ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ציון אלגרבלי הרב דוד ברוך לאו הרב א' אהרן כץ |
דיין הרב הראשי לישראל דיין |
תיק מספר: | 811664/4 | |
תאריך: |
י"ב בסיון התשע"ד
10/06/2014 | |||
מערערת |
פלונית
בא כוח המערערת טו"ר הרב אברהם גולובנציץ | |||
משיב |
פלוני
| |||
הנדון: | מזונות | |||
נושא הדיון: | טענת ''לוותה ואכלה'' לעניין מזונות אישה |
"[...] כך שלא ברור כי אכן הבעל הרוויח אז סך הולם לתשלום מזונות מעבר לסך 1,000 ש''ח שנפסק.
כן לא ברור האם רמת החיים של הצדדים (מדין עולה עמו ואינה יורדת) הייתה כזו שהצדיקה חיוב גבוה יותר.ב"כ המערערת טען בין היתר בפרוטוקול בית הדין:
לאור כלל הספיקות הנ"ל, לא יהיה ניתן לחייב את הבעל במזונות על העבר מעבר לסך שנפסק.
ועוד נוסיף, כאשר באים לחייב בכל במזונות אשתו, ניתן לחייבו לעבוד יותר ממה שעובד, ולחייבו להשכיר עצמו לעבודה נוספת, ככל שהוא מסוגל, זאת ע"פ שיטות הראשונים (ראה רמ"א אבן העזר סימן ע סעיף ג) משום שכך התחייב הבעל לאשתו בכתובתה (עי' ח"מ ס"ק יב), אך כאשר מדובר על חיוב עבר, אף בזוג שאינם גרושים, לא ניתן לחייב על סמך זה שהיה יכול לעבוד ולהשתכר יותר. כן לא ברור בנסיבות דידן האם הבעל היה יכול להשתכר מעבר למה שהשתכר בפועל באותן תקופות שהוא כן עבר (עי' סימן קנד וסימן ע בעניין בעל עני שלא יכול לפרנס, ועי' פת"ש סימן קנד אודות בעל שלא מסוגל לזון).
לאור האמור, נדחית תביעת האשה לפסיקת מזונות עבר מעבר לסך שכבר נפסק."
היא חיה היום בעזרת הוריה. האם יכולה לחיות מ־1000 ₪? היא חיה מהלוואות. היא מבקשת כסף בחזרה כל מה שקיבלה מהוריה, נכון שזה לא היה כמו הלוואה מהבנק שצריך להחזיר כל חודש, אבל הם הלוו אבל היא צריכה להחזיר את הכספים שקיבלה מהמשפחה... אנו טוענים שהחיוב הוא קטן אז היו צריכים לבדוק, כיוון שהאדם הוא בר עבודה יש לו כסף לנסוע לאילת. הוא לא הביא שום אישור שאין לו עבודה ולמה אינו מקבל דמי אבטלה. נאמר לו ע"י בית הדין להביא מסמכים לדיון ולא הביא כלום. אכן כתוב בכל הכתובים שהאשה לוותה את הכסף.מנגד ב"כ אם המשיב טוענת בין היתר בפרוטוקול בית הדין:
הוא בקושי משתכר. הוא היה שומר ומאז שהתלוננה עליו לקחו לא את הנשק ואין לו עבודה. הוא חי אצלי ואין לו פרוטה... אפילו אם הוא ישתכר לא ירוויח יותר מ־4,000 ₪, אין לו כסף לסיגריות ולנסיעות.לאחר העיון בית הדין דוחה הערעור, מאחר שלא הוכח שהאשה קבלה מאביה מזונות מעבר לנפסק, וגם אם נניח שקיבלה ייתכן שבמתנה קבלה.
עיין רמ"א אבהע"ז סימן ע בהג"ה: "שאם אביה עמד ופרנס בתו עם חתנו שא"צ לשלם רק מזונות שלו ולא של בתו."וכן משתקף בעליל שלא הייתה שום הלוואה מהעובדה שהאב לא תבע מבתו או מהמשיב מזונות ששילם.
"... ור"ת ... שאין הדבר ברור שהיה מתחייב זה הבעל מזונות שמא היה יכול להפטר שהאשה עצמה הייתה מצמצמת אם לא הייתה מוצאת מי שממציא לה מעות אע"ג אע"ג דבפסקו לה ביד מיירי."לאור האמור יש לדחות הערעור מהנימוקים דלעיל, ומנימוקי בית הדין האזורי שהשתכרות המשיב היא נמוכה, ולא שייך לחייבו רטרואקטיבית למיצוי כושר השתכרות, גם לסוברים שניתן לחייב הבעל לעבוד, שאז יש לומר שגם בהנחה שלוותה מעבר ליכולת הבעל שהבעל פטור מתשלום ההלוואה, היות ולא ניתן הלכתית ללוות מעבר למה שפסקו בית הדין שלא מדעתו של הבעל. וגדולה מזאת כתוב בספר משפט כתוב [זיתון] שאם הבעל היה בעיר ולוותה פטור ממזונות היות וההלוואה הייתה שלא מדעתו.
"כמה מזונות פוסקין לאשה פוסקין לה לחם שתי סעודות בכל יום סעודה בינונית של כל אדם באותה העיר כאדם שאינו לא חולה ולא גרגרן ומאותו מאכל של אנשי אותה העיר אם חיטים חיטים ואם שעורים שעורים וכן אורז ודוחן או משאר מינין שנהגו בהן ופוסקין לה פרפרת לאכול בה את הפת כגון קטנית או ירקות וכיוצא בהן ושמן לאכילה ושמן להדלקת הנר ופירות ומעט יין לשתות אם היה מנהג המקום שישתו הנשים יין ופוסקין לה שלש סעודות בשבת ובשר או דגים כמנהג המקום ונותן לה בכל שבת ושבת מעה כסף לצרכיה כגון פרוטה לכבוס או למרחץ וכיוצא בהן."הרי שפסק הרמב"ם בצורה ברורה שחיוב מזונות הוא כאדם בינוני לפי מנהג המקום. והנה בהמשך בהלכה י"א כתב הרמב"ם:
"במה דברים אמורים בעני שבישראל אבל אם היה עשיר הכל לפי עושר ואפילו היה ממונו ראוי לעשות לה כמה תבשילי בשר בכל יום כופין אותו ופוסקין לה מזונות כפי ממונו."מבואר ברמב"ם שכל הדין הנאמר בהלכה י הוא רק בעני שבישראל אבל בעשיר מחויב לתת כפי עושרו. והדבר תימה, שאם בעני עסקינן כיצד כתב הרמב"ם שחייב לתת "סעודה בינונית של כל אדם באותה העיר", הלוא אין הבעל מן הבינוניים אלא מן העניים וכיצד יוכל לתת לפי מידת הבינוניים. אלא על־כורחך שכוונת הרמב"ם ללמדנו את עיקר חיובו של הבעל שהוא לתת כפי מנהג הבינוניים של אותה העיר, וחיוב זה קיים ועומד בין אם הוא עני או בינוני, ומה שבפועל לא יוכל לתת לא מוריד מעצם חיובו לתת כאדם בינוני. ולכן שפיר כתב הרמב"ם את דינו באדם עני שחייב לתת כאדם בינוני משום שהרמב"ם מדבר על עיקר החיוב מהו וע"ז כתב שכל אדם חייב כאדם בינוני אף עני שבישראל.
