ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ציון בוארון הרב א' אהרן כץ הרב מיכאל עמוס |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 962400/1 | |
תאריך: |
י"ט באלול תשע"ד
14/9/2014 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד יהושע זילבר | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד מיכאל אופיר | |||
הנדון: | הסכם גירושין | |||
נושא הדיון: | חזרה מהסכם גירושין לפני ביצוע הגט |
בדרך כלל, בהסכם גירושין נכתב "הואיל וברצון הצדדים להיפרד ע"י גט פיטורין כדמו"י, הסכימו והתנו ביניהם...". הרי שקושרים את הנכתב בהסכם לביצוע הגט, ולכן בכל הסכם גירושין יש לראות את ביצוע הגט בפועל כתנאי לקיומם של שאר הסעיפים, וכל עוד לא בוצע הגט בפועל, גם אם הצד החוזר מההסכם רצונו גם עכשיו בגירושין ומבקש לעשות שינויים בתנאי ההסכם כדי להשיג תנאים משופרים יותר, מכל מקום לא נראה שיש מקום לחייבו לבצע את ההסכם לפני מתן הגט.טענות המערער
בפד"ר כרך י' עמ 131 דנו בשאלה זו, והגר"א שפירא זצ"ל כתב בזה וז"ל שם:
"אבל בהסכם גירושין... ע"י הזכרת הגירושין הכוונה היא שזמן הביצוע של ההתחייבות חל לא בזמן חתימת ההסכם, אלא מכח אומדנא דוחים זמנה עד לביצוע הגירושין בין הצדדים... כל עיקרו של ההסכם בא להסדיר את העניינים של בני הזוג העומד להתגרש על אחר הגירושין, וכל עוד שלא התגרשו לא הגיע בכלל זמן ביצוע ההתחייבות ואין בכך התחייבות ממשית כלל לפני הגירושין, ועל כן כשמישהו מהצדדים חוזר בו מהסכמה לגירושין, אין כל מקום לדון לחייבו בחיוב הכספי שבהסכם הגירושין, שהחיוב אינו בר תוקף כלל לפני הגירושין, אלא אם כן הובהר בפירוש שההתחייבות הכספית חלה מיד, או שזה מובן מאליו שההסכם הכספי תוקפו לחול מיד."
כאשר בפועל ביצעו טרם הגירושין חלק מסעיפי ההסכם, באופן זה ההסכם כולו תקף לפני הגירושין, ואין כל צד יכול לחזור בו. וכן כתבו בפד"ר כרך ה' עמ' 210, וז"ל:
"לאחר שהאשה חתמה על הסכם גירושין בו הסכימה לקבל גט, והבעל מוכן לקיים תנאי ההסכם והאשה חוזרת בה, וכן מחלה האשה על מזונותיה ועל כתובתה מתאריך ידוע וכבר קבלה תמורת זאת כפי ההסכם, הדירה שהיא גרה בה והרהיטים שבה, מחליט בית הדין שאין לחייב את הבעל במזונות אשתו."
הרי שמסקנתם, שלאחר ביצוע חלק מההסכם טרם הגירושין אין כל צד יכול לחזור בו. אולם אם ההסכם לא בוצע כלל כל עוד לא התגרשו, יכול כל צד לחזור בו.
בפסקי הדין הנ"ל ציינו לדברי הרא"ש בתשובה (כלל יא סי' ו) ושו"ת המבי"ט (ח"ב סי' קנח) בעניין יבם שהתחייב לחלוץ, ואגב כך התחייב התחייבות ממונית, שאף אם חזר בו ואינו רוצה לחלוץ, אינו יכול לחזור בו מחלק הממון. אולם בפד"ר (כרך ה ע' 210) הסיקו שאין ללמוד משם אלא למקום שיש חיוב בגירושין, שאז הצד שעליו חל החיוב בגט אינו יכול לחזור בו מחלק הממון שבהסכם.
בנידוננו, אמנם הגענו למסקנה שיש לחייב את הצדדים בגירושין, אך אין בכך חיוב אישי על האשה, אלא קביעה מכוח המצב בין הצדדים, שברור שכיום אינם רוצים זה בזה ואין מקום לשלום בית, ויתכן שהבעל הוא שגרם לכך, וברור שאין להטיל על האשה את תוצאות המצב הזה.
מלבד כל הנ"ל, בנד"ד כאמור לדברי האשה ההסכם נחתם תחת לחץ הבעל כלפיה, ומתוך פרוטוקולי בית הדין אכן משתמע שהאשה סבלה מאד מיחסו של הבעל כלפיה וכלפי ילדיו.
בצירוף כל הנ"ל, בית הדין מחליט שהסכם הגירושין בטל והצדדים חייבים להתגרש.
