ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יעקב זמיר הרב שלמה שפירא הרב אברהם שינדלר |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 259535/2 | |
תאריך: |
ט"ז במרחשון התשע"ב
13/11/2011 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד דליה וילנקו | |||
נתבעת |
פלונית
| |||
הנדון: | גירושין, כתובה ופיצויי גירושין | |||
נושא הדיון: | חיוב אישה בגט לאחר 20 שנות פירוד ופסיקת פיצויי גירושין בדרך של פשרה |
"פתחתי תיק לשלום בית עקב זה שאין לי שום ביטחון בחיי הנישואין שלי. כל מה שיש לנו רשום למעשה על שם בעלי. אצלו החיים מתנהלים לפי מצב הרוח. ואני פוחדת שיום אחד אהיה מחוץ לבית עם הילדים ללא שום קורת גג. הרכוש שנמצא הוא דירה ברחוב [...] בשכונת [...].
עיקול על דירה שניתנה בירושה לבעלי [פלוני] + אחותו [י' ט']. הדירה נמצאת ברחוב [...]. לדעתי הכל צריך להיות רשום על שם הילדים."כתב תביעה זה, על פניו, הוא כתב תביעה רכושי להבטיח לאשה זכויות בנכסים השייכים לבעל ורשומים על שמו. האשה אינה מבקשת שבית הדין ישכין שלום בית בינה לבין הבעל, אלא שיבטיח קורת גג לראשה.
"1) הבעל עובד כפועל יהלומים ונותן את כל משכורתו בסך 1,400 ש"ח להוצאות הבית והמשפחה. הבעל ניסה לספק את כל רצונות האשה ואף קנה מכונית הרשומה ע"ש שני בני הזוג, אך למעשה האשה משתמשת בה.ב) הצדדים הופיעו בבית הדין לראשונה ביום כ"ח אב תש"ן. בדיון זה נקבע שהצדדים ינסו לערוך מו"מ לגירושין.
2) האשה טענה שהכנסת הבעל אינה מספקת לה ועל כן היא רוצה לצאת לעבודה.
...
3) אולם התברר כי טענת האשה כי ברצונה לעבוד ולעזור בפרנסת המשפחה אינה נכונה כלל וכלל, ומשמשת לה כתירוץ בלבד להיעדר מן הבית.
4) האשה לא רק שלא נתנה הכנסתה לבעלה ולא תרמה להוצאות הבית אלא הייתה נעדרת ימים ולילות רצופים ומשאירה את הבית והילדים לטיפולו של הבעל, בטענה שהיא "עובדת" כביכול. אולם למעשה הייתה מתרועעת עם מאהבה שהוא מנהל בית האבות "[...]".
5) הגיעו הדברים לידי כך שמאהבה אף היה מעז להתקשר ולקרוא לה מהבית. משהביע הבעל את מחאתו על כך, איימה עליו בפני הילדים ש"תפצח את ראשו" כשהיא מחזיקה משקל בידיה ומתכוננת להשליכו על הבעל.
6) האשה עזבה את הבית ביום 05/06/90 ועברה להתגורר עם מאהבה בבית האבות "[...]" בנתניה, וזאת כאשר מספר ימים קודם לכן הגישה לבי"ד נכבד זה תביעה ל"שלום בית".
7) הבעל אף "תפס" את זוג "הנאהבים" בלילה שבין 12 ל-13 ליוני כשבילו בחדרם למעלה משעתיים בין השעות 03:00 ו-05:30 לפנות בוקר.
...
8) האשה נטשה את הבית והבן [ר'], ואינה מסוגלת לטפל בו ולחנכו כראוי.
9) האשה לא הביאה עימה לנישואין כל רכוש שהוא.
10) דירת המגורים של בני הזוג הינה רכושו הבלעדי של הבעל, שרכש אותה שנים לפני הנישואין, הרכוש המשותף היחיד של בני הזוג הינה המכונית מסוג פיאט 127 שרכש הבעל ואשר נרשמה ע"ש שני בני הזוג.
11) בשל מעשיה אסורה האשה על בעלה."
"עם תחילת הקשר בין בני הזוג, היה הבעל, [פלוני], רווק, בעל דירה. מסודר בעבודה. [פלונית] הייתה גרושה אם ילד, ללא מזונות, מתמודדת עם קשיים רבים בחיי היומיום. למעשה לקח אותה [פלוני] תחת חסותו ואפשר לה לארגן את חייה מחדש.
אכן, במשך כל שנות הנישואין אופיינה מערכת היחסים בן בני הזוג כ"פטרונות" של [פלוני] על אשתו, כש[פלונית] נהנית מהיחס החם של בעלה מצד אחד, אך סובלת מ"חנק" ש"פטרונות" זו דורשת ממנה מצד שני. [פלונית] חשה כי היא כלואה בתוך "כלוב זהב", שמעניק לה אמנם את כל מחסורה, אך כובל אותה במחויבויות שאינה יכולה לעמוד בהם. [פלונית], מתארת, למשל ניסיונות לצאת לעבודה שטורפדו לדעתה על ידי בעלה. הבעל, [פלוני], מצדו, לא חש כנראה במשך כל השנים ב"חנק" של אשתו, המשיך להרעיף עליה "אהבה" שהלכה וחנקה אשתו יותר ויותר. כך חיו בני הזוג במערכת יחסים של מעגל סגור, ללא יכולת לפרוץ אותה או להגיע לתובנה שתאפשר חיים תקינים בעתיד.
במצב לחוץ זה, החליטה האשה, לקחת אחריות על עתידה, יצאה לעבוד ושאפה לפרידה רגשית מבעלה. הבעל, שכאמור לא חש בתהליכים העוברים על אשתו במשך השנים, קיבל את העובדות שהציבה בפניו אשתו, בצורה הקשה ביותר. למעשה, הוא היה מבולבל העביר מסרים קשים מאד, דבר שהכניס את המערכת המשפחתית לסחרור רגשי שהיה קשה מאד לצאת ממנו. ככל שהסחרור הלך וגבר, מצאה עצמה [פלונית] מתנתקת יותר ויותר מ[פלוני], כשלעומתה [פלוני] מוצא עצמו נלחם, יותר ויותר ללא יכולת להגיע לתובנה שהדבר רק מרחיק את אשתו ממנו.
