ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ח.י. רבינוביץ |
אב בית דין |
תיק מספר: | 1-35-8935 | |
תאריך: |
כ"ג כסלו תשס"ד
18.12.2003 | |||
תובעים |
א' ו' ואח'
| |||
משיבה |
מוסדות פלונים
| |||
הנדון: | בוררות | |||
נושא הדיון: | פסלות דיין |
"אסור לאדם לדון למי שהוא אוהבו, אעפ"י שאינו שושבין ולא רעו אשר כנפשו, ולא למי ששונאו אעפ"י שאינו אויב לו ולא מבקש רעתו, אלא צריך שיהיו שני בעלי דינים שווים בעיני הדיינים ובליבם, ואם לא היה מכיר את שום אחד מהם ולא את מעשיו, אין לך דיין צדיק כמוהו".עכ"ל השו"ע וכן כתב הרמב"ם.וע"כ ברצוני להתייחס לטענה זו ולברר את הדין הנזכר בשו"ע הלכה למעשה.
"והוא לא אויב לו, יעידנו, ולא מבקש רעתו, ידיננו".אומרת הגמרא:
"אשכחן שונא, אוהב מנלן וכו'".והגמרא מסיימת:
"סברא הוא, אויב מאי טעמא דמרחקא דעתיה אוהב נמי מקרבא דעתיה"."ישנה גמרא נוספת במסכת כתובות ק"ה ע"ב:
"א"ר פפא לא לידון דינא למאן דרחים ליה, ולא למאן דסני ליה, דרחים ליה לא הווי חזה ליה חובה, ודסנאי ליה לא חזי ליה זכותיה".ובתוספות שם ד"ה "לא" הובא, שני סוגים של אוהב ושונא.
"אמימר דקא יתיב וקא דאין דינא פרח. גדפיה ארישא, אתא ההוא גברא שקליה, אמר ליה מאי עבידתך? אמר ליה דינא אית לי, אמר ליה פסילנא לך לדינא".והגמרא שם מביאה עוד מעשים כגון זה בר' ישמעאל וכן מר עוקבא ושמואל, שנראה שגם הם בגדר פסול זה.
"אית לן למימר דכי פסלי רבנן אוהב ושונא לדון לאו בגוונא דרבי יהודה בלחוד הוא דפסלי, אלא בכל גוונא דרחים או סני ליה מיפסל. ומשמע לי מדבריו ז"ל, דהיינו, דווקא לכתחילה. אבל בדיעבד, אם דנו – אפילו דיניהם דין. ולאפוקי ממ"ש רבינו, ובאילו אין דיניהם דין. שהרי לא כתב, אלא שאסור לדון לאוהבו ולשונאו, ולא כתב שאם דנו, אין דינם דין. וכבר נתבאר דהרמב"ם ז"ל אינו מחלק בין אוהב לאוהב ובין שונא לשונא, ולישנא דלא לדון איניש וכו'. הכי דייק לכתחילה הוא דאסור מדלא קאמר פסיל איניש למידן לא למאן דסני ליה ולא למאן דרחים ליה. וכ"כ בהגהות אשירי בריש סנהדרין בשם "אור זרוע", אוהב ושונא מיפסל מלכתחילה, אבל לא בדיעבד".אכן, קשה טובא דעת הרמב"ם וה"אור זרוע", וכן דעת הר"ן, שבאוהב ושונא הדין הוא שרק לכתחילה אסור לדון, ובדיעבד דינו דין, שהרי כתב הרא"ש בסנהדרין שם, בטעם שאוהב אסור לדון, שאפילו באהבה מועטת, נוטה לב הדיין שלא במתכוון לזכות אוהבו. כל שכן באהבה גדולה, כגון שושבינו או אוהב רעו כנפשו, בוודאי תשתנה מחשבתם מחמת אהבתו. אם כן, איך פסק הרמב"ם שדינו דין?