לאחר הגירושין, בית הדין יקיים דיון בעניין הרכוש של הצדדים.
בית הדין רואה לנחוץ להבהיר, שהחומר שהוגש לבית הדין ע"י ב"כ הבעל, שמתוכו עולה שאין הצדדים יכולים לחזור בהם מההסכם הנדון, שם מדובר כאשר הצדדים באים לחזור מההסכם לאחר הגירושין.
מאז מתן החלטה זו עברו למעלה מחמישים יום ומסמך כזה לא הוגש על כן בית הדין נפנה לכתיבת החלטה.החלטה
על בא כח הבעל להגיש מסמכים המעדים כי הדירה בה גרים הצדדים אכן שייכת לאֵם הבעל. אם הוא זקוק לעזרת בית הדין עליו להגיש פסיקתה מתאימה.
על החלטה זו יש לענות תוך 14 יום מיום מתן החלטה זו.
"מלבד כל הנ"ל, בנד"ד כאמור לדברי האשה ההסכם נחתם תחת לחץ הבעל כלפיה, ומתוך פרוטוקולי בית הדין אכן משתמע שהאשה סבלה מאד מיחסו של הבעל כלפיה וכלפי ילדיו."על כן בית הדין לא היה צריך לקיים כל דיון בזה. מה עוד צדקו דברי בית הדין קמא כי המעיין בחוות דעת של העובדת הסוציאלית יראה שכתבה: "אבי המשפחה הוא גבר אלים ונרקומן שהינו אלים כלפי מאשתו והן כלפי ילדיו..." ובעובדה כי הבעל שהה תקופה ארוכה "בבית נועם" – הוסטל לטיפול בגברים אלימים. וכתבו שם: "חולשתו והדמוי העצמי הנמוך שלו ... נכנס למעגל האלימות, החל להגיב בתוקפנות ואלימות בעיקר כלפי אשתו..." ואף שנגמרה התקופה בה היה אמור לקבל טיפול הוצע לו להאריך את זמן הטיפול והוא הסכים ואף אחד לא חייב אותו. משמע שחלק מהזמן ששהה על דעת עצמו היה כי הבין כי אכן הוא זקוק לטיפול בגלל האלימות כלפי אשתו, כך שטענת ב"כ הבעל – "כי לא הובאה שום הוכחה לדברים אלה ועוד ידוע הכלל המשפטי הרווח בערכאת האזרחית שמאמינים לאישה בכל בנוגע לאלימות "כמשקל קל כנוצה", וכידוע הפסיקה החולשת בערכאה האזרחית היא שעל סמך טענה בעלמא מרחיקים בעל מן האישה ללא שום ראיות תומכות ואלה מן המפורסמות, קביעה והוכחה שמקומה לא ימצאנה בהלכה." – הנה אחר חוות הדעת של העו"ס ועצם שהותו של הבעל בבית נועם על דעת עצמו מוכיחה כמאה עדים כי מדובר בבעל אלים, שאם לא כן מדוע המשיך לשהות בבית נועם על דעת עצמו.
"18. עושקבנידון דידן גם אם אנו נצא מתוך הנחה כי לבעל זכות יורשים הרי האישה טוענת כי גרו שם למעלה מעשרים שנה ובנו והשקיעו שם א"כ משהו ודאי מגיע לה ולא ברור כלל מה קיבלה האישה בתמורה על ויתור ההשקעה שהשקיעו שם.
מי שהתקשר בחוזה עקב ניצול שניצל הצד השני או אחר מטעמו את מצוקת המתקשר, חולשתו השכלית או הגופנית או חוסר ניסיונו, ותנאי החוזה גרועים במידה בלתי סבירה מן המקובל, רשאי לבטל את החוזה."
בדרך כלל, בהסכם גירושין נכתב "הואיל וברצון הצדדים להיפרד ע"י גט פיטורין כדמו"י, הסכימו והתנו ביניהם...". הרי שקושרים את הנכתב בהסכם לביצוע הגט, ולכן בכל הסכם גירושין יש לראות את ביצוע הגט בפועל כתנאי לקיומם של שאר הסעיפים, וכל עוד לא בוצע הגט בפועל, גם אם הצד החוזר מההסכם רצונו גם עכשיו בגירושין ומבקש לעשות שינויים בתנאי ההסכם כדי להשיג תנאים משופרים יותר, מכל מקום לא נראה שיש מקום לחייבו לבצע את ההסכם לפני מתן הגט.סוף דבר: בית הדין דוחה את הערעור ועל הצדדים לפעול על פי פסק דין של בי"ד קמא שניתן בתאריך כ"ז באדר תשע"ג (9.3.2013).
הרב ציון בוארון | הרב א' אהרן כץ | הרב מיכאל עמוס |