ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב אברהם מייזלס הרב רפאל י. בן שמעון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | (ב) 895536/1 | |
תאריך: |
ט במרחשון התשע"ה
02/11/2014 | |||
מבקש |
פלונית ואלמוני
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | היתר נישואין – פנוי | |||
נושא הדיון: | איסור להינשא לנטען על אשת איש |
"וא"ר אשי כל קלא דבתר נישואין לא חיישינן ליה."והרמב"ן סוף גיטין כתב בטעמא דהך דינא:
"והטעם לכל אלו, שהרבה אומרים אנו שמענו מפלוני ופלוני שהלכו למדינת הים ואלו באין לבי"ד ויחקרו ויאמרו לא שמענו ולא ראינו."ומסתפקת הגמ' בקלא דבתר אירוסין ומסבירה שגם בזה לא חיישינן ומשמע שקודם אירוסין ודאי חיישינן ליה.
"אמר רב ירמיה בר אבא שלחו ליה מבי רב לשמואל ילמדנו רבנו יצא עליו קול מראשון ובא אחר וקידשה קידושי תורה מהו, שלח לה תצא והעמידו דבר על בוריו."וברש"י שם:
"והעמידו דבר על בוריו, הוו בודקין אחר הקול להעמיד דבר על אמיתותו אם אמת אם שקר."ואמרו שם בגמרא שאם יתברר שהקול אמת וקידושי הראשון קידושין גמורים תצא מהשני ללא גט. ושמעינן מינה שלפני נישואין חובת ביה"ד לברר אפילו על קול שיצא, וק"ו בנידון דידן דאינו קול בעלמא.
"מי שטוען ואמר לאשה קדשתיך והיא אומרת לא קדשתני דקי"ל דאינו נאמן אי אמר עדי הם פלוני ופלוני שהם במקום פלוני אם חוששים לדבריו כיוון שהוא טוען שהם במקום קרוב ואפשר לברר טענתו או לא חיישינן כלל לדבריו כיוון שהיא מכחשת.ודין זה פסקו הרמ"א (בסימן מו ס"ב):
תשובה: נ"ל שאין חוששין כלל לדבריו כיוון שהיא מכחשת שהרי חכמים לא נתנו דבריהם לשיעורין בין מקום קרוב למקום רחוק וזאת היא ממש ההיא דפ"ק דקדושין (י"ב ע"ב) דאמרי' והאיכא סהדי באורית וכו' ואפ"ה אמרי' השתא מיהת לא איתנהו קמן לאו היינו דר' חנינא דאמר עדים בצד אסתן ותאסר כדאי' התם והתם בדנפק קלא עסקינן כמו שפי' המפרשים ז"ל שהקול יצא שיש עדים בדבר זה ואפ"ה לא חש לה רב חסדא...
...ואם בקול אין אנו חוששין בזה, כ"ש בטענתו של בעל דטפי עדיף קלא ותאסר אע"ג דלא אתחזק עם טענתו של בעל, מטענתו של בעל בלא קלא כלל זהו שורת הדין בזה. מיהו הכל מסור לדיינים יראי שמים שאם רואים טענותיו הם כדי לעגן אשה או לבטל זווג אחר המדובר בה ראוי להם לגעור בו ולייסרו ואם רואים שיש ממש בטענותיו ואין בהם שום דבר ממה שכתבתי אפשר להם לקבוע זמן לברר טענותיו...
...וכ"כ הרשב"א ז"ל בתשובה בעניין אשה שיצא עליה קול שהיא מקודשת שמחרימין על מי שטוען דבר שאינו וכ' הטעם שהחרם הוא תקנת גאונים ז"ל ק"ו הוא אם מפני ממון שהוא קל עשו תקנה זו משום תקנת עגונות ותקנ' ממזרים לכ"ש...
...עוד כ' ג"כ שכופין אותו לברר טענתו או לגרש."