"אבל כאן איירי כשהוא עני אין מחלקים בזה ומכל מקום חייב ליתן לה לחם שתי סעודות."ובח"מ סק"ג:
"אלא מיירי באוכלת עמו דאף שהוא אוכל פת חריבה יכבד אשתו יותר מגופו וצריך ליתן לה ליפתן ושמן ושאר דברים."וא"כ מוכח מדברי הרמב"ם הב"ש והח"מ שעצם החיוב של הבעל לא משתנה על פי יכולת ההשתכרות או התשלומים שלו אלא חיוב המזונות הבסיסי והמינימלי הוא קיים ובלתי משתנה. ואמנם יש והבעל יהיה מחויב אף ביותר מכך כגון אם הוא עשיר וזאת מכוח ההלכה הנפרדת שנקראת "עולה עמו ואינה יורדת", וחיוב נוסף זה אכן משתנה בהתאם לרמת ההשתכרות של הבעל, אך החיוב הבסיסי של הבעל לזון את אשתו באופן ראוי ברמת חיים בסיסית – חיוב זה אינו נתון לשינויים ואינו תלוי ברמת ההכנסות של הבעל.
"למה כופין אותו להוציא מאחר שאין לו ממה לזונה דאם אין לו אין כופין כמו ב"ח שאין לו."מבואר להדיא בדבריו שדימהו לב"ח שאין לו ממה לשלם ששם פשוט שאין הוא נפטר מחובו מחמת זה. ואף שדעת הרמב"ם ור"ת אינו כן אלא שכופין להוציאו במקום שאין לו לזונה, יש לומר שדעתם שמכיוון שאין לו לזונה כופים להוציא כיוון שיכולה להשיג מזונות מבעל אחר כמבואר בדברי הכ"מ שם, אבל על עצם דברי רבינו ירוחם שהדבר דומה לב"ח שאין לו ממה לשלם אינם חולקים כלל.
"אפילו כרבנן (כתובות קח. שסוברים שפורע חובו של חבירו חייב) אתיא, דבתורת מצוה עסקינן ולא בתורת פרעון של בעל שחייב במזונותיהם ואע"ג דהמודר מתהני שאינו צריך לתת להם מזונות ההיא הנאה דממילא היא."הנה מבואר בר"ן שבתורת מצוה פרנסם, וצריך להבין איזו מצוה יש במה שמפרנס אותם.
"עמד אחד מדעת עצמו וזנה משלו אין הבעל חייב לשלם לו והרי זה איבד מעותיו, הגה"ה, ואין חילוק בין אביה לאחר שפרנסה, ואם אביה עמד ופרנס בתו עם חתנו אפילו הכי אין צריך לשלם (הבעל) לו (לאב) רק מזונות שלו ולא של בתו."וכן טען לפטור הבעל מחמת שאפשר שדחקה עצמה וצמצמה לחיות בסכום שנקבו לה בית הדין האזורי, וכוונתו מהא דמבואר בשו"ע שם (סעיף יא) שבמקום שדחקה עצמה אין לה שום תביעה על בעלה. והביא מדברי התוס' (כתובות קח.) ד"ה הא מני שכתב:
"שאין הדבר ברור שהיה מתחייב זה הבעל מזונות שמא היה יכול להפטר שהאשה עצמה היתה מצמצמת אם לא היתה מוצאת מי שממציא לה מעות אע"ג דבפסקו לה בי"ד מיירי."ורצה להוכיח מדברי תוס' שאף במקום שפסקו לה בית דין עכ"ז אמרינו סברא שהייתה דוחקת עצמה.
