ב"ה
בית הדין הרבני האזורי טבריה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אוריאל לביא הרב חיים בזק הרב יוסף יגודה |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 849715/3 | |
תאריך: |
י"ב בניסן התשע"ה
01/04/2015 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד רחל ממאן | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד טל איטקין | |||
הנדון: | הסכם גירושין, כתובה | |||
נושא הדיון: | האם יכולה אישה לחזור בה קודם הגט מוויתור על כתובה שנעשה בהסכם שקיבל תוקף של פסק-דין |
(א) הסכם ממון טעון אישור בית המשפט לעניני משפחה (להלן – בית המשפט) או בית הדין הדתי שלו סמכות השיפוט בענייני נישואין וגירושין של בני הזוג (להלן – בית הדין), וכן טעון שינוי של הסכם כזה אישור כאמור.הסכם גירושין המאושר בבית הדין אינו דבר של מה בכך, שבהפרחת טענות כגון "לא התכוונתי", יהיה ניתן לבטלו כלא היה. רצון הצדדים נבדק, ונתינת התוקף על ידי הערכאה השיפוטית נותנת להסכם משנה תוקף. כל טענה לביטולו, חייבת להיבחן היטב, בטרם יינקט צעד כה משמעותי, כביטולו.
(ב) האישור לא יינתן אלא לאחר שנוכח בית המשפט או בית הדין, שבני הזוג עשו את ההסכם או את השינוי בהסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ואת תוצאותיו.
נקדים לבאר את יסוד מעמדו ההלכתי של הסכם גירושין חתום שאושר בבית הדין. מעמדו מיוסד על ההלכה הקובעת – "סיטומתא קניא", דהיינו, המנהג הרווח לתת תוקף להסכם מסוג זה – מחייב. עיין פד"ר כרך ג' עמודים 363 – 368 פד"ר כרך ד' עמ' 198 ועמ' 289 וכרך ה' עמ' 259 ועמ' 311 בכרך ח' עמודים 47 – 54, וכרך ט' עמ' 228 ושם צוינו המקורות באחרונים לכך.בנוסף נציין לדברי הגמרא במסכת קידושין דף כו עמוד א' ביחס לקנין כסף המועיל לקניית קרקע:
"אמר רב: לא שנו אלא במקום שאין כותבין את השטר, אבל במקום שכותבין את השטר לא קנה".ופרש רש"י: לא קנה: "דכיון דרגילין בהכי, לא סמכא דעתיה דלוקח עד דנקיט שטרא, ועיקר דעתו לקנות על השטר הוא."
"המנהג הוא שכל זוג המתגרש לא סומך דעתו על הסכם גירושין עד שביה"ד יאשר אותו ויתן לו תוקף של פס"ד. לכן הסכם שלא הובא לביה"ד לאשרו אין לו תוקף אפילו לא מטעם סיטומתא כי מנהג הסוחרים הוא להביא הסכם לאישורו של ביה"ד."מן האמור בסעיף 2 (א) בחוק יחסי ממון הנזכר לעיל עולה, שלאחר שאושר ההסכם, ביטולו טעון אישור בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, דבר שלא נעשה במקרה זה קודם לגירושין. על כן אף אם הצדדים חזרו לשלום בית אין ההסכם בטל מאליו, ובהעדר פסיקה לביטול ההסכם, ההסכם שריר וקיים. ונקודה זו הובהרה בפסק הדין (תיק מס' 605964/3) הנזכר.
"למען הסר ספק האישה מצהירה בזה כי מתחייבת לוותר על כתובתה וכי היא מאשרת כי היא תוותר על כתובתה בפועל במסגרת הליכי הגירושין.מלשון סעיף זה "מתחייבת לוותר", משמע שקיימת התחייבות עתידית לוותר על הכתובה אך לא ויתור מעכשיו, מעת החתימה על ההסכם. גם הסיפא של המשפט, העוסק בכתובה, מתייחס לוויתור עתידי, וכי המועד יהיה בעת הליכי הגירושין.
הצדדים מסכימים ומצהירים בזה כי עם חתימתם על הסכם זה לא תהיינה להם עוד כל תביעות מכל מין וסוג איש כלפי משנהו, וכי האמור בהסכם זה מהווה הסדר סופי ומוחלט של כל תביעות בני הזוג, זכויותיהם וחובותיהם זה כלפי זה."
