ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב אברהם מייזלס הרב רפאל י. בן שמעון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 895536/1 | |
תאריך: |
ט במרחשון התשע"ה
02/11/2014 | |||
מבקש |
פלונית ואלמוני
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | היתר נישואין – פנוי | |||
נושא הדיון: | איסור להינשא לנטען על אשת איש |
"אשתי היא אשה נואפת. לא מקיימת עמי יחסי אישות כבר חמש שנים.האשה הכחישה קשרי האישות עם הנטען, וז"ל:
...
קוראים לו [אלמוני] מאור עקיבא. חוץ ממה שהוא קיים אִתה יחסי אישות הוא גם מתעלל בילד, מכה אותו בנוכחותה, והוא גזר לו את הפאות.
...
היא ביקשה ממני שהיא רוצה לשכור בית וכן היה שכרתי לה בית ביום 1 לספטמבר, אמרה לי אל תבוא אלי לשבתות וחגים, הוצאתי פירוט שיחות ומופיע הטלפון שלו. כנראה, היא מקיימת אִתו יחסי אישות.
היא דיברה אִתו ולי אמרה שלא דיברה אִתו.
...
שמעתי מהשכן שאדם זר נכנס הבית.
...
באתי לבית לקחת את הילד ואז השכן אמר לי את זה.
...
היא לא הסכימה שאני אבוא, אח"כ התברר לי שהוא היה אצלה בבית באותה שבת. אז הבנתי מדוע היא לא הסכימה שאני אבוא."
"אמי נפטרה ואני הייתי במשבר רציני כי טיפלתי בה במסירות תקופה ארוכה, האדם הזה פשוט עודד אותי והוציא אותי מהמשבר.יש לציין שמערכת היחסים שבין האשה ומשפחתה נותקה. אביה ואחיה תמכו ועודדו את הבעל, הגיעו למסדרון ביה"ד, חרפו וגידפו ואף ניסו להכות את האשה מחוץ לאולם ביה"ד. ביה"ד לא אִפשר לבני משפחתה להופיע לפניו מפני שאינם כשרים לעדות, ואין ספק שיש עוינות רבה בין המבקשת למשפחתה, ואין היא מקבלת תמיכה מהם ואף אינה יכולה לשוחח עִמם.
...
הקשר הוא בסה"כ שלושה חודשים כשעליתי לאוטובוס באלעד, וכשראה שאני בוכה כל הנסיעה שאל אותי מה קרה וסיפרתי לו, ואז הוא הציע לי עזרה ותמיכה וזה הכול. שום דבר לא מעבר לזה, ובוודאי לא יחסי אישות.
לא היו בינינו שום יחסים, מכחישה הכול.
...
הוא לא בא סתם בלי סיבה, אלא רק שאני במשבר ובוכה הוא בא לעודד ולהרגיע."
"הבעל אסור לחזור ולשאת האשה, והאשה אסורה להינשא ל[אלמוני] עד לבירור."הדיון במשמורת הילד נקבע לאחר הגירושין.
"אני ניסיתי להציל את חיי נישואין שלי ישבתי אִתה בגן ילדים ושאלתי אותה האם את בגדת בי והיא אומרת לא היה ולא נברא ולי יש הוכחות.לעומתו אמרה האשה וב"כ וז"ל:
... הבעל מתפרץ וצועק: את נואפת.
... יש לי את העדים שראו אותם מנאפים במיטה והעדים נמצאים אצל הרב שמטפל.
... מי הם העדים?
הבעלים שהשכירו את הדירה ברחוב [א'] ויש לי דו"ח מחוקר שאפשר לראות את מעשה הכיעור, ולכן להגיד שיש רק קשר חברתי זה שקר.
"מכיוון שאף אחד לא עזר לי והיה לי בעיות עם בעלי עליתי יום אחד לאוטובוס ובכיתי והוא היה נהג ושאל אותי מה קרה לי שאני בוכה וסיפרתי לו והוא העמיד לי את העו"ד בגלל הילד ושילם בשבילי כי לי לא היה שקל לעו"ד.ביה"ד בהחלטותיו קבע, שאם יש לצדדים עדים בנוגע למשמורת, עליהם להודיע לביה"ד מי הם העדים ועל מה יעידו.
... אין לי כלום אִתו. אין שום דבר, וגם בעבר לא היה. ואני רוצה לשלם לו את החוב שהוא שילם בשבילי עבור עו"ד ואני חוסכת כסף להחזיר לו."
"ומי מוציא אותך מהגן לפעמים?ג) לקראת הדיון בנושא המשמורת שנקבע לט"ו בשבט תשע"ב (08/02/2012), הגיש הגרוש בקשה להזמין את העדים, וז"ל הבקשה:
לפעמים אבא, לפעמים [אלמוני].
...
הוא חבר של אמא.
...
ואיפה היית אם אמא בחג? שב, שב,
אצל [אלמוני].
...
מי זה [אלמוני]?
חבר של אימא.
...
כל, כל החגים.
כל החגים האחרונים? והיה לך כיף שם?
כן."
"ברצוננו לזמן עדים שיש בידם עדות מכרעת בעניין משמורת הילד.בדיון זה, הופיע [אס' א']. לדברי ב"כ הגרוש, העד בא להעיד:
...
[אל' א'] רח' [...] נתניה.
[אס' א'] – רח' [...] אור עקיבא."