"וכ' הרשב"א ז"ל בפ' אין בין המודר דכי אמר חנן אבד את מעותיו דוקא במפרש שמחמת מזונות שחייב לה בעלה הוא נותן לה בכה"ג הוה ליה כפורע חובו של חבירו שהוא פטור לחנן כדאיתא בגמ' משום דמבריח ארי בעלמא הוא אבל פרנס סתם חוזר וגובה לפי שכל המפרנס סתם אינו מפרנס בתורת מתנה אלא בתורת הלואה והויא לה כלותה ואכלה והביא ראיה דמפרנס סתם לא אמרינן במתנה קיהיב ליה אלא לשם הלואה מיורד לשדה חבירו ונטעה שלא ברשות דחייב בעל השדה לשלם ולא כל הימנו שיאמר במתנה נתת לי ועוד ראיה מדגרסינן בירושלמי בפרק איזהו נשך וכו' אלמא המשרה חבירו בתוך ביתו סתם לאו למתנה איכווין אלא לשכירות וכיון שכן המפרנס אשת חבירו סתם חוזר וגובה ממנו אלו דבריו ז"ל". וממשיך הר"ן: "ולא נראו לי דנהי דהני מוכחי דהמהנה את חבירו סתם לאו לשם מתנה קא מכוין אפ"ה המפרנס אשת חבירו סתם לחנן הניח מעותיו על קרן הצבי משום דנהי דלא בתורת מתנה קא עביד מיהו סתמא אדעתא דבעל נחת ולא אדעתא דידה שכבר הוא יודע שאין לאשה זו נכסים שיהא נפרע אלא מבעלה ולא מסיק אדעתיה נמי שתתחייב היא בהן כדי שתוכל לגבות מבעלה ולהגבותו דלאו כולהו אינשי דינא גמירי אלא סתמא אדעתא דבעל נחית ומשום הכי נהי דבתורת מתנה לא קא עביד כדמוכחי הנך ראיות דאייתי הרשב"א ז"ל אפ"ה לחנן הניח מעותיו על קרן הצבי דמסתמא אדעתא דבעל קא עביד וסתמא דלישנא דמתני' הכי משמע."מבואר מדברי הרשב"א והר"ן שכל דברי חנן שאיבד מעותיו נאמרו רק כלפי תביעת המפרנס את הבעל שע"ז אמר חנן שאיבד מעותיו, אבל לא דיברו כלל מתביעת האשה כלפי בעלה. וכמו שכתב הרשב"א "דכי אמר חנן שאיבד מעותיו דווקא במפרש שמחמת מזונות שחייב לה בעלה הוא נותן לה". כלומר, שכל הדין של חנן הוא באופן שהמפרנס מתכוון לשלם את החוב של הבעל ואח"כ רוצה לתובעו בדין ועל זה אמר חנן שאיבד מעותיו בגלל שהוא פורע חובו ומבריח ארי, אבל במקום שמתכוון המפרנס לתת מתנה לאשה או אפילו להלוות לאשה עצמה כגון במפרנס בסתם, ואינו מתכוון כלל לשלם את חובות הבעל אין זה קשור כלל לדינו של חנן, ואף הר"ן לא נחלק עליו ביסוד זה אלא שסובר שאף בסתמא דעתו של המפרנס לפרוע את חובות הבעל. אבל במקום שברור שאין כונת המפרנס לשלם את החוב של הבעל פשיטא שלכו"ע אין שייכות לדינו של חנן, אלא דינה של האשה שחוזרת ותובעת את בעלה כמו שכתב בשו"ע אשה שלותה ואכלה בעלה חייב לשלם.
"דאם פירנסה אביה דרך מתנה לה ולא על דעת להשתלם, נמצא דלא כיון אביה לפרוע חוב הבעל כדי שעי"ז יפטר הבעל ממה שתובעתו האשה, א"כ חיוב הבעל במקומו עומד, כמו בפסק לזון בת אשתו חמש שנים ונשאת הבת אח"כ, דנמצא דכבר בא לה עכשיו חיוב המזונות מבעלה ואפ"ה לא נפטר המתחייב הראשון וזה זנה וזה נותן לה דמי מזונות, והדבר מפורש בטור לקמן סימן עא בשם הר"מ, שכתב דאפילו יש להם (לבנים) נכסים שנפלו להם מבית אבי אמם, כיון דתקנת חכמים היא זכו במזונותיהם והביאו הרא"ש (פ"ד דכתובות סי' יד), ושם כתב "דומיא דמזונות האשה", הרי בהדיא דפשיטא ליה דבמזונות האשה עצמה הגם דיש לה ממון להתפרנס אפ"ה איתא לחיובו של הבעל וכו', ומינה דהיכא דלא חזינן דדעת האב היה ע"מ לפרוע כי אם מתנה לדידה דוקא, תוכל היא לתבוע מהבעל וכו'."והם הם הדברים.
"הרי שלא תבעה ולא לותה ולא מכרה אלא דחקה עצמה ביום ובלילה ועשתה ואכלה אין לה כלום."ובח"מ שם ס"ק מא כתב:
"כלומר שאינה יכולה לתובעו בעד מותר מעשה ידיה דכל כגון זה ויתרה לגבי בעלה."כלומר שמדין מחילה שנו כאן שפטור הבעל, שבמה שהאשה דחקה עצמה מוכח שמחלה לבעלה על יתרת חיוב המזונות. וא"כ כיצד ניתן לומר שהאשה מחלה בנידוננו והרי עינינו הרואות שתבעה וחזרה ותבעה להגדיל את מזונותיה (כמצוטט בפסק הדין של בית הדין האזורי מיום 1.9.13). ובאמת הדבר מפורש בלשון השו"ע "הרי שלא תבעה וכו' אין לה כלום". ומינה, שאם תבעה שפיר יש לה ואין כאן מחילה. וממילא בנידון דידן נראה שאין מקום לפטור הבעל מחיוב מזונותיו ויש לקבל את הערעור ולחייב הבעל כפי חיוב מזונות של אדם בינוני.
"הנושא את האשה ופסקה עמו כדי שיזון את בתה חמש שנים חייב לזונה חמש שנים וכו' נישאת, הבעל נותן לה מזונות והן נותנים לה דמי מזונות."כלומר, מדובר על אשה שאביה החורג כבר נתחייב לאמה לפרנסה וממילא אין לה צורך במזונות מבעלה, ובכל זאת מבואר במשנה שבעלה חייב במזונותיה.
"אמרה אי אפשי לזוז מבית אבא יכולין היורשים לומר לה אם את אצלנו יש לך מזונות ואם אין את אצלינו אין מזונות אם היתה טוענת מפני שהיא ילדה והן ילדים זנין אותה והיא בבית אביה."והגמרא שם מבארת שהמשנה עוסקת באלמנה שאינה דרה עם היורשים בלי סיבה מוצדקת שאין נותנים לה מזונות אלא כפי ברכת הבית (כלומר, כפי מה שהיו מוציאים עליה אם הייתה נשארת לגור יחד אתם), אבל במקום שיש לה טעם הגון כגון שהיורשים הם ילדים וגם היא ילדה ואינה יכולה לגור עמם צריכים לתת לה מזונות מושלם גם כשעזבה אותם והלכה לגור בבית אביה. והנה כאן מדובר שנמצאת בבית אביה ומסתמא ניזונית ממנו ואע"פ כן במקום שיש לה טענה טובה חייבים היורשים לזון אותה מזונות שלימים. וממילא יש ראיה למה שכתבנו שאע"פ שאשה ניזונית ממקום אחר עכ"ז לא פקע חיוב המזונות של בעלה.
