ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל עמוס הרב שניאור פרדס הרב אריאל ינאי |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 889100/1 המשך | |
תאריך: |
ב בניסן התשע"ד
02/04/2014 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד אברהם דבירי | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד טליה קופלמן פרדו וטו"ר נפתלי לוי | |||
הנדון: | גירושין, מזונות, חלוקת רכוש – כריכה | |||
נושא הדיון: | גירושין, מזונות וחלוקת רכוש בידועים בציבור שערכו הסכם ממון ואח''''כ נישאו כדמו''''י |
"אנו נפגשנו במקרה ב"חצי חינם" ופגשתי אותו, ואמר שראה אותה ב[ס'] בהוד השרון, על כל פנים, פניתי לעו"ד שלי, לקחתי חוקר שיבדוק מה קורה? והוא המשיך לראות שהיא חונה, והיא נוסעת אתו לכל מיני מקומות לרקוד, פעם בפ"ת, פעם למקום אחר, יותר מזה הוא דיווח לי שהיא נסעה מכ"ס, אנו גרים בכ"ס, לבילינסון הוא חיה לה, והם נסעו מהלך כמה דקות לפ"ת לרקוד שם, אפילו שם נפגשו, והוא דיווח לי שבמעקבים שעשה שהם היו נכנסים ויוצאים מחובקים מהריקודים.
האשה: שקר וכזב.
...
האשה: עלילת שווא, שקר וכזב."
"ש: שמעת מה [פלוני] אמר על המפגשים שלך עם [ד' ו']. זה נכון.
ת: זה לא נכון, הקשר של חברים בלבד.
ש: הלכתם מחובקים ביחד.
ת: מה שאני לא זוכרת, הריקודים זה [פלוני].
ש: לא שואל ריקודים, מעבר לריקודים האם יצאת עם [ד' ו'] ויצאתם מחובקים.
ת: לריקודים בלבד, ואם נפגשנו בגלל שהייתי במצוקה, ש[פלוני] איים עלי על תביעת גירושין, והמצב לא היה טוב הוא שימש לי כאזן קשבת וביקשתי ממנו עצה איך אני יכולה להתגבר על העניין הזה, לא רציתי את הגירושין, ו[ד' ו'] כחבר טוב, ואין בינינו יחסים, אני מתביישת איך שאתם מדברים, אני רוצה לבקש, הייתי אשה טובה, הייתה בינינו אהבה טובה, היו לי חיים לא קלים, שמחתי מאוד שיש לי אהבה ואוהבים אותי ואוכל לשקם את חיי, משפחתי חשובה לי, גידלתי לבדי שני ילדים, כשאני עומדת כאן, מה שרוצה זה כלכלי בלבד הוא רוצה לחיות עם אשה אחרת הוא זה שאמר לי לחזור לריקודים ורצה להכשיל אותי, רציתי לרקוד עם [פלוני], וביקשתי ממנו שירקוד אתי, הריקודים נותנים קרן אור.
ש: האם התחבקת אתו או לאו, לא במסגרת הריקודים.
ת: איני זוכרת דבר כזה, הדבר היחיד שיכול להיות שנפגשנו, בשביל לקבל עצה.
ש: התחבקת אתו או לאו.
ת: יכול להיות שרצה לנחם אותי, לעודד אותי, מעבר לזה אין כלום, זה חבר טוב, שליווה אותי שנים.."
...
"נסעת לפ"ת וכשיצאתם מהמכונית בין הכניסה למכונית לאולם הוא הלך איתך מחובק.
ת: לא זוכרת.
ש: תאריך 01/03/2012 הוא לוקח אותך את מחובקת אתו לאולם.
ת: לא זוכר (=לא זוכרת), [ד' ו'] הוא חבר טוב קרוב של 20 שנים הוא ליווה אותי גם בעניינים משפטיים, לא היה לי אף אחד הוא חבר טוב,
ש: כשנסעתם לנתניה לשמורת האירוסים, חנית בסוף [...] והוא אסף אותך.
ת: לא.
ש: מהיכן אסף אותך.
ת: לא זוכרת.
ש: למה לא אסף אותך מהבית,
ת: לא זוכרת, [ד' ו'] חבר טוב של [פלוני],
ש: למה לא בא לקחתך מביתך."
...
"ש: גב' [פלונית]. את רואה אותך פה עם [ד' ו'], שאתם הולכים ל...
ב"כ א: תשיבי אם את שם או לאו.
בית הדין: אל תשיבי.
ת: יכול להיות שעשו פוטומונטאז',
ש: זו את.
ת: כן."
"ש: גב' [פלונית], את ו[ד' ו'].
ת: כן.
ש: את פה.
ת: כן.
ש: זה המשך של אותה תמונה, שניכם מחבקים אחד את השני.
ת: כן נכון. זה הכול בשביל לעודד אותי.
בית הדין: מתי היו התמונות.
ב"כ ב: זה בפולג, הם מחובקים ביום 14/03/2012."
"ש: עו"ד [ד' ו'], כשאתה מגיש עייף מהלשכה, אתם מגיעים לאולם ריקודים, הולך איתה מחובק מהרכב עד לאולם ריקודים.
ת: לא זוכר, כאשר היא הייתה במצב נפשי לא טוב, רציתי לעודד אותה, אז חיבקתי אותה, כל הזמן מחבקים ונוגעים אחד בשני, זה אצלנו, כך מתנהגים."
...
"ת: שאלתי אותה אם היא מכירה את שמורת האירוסים, והיא אמרה שלא, ירדתי להראות לה את השמורה, ואז הודיע לי עו"ד ד' שיותר מאוחר, ואז אכלנו במסעדת אל־גאוצו, יש לי אישור קבלה.
ש: עו"ד [ד' ו'], אתם נוסעים לשמורת האירוסים, מטיילים בחיק הטבע.
ת: חיפשתי אירוסים, ורציתי להראות לה.
ש: מחובקים.
ת: לא.
ש: תראה הצגתי לה תמונה ביחד איתך.
ת: לא יודע.
ש: אחרי שמורת הטבע, טיילתם בטיילת.
ת: לא. לא הגענו לטיילת, משם ישר למסעדה."
...
"ש: אם היו שיחות עם [פלונית] לא בעניין עבודה.
ת: הקשרים לא רק ענייני עבודה, קשורים למשפחתי, זה ידידות של 20 שנים, לא יודע אם לך יש חברים, זה ידידות ומחליפים כל מיני דברים, כך שאתה שואל אותי עבודה, אולי קרה משהו באותו תאריך, משהו דחוף, לא זוכר מה היה ביום כזה, זה שהיו שיחות אישיות ונפשיות כן, ולכן אני ידיד שלה ועוזר לה עם הקשיים שלה עם הבעל שלה, מה לעשות בשביל זוגיות שלה הוא יתחרט על כך, כדאי לו לחזור אליה, איני יודע מה היא תסכים הוא מפסיד אשה נעדרת, ואסור לשים קץ לנישואין.
ש: זה מתבטא בחיבוק.
ת: בחברה שלנו, זה טבעי לחלוטין.
ש: שמורת האירוסים מחובקים.
ת: לא הודינו בזה אתה אמרת זאת."
...
"ש: אתה מקשר את התמונות שכן אתם.
ת: יכול להיות שכן.
