסוק נט
ונאמנים -
ארוכים ומקוימים, כמו:
לדור ודור אמונתך, ותקעתיו יתד במקום נאמן.
פסוק סה
לב רגז -
דחיל.
פסוק סו
מי יתן ערב -
לפי הפשט:
ערב העתיד לבא, שכן דרך החולים.
פסוק סט
בחורב -
תוכחות שבפרשת אם בחקותי שכתוב בסופן:
ביד משה בהר סיני, הוא הר חורב.
הפרק הבא