המתח בבית היה גדול. [פלונית] שהתה שעות ארוכות במקום עבודתה, בנה [ש'] שנקלט על ידי [פלוני] כחלק מ[פלונית] ללא יכולת ראייתו כאינדיבידואלי, נדחה על ידי [פלוני]. הוא היה מבולבל ומצא עצמו מבלה שעות ארוכות במקום עבודתה של אמו, שעובדת כאמור כמטפלת בבית זקנים. במקביל, התארגן [פלוני] עם הטיפול בבן הקטן [ר']. [פלוני] שחש כי עולמו מתמוטט עליו ללא יכולת שליטה על המערכת המשפחתית, הלך והשקיע את כולו בבנו, כשאחותו הגדולה, נרתמת לעזור לו בהתמודדות עם הבן. במקביל, חשה [פלונית] כי בנה הקטן מורחק ממנה ללא יכולת שליטה על גורלו. שני בני הזוג לא היו מסוגלים להגיע להבנה גם בנושא הילד המשותף.
יש לציין, כי ל[פלוני] יש יכולת נתינה רבה מאד, עד כדי חוסר יכולת "לשחרר" את האדם לו הוא מעניק לאינדיבידואליזציה וגדילה. מצב זה, טוב היום ל[ר'] הזקוק לביטחון ולאהבה. יחד עם זאת, ברגע שהאדם לו הוא מעניק כל כך הרבה, מבקש להתנתק מהתלות ש[פלוני] יוצר בו, מרגיש [פלוני] דחייה חזקה עמה הוא אינו מסוגל להתמודד. דבר זה גורם לו לחוסר אונים המביא אותו לכעס רב ולהתנתקות טוטאלית. במצב זה, [פלוני] עלול להגיע למצבים של איבוד שליטה על המצב ולתהליכים מסוכנים בתהליכי הגדילה של האדם עמו הוא חי.
כיום, מעוניינים שני הצדדים לסיים את הקשר ביניהם, מתדיינים ביניהם על הצד הכלכלי. האשה, מתמודדת עם הקשיים של בניית עתידה כאשה עצמאית, מתקשה לתת לילדיה הרגשת יציבות.
נראה לי כי במצב זה, על הילד להישאר ברשות אביו."יחס זה של הבעל המוזכר בתסקיר לשכת הרווחה, עולה גם מדברי האשה בדיון שנערך בפנינו ביום י"ד אייר תש"ע "זה אחד המרדפים של האיש הזה, הוא פסיכופט", "כל החיים היה הצל שלי". ואולי זוהי כוונתה בכתב תביעתה "אצלו החיים מתנהלים לפי מצב רוח."
"הבעל אמר לי שתפס את האשה מתנשקת עם המעביד בתוך המכונית בלילה והאשה אמרה שזו הייתה נשיקה במצח בתור מעביד. פעם אחת ראיתי את האשה הולכת ברחוב עם בחור גבוה והם נראו מטיילים ומשוחחים, לא יד ביד, אינני יודע מי הוא האיש."בתגובה לדברים אלו אמרה האשה:
"לא אמרתי לו אף פעם על נשיקה במצח, נכון שאמרתי שאין מקום לשלום בינינו לאור התנהגות הבעל."בדיון נוסף שנערך ביום ט"ז אייר תשנ"ב הופיע י.מ והעיד:
"הוא טען נגדה שמנהלת רומן עם המעביד שלה, שראה אותה באוטו של המעביד ונותנת לו נשיקה והיא אמרה שזה היה מתוך חיבה... הוא טען שראה אותם בבית קפה בשעה 02:00 בלילה והיא ענתה שזה היה בעניני עבודה, הוא דרש שתפסיק לעבוד שם והיא ענתה שהיא זקוקה לחופש..."בתגובה אמרה האשה:
"לא הודיתי בפניו שום דבר ולא אמרתי דברים. גם בעניין בית הקפה, לא היה ולא נברא."מדברי האשה בדיון ההוכחות שנערך בפנינו ביום י"ד אייר תש"ע (28/04/10) שבו אמרה:
"באשר לנשיקה באוטו, אני לא מכחישה, הייתי במצוקה נוראית, הוא גירש את הבן שלי, החליף פלדלת, לא נתן לנו להיכנס הביתה, יש לי קבלה שהחליף פלדלת, זה היה נשיקה על הלחי."משמע שאכן דברי העדים אמת והאשה הודתה שאכן נתנה נשיקה למעבידה.
"ברור לאור החומר שבתיק שאין מקום לשלום בית בין הצדדים, ואף הצדדים עצמם פניהם לגירושין.ביום י"א אלול תשנ"ב הוציא בית הדין ההבהרה דלהלן:
עיקרו של הסכסוך נסוב כעת על החזקת הילד. בדיון האחרון הציע בית הדין כמה הצעות לבדיקת עניין משמורת הילד על ידי גורמים מקצועיים חדשים מתחומים שונים.
האשה סירבה לכל הצעות בית הדין ועומדת על דעתה לקבל את משמורת הילד בהחלטה סופית קודם הגט.
אי לכך בית הדין אינו מוצא שיש יותר מקום לחייב את הבעל בתשלומי המדור לאשה, ולכן אין צורך לברר את טענותיו של הבעל על הכנסותיה של אשתו.
לאור כל זאת, בית הדין פוסק שהבעל [פלוני] פטור מתשלומי המדור לאשתו."
"משמעות פסק הדין שניתן ביום כ"ט תמוז תשנ"ב היא: שאין הבעל [פלוני] חייב במזונות אשתו, [פלונית] בשלב זה.למרות פסק דינו של בית הדין, הצדדים לא התגרשו והם חיים בנפרד כ-20 שנה. הבעל גידל את בנם המשותף. בן זה נישא לא מכבר.
על הצדדים להתגרש זה מזה בהקדם האפשרי."
"כשגרה עם המאהב ברח' [...], זה היה [...], לילה אחד התקשרה שמאחרת ממשמרת שנייה ותגיע בשעה 9.00, 9.30 ולא הגיעה עד 11.00, ב-11 בלילה קפצתי לשם עם אופניים ראיתי אותה יושבת באוטו שקניתי לה, עם [א' כ'] ומתנשקים, הם לא ראו אותי, היו כל כך עסוקים שלא ראו, לאחר מכן סיפרתי לה ואמרה שנתנה לו נשיקה כי לקח אותה באוטו, אבל הם התנשקו כך שהלכתי הביתה שבור, הייתי עם שני ילדים.על זה אמרה האשה:
פעם נוספת היה לי מעקב נוסף, באחד הלילות אמרה שעובדת משמרת לילה, ניגשתי לבית אבות והתיישבתי במדרגות, זה היה קומה וחצי קומה, חדר המעביד היה חצי קומה מעל, התיישבתי במדרגות, היה שם עמוד שהסתיר אותי זה היה ב-3 בלילה, בשעה 5 לפנות בוקר נפתחה הדלת ששם היה אמור לישון בעל הבית, הוא יצא בחצאי לבוש, הלך לכיוון החדר שלה אבל היא לא הייתה בחדר שלה, כי לאחר 15 שניות היא יצאה מהחדר שלו, האם אני יכול לשתות משהו? (שותה).