ש: התמונות בשמורת האירוסים.
ת: לא בתוך, זה נמצא על הכביש מעבר לשמורת האירוסים, חיפשתי את הכניסה לשמורת האירוסים.
ש: וגם בשמורת האירוסים הלכתם מחובקים.
ת: שלא תעלה על פרחים.
ש: וכאן.
ת: מחפש את הדרך...יש יד על המצח.
ש: אתה מחבק אותה.
ת: לא.
ש: היא לא מחבקת.
ת: לא.
ש: מר [ד' ו'] באמת, קצת כבוד לעצמך. היא לא מחבקת אותך?
ת: לא אפרש לך את התמונות. מנסה לאן אתה מוביל, מה קרה פה?"
"בית הדין: שאר העובדות שהלכתם מחובקים.
האשה: הוא עודד אותי לחזק אותי כחבר טוב, של עשרים שנים, יודע עלי הכול.
בית הדין: את מחבקת אותו.
האשה: בשביל להיות מחוזקת, אנו רוקדים, כחילונים, אנו כל הזמן מחובקים, זה חיבוק כמו של אח ואחות, אנו ביחד, זו התנועה הטבעית שלי. אתם בטח יודעים איך רוקדים כזוגות, זה כמו אח ואחות, הייתי במצב נפשי מאוד קשה. הוא כחבר טוב הוא עודד אותי."
"ש: מה עשו ברכב.
ת: חניון חשוך. ה[ס'] פעיל ביום, יש מכוניות מאוד בודדות, תאורה חלשה, זה לא מקום מקורה, לילה ותקופת חורף, חשוך."
"כשאני הטחתי דברים אלו בפניה היא הכחישה זאת, והיא מסתירה ממני, ואמרה לי שזו חברה, על מסרון ששלחה לה חברה, ולקוחה שלא שולחת מסרון, החשדות גברו היא אמרה לי שהיא רוקדת וכל פעם אומרת "בכל מקום אחר"... ולא חפרתי, כששאלתי אותה [ד' ו'] מגיע לריקודים היא אמרה שכמעט לא מגיע, בדצמבר 2011, החשדות גברו, וגיליתי במקרה היא אמרה לי על מקום קבוע ברעננה, ואני רואה שהיא נסעה בסה"כ שני ק"מ, ואין ריקודים בטווח של הבית, התחלתי ללכת בערבים מדי פעם בעיר לחפש את הרכב, עד שגילתי אותו בתחנת הרכבת, הרכבת האחרונה בשעה 21:30, ומצאתי את הרכב חמש או שש פעמים, זה היה בנוב' 2011, ביום 12/01/2012 אני שוב מצאתי את הרכב, חיכיתי ברכב, הם הגיעו, הם היו בתוך הרכב שלו, [ד' ו'] והיא! הם הגיעו למגרש החניה בתחנת הרכבת, יצאתי מן הרכב, ואמרתי מה זה צריך להיות, מה אתם עושים פה לבד, והיא השתקתה לגמרי, הייתה בהלם, והוא אמר שיש עסקים ואנו מנצלים את הדרך לריקודים, זה היה בשעה 12:00 בלילה, לא יודע "איזה עסקים גדולים" שצריך פעמים בשבוע לנסוע ברכב שלו. אחרי שנסע, ולקחתי אותה לבית, זה רבע שעה הליכה, אני ביקשתי ממנו שיגיע אלינו הבית, והוא ניסה לומר שלא יכול, ואמרתי: אני רוצה לדעת מה קורה ביניכם? במקרה שבבית ששמעתי את השיחה, תגידי "מה אתם זוממים מאחורי גבי", לא חששתי על רומן, חשבתי משהו שלא אדע היא אמרה שאתה הטוב ביותר שקרה לי! נחזור לעניין הוא הגיע לבית והסביר שני דברים, הם מנצלים את הנסיעות כדי לטפל ב"עסקים המרובים" שיש לה, (בציניות), ואמר שהם רוקדים יחד והם כבר נוסעים כמה שבועות ביותר אינטנסיביות במכונית שלו כדי לנצל את הזמן ולדבר, ושהם מאוד מצטערים והייתה טעות, ושאלתי למה אתה עושה זה, אתה מבין את המשמעות המשפטית הוא אמר שעדיף שלא תדע, אמר שזה טעות, ולא יקרה יותר, והתחייבו שזה לא יקרה. יפה! הם יצאו מהבית, ואני אחרי שהוא יצא, אמרתי לה שהדבר הזה לא בסדר, לא מוכן את צריכה לבחור ביני לבינו, והיא אמרה שאם יש לה 200,000 ₪ לעבודות, בגלל העבודות, דבר זה לא נראה לי, אני הייתי שותף לשני דברים "פינוי בינוי", והוא לא ייצג אותה, הייתה התייעצות עם הוועד הבית, והוא הצהיר שאינו מבין בזה."
"ש: היה מקרה לפני כשנה ושלושה חודשים, החזרת אותה לתחנת הרכבת, והדלת נפתחה, ושאל מה זה צריך להיות.
ת: המקרה זכור לי, היה מקרה שחזרתי למקום המכונית שלה, ראיתי דמות חשודה, חשבתי שיש גנב, הארתי עם הפנסים הוא יצא מהמכונית והם נסעו ביחד.
ש: שאל מה צריך להיות.
ת: כן."
"ש: הוא ביקש לברר.
ת: כן.
ש: אתה באת.
ת: כן, התארחתי אצלם."
"ש: אם המפגש הזה בשעה 12:00 בלילה, הכול ידידותי, למה צריך שתאמר לו אתה עושה שגיאה.
ת: אתה לא הייתי בפגישה, אתה לא מראה את הדברים הוא שאל אם יש דברים אינטימיים, אני אמרתי שהוא עושה שגיאה, אין שום עניינים.
ש: הוא בא בטענות על זה.
ת: הוא אמר זאת, ואני שכנעתי אותו שאין כלום, וכדי לשמור על זוגיות, וביקשתי אישור לרקוד.
ש: הוא אמר שהוא מתנגד לרקוד ביחידות.
ת: נאמר שאמשיך לרקוד איתה."
"ת: כל מה שהפריע לו שיש בעיה בינו לבין אשתו לחוסר אימון, ושאל אם יש משהו בינינו, אני אמרתי לו שאם לא היינו חשודים, הרי יש כרטיס, אני אמרתי לו אני חוזר כעת מריקודי־עם, תוציא את כל השטויות, אני אמרתי לו אנו הרי ידידים, הוא היה איתי בידידות, עזרתי לו משפטית, גם למשפחתו, היינו מטיילים בהיסטוריה צבאית, היינו בדרום בשדה כלניות, וביקש לצלם אותי עם [פלונית]."
"במידה ויפקע הקשר בין הצדדים, מוסכם כי ממועד פקיעת הקשר תקבל [פלונית] למזונותיה מידי חודש וכו' למשך כל שנות חייה, סכום חודשי בסך 3,500 ₪, סכום זה הוא סכום הבסיס בתוספת הצמדה וכו'."
"מוסכם על הצדדים כי [פלונית] לא תהא זכאית למזונות המפורטים וכו' אם הקשר בין הצדדים יפקע לפי בקשתה או אם תחייה [פלונית] בקשר קבוע וממושך עם גבר אחר, למעט מקרה בו עזיבתה של [פלונית] או פקיעת הקשר ארעה עקב הטרדה של [פלוני] את [פלונית] כי אז לא תאבד [פלונית] את זכאותה למזונות."