"שמעינן מינה שחייב לזון בניו ובנותיו כשהם קטני קטנים ואפילו יש להם נכסים שנפלו להם מבית אבי אמם פסק רבינו מאיר דחייב לזונם דכיון דתקנת חכמים היא זכו במזונותיהם אפילו יש להם להתפרנס משלהם דומיא דמזונות האשה מדכלל מזונות האשה דקתני ומוסיפין על מזונותיה בשביל הקטן אלמא דין אחד להם."כלומר הרא"ש בשם רבינו מאיר משווה דין מזונות הקטנים למזונות האשה וכשם שבמזונות האשה חייב אף אם יש לה ממון ממקום אחר הוא הדין במזונות הקטנים. הרי לפנינו מפורש דעת הרא"ש ורבינו מאיר שהבעל חייב לזון אשתו אף אם יש מקורות אחרים ליזון מהם.
"ואפילו יש לה כמה אלפים מ"מ היא תובעת מזונות ממנו ואם לא ייתן לה הרי היא מורדת בו ויוצאת ממנו על כורחו."כלומר, דעת החת"ס שאף אשה שיש לה הון עצמי יכולה לדרוש מבעלה מזונות. ואם כן, אף אנו נאמר, מה בין מתנה מרובה כגון שקיבלה סך גדול המספיק לדמי מזונות לשנה שלימה שבכל זאת אינה מחויבת להשתמש בו ועל הבעל מוטל לפרנסה כמו שכתב החת"ס ובין מתנה מועטת שמקבלת האשה מאביה מידי יום ביומו מזונות כדי קיומה, גם זה כמו כן לא יהיה סיבה לפטור את הבעל מחיובו. ולכן ברור שכל שהאשה תובעת את בעלה בבית דין לשלם לה צרכיה אינו נפטר מהם אף אם מצאה מי שייתן לה בינתיים מזונות ממקום אחר.
ועל טענת המזונות שהיא טוענת שאינו יודע להרויח ואביו אמר כי אינו רוצה עוד לפרנסו אלא אם כן תבא אל ביתו, בזה יש לדון מהא דאמרי' התם בס"פ המדיר אמר רב האו' איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתובה ופליג עלה שמואל עד שכופין אותו יכופוהו לזון ופסק הרי"ף ורבינו חננאל כשמואל. אבל הרא"ש ז"ל כתב שבה"ג פוסקים כרב וכן מסתבר שאשה בושה לבא לבית דין בכל פעם. ומיהו ה"מ דיש לו ואינו רוצה אבל כגון זה שאין ידו משגת איכא למימר שאנוס הוא ומה בידו לעשות ובהא כ"ע מודו שאין כופין. ואיכא למימר נמי דבהא כ"ע מודו שכופין כיון דידעינן דלא מצי קאים בספוקה כלל, דע"כ לא אמר שמואל עד שכופין אותו לכתובה יכופוהו לזון אלא דיש ספק בידו לזון אבל זה הרי אנו יודעים שאינו יכול לזון. וכבר פסק הרמב"ם ז"ל פי"ב מהלכות אישות וזה לשונו, ואם היה עני ביותר ואינו יכול ליתן לה אפילו לחם שהיא צריכה לו כופין אותו להוציא ותהיה כתובתה עליו חוב עד שתמצא ידו עכ"ל. וכתב הרב המגיד שכן היא סברת הרשב"א ז"ל. אלא שהרב מהר"י קארו ז"ל כתב שם בשם רבינו ירוחם ז"ל שתמהו על הרמב"ם ז"ל למה כופין אותו להוציא מאחר שאין לו ממה לזונה להוי כמו ב"ח שאין לו. וכתב ז"ל דיש לתמוה על תמיהת' דמה ענין זה לזה דבב"ח אין תקנה בדבר מה שאין כן בנדון זה שיש תקנה שיוציאנה ומאחר שא' מתנאי הנשואין הוא המזונות אם אין לו במה לזון עד כאן דבריו:לאור האמור אני נשאר בדעתי כפי שכתבתי, והלכה כדעת הרוב.
[...] והנני יוסיף להפלא הפלא ופלא דמה מקום לתמיה זו שתמהו ורצו לדמותו לבעל חוב שאין לו, וכי כלום מתבקש ממנו שימכר בעבד עברי או שיעבוד עבודה שהיא זרה לו הרי אמרו האו' איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתוב' וכ"ת שאני הכא דאניס ומזל' גרס, א"כ גם בנפל' לו מומי' גדולי' כגון שנסמא בשתי עיניו או נתקטטו שתי ידיו או שנעשה מוכה שחין ובעל פוליפוס אנוס הוא ונימא מזלה גרס, והרי שנינו בהם כופין אותו להוציא וכדכתב התוס' דליכא למימר באשה נסתחפ' שדך שהבעל אינו שדה של אשתו והיינו טעמא דהאשה היא שדה של בעל לפי שעל ידי כתובה זוכה בה כל זמן שהוא רוצה יוציא ויתן כתוב', ועכשיו שנולדו בה מומין נעשה כאילו נסתחפ' אותה כתובה שכתב לה ואם בא לגרשה יתן לה כתובה שחייב על עצמו. אבל האשה לא נתחייבה כלום לבעל אלא גופה עצמה הקנת לו ע"ת שיזונה עכשיו שאינו זונה יוציא כמי נולדו בו מומין שע"מ כן לא נישאת לו. ותדע דבירושלמי עבי' קל וחומר אם מפני ריח הפה כופין מפני חיי נפש לא כל שכן וריח הפה שכופין עליו לא בשנולד לאחר שנישאת הוא ואעפ"כ אומרת לו על מנת כן לא נשאתי לך במזונות שהן חיי נפש לא כ"ש.