"בעדות המעשה כאשר היה לפניו, הוא מעיד, ולא חשדינן ליה שישנה בכוונה בשביל אהבתו או שנאתו. משא"כ דין שתולה בסברא והמחשבה משתנה מחמת אהבתו או שנאתו, אפילו בלא כוונת רשע".היינו, שהסמ"ע סובר שדין אוהב ושונא שאסורים לדון הוא מחמת נטיית הלב, שכן, הדין – דינוי מילתא למילתא – תלוי במחשבה ובהבנת הלב והמוח, ואם הוא אוהבו, הרי גם בלא שום כוונת רשע, הדיין נוטה לצידו. כמו בדין שוחד בדברי הגמרא בכתובות ק"ה ע"ב:
"אמר רבא, מאי טעמא דשוחדא, כיון דקביל שוחדא מיניה איקרבא ליה דעתיה לגביה והווי כגופיה, ואין אדם רואה חובתו לעצמו".חזינן, שבאוהבו, דעת הדיין לזכותו, ואינו רואה חובה, ולכן פסול לדון. ולכאורה, פשוט הדבר, שאף בדיעבד אינו דין.
"בירא דשתית מיניה לא תרמי ביה קלא".ותלמיד הר"י מיגאש כתב, שזה על דרך משל, שאם יש לאדם תועלת או נהנה מדבר, אין ראוי לו לעשות שום מעשה שיביא לו נזק ממנו. ומביא שם שסיפר הר"י מיגאש על רבו הרי"ף, שאירע לו ענין עם איש אחד, שחלה רבינו הרי"ף ונהנה במרחץ, ואח"כ זימן אותו האיש וישב אצלו עד שהבריא, וכבדו הרבה ועשה עימו טובה והבריא. ובמשך הזמן, האיש הזה מטה ידו וירד מנכסיו וכו', ונתחייב לתת ממון לבעלי חובות, והיה צריך לעשות שומא למרחץ. ואמר הרי"ף, לא אדון ולא אורה במרחץ הזה, לא במכר ולא בשומא ולא בשום דבר המתייחד בו, מכיון שנהניתי ממנו (נראה בזה שלא רצה אפילו לשום את המרחץ באופן שלא יצא מזה תועלת לבעל המרחץ). וכתב שם, שאם בדומם, שאין לו שום הרגשה, לא רצה לדון, כ"ש לבני אדם המרגישים בהיזק ובתועלת ששנאוי לעשותו, והעושהו, יוצא משורת המוסר ודרך ארץ.
אמר רב פפא, לא לידון איניש דינא למאן דרחים ליה, ולא למאן דסני ליה, דרחים ליה לא חזי ליה חובה, דסני ליה לא חזי ליה זכותיה".ויש להקשות גם לשיטת התוס' כאן, שחולקת על הרמב"ם וסוברת שיש תרי גווני שלך אוהב ושונא: אחד שושבינו, שאסור לדון מן התורה, שבאם דן, דינו אין דין. והשני, סתם אוהב, שרק מטעם מידת החסידות אין דנים אותו. והא דרב פפא הוא מטעם מידת חסידות, וחומרא בעלמא שהיו מחמירים על עצמם.
"ואם לא היה מכיר שום אחד מהם ולא את מעשיו, אין לך דיין צדיק כמוהו".ויש לצרף לכאן את דברי המהרי"ק. הובא ב"בית יוסף" סימן ז' ס"ק י"ג:
"כל המעשים הנזכרים בפרק שני, דייני גזירות במסכת כתובות, דפסילי לדון, כגון אוהב ושונא ושאר דברים הנזכרים שם, אינם אלא מידת חסידות שהחמירו על עצמם. אך במקום שהחומרא גורם שום להפסד לתובע או לנתבע, חלילה שיחמיר על עצמו שלא לדונם".ומאחר שבמקרה שלנו כבר הוגשה טענה זו ונדחתה, ולא הוגש שום ערעור על החלטתינו, ועתה הוגשה בקשה נוספת באיחור רב וממש קודם מתן פסה"ד, ולאחר שביה"ד החליט וביקש שיובאו לפניו סיכומי הצדדים, וממילא תגרם סחבת רבה לצד שכנגד, הרי אין כל מקום וחלילה להחמיר ולפסול עצמי בכגון דא.