"שהאשה מוציאה את הילד בשעה 5 בבוקר, והאשה מכחישה שגרה באור עקיבא אומרת שגרה בנתניה הילד מתעורר בשעה 5 בבוקר זה לא טובתו והאשה כפרנית, המשמורת לא טובה לילד."להלן דבריו של [אס' א'] בפרוטוקול הדיון:
"הופיע העד [אס' א'] והציג ת"ז.ד) ביום 17/05/12 כארבעה חודשים אחרי הגירושין, הגישה הגרושה – המבקשת בקשה להיתר נישואין, וז"ל הבקשה:
ביה"ד: לצורך מה באת להעיד?
עד: אני מכיר את הבעל. אני שכן של [אלמוני] מאור עקיבא ואמרו לי לאסור אותו עליה.
ביה"ד: אין דיון בנושא הזה, מי שלח אותך לכאן?
עד: הרב [ד' או'].
ביה"ד: מי זה [ד' או']?
עד: הוא אמר לי שהוא דיין.
ביה"ד: מתי הוא פנה אליך?
עד: לאסור לגבי הנואף והנואפת.
ביה"ד מה אתה יודע בקשר לילד?
עד: לפעמים הם מגיעים צהריים ערב, יום כן יום לא.
ביה"ד: אתה יודע מתי הם יוצאים?
עד: עד 6:30 בבוקר.
ביה"ד: האם הוא הוזמן לגבי משמורת הילד או שהבאתם את העד עבור משהו אחר?
ב"כ האשה: רואים שהעד מוטה לטובת הבעל.
עד: אני יודע שהם יוצאים מוקדם באזור 6:00 בבוקר ויש שם עוד אדם."
"לא היה לי שום קשר אִתו כפי שטענו בבית הדין, וברצוני להתחתן אִתו מפני שעזר לי בנושא הגירושין שלי ומצא חן בעיני."המבקשת הופיעה בביה"ד בי"ג סיון תשע"ב (03/06/12) ואמרה:
"אני מבקשת להוריד את האיסור שנאסר עלי להינשא... לא הייתי אצלו לא ישנתי אצלו... כל הבלגן שהוא עשה פה בביה"ד זה היה בשביל הילד."מכיוון שבידי ביה"ד לא היה כתובתו של הגרוש, ביה"ד היה מנוע מקיום דיון עד שנמסרה כתובתו.
"יש לי פירוט שיחות של האשה, היא הייתה אִתו בקשר כבר בחודש יוני 2011 עוד כשהיינו נשואים.הגרושה הגיבה לדברים אלו:
...
שהיא הייתה אִתו בקשר, אני קניתי לגרושתי את הפלאפון והיא הייתה מדברת אִתו עוד כשהיינו נשואים.
...
זה היה יותר מזה, נפגשתי אִתו גם ליד הבית של אמא שלי. היא נפגשה אִתו, והיא סיפרה לי על זה יותר מאוחר.
...
ביום 1/9/10 השכרתי לה בית ב[...] והיה רשום בהסכם השכירות ש[פלוני] האישה והילד יגורו בבית בלבד.
ביום 10/11/11 היא הגישה תביעה בבית המשפט נתניה על איומים ואלימות פיזית.
...
ביום 29/11/11 הבחור מגיש תלונה עליי במשטרת חדרה שהרבצתי לו בבני ברק.
...
בחודש אוקטובר ראִיתי בשבת את הילד באתי ברגל מחבצלת השרון עד [ר' א'], בעל הבית ראה אותי ואמר לי קח את הילד ותהנה.
רבע שעה לפני צאת השבת החזרתי את הילד הביתה וראיתי את [אלמוני] עושה לה הבדלה.
...
היא גם הייתה הולכת אִתו ברבים ב[ר' א'].
[ש'], בעל הבית התקשר אלי ואמר לי יש פה מישהו שישן בדירה, היא הכניסה גבר זר לבית, עפ"י החוזה, השכרתי לכם את הדירה.
ביום 10/10/11 זה היה מוצאי יום כיפור היא התקשרה אלי ואמרה בוא קח את הילד אני רוצה את האוטו, איך שהגעתי נכנסה לאוטו וטסה לאור עקיבא."
"כן, אבל אני הייתי כבר פרודה.בהמשך הדיון הציג הגרוש מספר סרטונים המצלמים את המבקשת עם הנטען, להלן לשון הפרוטוקול:
...
אתה אומר שהיא נפגשה אִתו למעשה?
...
הגרושה: זה לא נכון."
"ביה"ד: על הקשרים, נסיעות, הבדלה, זה הכול דיבורים. יש לך עדים לכל זה?ביה"ד בהחלטתו במועד זה קבע:
הגרוש: כן, בעל הדירה, סרטונים בלפטופ, חוקר פרטי, הכול מצולם.
מציג סרטון מיום 10/10/11 – האשה נצפית בחברת [אלמוני] נשענת על הרכב של הבעל ביחד עם [אלמוני], הוא נוגע בה.
מציג סרטון מיום 10/10/11 – הרכב של הבעל מצולם בתחנת דלק האישה ביחד עם [אלמוני], בהמשך מעמיס [אלמוני] סוכה ברכב.
מציג סרטון המשך בשעה 03:56 – בו האישה נצפית בתוך הדירה ביחד עם [אלמוני] והוא עם גופייה בבית.
ביה"ד: למה עם גופייה?
