ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל עמוס הרב שניאור פרדס הרב אריאל ינאי |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 882303/12 | |
תאריך: |
י"ג באדר התשע"ה
04/03/2015 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד אורלי לוי-ברון | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד מיכל אופיר | |||
הנדון: | גירושין, כתובה/פיצוי גירושין | |||
נושא הדיון: | גירושין וכתובה |
"ביה"ד: מי עזב את חדר השינה.טענות הבעל כי אשתו מורדת בו ולפיכך אינה זכאית לכתובתה
הבעל: הגברת.
האשה: עזבתי לפני כמה חודשים, אחרי שהוא העליב אותי."
"גנבת, למה נגעת לי בארנק."לשאלת ביה"ד למה עזבה האישה את חדר השינה ענתה:
"אני ממשיכה לאהוב אותו."
"לקיים את הבית שלי."
"בגלל שהוא הגיש תביעה בביה"ד הרבני בזמן שאנו בגישור."לשאלת ביה"ד למה פתחה תביעה לפירוק שיתוף ענתה:
"שמירת זכויות, לא יודעת לענות על העניין המשפטי, אני צריכה לדאוג על הרכוש."לדברי הבעל האישה ביקשה גירושין ובקשה שנודיע לילדים.
"את הקונדומים קניתי בשבילה, היא אמרה שלא רוצה להשתמש באמצעי מניעה נאלצתי לקנות, לפני שנתיים היא אמרה."ביה"ד הגיב על דבריו בחומרה באמרו:
"שנתיים אין יחסים ושנתיים אתה מחזיק קונדום, יש גבול."תשובת הבעל:
"יש לי מאה אלף תעודות ולא בודק זאת...לא בגדתי."הצדדים הודיעו לילדים על הגירושין. לדברי האישה אכן הודיעו לילדים שכן "הבית לא יכול להתקיים כך והוא סרב לחץ על הגירושין."
"את לא רוצה שלום בית [...] את רוצה להתגרש ובגלל התביעות של הרכוש את לא מוכנה את רוצה תנאים טובים לגדל את הילדים."האישה מצידה ענתה:
"צעד ראשון שהיא רוצה שלום בית היא צריכה למחוק את התביעות."
"על פניו תביעתה לשלו"ב לא כנה, לא באה עם ידיים נקיות, היא תבעה רכושית... וחלוקה. היא מודה שפניה היה לגירושין."
"היא רוצה להתגרש."
"איני מחפשת בעל חדש."ביה"ד תמה:
"לא אבטל תביעות כי אני אשאר בלא כל..."
"אנו מתנהלים למרות זאת כמשפחה."
"איזה משמורת כי אתם גרים ביחד? את באה לביה"ד ואומרת שלו"ב ושם פתוח משמורת חלוקת רכוש."בדיון השני מתאריך 6/1/2013. לשאלת ביה"ד "למה אין יחסים", ענה הבעל:
"אם את אינך מוחקת אז זה מראה שאינך חפצה בשלום."
"היא לא רוצה אותו."
"יש רבינו ירוחם. אם לא תמשוך את התביעה זה אחד בפה ואחד בלב."