ב"ד: אז למה הלך לחדר שלה, הרי לדבריך היא הייתה בחדר שלו?
בעל: לא יודע, אולי הלך להתלבש שם.
בעל: לאחר 15 שניות אשתי יצאה בחצאי לבוש והיא גם הלכה לחדר שלה, ואז יצאתי מאחורי העמוד ואז הלכתי לחדר שלה, וסליחה מכבודכם על מה שאני אומר להגיד אבל אני חייב להגיד את זה, היא נכנסה למיטה והיא שואלת מה קרה? מה קרה?, הכנסתי את היד [...] לאחר שעזבתי את החדר התמוטטתי.
ב"ד: באותו מצב שאתה מתאר, מה עם הבחור שהיה שם, [א' כ']?
בעל: הוא תפס אותי בגוף וניסה לסלק אותי, אבל לא היה צריך, השתחררתי ממנו עשיתי אחורה פנה והתמוטטתי, הייתי בחוץ אף אחד לא היה, התאוששתי והלכתי הביתה, נכנסתי לשכנים, הערתי אותם כי הייתי במצב מאד קשה (הבעל נרגש מאד) זה היה ב5.30, 5.45.
ב"ד: כשאתה נכנסת והבחור החזיק אותך, האם היה ערום או לבוש?
בעל: התחיל להתלבש, אבל כשנכנסתי לחדר שלה כבר היה עם מכנסיים."
"זה אחד מהמרדפים של האיש הזה, הוא פסיכופט.מקרה נוסף עליו סיפר הבעל:
ביהד: ספרי מה היה?
אשה: בעל המקום היה מגיע אחת לשבוע מירושלים, לרוב היה ישן שם,
ב"ד: יש לו חדר?
אשה: ישן בחדר פנוי שמתפנה עם יציאת קשיש לחופש או לטיפול, שם מצעים וישן שם, יש שם פעמוני מצוקה, יש כל מיני חוויות, ואז אני מסתובבת פעם בחדר זה ופעם בחדר זה, באחד המרדפים, ירדתי לבדוק מה עם הדיירים, אנשים לבושים בכל מיני מצבים, זה שהייתי רטובה, עשיתי פיפי מתוך פחד.
בהד: איך [א' כ'] היה באותו סביבה בדיוק אז?
אשה: הוא לא הצליח להיכנס לחדר בו אני גרה, זה שקר וכזב.
בהד: באיזה מקום היית כשדחף את היד?
אשה: הייתי בחדר שלי וירדתי לפרוזדור להיכנס לאחד הדיירים והוא רדף אחרי, הייתי חסרת ישע, בלק אאוט.
בהד: איפה היה [א' כ'], מתי היה הבלגן?
אשה: היו דפיקות נוראיות היה בלבול."
"לאחר המקרה הראשון היה מקרה שני, בשתיים בלילה עשיתי סיבוב עם [מ' ז'] עם הרכב שלו לכיוון בית האבות, בדקתי היא לא הייתה בעבודה.
המשכנו כמאה מטר, 150 מטר הלאה וקלטנו אותה יושבת עם ד"ר [א' כ'] בפינה חשוכה, ניגשתי אליהם ושאלתי את אשתי, תגידי לי זה משמרת הלילה שאת אומרת שאת עובדת? ואז ענתה לי, יאלה יאלה תתחפף מפה, וגם על זה אני מוכן להיחקר במכונת אמת, ובאמת התחפפתי משם והלכתי הביתה."גרסת האשה למעשה זה הייתה כדלהלן:
"הבוס שלי [א' כ'] היה מגיע אחת לשבוע, זה עבודה עם אנשים עם הרבה בעיות, כנראה שזה אחד הפעמים שהיו ימים מאד חמים, זה גינה פתוחה, והיינו יושבים, יש כל מיני מצבים, זה מבנה עלוב מאד.
יש שם עובדת לילה, והאיש הזה בא כשליח משמים לשמוע את המצוקה שלי, ראה שאני נרדפת, יצאתי להתאוורר, כן, ישבתי בחוץ."מערכת היחסים שהייתה בין הצדדים העולה מפרוטוקולי הדיון ומהתסקירים מתחילת שנות ה-90, עולה גם מפרוטוקולי הדיונים שנערכו בפנינו.
"יום שישי אחד בערב הגיעה הביתה וטענה שבאה לקחת כמה דברים, אבל זה לא היה למטרה זו, היא פשוט תקפה אותי ודחפה אותי אל הדלת, קיבלתי מכה בעורף והיה צעקות ואז השכנים הגיעו, נחבלתי, לקחו אותי לבית החולים, נקבע שיש גודש בצוואר קיבלתי גם צווארון כזה, הלכתי למשטרה להגיש תלונה, בבית משפט קיבלה 3 חודשים על תנאי למשך 3 שנים וקנס של 500 ש"ח."על טענת הבעל בעניין האלימות אמרה האשה בדיון זה:
"אני מאשרת אבל יחד עם זה הייתה התעללות, יריקות, והשפלות בתוך הבית."ו) בדיון שנקבע ל-כ"ו חשון תשע"א (03/11/10) לחקירת הבעל, הופיעה האשה ללא ב"כ ואמרה שפיטרה את ב"כ. האשה העלתה בדיון זה את מרירותה על יחסו של הבעל כלפיה וכלפי בנה וז"ל הפרוטוקול:
"אשה: זה סיפור של 15 שנה, התיק מוקפא ורק לאחר ש[ר'] התחתן, אתה בא, מדובר פה רק על כסף, לא יכול להיות שזרק אותי כך, הבן הגדול שלי בן 34.האשה דרשה בדיון זה שהבעל ישלם לה 100,000 ש"ח עבור תביעותיה לכתובה וחובות שלטענתה שילמה, ובגדיה שלדבריה, לא ניתן לה לקחתם.
בי"ד: מה השאלה?