השיב מי שקנו מידו שיחזיר לראובן כל זכיות שיש לו עליו גם שיעשה לו שטר מחילה הוא ואשתו. מי הוי קנין דברים או לא?דברי הרשב"א יתבארו כדלהלן, לסוברים שקנין אתן מועיל, היינו: "... כאלו קנו מידו בחיוב אותו סך". למרות שהקנין אינו מתייחס לחפץ, הוא מועיל כי הוא מתייחס אל חיוב נפשו של האדם בחוב הממוני, האדם משעבד את עצמו. כך נתבאר בתשובה אחרת של הרשב"א (חלק א' סי' אלף קמב) "...דכל שקנו...אף על פי שלא אמר בלשון חיוב חייב, דקנין מילתא אלימתא היא ומתקן הענין וכאלו מחייב עצמו באותו דבר שאמר ליתן."
והשיב זה מחלוקת בין הגאונים ז"ל יש מהם שאמרו דכל בלשון עתיד שאעשה כך או אתן כך הוי קנין דברים עד שקנו מידם ברוחות ויש מי שאמר שכל האומר אתן כך וכך לא קנין דברים הוא אלא הרי הוא כאלו קנו מידו בחיוב אותו סך ואין קנין דברים אלא באומר אחלוק עמך שאלו דברים בעלמא וכך אנו עושין מעשה בכל יום בפסקי הנדוני' שקונין מפלוני שיתן לפלוני כך וכך זהובים בנדונית בתו. ומחלוקת זה בספר העיטור בקנין. והילכך כל שקנו מידו שיחזור כל זכיות שיש לו בזה לאו קנין דברים הוא אבל במה שקנו מידו שיעשה לו הוא ואשתו שטר מחילה נראה שלא עשה ולא כלום... שאם קונין מזה שיעשה הוא מחילה לא עשה ולא כלום שזה קנין דברים בעלמא הוא שאין מחילה אלא סילוק שעבוד ואם קנו מידו שיסלק לאחר זמן שעבוד שיש עליו אין זה אלא דברים בעלמא ולא עשה ולא כלום.
מי שקנו ממנו שיעשה שטר מחילה לחבירו, הוי קנין דברים, דשטר מחילה אינו אלא סילוק בעלמא. אבל אי קנו ממנו להחזיר לחבירו כל זכיותיו שיש לו עליו, לא הוי קנין דברים.ועיין שם בט"ז שהסיק שדברי הרמ"א האלו הם להלכה שכן פסק הרשב"א. ועיין עוד מה שהעיר על דברי סמ"ע (חושן משפט סי' יב סק"כ) שכתב שקנה מידו לוותר ולמחול מה שבידו, מועיל, ודחה את דברי הסמ"ע, והסכימו עמו אורים ותומים ונתיבות המשפט, עיין פתחי תשובה (שם ס"ק יג).
