ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ציון אלגרבלי הרב דוד ברוך לאו הרב א' אהרן כץ |
דיין הרב הראשי לישראל דיין |
תיק מספר: | 957337/2 | |
תאריך: |
כ"ט בניסן התשע"ד
29/04/2014 | |||
מערער |
פלוני ופלונית
בא כוח המערער עו"ד מאיר שכטר | |||
משיב |
| |||
הנדון: | היתר נישואין – פנוי | |||
נושא הדיון: | איסור לזוג גרוש לשוב ולהינשא זל"ז |
הנה במעשה בית הדין של הצדדים מיום א' תמוז תש"ע נכתב שהצדדים אסורים לשוב ולהינשא זה לזו והאשה אסורה להינשא ל[מ' ח'].להלן השתלשלות הדברים כפי שנכתב בנימוקי דעת המיעוט:
בדיון שהיה לאחר הגירושין ביום י"ד אלול תשע"א (13/9/11) ביקשו הצדדים מבית הדין היתר לשוב ולהינשא זל"ז. לאחר שמיעת דבריהם בית הדין פסק כדלהלן:
"א. המבקשים אסורים לשוב ולהינשא זל"ז כמבואר במשנה ובגמרא (גיטין מה ב, מו ב) בדין המוציא אשתו משום שם רע, ובשו"ע אבה"ע סי' י' ס"ג והמסתעף וכן בשו"ע אבהע"ז סי' יא ס"א ושם בב"ש סק"ז, ובפרט דלגבי הבעל נאסרת משום דשוויא אנפשיה חתיכה דאיסורא.והנה למרות החלטת בית הדין הנ"ל במקום להגיש ערעור בבית הדין הגדול חזרו הצדדים ופתחו תיק נוסף ומשום מה מזכירות בית הדין קבעה להם מועד לדיון.
ב. זכותם של המבקשים להגיש ערעור לבית הדין גדול." עד כאן.
כדי שלא יצאו בפחי נפש, בית הדין שמע שוב את דברי הצדדים.
אולם גם אחר שמיעת דבריהם בית הדין חוזר על החלטתו הנ"ל שהצדדים אסורים לשוב ולהינשא זל"ז.
וזכותם להגיש ערעור לבית הדין הגדול.
החלטה זו ניתנה ברוב דעות.
לדעת המיעוט אין לאסור את המבקשים לשוב ולהינשא זל"ז.
נימוקים הלכתיים של דעת המיעוט מצורפים.
הצדדים שלפנינו התגרשו זמ"ז כדמו"י ביום א' תמוז תש"ע, ובמעשה בית הדין נכתבה הערה לפיה הצדדים אסורים לשוב ולהינשא זה לזו והאשה אסורה להינשא ל[מ' ח'].בכתב הערעור הובא דעת המיעוט שסבר שיש להתירה לבעלה.
ביום 19.7.2011 התקבלה בבית הדין בקשת הגרוש והגרושה לשוב ולהינשא זל"ז, המבקשים נימקו את בקשתם בכך ש"לאחר תקופה קצרה הבנו שעשינו טעות. שנינו אוהבים אחד את השני. יש לנו שני ילדים שהיה להם מאוד קשה עם הפרידה והגירושים."
בית הדין קבע מועד לדיון בבקשתם, ובדיון שהתקיים ביום י"ד באלול התשע"א [13.9.11] נימקה האשה את בקשתה כדלהלן:
"מבקשת: זה השתלשלות של סיפור, הגעתי לפה לבד עם קשיים גדולים, הייתי מוכנה להתגרש בכל מחיר, העיקר להתחיל החיים מחדש, לאחר שנה וחצי הקשר חודש, גם בעקבות הילדים שמאוד רצו את אבא."כב' אב בית הדין שאל את המבקש על טענותיו עובר לגירושין, והמבקש השיב כי טען שהייתה עם אדם בשם [מ' ח']. המבקש הסביר כי במהלך שנת 2009 עזבה המבקשת (אשתו דאז) את הבית ושכרה דירה לבד, וכי [מ' ח'] עבד עם אם המבקש. כב' אב בית הדין הקשה על המבקש, ולחשיבותם של הדברים אביאם כפי שנכתבו בפרוטוקול:
"ב"ד: אני רוצה להזכיר לכם מה שנכתב בפר': (ציטוט חופשי) לשאלת בית הדין לסיבת הגירושין אומר הבעל שהיא חיה עם [מ' ח'], האשה אמרה אני לא חיה אתו וכו' ישנו יחד וכו' לא אמרתי שקיימנו יחסים,לאחר מכן נכתב בשלב זה משמיע הבעל הקלטה ובה לדבריו נשמע הילד אומר ש[מ' ח'] ישן עם אימא במיטה, האשה העירה, האם דברים של ילד בן שלוש שהכניסו לו דברים לפה, קביל בבית הדין? הבעל הגיב על זה, איך אפשר להסביר את זה אחרת,
בית הדין: ישנתם יחד אז מה עשיתם יחד?
אשה: אני לא נכנסת לזה,
ב"ד: אם כן היד רושמת, תהיה כנה עם עצמך, האם אתה רוצה שנתיר איסור?המבקשת שבה ונימקה את בקשתה בכך ש"יש פה שני ילדים שסובלים קשות שתלויים באוויר, יש פה הזדמנות לשקם החיים, לחיות חיים כשרים, אני לא רואה עצמי זרוקה לבד בדירה שכורה". ובית הדין העיר לה כי היא עצמה הודתה עובר לסידור הגט כי ישנה במיטה יחד עם הנטען, על כך השיבה האשה כי "לגט הייתה פה לבד לאחר שנה וחצי של פרידה, בלי עבודה, עמדתי פה לבד היו פה עשרה אנשים, כולי רועדת."