"ויש לבית דין לחזר ולדקדק אחר הקול לברר אם יש בו ממשות."וכתב שם הב"ש (סק"י):
"היינו בודק קודם הנישואין דווקא, כן כתב הר"ן (גיטין נ, ב) מדפי הרי"ף."ובביאור הגר"א שם (סק"ז) כתב שמקורו מגיטין (פט, ב) שהזכרנו לעיל "והעמד דבר על בוריו". וה"נ בנידון דידן בית הדין אינו יכול לפטור עצמו ולהתחמק מלברר הדבר עד תומו, כיוון שנדרש ממנו להוציא פסק דין המתיר למבקשת להינשא לנטען,
"והא אמרי דאיכא סהדי באידית דידעי דההוא יומא הוה בה שוה פרוטה השתא מיהא לא איתנהו הכא לאו היינו דאמר רב חנינא עידיה בצד אסתן ותאסר נראה מלשון זה דכל שאין העדים כאן הרי הוא כאלו הם רחוקים הרבה."עיי"ש שהביא לשון הגמ' בקידושין וכתב שאם אינם כאן ממש ואפילו הם במקום קרוב אין ממתינים. ועיין מה שפלפלו בשאלה זו במהריב"ל (ח"ג סימן ק') ובשו"ת בתי כהונה (ח"א סימן א).
"ולדון מה יקרא דומה לאותם הנזכר בתלמוד בבלי וירושלמי הלא אין זה תלוי כי אם בשיקול דעת הדיין ועל כיוצא בו אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות. ואולם כדי להרבות בחקירות וכל כיוצא בזה נראה לע"ד שלא מן השם הוא ואין כבוד אלקים חקור דבר זה, אך להעלים עין בהתגלה הדבר ע"י עדים שראו דבר מכוער חלילה וחס."ומשמע מדבריו שאף שכבוד אלוקים הסתר דבר ולא לחקור יותר מדי, נראה שדווקא יותר מדי, אבל בית דין לא יכולים להתחמק מלברר מה שנטען בפניהם כמש"כ שם, והכל תלוי בראות עיני הדיינים, וכן בנידון דידן אין אנו יכולים להימלט מלהזמין העדים שהוזכרו בשם, שלטענת הגרוש אמרו לו שהמבקשת והנטען לנו איש בבית של רעותו ובדבר זה הוי ודאי כיעור שנאסרת על הנטען.
"בנ"ד שהעדים הם במקום האשה יש לברר בגב"ע בפני האשה ואז כתורה יעשה."היוצא מדבריו שהיכא שפירט העדים בשמם חובה על ביה"ד להזמינם, וברור שבנידון דידן שהעדים היו באור עקיבא ובנתניה ששניהם באיזור השיפוט של ביה"ד מקרי שהעדים כאן, ולפיכך חובה על בית הדין להזמין העדים ולשמוע דבריהם, האם אכן יודעים בבירור שהמבקשת והנטען לנו איש בבית רעהו לפני הגירושין, דאם כן הוי דבר המכוער ואסורה לנטען.
"ביה"ד: מה אתה יודע על היחסים ביניהם (בין [פלונית] ל[אלמוני]) ?בתגובה לדברים אלו הודה הנטען שאכן המבקשת לנה בביתו וז"ל הפרוטוקול:
העד: התייחדויות.
ביה"ד: מה פירוש? היא ישנה בבית אצלו?
העד: אנחנו שכנים דלת מול דלת, יש בינינו רק קיר מפריד.
ביה"ד: הם היו ישנים ביחד בלילות?
העד: כן. אני יודע שהיא הייתה אצלו בבית בלילות אבל לא יודע אם ישנה. היא הייתה באה בלילה ויוצאת בבוקר.
ביה"ד: איך אתה יודע מכל זה? איך הכרת אותם?
העד: אני יודע דרך [ד' או'] ובדיוק באותו זמן הסיפור הזה רץ באור עקיבא ו[ד' או'] הודיע גם לביה"ד שאני שכן שלהם, גם למדנו מסכת קידושין באותו זמן בכולל ודברנו על עניין של ייחוד.
ביה"ד: [פלוני] (הבעל לשעבר) הזמין אותך לביה"ד,
העד: יכול להיות. אני יודע שהיו התייחדויות בלילה.
ביה"ד: באיזה תקופה בשנה?
העד: לא תקופה קרה אולי קיץ.