"ואפשר שלזה נתכוין הנ"י במ"ש בשם הרא"ה בפי' מחול לך דהכא כגון דאמר לו תובע לנתבע הרי עלי לעשות מתביעה זו בכל מה שיאמרו כו', דלשון זה משמע שיתחייב לעשות המחילה אחר גמר דין, ומשום הכי ס"ל לרבי מאיר דיכול לחזור בו אפילו אחר גמר דין כיון דעדיין לא מחל בהדיא רק שהתחייב למחול אח"כ, ולרבנן מחויב למחול אח"כ או דממילא מחול אח"כ. ולפי האמת ה"ה אם אמר בהדיא מחול לך, יכול לחזור בו לפני ג"ד דכיון שאמר שמוחל לו מה שיאמר אבא, א"כ משמע ג"כ שימחול אח"כ לא שמוחל מעכשיו, ומש"ה יכול לחזור בו לפני ג"ד. ולא דמי למחילה על תנאי, דהתם המחילה היא מעכשיו רק שתלויה בקיום התנאי, או אפילו אין המחילה מעכשיו אלא שדעתו למחול ושיתקיים התנאי. משא"כ הכא דאדרבה סובר שיזכו אותו כנ"ל. ומ"מ אפשר וקרוב הדבר לומר דאם אמר בפי' הריני מוחל לך מעכשיו אם יזכוך אבא שאין יכול לחזור בו אפי' לפני ג"ד, דמחילה במעכשיו לא גריעא מקנין שזהו ק"ס וזהו קנין חזקה בגוף הדבר מעכשיו."לפי דרכו של הצמח צדק, אם קיימת התחייבות למחול במועד עתידי, ההתחייבות מועילה, אך יכול לחזור בו קודם שהגיע המועד. אך אם המחילה היא מעכשיו ותלויה בקיום התנאי אינו יכול לחזור אם יתקיים התנאי. כגון: מחילה מעכשיו המותנית בסידור הגט אינה יכולה לחזור ובלבד שיוסדר גט במועד שנקבע. בהתאם לכך, יתכן כי בדרך כלל ביחס לכתובה, שקיימת חובה שלא לדור עם אשתו ללא כתובה, בסתמא המחילה אינה מעכשיו ובתנאי שיוסדר גט, שאם כן יתברר למפרע ששהתה עמו בלא כתובה. ובנידון זה בהסכם הגירושין הדברים נכתבו בפירוש, שהכתובה תימחל רק במועד הגירושין.
המנהג הפשוט, כשהאיש והאשה מתקשרים מתוך קטטה להפריד זיווגם שקונים מיד האשה למחול במקצת הכתובה או בכולה, ובה שעתא קונים מהבעל לתת גט לזמן המיועד, ואחר כך הוא מחזירה ועושים שלום ביניהם ואין חוששים לחדש כתובה אחרת... ונראה דטעם המנהג שכאילו התנה שאינה מוחלת הכתובה אלא על מנת להתגרש דאם לא כן שמא יחזור הבעל מלגרש ונמצאת העלובה קירחת מכאן ומכאן, ואומדנא דמוכח ואנן סהדי שלא נעשית המחילה אלא על מנת להתגרש, ואין הכתובה מתבטלת עד שעת הגרושין.אך כאשר ניסוח הוויתור על הכתובה הוא כאמור לעיל: "האישה מצהירה בזה כי מתחייבת לוותר על כתובתה וכי היא מאשרת כי היא תוותר על כתובתה בפועל במסגרת הליכי הגירושין" – כאמור, יש מקום לומר שבטרם סודר הגט, האשה יכולה לחזור בה ממחילת הכתובה.
"מדינא ודאי באומר לו אני מוחל לך ע"מ שתתן לי חפץ פלוני דאינו יכול לחזור דתנאי מילתא אחריתא... עיין שם. וכן כתב שם בחה"מ דלא אמרינן מחילה א"צ קנין אלא היכא דנחית ע"ד מחילה וה"ה כשמוחל על תנאי שתעשה דבר פלוני."אולם מספר משפטי שמואל סי' ס"ו כתבו, וז"ל:
...אמנם לע"ד נראה שלשון מחילה זו שאומרים שאמר להם שאם יתנו לו... ימחול להם השאר אינו לשון שבו יהי' החוב מחול... הרי אין לשון זה גמור...ומתוך כך העלו שמחילה בתנאי בלא קנין יכול לחזור בו כיוון שלא נגמר הענין.
אכן נראה דיש הבדל בין אם המחילה היא מעכשיו אלא שעשה תנאי, בזה אינו יכול לחזור בו אם השני רוצה לקיים התנאי, וכמש"כ הגר"י מקוטנא הנ"ל עיין שם. אבל בנדון המשפטי שמואל המחילה לא היה מעכשיו אלא בשעת קיום התנאי, ולכן הוא יכול לחזור בו לפני שקוים התנאי.גם בספר מחנה אפרים (הלכות מכירה – דיני אסמכתא סי' ו' בסופו) בבואו לבאר את לשון הרמב"ם (הלכות מכירה פרק יא הלכה יח) בתיקון חכמי ספרד להקנות באסמכתא, שכתב בלשון זו: "...הרי החוב זה מחול לו מעכשיו..." כתב לבאר דבריו, וז"ל: "ומה שהוצרך לומר שיהא החוב מחול מעכשיו, נראה דהיינו טעמא כדי שלא יוכל לחזור בו לומר איני רוצה למחול." דהיינו, במחילה מותנית אם אין המחילה מעכשיו, יכול לחזור בו.
