ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב אברהם מייזלס הרב רפאל י. בן שמעון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1021792/1 | |
תאריך: |
י באדר התשע"ה
01/03/2015 | |||
מבקש |
פלוני ופלונית
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | הכרת אבהות / היתר נישואין | |||
נושא הדיון: | היתר נישואין לגיורת מעוברת שהרתה לחתנה לפני הגיור ומעמד הוולד |
"מי שיש לו בן מכל מקום... חוץ ממי שיש לו בן מן השפחה והנכרית."וכן הוא שם כג, א:
"בנך מן הישראלית קרוי בנך ואין בנך הבא מן העובדת כוכבים קרוי בנך."ולפיכך אין המבקש חייב בחיובים ההלכתיים של אב לבנו לעובר שייוולד.
"גר וגיורת צריכים להמתין ג' חודשים... להבחין בין זרע שנזרע בקדושה לזרע שנזרע שלא בקדושה."ומשמע שבעינן ג' חודשי הבחנה, אבל ודאי שיכול לשאתה ואע"פ שעל פי דין אינו בנו, עיין שם צח, א ועל כרחך מכיוון שהיא מעוברת עצמו, אין כאן איסור מעוברת חבירו, והדברים פשוטים ואכמ"ל.
"דאמר רבא נכרית מעוברת שנתגיירה בנה אין צריך טבילה אמאי אין צריך טבילה... שאני עובר דהיינו רביתיה."ופרש"י:
"אין צריך טבילה לשם גירות דסלקא ליה טבילה דאימיה... והכא לא קפיד בהאי חציצה דהאי ולדא דרביתיה הוא."ומבואר מדבריו שבטבילת האם מיקרי כאילו העובר טבל לשם גירות.
"גר קטן מטבילין אותו על דעת בי"ד שזכות היא לו, מעוברת שנתגיירה וטבלה אין בנה צריך טבילה."וכן פסק בשו"ע (יו"ד סימן רס"ח ס"ו):
"נכרית שנתגיירה והיא מעוברת, בנה אין צריך טבילה."ובה"ז הביא דין גר קטן וז"ל:
"גוי קטן אם יש לו אב יכול לגייר אותו. ואם אין לו אב ואמו מביאתו להתגייר, בית דין מגיירין אותו שזכות היא לו וזכין לאדם שלא בפניו. קטן שגיירו בי"ד יוכל למחות משיגדיל."והנה בסוגית הגמ' שם מבואר דהא דבעינן להך סברא דסלקא ליה טבילה מפני שהיינו רביתיה, הוא למ"ד עובר לאו ירך אמו. אבל למ"ד עובר ירך אמו, דהיינו דנחשבים גוף אחד פשיטא שמעוברת שנתגיירה, בנה אין צריך טבילה דהרי מתגייר בגירותה. וכן מבואר שם בתוד"ה אלא שהקשה: "מאי פריך מרבא הא בהדיא אית ליה דעובר ירך אמו הוא". והיינו דפשיטא ליה דלמ"ד דעובר ירך אמו סלקא גירות לולד שהרי מכיוון שלא נולד, הוא חלק מגופה ואיבר מאבריה, וכמו שהועילה הגירות לגיורת הוא הדין שתועיל לולד.
"מטבילין אותו מיד. משמע שהמילה קודם טבילה וכדאמר אין גר עד שימול ויטבול ותימה דאמר בהערל (לקמן דף עח) מעוברת שנתגיירה בנה אין צריך טבילה ואר"י דשאני התם דאכתי לא חזי למילה."ומשמע מדבריו שטבילת העובר היא טבילת גירות, לכן הקשה שהרי לא קדמתה מילה, ותירץ דכיוון דאכתי לא חזי למילה, גירות העובר תהיה בטבילה בלבד. ומשמע שבכהאי גוונא שאי אפשר למול, המילה אינה חלק מהגירות, ולפיכך מילתו תהיה מילת יהדות, מכיוון שנגמרה גירותו בטבילה. ובעובר זה ינהגו כל דיני ישראל לכשיוולד, ומסתבר שמילתו דוחה שבת.