ביה"ד: היא הייתה מגיעה לילה אחרי לילה?
העד: היו תקופות כאלה.
ביה"ד: בתקופות האלו היא הייתה נשארת כל הלילה?
העד: כן.
ביה"ד: כמו זוג?
העד: אני בתור שכן ראיתי זוג, היו גם שבתות ביחד.
ביה"ד: כל השבת?
העד: אני לא יודע אם היא נוסעת בשבת, אבל, כן, באה לשבת.
ביה"ד: וכשהיא ישנה שם היא הייתה יוצאת בבוקר?
העד: כן.
ביה"ד: לפני כמה זמן ראית את זה?
העד: לפני שנתיים וכמה חודשים, אולי זה היה בטבת.
ביה"ד: אתה הגעת לעדות בביה"ד ביום ט"ו בשבט.
ביה"ד: ואתה ראית שהייתה באה כמה חודשים לפני שבאת לביה"ד?
העד: כן.
ביה"ד: היה ביניכם (בין העד ל[אלמוני]) סכסוך?
העד: לא, אדרבה היינו חברים טובים ושכנים.
[אלמוני]: אני רוצה לומר שבתקופה שהיא הייתה פרודה היה לה בית בשכירות ב[ר' א'], אז איך היא יכלה לישון רצוף אצלי? אחרי שהתגרשה היא הייתה ישנה רצוף אצלי, אבל לפני הגירושין בזמן שהייתה בפירוד לא ישנה רצוף אלא באה לישון לילה מידי פעם.בדברים אלו חזר בו הנטען ממה שאמר בדיון שנערך ביום ד' כסלו תשע"ד (07/11/13), וז"ל הפרוטוקול שם:
ביה"ד: אתה אומר שהיא ישנה אצלך לילה?
[אלמוני]: בתקופה של הפירוד היא הייתה באה בלילה פעם ב... אולי חודש חודשיים, אבל ברצף זה היה רק אחרי שהיא התגרשה.
ביה"ד: ועד הגירושין זה לא היה ברצף?
[אלמוני]: כן. אני גם בררתי את העניין הזה אצל רב והוא אמר לי שאם יש ילד בן 4.5־5 בבית אז זה לא ייחוד. אז לפני הגירושין שלה הילד היה אתנו ואחרי הגירושין היא באה אלי רצוף.
"ביה"ד: בדיון הקודם הוצגו תמונות שהייתם באותו בית.אין ספק שהמבקשת והנטען, אינם אנשים שהאמת נר לרגליהם, ולהכי לא נמנעו מלהכחיש כל אחד בפני עצמו ושניהם ביחד את עובדת לינתם של איש בבית רעתו, ולכן נתנה האשה נימוק שסותר את ההיגיון לעובדה שראום יוצאים מבית הנטען בחוה"מ סוכות לאחר שראוהו חוזר מבית הכנסת. אלא לאחר שהעד העיד במפורש שיודע שלנו בבית הנטען, לא היו יכולים להעיז ולהכחיש עוד לינה זו, לפיכך הודו המבקשת והנטען שאכן לנו בביתו, אלא טענו שלא קיימו יחסי אישות. כמו כן הנטען ניסה למעט מספר הלינות לפני הגירושין וטען שלנו בקביעות רק אחרי הגירושין.
[אלמוני]: כן הסתובבנו יחד, אבל אף פעם לא ישנתי אצלה או הייתי אצלה בלילות. הייתי עובד באותה תקופה בנתניה וישנתי במלון צאנז, אצל חברים, אבל לא ישנו יחד, הייתי קופץ לראות רק להגיד שלום ומה נשמע."