גרוש: אתם צריכים להבין שאותו זמן זה לא הזמן של היום.
ב"ד: אתה רוצה להגיד שכל מה שאמרת אז זה שקר?
גרוש: כן זה שקר, ילד בן שלוש יכול להגיד כאלה דברים מעצמו, יש הרבה דברים שלא נכונים, עשיתי טעות גדולה, הרבה דברים קשים בחיים, 2011 זה לא 2009."
אחד מדייני ההרכב שב ושאל אותה "לא היית אתו?", ועל כך השיבה המבקשת "לא."
לאור כל האמור לעיל נתן בית הדין ביום כ"ז באלול התשע"א [26.9.11]את החלטתו ולפיה:
"בית הדין פוסק:ואולם ביום 20.5.12 שבו הצדדים והגישו לבית הדין בקשה נוספת להיתר נישואין בה צוין כי המבקשים ממשיכים לחיות ביחד ולגדל ביחד את ילדיהם. מזכירות בית הדין קבעה למבקשים תאריך לדיון נוסף ליום כ"ב בסיון התשע"ב (12.6.2012), ובמהלכו שבו המבקשים ושטחו את בקשתם:
א. המבקשים אסורים לשוב ולהינשא זל"ז כמבואר במשנה ובגמרא (גיטין מה ב, מו ב) בדין המוציא אשתו משום שם רע ובשו"ע אבה"ע סי' י' סעי' ג' והמסתעף וכן בשו"ע אבהע"ז סי' י"א סעיף א' ושם בב"ש ס"ק ז', ובפרט דלגבי הבעל נאסרת משום דשוויא אנפשיה חתיכה דאיסורא.
ב. זכותם של המבקשים להגיש ערעור לבית הדין הגדול."
"אשה: זה שקר.לאור העובדה ששני הצדדים חזרו בתוקף על כך שהאשה לא חיה חיי אישות עם [מ' ח'], והגרוש אף ציין שהוא מעולם לא ראה בעיניו דבר המורה על כך, והוסיף וטען כי מיד אחרי הגט הם שבו לחיות ביחד, החליט בית הדין לשוב ולעיין בדברים, והוציא החלטה ולפיה:
גרוש: אני יכול להישבע שלא ראיתי כלום.
בית דין: אז למה אמרת בבית הדין מה שאמרת?
גרוש: דיברתי שטויות רציתי להתגרש ממנה, אבל באותו זמן מיד כשיצאנו מפה חזרנו יחד, אנו חיים יחד, עשיתי תשובה אני שלוש פעמים מתפלל ביום, מה שדיברתי דיברתי מתוך עצבים, הייתי קנאי ולכן עשיתי את זה, אחרי חמש שנים שסבלה החליטה לקחת המזוודות וללכת אבל אני לא ראיתי שום דבר.
בית דין: אמרת אז שחיה עם [מ' ח']
גרוש: שיקרתי, לא אמרתי האמת, אני רוצה לעשות ילדים, אנו שנתיים חיים ביחד ונחיה יחד גם אם התשובה תהיה שלילית."
"בית הדין שמע את הצדדים, ובית הדין ישוב ויעיין בתיק לפרטיו ויוציא החלטה בהתאם."
בחודש 1/09 עזבה לפתע הנתבעת את התובע ועברה לגור עם המאהב הנ"ל אותו כאמור, הכירה טרם מועד זה.עוד נכתב שם:
הנתבע חיה בעיר לוד עם המאהב שלה, ונוהגת לשהות בביתו מדי יום, כאשר בשעות אלו הם אף נוהגים לעשן נרגילות ועוד דברים כיוצ"ב.
הנתבעת הגדילה לעשות ובסוף חודש מאי השנה הגישה נגד התובע תלונת שווא במשטרה, כאילו הוא נהג כלפיה באלימות, הגם שהיא נמצאת בעיר לוד והוא בעיר נתניה. בדיון שהתקיים בבית משפט השלום בנתניה ביום 28.5.09, סירב בית המשפט להאריך את מעצרו של התובע, אלא לשלוש שעות בלבד, ואחר שיחררו ממעצר.משמעות הדברים שהאשה התגוררה עם הגבר הזר בקביעות מספר חודשים.
בהחלטתו, ציין כב' בית המשפט כי: נציג המשטרה אישר כי המתלוננת (הכוונה לנתבעת – ת.ג) מסרה כי היא חיה בנפרד מהמשיב (הכוונה לתובע – ת.ג) כבר מינואר 2009 וכי היא מתגוררת עם חבר בלוד, בעוד המשיב מתגורר עם משפחתו בנתניה.
לשאלת ב"ד לסיבת הגירושין אומר הבעל שהיא חיה עם [מ' ח']היינו האשה לא הכחישה את העובדה שחיה עם אותו גבר וישנה בבית אחד במשך זמן רב אלא שטענה שלא קיימו יחסים.
אשה: אני לא חיה אתו.
ב"ד: אנו מבינים שאתם לא חיים יחד אבל ישנתם יחד.
אשה: ישנו יחד.
ב"ד: כלומר קיימתם יחסי אישות.
אשה: ישנו יחד, אבל לא אמרתי שקיימנו יחסים.
ב"ד: ישנתם יחד, אז מה עשיתם יחד?
אשה: אני לא נכנסת לזה.
ב"ד: את צריכה לדעת שיירשם שלכם אסור לחזור ולהינשא ולאשה יהיה אסור להינשא ל[מ' ח'].