אשה: הכל מדובר בכסף ומה שהציע לפני 20 שנה אז לא הסכמתי.
...
אשה: הציע אז 60,000 ש"ח אני רוצה שישלם לי כתובה, ונזקים בלי שום קשר לסכום, (פונה לבעל) למכולת נתת הוראות שלא יתנו לי, ביישת אותי שאני חולת איידס, הגלגל מסתובב.
...
אשה: כמה כסף אתה מוכן לתת לי ע"מ לגמור, אני רוצה לגמור.
...
אשה: גידלת את [ש'] (בן האשה) כמו אבא אבל כשהיו בינינו חילוקי דעות חיפשת את [ש'], הילד כבר לא היה בבית, החליף פלדלת, לא נתן לי להיכנס וביטל הצ'ק של הלימודים, לא עושים דברים כאלה, זה רוע, זה נבזות, כל הטוב שלך הפך למפלצתיות, גירש הילד מהבית.
...
אשה: הוא גירש אותי, אז גרתי בעבודה ואז החליט להביא את הילד לעבודה שיפריע לי, גייס את כל המשפחה נגדי, ירדתי במדרגות אמר לאנשים שאני זונה, חס וחלילה, גם אם זה נכון יש לנו ילד משותף, הוא חולה נפש.
...
אשה: לחרב שני צדדים, אתה תשלם הכל.
...
אשה: אין לי עבודה, אני גרה בבאר שבע, האיש שתלטן, מה הוא לא עשה."
"תניא היה רבי מאיר אומר כשם שהדעות במאכל כך דעות בנשים. יש לך אדם שזבוב נופל לתוך כוסו זורקו ואינו שותה. זו היא מידת פפוס בן יהודה שהיה נועל בפני אשתו ויוצא. ויש לך אדם שזבוב נופל לתוך כוסו וזורקו ושותהו. וזו היא מידת כל אדם שמדברת עם אחיה וקרוביה ומניחה."ועיין ברש"י שם שכתב:
"פפוס בן יהודה בעלה של מרים מגדלא נשייא היה וכשיוצא מביתו לשוק נועל דלת בפניה שלא תדבר לכל אדם ומדה שאינה הוגנת היא זו שמתוך כך איבה נכנסת ביניהם ומזנה תחתיו."התנגדותו של הבעל ליציאת האשה לעבודה, גרמה בסופו של דבר למריבות ביניהם. חששה של האשה היה שתישאר לא קורת גג, כפי שעולה מכתב תביעתה. יש לשער שהבעל אכן איים על האשה שתעזוב את הבית אם היא ממשיכה בעבודתה. בעקבות המריבה, הייתה האשה לנה במקום עבודתה. בסופו של דבר, גם בעקבות אלימותה, מנע הבעל ממנה לחזור. אין ספק שהבעל הקפיד על עבודתה של האשה בבית האבות ולא רצה שתעבוד שם. הבעל ערך מעקבים אחרי האשה, כפי שתיאר בפנינו וכפי שאמרה האשה "הוא היה הצל שלי".
"כגון שנכנסו אחריו ומצאוה עומדת מעל המיטה והיא לובשת המכנסים או חוגרת אזורה... או שהיו יוצאים ממקום אפל או מעלים זה את זה מן הבור וכיוצא בו, או שראוהו מנשק על פי חלוקה או שראו אותם מנשקים זה את זו או שנכנסו זה אחר זה והגיפו הדלתות (במנעול) וכיוצא בדברים אלו לפי ראות עיני הדיינים, אם הוציאה בעלה בדבר המכוער הרי זו לא תנשא לנטען."וברמ"א שם:
"עֵד אחד בדבר המכוער לאו כלום הוא."ובב"ש (ס"ק י"ד) אפילו אם מהימן ליה כתרי, ועיין עוד בביאור הגר"א אות י"ז דטעמא דמילתא כיוון שגם העד אינו מעיד על דבר ברור.
"וכן כל כיוצא בזה – שאם לפי ראות עיני הדיינים יש כאן חשד זנות, תצא אפילו בכיעור דלא נזכר כאן... אלא בכל דבר שלפי ראות עיני הדיינים הוי כיעור המעורר חשד לזנות..."וכן מבאר החזו"א (אבה"ע הלכות אישות, סימן י"ז אות ז') על פי דברי הגר"א שיש הבדל בין "כיעור" לבין "יחוד" – כי מה שנאמר "אין אוסרים על הייחוד", מדובר שאין בעצם הייחוד דבר "כיעור" (אע"פ שהוא אסור), כגון שנכנס אדם לבית האשה לצורך כל שהוא ונעלה את הדלת מפני גנבים או מפני הנכנסים שלא ברשות. אבל "כיעור" הוא כאשר רואים שהאיש והאשה שינו מדרך העולם ונכנסו לחורבה או לבית גלמוד שאין בני אדם נכנסים, וגם נעלו במנעול וכיו"ב, שלפי ראות עיני הדיינים הייתה בוודאי כוונתם לכיעור.
"כיצד היא יוצאת משום שם רע, כגון שהיו עדים שעשתה דבר מכוער ביותר שהדברים מראים שהייתה שם עבירה, אע"פ שאין שם עדות ברורה בזנות... או שראו אותו מנשק על פי חלוקה או שראו אותם מנשקים זה את זה, או מגפפין זה את זה..."ועיין בשו"ת רעק"א (ח"א סי' קד) שהביא תשוב הרב ר' הירש אב"ד גלונא, דדייק מדקתני מנשקים זה את זה ומגפפים זה את זה או שהיה מנשק על פי חלוקה דהוי כיעור, משמע שאם מנשק סתם והיא לא מנשקת, לא הוי כיעור. ולפי זה יש לומר דהוא הדין איפכא דדוקא מנשקים זה את זה. אבל היא מנשקת והוא לא מנשק לא הוי כיעור. ובנידון דידן אין לנו הודאתה אלא שהיא נישקה אותו. ואומרת שעשתה זאת דרך חיבה, על שהיה מוכן להיות קשוב לה. ונהי שהבעל אמר בפנינו שהיו מנשקים זה את זה, אלו דבריו, אך מעדות העדים והודאתה, אין לנו אלא שהיא נישקה אותו.