"ואף שהאשה בעצמה הודית שהייתה שם מ"מ כיוון דהבעל בעצמו לא ראה כזאת ורק מפיה אנו חיין א"כ הפה שאסר וכו' והרי היא אומרת שח"ו לא לשום מעשה רע הלכה לשם כ"א מחמת שהיה שיכור הלכה לראות מה הוא עושה ואף שיש לפקפק בזה קצת כיוון דלשיטה זו אם הי' הבעל רואה יוצאות ממקום אפל תצא ועל כרחך דיש הוכחה רבה דנבעלה ומיחשב כאנן סהדי בדבר א"כ אף שמגדת מעצמה דבר זה לא מהני מיגו דהוי כאנן סהדי והוי מיגו במקום עדים מ"מ באמת ליתא להא מילתא דסברת הפה שאסר הוא הפה שהתיר עדיף ממיגו כיוון דרק על ידה מוחזק לנו האיסור והסברא דאנן סהדי והוי כמיגו בעיקר החזקה ובעיקר עדים דמתני וסעד לזה הסברא בש"ס (כתובות י"ח) ועיין בתוס' ד"ה הרי ובמפרשים."והנה סברתו היא דכנגד אנן סהדי שודאי זינתה יש מיגו, דכל הידיעה הייתה על פיה ולולא דבריה לא היינו יודעים דבר, ולכן נימא הפה שאסר הוא הפה שהתיר. אמנם דברי הרמ"ץ מיירי במקום שאין לנו ידיעה בדבר המכוער רק על פיה, והיא מעוררת הספק, לפיכך ימאס ברא זו, אך בנידון דידן ישנו עד אחד שהעיד שהמבקשת הייתה באה ללון בבית הנטען, ולא הייתה יכולה להתחמק מלהתייחס לדבריו והייתה צריכה להכחישו. דהנה באמת בתחילה גם המבקשת וגם הנטען טענו שלא לנו איש בבית רעתו, אך כשעמדו בפני עדותו, לא יכלו להעיז פניהם להכחישו ולכן הודו שאכן לנו בבית אחד, אלא הכחישו שלא עשו מעשה איסור (ביה"ד לא עימת הצדדים עם הדברים שאמר הילד כמסיח לפי תומו), ולפיכך בכהאי גוונא נהי דאם היו מכחישים לדברי העד, עד אחד בדבר המכוער לאו כלום הוא, אך בפועל לא היו יכולים להעיז פניהם בפניו, ושוב ודאי שלא הוי הפה שאסר הוא הפה שהתיר, שבין הבעל בעדותו ובין העד אמרו שלנו בבית הנטען, והיו צריכים למסור גירסתם אלא שכל עוד לא הופיע העד, המבקשת סיפרה סיפור לא הגיוני ולאחר מכן כששוב לא יכלה עוד להכחיש ולכן הודתה, ובוודאי לא הוי הפה שאסר הוא הפה שהתיר. וליכא למימר הכא מיגו דהוי מיגו דהעזה, ומעתה למה שהודתה שלנו שניהם בבית אחד נקבל הודאתם ומצטרף לעדות העד ובזה הוי דבר המכוער, דידעינן בוודאי שהייתה מציאות זו, אך אין אנו מאמינים שלא זינתה במיגו שהייתה מכחישה שלא לנה כלל בביתו, דהרי אינה יכולה לומר כן, ולא נימא מיגו כמוש"כ הרמ"ץ והוי כמיגו במקום חזקה דהוא בעיא דלא איפשיטא. וכן ראיתי שכתב הגר"ש ישראלי זצ"ל במשפטי שאול סימן ח' עמוד ס"ד עיי"ש.
"אבל אם לא הייתה שם רנה לדבר זה בעיר או שפסק הקול שלא מחמת יראה אם נשאת לנטען לא תצא וכו'."ומשמעות לשונו דוקא אם נשאת, אבל לכתחילה אין לה להינשא, וכן הוא גם לשון השו"ע, שהעתיק דברי הרמב"ם וכתב: "אם נשאת לנטען לא תצא."