אשה: אני צריכה להתייעץ עם עו"ד.
"בא על יבמה גדולה תגדלנו היבמה שאמרה בתוך שלשים יום לא נבעלתי כופין אותו שיחלוץ לה לאחר שלשים יום מבקשין הימנו שיחלוץ לה ובזמן שהוא."ובגמ' מבואר הטעם דעד שלושים יום מוקים איניש אנפשיה ולכן תוך שלושים יום נאמנת לומר לא נבעלתי אבל לאחר שלושים יום לא מוקים אנפשיה, היינו שחזקה שבעל.
"התם מעין ההיא בעיא לא דמי כלל להך דהכא ומיהו קשה מדתנן ביבמות בפרק בית שמאי (דף קי"א:) יבמה שאמרה תוך שלשים יום לא בעלתי כופין אותו אחר שלשים מבקשים הימנו ומפרש התם דעד שלשים יום מוקי איניש אנפשיה טפי לא מוקי ולכך לאחר שלשים יום אין כופין דלא מהימנא אף על גב דאית לה מיגו דאי בעיא אמרה אינו יכול לבא עלי דנאמנת כדמוכח בסוף נדברים (דף צא.)."והתוס' נשארו בקושיה.
"מגו במקום חזקה אבעיא דלא אפשיטא וחילקו בפוסקים דבחזקה אלימתא ל"א ובחזקה גרוע אמרינן ובמקום חזקה בינונית אבעיא דלא איפשיטא לכן במקומות שמפורש בפוסקים אם לומר מיגו במקום חזקה כזו עבדינן כהמפורש ובמקום שאינו מפורש אזלינן בתר המוחזק"על כל פנים, מבואר מהתוס' ומהש"ך בבירור שמיגו נגד החזקה דלא מוקים אנפשיה לא מהני.
נשאלתי מן שני רבנים גדולים, ע"ד אשה שנתגרשה מבעלה משום קטטות שהיו ביניהם וניסת לשני,ועכשיו היא רואה מחמת תשמיש שלשה פעמים ואומרת שהיתה בתולה בעת שניסת לשני ויש לה כאב בעת תשמיש אם נאמנת ע"ז או לא.ויסוד השאלה הוא שבבתולה תולין הדם בבתולים ואינה נחשבת רואה דם מ"ת אלא שהאשה הייתה נשואה קודם והשאלה האם נאמנת במיגו שהייתה טוענת לא נבעלתי קודם ז"ל שם:
[א] תשובה בקצרה. הנה ביו"ד (סוף סי' קפ"ז [סעיף יג]) מבואר דבבתולה תולין בדם בתולים ובמרגשת כאב ואין דינה כרואה מחמת תשמיש. ע"כ ה"ה בנ"ד כיון דמרגשת כאב ואומרת דהיתה בתולה בעת שניסת והתורה האמינה מן וספרה לה ומותרת. וראיתי בנודע ביהודה במהדורא תניינא [יו"ד] (סי' צ"ב) שכתב ג"כ כעין הך עובדא שנאמנת משום דיש לה מיגו דלא היתה אומרת שהיא רואה מחמת תשמיש והפה שאסר כו'. אך העובדא דבנו"ב שם מיירי דטוענת האשה שלא היה לבעלה הראשון גבורת אנשים, אבל בנ"ד נראה ממכתבם דאומרת דמחמת קטטות שהיו ביניהם לא נבעלה לו ומשמע ג"כ שהיתה זמן רב תחת בעלה הראשון, הנה בזה הדין נותן לכאורה דלא תהיה נאמנת וכמש"כ התוס' בב"ב (דף ה' ע"ב) ד"ה מי אמרינן כו', בסה"ד דיבמה שאמרה לא נבעלתי אינה נאמנת לאחר שלשים יום משום דחזקה דלא מוקי אנפשיה טפי משלשים יום אף דיש לה מיגו דאינו יכול לבא עלי משום דמיגו במקום חזקה לא מהני ונשארו בקושיא. והובא בש"ך בכללי מיגו [ס"ק י]וכתב לתרץ קושייתם לפי דאין כל החזקות שוות.ובהמשך דבריו שם אות ד' כותב לחלק בין מיגו לבין הפה שאסר ז"ל:
[ד] והעיקר בזה לפי המבואר בח"מ (סי' ע"א סעיף א' בסמ"ע ס"ק ה' ובש"ך ס"ק ד') דחילקו בין מיגו במקום נאמנות דלא מהני לבין מיגו בעיקר הנאמנות דמהני. וכ"כ ההפלאה בכתובות (דף י"ט ע"א) בתוס' ד"ה אימא כו', דמטעם זה אמרינן ג"כ מיגו בעיקר העדים. וכעין דברי התוס' דב"ק (דף ע"ב ע"ב) ד"ה אין לך בו כו', דהפה שאסר כו' עדיף מן מיגו ע"ש. וכ"כ הקצה"ח (בסי' צ"ז ס"יק י"א) דהיכא דאינו ידוע החזקה דתוך זמנו אלא ע"פ הודאתו דזה הוי בגדר הפה שאסר כו' דמהני מיגו כזה נגד החזקה משום דהוי מיגו בעיקר החזקה ושאני היכא דהחזקה ידועה כו'. וכעין זה כתב הריטב"א לכתובות (דף י"ח ע"ב ד"ה אמר רמי בר חמא) לחלק דהיכא דשייך הפה שאסר ואי בעי שתיק דזה עדיפא מן מיגו ע"ש. [והבאתיו בספרי נחל יצחק (סי' ל"ז סעיף ד' ענף ב') ע"ש]. ועיין בש"ך ח"מ (סי' ק"ח ס"ק ז') מזה וקצרתי.א"כ מסקנת דבריו שם שהפה שאסר עדיף ממיגו ומועיל כנגד החזקה דלא מוקים אנפשיה.