"אחד מהאנוסות של פורטוגאל נשאת עם רבי אנוס במלכות פורטוגאל ובאותו המלכות יש נימוס מהמלך ומהמלכות מזמנים קדמונים שבכל הנדוניאות אם מעט ואם הרבה תהיינה כשימות הבעל תקח האשה החצי מהנכסים שישאיר אחריו הבעל כמו שנר' מנוסח הנימוס ברור מאוד ועתה מת הבעל בפורטוגאל והאשה לקחה חזקת הנכסים כפי נמוסי המלכות וכפי התנאי שהתנו בשעת הנישואין מסכים לנימוסי המלכות כמו שהוא מבואר בצואה חתום מיד הבעל הנפטר ומיד השופטים מהמדינה והאשה נשארה מוחזקת בנכסים וכו'."
"לע"ד הדין עם האלמנה בשני החלוקת שזכתה בחצי הנכסים שהניח בעלה וגם אם נשאה ונתנה בהן שתטול חצי הריוח אלא שקודם שראיתי לבאר מהיכא תיסק אדעתין לומר שלא זכתה האלמנה בחצי הנכסי' עד שהוצרכו רבני עולם להאריך בזה כי כפי הנראה הדבר היה פשוט מאוד אחר שידוע אפי' לתנוקו' שכל דיני הנישואין הם נדונים ע"פ המנהג וכל הנושא אשה סתם נושא אותה אדעתא לקיים מנהג מקומו וכמ"ש הרמב"ם פ' כ"ג מהלכות אישות וז"ל הנושא אשה סתם כותב ונוהג כמנהג המדינה כו' עד וכל הדברים האלה וכיוצא בהם מנהג המדינה עיקר גדול ועל פיו דנין והוא שיהיה המנהג פשוט בכל המדינה והרשב"א כתב בתשובה דסתמו כפרושו במקום שנהגו ודברים אלו נקראים לשון הדיוט והטור א"ה העתיק לשון הרמב"ם וסתם כדבריו וכ"כ הריב"ש בתשובה והוא דבר כ"כ פשוט וכו'."
"אלא שנראה לע"ד שכל אלו הפקפוקים הבל המה ואין בהם ממש אחר שהבעל נפטר במקום שנשא אותה ובמקום שהתנה התנאי הנז' דבשלמא אם אחר שנישאו היו באים הבעל ואשתו לטורקיאה והיו עושים נישואין כדת משה וישראל היינו יכולים לומר שכל מה שנעשה מקודם לכן בטל והימים הראשונים יפלו דאין לה אלא מנה ק"ק ומה שחידש לה בנישואין השניים שנעשו כדת אבל עכשו שנפטר הבעל במקום הנישואין הראשונים כבר זכתה שם האשה בחצי הנכסים מצד מנהג ונימוס המלכות וגם מכוח התנאי שהתנו ביניהם כי לא יעלה על הדעת לבטל עתה הזכות שזכתה שם כבר דלא מבעיא אם תפשה והיא מוחזקת בהם אלא אפי' אם הייתה צריכה להוציא מן היורשים היינו מוציאים כיוון שתכף בשעת פטירת הבעל נפלו הנכסים בחזקתה דאל"כ לא שבקת חיי לכל בני האנוסים שבאו משם ונשאו ונתנו אלו עם אלו יחזרו עתה לתבוע אלו מאלו הזכיות והשעבודין שנעשו שם שלא כדין תורה ע"פ מנהג מקומם הא ודאי פשיטא שאינו עולה בדעת אלא על מה שנעש' שם נאמ' מה דעב' עבר מכאן ואילך חושבנא."
"בדצמבר 2011, החשדות גברו, וגילתי במקרה היא אמרה לי על מקום קבוע ברעננה, ואני רואה שהיא נסעה בסה"כ שני ק"מ, ואין ריקודים בטווח של הבית, התחלתי ללכת בערבים מדי פעם בעיר לחפש את הרכב, עד שגילתי אותו בתחנת הרכבת, הרכבת האחרונה בשעה 21:30, ומצאתי את הרכב חמש או שש פעמים, זה היה בנוב' 2011, ביום 12/01/2012 אני שוב מצאתי את הרכב, חיכיתי ברכב, הם הגיעו, הם היו בתוך הרכב שלו, [ד' ו'] והיא הם הגיעו למגרש החניה בתחנת הרכבת, יצאתי מן הרכב, ואמרתי מה זה צריך להיות, מה אתם עושים פה לבד, והיא השתתקה לגמרי, הייתה בהלם, והוא אמר שיש עסקים ואנו מנצלים את הדרך לריקודים, זה היה בשעה 12:00 בלילה, לא יודע "איזה עסקים גדולים" שצריך פעמים בשבוע לנסוע ברכב שלו. אחרי שנסע, ואז לקחתי אותה לבית, ואמרתי לה שזה לא מקובל עלי הקשר בינך לבינו היא אמרה שלא יכולה לוותר, ושהיא תמשיך להיפגש. אמרה שלא מוכנה, אז אמרתי "בחרת בו", לא זוכר בדיוק מה אמרה, לא הסכימה לוותר עליו."
"אלו יוצאות שלא בכתובה: העוברת על דת משה ויהודית. ואיזו היא דת משה? שהאכילה את בעלה שאינו מעושר או אחד מכל האיסורים או ששימשתו נידה ונודע לו אחר כך...."
"איזו היא דת יהודית? הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל ואלו הם הדברים שאם עשתה אחד מהם עברה על דת יהודית יוצאה לשוק או למבוי מפולש או החצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע... או שטווה ומראה זרועותיה לבני אדם... בכל אלו תצא בלא כתובה אם יש עדים שהתרה בה תחילה ועברה על התראתו אין כופין אותו לגרשה ומכל מקום מצווה עליו שיוציאנה. הגה: ואינה יכולה לעכב על ידו שלא יגרשנה ויכול לגרשה בעל כרחה ואין בזה חרם רבינו גרשום."
"אשה שקינא לה ונסתרה, אין כופין אותה לשתות וכו'. וכן אם אמר בעלה איני רוצה להשקותה כו', הרי זו אינה שותה, ונוטלת כתובתה ויוצאה, והיא אסורה עליו לעולם."
"העוברת על דת משה וכו', הכלל הוא דאינה יוצאת בלא כתובה אא"כ הכשילתו בדבר איסור או כשהיא עוברת על חטא דבנים מתים באותו חטא או אם עשתה דבר פריצות דאז יש לחוש שמא תזנה תחתיו, אבל משום שאר איסור שעשתה אינה יוצאת בלא כתובה וכו'". עכ"ל.
"ובמשנה למלך פ"ב מהלכות סוטה כתב בזה דשמא זנתה ע"ש, ועמ"ש לקמן ס"ק יא."
"ודברי הב"ש מסתברים, דיותר יש לחוש שמא תזנה מלשמא זנתה, כמבואר בתוס' גיטין יז ע"ב, ושאר ענייני פריצות יוכיחו, כגון משחקת עם בחורים ומגלה זרועותיה, דודאי עדיין ליכא למיחש לשמא זנתה אלא לשמא תזנה וכו'". עכ"ל.