"אע"ג דשימשה עם בעלה גם כן. מכל מקום כיוון שעשתה שלא כהוגן במה שנסתרה עם אחר תולין שקילקלה."ולכאורה היה מקום לומר סברא זו גם בנידון דידן שכיוון שנסתרה עמו ואיבדה חזקת כשרותה, נאמין לדברי הבעל. ועיין מה שהקשה על סברא זו בספר "השיב משה" והובא באוצר הפוסקים, אף באמת נראה דלא דמי להתם, דבשלמא התם היה יחוד גמור עם הרוכל באותו חדר ומיד שיצא נראה הרוק למעלה מהכילה. אבל בנידון דידן האשה מכחישה שהייתה עם א.כ באותו חדר, לכן אין לנו אלא דברי הבעל הטוען שראה ותפס את האשה במעשה כיעור ולעומתו הכחשתה.
"אבל בראיית הבעל לחוד אפילו בקלא דלא פסיק לא מפקינן."ומבואר בדבריו שהיכא שהבעל אומר שראה דבר המכוער, ואפילו יש קדל"פ שזינתה, בית הדין לא יוציאו האשה, אלא אם היו ב' עדים על הדבר המכוער. ובנידון דידן ישנה רק טענת הבעל שראה דבר המכוער ואין קלא דלא פסיק. ואפילו אם היה קלא (שלא התברר לנו שאכן היה) ברור שהקול יצא על פי דברי הבעל. ואם כן שמעינן דאינו מהימן לטעון שעשתה דבר מכוער שתאסר עליו.
"אבל אם הבעל ראה לבדו דבר מכוער לא מפקינן, היינו בקלא דפסיק, אבל בקלא דלא פסיק אלא הולך וחזק מאוד אז סגי בראיית הבעל לחוד."ובשו"ת מהר"ם לובלין (סימן פ') הכריע שהעיקר כדעת הרא"ש שאף לדעת השאילתות שאוסרים אשה לבעלה בעדי דבר מכוער, ראיית הבעל לא מהני כפסק הרא"ש, וכתב שאף למהר"ם מרוטנבורג שאוסר בראיית הבעל, היינו דוקא שאיכא קלא דלא פסיק.
"בבעל שחשד באשתו משכנו ונטמן תחת המטה וראה ששכבו על המטה במלבושיהם ולפי השערתו שמע שעשו מעשה זנות, וכשהלך השכן התחיל להכות את אשתו ואומר שהודית לפניו שזינתה והיא מכחשת את הכל וידוע בעיר שהאיש הזה מתקוטט מכבר עם אשתו,... דהלא לא ראה אותה שזינתה וגם כדרך המנאפים לא ראה רק אמר בדרך אומדנא וכבר כ' האו"ז וש"פ בא' שאמר ששמע מאחורי הכותל שהנשימו כמו בשעת מעשה והתירו משום דאפשר שנשתגעו בשאר דברים, ובפרט שהיה קטטה ביניהם וקיימ"ל בסי' קע"ח ס"ט דאם יש קטטה אינו יכול לומר שמאמין לעד, וכבר בארתי בחיבורי ח"ג סי' קח כי לפי ששונאה נוטה להאמין עליו כל דבר רע, ואף אם היה כאן דבר מכוער מ"מ בשביל זה אין לגרשה כשיש לו בנים כיון שאומרת ברי שלא זינתה, וגם בגוף הכיעור היא מכחישתו, ומה שאמר שהודית שזינתה אינו כלום דמחמת הכאה הודית."יג) והנה על כל פנים אין ספק שהבעל התרה האשה לעזוב את עבודתה ולא תתייחד עם א.כ, שהבעל חשד שמזנה עמו. ונראה דאף אם נאמר שאין במגורי האשה בבית האבות בעת שא.כ שהה ולן שם, משום מעשה כיעור, אין ספק שוודאי שהתייחדו במקום זה. ויש לעיין האם בכהאי גוונא תיאסר על הבעל גם ביחוד גרידא, והוא על פי מש"כ ה"אבני נזר" בסימן ל"ג שבניאפה נאסרת ביחוד גרידא, מפני שאיבדה חזקת כשרותה. וז"ל:
"עוד יש מקום עיון בתוס' כתובות (יג.) דמקשה אהא דאין אוסרין על הייחוד מההוא דשלהי נדרים נואף דעל לגבי דההיא איתתא אתא בעל אמר לי' נואף לא תיכול מהני תחלי דטעמינהו חויא, אמר רבא איתתא שריא דאי איתא דעביד איסורא ניחא לי' דלימות, הא בלאו האי טעמא הייתה אסורה, ויש לומר דנואף שאני, וא"כ בנ"ד שהיא נואפת נמי תתסר לבועל בסתירה לבד, דמה נ"מ אם הוא נואף והיא בחזקת כשרות, ומה לי היא נואפת והוא בחזקת כשרות.
אך דמהא דאין אוסרים על הייחוד משמע דאפי' לנחשד אין אוסרין עיי"ש, וע"ז מתרצים נואף שאני, דבזה חשוב כיעור ביחוד לבד, וזה ברור בכוונת התוס', מ"מ בנידון דידן תיאסר לנחשד כיון שהיא נואפת."בנידון דידן האשה זינתה לפני נישואיה וילדה בן, שלפי מה שהתברר לבית הדין, זהותו של אביו לא ידועה. וש"מ שזינתה עם יותר מאדם אחד, ולפיכך לא ידוע מי הוא אבי בנה. והנה מתוך החומר שבתיק נראה שהאשה נמנעה מלהגיש תביעת אבהות נגד מי שטענה שהוא חשוד שהוא אבי הבן, וש"מ שנאפה עם מספר אנשים, ולכן התחמקה מלהגיש התביעה. ולפי זה יש לומר דאיבדה בזה חזקת כשרותה ושוב תיאסר ביחוד גרידא.
"והנה מ"ש כת"ה הואיל שזינתה בעודה פנויה יש ראיה שזינתה גם תחת בעלה באמת, ז"א דל"מ אם לא היה בזנותה רק איסור ב"ז וא"כ לא נעשית חשודה רק באיד"ר דקיי"ל בזנות דפנויה אם אינה מפקרת א"ע לכל אדם ליכא רק איד"ר כמפורש באבהע"ז (סי' כו) דכ"ה שיטת רוב הפוסקים לא כמ"ש הח"מ א"כ נהי דעברה אדרבנן מ"מ עדיין חזקת כשרות יש לה מה"ת דקיי"ל דאף שנפסל מדרבנן מ"מ לא נחשד אד"ת כמ"ש בתוס' גיטין (דף יז) דהעמד אותה בחזקת צדקות דלא זינתה כשהיא א"א אף דע"כ עכ"פ עברה איד"ר בביאת פנויה אפ"ה לעניין ד"ת שייך חזקת צדקות.יד) אך נראה לומר שאף שמעצם מעשי האשה אין לבעל נאמנות שעשתה מעשה כיעור, מיהו ממה שהוכח שהבעל הקפיד שתתפטר מעבודתה בכדי שלא תהיה בקשרים עם א.כ ולא תתייחד עמו, יש בדברים משום דבר המכוער.