"נתרפא מטבילין אותו מיד. תמהני למה משהין אותו, יטבילוהו תחלה ומיד ימול. ושמא מצוה למול ואחר כך לטבול, אי נמי כיון שהמילה קשה עליו, מלין אותו תחלה, כדי שאם דעתו נוקפו יפרוש, ומיהו אם טבל ואחר כך מל הרי זה גר, דלא שנא מילה וטבילה ולא שנא טבילה ומילה. תדע, דהא אמרינן לקמן בפרק הערל גיורת מעוברת שטבלה בנה אין צריך טבילה, והרי קדמה טבילה למילתו אם זכר הוא, והוה ליה למימר בתה אינה צריכה טבילה."ומדבריו משמע שגירות העובר היא גירות ככל גירות, ובנקבה נגמרת הגירות מיד ובזכר הגירות נגמרת במילה שאחר הלידה. ולסברא זו מילת עובר הגיורת לא ידחה שבת דדוקא מילת ישראל דוחה. ואולי יש לומר שבכהאי גוונא גם מילת הגיור מיקרי מילה בזמנו, ועיין ברש"י פסחים (פד, א) ד"ה ולה, ואכמ"ל. ועוד חזון למועד.
"שהטבילה כוללת עיקר גירות ולצאת מטומאת גויות וליכנס בקדושת ישראל ולפיכך צריכים לבסוף, דאפילו ליקח כלים חדשים מן הגוי צריכים טבילה וכו'."עיי"ש בדבריהם ואכמ"ל. אך עיין ברשב"א בתירוצו השני שסבר כהרמב"ן.
"אם ידעו הבית דין בשעת טבילה שהיא מעוברת הדין פשוט, אבל אם לא ידעו הבית דין שהיא מעוברת, יש לי בזה אריכות דברים, ותליא באשלי רברבי ואכמ"ל."ובביאור הדברים כתב בספר "ישרש יעקב" ביבמות (עח, א) וז"ל:
"ונראה לכאורה דתליא בהא אי פסקינן עובר ירך אמו ואף שלא ידעו הבי"ד ממילא הוי גר דהוי כאבר מאיברי אמו. אבל אי לאו ירך אמו רק משום דהוי כגר קטן דמטבילין אותו על דעת בית דין משום דזכין לאדם שלא בפניו כדאיתא בכתובות דיש אומרים דטבילת אמו סלקא ליה משום דהיינו רביתיה כדאמר הכא אם כן כל שלא ידעו הבי"ד ל"מ."ולדבריו בנידון דידן גירותו של הולד שנולד תלויה במחלוקת הנ"ל, דלמ"ד עובר ירך אמו גירות אמה עלתה לה והיא גיורת, ולמ"ד עובר לאו ירך אמו, גירות העובר הינה מדין גירות גר קטן שהביאוהו לבי"ד להתגייר ובעינן דעת הבי"ד שתהיה כוונתם לגיירו. וכאן שהבי"ד לא ידעו, לא הועילה טבילת האם לעובר ואין הוא גר.
"משכחת לה גר קטן במעוברת שהתגיירה מדאורייתא בפרק הערל... והוי גר מן התורה."וכן כתב גם בתחילה בתוס' בסנהדרין (סח, ב) ועיי"ש שבמסקנה רצו לומר ששאני דין זכין בגר קטן מדין זכייה רגיל (אך עיין בחידושי הר"ן בסנהדרין שצייר שהמציאות של גר קטן מדאורייתא היא רק במי שהתגייר אביו בגדלותו ונולד לו בן קטן עיי"ש ומשמע שלעולם לא יהיה גר קטן מדאורייתא ולענין מעוברת לא הזכיר שם).