"במספר רב של תשובות ופסקי דין רבניים נקבע שעילה זו קיימת רק בבני־זוג המקיימים אורח חיים דתי ולא בבני־זוג שאינם מקיימים אורח חיים שכזה. כששני בני הזוג אינם שומרים תורה ומצוות, אין כל מקום שבעל יתבע גירושין וידרוש להפסיד את כתובת אשתו למשל בגלל שהיא אינה מכסה את ראשה; הולכת לבריכת שחייה מעורבת, או שאינה מנהלת מטבח כשר – כאשר הבעל עצמו איננו מקפיד על שמירת ההלכה.
כיוצא בזה פסק הרמ"א (קטו, ג) באישה הנודרת ואינה מקיימת (שדינה כעוברת על דת), שאם גם הבעל עובר על שבועותיו ונדריו, אין לראות באשתו כעוברת על דת. ראו שו"ת אגרות משה אבהע"ז ח"א קיד; שו"ת ישכיל עבדי אה"ע חלק ו' נד, וח"ד או"ח ט; שו"ת דובב מישרים ח"א קכד, ב; שו"ת חלקת יעקב אה"ע ו', ד'; שו"ת יביע אומר ח"ג אבה"ע כט, יט; שו"ת ציץ אליעזר חלק ז מח. וכן בפסקי דין רבניים חלק ג 363; חלק ד' 363; חלק ז 135; חלק ח 352; חלק יט 44; "שורת הדין" חלק יג עמוד רס"א ואילך – מהגר"א שינפלד שליט"א; "שורת הדין" חלק טו עמוד שפז, פרק ג' – מאמר נרחב מאת עמיתי הגרש"ז פרדס שליט"א; "עיונים במשפט" אבה"ע סימן מח; "משפטיך ליעקב" חלק ו סימן ד, ועוד."
"ועל עסקי עתה אני בא, באשר רצון צדיק לדעת חוו"ד העניה, במה שלצערינו, פשתה המספחת, בבגדי שחץ שלובשים הנשים מכנסי גברים, שזה בבחינת פירצה קוראת לגנב, שמחטיאים הרבים, בבחינת לא תקרב לגלות ערוה, ועינינו רואות וכלות, ואין בידינו למחות, ועלה השאלה לפניו במקרה שהבעל מוחה באשתו, לא ללבוש בגדי שחץ כזאת, ולא רצתה האשה להטות אזן קשבת לדבריו, אם בידו להוציאה, מבחי' עוברת על דת, המפורש באה"ע סי' קט"ו ס"ב והלאה.
ואמנם לענין אי מיקרי זה כעוברת על דת, הנה בכל הנך שמנה מרן ז"ל שם בסי' קט"ו ראשה פרוע ואין עליה רדיד טווה בשוק, וורד כנגד פניה וכו' כדרך העכו"ם הפרוצות, ומראה זרועותיה לבני אדם וכו', הנה כל אלה הם המדברים, באופן שרק הפרוצות נוהגות באלה, ולכן אם נהגה בכך כדרך הפרוצות, דין הוא שמתייחסת כעוברת על דת, מכיון שמנהג כל ישראל הכשרים להיות צנועות בכל אלה, והיא פרצה גדר הצנועים, הרי זה מטיל חשד שיבוא יום שתבגוד בבעלה ולשרך דרכיה כדרך הפרוצות, ולזה על הבעל להקדים תרופה למכה להוציא רשעה מביתו, אם תעמוד במרדה לא להשמע לו להטיב דרכיה.
לא כן בזמננו זה, שלצערינו, פשתה המספחת כמעט ברוב בנות ישראל, גם הכשרות שמתנהגות בביתם בכל עניני טהרת המשפחה כדת וכהלכה, וכן בשאר הענינים שמירת שבת וכדומה, ובכל זאת דבר זה ללבוש מכנסים נחשב בעיניהם כהיתר, באומרם שאדרבה הוא יותר צנוע בזמן עלייתם וירידתם שלא מתגלות שוקיהם וכו', הרי אין זה בבחינת עוברת על דת כדרך הפרוצות, מכיון שלא רק הפרוצות מתנהגות כזאת, ואין כאן ענין של חשש פן תשרך דרכיה ח"ו ותבגוד בבעלה שיצטרך להקדים תרופה למכה להוציאה מביתו."
מבואר מדברי ה"ישכל עבדי" דלא מיקרי עוברת על דת כיון שאינה עושה מעשה שרק הפרוצות עושות שאז יש חשש שמא תשרך דרכיה וח"ו תבגוד.
וא"כ בנידון דידן גם אדם שאינו שומר תורה ומוגדר כאדם חלוני, לא יתן לאשתו ללכת עם אדם מחובקת ביום ובלילה לשמורות טבע (גבעת האירוסים) ולחניונים בלילה ומזהירה שלא תעשה זאת וממשיכה בדרכיה ומוסיפה האשה כי הוא (הנטען) יודע הכל עליה. ודאי ששום אדם, ככל שיהיה חילוני, לא יתן לאשתו להתנהג בדרך זו. מה עוד שאשה זו מכחישה עד אשר מראים ראיות שלא יכלה להכחיש את העובדות והכל היא עושה בסתר.
"שם בסי' י', ואף דודאי די"ל בין פשעה ללא פשעה, מ"מ בני"ד כיון דודאי אינה אסורה לבעלה כיון דלא הוי עדי כיעור, ורק משום עוברת ע"ד, צריכין לידע אם כוונתו רצוי', אם לא עשתה מעשי פריצות גם בידיעתו."
"אם האשה עושה מעשי פריצות ועוברת על דת ישראל בידיעת בעלה, אם כן מהיכי תיתי שיהיה נאמן לומר על שאר עניני פריצות שאינו מתרצה לזה ורוצה להפטר מחדר"ג. קיצור הדבר, הדין בעוברת ע"ד הוא רק כשהבעל נודע לאיש חרדי..."
"כבר לפני כשבעים שנה, באוסף פסקי דין של הרבנות הראשית (אוסף ורהפטיג) בעמוד 125 על דעת הרוב (הרבנים הראשיים דאז והרב קלמנס) נכתבו הדברים הבאים:
'לדעת הרוב של בית הדין, אין בהתנהגותה של הנתבעת משום פריצות העלולה לחייב אותה בדין עוברת על דת יהודית. הטיולים שטיילה עם הגבר ג' הרי הם היו ברובם בפומבי... ההליכה שלובת זרוע, הביקורים בבתי קפה עם גבר זר – דברים כאלה אינם לפי מנהגי החברה הנוכחית ולפי ההשקפה הכללית השוררת בזמננו מעשים של פריצות יתר, גם אם הם מראים לפעמים על חוסר טקט ואינם רצויים כשלעצמם. כל ההתנהגות הזו מראה רק על יחסי ידידות, אבל לא על כיעור או פריצות.'"