הגרושה: כי הוא עזר לי עם הסוכה, אז הוא הוריד את החולצה.
ביה"ד: למה הוא בא באותו יום? ב־2:00 הוא קונה אתך סוכה, ב־02:20 הוא מתדלק את האוטו, וב־04:00 הוא בבית עם גופייה?
הגרושה: כדי לעזור לי עם הסוכה.
ביה"ד: בסוף הקמת את הסוכה בסוכות?
הגרושה: לא. הייתי בכלל אצל חברה בחג.
מציג סרטון מיום 16/10/11 באור עקיבא, [אלמוני] נצפה יוצא מתפילה שקית של טלית וארבעת המינים בידו, האישה ו[אלמוני] נוסעים לקופ"ח יחד, סרטון עד השעה 11:34.
ביה"ד: מה הוא עשה אתך באותו יום?
הגרושה: אני באתי מר"ג בבוקר לאור עקיבא כדי לתת לו את הרכב לסידורים שלו.
ביה"ד: איפה עבדת באותה תקופה?
הגרושה: בבי"ח [...].
ביה"ד: איך הגעת לעבודה בבי"ח [...] באותו יום?
הגרושה: באוטובוס, הלכתי ברגל עד הכניסה לאור עקיבא ומשם לקחתי אוטובוס.
ביה"ד: אז באת מר"ג לאור עקיבא ומשם ברגל ובאוטובוס לעבודה וכל זה כדי לתת לו את הרכב, ואת עוד רוצה שנאמין לך?
הגרושה: כן, הוא עזר לי אני עזרתי לו.
ביה"ד: יש לו משפחה באור עקיבא והוא לא ביקש מהם עזרה, רק ממך?
הגרושה: כן, הוא לא אוהב לבקש.
ביה"ד: רק לך הוא עזר?
הגרושה: כן.
"על הגרוש לשלוח לביה"ד תוך 10 ימים רשימת העדים שברצונו להזמין להוכחת טענתו.הגרוש לא הגיב להחלטה זו וניסיונות נוספים של ביה"ד ליצור עמו קשר כדי שיברר דבריו עלו בתוהו.
ביה"ד מזמין לעדות את [אלמוני] , על הגרושה להודיע לו על כך.
מועד נוסף ייקבע בהתאם להודעה שתתקבל ולעדויות שיישמעו."
"אני הייתי עובד בתחבורה ציבורית באלעד והיא הייתה נוסעת קבועה שלי. וככה הכרנו בדרך.ה) תיארנו באריכות העולה מתוך החומר שבתיק. אין ספק שהמבקשת הכירה את הנטען זמן רב לפני הגירושין (ולפני שהוגשה תביעת גירושין). המבקשת השרויה בסכסוך עמוק עם בני משפחתה טענה שהכירה את הנטען שהוא נהג אגד. גם המבקשת וגם הנטען מודים שהציע לה עזרה ותמיכה. שניהם מודים שהיו בקשרים טלפוניים והסתובבו יחד בגלוי כזוג.
ביה"ד: אתה יודע שבאותה תקופה היא הייתה נשואה?
[אלמוני]: כן.
הקשר היה ידידותי וקשר של עזרה בגלל שהיא רצתה להתגרש באותה תקופה.
רק אחרי הגירושין התחלנו להתקדם בקשר.
היום אנו גרים ביחד יש לנו ילד משותף [...] שנולד ביום 5/9/13.
ביה"ד: האם שכבתם לפי הגירושין?
[אלמוני]: ממש לא, כי זה עיקרון, אני מכיר את ההלכה, באתי ממשפחה דתית, אמנם עברתי את הגבול בגלל שהיינו בקשר ידידותי עם אישה נשואה אבל לא עשינו יותר מזה.
ביה"ד: בדיון הקודם הוצגו תמונות שהייתם באותו בית.
[אלמוני]: כן הסתובבנו יחד, אבל אף פעם לא ישנתי אצלה או הייתי אצלה בלילות. הייתי עובד באותה תקופה בנתניה וישנתי במלון צאנז, אצל חברים, אבל לא ישנו יחד, הייתי קופץ לראות רק להגיד שלום ומה נשמע.
ביה"ד: איפה אתם גרים היום?
[אלמוני]: בבני ברק.
בעלה אמר מראש שהוא יעשה הכול כדי שלא נתחתן. אין לו הוכחות, והוא עשה את כל הבלגן כדי שלא נתחתן."
"ואלו יוצאות שלא בכתובה העוברת על דת...יהודית... ואיזוהי דת יהודית... ומדברת עם כל אדם."וברש"י שם:
"דת יהודית שנהגו בנות ישראל ואע"פ דלא כתיבא."ובגמ' שם (ע"ב, ב):
"ומדברת עם כל אדם, אמר רב יהודה אמר שמואל במשחקת עם הבחורים."ואם כן בנידון דידן הויא עוברת על דת יהודית שהרי שיחותיה דיבוריה וקשריה של המבקשת עם הנטען ודאי היו כמשחקת עם הבחורים.
"מנהג שנהגו בנות ישראל."וכן כתב ברמב"ם (הלכות אישות פכ"ד הי"ב):
"ואיזו היא דת יהודית, היא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל."וכן הוא בשו"ע (סימן קט"ו ס"ד).