"זה יוזמה של שנינו."בהמשך הדיון נכתב:
"לפני שנה היא עזבה את החדר, דבר נוסף, ביום הולדת חמשים שלי, היא סרבה לבקשתי לעשות מסיבת יום הולדת, ולהזמין את הורי, פגעה בי עמוקות והתדרדות היתה עמוקה, האשה הזו החרימה את משפחתי בשנת 2008 וגם באמצע היא היתה שמחה שלא באו, וזה פגע בי, הורי מעל גיל 80 ולא יכולים לראות את ילדי, נכדיהם, היא שונאת את אמי, היא קוראת לה "שטן" ליד הילדים, יש לה רגשי נחיתות בגלל שאחי מסודר. היא שאלה אותי למה ההורים חשובים, הרי הם ימותו? בגלל זה אני רוצה להתגרש ממנה, היא אמרה טיפול זוגי, ולא הלכה לשום טיפול, אני ביקשתי והיא סירבה, היא אמרה "אתה צריך" והיא אינה רוצה. בדיון הקודם הוכח שהיא רוצה להתגרש, אח"כ ביקשה להודיע לילדים שאנו צריכים להתגרש, והודענו, איני יודע מה קורה עם בני הקטן, הוא לא יודע מה קורה, הוא יודע שאנו מתגרשים, ועכשיו הוא חושב שלא נתגרש. לגבי הנושא של התביעה לגירושין, בתאריך 05/01/2012 הלכנו לגישור פרטי, בשם עו"ד פריימן, שתביא אותנו להסכמות, ותכתוב לנו הסכם, שילמנו לה, מה שקרה במהלך הגישור, התביעות שלה היו מטורפות, על סמך ייעוץ הגשתי בקשה לגירושין בפניכם, היא ביקשה למחוק את התביעה, אני עו"ד במקצועי, ואני רוצה להתגרש יפה, רק שנלך לייעוץ, הורי שילמו על זה, ואמרתי לה שכואב לי שהורי שילמו, אז היא עונה לי "שהם יסעו לשייט אחד פחות", כואב לה שהם נוסעים. בעקבות מחיקת התביעה, התקיימו שלשה מפגשי גישור, היא הלכה פעם לבדה, והצעתי לה הצעה ושיפרתי, ולא היה לי ייעוץ, וביקשתי שהיא תזמין את [...], וישיבה בנוכחות שנינו בתאריך 22/02/2012 במסגרת הישיבה, אפרת לא יכולה למסור את ההצעות עד שאומר זאת בקולי, מסתבר ש-12 שעות לאחר מכן, הוגשה תביעה לישוב סכסוך בבימ"ש בכ"ס, התביעה היתה מוכנה, התביעה לא במטרה ליישוב סכסוך אלא לאלץ אותי להתגרש בתנאים שלה. מכיון שלא יכול להיות שתוגש תביעה לישוב סכסוך, תוך כדי גישור. היא אמרה שלא רוצה ללכת לישוב סכסוך תחת כנפי בימ"ש. היא אמרה "תפנה לעורך דין שלי" ומאז אנו פה."
"ביה"ד: האם התביעה נסגרה.ביה"ד הבהיר כי לא ניתן לערוך סידור גט כאשר הצדדים חיים תחת קורת גג אחד.
ב"כ א: לא נסגרה.
ביה"ד: אז האשה רוצה להתגרש! מי שתובע פירוק שיתוף לא מאוזן ודאי שלא רוצה שלום. ולא להתל בבית הדין, אנו שלחנו לך הבהרה.
ב"כ א: הכל כתוב.
ביה"ד: סגרת או לאו.
ב"כ א: שמירת זכויות מאחר והבעל...
ביה"ד: הבקשה לשלו"ב אינה כנה, גובלת בשערורייה, האשה מחזיקה כתב תביעה לפירוק שיתוף באופן לא שוויוני, בקשתה לשלו"ב לא מקובלת עלינו בלשון המעטה.
"ביה"ד: את מהתלת בביה"ד, את רוצה מוניטין, לא דנים במוניטין ללא תביעה עיקרית וזה לא נקרא "שמירת זכויות", זו תביעה אופרטיבית, זה מדובר בדיון לקביעה בדברים מהותיים.
ב"כ א: אקריא לך פרוטוקול.
ביה"ד: את מתעקשת ואת אומרת "מגבילה", זה לעשות צחוק מבית הדין, אנו נורה לקבוע מועד לחקירת שמות וגט.
ב"כ א: הם גרים ביחד. הם עשו קידוש ביחד.
ביה"ד: לאחר שאחד הצדדים יעזוב אחד הצדדים אז נסדר גט."
"ב"כ א: הוא נטש אותה ועשה דברים מאחורי גבה. ביה"ד אמר לו שאם אתה רוצה להתגרש, אז קום ותעזוב, והוא קם והלך. לא היתה לו סיבה. הוא לא עשה כלום בענין הזה חוץ מחתרנות מאחורי גבה. לא היתה שום מניעה מצד האשה להמשיך לקיים את חיי המשפחה."בתאריך כ"ד בטבת תשע"ג (6/1/2013) הוציא ביה"ד פסק דין בזה"ל:
"הבעל: ...אני אדם שנותן אמון ורצה שהכל יסתדר על הצד הטוב יבותר ולכן מחקתי את התביעה כדי להתגרש בהסדר. ב-22/2 הייתה ישיבת הגישור האחרונה, אחרי שהוצע לה סכום המזונות שהיה סביר, יום לאחר מכן הגישה נגדי תביעה ליישוב סכסוך. באתה אליה ושאלתי אותה למה הגשת תביעה, היא ענתה שבשום אופן אינה מסכימה לנהל גישור מטעם ביהמ"ש."