"כיצד יוצאת משום שם רע, כגון שהיו שם עדים שעשתה דבר מכוער ביותר שהדברים מראין שהייתה שם עבירה אע"פ שאין שם עדות ברורה בזנות. כיצד כגון שהייתה בחצר לבדה וראו רוכל יוצא ונכנסו מיד בשעת יציאתן ומצאו אותה עומדת מעל המיטה והיא לובשת המכנסיים או חוגרת אזורה, או שמצאו רוק לח למעלה מן הכילה, או שהיו יוצאים ממקום אפל, או מעלין זה את זה מן הבור וכיוצא בו... או שראו אותן מנשקין זה את זה או מגפפין זה את זה או שנכנסו זה אחר זה והגיפו דלתות."
בתשובת רעק"א (צט) ביאר את ההבדל בין יחוד (שאינה אוסרת אישה לבעלה) לבין סתירה (האוסרת):
"דנכנסו זה אחר זה היינו דשניהם נכנסו רצופים זה אחר זה וכל אחד נכנס על דעת חברו ונועדו יחדיו לכנוס למקום הזה וניכר דעצת זימה ביניהם, מה שאין כן אם אחד כבר היה שם לעשות צרכיו, ואחר כך נכנס השני לשם הוי רק יחוד בעלמא ולא כיעור."
במקרים של עשיית מעשי כיעור אין נדרשת התראה כדי לגרשה ולהפסידה כתובתה, ואין כל הפרש אם בני הזוג שומרים תורה ומצוות אם לאו. החילוק בין עילות גירושין אלה ברור: כשיש רגליים לדבר על מעשה ניאוף של האישה האוסר אותה לבעלה יש לחשוש שהאישות ביניהם נאסרה והאישה הפסידה את כתובתה. בניגוד לעוברת על דת שצריכה התראה בפני עדים, הרי שבעושה מעשה כיעור אין כל מקום להתראה כי הנידון שם הוא במעשה הניאוף – "שהדברים מראים שהייתה שם עבירה", כלשון הרמב"ם – דהיינו במעשה שכבר נעשה ואסר אותה לבעלה.
"אמר לה בינו לבינה אל תסתרי עם איש פלוני וראו אותה שנסתרה עמו ושהתה כדי טומאה הרי זו אסורה עליו בזמן הזה שאין שם מי סוטה וחייב להוציא וייתן כתובה, ואם הודתה שנסתרה אחר שהתרה בה תצא בלא כתובה."
"הנה לעניין כפייה בטוענת "מאיס עלי" ואפילו באמתלא מבוררת, קיימא לן דלא כופין וכבר הארכנו בזה בפסק דין רבים.
אולם לעניין חיוב בטענת "מאיס עלי" הוא כשיש עוד טעמים לצרף בהא קיימא לן דמצרפין ומחייבים גט. עיין באוצר הפוסקים סימן עז סעיף ב אות יד עמוד כב ד"ה. ובשו"ת יביע אומר (חלק ג' סימן כ אות לד) כתב ואף שרבים מהפוסקים אינם סוברים כן (שכופים מן הדין או מן התקנה), וגם מרן השו"ע סובר שאין כופין, מכל מקום כשיש עוד צירופים להקל שפיר סמכינן על זה הלכה למעשה.
וכ"כ בפד"ר כרך ח' עמוד 126 פסק דין של הרבנים י. רוזנטל זצ"ל. כרך ט' עמוד 184 פסק דין של הרב ח' ג' צימבליסט שליט"א. פד"ר כרך א' עמוד 38, פסק דין של הרבנים ר' כ"ץ, י' מ' בן־מנחם. כרך ג' עמוד 13 ־12, פסק דין של הרבנים הגאונים י' נסים, ו־ב' זולטי זצ"ל ולהבה"ח הרב י' ש' אלישיב שליט"א (זצ"ל)."
"אנו דוחים את טיעוני באי־כוחם של הנתבעת להיעדר סמכותו של בית הדין בנושא זה. עניינו של הסכם הממון עלה מספר פעמים בדיוני ההוכחות ופרקליטי הנתבעת לא הביעו את התנגדותם לסמכות בית הדין בהזדמנות הראשונה שניתנה להם. טענות הצדדים בנושא הסכם הממון מילאו את שלושת דפי הפרוטוקול הראשונים בדיון שנערך ביום כ"א בתמוז תשע"ב (11/7/12). באי־כוחם של הצדדים טענו ארוכות על תוקפו של ההסכם והאישור הנוטריוני שניתן לו, לכאן ולכאן. כך גם בדיון ההוכחות שנערך ביום ז' בטבת תשע"ג (20/12/12) שבו ניתן להיווכח בארבעת דפי הפרוטוקול הראשונים הגדושים בטיעוני באי־כוחם של הצדדים. גם בדיון זה לא הועלתה טענה בדבר היעדר סמכות. בדיון נוסף, שנערך ביום כז בניסן תשע"ג (7/4/13), העיד הנוטריון עורך־הדין מיכאל טאוסיג, שאימת את ההסכם, והוא נחקר על ידי בא־כוחו של התובע. מאחר שבשלושה דיוני הוכחות עסק בית הדין גם בעניינו של הסכם הממון – יש לראות בהעלאת טענת חוסר הסמכות כעת משום ניסיון עקר לעריכת מקצה שיפורים נעדר תום לב, ודינו להידחות."
"הואיל והצדדים מעוניינים לעבור לגור יחדיו ולנהל משק בית משותף; והואיל ולכל אחד מהצדדים רכוש שצבר בטרם חתימת הסכם זה והמעבר למגורים המשותפים וברצונם להמשיך ולחיות בהפרדה רכושית לגבי רכוש זה; והואיל והצדדים מעוניינים להסדיר את יחסי הממון ביניהם ויחסים אחרים כמפורט להלן."
"המבקש לקנות מחברו מקח מוכר אומר במאתים אני מוכר לך והלוקח אומר איני קונה אלא במנה והלך זה לביתו וזה לביתו ואח"כ נתקבצו ומשך זה החפץ סתם אם המוכר הוא שתבע את הלוקח ונתן לו החפץ אינו נותן לו אלא מנה ואם הלוקח הוא שבא ומשך זה החפץ סתם חייב ליתן מאתיים."
בפסק הדין 764411/1 הנ"ל הארכנו בפולמוס ההלכתי הנוקב שהסעיר בשעתו (לפני כארבע מאות שנה) את עולם ההלכה ועסק בירושת העתק של משפחת מנדס. משפחה זו הייתה אחת ממשפחות האנוסים העשירות והמכובדות ביותר בפורטוגל באותה תקופה. הדמות הבולטת במשפחה היה פרנסיסקו מנדס שהחזיק בבעלותו בנק גדול בליסבון עם סניפים במקומות שונים באירופה והפעיל מערך ספנות בין־לאומי. לאחר מותו ירשה את רכושו העצום אלמנתו הצעירה דונה גרציה (לימים הפילנטרופית הידועה ומחדשת היישוב היהודי בטבריה), שהייתה אז כבת עשרים ושש. פרנסיסקו ודונה גרציה חיו בפורטוגל כאנוסים תחת עריצות האינקוויזיציה, ונישואיהם היו נישואין קתוליים ולא נישואין כדמו"י.