"מלשון זה משמע דלכתחילה לא תנשא אף שלא היה רינה בעיר, והיכא דאיכא עדי סתירה ודבר מכוער כעין דין זה שכתב הרמב"ם פשיטא דלא תנשא, אלא דאפשר לומר אפילו בקול בעלמא כל היכא דאיכא לעז ירחיק מלזות שפתיים דומיא דהנטען משפחה ונכרית."וכן כתב הב"ש שם סק"ז:
"אפילו משום לעז בעלמא לא יכנוס כמו שכתוב ברש"י יבמות כד, א מן השפחה שטוענים עליה דברי לעז וכן משמע בתשובת הרשב"א חלק א' סימן תקצ"ו."וכדי לבאר הדברים נקדים סוגיית הגמ' ביבמות (כד, ב) דשם איתא:
"הנטען על השפחה ונשתחררה או על העכו"ם ונתגיירה הרי זה לא יכנוס, ואם כנס אין מוציאין מידו."ופירש"י:
הנטען חשוד כלומר שטועניין עליו דברי לעז, לא ישאנה משום לעז שלא יאמרו אמת היה הקול הראשון."ובגמ' שם מבואר שהטעם שלא ישא לכתחילה:
"משום דרב אסי, דאמר רב אסי הסר ממך עקשות פה ולזות שפתיים."וברש"י שם:
"טעמא דמתניתין משום דכתיב... דאִתו לאחזוקי קלא קמא."והרמב"ן (והביאוהו גם הרשב"א והריטב"א שם) הביא דברי רש"י וז"ל:
"דאתי לאחזוקי קלא קמא מיהו לא יוציא וה"נ אמרינן לקמן ברננה לא מפקינן."והבין בשיטתו שטעם האיסור לרש"י משום שמחזק את הקול הראשון שזינה עמה, והבין מדברי רש"י דאף דחיזק הקול, לא הוי אלא קול בעלמא, ולא מפקינן לה מיניה, והבינו הרמב"ן הרשב"א והריטב"א שאם יבואו עדים ויתברר שהדברים היו אמת ונבעלה לו לפני שהתגיירה או השתחררה, יכפוהו אף להוציא והקשו על רש"י, שגם מתניתין מיירי בנטען בעדים (דומיא דסיפא בנטען על אשת איש דמיירי בעדים) וכן איתא בתוספתא במפורש שאפילו אם יש עדים לא תצא.
"שלא יאמרו לשם זנות נתגיירה זו ולשום זנות נשאה זה (ונשתחררה זו)."ויש להאריך ולדקדק בביאור דברי הרמב"ן הרשב"א והריטב"א.
"והנראה כי לכאורה דברי הרשב"א הנ"ל תמוהים דהא בנטען על השפחה שאינו שלו ונשתחררה הא ל"ש הטעם דיאמרו דנשתחררה משום כך, דהא אין זה בידה, והאדון שלה משחררה בע"כ דידה, וכמו כן קשה בדברי תוס' דשמעתין ד"ה א"כ לכתחילה נמי, דבל"ז הי' הטעם שמא נתגיירה בשביל כך, איך אפשר לומר כן, דבשפחה מה טעם יש, וחידוש בעיני שלא מצאתי מי שהערה מזה.חזינן מדבריו דס"ל דגם הרשב"א סובר את שני הטעמים חדא דמחזק הקול על הזנות שהייתה לפני שהשתחררה והתגיירה וכן דתלינן שמא נתגיירה בשביל כך. וכן נראה להדיא לכאורה מדברי הרשב"א בתשובה סימן אלף ר"ה שכתב:
ולזה צ"ל דודאי בשפחה דאיכא לאו מדאורייתא, הטעם משום לעז שיאמרו שבא עליה ועבר על לאו, אבל בנכרית דליכא לאו מדאורייתא לא היה ס"ל לס"ד לאסור בשביל כך, אלא רק מטעם דשמא נתגיירה בשביל כך ואין גירותה גירות, והתרצן משני דמ"מ איכא לזות שפתיים, אי כפירש"י דמ"מ חששו ללעז זו אי כהרשב"א דהלעז שנתגיירה בשביל כך, אבל בשפחה בוודאי הטעם משום לעז דביאת איסור."
"שנינו ביבמות פרק כיצד (דף כד, ב) הנטען מן השפחה ונשתחררה מן הנכרית ונתגיירה לא יכניס ואם כנס לא יוציא, ומיהו לכתחלה לא יכנוס דלזות שפתיים איכא ומכוער הדבר גם כי חשש יש בזו שלא נתגיירה לשם שמים אלא כדי שתנשא לזה ועצת חטאין יש ביניהן."הרי שהביא טעם דמכוער הדבר וגם יש חשש שנתגיירה שלא לשם שמים, ולאו חדא טעמא נינהו, ובאותה העובדה שעליה נשאל הרשב"א היה בשפחה ונשתחררה שאין הטעם כמו בגיורת, ששחרר את שפחתו כדי לישאנה ואינה מתגיירת לשם שמים וכן כתב ברשב"א ביבמות שם.