"הבעל: ...לאחר כמה שבועות של גישור לגירושין, הצעות הגישור לא מצאו חן בעיני האשה ואיימה עליו ללכת לבימ"ש אם לא יעלה את הסכומים. ולכן הוא הגיש תביעת גירושין. המגשרת אמרה שהיא לא יכולה לקיים במקביל גישור לגירושין, ולכן הוא הגיש את התביעה לגירושין... לאחר מכן הגישה תביעת רכוש למוניטין, לנכסי קריירה, לחלוקת רכוש לא מחצה על מחצה, תביעה זו תוקנה, האשה סירבה להעביר תביעות אלו לביה"ד, האשה לא חזרה בה בניה אחת מכל תביעתה שאומת בתצהיר..."
האשה: הוא קיים איתי יחסים מספר מועט בשנים האחרונות כי היו לו נשים אחרות. לא היינו במלונות בשנתיים האחרונות, הוא לא השקיע בי בכלל. אני השקעתי בילדים ובו ותמכתי בו. (צועקת). כך הוא... אירחתי את משפחתו ולבסוף הם מזלזלים. הוא זה שרצה להתגרש. אני רציתי להמשיך. הייתה בחורה שאמרה אני רוצה בעל כמו [...]. כמה שיחות טלפון היו ביניהם. קוראים לה [א']. אתה יכול לשאול אותה... עזבתי את חדר השינה כי גילתי שבעלי בוגד, אני חזרתי לחדר והוא גירש אותי מהחדר, והוא זה שלא רצה.
"ב"כ א: על מה הקונדום?
הבעל: היה לה התקן תוך רחמי, ואמרה לי שאם אתה רוצה לשכב איתי, תלך ותקנה קונדומים. הלכתי וקניתי. קיימנו יחסי אישות עם הקונדומים גם בבתי מלון. פעם אחרונה בסביבות 2010, במאי בסוף שבוע של העבודה שלי. היא שיקרה לביה"ד, היא קיבלה ייעוץ שאם תגיד שלא קיימה יחסי מין יותר משישה חודשים, שתהיה מורדת, הכול כתוב בפרוטוקול. אני חושבת שהיא שתלה את הקונדום, היא זו שדרשה את הקונדום כי הוציאה לה את ההתקן, אני מוכן להיחקר במכונת אמת.
ביה"ד: יכול להיות שהקונדום נשאר בתיק זמן רב שנתיים לאחר שהפסקתם לקיים יחסי מין?
הבעל: יכול להיות. אני מוכן להיבדק בפוליגרף. מי אמר שזה שנתיים?! היא שתלה לי את זה בארנק את הקונדום.
ב"כ א: אם היא שתלה לו, אז למה הוא טוען שמלכתחילה היא ביקשה? היא שתלה לך אותו בארנק או שאתה שמת אותו מרצונך בארנק?
הבעל: זה לא אותות קונדום. היא דרשה שאשים קונדומים, ולאחר שנתיים היא שתלה לי את הקונדום בארנק."
"ביה"ד מעיר לבעל שבדיון 1/7 ביה"ד שאל אותך על הקונדום ואתה לא אמרת שהיא השתילה לך את זה.
הבעל: עכשיו אני נזכרתי שהיא השתילה לי את זה. היא כנראה השתילה לי את זה. או שזה נשכח שם. זהו זה, מה הסיפור הגדול.
ב"כ א: איך יכול להיות שלא שמת לב?!
ב"כ ב: אני רוצה להפנות את דבריו שאמר "הכל שקר וכזב". הוא אמר שהוא קנה אותו בשבילה.
ב"כ א: בארנק כסף שפותחים אותו כל יום, אפשר לשכוח אותו שנתיים?!."
"ב"כ א: מתי הודעת לילדים שאתה רוצה להתגרש?