"לכאורה קשה דאכתי למ"ד ביבמות דף ע"ח דטבילה דידיה על ידי אמו כיון דהוי רביתא לא הוי חציצה ואמאי הא מן התורה אין זכות לעובר וזה קשה אפילו לפי מה שכתב התוס' בסוף דבריהם ובפרק בן סורר דיש זכות לקטן מכל מקום הא קיימא לן המזכה לעובר לא קנה ורב הונא גופא סבירא ליה בבבא בתרא דף קמ"ב המזכה לעובר אף לכשתלד לא קנה וכיון דאמרינן לקמן דף מ"ד ובכמה דוכתיה דילפינן מקראי לענין הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה ש"מ דיש זכות לעובר מן התורה [ ואין לתמוה הא דקאמר בנה אין צריך טבילה הא בעינן מילה ואחר כך טבילה ז"א כיון דלאו בר מילה הוא בשעת עיבור הוי ליה כגר שנחתך ערלתו דלא בעינן מילה ודי בטבילה לחוד].ועיי"ש מה שהאריך בתירוצו לחלק דבכהאי גוונא מהני זכיה אף בעובר, ואכמ"ל.
ותו קשה לפי מה שכתב הרא"ש בפרק החולץ והתוספות בפרק בן סורר ראיה מכמה יונקי שדים שהיו בשעת מתן תורה וסבירא ליה לדוחק שהוצרכו לגייר אח"כ אכתי קש' דמסתמא היו בהן כמה מעוברות ולמ"ד עובר לאו ירך אמו האיך נתגיירו בשעת מתן תורה. ויותר קשה על רבי יוחנן דסבירא ליה ביבמות דף ע"ח דעובר לאו ירך אמו הוא. וס"ל נמי בב"ב דף קמ"ב ע"ב המזכה לעובר לא קנה. ואם תאמר משנתינו וכו' ומשמע שם להדיא אפילו לכשתלד לא קנה. ותו קשה לרבי יוחנן דאמר בגיטין דף כ"ג ע"ב אם הייתה עוברה זכתה לו הא רבי יוחנן סבירא ליה המזכה לעובר לא קנה.
וכן מצאתי קושיא זו בלחם משנה פ"ז מהלכות עבדים מיהו זה יש לדחות די"ל דהתם משמי' דרבי קאמר וכן צ"ל למסקנא שם דקסבר רבי עובר ירך אמו ולרבי יוחנן לא סבירא ליה הכי. מיהו קושיא ראשונה קשה דאיך משכחת לרבי יוחנן הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה ואיך נתגיירו העוברות בשעת מתן תורה. וכן קשה להלכתא לפי מה שכתב הראב"ד וכן פירש הכסף משנה דברי הרמב"ם שם דקיימא לן שעובר לאו ירך אמו וקיימא לן המזכה לעובר לא קנה כדאיתא בח"מ סימן ר"י. ומכל הלין קושיין היה נראה דמוכרחים דבר התוס' דר"פ בן סורר דזכות דגירות שאני שזוכה בעצמו ע"ש. ולפי זה הוי אפשר לדחוקי דגם בעובר כן."
"ואני תמה דנהי דעלתה ליה טבילה דאין זה חציצה משום דהיינו רביתיה מכל מקום גירות אין כאן כיון דקיימא לן עובר לאו ירך אמו הוא וקיימא לן דקטן ל"ל זכיה מה"ת אם כן מאן משוויה לגר וה' יפקח עיני העורות."ועיי"ש מה שהביא ליישב בשם בנו רבי שלמה איגר ואכ"מ.
"עכצ"ל בכוונתם דהך מ"ד דס"ל הדרשה איש אתה צריך לחזור אחריו סבירא ליה כמ"ד עובר ירך אמו וממילא מהני בנכרית מעוברת שנתגיירה טבילה ואין צריך זכין ומאן דסבירא ליה דעובר לאו ירך אמו וממילא צריך לבוא לדין זכין וזכין מדרבנן הוא ועכצ"ל דלא סבירא ליה הך דרשה דאיש אתה צריך לחזור אחריו וסבירא ליה כאידך מ"ד שם בסנהדרין ע"ש."ומשמע שדוקא למ"ד עובר ירך אמו תועיל גירות הולד מדאורייתא. אבל למ"ד עובר לאו ירך אמו לא תועיל גירות בולד, רק מדין בי"ד זכין לו ורק מדרבנן.