ולפי זה, יש לומר דבנ"ד הוי ג"כ בגדר הפה שאסר כו', דהא היתה יכולה לשתוק ולא לגלות שהיא ראה הדם סמוך להתשמיש והיא רואה מחמת תשמיש ונאמנת שפיר לומר דהיתה בתולה. משא"כ בהך דיבמה שאמרה לא נבעלתי דאף דיש לה מיגו דאינו יכול לבא עלי מ"מ הא אין זה בגדר הפה שאסר רק בתורת מיגו כו'. ועיין בב"מ (דף ב' ע"א) בתוס' ד"ה וזה נוטל, שכתבו לחלק דשאני מיגו דאי בעי שתיק ע"ש, וקצרתי.
וע"כ היכא דלא נמצא על העד של הבעל נאמנת האשה שלא תהיה דינה כרואה מחמת תשמיש.
"עובדא הוה באיש אחר רק מעללים רע ובליעל שעמד וגירש אשתו משום ש"ר שיצאו עליה עדי כיעור וקדל"ף רח"ל ואחר הגירושין נשאר להיות נגרר אחריה ושכר לה בית וישב עמה כדרך איש ואשתו וזן ומפרנס אותה וכ"ע ידעו מזה וגם המה יודעים שהעולם יודעים מרמתם וע"ז נסתפקתי אנכי איש צעיר אם נדו"ז בכלל מ"ש מרן הקדוש בש"ע אה"ע סי' קמ"ט ס"ב דאם נתייחד עם אשתו אחר שגירשה מן הנישו' דצריכים גט מס' ואמרי' הן הן עדי יחוד הן הן עידי ביאה וכאלו יש כאן עדי' שנבע' לו או אם יש צד לחלק ביניהם:ועוד יש מקום לומר כפי שכתבתי במקום אחר (בתיק 30138־21־2) שישנם דברים שהם גרועים יותר מכיעור והוי אומדנא לזנות.
תשובה נלע"ד דנדו"ד לא נכנס בסוג זה ודוקא בגרושה דעלמא הוא דצריכה גט מספק דאמרי' דאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות. לא כן אם גירשה משום ש"ר וע"ך כנדו"ד שהדין שלא יחזיר כמ"ש מרן סימן יו"ד ס"ג ואפי' אם עבר והחזירה הד"א אמרא דכופין אותו להוציא וכמ"ש הרה"ג מוהר"ש מועשי זלה"ה בס"ה צוף דבש הוב"ד בס"ה תוע"ר סי' קכ"ג כיעו"ש וזל"ה מי שגרש אשתו בשביל עדי כיעור אינו יכול להחזירה ואפי' אם כנס מוציאים אותה ממנו והטעם דכיון דכמה מרבוותא סברי דאם היה הקול עם עדי כיעור מוציאים אותה מבעלה אין אין לו בנים ממנה אעפ"י דלכתחלה לא עבדינן הכי וכמו שפסק מרן. עכ"ז היכא שהוציאה פשוט שאינו יכול להחזירה ואפי' אם נשאת לו מוציאין אותה ממנו אם אין לו בנים דעבדינן לה כמו דינא דנטען על אשת איש וכו' כמ"ש מרן סי' י"א ס"א ע"ש.
תניא: היה רבי מאיר כשם שיש דעות במאכל כך יש דעות בנשים...יש לך אדם שזבוב נופל לתוך תמחוי מוצצו ואוכלו זוהי מידת אדם רע שרואה את אשתו יוצאה וראשה פרוע וטווה בשוק פרומה משני צדדיה ורוחצת עם בני אדם. עם בני אדם סלקא דעתך? אלא במקום שבני אדם רוחצים.עיין רש"י ד"ה עם בני אדם: "אם כן רגליים לדבר שזונה היא ואסורה." וכן בד"ה במקום שבני אדם רוחצים: "והיא נכנסת לעיניהם לאחר יציאתם שהם לבושים בבגדיהם."
"והשבתי לו לקוד"י שאשה זאת חייבת בחליצה למיעוט כספק זנתה דכללא הוא כ"ז שלא נאסרה על בעלה בפשיטות עדין אגודא ביה ואשת המת תקרא ולולי האומדנא הזאת כמ"ש בשאלה הנז' היתה מחוייבת אפי' ביבום וע"כ השתא דאיכא ספיקא שמא זנתה דיינו לאוסרה ביבום ולוקמה בחליצה ולא לפוטרה גם מחליצה. ומה גם כי לדעת הראב"ד אפילו אי ודאי זנתה צריכה לחלוץ וכ"ש לסתמה דדינא שהיא לדעת הרי"ף והרמב"ם והרא"ש ואם באמת לדעת עמודי ההוראה שהם סתמא דדברי מרן ז"ל תפטר גם מחליצה הו"ל לאשמועינן רבותא דאפילו באומדנא שזנתה פטורה מחליצה וכ"ש אי איכא עידי טומאה שבלאו"ה אשת המת אינה כיון דעומדת לצאת כל העומד לבילה וכו':כמו כן עיין במהריט"ץ סימן קצ"ב שדן כשיש אמתלאות לזנות בנידונו, שלנה עם גוי, שהביא בין יתר דבריו פוסקים שנראה מהם שהדין עד שראו כדרך המנאפים הוא לא פסוק וחתוך בכל מקרה. בין היתר הביא שיטת הפוסקים הסוברים בנחבשה על ידי גויים ע"י ממון מותרת ע"י נפשות אסורה (כתובות כו ע"ב) שהמכוון לדעת התוס' [עיין תוס' ע"ז פרק אין מעמידין] שגם לבעלה ישראל אסורה שמא נתרצית בניגוד לשיטת הרמב"ם. ועיין שם שדן שהגם שלא נאסור אשה על בעלה בהתייחדה עם גוי בייחוד מועט ובעלמא על סמך דברי הגמרא ע"ז שם שלא מחלקת בין לכתחילה ובין בדיעבד ביחוד שבכל גווני אסורה, היות ושונה נחבשה על ידי ממון, שיש להם חשש להפסיד כספם, וכמ"ש התוס' שאם נאסור על היחוד לא הנחת בת לאברהם אבינו יושבת תחת בעלה, מ"מ בנידונו שלנה אצלו והיו אמתלאות לזנות כתב שאם יסכימו אתו בעלי הוראה לאסור אסורה. והוסיף נופך נוסף שיש סיבה לאסור היות והיא הלכה אליו בנשף בערב יום באישון לילה ואפלה, בהסתמך על דברי הרמב"ם פרק כד מהלכות אישות: נשים שגנבו לסטים הריהן כשבויות שהן אנוסות ומותרות לבעליהן ואם הניחום והלכו לליסטים מאליהן הרי אלו ברצון ואסורות לבעליהן.