ואף שבזה"ז רוב המזנות נדות הם דמסתמא פנויה אינה טובלת לנדתה וא"כ נחשדה על ד"ת מ"מ י"ל דהא קיי"ל חשוד על הקל אינו חשוד על החמור ואיסור זנות בא"א דיש בו עון מיתה חמור א"כ נהי דנחשדה אאיסור כרת מ"מ לא נחשדה אאיסור מיתה ומפורש בש"ס חולין (דף קא) דבהזיד ביום הכיפורים ושגג בשבת חייב חטאת וע"כ דחשיב שב מידיעתו דאיסור שבת חמור שהוא בסקילה ואף דמפורש שם דגם בהזיד בשבת ושגג ביום הכיפורים דחייב אף דשבת חמור וי"ל דל"ח שב מידיעתו, כבר העיר בזה בתוס' שם וכ' דיום הכיפורים לפי שהוא יום סליחה חמור ליה, אבל עכ"פ נשמע דגם מיום הכיפורים לשבת חשיב שב מידיעתו לפי שאיסור שבת הוא במיתה ועיין פמ"ג בפ"כ לאו"ח מכ"ש הכא נהי דנחשדה אאיסור נדה מ"מ לא נחשדה אאיסור א"א ובפרט דביש לה בעל זנות ל"ש, כמ"ש הרא"ש דרק בזנות דנשואה ס"ל לר"ל דזנות ל"ש לפי שבעלה משמרה ובפרט ביש לה בעל הוי פת בסלו וי"ל דלא נחשדה ועיין בחוו"ד סי' קפה."
"והוא שנעשה הקינוי והסתירה כראוי."ועיין בשו"ע שם סעיף ו'.
"לפמ"ש בתשובות הרשב"א סימן אלף קפז להביא ראיה דאין אשה נאסרת על בעלה בעדי כיעור, וז"ל דודאי אין לך דבר מכוער יותר ממה שקינא לאשתו ע"פ עצמו או על פי ע"א ואמר לה אל תסתרי עם פלוני ונכנסה עמו לבית הסתר וכו' אעפ"כ אינה אסורה על בעלה עכ"ל, הנה דקינוי שלא היה כפי משפט הקינוי מ"מ עכ"פ משוי להסתירה כיעור וכו'."ואף שאינה נאסרת לבעל, בכיעור ודאי שיכול לגרשה בעל כורחה.
"אם רצה בעלה להוציאה תצא ואין לה כתובה, ואין זו צריכה התראה."והיינו שבעושה דבר מכוער הפסידה כתובתה אף ללא התראה ולא בעינן התראה להפסיד כתובה כדבעינן בעוברת על דת וכמבואר ברמב"ם שם הי"ד. וטעמא דמילתא מבואר בדברי הרמב"ם שם הט"ז:
"שהכתובה תקנת חכמים היא, כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה, ולא הקפידו אלא על בנות ישראל הצנועות. אבל אלו הפרוצות אין להם תקנה זו אלא תהא קלה בעיניו להוציאה."ועיין בב"ש (סי"א סק"ו) שהביא דבריו. וכ"כ הריטב"א והנימוק"י ביבמות (כד, ב). אמנם דברי הרמב"ם לא מוסכמים, שהרשב"א בתשובת אלף קפ"ז סובר דאינה מפסדת כתובתה, אלא אם כן נאסרת על בעלה. והמהרשד"ם בח' אהע"ז סימן קס"א פסק כוותיה. ועיין מש"כ בזה הרה"ג ח.ג צימבליסט שליט"א בפד"ר חלק ח' עמוד 351. ומש"כ הגרי"ש אלישיב שליט"א בפד"ר שם עמוד 358, ודעתו נוטה שאין האשה מפסדת כתובתה במעשה מכוער, ועיין מה שפליג עליו הגר"ש ישראלי זצ"ל שם עמ' 365- 368.
"אין דנין אותה כמורדת להפסידה כלום מעיקר כתובתה... והפסידה תוספת וכל מה דיהיב לה מדיליה דאדעתא למשקל ולמיפק לא יהיב לה."והנה טעמא דמילתא דבעינן הכרזה להפסידה כתובתה הוא משום שעיקר ההכרזה היא על מנת להתרות בה שתשוב לבעלה ואם לא תשוב יפחתו לה מכתובתה. אך במה דברים אמורים במקרה שהבעל אכן רוצה שתשוב אליו, אך היכא שהבעל אינו רוצה בה וגם היא אינה רוצה בו ומסרבת להשלים עמו, אין מקום להכריז עליה כמורדת לאלץ אותה לחזור אליו כשהוא עצמו אינו רוצה בה. ולפיכך נשאר עיקר חיובו בכתובה במקומו. וכ"כ הגרי"ש אלישיב בפד"ר כרך ו' עמ' 13 והוזכר פעמים רבות בפד"רים, ואכמ"ל. וטעמא דמילתא דאין עניין בהתראה לכשעצמה בכדי להפסיד כתובה, ולפיכך הבעל חייב בעיקר כתובה כתקנת חז"ל. אך לעניין תוספת כתובה דאדעתא דתיפוק מיניה לא כתב לה. וכיוון שהיא רוצה לצאת ממנו ואינה רוצה להיות אשתו אין הוא חייב בתוספת כתובתה.
