ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל עמוס הרב שניאור פרדס הרב אריאל ינאי |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 765001/4 | |
תאריך: |
כ"ב בשבט התשע"ה
11/02/2015 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד ורדה חקלאי | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד אברהם עזריאלנט | |||
הנדון: | כתובה/פיצוי גירושין | |||
נושא הדיון: | כתובה |
"ב"כ א: מדובר בתביעת אשה שתובעת כתובתה לאחר שנאלצה להגיש תביעת גירושין לביה"ד בשנת 2010. תביעת הגירושין הוגשה 3 שנים לאחר שהבעל עזב את הבית. כשבמהלך אותן 3 שנים היא לא פנתה לביה"ד, אלא קיוותה שהבעל יחזור.בדיון שהתקיים ביום י"ח במרחשוון תשע"א (26.10.2010) טענה האישה אף שהיא תובעת את כתובתה, מכל מקום עדיין פניה לשלום, ואם הבעל רוצה לחזור הרי הוא יכול לחזור ובלבד שיעבוד:
ביה"ד: היה צו הרחקה נגד הבעל?
ב"כ א: לא. מועלות טענות שהבעל לכאורה גורש ע"י האשה. לא הוחלפו מנעולים ולא נעשה שום דבר המונע את חזרת הבעל לביתו. הופענו כאן בשנת 2010, 3 שנים לאחר שהוא עזב את הבית, האשה עמדה בפני ביה"ד ואמרה שהיא מבקשת שהוא יחזור הביתה. גם בתביעת הגירושין היא טענה כך. היא לא יכולה להישאר בלי בעל 3 שנים. ואז התברר שלבעל יש אשה אחרת, והבעל הודיע בריש גלי לביה"ד שהוא לא רוצה לחזור הביתה ואינו רוצה את האשה הזאת."
"ביה"ד: האם האבא רואה את בנו?היוצא מדברי הבעל כי הוא מודה כי עזב את הבית ולא רוצה לחזור לאשתו, אלא שטוען כי האישה ביקשה ממנו שיעזוב ולמצוא עבודה והיא יודעת שהוא לא מסוגל לעבוד, מלבד עבודות מזדמנות.
האשה: כן. אני מבקשת את הכתובה שלי לאחר שלש שנים.
ביה"ד: את רוצה לחיות איתו.
האשה: הוא חי עם מישהי.
ביה"ד: מה את רוצה?
האשה: אם הוא ירצה לחיות איתי כמו שצריך, אז שלום! שיעבוד ויעשה עם עצמו, למה לא?
ביה"ד: היא רוצה שתחזור הביתה.
הבעל: לא רוצה, היא לא אמרה את כל האמת, היא ביקשה שאצא מהבית, היא ביקשה שאעבוד ויודעת שאיני מסוגל לעבוד, לא עבדתי בעבודה קבועה אלא מזדמנת, יש לי נכות."
"ביה"ד: היא רוצה שתחזור.ומנגד טוען הבעל כי האישה גירשה אותו.
הבעל: איני רוצה לחזור, איני רוצה לחיות עם אשה שיודעת את המצב שלי, והוציאה אותי מהבית.
ביה"ד: עם מי אתה חי.
הבעל: חי איתה [עם אישה אחרת ע.מ] שנה וחצי.
ביה"ד: והיא לא אומרת לך לעבוד?
הבעל: לא."
"ב"כ ב: האשה הזו סילקה את בעלה. היא צריכה להתגרש ולא לקבל כלום בביה"ד הרבני, מה שקרה עם האדם הזה, שנה וחצי לאחר שהם נפרדו והיא לא התעניינה, פגש מישהי אחרת, עוד לא הבנתי למה הוגשה היום התביעה, והבעל פנה לאשתו שנלך לטיפול זוגי, והיא טו[פלונית] בסעיף 14 שעשתה הכול להחזירו ולא עשתה כלום, והם מעולם לא היו בטיפול זוגי, וכב', היה כסף בבית, הוא הכניס דירה של ירושה ושייכת לו, הוא הכניס את הבית של ההורים והשכירות נכנסה, ...נבקש גירושין בלא כתובה."אולם מנגד טו[פלונית] האשה כי עוד קודם שעזב הבעל את הבית היא ניסתה לבקש מבעלה ללכת לטיפול.
"ב"כ ב: אמרת שמצבו של הנתבע הידרדר מדחי אל דחי.
ב"כ א: איפה אמרה?
ב"כ ב: בסעיף 12, ואינו מסוגל להעסיק את עצמו בפעילות פרודוקטיבית כלשהי. באיזו תקופה אנחנו מדברים?
האשה: בסוף 2006, תחילת 2007.
ב"כ ב: מה עשית בקשר לזה?