[...] ועוד אפילו תימא דדמי לבעל חוב ב"ח כי האי גוונה כיוצא בו הוא דנהי דלמזונות דעד השתא חשיב כב"ה שהעני שכבר נתחייב בהם, אבל לגבי מזונות דמכאן ולהבא יכולה שתאמר איני רוצה שתהיה בעל חוב שלי בהם כיון שאין לך במה לפרוע. הא למה זה דומה למי שהשכיר בית לחבירו בשנים עשר דינרים לשנה בדינר לחדש לפרוע בכל חדש וחדש והרי הוא עני שאין ספק בידו לפרוע מה שעבר ומה שעתיד לבא, וכי לא יוכל לומר לו צא מביתי שעל מנת כן לא השכרתי לך, ולמה תתחייב במה שאין אתה יכול לפרוע ואם היית ב"ח אחר פשיא שאינו יכול להוציאנו מבית דירה שלו שהוא דר בה עד י"ב חדשים דומיא דכסו' דתנן בערכין מניחין לו מזון שלשים יום וכסות י"ב חדש דדרשינן ואם מך הוא מערכך החייהו מערכך. אבל אצל ביתו נראה דבר פשוט דמצי מסלק ליה שלא השכיר לי אלא על מנת שיפרע לו חדש בחדש. ותו לפי דבריו דכי היכי דבב"ח לא כייפינן ליה אף בבעל לא כייפינן ליה להוציא מטעם דרב דאמר האומר איני זן ואיני מפרנס כופין אותו להוציא, דמה ענין יציאה אצל מזונות יהא כב"ח ייכופוהו לזון כמות שהוא חייב ואי מטעם דלא מצי קאים עמיה בכל זמנא בדינא ודיינא כייפי' ליה אלא מעתה ב"ח שחייב לחבירו ק"ק זוז לפרוע לו בכל יום זוז אחד ואומר איני נותן וכפוהו לפרוע כל חובו בבת אחת משום דלא מציא ראשי בדינא ודיינא עמיה. הא אין עליך לומר אלא אשה שאני שלא נשאת אלא ע"מ שיזון ויפרנס בשופי ומתו שיושם במשפט כל בני ישראל הכשרים, אף אתה אומר אם עני הוא ואין ידו משגת שעל מנת כן לא נשאת ויפטרנה בגט.
מי שהלך למדינת הים, ועמד אחד ופירנס את אשתו, חנן אומר: איבד את מעותיו, נחלקו עליו בני כהנים גדולים ואמרו: ישבע כמה הוציא ויטול. א"ר דוסא בן הרכינס: כדבריהם. א"ר יוחנן בן זכאי: יפה אמר חנן הניח מעותיו על קרן הצבי.וכנגד זה דברי הברייתא שם:
כיצד אמרו ממאנת אין לה מזונות, אי אתה יכול לומר ביושבת תחת בעלה, שהרי בעלה חייב במזונות, אלא כגון שהלך בעלה למדינת הים, לותה ואכלה עמדה ומיאנה. טעמא דמיאנה, הא לא מיאנה יהבינן לה.דברים אלו לכאורה סותרים זה את זה, וע"ז נאמרו כמה תירוצים בראשונים.
ושמעינן מהא דאפילו חנן דאמר הניח מעותיו על קרן הצבי, הני מילי פרנס, אבל לותה ואכלה מוציאין ממנו.והרא"ש (סי' ה) כתב:
והתוספות כתבו דווקא אם לוותה אחר שפסקו לה ב"ד מזונות. משום דקשיא להו ההיא דלעיל ואם אמר צאי מעשה ידיך במזונותיך רשאי כדפרישית לעיל (סי' ב), ומפרשי' דמתניתין דחנן דאמר אבד מעותיו משום דפרנס מעצמו, הא אם לותה משלם, מיירי כשפסקו לה בית דין תחלה. ופשטא דמתני' לא משמע הכי דאיירי דוקא כשפסקו לה ב"ד, ועוד וכו'. הלכך נראה דאם לוותה בעדים, אף בלא פסק דין חייב לפרוע, ומוציאין מן הבעל מה שהלוה לה מדרבי נתן.והר"ן (שם) כתב בשם הרשב"א:
וכ' הרשב"א ז"ל בפ' אין בין המודר [דף לג ב] דכי אמר חנן אבד את מעותיו דוקא במפרש שמחמת מזונות שחייב לה בעלה הוא נותן לה דבכה"ג הוה ליה כפורע חובו של חבירו שהוא פטור לחנן כדאיתא בגמ' [שם] משום דמבריח ארי בעלמא הוא אבל פרנס סתם חוזר וגובה לפי שכל המפרנס סתם אינו מפרנס בתורת מתנה אלא בתורת הלואה והויא לה כלותה ואכלה. והביא ראיה דמפרנס סתם לא אמרי' במתנה קא יהיב ליה אלא לשם הלואה מיורד [ב"מ דף קא א] לשדה חברו ונטעה שלא ברשות דחייב בעל השדה לשלם ולא כל הימנו שיאמר במתנה נתת לי ועוד ראיה וכו' אלו דבריו ז"ל.כלומר, ישנם כאן שלושה תירוצים לשאלה הנ"ל: הרי"ף והרא"ש מתרצים, שיש לחלק בין פרנס מדעתו לבין לוותה ואכלה. התוס' מתרצים שגם בלוותה ואכלה אינו חייב אלא אם לוותה אחרי שפסקו לה בית דין. והרשב"א מתרץ שלא פטר חנן את הבעל אלא במקרה שמפרש שמחמת מזונות של הבעל הוא נותן לה, אבל אם זן אותה בסתם, מסתמא על דעת הלוואה נתן לה, ולכן הבעל חייב לשלם.
הלך בעלה, ולותה ואכלה, חייב לשלם. עמד אחד מדעת עצמו וזנה משלו, אין הבעל חייב לשלם לו, והרי זה איבד מעותיו.ובבית שמואל שם ס"ק כה כתב:
וזנה משלו. ואין חילוק בין אם זנה אותה סתם ובין אם זנה אותה לשם מזונות הבעל, לא כהרשב"א.