"נחשד באשת איש והעם מרננים אחריו נפטר בעל האשה ובקש ראובן זה לישא אותה מתירין לו לישא או לא.והנה מלשון הרשב"א בתשובתו משמע שבזה שנושאה הוא מחזק את הקול שיצא עליו שזינה עם האשה, ופירוש זה הוא כמו שפירש רש"י בביאורו להך דינא דנטען על הגיורת והשפחה, ולא כמש"כ הרשב"א בחידושיו, שהלעז הוא שמא התגיירה לשם זנות ואישות ולא לשם שמים. ועל כרחך שהרשב"א סבירא ליה גם כדעת רש"י, ובוודאי במקום שיש איסור דאוריתא וכמו שמשמע קצת מתשובתו סימן אלף ר"ה שהבאנו לעיל, וכמו שפירש רעק"א בטעמא שלא ישא שפחה, וכל הילוך לשון הרשב"א בתשובה זו, הוא כשיטת רש"י שעל ידי זה שכונס האשה מחזק את הקול והלעז שיצא עליהם.
תשובה אם אותו קול של רנון הוא קול דלא פסיק כגון שעמד אותו קול בפי הבריות ומרננים אחריהם כיום תמים וחצי יום אם לא כנס לא יכנוס אף על פי שאין שם לא עדי טומאה ולא עדי דבר המכוער עמד וכנס הרי חזק את הקול ומעשיו של עכשיו מוכיחין על מה שעבר והוא הקול אשר נשמע עליו וכמו שאמרו ביבמות בפרק כיצד (דף כ"ה).
ויש מן הגדולים ז"ל שאמרו ובכל כיוצא בזה אפי' כנס מוציא לפי שזה חיזק הקול כשנשא ואין לך עדי דבר מכוער יותר מזה שעמד וכנס אחר ששמע הבריות מרננות אחריו ויש להם ראיה ביבמות על מה שיסמכו וקרובים דבריהם להיות כן,
אבל מכל מקום לדברי המיקל לכתחילה לא יכנוס שאין לך לזות שפתיים גדול מזה ושנינו בפרק כיצד אשת אחיו (שם כד, ב) הנטען מהשפחה ונשתחררה מן הנכרית ונתגיירה הרי זה לא יכניס ואם הכניס אין מוציאין אותם מידו. ואמרו עלה בגמרא טעמא דהא מילתא דלכתחילה לא יכנוס משום דכתיב (משלי ד') הסר ממך עקשות פה ולזות שפתיים הרחק ממך."
"ובטעם שלכתחילה לא יכנוס דבכניסה זו מגלה על הקול שהוא אמת וכן לשיטת הרמ"א אם כנס אלומי אלמי לקלא ואין עדי כיעור גדול מזה והיינו דברי הרמב"ן."ומעתה נראה ביאור דבריהם של הח"מ והב"ש, שפשיטא ליה לח"מ שאף היכא שליכא עדי כיעור ואף דלא היה קלא דלא פסיק דאין מוציאין מן הנטען, אפילו הכי אין לה להינשא. וכתב עוד וכן הסכים עמו הב"ש דלאו דוקא באיכא עדי כיעור, אלא אף שיש לעז בעלמא לא יכנוס, והביאו ראיה מדין נטען מן השפחה ונכרית. ופירש"י שטוענים עליו דברי לעז ופירוש הדברים דברישא דהך משנה קתני הנטען מן השפחה ונשתחררה מן הנכרית ונתגיירה הרי זה לא ישאנה. והיינו שע"י נישואין אלו הוא מחזק את הקול והלעז שיצא עליו שזינה עמה באיסור, ואף שהתם גם אם זינה עם השפחה והנכרית לא נאסר בהו כשיהיו ישראלים גמורים אפילו הכי קתני שלא ישאן כדי שלא לחזק הלעז, ואף בנידון דידן אף במקרה שליכא איסורא, והיינו ששניהם יודעים שלא זינו זה עם זו אסור להם להינשא דבנישואין אלו הוא מחזק את הלעז שיצא עליהם.