"וע"כ נראה לומר דההבדל בזה, במקום שהאשה היא המורדת בבעלה, והבעל רוצה את אשתו, הרי כל ההכרזות וההתראות שנאמרו במורדת וכל התקנות הללו לא באו אלא ללחוץ עליה שתמלך בדעתה ותשוב לשלום עם בעלה. ולכן אם הבעל מגרשה בטרם נגמרו כל הפעולות הללו חייב לשלם לה כתובה ותוספת כתובה. משא"כ במקרה וגם הבעל לא רוצה בה, הרי אין מקום לתקנה זו, וממילא קם דינא שמכיוון שהיא לא רוצה אותו, הרי דאדעתא למשקל ולמיפק לא יהיב לה תוספת כתובה.ועיין עוד בפד"ר כרך יד עמ' 25-23 מש"כ שהיכא שברור לבית הדין שבשום פנים ואופן לא תחזור אל הבעל, דינה כמורדת דמאיס עלי, ומפסידה כתובה גם בלי הכרזה עיי"ש. ולפיכך יש לומר בנידון דידן שהאשה בחרה בעבודה זו כנגד רצון הבעל, סלדה מהבעל ולא היה ספק בשום שלב משלבי הדיון שאין שום סיכוי שתחזור לשלום בית, בכהאי גוונא לא בעינא הכרזה להפסיד כתובה ומפסידה כתובה מיד. ועדין צ"ע, אם דין זה שייך בנידון דידן. ועכ"פ תוספת כתובה ודאי אין לה וכמו שביארנו לעיל וכמוש"כ רבינו ירוחם.
לפי זה, כתוב במפורש ברבנו ירוחם שאשה שאין רצונה בבעלה ובמקום שאין להתרות ולהכריז עליה כגון במקרה שגם הבעל אין רצונו באשה, מפסידה האשה את תוספת הכתובה וכן עליה להחזיר את המתנות שקיבלה מבעלה וכפי שכתוב ברבנו ירוחם "והפסידה תוספת וכל מאי דיהיב לה מדיליה."
"2) לפני נישואי הייתה לי דירה של "עמידר" עם תכולה ולקראת הנישואין העברתי את תכולתה לבית של בעלי וחלק מהתכולה נמכרה. כך שבסופו של דבר התכולה והכספים בגין מכירת התכולה, נכנסה לקופה המשותפת. ומשך 11 שנות נישואים משותפים, נרכשה תכולה חדשה לביתנו. פעולה חשבונית פשוטה: שכר מינימום במשק הוא כ-3,500 ש"ח לחודש כפול שנה שווה 42,000 ש"ח כפול 11 שנה שווה 462,000 ש"ח לחלק לשניים – ביני לבין [פלוני] הוא 231,000 ש"ח, לא כולל ריבית והצמדה, לא כולל את כתובתי, לא כולל את גניבת שיחות הטלפון כ-6,000 ש"ח לפני כ-10 שנים, לא כולל ריבית והצמדה. כל סכום זה היה שלי, לו בעלי היה מאפשר לי לעבוד בחוץ, קל וחומר כשעבדתי בבית ללא הפסקה.ונתייחס לדברים באופן פרטני.
3) יש מסמך של עיקול על כל המיטלטלין. מעולם לא לקחתי כל רכוש מהבית, פשוט גורשנו בני ואני מהבית, ללא כסף בסיסי, ללא בגדים, שאגב, בית הדין כבר החליט לפני 10 שנים ש[פלוני] יעביר לי את בגדיי ובגדי בני הגדול, והאיש בצורה בוטה וגסה זלזל בהחלטתכם ומעולם לא מילא את ציווי בית דין נכבד זה. עלי להזכירכם שאני ובעלי מנהלים מאבק גירושים שלעניות דעתי, לא חל על תביעותיי חוק ההתיישנות.
4) על כן, אני דורשת לדאוג לי על פי דין תורה ולקבוע שזה חלק מהגנבה ולתרגם את שווים ל-30,000 ש"ח צמוד למדד.
...
5)... דרישתי היא 100,000 ש"ח קודם גט."
"וכתב מורי הר' אברהם בן אשמעאל כי נראה לו שאשה שאמרה לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה והוא אומר אנא נמי לא בעינא לך אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנין אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא אלא מיהו משהן לה תריסר ירחי אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש וכו'."ומבואר מדבריו דהיכא דהאשה תובעת גט, והבעל אומר שאינו רוצה באשה אך מסרב ליתן גט כופין אותו שיגרשנה, ועל כרחך כיוון ששניהם אינם רוצים בקשר האישות כופים את הבעל שיגרש האשה, וק"ו איפכא היכא שהבעל רוצה לגרש את האשה והאשה אומרת איני רוצה בו אך איני רוצה להתגרש. דנימא דכופין אותה לקבל גט, דאם בבעל דבעינן לדעתו מדאורייתא כפינן ליה לגרש היכא שאומר שאינו רוצה בקשר האישות, ק"ו לאשה דלא בעינן הסכמתה לגירושין רק מטעם חרמו של רבינו גרשום. ולפיכך במקרה כזה דין הוא שנכפנה להתגרש דלא עדיף דינו של רבינו גרשום מדין תורה וכדכתב הרא"ש בתשובה בכלל מ"ב ס"א.
"שהבעל התרה האשה לעזוב את עבודתה ולא תתייחד עם א.כ, שהבעל חשד שמזנה עמו. ונראה דאף אם נאמר שאין במגורי האשה בבית האבות בעת שא.כ שהה ולן שם, משום מעשה כיעור, אין ספק שוודאי שהתייחדו במקום זה. ויש לעיין האם בכהאי גוונא תיאסר על הבעל גם ביחוד גרידא, והוא על פי מש"כ ה"אבני נזר" בסימן ל"ג שבניאפה נאסרת ביחוד גרידא, מפני שאיבדה חזקת כשרותה. וז"ל וכו'.