הבעל: הודענו לילדים ב- 30/12/11
ב"כ א: האם אתה מתכוון אני הודעתי?
הבעל: הודענו לילדים ישבנו איתם בפינת אוכל, ביוזמה שלה, היא לחצה עליי שנודיע להם.
האשה: אל תדבר בשמי, דבר בשם עצמך.
הבעל: היא לא נותנת לי לגמור משפט כי זה לא נוח לה. היא דחקה בי להתגרש ובאה אליי ואמרה לי בוא נודיע לילדים."
"הבעל:...לגבי הקונדום, היא דרשה ממני להשתמש בקונדומים ולפי מצוותה אני השתמשתי. אני חושב היום שיכול להיות שהיו קונדומים שהשתמשתי בהם ולאחר מכן כשהתחילו התביעות היא השתילה לי קונדום מאותה חבילה."
"הוגשה לפנינו תביעה לגירושין מטעם התובע.בתאריך ד' בתמוז תשע"ג (12/6/2013) הוצאה החלטת ביה"ד הגדול בערעור בזה"ל:
בית הדין בדיון ובהחלטותיו הקודמות הורה לאשה לסגור את תיק התביעה לפירוק שיתוף בבית המשפט, שאם לא כן לא ניתן יהיה לראות בתביעת שלום הבית שלה כתביעה כנה. היום בדיון היא הצהירה שהיא לא עשתה כן ושאין בכוונתה למשוך את ידה מהתביעה הזו. לטענת באת כוחה היא הצהירה בבימ"ש לפרוטוקול כי התיק יוגבל לפס"ד הצהרתי.
לאחר שעיינו והעברנו את כתב התביעה שהגישה הנתבעת בבית המשפט בכור המבחן – נוכחנו לראות כי מדובר בפירוק שיתוף ועריכת איזון משאבים, ולא תביעה לקבלת פס"ד הצהרתי כפי שניסתה באת כוחה להציג. לשאלה שהפנינו לבא כוחה אם בכוונתה לסגור את תיק התביעה הזה שם, היא השיבה בשלילה.
משכך, אנו קובעים כי לא ניתן לדרוש פירוק שיתוף בנכסים ולערוך איזון בזכויות בבית המשפט האזרחי, ומצד שני לדרוש שלום בית בבית הדין הרבני. אי אפשר לדבר בשני קולות, לפי הצורך והנוחיות.
מלבד זאת, לטענת התובע ביניהם יחסי אישות קרוב לשלש שנים פרט למקרים בודדים, וגם הנתבעת הודתה כי היא עזבה את חדר השינה.
אנו קובעים כי טענת שלום הבית של הנתבעת איננה כנה, פניה לסיום קשר הנישואין על הצדדים להתגרש, ויפה שעה אחת קודם.
אולם נבהיר בזאת שסידור הגט לא יבוצע הואיל והצדדים גרים באותה דירה.
על הצדדים להודיע לביה"ד כי הם גרים בנפרד ולאחר מכן יקבע מועד לחקירת שמות וגט."
"ב"כ המערערת טוענת כי בית הדין האזורי בנתניה מיום כ"ד טבת תשע"ג (3.1.13) קבע שאין מקום לשלום בית, בלי לקיים דיון להוכחות.סיכומי הצדדים וסיכום
לדבריה, הצדדים חיים יחד ומקיימים חיי משפחה תקינים ואף הביאה דוגמאות לכך.
ב"כ המשיב הגיבה כי היו מספר דיונים בתביעות ההדדיות של האשה לשלום בית, של הבעל לגירושין, ועל סמך זאת בית הדין נתן את פסק דינו, והוסיפה כי האשה היא אשר פתחה שלוש תביעות לבית המשפט לענייני משפחה ובהם חלוקת הרכוש.
בית הדין הבהיר לצדדים כי פסק הדין לא חייב את האשה בגט, אלא נתן תמונת מצב כפי התרשמותו לאורך כל הדרך, ועל פי זה קבעו כי טענת שלום הבית איננה כנה ופניה לסיום קשר הנישואין, ועל כן נקבע שעל הצדדים להתגרש ויפה שעה אחת קודם. אולם בפועל לא יבוצע הגט הואיל והצדדים גרים באותה דירה.