ועוד אין סברא לומר דפלוגתייהו מן הק' אל הק' וע"כ מוכרחין לומר דלסתמא דדינא גם אי איכא אומדנא דמוכח הוי כספק זנתה וצריכה חליצה כיון דעדין אגידה ביה בבעלה ולא נאסרה עליו ובלא חליצה עדיין אשת המת תקרא ואסורה לזר. ואפי' אם איתרע חזקתה מקודם שתנשא ונוסף ע"ז האומדנא [...]."
לא תנשא – אפילו משום לעז בעלמא לא יכנוס, כמ"ש ברש"י הנטען מן השפחה, שטוענין עליו דברי לעז, וכן משמע בתשובת רשב"א סימן תקצ"ו.כוונתו היא לדברי רש"י ביבמות כד, ב על המשנה שם. ובגמרא שם כה, א אמרו: התם אלומי אלמיה לקלא, ומשמע שרק באופן כזה נאמרו דברי המשנה.
שאלת: נחשד באשת איש והעם מרננים אחריו. נפטר בעל האשה ובקש ראובן זה לישא אותה מתירין לו לישא או לא.מבואר בפירוש מדבריו שהטעם לכך שלא תינשא לנטען הוא משום שעל ידי כך הם מחזקים את הלעז שיצא עליהם. וכ"ז שייך כמובן רק לגבי הנטען, ול"ש כלל לגבי הבעל שרוצה להחזירה, ואדרבה בבעל ישנה סברא הפוכה, שמאחר שמחזירה מסתמא בירר שהאשה לא זינתה.
תשובה: אם אותו קול של רנון הוא קול דלא פסיק כגון שעמד אותו קול בפי הבריות ומרננין אחריהם כיום תמים וחצי יום אם לא כנס לא יכנוס. אף על פי שאין שם לא עדי טומאה ולא עדי דבר מכוער. עמד וכנס הרי חזק את הקול ומעשיו של עכשיו מוכיחין על מה שעבר והוא הקול אשר נשמע עליו וכמו שאמרו ביבמות בפרק כיצד (דף כ"ה). ויש מן הגדולים ז"ל שאמרו ובכל כיוצא בזה אפי' כנס מוציא. לפי שזה חיזק הקול כשנשא ואין לך עדי דבר מכוער יותר מזה שעמד וכנס אחר ששמע הבריות מרננין אחריו. ויש להם ראיה ביבמות על מה שיסמכו וקרובים דבריהם להיות כן. אבל מכל מקום לדברי המיקל לכתחלה לא יכנוס שאין לך לזות שפתים גדול מזה. ושנינו בפרק כיצד אשת אחיו (שם כ"ד ב') הנטען מהשפחה ונשתחררה מן הנכרית ונתגיירה הרי זה לא יכנוס. ואם הכניס אין מוציאין אותם מידו. ואמרו עלה בגמרא טעמא דהא מילתא דלכתחלה לא יכנוס משום דכתיב (משלי ד') הסר ממך עקשות פה ולזות שפתים הרחק ממך. ועוד אמר שם הכי קאמר אף על גב דאתא אחד אפסקיה לקלא אפילו הכי לכתחלה לא יכנוס.
אשה שאמרה לבעלה שזנתה, אע"פ שאינה נאמנת, אם עמד וגירשה, אסור להחזירה. ואפילו אם החזירה, יש לחוש.אם כן, אם אנו דנים את דבריה שישנה עם גבר זר כהודאה שזינתה, וגם כעת אין היא חוזרת בה מדבריה אלו, הרי אסור להחזירה לכו"ע, ואין צורך לדון כלל על הודאתו.