השאלה העקרונית שנידונה אז הייתה אם יש להכיר בנישואין קתוליים כ"מנהג המדינה", על השלכותיו הממוניות, או לא. משאלה זו נגזרה שאלה נוספת: גם אם נכיר בנישואין אלה כיוצרים חיובי ממון הדדיים מכוחו של מנהג המדינה – מה הדין אם בני הזוג נישאו לאחר מכן בנישואין כדמו"י – האם ההתחייבויות הקודמות בטלות מכוח הנישואין כדמו"י, או לא. שאלות אלה היו נפוצות מאוד באותה תקופה מאחר שעל פי רוב, כשהאנוסים הגיעו למקום מבטחים וחזרו בגלוי ליהדותם הם גם ערכו ביניהם נישואין נוספים כדמו"י.
באשר לשאלה הראשונה – זו ידועה כ'פרשת מנדס ודונה גרציה'. שאלה זו הופנתה לגדולי הפוסקים שבאותו דור: לרבי יוסף בן לב (המהריב"ל, סלוניקי); לרבי שמואל די מודינה (המהרשד"ם, קושטא); ולרבי משה מטראני ורבי יוסף קארו (המבי"ט וה"בית יוסף", צפת). המהרשד"ם, המהריב"ל והמבי"ט נקטו עמדה נחרצת ולפיה קיימת זכות ירושה לאלמנה בהתאם למנהג המדינה שבו נערכו הנישואין. [...]
"ונראה התנאים קיימים בין שנידון אותם כדיני הגויים ובין שנדון אותם כדיני ישראל אם כדינהם נידון אותם עתה כשבאו יהיו קיימים התנאים כמו שהם קיים בדיניהם לגויים עצמם דנראה דטעמא דידהו כטעמא דידן כההיא דרב גידל [קידושין ט עמוד ב'] כמה אתה נותן לבתך כו"כ הן הן הדברים הנקנין באמירה ופירש רש"י דבההיא הנאה דמתחתני אהדדי גמרי ומקני אהדדי ואע"ג דבענין עמדו וקדשו והכא ליכא קידושין כלל דקידושין פסולים הוו מה שנותן להם הכומר הטבעת ואפילו בעדים כשרים כמו שכתב ריב"ש בתשובה סימן ו' והרי כפנויה היא אצלו אפ"ה כיון דלדידהו הוו קדושין ונשואין והוי לגרמיהו אשת איש ועונשין הבא עליה הא איכא הנאה דמהני אהדדיה בנמוסיהם והכי נמי אנוסים אלו כיון דנשואין אלו מהני להו דהוי אשתו ואינה יכולה לצאת ממנו ואשניהם רוצים דאין לנישואי הנוצרים גרושין אם כן כשמתנים תנאי ממון בשעת הנשואין גמרי ומקני בההיא הנאה דקא מתהני כדאמרן ואפי כשזכו ובאו לחסות תחת כנפי השכינה דינינן להו לענין ממון כהני תנאי דאתנו אהדדי בשעת נישואיהן, וכתבתינן להו כתובה בהני תנאי, דכיוון דנתקימו התנאים בדינהם בשעת הנישואין כדאמרן, תו לא פקעי מינהו כי אתו לדידן, והוי כגוי שקנה קרקע מגוי חברו בדינהם ובקנינם, אם יש להם שום חק שיתקים הקנין קודם שיתן מעות, ואח"כ נתגירו שניהם, דכיוון דקנה בדינהם קנה, ותו לא פקע קנין מיניה אפילו לא היה קנין לגבי ישראל עם ישראל.
ואע"ג (דגם) [דהך] אנוסים מעיקרא בשעת קנין ישראלים הוו אלא דאניסי בין הגוים, אפי"ה בעודן שם בינהם ניחא להו לענין ממון דלהתקים קנינם ומשאם ומתנם בחוקיהם, כי היכי דלהוי ליהו חנית המשא ומתן, והוי כמנהג קבוע בינהם, ולא גרע מההיא סיטימותה דקני לפום מנהגא (ב"מ עד, א'). וכתב הרב בעל מגיד משנה פ"ז מהלכות מכירה ה"ו בשם הרשב"א ז"ל, ושמענין מינה כי המנהג מבטל הלכה, דכל כיוצא בזה שבכל דבר שבממון על פי המנהג קונים ומקנים, הילכך בכל דבר שנהגו התגרים לקנות קונים. ע"כ. וכמו זה כתוב שם ג"כ בהגהות (שם אות ה). (ובפי"ז) [ובפי"ח] (הי"ב) (וכ"ה) [וכ"ח] (הט"ו) כתב הרמב"ם דבמקום שיש מנהג ידוע הכל כמנהג המדינה. ובחושן המשפט סימן ר"א הביא בשם הרא"ש ז"ל שכתב על ההיא דבסיטימותה, וז"ל, וכיוצא בזה באיזה דבר שנהגו לגמור המקח, כגון במקום שנותן הלוקח פשוט א' למוכר ובזה נגמר המקח. עכ"ל.
ונראה דאפילו בקנין קרקע מהני מנהגא, דהא הוי דבר של ממון. וכתב הרשב"א (הנ"ל) שבכל דבר שבממון על פי המנהג קונין כו'. ואם כן מה לי מטלטלין מה לי קרקעות. ובתרומת הדשן סימן של"ט, השיב על מקום שיש בו מנהג שיוכל המלוה לגוי למכור קרקעו של גוי הלווה למי שירצה, דהאשה אינה יכולה לעכב וכו'. דמשמע דמנהג קנין מהני נמי בקרקע, דהוי כממונו למוכרו, אע"ג דלא קנאו מן הגוי עדיין, שיכול לפדותו קודם מכירה, כדאיתא התם.
והכי נמי בנ"ד כיון שנהגו האנוסים להתנות בשעת הנישואין וניחא להו שיהיו "תנאיהם קיימים כמנהג הגויים, ובזה הוייא אשתו, ואינה יכולה לצאת ממנו, והוי קיים אפי' כי אתו לגבן כדאמרינן, דומייא דקניין דאם קנה קרקע בנימוסיהם ומנהגם הוי קנין אע"ג דלדידן לא הוי קנין, כיון דאינהו נהיגי דקנין הוי קיום כדאמרינן וכד אתו לגבן תו לא פקע קנין, ובתנאי נישואין לא פקעי תנאייהו כדאמרינן, דכיון דנשאה עתה כדת משה וישראל בסתם, ע"ת א' (על תנאי ראשון) נשאר בענין ממון. עכ"ל.
"וראשונה אומר כי התנאים שמתנים האנוסים עם האנוסות בשעת נישואין כנימוסי הגויים אין להם קיום כלל ומ"ש המורה כי הם קיימים בין שנדין אותם כדיני הגויים בין שנדין אותם כדינינו אם כדינהם כההיא דרב גידל... ואע"ג דבעינן עמדו וקדשו... והכא ליכא קידושין כלל... ואפי"ה כיוון דלדידהו הוו קידושין והויה לגביהו אשת איש ועונשין הבא עליה הא איכא הנאה דמחתני אהדדי בנימוסיהם וגמרי ומקנו."