עיין בשו"ת תשובה מאהבה ח"א סי' ע"ח וסי' פ' שכתב דאין זה מוסכם להלכה, דממה שאמרו בס"פ אף ע"פ מותר מזונות לבעל, אין ראיה, כי שם לא מיירי בצמצמה, אלא שניתותרו ממילא, כגון שהיא בטבעה אינה אוכלת כ"כ כשיעור שקצבו חכמים לסתם נשים, וכמו שפירש"י שם בהדיא, ובזה הדבר פשוט שהוא לבעל, שהרי אין הבעל חייב ליתן לה יותר ממה שצריכה היא. אבל בצמצמה וסבלה רעבון ודוחק יכולה לומר שבשביל עצמה עשתה כן ולא שיזכה בה בעלה. וכן מפורש בתוס' נזיר דף כ"ד ע"ב בד"ה שקימצה, דאם צמצמה מפיה ולא אכלה כדי שובע הוא דידה, אלא דאם יש מותר מחמת שהוזלו המזונות הוא לבעל, וכן מפורש בר"ן נדרים דף פ"ח ע"א ע"ש. ולכן פסק הלכה למעשה שאין להוציא מיד האשה. והסכים עמו רבו הגאון בעל נו"ב ז"ל, וכתב דלא משום דהאשה יכולה לומר קים לי אתינן עלה, דא"כ באם גם עתה היא רוצה מזונות הרי הבעל מוחזק ויכול לומר להיפך קים לי וצא והתפרנס ממותר המעות שבידך, אלא דבאמת דין זה ברור ולית ביה ספיקא כלל ע"ש באריכות, וכ"כ בספרו דגול מרבבה בסי' זה.והפשטות בדעתם של הנודע ביהודה ותלמידו התשובה מאהבה היא שחיוב המזונות הוא חיוב ממוני רגיל כפי מה שהאשה צריכה, ולכן אם היא צריכה כשיעור אדם בינוני אלא שצמצמה את עצמה והסתפקה בפחות, המזונות שייכים לה.
אבל פרנס סתם חוזר וגובה לפי שכל המפרנס סתם אינו מפרנס בתורת מתנה אלא בתורת הלואה והויא לה כלותה ואכלה.וא"כ מדבריו ודאי שאין שום ראיה, שכן הוא סובר שגם המפרנס בסתם נותן על דעת הלוואה, מה שאין כן במקרה שנתן במתנה בזה לא דיבר הרשב"א כלל. ואדרבה מדבריו מבואר שאם היה נותן במתנה לא הייתה זכות תביעה, וא"כ לדברי הגר"א כץ היה לו להוסיף שאמנם הוא לא יכול לתבוע במקרה כזה אבל היא יכולה לתבוע, ואם כי כמובן שיש לדחות שהרשב"א לא התייחס לשאלה הזו, אבל ודאי שאין ראיה הפוכה מדבריו.
ולא נראו לי דנהי דהמהנה את חבירו סתם לאו לשם מתנה קא מכוין, אפ"ה המפרנס אשת חבירו סתם לחנן הניח מעותיו על קרן הצבי, משום דנהי דלא בתורת מתנה קא עביד מיהו סתמא אדעתא דבעל נחת ולא אדעתא דידה, שכבר הוא יודע שאין לאשה זו נכסים שיהא נפרע מהם אלא מבעלה, ולא מסיק אדעתיה נמי שתתחייב היא בהן כדי שתוכל לגבות מבעלה ולהגבותו, דלאו כולהו אינשי דינא גמירי, אלא סתמא אדעתא דבעל נחית. ומשום הכי נהי דבתורת מתנה [לא] קא עביד, כדמוכח הנך ראיות דאייתי הרשב"א ז"ל, אפ"ה לחנן הניח מעותיו על קרן הצבי, דמסתמא אדעתא דבעל קא עביד, וסתמא דלישנא דמתני' הכי משמע.וא"כ גם דבריו סובבים סביב דברי הרשב"א, שמסתמא הזן אינו נותן את כספו במתנה, אלא שהוא חולק וסובר שמסתמא אין כוונתו להלוות לאשה, אלא לפרוע את חובו של הבעל, ולכן גם בסתמא איבד את מעותיו. וא"כ מניין לנו איך יהיה הדין במקרה שהזן אכן כן התכוון לתת בתורת מתנה. ואדרבה בדבריו נראה קצת יותר לדקדק מכך שהוא לא מתייחס לזה שאם המפרנס נותן בתורת מתנה האשה תוכל אח"כ לתבוע את בעלה, ובניגוד לנותן בסתם שאינה יכולה לתבוע לדעתו. וכמובן, גם דקדוק זה אינו מחייב, אבל מ"מ כך היא הפשטות בדבריו שבמקרה שנתן בתורת מתנה הבעל פטור לגמרי, ועכ"פ בוודאי שאין להביא ראיה להיפך.
הרי שלא תבעה ולא לותה ולא מכרה אלא דחקה עצמה ביום ובלילה ועשתה ואכלה, (מא) אין לה כלום.ועל זה כתב הח"מ:
כלומר שאינה יכולה לתבעו בעד מותר מעשה ידיה, דכל כגון זה ויתרה לגבי בעלה.ומשמע מדבריו שמדין מחילה אינה יכולה לתבוע, וממילא במקרה שאינה מוחלת, יכולה לתבוע. נראה שגם אין ראיה כלל, שהרי הדיון כאן אינו על אשה שהסתפקה בפחות מהראוי לה [שעל זה דן הרמ"א לעיל בס"ג וכמו שהובאו דבריו לעיל], אלא הדיון הוא על אשה שדחקה את עצמה ועבדה ביום ובלילה, ובכסף שהרוויחה קנתה לעצמה מזונות, שבלא מחילתה ודאי שמה שהרוויחה שייך לה מכיוון שבעלה אינו זן אותה, וממילא דינה כאשה שמכרה מנכסיה כדי לזון את עצמה, שוודאי יכולה לתבוע מבעלה שיחזיר לה את המגיע לה [אלמלא הסברא שמסתמא מחלה לבעלה], ודינה כאשה שלוותה ואכלה, אלא שהיא לווה מעצמה. אבל אין להביא מכאן ראיה כלל לנדון דידן שאין לה צורך במזונות מכיוון שמקבלת אותם במתנה מאדם אחר.
כמה מזונות פוסקין לאשה, פוסקין לה לחם שתי סעודות בכל יום סעודה בינונית של כל אדם באותה העיר שאינו לא חולה ולא גרגרן, ומאותו מאכל של אנשי אותה העיר וכו'. במה דברים אמורים בעני שבישראל אבל אם היה עשיר הכל לפי עשרו, אפילו היה ממונו ראוי לעשות לה כמה תבשילי בשר בכל יום כופין אותו ופוסקין לה מזונות כפי ממונו. ואם היה עני ביותר ואינו יכול ליתן לה אפי' לחם שהיא צריכה לו כופין אותו להוציא ותהיה כתובתה חוב עליו עד שתמצא ידו ויתן.ועל דברים אלו דנו הגר"צ אלגרבלי והגר"א כץ, האם החיוב לזון כמו "אדם בינוני" הוא חיוב מוחלט, כבע"ח שחייב כסף למלווה שלו, ולפ"ז גם אדם שאין לו אפשרות לשלם פשוט שאינו נפטר מחובו או שהחיוב מותנה בכך שיש לו אפשרות לפרנס אותה מנכסיו, ולכל היותר ניתן לתובעו שימצא עבודה ויפרנס [לשיטות הראשונים שיש חיוב כזה] או שהואיל ואינו ממלא את צרכיה ניתן לחייבו לגרש.