"מעשה בראובן שהיה משודך עם בתו של שמעון ונכנס ויוצא בביתו של שמעון והיה העם מרננין אחריו שהוא קלקל עם אשתו של שמעון וגם היא פרוצה מאוד ועמד שמעון וגרש את אשתו ושאלנו את פיו אם מגרש אותה מפני הקול ואמר שאינו חושש. אבל קלא דלא פסיק הוא שבשביל פריצותה גירש אותה ואח"כ רצה ראובן לקחת את גרושת שמעון וביטל השידוכין שהיה לו עם בתו של שמעון ולא נתנו לו ב"ד רשות והלך וקידש אותה בעדים שלא ברשות ב"ד וכשלא נתנו לו ב"ד רשות לישא אותה הלך ונשא אותה בערכאותיהם, יורה המורה כיוון שהוא עומד עמה באיסור אם מוטב לתת לו רשות לישא אותה בהיתר.חזינן מדבריו שאף שלא היו עדים על זנות ולא על כיעור, כיוון שבמעשיו חיזק את הקול שקידש אותה ונשאה בערכאות והוא הדין בנידון דידן שהלכו לחיות יחד והולידו בן, ודאי במעשה זה חיזקו את הקול, אין להתיר להם להינשא, ובוודאי לסברא שכתב שם "צריך לעשות גדר שלא תהיינה בנות ישראל פרוצות ותצא כוונת קלקולה לפועל."
תשובה, אם הקול ההוא עמד יום וחצי הדבר ברור שאסור לכנוס משום הסר ממך עקשות פה ולזות שפתיים הרחק ממך, ועוד אמרינן בגמ' דאע"ג דאתי עד אחד ואפסקיה לקלא אפ"ה לכתחילה לא יכנוס וא"כ יפה עשו שלא נתנו לו רשות לכנוס אותה, וכיוון שעמד וקידש שלא ברשות ב"ד הרי חיזק את הקול ומעשיו מוכיחים עליו שהלך ונשאה בערכאותיהם וכל זה מורה שאמת היה הקול הראשון אע"פ שלא היו שם עדי טומאה ולא עידי דבר מכוער. הלכך אפילו שקידש לא יכנוס כלל ואדרבא הלעיטהו לרשע וימות ותהיה עמו בדת הנכרים ולא יתירו לו כלל אפי' כמלא נימא.
וגדולה מזו אני אומר בנ"ד שאפילו כנס יוציא חדא שהרי הרשב"א ז"ל כתב בתשובה וז"ל ויש מן הגדולים ז"ל שאמרו בכל כיוצא בזה אפילו כנס מוציא לפי שזה חיזק את הקול כשנשא ואין לך עידי דבר מכוער יותר מזה שעמד וכנס אחר ששמע הבריות מרננין אחריו ויש להם ראיה ביבמות על מה שיסמוכו וקרובים דבריהם להיות אמת ע"כ. ואפילו לדברי המיקל אומר אני דמודה בנ"ד שהרי התרו בו ב"ד שלא יכנוס ועבר וכנס...
ותו דהלך ונשאה בערכאותיהם, ותו דהבעל לא רצה לפרש דמוציא אותה מפני קלקולה משום בושתו אבל נתברר אצל הכל דמשום זנות מוציאה הילכך כ"ע מודו בהא דאם כנס מוציא, ובר מן דין ובר מן דין צריך לעשות גדר שלא תהיינה בנות ישראל פרוצות ותצא כוונת קלקולה לפועל."