משכך, אין מקום לבית הדין הגדול לבטל את ההתרשמות שנקבעה בבית דין קמא, ובפרט שאין לכך שום משמעות הלכתית.
לאור האמור הערעור נדחה."
"האישה מעולם לא הודיעה לבעלה כי היא רוצה להתגרש וההפך הוא הנכון – האישה הודיעה לבעלה כי היא רוצה לשקם את מערכת היחסים ביניהם התובע רימה את האישה ואמר לה כי הם הולכים לשיקום, לייעוץ – "גישור" בעוד האישה סבורה כי הליך הגישור מטרתו לגשר על פערים ולהביא לשלום בית..."דבריה אלו עומדים בסתירה לדבריה בדיון בתאריך 1/7/2014 בו אמרה בתוך דבריה:
"אני זרמתי אתו, הלכו (צ"ל: הלכנו) לגישור למטרת גירושין! אני אמרתי לו נעזוב הכל, נחזור הביתה, ואמר שהוא רוצה להתגרש, אני עד עכשיו נלחמת, הוא מבשל בשבת, עושים קידוש, מבשל לכל המשפחה, ואני מבשלת במהלך השבוע."נמצא כי האישה ידעה היטב שהלכה עם בעלה להליך הגישור לצורך גירושין ולא שלום בית, וכי הבעל לא רימה אותה והיא ידעה היטב לאיזו מטרה נקבע הגישור, אלא שלפי טענתה אמרה לו בגישור: "נעזוב הכל, נחזור הביתה, ואמר שהוא רוצה להתגרש."
"אישה שהלכה מבית בעלה מכח קטטה ואינה רוצה לשוב לביתו עד שיקרא לה בעלה לא הפסידה משום זה מזונותיה דבושה ממנו לשוב מאחר שיצאה בלא רשותו ואינו מראה לה פנים ואם הוא יבוא אצלה אינה מונעתו מכלום אבל אם אינה רוצה לבא אצלו עד שיפרע מה שלוותה, אבדה מזונותיה דהוי כמורדת דכל מורדת טענה אית לה..."וכתב שם ה"בית שמואל" (ס"ק לג) וז"ל:
"לשון הרשב"א בתשובה, זו עילה מצאה לצערו ותולה בפרעון מה שלותה כלומר ולמה תהיה ידה על העליונה תבוא אליו בתחילה ואח"כ יפרע מה שלוותה."במקרה דנן לא ציינה האישה במה העליב אותה בעלה ואין אנו יודעים איזו עילה מצאה לצערו ולמרוד בו. במקום אחר טענה האישה טענה שונה מטענת העלבון והיא כי יצאה מחדר שינה ברגע שפתח את תיק תביעת הגירושין. אמינותה של האישה מוטלת אפוא בספק.
"הנתבע נהנה הלכה למעשה מחיי נוחות ומותרות תוך שהוא פוגע באשתו, לא מעריך את כל שעשתה עבורו ועבור ילדיהם...לא ניתן להתכחש לעובדה כי התובעת שאהבה את בעלה קיוותה כי יתרצה ויעתר לבקשותיה לקבל טיפול נפשי יתמסר לשינוי ויהיה אב מסור אולם לאור סירוביו העקשים ניסתה להתעלם מהפגמים עד הגיעו מים עד נפש (הדגשה לא במקור)."בתביעה ליישוב סכסוך כתבה האישה:
"למצער חיי הנישואין עלו על שרטון עקב התנהגותו של הבעל..."עוד מוסיף הבעל וטוען כי האישה יחד עמו הודיעו לילדים על גירושיהם. דבריה כי זה היה רצונו ומשום כך עשתה זאת אינם מתקבלים על הדעת כאשר ואם האישה חפצה בשלום עוד היום כדבריה.