האשה: ביקשתי ממנו ללכת לשיחות, גם המצב שלי התחיל להידרדר, ולכן גם לשיחות זוגיות.
ב"כ ב: מה עשית בקשר למצבו הנפשי?
האשה: אתה מדבר עדיין כשהיינו ביחד, ביקשתי ממנו שילך לטיפול – הוא לא רצה. אמר שאינו מאמין בפסיכולוגים. אני באתי איתך לד"ר שיפר שהיה מנפק לך תרופות. הצעתי לך ללכת לטיפול זוגי, ואמרת לי שאתה לא מאמין בשטויות שלהם.
ב"כ ב: התייעצת עם מישהו? דיברת עם ההורים שלו?
האשה: ההורים שלו לא דיברו איתי בכלל."
"ש: מדובר בתביעת הגירושין, ס' 14. את אומרת שגם לפני 2007 אין ביניכם לא תקשורת, לא יחסי אישות ולא יחסי קירבה, גם לפני 2007. זה נכון?עוד טענה האישה כי היא לא יודעת מדוע עזב הבעל את חדר השינה, ומ"מ אמרה כי קודם שעזב היה מכנה אותה בכל מיני כינויים:
ב"כ א: איפה היא אמרה את זה?
ש: למרות שעוה"ד שלך אמרה לך מה להגיד, תעני לי: לפני 2007 היו ביניכם יחסי אישות?
האשה: כן.
ש: עד הרגע שהוא עזב את הבית?
ת: לא.
ש: אז עד מתי?
ת: לקראת הסוף לא היה.
ביה"ד: כמה זמן לא היה לדעתך?
ת: כבר הרבה הרבה זמן. הוא עזב את חדר השינה ועבר לסלון או לחדר השני, לא זוכרת בדיוק. אנחנו לא מדברים על הבית ב[ש' א'], אלא על דירה שכורה, שמהחדר שלי הייתה יציאה לסלון ולעוד חדר, ואני כבר ישנתי כשהוא היה מסתובב בבית בלילות.
ביה"ד: כמה זמן לפני שעזב את הבית לא היו ביניכם יחסי אישות?
האשה: כמה חודשים.
ביה"ד: מי עזב את חדר השינה?
הבעל: אני עזבתי, לא זוכר בדיוק מתי, תקופה די ארוכה לא היינו ביחד, והיה בינינו נתק.
ביה"ד: למה עזבת?
הבעל: כי לא הייתה בינינו שום קרבה.
ביה"ד: אז היית צריך לומר לה שתהיה ביניכם קרבה ושתהיו ביחד. למה לא אמרת לה?
הבעל: זה היה נתק מאוד עמוק.
ביה"ד: מה קרה? רבתם?
הבעל: היה נתק תקופה מאוד ארוכה. כמה חודשים, זו תקופה יותר מכמה חודשים, אולי שנה, שנתיים שאני עזבתי את חדר השינה.
ב"כ ב: יש איזשהו אירוע שאתה יכול להיזכר למה זה קרה?
הבעל: לא."
"ביה"ד: ולמה הוא עזב את חדר השינה?האישה טענה כי ניסתה אף להחזיר אותו ופעם אחת אף חזר וישן בבית. וז"ל הפרוטוקול:
האשה: לא יודעת, היה זורק לי כל מיני דברים על איך שאני נראית. לא כיבד אותי כמו שכיבדו אותי לפני זה.
הבעל: שקר, מעולם לא אמרתי לה דברים, תמיד התנהגתי איתה בכבוד.
ביה"ד: אז למה החלטת לעזוב את חדר השינה?
הבעל: כי נוצר ניכור, לא הייתה אהבה.
האשה: [פלוני], גם היום יש לי אהבה אליו, יש לו דברים טובים. לא סתם התחתנתי איתו, ולא כמו שהציגו אותי כרודפת בצע, אם הייתי רודפת בצע הייתי מתחתנת עם זקן. עם [פלוני] התחתנתי מתוך אהבה, ועשינו ילד, אבל אחרי שההתנהגות שלו פגעה בי, וזה התחיל לפגוע לי עם הילד.
ביה"ד: ואז אמרת לו תעזוב?
האשה: אף פעם לא אמרתי לו תעזוב. כשבן אדם מתחיל להיכנס למערבולת, צריך לתת לו פוש לצאת ממנה, ולא שימשיך להיות בבית. אמרתי לו תלך תצא, לא מעניין לאיפה, תלך להתנדב ותצא כמה שעות מהבית. אבל הוא ישב כל הזמן בבית, הייתי באה הביתה ורואה שהכיור מפוצץ בכלים, לא היה עוזר כלום.