"ודת יהודית היא משום חציפותא ומשום חשש זנות הוא דמפסדא."וכן הוא גם במאירי שם:
"וכולם עניינים של צניעות ומתורת שהן דרכים ושבילים לזנות."ומתוך דבריהם משמע שמכיוון שמשנה מהמנהג הנהוג על ידי בנות ישראל מעשיה מורים על כוונה לזנות, וכמו ששנה הרמב"ם דין דבר המכוער עם דין עוברת על דת ששני הדברים מורים על נטייה לזנות, אלא שבדבר המכוער הוא הוכחה שבעקבות מעשה זה זינתה. ובדת יהודית זה מורה על כוונתה או אף אם אינה מתכוונת, מעשים אלו עלולים להביא לידי זנות ולכן יכול להוציא אשתו בלא כתובה בכהאי גוונא.
"ולא משחקת ממש אמר, אלא מטיילת ומדברת דברי בטלה."ובשטמ"ק בשם תלמידי ר' יונה כתב:
"דלאו דווקא משחקת אלא מדברת בשחוק או מאריכה בדברים."ז) ולמש"כ יש להסביר דלאו כל אנפין שווין דהכל תלוי בזמן במקום ובמנהג הנשים היהודיות באותו מקום, דאם נלך בתר משמעות פשט דברי הגמרא, אם כן לא הנחת בת לאברהם אבינו יושבת תחת בעלה, וכמליצת הגמ' בכתובות שם גבי פרועת ראש בחצר, (אף שמשמע מדברי הראשונים שם שהוכיחו מדין זה שמותרת לילך כך בחצר).
א] הנה לעצם הדבר באיכות האיסור כבר דברתי בו ארוכות בספרי חלק ה' בחיו"ד ס' כ' עם רב אחד שפנה אלי בזה כי שם העליתי כי טעם האיסור הוא משום פריצות וכו' כדברי כת"ר נ"י.הרי שהדבר תלוי לפי העת ולפי הזמן ולפי מצב האיש והאישה.
ב] ואמנם לעניין אי מיקרי זה כעוברת על דת הנה בכל הנך שמנה מרן ז"ל שם בסי קט"ו ראשה פרוע ואין עליה רדיד טווה בשוק, וורד כנגד פניה וכו' כדרך העכו"ם הפרוצות ומראה זרועותיה לבני אדם וכו' הנה כל אלה הם מדברים באופן שרק הפרוצות נוהגות באלה ולכן אם נהגה בכך כדרך הפרוצות דין הוא שמתייחסת כעוברת על דת מכיוון שמנהג כל ישראל הכשרים להיות צנועות בכל אלה והיא פרצה גדר הצנועים הרי זה מטיל חשד שיבוא יום שתבגוד בבעלה ולשרך דרכיה כדרך הפרוצות ולזה על הבעל להקדים תרופה למכה להוציא רשעה מביתו אם תעמוד במרדה לא להשמע לו להטיב דרכיה.
ג] לא כן בזמננו זה שלצערינו פשתה המספחת כמעט ברוב בנות ישראל גם הכשרות שמתנהגות בביתם בכל ענייני טהרת המשפחה כדת וכהלכה וכן בשאר העניינים שמירת שבת וכדומה ובכל זאת דבר זה ללבוש מכנסים נחשב בעיניהם כהיתר באמרם שאדרבה הוא יותר צנוע בזמן עלייתם וירידתם שלא מתגלות שוקיהם וכו הרי אין זה בבחינת עוברת על דת כדרך הפרוצות מכיוון שלא רק הפרוצות מתנהגות כזאת ואין כאן עניין של חשש פן תשרך דרכיה ח"ו ותבגוד בבעלה שיצטרך להקדים תרופה למכה להוציאה מביתו, הגע עצמך בפרועת ראש שהיא מאותם הדברים שמנה מרן ז"ל בעוברת על דת שעתה לצערינו כמעט תשעים אחוז למאה פרועי ראש גם אלה הגברות של לומדי תורה האם אפשר לדונם כעוברת על דת ח"ו בזמננו זה, דא"כ לא הנחת בת לאאע"ה תחת בעלה.
ועיין בדברינו ישכי"ע ח"ד או"ח סי' ט' מה שדברנו בזה ואכמ"ל ופשוט דבכל כיוצא בזה אין לנו לדון אלא לפי העת ולפי הזמן כידוע דברי רעק"א והובא בדברינו ישכי"ע ח"ה או"ח סי' נה או"ד בעניין פסולי עדים מגולחי זקן בתער בזמן הזה ועיין בדומה לזה באוסף פסקי הדין של הרבנות הראשית לא"י ובי"ד הגדול לערעורים בעמוד קכז שהבאנו אותו שם באות ג' ומשם בארה לנ"ד.
ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות לפי העת ולפי הזמן וכפי מצב האיש והאישה עליו להוציא דינו אם לקרב אם לרחק ולא כל אדם שוים בשיעוריהם האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב לפעמים האדם יראה לעינים צדיק וחסיד אבל בקרבו ישים ארבו, ולפעמים להיפך לעין נראה כאיש פשוט כאחד העם והוא איש צדיק וחסיד בחינת ואת צנועים חכמה.
כן הדבר גם בסכסוכי איש ואשה על הדיין להיות מתון בדין לחקור בשבע חקירות טיב האיש והאישה תהלוכותיהן מובאיהן ומוצאיהן בדרכי החיים והתורה, מפי קרובים ורחוקים עד עמדו לאמיתו של דבר, ואז ישקול בפלס מאזנים איך להוציא דינו אם לקרב או לרחק ובזה ה' יהיה עם השופט להוציא אמת לאמיתו בנימוקו וטעמו ולא יצא תקלה מתחת ידו."