"והדברים תמוהים הם לעשות את שאינו זוכה כזוכה שאם אמרו חכמים טענה גמרי ומחתני במקום שיש קידושין גמורים ואף גם זאת הצריכו שיעמדו מתוך אותם דברים ויקדשו ואם לא קידשו עד לאחר זמן לא קנו יאמרו במקום שאין קדושין כלל דאינה אצלו אלא פילגש דכיון דחיתון אין כאן תנאים אין כאן ומ"ש עוד דאפילו כשזכו ובאו לחסות תחת כנפי השכינה דינינן להו לענין הממון כי האי תנאי דאתנו אהדדי בשעת נישואיהם וכתבנין להו כתובה כי הני תנאי... והוי כגוי שקנה קרקע מגוי כדינהם...ונתגיירו שניהם דכיון דקנה בדיניהם קנה ותו לא פקע... אם היו מודים לו שתנאי נישואיהם קיימים לא היה צריך להביא ראיה לומר דכשנתגירו לא פקע דדבר פשוט הוא אבל אעיקרא דדינא פירכא דכיון דקדושין ודנישואין אין כאן תנאי נשואין אין כאן וכל מה שהאריך להביא מההיא דסיטומתא... וממקום שיש מנהג ידוע... אינו ענין לנידון זה כלל דמה ענין מנהגי ממון דקנו אפילו בישראל לתנאי קידושין ונשואין במקום שאין קידושין ונישואין כלל דפשיטא דלא קנו...
ומה לנו ללכת עוד לקראת נחשים הלא תלמוד ערוך הוא בידינו דתנן בסוף פרק הכותב (דף צ' עמוד א') גר שנתגייר הוא ואשתו עמו כתובתה קיימת על מנת כן קיימה ואיתמר עליה בגמ' אמרר"ה לא שנו אלא מנה ומאתים אבל תוספת אין לה ורב יהודה אמר אפילו תוספת יש לה מיתיבי חידשו נוטלת מה שחידשו תיובתא דרב רב יהודה מתני אטעיתיה הוא סבר כתובתה קיימת אכולה מילתא ע"כ. הא קמאן שאעפ"י שבזמן שנישאו היו גויים והא ודאי כתובתן קיימת אף בתוספת בעודן גויים כשנתגיירו פקע שעבודא והוי למפרע אף לענין ממון כאילו לא היו שם נישואין עד עתה שנתגיירו וקדש ונשא וכל שכן אנוסים אלו שלעולם דין ישראל עליהם אין שם של קידושין ונשואין עליהם אלא על אחת כמה וכמה שאף לענין ממון אין ממשות בתנאי נישואין שלהם וזה פשוט ביותר."
"אלא שנר' לע"ד שכל אלו הפקפוקים הבל המה ואין בהם ממש אחר שהבעל נפטר במקום שנשא אותה ובמקום שהתנה התנאי הנז' דבשלמא אם אחר שנישאו היו באים הבעל ואשתו לטורקיאה והיו עושים נשואין כדת משה וישראל היינו יכולים לומר שכל מה שנעשה מקודם לכן בטל והימים הראשונים יפלו דאין לה אלא מנה ק"ק ומה שחידש לה בנשואין השניים שנעשו כדת אבל עכשו שנפטר הבעל במקום הנשואין הראשונים כבר זכתה שם האשה בחצי הנכסים מצד מנהג ונימוס המלכות וגם מכח התנאי שהתנו ביניהם כי לא יעלה על הדעת לבטל עתה הזכות שזכתה שם כבר דלא מבעיא אם תפשה והיא מוחזקת בהם אלא אפי' אם היתה צריכה להוציא מן היורשים היינו מוציאים כיון שתכף בשעת פטירת הבעל נפלו הנכסים בחזקתה דאל"כ לא שבקת חיי לכל בני האנוסים שבאו משם ונשאו ונתנו אלו עם אלו יחזרו עתה לתבוע אלו מאלו הזכיות והשעבודין שנעשו שם שלא כדין תורה ע"פ מנהג מקומם הא ודאי פשיטא שאינו עולה בדעת אלא על מה שנעש' שם נאמ' מה דעב' עבר מכאן ואילך חושבנא.
וזכר לדבר אני אומר מה ששנינו במסכת חולין (פ' הזרוע והלחיים) נכרי שהיה לו פרה אם עד שלא נתגייר שחטה פטור מן המתנות אם משנתגייר שחטה חייב במתנות הרי שעינינו רואות שגר זה שהוא ישראל כשר עתה ואוכל מתנות כהונה ואין לכהן דין כלל עמו ואפילו תפס אותם הכהן היינו מוציאין אותם מידו מטעם שזכה בהם הגר בשעת שחיטה אעפ"י שבשעת אכילה הוא שעת חיוב מתנות ה"נ אלמנה זו שנשאת לבעלה שם ע"פ מנהגם ותנאם שהתנו ביניהם ונפטר הבעל שם כבר זכתה בחצי הנכסי' מאז ומן הדין הגמור הם שלה והיתה יכול' להוציאם מיד היורשים אם היתה צריכה לכך כיון שתכף בשעת פטירת הבעל זכתה בהם הם שלה בכל מקום שהם וכ"ש אם היא מוחזקת בהם זהו מה שנרא' לי ברור בענין השאלה הראשונה."
"בבואנו לבחון את תוקפו של הסכם ממון, נקודת המוצא הנורמטיבית מצויה בסעיף 2 לחוק יחסי ממון בין בני־זוג, תשל"ג – 1973 הקובע כדלהלן:
אישור ואימות
2. (א) הסכם־ממון טעון אישור בית המשפט לענייני משפחה... או בית הדין הדתי שלו סמכות השיפוט בענייני נישואין וגירושין של בני הזוג... וכן טעון שינוי של הסכם כזה אישור כאמור.
(ב) האישור לא יינתן אלא לאחר שנוכח בית המשפט או בית הדין שבני הזוג עשו את ההסכם או את השינוי בהסכמה חפשית ובהבינם את משמעותו ואת תוצאותיו..."
דרישה פורמלית – ושמא פורמליסטית – זו (שאין לה מקבילה ברוב המכריע של החוזים) הוסברה בעבר, כנובעת ממערכת היחסים הייחודית בין בעל ואשה, ובתוצאות העשויות לנבוע מהסכם המחליף למעשה הסדר סטטוטורי.
"בגלל היחסים המיוחדים, העדינים והמורכבים, הקיימים בין בעל ואישה, קבע המחוקק כי אין תוקף להסכם ממון ביניהם, אלא אם כן משתכנעת ערכאה שיפוטית, שההסכם נעשה מתוך רצון חופשי, ללא לחץ, וששני הצדדים הבינו בדיוק במה המדובר ומהן התוצאות האפשריות של חתימתם על אותו הסכם" (ע"א 4/80 מונק נ' מונק, פ"ד לו (3) 421, 428 – השופט בך; ראו גם ע"א 490/77 נציה נ' נציה, פ"ד לב (2) 621, 624).
אכן, לאו מילתא זוטרתא היא, וההוראה באה להגן על הצדדים להסכם, כדי שלא ייפלו בפח יקוש.
מקובל לומר כי בשאלת מעמדו של הסכם ממון שנחתם על ידי הצדדים אך לא אושר בהתאם להוראות חוק יחסי ממון, קיימות בפסיקה שתי גישות עיקריות – וכך סיכמה את הדברים חברתי השופטת ארבל:
"השאלה האם יש מקום להכיר בתוקפו של הסכם ממון שלא אושר על ידי בית המשפט לא זכתה לתשובה חד־משמעית בפסיקה, ויש לגביה דעות לכאן ולכאן, בתלות בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה. מחד גיסא, יש הסוברים כי אישור המוענק על ידי בית משפט להסכם ממון מהווה תנאי לתקפותו, ומאידך גיסא, יש הרואים באישור זה רובד נוסף להסכם שערכו בני הזוג, אשר לפיו, גם הסכם ממון שלא אושר על ידי בית המשפט, עשוי להיחשב להסכם תקף על פי דיני החוזים (לסקירה ממצה של הגישות בעניין, ראו: נסים שלם יחסי ממון ורכוש – הלכה ומעשה 153־173 (2001))" (בע"מ 4547/06 פלוני נ' פלונית (לא פורסם)).