הצדדים מסכימים ומצהירים בזה כי עם חתימתם על הסכם זה לא תהיינה להם עוד כל תביעות מכל מין וסוג איש כלפי משנהו, וכי האמור בהסכם זה מהווה הסדר סופי ומוחלט של כל תביעות בני הזוג, זכויותיהם וחובותיהם זה כלפי זה.תשובת טענה זו היא, שהסדרת הכתובה המופיעה בסעיף זה אינה נכללת בהעדר התביעות ולגביה חל מה שנכתב באותו סעיף עצמו שהאשה התחייבה לוויתור עתידי על הכתובה. לכן על פי "האמור בהסכם זה" שאין בו ויתור על הכתובה אלא התחייבות לוותר, עקב חזרת האשה מהסכמתה לביצוע הוויתור בטרם המועד שבו המחילה נכנסה לתוקף, זכות המוקנית לה על פי ניסוח ההסכם, כמבואר לעיל, הרי בעת הגירושין שטר הכתובה בעינו עומד.
"בית דין שחתכו את הדין וכתבו איש פלוני אתה חייב ליתן לזה כך וכך אינו נשמט, שזה כגבוי הוא וכאילו בא לידו ואינו כמלוה."ובפירוש המשנה לרמב"ם מסכת שביעית (שם) כתב:
"וכל מעשה בית דין, ביארו בתלמוד שהם פסקי הדינים, והוא שיאמר הדיין איש פלוני אתה חייב ליתן לזה כך וכך, אותו הממון אינו נשמט, כי משחייבו השופט לשלמו הרי הוא כאלו קבלו בעליו, ואינו חוב לפי שכבר ציוהו השופט לשלמו."והנה בשולחן ערוך חושן משפט סי' סז סעיף ח' כתב:
"תבעו ממון וכפר, והביא עדים וחייבוהו בית דין וכתבו לו פסק דין, הוי כגבוי ואינו משמט."לכאורה משמע, דוקא כשתבעו ממון וכפר ואח"כ פסקו בית הדין, אך להלן מש"כ בתשובת מהרי"ט חלק ב' חו"מ סימן קיד:
"ומטעם גזר דין נמי יפה כחו של לוי, דמשעמד בדין על מה שלקח מדמי השותפות חייבוהו בית דין, הו"ל כגבוי ביד בית דין. ומה שפי' רבינו שמשון גזרי דינין כגון תובע מחבירו וכפר לו, לפי מה שחלק הוא ז"ל לבסוף בין כתבו פסק ללא כתבו דההיא דמלוה שנעשית כפרנית משמטת מיירי בלא כתבו, נמצא שהכפירה אינה מעלה ולא מורדת אלא כפירה אורחא דמילתא נקט לפרושי גזרי דינין, (שגם) [שאם] בעל דינו מודה לו מה שייך גזירת בית דין, וה"ה אם לא כפר אלא שהיה רוצה להפטר בשום טענה... וכן נראה מתשובת הרא"ש בסוף כלל פ"ו שכתב וכן התובע את חבירו לדין וכתבו לו בית דין פס"ד אין משמטין כדתנן וכל מעשה בית דין אין משמטין ומפרש בירושלמי גזרי דינין כגון התובע את חבירו ממון וכפר לו והביא עדים וחייבוהו בית דין וכתבו לו פסק דין אז הוי כגבוי ואינו משמט ע"כ, וממה שכתב בתחילת הלשון התובע את חבירו לדין וכתבו לו פסק דין משמע דאין צריך כפירה, אלא כשתבעו לפני ב"ד לבד. ומה שהוצרך לומר וכפר בו וכו' לפרושי גזרי דינין ולומר דלא חשיב כפרנית שנעשת מלוה דמשמטת דכיון דכתבו לו פ"ד הו"ל כגבוי כמ"ש שם."ועיין בספר פנים למשפט על חו"מ סי' סז סעיף ח', שלפי דרכו של מהרי"ט אין מחלוקת ראשונים ומש"כ הרא"ש בתשובה (והשו"ע בעקבותיו) תביעה וכפירה, לאו דוקא, אלא אורחא דמילתא נקט.