"אבקש חד משמעית להתגרש ממנו, הפסקתי לאהוב אותה לפני כמה שנים, היא שונאת אותי, שונאת את משפחתי. איננו מקימים יחסים כבר שנתיים, אין בינינו שום קשר, לא מחליפים מילה כמה חודשים, הסכמנו השנה ללכת לגישור פרטי לגירושין, מה שהאשה מנסה להטעות את כב', והיא כותבת "גישור" ולא כותבת איזה גישור, זה בשביל להטעות, הלכנו במטרה להתגרש..."כך שהרצון בגירושין החל מבחינת מה שנראה על פניו ולכאורה בבעל וביוזמתו. הטענה שהאישה היתה חפצה בגירושין בתחילה לא הוכחה. מנגד האישה עזבה את חדר השינה לפי הודאתה, לטענותיה הסותרות – עקב שהעליב אותה או בשל פתיחת התיק בביה"ד באמצע הגישור. האישה כאמור פתחה תביעה רכושית לחלוקה לא שיוויונית ולא רק לשמירת זכויותיה.
"בין הצדדים יש פער בכושר ההשתכרות ולכן יש להורות על חלוקה לא שוויונית..."כך גם בתביעה הרכושית עצמה בכותרתה מלבד "שמירת זכויות" כתבה והוסיפה:
"וחלוקת רכוש באופן לא שווה."וגם בגוף התביעה שבה ותובעת:
"ולכן יש להורות על חלוקה לא שוויונית."האישה פתחה תיק לשלום בית רק חודשיים אחר פתיחת תביעת הגירושין השנייה. הצדדים הודיעו לילדיהם על הגירושין. לדברי האישה – "כי הוא רצה בכך". הצדדים הלכו לגישור למטרת גירושין לפי הודאתה בעצמה. "זרמתי איתו". לא רק זאת אלא שהמגשרת הכינה טיוטת גירושין על פי הודאת האישה. לדברי האישה בדיון – "היתה טיוטה והמגשרת קרעה אותה. זה קרוע אין טיוטה."
"כשהבעל והאשה שניהם מורדים זה בזה, כופין או על כל פנים מחייבים את הבעל לגרשה."עוד הוסיפו שם (עמ' 95):
"הואיל וכאמור אף הוא אינו חפץ בשלום בית ואף הוא מורד בה, אם כן מן הדין הוא חייב לגרשה, וכמו שהבאנו מדברי רבנו ירוחם שבכגון זה כופין אותו לגרשה, ואף אם לא נגיע לידי מדה זו של כפייה, מכל מקום יש לחייבו לגרשה, וכל כהאי גוונא כבר פסק הרמ"א (אבה"ע סימן קנד סכ"א בהגהה) וז"ל: "ובכל מקום דאיכא פלוגתא אם כופין או לא, אע"ג דאין כופין לגרש, מ"מ כופין אותו ליתן כתובה מיד."יצוין כי הפסיקה היא כי האשה אינה זכאית לעכב את סידור הגט בנסיבות אלו, כשהעמדה הברורה של שני בני הזוג היא שאין כל אופציה לשלום בית. אין מקום לטענה שאין לחייב את האשה בגט מאחר שהמצב הנוכחי אירע בעטיו של הבעל וכו'. ככל שהדבר נוגע לחיוב הגירושין, טענה זו אינה מתקבלת, מאחר ולמעשה כעת שני בני הזוג בפירוד ממושך ואינם רוצים זה בזה, וזו עילה מספקת לפסיקת חיוב הגירושין על בן הזוג המעכב את הגירושין, גם בלא להגדירו כמורד.
"כפי שכתבנו לענין חיוב גט לפי דינא דרבנו ירוחם, אין הבדל מי הראשון שהתחיל לטעון שרצונו להתגרש, וכמו"כ אין הבדל בסיבת מי המצב שכיום אין צד רוצה את משנהו, והעיקר תלוי אם כיום יש עיגון או לא, דהיינו אם המצב שבפנינו הוא שהבעל לא מעוניין באשה כלל אף אם האשה תרצה לחזור אליו, או לחילופין, כיום המצב הוא שאין האשה מעוניינת בבעל אף אם הבעל ירצה לחזור אליה, זהו מצב שכיום שני הצדדים מעוגנים, ולכן יש לחייב בגט כל צד המעכב את הגירושין, ללא קשר מי גרם למצב הקיים, היות ואין זכות לכל צד לעגן את משנהו."נפסק
הרב מיכאל עמוס – אב"ד | הרב אריאל ינאי |
הרב מיכאל עמוס – אב"ד | הרב שניאור פרדס | הרב אריאל ינאי |