"נלע"ד דבלא"ה קשה לדון בעתים הללו להוציא בשביל קללת יולדיו וכעין מ"ש בתה"ד סי' ס"ח הובא בח"מ שם סק"ו וב"ש סק"ז שבעתים הללו שרובם פרוצים בנדרים צריך דקדוק היטב לגרש אשה בלא כתובה בשביל שעוברת על נדרים ע"ש. וה"ה הכי הוי דבר שפרוצים בו רבים הרבה יותר מבנדרים. ואף אם יתרה בה תחשוב שהם דברי גוזמא ואין הדין כן. ולענ"ד אין לדון דין זה בעתים הללו רק כשיתרו בה ע"פ ב"ד שהדין שיוציאה בע"כ בלי כתובה. ועל כל פנים בנ"ד אין להתיר לו מצד זה."וברור שבמקרה שלפנינו התנהלות זו יוצאת מהגדר של בנות ישראל הכשרות, ולא נהוג שאשת איש תקשור קשרים כאלו עם גבר זר, ובוודאי לא המבקשת, שבאה מבית חרדי, ולפיכך ברור שבדברים אלו דינה של המבקשת כעוברת על דת יהודית, ועיין בזה בפסקים וכתבים לגרי"א הרצוג ח' אבהע"ז (סימנים קי"ח וקי"ט), מש"כ בהולכת עם גבר זר שלובת זרוע ותומך בה כספית, האם הוי בזה כעוברת על דת, ובוודאי שבכהאי גוונא בעלה יכול לגרשה בע"כ. ויש לומר שבהתראה שהתרה בה הינה מפסדת כתובתה, ואף שאין בזה נפק"מ בנידון דידן שהרי מחלה על כתובתה.
"אין אוסרין על היחוד."ופירש רש"י בשני המקומות אין אוסרין אשת איש שהתייחדה על בעלה, ועיי"ש בתוס' ושאר הראשונים מה שפירשו, אבל כולי עלמא מסכימים עם רש"י לדינא. וכיוון דאינה נאסרת על בעלה אינה נאסרת גם על מי שהתייחדה עמו, דכיוון שלא נאסרה על בעלה משום דאמרינן דלא נבעלה, הוא הדין שלזה שנתייחדה עמו לא נאסרה.
"לא היה צריך רב להשמיענו שסתירה אינה אוסרת על בעלה, דמשנה שלימה היא דאינה נאסרת אלא בקינוי וסתירה, רק רב קמ"ל דאף על הבועל אין אוסרין אותה ביחוד אף דהנטען על האשה אסור לכתחילה לכונסה, אף שאין מוציאין אותה מבעלה אבל בשביל יחוד אין מוציאין אותה."י) אלא שיש לעיין בנידון דידן, שהרי הבעל הקפיד על קשריה עם הנטען, חשד בה שהיא מזנה עמו, הקפיד על דיבוריה עמו ובוודאי על מה שהתייחדה עמו, לא ידוע לביה"ד אם אמר לה אל תתייחדי עמו שבכה"ג הוי קינוי ואם נסתרה עמו נאסרת לבעל והוא הדין לבועל, אלא שבמה דברים אמורים דווקא באמר לה אל תסתרי עמו ונסתרה עמו, אבל כאן אינו ידוע לנו אם אמר לה בלשון זו, דאם אמר לה אל תדברי לא הוי קינוי, ואין עדים לא על הקינוי ולא על הסתירה.
"אם קינא לה בעלה עם זה לא תתייחד עמו אף על פי שבעלה בעיר."ומקורו של דין זה הוא משו"ת תרומת הדשן (ח"א סימן רמ"ד), וכן הביא הרמ"א דין זה בשו"ע (סימן קע"ח ס"ח) וז"ל תרומת הדשן:
"יראה כיוון דקנא לה כבר מאותו האיש חוששין לה משום ייחוד אפי' כשבעלה בעיר דהואיל וקנא לה ועברה על דעתו חציפותא מקרי וחוששין לה טפי מבאשה אחרת וכן מצאתי בתוס' במסכת סוטה לעניין פתח פתוח לרה"ר דקאמר תלמודא דאין חוששין לה משום יחוד ואי קנא לה כבר חוששין ונראה דכ"ש לעניין בעלה בעיר. הנראה לענ"ד כתבתי."ומבואר מדבריו דכיוון דקינא לה בעלה והקפיד על ייחוד שלה עם גבר זה, אף שבעלמא לא מקרי ייחוד, במקרה שקנא לה בעלה מקרי יחוד והוי חציפותא מצד האשה שעושה כנגד רצון ואמירת בעלה, והוי איסור יחוד בכה"ג.
"הנטען על אשת איש והוציאוה מתחת ידו אעפ"י שכנס יוציא."וברש"י שם:
"הנטען על אשת איש והוציאוה בית דין מתחת בעלה, כשבא זה שאסרה עליו והלך זה ונשאה, יוציא דמדאורייתא אסורה נמי לבועל"...ובגמ' שם:
"רוכל יוצא ואשה חוגרת בסינר אמר רבי הואיל ומכוער הדבר תצא רוק למעלה מן הכילה אמר רבי הואיל ומכוער הדבר תצא מנעלים הפוכים תחת המטה אמר רבי הואיל ומכוער הדר תצא."וסוגית הגמ' שם מיירי לעניין איסור לנטען ו/או לבעל. עיי"ש בשיטות הראשונים ואכ"מ.