"נראה שאם ניתן פסק דין לחייב את הבעל במזונות האשה, ועבר זמן מה ולא שילם, וכעת בא וטוען שהיא עובדת ופונה בבקשה לביה"ד לאפשר לו להביא עדים להפקיע חיובו למזונות האשה בטענת: מעשה ידיה לבעלה, וביום שהוזמנו העדים לא הופיעה האשה מאיזה סיבה שהיא, נראה שאין לקבל עדות העדים שלא בפניה... והרי פסק דין שניתן ע"י בית דין אלים טפי משטר, שהרי כתב הרמב"ם (בפ"ט מהלכות שמטה ויובל ה"ו), שביעית משמטת את המלוה, ואפילו מלוה בשטר שיש בו אחריות נכסים ה"ז משמט. וכ"פ הטוש"ע (סי' סז ס"ב). וכתב הרמב"ם (שם הט"ו), ב"ד שחתכו את הדין וכתבו בפס"ד פלוני חייב ליתן מנה לפלוני אינו נשמט, שזהו כגבוי, וכאילו בא לידו, ואינו כמלוה. עכ"ל. וכן פסק הטוש"ע (סי' סז ס"ח). ע"ש. וכיון דעדיף הפס"ד משטר, ודאי דלא חשיב כבא להפטר אלא כבא להוציא. ועיין בב"מ (יז:) דכל מעשה ב"ד כמאן דנקיט שטרא בידיה דמי. ועיין בב"י ובבד"ה (סי' לט) דנקטינן כסברת הרי"ף והרמב"ם שאם יש ביד המלוה פס"ד אין הלוה נאמן לומר פרעתי. (וכן פסק בשו"ת הרשב"ץ ח"א סי' קעג). וכ"פ בש"ע (סי' לט ס"י). ובש"ך שם האריך בדעת הראשונים בזה. ועיין בערך השלחן ובספר פנים במשפט שם. ובשו"ת רב פעלים ח"ב (חאה"ע סי' י) ע"ש. ולכן נראה שאין לקבל עדות שלא בפני האשה, להפקיע חיוב המזונות שנתחייב בהם הבעל ע"י פס"ד של בית הדין."הרי שלאחר שבית הדין פסק לחייב את הבעל במזונות אשתו, מכאן ואילך כשהבעל מבקש לפוטרו מחובתו למזונות, אין זה כדיון לפטור את החייב, אלא דיון להפקיע זכות מהאשה. דהיינו פסק הדין יצר מציאות חדשה שהאשה תפוסה בזכותה למזונות, דבר שלא היה קיים בטרם ניתן פסק הדין.
"דזה הוי נמי מכח תקנת פרוזבול, דאם כתבו לו הפסק דין עשהו חז"ל כאילו עשה פרוזבול, אבל מדין תורה ודאי לא הוי כגבוי אף על ידי פסק דין, ולכן יכול למחול, וזה ברור."דהיינו לפי דרכו של מהרש"ק ז"ל, הלכה זו שפסק דין כגבוי דמי, היא הלכה יחודית בהלכות שמיטת כספים בלבד, ואין ללמוד ממנה לשאר דיני ממונות, ולפי דרכו מועילה מחילה על זכות שזכה בפסק דין, ודין מחילה זו כמחילה בעלמא שאינה צריכה קנין.
"אדרבא מוכח מכאן לכאורה איפכא, דאם איתא דיכול לומר פרעתי, הרי הוא מחוסר גוביינא טובא, ודמי למלוה על פה ואמאי אינו נשמט, וא"כ גם מדברי הסמ"ג בהלכות שמיטה [ל"ת ר"ע] והברטנורה פ"י דשביעית [מ"ב] שכתבו שם כהרמב"ם, מוכח דס"ל דעל פסק דין אינו נאמן לומר פרעתי", עכ"ל.אילו סבר הש"ך כדעת חכמת שלמה, לא היה מקום להביא ראיה מהלכות שמיטת כספים להלכות טוען ונטען.