היינו בעומדת בדבריה לאחר שגירשה, שאז לא שייך לומר עיניה נתנה באחר, דהא גירשה ומותרת לכל אדם. אלא ודאי קושטא אמרה ושויתה נפשה חתיכה דאסורה לו. אבל אם חזרה מדבריה הראשונים, ואומרת טהורה הייתי ונתנה אמתלא לדבריה הראשונים למה אמרה טמאה אני, אז מותר להחזירה.בשו"ת נודע ביהודה מהדו"ק סי' יא כתב, וז"ל:
ובב"ש בסימן קט"ו ס"ק ל"א שכתב והיינו שעמדה בדבריה אין כוונתו שעדיין עומדת בדבריה שזה מילתא דפשיטא היא אלא כוונתו שאחר הגירושין לא חזרה מדבריה שאם חזרה מדבריה תכף אחר הגירושין היה מהני אמתלא אבל כיוון שאחר הגירושין תכף לא חזרה בה שוב לא מהני אמתלא.מבואר מדבריהם שבלי אמתלא נחשבת כעומדת עדיין בדבריה הראשונים, אף על פי שדברים אלו נאמרו בשעה שלא הייתה לה נאמנות, ואע"פ שכעת חוזרת בה בפירוש. ואם כך במקרה שלפנינו הרי אין לה אמתלא למה הודתה שזינתה.
יש לדקדק אם מועיל אמתלא אף לאחר זמן ולא נחוש שמא למדוה לטעון אמתלא זו וכו' שאין יכול לחזור ולטעון לעניין ממון מחיוב לפטור כשיצא חוץ לב"ד אע"פ שנתן אמתלא לדבריו וכמו שמבואר בח"מ סי' פ' ואע"פ שאשה שאמר' א"א אני ואח"כ אמרה פנויה לאחר זמן נאמנת בנותנ' אמתלא שאני איסורא מממון והודאת ב"ד לעניין ממון כעדים דמי ומה תועיל האמתלא להוציא ממון מבעלה ואין לך אמתלא גדולה מזה שאמרו במשנה אחרונ' בנדרים דף צ' ע"ב שמא עיניה נתנה באחר ואעפ"כ לעניין ממון ק"ל כמשנה ראשונה שם וכן משמע מדברי המ"מ פכ"ד מה"א ע"ש.משמע קצת מדבריו, שיש לחלק בין איסור לממון גם לגבי המבואר בחו"מ שם שאם יצא מבית דין אינו יכול לחזור ולטעון ולהסביר את דבריו הראשונים [וכלשון השו"ע שם: אבל אם בא לתקן טענה ראשונה ולומר: כך נתכוונתי, ויש במשמעותה לשון שסובל זה התיקון, שומעין לו. במה דברים אמורים, שלא יצא מבית דין, אבל אם יצא מבית דין, אין שומעין לו]. שכל זה לעניין ממון, אבל לעניין איסור מועיל אפילו בכה"ג, וכשם שמחלק הח"מ בין איסור לממון לעניין אמתלא.
שאין אוסרים על הייחוד, אפילו נסתרו יחד על דעת ערוה.וכ"כ הב"ש סי' יא ס"ק יא:
אבל לכ"ע משום יחוד לבד אינה אסורה אפילו נתיחדה לשם זנות כמ"ש בתו' ובהרא"ש ומרדכי ולקמן סי' קע"ח ועי' סי' ז' מ"ש בזה. וכתב בתשובת רש"ל אם היו שוכבים זע"ז בלבושים כל שלא ראו קירוב בשר אינו אלא דבר כיעור.אמנם בב"ש שם ובסי' קעח ס"ק ו, ציין לדברי הרמ"א בסי' ז שכתב:
מיהו אם נתייחדה לשם זנות, יש להחמיר.אבל כבר האריכו הח"מ והב"ש לדון בדברי הרמ"א שם, והעלו שאשת ישראל מותרת לבעלה אפילו בהתייחדו לשם זנות, וזו גם פשטות השו"ע בסי' קעח, וא"כ לכאורה, אין לנו מקור לאסור אשה שישנה עם גבר זר ביחד משום שוודאי הייתה כאן זנות. אם כי יש לחלק שכל זה לגבי לאוסרה על בעלה בשעה שהיא נשואה לו אבל לאחר שנתגרשה יש לאסור עליהם לחזור ולהינשא מכוח זה. אולם אין לחלק חילוק כזה בלא ראיה, ובכל מקום שמצאנו חילוק בין להוציא את אשתו לבין לחזור ולקחתה, הפוסקים מדגישים שישנו חילוק כזה, ואילו במקרה שלפנינו סתמו ולא פירשו, ומשמע שבכל אופן אין לאוסרה.
אולם סבור אנכי דקלקלתה זאת של האשה היא תקנתה שלא לחשוב את הדבר כהתיחדות לשם זנות, אלא כהתיחדות שכנותית אשר לא נראה הדבר לאיסור בעיני בני אדם, וכיעור נקרא רק היכא דנכנסו והגיפו דלתות ושהו שם ואח"כ יצאו דהרי נסתרו לשם עבירה, אבל משא"כ היכא שהיתה גרה שם, כבנידוננו דאזי אין לנו כל ראיה שזה היה לשם זנות. ואמנם מה לה לא"א להתגורר במקום זה – (וגם פנויה אין לה להתגורר במקום כזה), אבל באין ראיה לכיעור איננה צריכה לאמתלא (ע"י חזו"א אישות סימן י"ז או"ז ע"ש), וגם זאת, דקצת אמתלא לדבר הא הרי היא נותנת, מפני שלא היה איפוא לגור, וגם פחדה מבעלה וכו', כרשום בפרטיקולים והיא יכולה להשמע בפרט לאור המציאות המרה בימינו, דור פרוץ בעו"ה, אשר אצל סוג אנשים כאלה שלפנינו לא נחשב דבר זה בעיניהם לחריגה להתרועע ולהתיחד עם זרים ל"ע, וקורה בהרבה פעמים עם הסכמת הבעל, וכפי שבאמת טענה האשה שגם לפני כן היתה מתרועעת עם הנחשד בהסכמת בעלה ונוסעת אתו בליויי הילדים למקומות בילוי, והדומה לזה, ובפנינו הבליטה האשה גם את טענותיה שקיבלה חבלות מבעלה והוריו, ובלעה הרבה כדורים להרגעה, ולא היה לה לאן ללכת.אכן, הן מדברי החת"ס והן מדברי הציץ אליעזר עולה בבירור שאין דבריהם אמורים אלא באופן שהייתה טענה ברורה מצד האשה שמטרת הייחוד לא הייתה לשם זנות כלל אלא לצורכי מגורים בלבד. מה שאין כן בנדון שלפנינו שהאשה לא טענה כלל טענה מעין זו, ובתחילה אף לא הכחישה שנבעלה לנטען, ורק לאחר התייעצות עם ב"כ הודיעה שהיא מבחינה בין שינה בדירה אחת לבין קיום יחסי אישות, בזה נראה שאף לדברי החת"ס והציץ אליעזר יש לראות בדבר ככיעור גמור.