ברם, אף מבלי להכריע בין הגישות המתוארות, ומבלי לגרוע מהוראת החוק (אליה נשוב), הנה בכל הנוגע להסכם ממון שלא אושר כדין אך הצדדים נהגו לפיו – קיימת דוקטרינה פסיקתית המעניקה לו ככלל תוקף מעשי מכוח עקרון תום הלב, ההשתק והמניעות:
העלאת טענה זו בשלב כה מאוחר היא שימוש בזכות שלא בתום לב... בנסיבות שלפנינו, נעשה שימוש בזכות לטעון את הטענה בדבר אישור בלתי נאות של החוזה על־ידי בית משפט בחוסר תום־לב, ועל־כן דין טענה זו להידחות" (עניין רודן, 194־193 – השופט ד' לוין).
על גישה זו חזרו בתי המשפט במספר הקשרים (ראו בין היתר, רע"א 4928/92 עזרא נ' המועצה המקומית תל־מונד, פ"ד מז (5) 94, 100; ע"א 3868/95 ורבר נ' ורבר, פ"ד נב (5) 817, 843־842; בג"ץ 8820/07 פלוני נ' בית הדין הרבני האזורי־ אשקלון (לא פורסם); ג' פרוקצ'יה, "הפרת החובה לנהוג בתום לב" הפרקליט ל"ט (תש"ן) 65, 69; אלישבע ברק, "עקרון תום הלב במשפט העבודה" ספר ברנזון (כרך שני, תש"ס) 499, 525־522), ואף אני הבעתי את דעתי לגביו בבע"מ 9126/05 הנזכר:
"לעיצומם של דברים, כשלעצמי מקובלת עלי במישור העקרוני העמדה שהציג בית המשפט לענייני משפחה לפיה לא יוכל צד להסכם ממון חתום שלא הוגש לאישור להישמע בטענה של העדר אישור לאחר שנהנה לאורך זמן מפרות ההסכם."
דברים אלה כרוכים בחובת תום הלב, החופה על המשפט האזרחי הישראלי כולו (ראו סעיפים 12,39 ו־61 (א) לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג – 1973). גם עתה נתפרסם פסק דין ע"י כבוד השופט רובינשטין י"ד באדר ב התשע"ד (16.3.2014). אחר הפסק דין של המחוזי שניתן ביום יא כסליו תשע"ד 4.11.2013 כותב בית המשפט העליון ופוסק מפורשות כי כאשר בני־זוג התנהלו על פי הסכם ממון זה אחר שנשאו כדמו"י והצדדים נהנו מזה לא תוכל להישמע טענה כי הסכם זה לא אושר וטעם הדבר כי חל לכאורה, השתק בגדרי תום לב, ואף השתק שיפוטי, ונצטט את עיקר הדברים:
"ביחס לטענת המבקשת בדבר תוקפם של הסכמי ממון הכוללים התייחסות לאפשרות של חיים משותפים כידועים־בציבור, אף זו אינה מגלה בנידון דידן מקום להתערבות. אכן, שאלה לא פשוטה היא האם בגדר הסכמי ממון ניתן להתייחס למצב בו יחיו בני הזוג כידועים־בציבור וכיצד. אולם משנקבע עובדתית כי בעת אישורו של הסכם הממון דנא היה בכוונתם של הצדדים לבוא בברית נישואין, אין שאלה זו מצריכה הכרעה כאן, ומכל מקום לכל שיטה עסקינן בעניין תלוי נסיבות במובהק. יתרה מזו, ואולי העיקר, בנסיבות ענייננו, בהן הצדדים נהגו בפועל על פי ההסכם (והמבקשת הפיקה הימנו הנאה), חל לכאורה, השתק בגדרי תום לב, ואף השתק שיפוטי, נוכח נסיבות כריתתו ואישורו של ההסכם (ראו רע"א 4224/04 בית ששון נ' שיכון עובדים פ"ד נט (6) עמ' 625). לא למותר לציין כי, אף אילו נקבע (וכאמור אין זה המקרה) כי הסכם הממון בין הצדדים אינו תקף, הנה לעתים, ובהתאם לנסיבות, נקט בית משפט זה בגישה לפיה כאשר פעלו הצדדים על פי ההסכם ונהנו מפרותיו, יש להכיר בתוקפו של ההסכם מכוח תום לב ומניעות. כך נקבע בע"א 185/81 רודן נ' רודן, פ"ד (לט) 3 186:
"נראה לי כי במקרה זה מנועה המשיבה מלהעלות טענה זו, בשלב כה מאוחר...לאחר שהיא קיבלה את מה שההסכם העניק לה ובעת שהיא נדרשת לעמוד בנדרש ממנה על פיו...העובדה שהיא נהגה על פי ההסכם במשך 9 שנים מעידה על כך שהיא הכירה בתוקפו, ושאישור בית המשפט המחוזי עמד בדרישותיה והיא חתמה עליו מתוך רצון חופשי...העלאת טענה כזו בשלב כה מאוחר הנה שימוש בזכות שלא בתום לב" (עמ' 192, מפי השופט ד' לוין).
"כשלעצמי מקובלת עלי במישור העקרוני העמדה שהציג בית המשפט לענייני משפחה לפיה לא יוכל צד להסכם ממון חתום שלא הוגש לאישור להישמע בטענה של העדר אישור לאחר שנהנה לאורך זמן מפרות ההסכם."
"ככלל, נכונות בתי המשפט להגמיש את דרישת האישור ולתת תוקף להסכמי ממון במקרים שבהם החוזה הלוא מאושר החל להתבצע נראית לי ראויה בוודאי שזה המצב כאשר הצד המבקש להתנער כעת מן ההסכם נהנה ממנו בעבר" ("הסדרת החוזה הזוגי במשפט הישראלי: מתווה ראשוני" קרית המשפט ד' 271, עמ' 317)."
"במידה ויפקע הקשר בין הצדדים, מוסכם כי ממועד פקיעת הקשר תקבל [פלונית] למזונותיה מידי חודש וכו' למשך כל שנות חייה, סכום חדשי בסך 3,500 ₪, סכום זה הוא סכום הבסיס בתוספת הצמדה וכו'."
"מוסכם על הצדדים כי [פלונית] לא תהא זכאית למזונות המפורטים וכו' אם הקשר בין הצדדים יפקע לפי בקשתה או אם תחייה [נראה שצ"ל תהייה] [פלונית] בקשר קבוע וממושך עם גבר אחר, למעט מקרה בו עזיבתה של [פלונית] או פקיעת הקשר ארעה עקב הטרדה של [פלוני] את [פלונית] כי אז לא תאבד [פלונית] את זכאותה למזונות."
הרב מיכאל עמוס – אב"ד | הרב שניאור פרדס | הרב אריאל ינאי |