ועל טענת המזונות שהיא טוענת שאינו יודע להרויח ואביו אמר כי אינו רוצה עוד לפרנסו אלא אם כן תבא אל ביתו בזה יש לדון מהא דאמרי' התם בס"פ המדיר אמר רב האומר איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתובה ופליג עלה שמואל עד שכופין אותו /להוציא/ יכופוהו לזון ופסק הרי"ף ורבינו חננאל כשמואל, אבל הרא"ש ז"ל כתב שבה"ג פוסקים כרב וכן מסתבר שאשה בושה לבא לבית דין בכל פעם. ומיהו ה"מ דיש לו ואינו רוצה, אבל כגון זה שאין ידו משגת איכא למימר שאנוס הוא ומה בידו לעשות ובהא כ"ע מודו שאין כופין ואיכא למימר נמי דבהא כ"ע מודו שכופין כיון דידעינן דלא מצי קאים בספוקה כלל דע"כ לא אמר שמואל עד שכופין אותו לכתובה יכופוהו לזון אלא דיש ספק בידו לזון אבל זה הרי אנו יודעי' שאינו יכול לזון וכבר פסק הרמב"ם ז"ל פי"ב מהלכות אישות וזה לשונו ואם היה עני ביותר ואינו יכול ליתן לה אפילו לחם שהיא צריכ' לו כופין אותו להוציא ותהיה כתובתה עליו חוב עד שתמצא ידו עכ"ל וכתב הרב המגיד שכן היא סברת הרשב"א ז"ל. אלא שהרב מהר"י קארו ז"ל כתב שם בשם רבינו ירוחם ז"ל שתמהו על הרמב"ם ז"ל למה כופין אותו להוציא מאחר שאין לו ממה לזונה להוי כמו ב"ח שאין לו. וכתב ז"ל דיש לתמוה על תמיהתם דמה ענין זה לזה, דבב"ח אין תקנה בדבר, מה שאין כן בנדון זה שיש תקנה שיוציאנה, ומאחר שא' מתנאי הנשואין הוא המזונות אם אין לו במה לזון עד כאן דבריו.והנה המעיין בדבריו יראה להדיא שכל המשא ומתן שלו אינו אלא בשאלה האם ניתן לכפות את הבעל לגרש, ולעניין זה הוא דן, האם האשה אינה אלא כבע"ח רגיל, וא"כ כאשר הבעל אנוס אין לה תביעה כלפיו או שאולי היא עדיפה מבע"ח מהטעמים שכתב או משום שהיא הרי דורשת ממנו שישחרר אותה ולא שיפרע את מה שאין לו [או במילים אחרות: לבע"ח אין פתרון לבעיה שאין לו, אבל כאן יש פתרון לבעיה] או משום שיש לדמותה למשכיר בית שאין לשוכר לשלם, כלפי הזמן הבא, שוודאי המשכיר יכול לומר על דעת כן לא השכרתי לך.
והנני יוסיף להפלא הפלא ופלא דמה מקום לתמיה זו שתמהו ורצו לדמותו לבעל חוב שאין לו וכי כלום מתבקש ממנו שימכר בעבד עברי או שיעבוד עבודה שהיא זרה לו, הרי אמרו האומר איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתובה וכו'.
ועוד אפילו תימא דדמי לבעל חוב ב"ח כי האי גוונא כיוצא בו הוא דנהי דלמזונות דעד השתא חשיב כב"ח שהעני שכבר נתחייב בהם אבל לגבי מזונות דמכאן ולהבא יכולה שתאמר איני רוצה שתהיה בעל חוב שלי בהם כיון שאין לך במה לפרוע. הא למה זה דומה למי שהשכיר בית לחבירו בשנים עשר דינרים לשנה בדינר לחדש לפרוע בכל חדש וחדש והרי הוא עני שאין ספק בידו לפרוע מה שעבר ומה שעתיד לבא וכי לא יוכל לומר לו צא מביתי שעל מנת כן לא השכרתי לך ולמה תתחייב במה שאין אתה יכול לפרוע ואם היית ב"ח אחר פשיטא שאינו יכול להוציאנו מבית דירה שלו שהוא דר בה עד י"ב חדשים דומיא דכסו' דתנן בערכין מניחין לו מזון שלשים יום וכסות י"ב חדש דדרשינן ואם מך הוא מערכך החייהו מערכך. אבל אצל ביתו נרא' דבר פשוט דמצי מסלק ליה שלא השכיר לו אלא על מנת שיפרע לו חדש בחדש.
כמה מזונות וכו'. כאן אינו מחלק אם בני משפחתה רגילים בהם לבין אם אין רגילים בהם, משום בסעיף א' איירי ביש לו, אז יש לחלק כהנ"ל, אבל כאן איירי כשהוא עני אין מחלקים בזה, ומ"מ חייב ליתן לה לחם ב' סעודות וכו', דין זה נלמד ממתני' המשר' את אשתו ע"י שליש נשמע דאיירי כשאינה אוכלת עמו, ואפשר אם היא אוכלת עמו מתגלגלת עמו אף בפחות משיעור זה, ובלבד שיתן לה לחם.ומבואר מדבריו שאף בעני שאין לו אפשרות לזון כאדם בינוני, מ"מ חייב ליתן לאשתו כאדם בינוני. ואמנם בהפלאה שם ס"ק ה כתב וז"ל:
כתב הב"ש כאן אינו מחלק אם בני משפחתה רגילין בו, משום דבסעיף א' מיירי ביש לו אבל כאן מיירי כשהוא עני. ודבריו אינם מובנים דהא ודאי לא מיירי הכא בעני גמור שאין לו כלל, דא"כ בלחם סגי שאין כופין אותו להוציא כמ"ש הב"ש לקמן ס"ק ז'. אלא ע"כ מיירי ביש לו אלא שלפי עניו מספיק את עצמו בפחות משיעורא דמתני', ואפ"ה כיון שאוכלת בפני עצמה צריך ליתן לה כשיעורא דמתני', א"כ פשיטא ברגילה בבית אביה ביותר מזה צריך ליתן לה כפי כבודה.דהיינו שההפלאה מקשה על הב"ש שאם מדובר בעני שאין לו שום אפשרות לתת לה כאדם בינוני, לעניין מה כתב הרמב"ם שהוא חייב לה, הרי אין לו אפשרות לתת, ואם נאמר שכוונת הרמב"ם היא לעניין שכופים אותו להוציא, הרי גם זה אינו נכון, שהרי לדעת הב"ש עצמו אין חיוב להוציא אלא למי שאין לו אפילו לחם.