וחילי דידי להאמור מדברי שו"ת חתם סופר חאה"ע ח"ב סימן ק"ט, שכותב בתוך המשך דבריו לנידון שהיה בדומה ממש לנידוננו, אודות "חזן הקהלה שנסע לשוט בארץ, וביני לביני לקחה אשתו את המשורר בס שלו לדור עמה בביתה ובדירתה" להרבה ימים, והיו העם מרננים מלעיזים על יחודם זע"ז, ופסק החת"ס בזה"ל: "וכל הנך דירושלמי כשנעשה שלא מתוך טענה ידועה ולכן יש לחוש להן שמא שניהם נתכוונו לדבר עבירה וכו', ואם כן הכא שלא נתייחדו על שם זנות רק לדור זע"ז, ואע"ג דרע עלי המעשה ואש כנעורת מכל מקום לא משמע לאינשי איסור בכך בעו"ה, הרי קמן כל בני הקהלה ידעו שדרים זע"ז ושתקו ולא מיחו, וא"כ אין זה רגלים לדבר שחטאו, ואינו דומה ליחוד דשלהי נדרים, ובסי' קע"ח סעי' ג' מייתי רמ"א אשה שנתיחדה עם אנשים בדרך וכו' והראב"י שם התיר משום דלאו כו"ע דיני גמירי ולא ידעה שאין להתייחד בשדה ויער עם תרי פריצי, א"כ מכ"ש הכא דלא נחשב זה לרגלים לדבר וכו'" עכל"ק של החתם סופר ז"ל.
הרי לנו שעל כגון מקרה הדומה לנידוננו, שבעלה לא היה בעיר וגרה עם הנחשד בביתה ובדירתה הרבה ימים, מכל מקום לא החשיב זאת החתם סופר התייחדות לשם זנות, וגם לא הטביע על כך אפילו מטבע של "רגלים לדבר", ונימק והסביר שהגם שבודאי רע המעשה הזה דאש בנעורת, בכל זאת מכיון דלא משמע לאינשי איסור בכך בעו"ה לא מחשב זה על כן אפילו רגלים לדבר. וא"כ מיניה נקח ללמוד בגז"ש, וגם אפילו בק"ו, לעל כגון ניגוננו שעכ"פ אמתלא בפיה [יעוין בשו"ת תרומת הדשן סימן רמ"ב עיי"ש]. והמדובר ממש בסוג אנשים כאלה שלא משמע להו איסור בכך כנ"ל, והדור בעו"ה הרבה יותר פרוץ מבזמנו של הח"ס ז"ל עד שדבר כזה מצוי מאד לדאבונינו אצל הרבה מפריצי עמנו והוא להם כהיתר, והזוג הזה הוא כאחד מהם, וא"כ קלקלתם תקנתם ולא נקרא זה התייחדות של זנות, וגם לא נחשב זה אפילו בגדר של "רגלים לדבר" [ופשוט הדבר ואין מן הצורך להזכיר שנידוננו ל"ד לדינו של הרא"ה גבי קטנה שקבלה קדושין וגדלה בבית בעלה וכו' המובא בבית שמואל סימן ל"א דס"ל דאמרינן שבודאי בא עליה, דהתם שאני שיושבים ומתייחדים ממש יחדו בבית ובחדר אחד כדי להיות כדרך איש ואשתו, ולשם אישות, משא"כ כבנידוננו שיש לה חדר לבד עם ילדיה. ופשוט].
ונראה אם יש עידי כיעור או קלא דלא פסיק, לא יחזיר אותה לכתחלה. דהא מוציאים אותה מן הנטען. אע"ג בתשו' מזרחי סי' כ"ה משמע דמותר להחזיר בעידי כיעור, י"ל דכ"כ לשיטות הרמב"ם דאין מוציאים מן הנטען בחד ריעותא, אבל לדידן אל יחזיר אותה לכתחלה.אמנם גם מדבריו משמע שהיינו באופן שמוציאים אותה מן הנטען, ואם כן עדיין יש לומר שכ"ז בעידי כיעור, אבל בלא עידי כיעור, אף על פי שהבעל עצמו ראה את הכיעור, וכן האשה מודה לפנינו על כך שהיה דבר כיעור, מכל מקום מכיוון שכעת טוענת בברי שלא נבעלה ייתכן שאין לאסור על בעלה להחזירה.
אך זאת צריך למודעי דאין היתר בדבר מכוער רק בשאומרת ברי שטהורה, אבל כעין עובדה דידן ששלחו אחרי' ולא באתה, כל זמן שלא תבא לב"ד ואחר האיום כראוי תעמוד בדיבורה שטהורה היא אין להתיר.לפי זה היה מקום לומר שבמקרה שלפנינו שבתחילה לא הכחישה שנטמאה, יש לאוסרה מטעם זה.