הבעל: היא אמרה לי לצאת מהבית למצוא עבודה ולהביא כסף. אמרתי לה אני אלך להורים שלי ואמצא פתרון. הבית היה לי מגן, וכשיצאתי מהבית הייתי במשבר גדול."
"ב"כ ב: שלחת אותו להשיג עבודה, מה עשית כדי להחזיר אותו?גם בפרוטוקול של בית המשפט מתאריך א' באדר תש"ע (15.2.2010) שהוגש לביה"ד, לשאלת ב"כ האישה: "כמה פעמים עד שעזבת את הבית [פלונית] [האשה] הציעה לך שתלכו ליעוץ?" – ענה הבעל: "היו מספר פעמים ש[פלונית] ביקשה לפני שעזבתי את הבית ואני סירבתי. לא רציתי."
האשה: הוא לא רצה בכלל לחזור.
ב"כ ב: מה עשית כדי להחזיר אותו?
האשה: עירבתי את גיסתי, שהיא עו"ס ופק"ס וביקשתי ממנה שתעשה שיחות. היא הזמינה את שנינו בהתחלה ואח"כ דיברה איתו לבד, אבל לא יצא מזה כלום, כי כנראה הוא לא היה מעוניין. הוא לא הרים את הכפפה.
ביה"ד: וחוץ ממנה מה עשית?
האשה: בדיון שהיינו פה.
ביה"ד: עד שבאתם לפה, הרמת אליו טלפון וביקש ממנו לחזור?
האשה: תמיד שאלתי בשלומו, מה קורה איתו. יום אחד, בא אליי סהרורי, כולו מסובב לגמרי, אמרתי לו שבמצב כזה אתה לא נוהג, ואתה תישן אצלי בבית, התקשרתי לאבא שלו וסיפרתי לו על כך. ישן בלילה, קם בבוקר כמו חדש וחזר לבית הוריו.
"הבעל: היא אמרה לי לצאת מהבית למצוא עבודה ולהביא כסף. אמרתי לה אני אלך להורים שלי ואמצא פתרון. הבית היה לי מגן, וכשיצאתי מהבית הייתי במשבר גדול."בקשת האישה סבירה מאוד. אדם שמצבו הנפשי בעייתי ויושב כל היום ללא כל חברה ובחוסר מעש, ודאי שיש לעודד אותו לצאת לעבוד ובוודאי אם מדובר באדם שכבר עבד בכל מיני עבודות מזדמנות.
"טיפלתי בו עד היום שהוא עזב לעניות דעתי חלק מלעזור לו זה להגיד לו פה קח את עצמך בידיים ותמצא עבודה כי אתה משגע את כל המערכת..."גם קודם לזה האשה ביקשה מהבעל ללכת לטיפול והבעל סירב לזה, וכך אמר בבית המשפט לענייני משפחה:
" כי האמנתי ברגע שהוא יצא מהבית אז הוא כן יחפש עבודה וכן ייקח על עצמו אחריות... ולא ישב בבית וישגע את כולנו..."
"ב"כ האישה כמה פעמים עד שעזיבתה את הבית [פלונית][האישה] הציעה לך שתלכו ליעוץ – ענה הבעל היו מספר פעמים ש[פלונית] ביקשה לפני שעזבתי את הבית ואני סירבתי לא רציתי."הנה לך כי האישה ביקשה טיפול כמה פעמים ומשסירב הרי היא ניסתה לעזור לו בדרך שהיא מבינה ללכת למצוא עבודה או להתנדב, בתקוה שזה יעזור לו ואכן עצה זו אינה תלושה מהמציאות.
"ב"ד: מי עזב את חדר השינה?היוצא הוא כי הבעל עזב את חדר השינה על פי הודאתו עם כל המשתמע מכך.
הבעל: אני עזבתי, לא זוכר בדיוק מתי, תקופה די ארוכה לא היינו ביחד, והיה בינינו נתק.
ביה"ד: למה עזבת?
הבעל: כי לא הייתה בינינו שום קרבה.
ביה"ד: אז היית צריך לומר לה שתהיה ביניכם קירבה ושתהיו ביחד. למה לא אמרת לה?
הבעל: זה היה נתק מאוד עמוק.
ביה"ד: מה קרה? רבתם?
הבעל: היה נתק תקופה מאוד ארוכה. כמה חודשים, זו תקופה יותר מכמה חודשים, אולי שנה, שנתיים שאני עזבתי את חדר השינה.
ב"כ ב: יש איזשהו אירוע שאתה יכול להיזכר למה זה קרה?
הבעל: לא."