עיין פרישה [סעיף מ"א], שם כתבתי והוכחתי דאפילו למאן דאמר [כתובות מ"ז ע"ב] שארה דכתיב בתורה [שמות כ"א י'] פירושו מזונותיה וכו', נמצא שגם הן דאורייתא, אפ"ה המלוה המאוחר לנשואיה הוא קודם לה, מפני שהתורה לא חייבתו ליתן לה מזונות אלא כשיש לו, ואז תאכל היא עמו ותהא כגופו, משא"כ זה שאין לו, ואף המזונות ל' יום שנותנין לו הוא משל המלוה, ומשל המלוה ציותה התורה לפרנסו ל' יום לו ולא לה, אלא שמדרבנן חייב להשתדל לה מזונות אף שאין לו, וכמ"ש בכתובה אנא אפלח ואיזון וכו'. [ו]מ"מ אף שחייב לה מדרבנן וגם שטר כתובתה בידה, מ"מ לא עדיף שטרה כשטר שביד המלוה, שהמלוה [ה]לוה לו וחייב לשלם לו מן התורה כדכתיב [דברים כ"ד י"א] והאיש אשר אתה נושה בו יוציא העבוט, משא"כ אשה שלא [ה]לותה לו שיעור חיוב מזונותיה, אלא שחז"ל תיקנו לה מזונותיה תחת מעשה ידיה [שם מ"ז ע"ב], ואין זו הלואה שחייבתו עליה התורה.ונראה להדיא מדבריו שגם בעל שאין לו חייב עכ"פ מדרבנן לזון את אשתו, אלא שמכיוון שזה רק חוב מדרבנן חובו של המלווה שהוא מדאורייתא עדיף עליו, אבל אם אין לו מלווה אחר, אזי ברור שמוטל עליו חיוב ממוני לתת לה את דמי מזונותיה אף על פי שאין לו ממה לשלם.
ואף שלותה גם היא בשטר על מזונותיה ואותו שטר הוא מוקדם לשטר שלוה בו בעלה, מ"מ המלוה ש[ה]לוה לה אין לו שום שעבוד על הבעל כי אם עליה. ואף שהיא באתה עתה לגבות מהבעל והבעל חייב ליתן לה מזונות מדרבנן [ולא מדאורייתא כיון שלא אכלה עמו] ממה שיש בידו, מ"מ כיון דבשעה שבאתה לגבות כבר לוה בעל מבעל חובו ונתחייב לו בשטר, משו"ה הוא מוקדם. והיינו דוקא מה שלוה הבעל בשטר, דסמכה דעת המלוה על שעבודו אפילו על מטלטלים כשכתב לו דאקני [או דאקני אחריותו טעות סופר היא כמ"ש בסימן קי"ב [סעיף א' בהג"ה]], אבל כשלוה בעל פה, דאז אין סמיכת מלוה דהבעל אפילו על קרקעות דהא אם מכרם אינו יכול לטרוף מהלקוחות, משו"ה אין לו קדימה בהן מהאשה במזונותיה, והרי בעל חוב והיא באין כאחד לתובעו לשלם להן, משו"ה שניהן שוין.הרי להדיא שבלוותה ואכלה הבעל חייב לשלם כשאין לו אלא שבדיני קדימה מלווה בשטר קודם לחיוב זה ומלווה ע"פ אינו קודם, אבל החיוב עצמו ודאי קיים.
ורבינו תם מפרש דאיירי דוקא במזונות אשתו, ומשום הכי פטור, דאין הדבר ברור שהיה מתחייב זה הבעל מזונות, שמא היה יכול להפטר שהאשה עצמה היתה מצמצמת אם לא היתה מוצאה מי שממציא לה מעות, אף על גב דבפסקו לה ב"ד מיירי, דאי לאו הכי לא הוי מיחייב לכ"ע, שאף לאשה עצמה לא היה מיחייב בלא פסק ב"ד, מכ"מ היתה מצמצמת דלא ליקרו לה רעבתנותא.והנה עולה בבירור מדבריהם שכל הדברים הללו לא נאמרו אלא כדי לבאר את דברי חנן, שלכן הבעל פטור מלשלם לפורע את חובו, משום שיכול לומר לו שאלמלא היה זן את אשתו היא הייתה מצטמצמת ומסתפקת בפחות, ולכן אין לו הנאה זה שזן אותה [משא"כ פורע חוב ממוני של חבירו ל"ש טענה זו], וכמו כן אין הוא נחשב כמהנה אותו לעניין דין מודר הנאה.
בטור כתב אם לותה בעדים משמע אבל שלא בעדים יכול הבעל לומר איני מאמין שלותה וכ"כ הרא"ש אם לותה בעדים וכ"כ במרדכי.וכעי"ז בב"ש ס"ק כב:
כתב הרא"ש והמרדכי והג"א והטור דוקא אם לותה בעדים.אמנם במנחת פיתים שם הביא את דברי הבית מאיר בס"ה, שכתב שכל זה במקרה שאינה תובעת את בעלה שיזון אותה, אבל אשה שתבעה את בעלה שיזון אותה, אף על פי שאין לה עדים על ההלוואה, הרי היא נאמנת לומר שלוותה ואכלה.
הרב דוד ברוך לאו | הרב ציון אלגרבלי | הרב א' אהרן כץ |