"והכא בנדון שלפנינו לא נתקבלו עדי כיעור וגם לא יצא קול שזינתה מיהו קודם שנישאת לנטען יפה עשו לאוסרה עליו דהרי כתב ב"ש מלשון רש"י הנטען על השפחה לעז בעלמא הוא שיש לפקפק על זה דלעז שכתב רש"י שלא הוחזק בבי"ד, דקול כזה איננו אלא לעז אבל לעולם יצא קול שנבעלה וכו' מ"מ לאסור כניסה לכתחילה ודאי שפיר עבדי, אך אחר שעבר על התראה לכוף להוציא ולהכניס עצמנו בדין גט מעושה חלילה וכו', אבל פשיטא שמוטל על אקרו"ט ליסר העובר בפרהסיה לגדור עליו שלא בכלל בני הקהלה כלל ולא יבוא לכל דבר ולא יתעסקו עמו בחייו ובמותו וכו'."הרי שהכריע שחובה זו מוטלת על הבי"ד לאוסרו ולמנוע ממנו לשאת את הנטענת ואף שאם עבר ונשא כתב שאין לכפותו לגרש משום חשש גט מעושה, מיהו מחמרינן עליו שלא לשאת לכתחילה שדין זה הוא אפילו בליכא עדי כיעור וקלא פסיק. ועיין עוד מש"כ בשו"ת מהרש"ם ח"ז סי' קפ"ז ואכמ"ל.
"עד א' בדבר מכוער לאו כלום הוא (תשובת מוהר"ם סוף נשים)."על דברי הרמ"א כותב ה"חלקת מחוקק" (סק"ח):
"ה"ה עד א' בטומאה לאו כלום הוא, ואי מהימן ליה כבי תרי ה"ה בעדי כיעור נמי, בפרט היכא דאיכא קלא דלא פסיק."כלומר לפי דברי הח"מ אם העד א' שמעיד על כיעור נאמן לחלוטין על הבעל כמו אילו היו מעידים שני עדים על מעשה כיעור, אם הוציאה הבעל מחמת אותו עד, חלים על האשה כל דיני כיעור האמורים שם וממילא היא אסורה להינשא לנטען.
"אפילו אם הוא מהימן ליה כתרי, מותרת אפילו לנחשד."אותם דברים כותב הב"ש (סי' קט"ו סקכ"ה).
"וקמ"ל כאן דאפילו מהימן ליה לא מהני, כיוון שגם העד אינו יודע דבר ברור וכמ"ש הג"מ."פירוש דבריו של הגאון, הוא מסביר את טעמו של הדין המובא ברמ"א שעד א' בכיעור לאו כלום. מאחר שעד א' בכיעור לא ראה מעשה זנות ממש אלא רק מעשה שמהוה אומדן למעשה זנות, לא יכול הבעל לומר שהוא נאמן עליו כבי תרי.
"מפי השמועה למדו כשם שהיא אסורה לבעלה כך אסורה לבועל."ומוסיף הרמ"א:
"וה"ה אם נאסרה בשבילו לבעלה אסורה לו"בדברי הרמ"א התקשו המפרשים מה הוא מוסיף בדבריו על דברי השו"ע, הרי לכאורה הוא חוזר על דברי השו"ע.
"...או בשאר גווני דמהימנא לו וכיוצא."פירוש דבריו של הגאון, כוונתו באשה שאומרת לבעלה נטמאתי לפלוני והוא מאמינה הדין הוא שחייב להוציאה כמו שמבואר לקמן (סי' קט"ו סעי' ו'), וכיוצא בזה אם יש עד אחד שאשתו זינתה והבעל מאמינו חייב להוציאה כפי שמבואר שם (סעי' ז'). והיות שבמקרים אלו חייב הבעל להוציאה, ממילא כשם שאסורה על הבעל כך גם אסורה על הבועל.
"דכיוון דלדעת הח"מ אם מאמין לדברי העד אסורה, אף דהב"ש חולק מ"מ צריך להחמיר באיסורי תורה."בספר "ברכת שלמה" (לגר"ש טנא זצ"ל) סימן י"ח כתב, שנראה מדברי הב"ש שחלק על הח"מ רק היכא שיש רק עד א' שהבעל אינו נאמן לומר מהימן ליה כבי תרי, אבל כאשר יש קלא דלא פסיק עם עד א' ביחד, גם הב"ש מודה לדעת הח"מ שיכול הבעל לומר בעד א' נאמן עלי כבי תרי ותיאסר לנחשד.
הרב שלמה שפירא – אב"ד | הרב אברהם מייזלס | הרב רפאל י' בן שמעון |