"והצרפתים תירצו דהכא בשטר מקויים עסקינן ואתי מלוה שני למגבי בהאי שטרא מכח ב"ד ומדרבי נתן, וכגון דאתו לבי דינא מקמי דלימא דהאי שטרא אמנה הוא, וכיון דמצווין ב"ד להוציא מידו לתת לזה כמאן דמפיק ממונא מיניה דאמי, ואי בעי האי מלוה מריה דשטרא למחול ללוה לא מצי מחיל, כדאמרינן גבי פרוזבול דאינו משמט, דכללא הוא דכל מילתא דרמיא אבי דינא כמאן דנקט משכון דאמי", עכ"ל.וכן הוא בשטמ"ק במסכת כתובות דף יט ע"א בשם חי' הרמב"ן. ועיין בש"ך סי' פו ס"ק יב שהביא מדברי ספר התרומות ונקט בשיטתו שבלא פסק דין מבית דין אין שעבודא דרבי נתן, עכ"פ גם לפי דרכו חזינן בספר התרומות שפסק הדין שהורה שמוציאין מזה ונותנין לזה מדרבי נתן קבע מציאות שהחוב כבר כגבוי למלוה השני, ועקב פסק הדין המלוה הראשון כבר אינו יכול למחול, מפני שהממון נידון כגבוי אצל המלוה השני הזוכה, ודלא כחכמת שלמה.
"פירוש במחול לך ותפיס שטרא ס"ל להר"ר ישעיה דהלכה כבית שמאי (יבמות לח ב) דשטר העומד לגבות כגבוי דמי כדעת רוב פוסקים וחשיב התובע מוחזק ודינו כאתן לך."אמנם בש"ך ס"ק יז תמה על הב"ח, וכתב:
"ודבריו תמוהין, דהא לא קי"ל כבית שמאי כדמוכח בש"ס ס"פ כל הנשבעין וכ"פ כל הפוסקים."אך כבר באר בקצות החושן סק"א:
"דטעמא דמחילה ותפס שטרא לא מהני היינו משום דכל העומד לגבות כגבוי דמי, ואף על גב דאנן קי"ל דלא כבית שמאי (סוטה כה, א) דאמרי כל העומד לגבות כגבוי, אפילו הכי חזינן דשטרא לכמה מילי הוי כגבוי, דהא מגו להוציא לא אמרינן ובשטר כיון דנכסים משועבדים בשטר אמרינן מגו להוציא, (עיין לקמן סימן פ"ב סק"י) וכבר עמד בזה בעל כנסת הגדולה סימן פ"ב (הגה"ט אות נ"ז) ומיישב באיזה ענין הוא כגבוי ובאיזה ענין לא הוי כגבוי, ע"ש שהעלה דבספק לבד לא הוי כגבוי אבל בשטר ברור הוי כגבוי וע"ש."ובספר נודע ביהודה מהדורא תניינא חלק חו"מ סי' לב כתב בשיטת רבינו ישעיה:
"לפי מה שמפרש הב"ח טעמו שסובר כב"ש דשטר העומד לגבות כגבוי דמי, ואף שהש"ך בסימן י"ב הקשה עליו שהרי הלכה כב"ה, נלע"ד בשלמא גבי כתובה כגון מתו בעליהן עד שלא שתו שכבר נולד הספק בחיי בעלה, בזה סברי ב"ה דלא אמרינן כגבוי שהרי אפילו קודם שנסתרה אינה עומדת לגבות בודאי, כי שמא תמות, וכן בנפל הבית עליו ועל מורישו לא אמרינן לגבי בע"ח שלו שטר העומד לגבות שהרי אינו עומד לגבות מנכסים הללו בודאי, כי שמא הוא ימות קודם מורישו. וכן גבי מת לוה בחיי מלוה תיכף כשמת לוה אינו עומד לגבות בודאי כי שמא לא ישבע, בכל הני סברי ב"ה דלאו כגבוי וב"ש סברי אפילו בספק ג"כ כגבוי, עיין היטב ביבמות דף ל"ח ובכתובות דף פ"א ובשבועות דף מ"ח, אבל שטר שביד מלוה לגבי נכסי הלוה עצמו שעומד בודאי לגבות מנכסים הללו כאלו הם ברשות המלוה ובזה סובר הר"ר ישעי' דגם ב"ה מודו דכגבוי ולכך לא יועיל מחילה בלא קנין שכבר הם ברשות המלוה."הדיון הנזכר מתייחס לחוב בשטר בלבד, שיש לדון בו אימתי כגבוי, ושלא תועיל מחילה בלא קנין, אך ביחס לפסק דין שנקטינן להלכה שהוא כגבוי דמי, וכמבואר לעיל, לכו"ע לא מועילה מחילה אלא באמצעות קניין.