"ה"י – מי שזינתה תחת בעלה אין לה כתובה לא עיקר ולא תוספת. ואין מוציאין מהבעל דבר ממה שאבד או נגנב מנכסי צאן ברזל שלה. ואין צריך לומר נכסי מלוג. ולא המזנה בלבד אלא אף העוברת על דת משה או על דת יהודית או היוצאת משום שם רע אין לה כתובה לא עיקר ולא תוספת ולא תנאי מתנאי כתובה. וכל אחת מהן נוטלת הנמצא לה מנדונייתה ויוצאה ואין הבעל חייב לשלם כלום לא מה שפיחת ולא מה שאבד.ובשו"ע (סימן י"א ס"א) קתני:
...
הי"ד – העוברת על דת צריכה התראה ועדים ואח"כ תפסיד כתובתה. עברה בינו לבינה וידע שהיא עוברת על דת והתרה בה בלא עדים וחזרה ועברה הוא טוען ואומר אחר התראה עברה והיא אומרת לא עברתי כלל או לא התרה בי. אם רצה להוציא הרי זה נותן כתובה אחר שתשבע שלא עברה שאם תודה שעברה אחר התראה זו אין לה כלום.
הט"ו – כיצד היא יוצאה משום שם רע כגון שהיו שם עדים שעשתה דבר מכוער ביותר שהדברים מראין שהייתה שם עבירה אע"פ שאין שם עדות ברורה בזנות. כיצד כגון שהייתה בחצר לבדה וראו רוכל יוצא ונכנסו מיד בשעת יציאִתו ומצאו אותה עומדת מעל המטה והיא לובשת המכנסים או חוגרת אזורה. או שמצאו רוק לח למעלה מן הכילה. או שהיו יוצאים ממקום אפל. או מעלין זה את זה מן הבור וכיוצא בו. או שראוהו מנשק על פי חלוקה או שראו אותן מנשקין זה את זה או מגפפין זה את זה או שנכנסו זה אחר זה והגיפו דלתות וכיוצא בדברים אלו. אם רצה הבעל להוציאה תצא בלא כתובה. ואין זו צריכה התראה."
"ומצא דבר מכוער כגון שנכנסו אחריו ומצאוה עומדת מעל המטה והיא לובשת המכנסים או חוגרת אזורה או שמצאו רוק למעלה מהכילה או שראו מקום מנעלים הפוכים, או שהיו יוצאים ממקום אפל, או מעלין זה את זה מן הבור וכיוצא בו, או שראוהו מנשק ע"פ חלוקה או שראו מנשקים זה את זה או שנכנסו זה אחר זה והגיפו הדלתות. וכיוצא בדברים אלו לפי ראות עיני הדיינים וכו'."ג' הדוגמאות הראשונות הובאו בברייתא בבבלי ביבמות (כד,ב) ושאר הדוגמאות מקורם בירושלמי כתובות (פ"ז ה"ו) שהוסיפו שם הדוגמאות הנוספות שהביא השו"ע על הדוגמאות דנקט רבי.
"כיצד היא יוצאת משום שם רע, כגון שהיו שם עדים שעשו דבר מכוער ביותר, שהדברים מראין שהייתה שם עבירה אעפ"י שאין שם עדות ברורה בזנות כיצד כגון וכו'."ומביא שם הרמב"ם הדוגמאות שנקט הבבלי לגבי דבר המכוער ודברי הירושלמי וסיים שם הרמב"ם "אם רצה בעלה להוציאה תצא ואין לה כתובה, ואין זו צריכה התראה". וקצת משמע מדברי הרמב"ם שדוקא לעניין הפסד כתובה אמרינן שדין זה נוהג אפילו בעובדי דהובאו בירושלמי, דהרי הירושלמי מיירי לעניין היוצאת משום שם רע, אמנם לעניין להוציא מנטען לא נימא אלא כעין הנך עובדי שהובאו בבבלי, ולא כהבנת השו"ע שדברי הירושלמי מיירי בין לעניין הפסד כתובה בין לעניין להוציא מנטען, שהרי בירושלמי קרו לכל הנך דוגמאות מכוער הדבר.