"עקרון זה שתביעת אשה לגירושין שנובעת ממעשיו הרעים המקולקלים של הבעל אז האשה זכאית בכה"ג לתוספת כתובה כתב גם ה"חזון איש" בהלכות כתובות (סימן סט ס"ק כב) וז"ל:
"דיני תוספת, ממאנת ושניה ואיילונית אף על פי שלא הכיר בהן יש להן תוספת כמו שכתב הרי"ף והר"ן ס"פ א"נ, כיון שהיה ראוי לו לחוש ולא התנה עמהן, עע"ד וזינתה והיוצאה משום מומין ונדר אין להן, באה מחמת טענה פלוגתא ר"ח ור"ת בתוספות יבמות ס"ה ב' ומספיקא לא מפקינן מניה, ואלו שכופין אותו להוציא כתובות ע"ז א' לא נתבאר בהדיא בפוסקים, ודעת ב"ש (סי' קנ"ד סק"א) דתליא בפלוגתא ר"ח ור"ת, והאומר א"א אלא כמנהג פרסיים מ"ח א' דאמר יוציא ויתן כתובה נראה דיש להן תוספת וכמו שכתב במורד מתשמיש או אומר אינו זן ומפרנס דמחייבינן ליה לגרש [לבה"ג דפסק כרב ואפילו לרי"ף דפסק כשמואל מכל מקום אם אי אפשר לכופו לזון כיפינן ליה לגרש כמו שכתב הר"ן] יש לה תוספת וכן במדיר את אשתו ע' א' יש לה תוספת דכל שהוא מעיק לה הוי כמוציאה לדעתו, וכ"כ בהגהמ"ר בהדיא, וכן בהיא אומרת שלא לצאת ק"י נראה דיש לה דהא אסור לצאת, מיהו באומרת לעלות אפשר דלר"ח לית לה, ובהגהמ"ר כ' דתליא בפלוגתא אבל לא נתבאר שם אם גם באומר למאת תליא בפלוגתא."
"מי שהיא תובעת לבעלה לגרשה ויצאו הגירושין ממנה, אין לה מן הדין לגבות זולתו מה שהיא טוענת ויתברר מסכום נדוניתה, ולא נחוש למה שימצא כתוב ממנה בכתובה וכו', בענין כזה אמרו חכמינו ז"ל (כתובות נד) כי כתב לה אדעתא למיקם קמיה אדעתא למיפק ולמיסב לה לא כתב לה וכו'. ואם תבע הוא הגירושין, אינו יכול לגרשה אלא לרצונה, או לאחר שיפרע לה כל סכום כתובתה עיקר ונדוניא ותוספת."העולה מהבנתו של תשובת "חק ומשפט" בדברי הטור הוא שתנאי בנדון הקובע להפסד תוספת כתובה הוא בגורם הגירושין, ואין זה משנה מי הוא היוזם, כלומר התובע, אלא ה"גורם" קובע.
מלשון הטור מתבאר שכדי להפסיד לאשה כתובתה אין די בתנאי שהאשה היא זו שיוזמת את הגירושין על ידי תביעתה, אלא צריך שהגירושין יצאו ממנה. כלומר שהעילה והגורם לתביעת הגירושין תהיה האשה ולא בעלה. אולם אם הגורם לכך שהאשה נקטה ביוזמת גירושין נעוצה בהתנהגותו של הבעל או מחמתו, אין האשה מפסידה תוספת.
וכך ביאר את דברי הטור הרב חים טולידנו בספרו "חוק ומשפט" (סימן קפ"ה) שנשאל "במי שנשא אשה ונשבע לה שלא ישא אחרת עליה וכו'' ובתום עשר שנים עבר על שבועתו ונשא אשה שניה". ופסק כי יש לחייב את הבעל בכתובה ותוספת כתובה, מפני שאף אם האשה היא התובעת גירושין לא הפסידה בשל כך את כתובתה מחמת תביעתה.
והביא ראיה לדבריו "ממה שכתב הטור באבהע"ז סימן קיח "מי שאשתו תובעת גירושין ויצאו ממנה הגירושין, שאין לה מן הדין לגבות וכו'. מבואר בהדיא דכל שהוא היה סיבה בגירושין חייב לפרוע לה כל מה שכתוב בכתובה. וכן נדו"ד אע"ג שהוא אינו תובע הגירושין, הוא נתן אצבע שעבר על תנאו וכמי שתובע דמי. וכן דייק לשון הטור ברישא, מי שאשתו תובעת הגירושין ויצאו ממנה הגירושין. ור"ל לאפוקי היכא שתובעת הגירושין אבל לא יצאו ממנה, כגון שבאה מחמת טענה דידן, שאע"פ שהיא תובעת גירושין לא יפחות לה כלום."
הרב שניאור פרדס | הרב אריאל ינאי |
הרב מיכאל עמוס – אב"ד | הרב שניאור פרדס | הרב אריאל ינאי |