המוציא את אשתו משום שם רע שיצא עליה, או מפני שהיא נדרנית, או מפני שהיא איילונית, לא יחזיר. וי"א דוקא בדאמר לה: מפני כך אני מוציאך וכפל דבריו לומר: אלמלא כך לא הייתי מוציאך. אבל אם לא כפל דבריו, יכול להחזירה. וי"א שאם אמר לה: מפני כך אני מוציאך, אף ע"פ שלא כפל דבריו, אינו יכול להחזירה. ויש מי שאומר שאפי' לא אמר לה: מפני כך אני מוציאך, לא יחזיר.בשו"ת כתב סופר סי' טו האריך לבאר שאין לחשוש למעשה לדעה השלישית שאפילו בלא אמר לה כלום אסור להחזירה.
דעד כאן לא בעינן שיאמר משום ש"ר אני מוציאך אלא בש"ר בעלמא שלא נאסרה לו ע"פ בית דין והוא מעצמו גירשה וא"כ אם לא אמר בפירוש משום ש"ר אני מוציאך מאן יימר שהוא משום ש"ר ודלמא בלא"ה גירשה וליכא לעז ואינו יכול לקלקלה כלל. אבל בנדון דידן שהיא הודית לפני הגירושין שזינתה והרב שאל את הבעל אם מאמין לדבריה והשיב כן שהוא מאמין וע"פ הדברים האלה הורה לו הרב שמחויב לגרשה עדיף טפי מאמר מעצמו משום ש"ר אני מוציאך שהרי חזינן דע"פ הוראת הרב שהורה לו שמחויב לגרשה עמד וגירשה. ולא עוד אלא שאפשר שאפי' לדעה הראשונה דבעינן כפליה למלתא ואם לא כפל לא נאסרה אפ"ה אולי מודה בעובדא דידן שהאשה אסורה לחזור. דכאן שהרב הורה לגרשה וע"פ הוראת הרב שהאשה נאסרה עליו גירשה עדיף מכפליה למילתא דהרי יש דברים שלא מבעיא שא"צ תנאי כפול אלא אפי' א"צ להזכיר התנאי כלל וכמ"ש התוס' במס' קידושין דף מ"ט ע"ב בד"ה דברים שבלב כו' דדברים שאנן סהדי לא בעי תנאי כפול ויש דברים שאפי' גילוי דעת א"צ שאנן אומדין דעתו כו' ע"ש בתוס', וה"נ אין לך אנן סהדי יותר מזה שהרב הורה שמחמת שזינתה והוא מאמין לדבריה חייב לגרשה וע"פ הוראה זו גירשה א"כ ודאי מחמת זה גירשה. ואף שמ"מ אין לבטל עכשיו הגט מחמת זה כיון שאמר בשעה שגירשה בפירוש שמגרש בלי תנאי וביטל כל התנאים כנהוג בינינו בשעת סידור הגט מ"מ לא גרע מכפליה למלתיה דג"כ מיירי דלא כפליה לתנאיה רק למלתיה.בפתחי תשובה ס"ק ג הביא בשם החתם סופר סי' כה שתמה על דברי הנודע ביהודה, ולבסוף כתב:
למדנו מהר"ן ג' דינים יש: היכי דכופים להוציא אפי' אמר בפי' משום כך אני מוציאך אינו אסורה לחזור לו דלא מצי למימר אלו הייתי יודע לא הייתי מגרשך שהרי כופים להוציא. והיכי דאסורה ואין כופים אין צריך אפי' אמירה ואפ"ה אסורה לחזור לו. והיכי דליכא איסורא אלא הוא חושש לש"ר או נדר אז כשאומר משום ש"ר וכו' אסורה להחזירה. וא"כ בעובדא דנב"י דהמורה פסק לו שמחוייב להוציאה לא שייך לומר אלו הייתי יודע. וכ"כ בס' בית מאיר סי' יו"ד ע"ש.כבר העיר בפתחי תשובה, שבנדון של הנו"ב באמת לא היו כופים עליו להוציא, ואם כן גם הוא מודה למעשה לדברי החת"ס.
ומה שהשיג עוד על הנו"ב דעכשיו שמגרשין בלי תנאי ומבטל התנאים א"כ ל"ש לעז לרבא לפע"ד דנהי דמבטלי כל המודעות והתנאים אבל זה שאומרים לו הוי יודע שלא תחזיר ופשיטא דזה אינו בכלל הביטול דהרי זה עיקר מה שמגרשה.וכן הבית מאיר והחת"ס דנו שאפילו מעיקר הדין לא מועיל ביטול כל התנאים לבטל את התנאי שמוציאה משום זנות, ועל כל פנים ברור שלדעתם ביטול זה אינו מבטל את הלעז שעלול לצאת על האשה. ובאמת מדברי כל הפוסקים נראה שלא כדעת האבנ"מ, שהרי כולם סתמו ולא פירשו שבזמן הזה בטל דין מוציא את אשתו משום שם רע. וע"כ לומר כדברי האחרונים הנ"ל, שכלפי תנאי כזה לא מועיל ביטול התנאי, על כל פנים לעניין הלעז. ולכן נראה שקשה לסמוך על דברי האבנ"מ בזה. וכאמור דברי הרב בן מנחם שכאן גם השו"מ יודה מכיוון שאין כאן שם רע אלא לבו נוקפו בלבד אינם מובנים כלל ועיקר.
הרה"ר לישראל הרב דוד ברוך לאו | הרב ציון אלגרבלי | הרב א' אהרן כץ |