"או שראוהו מנשק וכו' יש להסתפק אם מיירי ג"כ שנסתרה ושהתה כדי טומאה והעדים באו ומצאו עושים דבר כיעור זה, דיש לחוש דשמא קודם שבאו העדים נטמאת אבל אם לא היה כאן סתירה כלל או שתכף אחר הסתירה באו עדים ונמצאו מנשקין זה את זה והעדים יודעים ברי שלא היה עכשיו טומאה, אם יש לחוש דהואיל והיה כיעור זה מסתמא יש לחוש שמא בפעם אחר נטמאה, או דילמא לא חיישינן רק במקום סתירה היכא דיש לחוש שעתה נטמאה ועיין בתשובת הרב המזרחי סימן כ"ה". עכ"ל.וביאור ספיקו של הח"מ הוא, דבעצם דין הכיעור אין בו בכדי לאסור האשה לבעל וממילא לבועל, אלא שמעשה הכיעור יוצר אומדנא דמוכח שמן הסתם היה מעשה זנות שאותו לא ראינו, ומכיוון שתלינן מתוך מה שראינו שודאי היה מעשה זנות, שוב אסרינן בעדי כיעור לבעל או לנטען (כפי שיטות הראשונים השונות) דתלינן דודאי היה מעשה זנות, ובגין מעשה הזנות נאסרת. ולכן הסתפק הח"מ באיזה אופן נימא הך אומדנא, האם הך אומדנא קיימת כדי לקבוע שודאי עכשיו בסמוך היה מעשה זנות שאותו לא ראינו, ומכיוון שנעשה מעשה זנות נאסרת ע"י עדי מעשה הכיעור, אך היכא שברור שעכשיו לא היה מעשה זנות אין שום איסור נוצר ע"י מעשה הכיעור גרידא, או דנימא שכיוון שראינו שהפעולות שעשו הנטען והנטענת מורות על מהות הקשר ביניהם, שאין מניעה מצידם שיזנו זה עם זו. שוב מרחיבים הך אומדנא ואמרינן שאף שעכשיו ברור לנו שלא זינו, עכ"פ אמדינן לדעתייהו שבפעם אחרת זינו.
"דאף שכתב הב"ש דאין לשפוט מכיעור זה על שעבר, שם מיירי דלא ידעינן משום יחוד ופריצות זולת אותו מעשה אבל אם יש עדים שנסתרה כמה פעמים עם הנחשד ודאי הוכיח סופו על תחילתו."ונראה לומר דהכל תלוי באומד דעת הדיינים, האם יש בכיעור הזה כדי לערער חזקת כשרות האשה ולתלות שמכיעור זה יש ללמוד שבפעם אחרת זינתה שוב אזלינן בתר אותו כיעור לאסור. אך היכא שאין לשפוט מכיעור זה על פעמים אחרות שיכול להיות שהיה מעשה חד פעמי, בזה גם הח"מ יודה שלא נאסרה בכהאי גוונא.
"וכיוצא בדברים אלו לפי ראות עיני הדיינים."והיינו שהדוגמאות שהובאו הם לאו דוקא, והכל תלוי בראות עיני הדיינים, וכבר הבאנו לעיל מה שכתבו האחרונים שמעשי הכיעור המוזכרים בבבלי הינם מעשי כיעור גדולים יותר מהמעשים האמורים בירושלמי וחידש השו"ע שאפילו בכיעור קל יותר מוציאים מבעל.
"דהרבה פעמים מתיחדים ופתח נעול במנעול שלא יכנסו גנבים ושלא יכנסו שלא ברשות ואין צריך כלל לשאול אמתלא וההוא דכיעור בשינו מדרך העולם ונכנסו לחורבה ולבית גלמוד שאין בני אדם נכנסים וגם נעלו במנעול וכיוצא בזה שלפי ראות עיני הדיינים הייתה ודאי כוונתם לכיעור, ואפילו בקינא לה ונסתרה אין היחוד ככיעור, אם נכנסה לביתה לצורך ונעלה הדלת מפני הנכנסים שלא ברשות, שו"ר דהגרעק"א פירש כעין זה וכו'."וביאור הדברים הוא שהיכא שהיחוד מחמת עצמו אין בו הוכחה שנכנסו לשם זנות מוקמינן להו על חזקתייהו ואין כאן משום כיעור ואף שהדלת נעולה, דעצם הנעילה אינה מורה על כיעור במקרה שיש הסבר הגיוני לנעילה, אבל כניסה ביחד למקום שאין דרך להכנס (יוצאים ממקום אפל, או מעלים זה את זה מהבור), או שאין הסבר סביר לנעילה אלא למנוע מאלה שבחוץ לראות מה נעשה בתוך הבית (נכנסו ונעלו הדלתות) בזה יש רגלים לדבר שהיחוד היה לשם עבירה ושוב הוי דין דבר מכוער.
"באשת ישראל בוודאי לא תיבעי לך, לכו"ע מותרת לבעלה דאין אוסרין על היחוד."וע"ש מה שנסתפק באשת כהן, ועכ"פ משמע מדבריו שגם ביחוד זמן רב ליכא למיחש דאין אוסרים על היחוד.
"הרבה יש לדקדק מה נקרא דבר מכוער דהא ביחוד בלבד אינה אסורה אפילו התיחדה לשם זנות דאין אוסרין על היחוד וגם לנחשד אין אוסרין ביחוד בלבד, ואם סגרו הדלת ודאי הוי דבר מכוער וכו', ונראה דאין בזה דבר כללי אלא דעניין הכיעור הוא לפי ראות עיני בי"ד וכו"'.וביאור דבריו והדוגמאות שהביא הוא שההבדל בין איסור יחוד ושאר דברים שאינם ראוים שיעשו, לבין איסור כיעור דנאסרת לבעל או לנטען הינם הבדלים דקים ותלויים בראות עיני בית הדין בכל מקום לגופו, ולכן נראה לי שלאור היריעה שנפרשה בפני ביה"ד על מערכת היחסים בין המבקשת לנטען, יש לומר שיש בזה בכדי כיעור.