בנידון דידן האשה זינתה לפני נישואיה וילדה בן, שלפי מה שהתברר לבית הדין, זהותו של אביו לא ידועה. וש"מ שזינתה עם יותר מאדם אחד, ולפיכך לא ידוע מי הוא אבי בנה. והנה מתוך החומר שבתיק נראה שהאשה נמנעה מלהגיש תביעת אבהות נגד מי שטענה שהוא חשוד שהוא אבי הבן, וש"מ שנאפה עם מספר אנשים, ולכן התחמקה מלהגיש התביעה. ולפי זה יש לומר דאיבדה בזה חזקת כשרותה ושוב תיאסר ביחוד גרידא." [אות יג לפס"ד].ב) אולם לענ"ד נראה שגם בזה אין בכדי לחייב את האשה בגט ולהפסידה את כתובתה כי איך אפשר לומר בוודאות "אין ספק שוודאי שהתייחדו במקום זה", הרי המדובר הוא במקום עבודתה של האשה שהוא בית אבות, ויש לאשה חדר פרטי שם. ומנהל בית האבות א.כ מגיע לבית האבות רק פעם בכמה שבועות וגם לו יש חדר פרטי שם. וכמו שכתב גם בפסק הדין (סוף אות ט') וז"ל:
"כמו כן, מש"כ הבעל בכתב התביעה שהאשה עברה להתגורר עם א.כ, דבר זה אינו נכון. אמנם האשה עברה להתגורר בבית האבות, אך א.כ לא היה מתגורר שם בקביעות. גם מעברה למקום זה היה כמסתבר עקב המריבות עם הבעל. והנה אף הבעל בעצמו בסיפור שסיפר לנו על המקרה שבו תפס, לטענתו, את האשה עם א.כ, טען עכ"פ שלכל אחד היה חדר נפרד, ולפיכך אף אם שהו במקום זה בחדרים נפרדים, לפי מה שהגדיר ה"חזון איש" שהבאנו דבריו לעיל, אין כאן לכל היותר אלא יחוד."ובאות יא שם כתב:
"אמנם לגבי הטענה הנוספת שטען הבעל שראה את האשה ו-א.כ מתייחדים בחדר בין השעות 03:00 -05:30 לפנות בוקר. אין ספק שיחוד כזה עולה לכדי מעשה כיעור. כמו כן, התיאור שתיאר שהאשה ו-א.כ יצאו מהחדר בחצאי לבוש, הרי זה דומה למה ששנינו בגמרא ונפסק בשו"ע: "מצאוה עומדת מעל המיטה ולובשת המכנסים או חוגרת אזורה, דבכהאי גוונא הוי כיעור". כמו כן, אין ספק שאם אכן נמצא בתחתוני האשה ש"ז הוי כיעור ברור.ג) ומה שכתב עוד הרב בפסק דינו שם [אות טז] וז"ל:
אלא שדברים אלו נטענו על ידי הבעל ולא הובאו עדים להוכחת דבריו. האשה הכחישה מכול וכול טענותיו, ואף שהודתה שהיה האירוע המוזכר, לטענתה ישנה בחדרה בגפה. ואף שהודתה שהבעל שלח ידו לתוך תחתוניה והן היו רטובות, אלא שלטענתה הרטיבות הייתה ממי רגלים ומחמת הפחד מהבעל והמרדף שרדף אחריה. ואם כן לדבריה לא היו דברים מעולם ואין לנו אלא טענת הבעל על כיעור, המוכחשת מכול וכול על ידי האשה."
"ונראה לומר עוד, שבנידון דידן הבעל פטור מתשלום כתובה מטעם אחר. שהרי האשה לא רצתה גם היא את הבעל, ונהי שהגישה תביעה לשלום בית, תביעתה הייתה למעשה תביעה לעיקול על נכסי הבעל, ואף שהבעל הוא זה שהגיש את תביעת הגירושין, האשה מעולם לא ביקשה שלום בית. העדים שהופיעו בפנינו העידו שהצהירה בפניהם, שלמרות שמכחישה טענות הבעל היא מעוניינת מאוד להתגרש. האשה הסכימה להתגרש ורצתה להתגרש בכל הדיונים שהופיעה בבית הדין במשך השנים, וכפי שהצהירה בפני בית הדין ובפני העו"ס. אין ספק שהאשה לא הייתה מעוניינת בבעל ולא הייתה מעוניינת להמשיך להתגורר עם הבעל, עד שפרץ הסכסוך ביניהם. ולפיכך אין ספק שבין האשה ובין הבעל לא רצו זה את זו. השנאה ביניהם הייתה יוקדת, שנאה שהגיעה לכדי אלימות הדדית וכפי שתיארנו לעיל. אין ספק שהדינאמיקה שהביאה לגירושין, הייתה בעקבות רצונה של האשה לעבוד בבית האבות כנגד רצונו של הבעל, ואף שנהג שלא כדין בהתנהגות זו, מיהו התגלגלות הפירוד וההחלטה לגירושין הייתה של כל אחד מהצדדים מטעמיו.אולם השאלה היא מדוע האשה רוצה ג"כ להתגרש ומה הסיבה שהביאה אותה לכך?
וכבר כתבנו בזה בעבר במספר פסקי דין שהיכא ששני הצדדים אינם רוצים זה בזו, כופין אותם להתגרש והאשה יוצאת בלא כתובה."
"במשך כל שנות הנישואין אופיינה מערכת היחסים בן בני הזוג כ"פטרונות" של [פלוני] על אשתו, כש[פלונית] נהנית מהיחס החם של בעלה מצד אחד, אך סובלת מ"חנק" ש"פטרונות" זו דורשת ממנה מצד שני. [פלונית] חשה כי היא כלואה בתוך "כלוב זהב", שמעניק לה אמנם את כל מחסורה, אך כובל אותה במחויבויות שאינה יכולה לעמוד בהם. [פלונית], מתארת, למשל ניסיונות לצאת לעבודה שטורפדו לדעתה על ידי בעלה. הבעל, [פלוני], מצדו, לא חש כנראה במשך כל השנים ב"חנק" של אשתו, המשיך להרעיף עליה "אהבה" שהלכה וחנקה אשתו יותר ויותר. כך חיו בני הזוג במערכת יחסים של מעגל סגור, ללא יכולת לפרוץ אותה או להגיע לתובנה שתאפשר חיים תקינים בעתיד.א"כ לפי כל המתואר בתסקיר נשאלת השאלה, האם יש מקום להפסיד האשה את כתובתה רק משום שחלפו שנים מאז שהאשה הצליחה להתנתק מחיבוק הדוב של בעלה כאמור בתסקיר, כאשר רק בגדיה לעורה ומותירה אחריה את כל מטלטליה בבית?
במצב לחוץ זה, החליטה האשה, לקחת אחריות על עתידה, יצאה לעבוד ושאפה לפרידה רגשית מבעלה. הבעל, שכאמור לא חש בתהליכים העוברים על אשתו במשך השנים, קיבל את העובדות שהציבה בפניו אשתו, בצורה הקשה ביותר. למעשה, הוא היה מבולבל העביר מסרים קשים מאד, דבר שהכניס את המערכת המשפחתית לסחרור רגשי שהיה קשה מאד לצאת ממנו. ככל שהסחרור הלך וגבר, מצאה עצמה [פלונית] מתנתקת יותר ויותר מ[פלוני], כשלעומתה [פלוני] מוצא עצמו נלחם, יותר ויותר ללא יכולת להגיע לתובנה שהדבר רק מרחיק את אשתו ממנו."
הרב יעקב זמיר – אב"ד | הרב שלמה שפירא | הרב אברהם שינדלר |