"אבל הגבו בית דין דהיינו שכתבו פסק דין דהלוה ישלם ללוקח, פשיטא דאם אח"כ פרע למוכר חייב לפרוע פעם אחרת ללוקח שכבר נתחייב ללוקח בבית דין מדרבי נתן כדלקמן בסימן פ"ו."אך הש"ך ס"ק נח חלק על הב"ח וכתב:
"אפילו כתבו לו בית דין פסק דין שמחויב הוא לשלם ללוקח יכול למחול, וטעמא, דפסק דינם אינו אלא שמחויב לשלם לו כל זמן שהשטר בתקפו, אבל כל שנמחל השטר, על זה אין יכולים לפסוק, שאין בכחם לעקור דין ודת תורתינו, ואם כן כיון שכתבתי לקמן ס"ק (ס"א) [ס"ב] דטעם סברא זו משום דכיון דפרע לו נמחל השטר ואין לך מחילה גדולה מזו, וכמו שכתב ג"כ הב"ח גופיה מפני שמחל המלוה שעבוד השטר באותו פרעון כו', א"כ ה"ה הכא אף שעבר ציווי ב"ד ופסק דינם שכתבו לו, מ"מ כיון דנמחל השטר שוב אין ללוקח עליו כלום."בספר אמרי בינה דיני הלואה סי' סג אות ל' חיזק את שיטת הב"ח עפ"י הדרך הנזכרת שבאמצעות פסק הדין החוב נחשב כגבוי, וכתב:
"ובש"מ כתובות סוגיא דשטר אמנה כתב משם חכמי הצרפתים ליישב הקושיא דיהיה נאמן אמנה במגו דא"ב מחיל להסוברים דגם בשעבודא דר"נ יכול למחול וז"ל כגון שתובע מלוה השני ללוה מדר"נ והעמידוהו בדין ונתחייב לו ממון ואחר כך בא בעל השטר ואמר אמנה הוא זה כיון דעמד בדין שוב אינו יכול למחול דכל מלתא דב"ד כמאן דגבי דמי כדאמר לענין פרוזבול הרי דאפילו בהעמדה בדין לבד נשתעבד לו וניתק כח המלוה מכל ושוב לא מהני מחילה אף להסוברים דמטעם שדר"נ יכול למחול. ואם כן עכ"פ במכירת שטר לא מבעי להסוברים דמטעם דמכירת שטרות דרבנן הוא ולכך יכול למחול זה הכל קודם העמדה בדין, אבל אם כבר עשאו מעשה ב"ד וכתבו פסק דין ליד הלוקח כמאן דגבי דמי ונתק כח המלוה המוכר לגמרי. אלא אף להסוברים דמכירת שטרות מן התורה ורק שעבוד הגוף נשאר אצל המוכר, וכשמוחל שעבוד הגוף נפקע השעבוד נכסי ממילא, מ"מ כיון דכבר יצא חייב להלוה לשלם להלוקח י"ל דאף גופו נתחייב... אבל לעולם כשמטי זמנו ותובע לב"ד וחייבהו ב"ד ומסרו לו פס"ד י"ל דאינו יכול למחול. ומה שכתב דאינו יכול הב"ד לעקור דין תורה י"ל דאין זה עקירת דבר כיון דהדין הוא כן לחייבו לשלם הם אמרו דיכול למחול אף אחר קנין והם אמרו דמעשה ב"ד לחייבו שוב מחיוב לגמרי וניתק כל כחו דהמוכר."אך בסיום דבריו כתב האמרי בינה: "אולם כל האחרונים הסכימו לדברי הש"ך ומי יבא אחריהם."
הרב אוריאל לביא – אב"ד | הרב חיים בזק | הרב יוסף יגודה |