"ועוד דודאי אין לך דבר מכוער יותר ממי שקינא לאשתו על פי עצמו או אפילו בעד אחד ואמר לה אל תסתרי עם פלוני ונכנסה עמו לבית הסתר ושהתה עמו כדי ביאה ואפילו הכי אינה אסורה על בעלה. וגם ר"ת ז"ל הילך על שיטה זו והביא ראיה דכל אותן הדברים המכוערים לא עדיפי מקלא דלא פסיק ובכל קלא אפילו לא פסיק קי"ל דכל קלא דבתר נישואין לא מפקינן לה כדאיתא בשלהי פרק המגרש (דף פט, ב) ומבעל קלא דבתר נישואין הוא. ולגבי נטען הוא דהוי קלא דקודם נישואין משום הכי מוציאין ממנו."וכך הוא בחידושי הריטב"א ביבמות (כד, ב):
"וההיא נמי (כשלא) שקינא לה על פי שנים ונסתרה ושהתה עמו כדי ביאה לא אסרינן לה עליה בעל כרחיה, ואפילו במקנא על פי עדים ומחל על קינויו קודם סתירה אעפ"י שנסתרה אח"כ שריא ליה ואין לך דבר מכוער גדול מזה."וכ"כ גם בנימוקי יוסף ביבמות שם. ועכ"פ משמע מדברי כל הנך ראשונים שגם במקום שאין נאסרת על בעלה מפני שלא נעשה קינוי כדין מקרי עכ"פ דבר המכוער, דכיוון שהבעל מקפיד והיא בכל אופן נסתרה אף שאינה סוטה מדינא עכ"פ דבר המכוער איכא.
"אי רשאי בי"ד להעלים עין שלא לחקור אחר עדים, כי נ"ל מש"ס סוטה כ"ה ע"א דבעי למפשט דעוברת על דת אי בעי בעל לקיימה מקיימה דאל"ה אין מקנין לה ב"ד דלמא לא ניחא לי' לבעל אע"כ אי בעי בעל לקיימה מקיימה והשתא אס"ד דא"צ הב"ד לחקור הא אי בעי בעל לקיימה לא יביא עידי סתירה לב"ד אלו דבריו. ראי' זו אינני מכיר דנהי דב"ד אינם מחויבים לחקור אם ימצאו עדים מ"מ העדים עצמם מחויבים להגיד לב"ד את אשר ראו יעיי' ר"פ שלוח הקן בעוף שהרג הנפש ועי' לשון רשב"ם פסחים קי"ג ע"ב ד"ה שם רע וכו' יע"ש, אבל על הב"ד אין חיוב לחקור אחר עדים.וכן כתב גם בשו"ת שערי דיעה (ח"ב סימן רכט) וז"ל:
וקצת ראי' מדכתיב בעיר הנדחת כי תשמע בא' שעריך וגו' ודרשת וחקרת היטב והנה אמת נכון הדבר ומזה למדו חז"ל חקירות ודרישות דסהדי ולכאורה מנ"ל דהא פשטי' דקרא ששמעו קול הברה ונשים מוזרות בלבנה יצאו אנשי בליעל וגו' ועל זה ידרשו ויחקורו עד שימצאו עדים שיעידו אבל העדים עצמם לא בעו שבעה דרישות וחקירות אע"כ פשוט לחז"ל דכי תשמע היינו בעדים ודרשת וחקרת העדים אבל על קול בעלמא אין ב"ד נזקקין.
אע"ג דפשיטא דמצוה רבה עבדו לגדור גדרי פרצותיהן וכעין רב בקעה מצא וגדר בה גדר מילתא אחריתי ואינו מעניין דין ב"ד. והא דכתיב במולך ואם העלם יעלימו היינו אחר שאיכא עדים והם מתייראים מפני האיש ומשפחתו שכולם מכסים ע"ז נאמר העונש ההוא עי' רמב"ן על התורה שם אבל לחקור עדים לאסור אשה על בעלה מנ"ל זה."
"ע"ד שאלתו בא"א שיצא עלי' קלא דלא פסיק שזינתה אם מחויבים הב"ד של המקום לחקור אחר זה או יותר נכון לשתוק מזה כל עת שלא יבואו עדים להעיד הנה אחר החיפוש מצאתי שנשאל ע"ז בתשו' ח"ס אהע"ז ח"ב סי' קע"ד וכתב שאין על הב"ד חיוב לחקור אחר עדים...ומהאי טעמא נ"ל ברור שאין חובה ואולי אף אסור לבית הדין לשאול האשה אם יש לה קשרים עם אחרים, דאין עלינו חובה לעורר הדבר אף במקום שיש שמועה וק"ו במקום שאיננו יודעים כלל.
...ואיבעית אימא דפנו עדים ופירש"י שצריכין לחקור אחר עדים להכחיש עדים הראשונים עיי"ש ובחי' הריטב"א ז"ל דמוכח שגם התי' השני צריך להראשון דמשום חשש פסול כהונה צריכין הב"ד לחקור יותר משא"כ בעלמא...
...ועכ"פ שוב אין לנו ראי' מוכרחת שיהי' החוב על הב"ד לחקור ולדרוש גם בעניין פסולי כהונה גם בלא"ה שאני ההיא דיבמות שהוחזק הספק לפנינו בתרי ותרי משא"כ לעז בעלמא והנלפענ"ד כתבתי. ועיין בשו"ת מהר"ם מינץ סי' ע"ה שהביא קבלה מרבותיו שגזרו והחרימו על כל המושיב ב"ד לחפש אחר לעז וקול כי ראוי לב"ד שלא להזדקק על ככה עיי"ש."