"בשעה שנתעברה אמה מת אביה, נמצא שלא היה לה אב משעה שנראה להקרות אב, וכשילדתה אמה מתה, ולא נראית לקרות אם."ומביאור דבריו משמע ששם אב חל בעת העיבור, דאז כלה מעשהו של האב, ושם אם מיקרי רק בשעת הלידה משום דעד הלידה היא פועלת וגומרת יצירת הולד. ולפי זה בנכרי הבא על הנכרית אף אי נימא שבעת העיבור הוי אב, הלא כשנתגיירו בין האשה בין העובר, פקעה אבהות האב לגבי העובר, דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי. ובטעם דישראל הבא על העכו"ם ועכו"ם הבא על בת ישראל שלא מיקרי אביו והולד אזיל בתרה, עיין שו"ת רמ"ע מפאנו סוף סימן קט"ז ואכ"מ.
"נתגיירה מעוברת נשתחררה מעוברת, ילדה... בכור לכהן."עיי"ש בסוגית הגמ' ומדהוי בכור ש"מ דהוי ישראל בלידתו.
"שני אחים תאומים... הייתה הורתן שלא בקדושה ולידתן בקדושה לא חולצין ולא מייבמין אבל חייבים משום אשת אח."וכתב שם רש"י:
"לא חולצין ולא מייבמין דצד יבום מן האב הוא והני אין להם אב... אבל חייבים כרת משום אשת אח מן האם שהרי היא כישראלית שילדה בנים."ומבואר דכבר בעת הלידה הוו האחים ישראלים שנולדו מישראלית ולהכי יש איסור כרת דאורייתא. ומשמע שודאי בעת הלידה הוו ישראלים.
"הנה בעיני הדבר פשוט דדברי התוס' והריטב"א שם לאחדים המה ואי דיקינן כולי האי לא תנינן. ומה שתמה על הא דנקט אין צריך טבילה ולא נקט גם מילה והאריך בזה, ומדבריו נראה דסבירא ליה דלהרמב"ן אינו נימול לשמונה גם כן. הנה באמת אם נפרש דברי הרמב"ן כפשטם המה תמוהין מאד, דהיתכן דקודם המילה הוא עודנו כעכו"ם, אם כן איך משכחת לה הא דמבואר בברייתא ביבמות דאחים שהורתם שלא בקדושה ולידתם בקדושה דחייבים משום אשת אח, והרי בעת לידתם עודם עכו"ם, וזה בודאי הך כללא דגר שנתגייר כקטן דמי (שם) הוא מעת גמר הגירות, כיון דהוא כעכו"ם לכל דבריו. (והנה כמדומה לי שזה ימים אשר הגדתי לאחד תמיהה זו הגיד לי כי ראה הקושיא באיזה ספר). אמנם נראה דבאמת גוף דברי הגמ' שם בדך עז, א תמוהים, דמקשה מרבא דאמר דמעוברת שנתגיירה בנה אין צריך טבילה, והרי הך דינא דרבא הוא משנה מפורשת (צז, ב) דאל"כ האיך משכחת לה דינא דלידתו בקדושה.ונסביר דבריו בקיצור נמרץ. דאיהו סבירא ליה שכל מי שנולד מישראלית הוא ודאי ישראל, ולהכי מכיוון שנתגיירה האם הולד שיולד לה הוא ישראל גמור, חייב במצוות, נימול לשמונה, יורש אותה וכו'. ולהכי במעוברת שנתגיירה בנה הוי ישראל ולא בעינן לדין זכין כלל, דבעצם לידתו מישראלית הוי ישראל. והא דבעינן טבילה, הוא כדי להתירו לבוא בקהל, דבגירות איכא שני עניינים: חיוב בקבלת מצוות והיתר לבוא בקהל. שבזמן הבית הוי על ידי קרבן בדווקא, אף שישראל גמור הוא, וטעמא דמילתא דבעינן טבילה שמכיוון שאביו עכו"ם יש בו טומאת עכו"ם שאסור לבוא בקהל. וכמו שבכל גר בטבילתו אזלא לה טומאת עכו"ם ומותר לבוא בקהל וה"נ בבן המעוברת. וחידש שם דבזה בעינן למעשה הטבילה ולא בעינן דעתו כלל, ולזה מהני טבילת האֵם לטבילת הבן.
... דבאמת זהו דין תורה דכל הולדות שנולדו מישראלית חלה עליהם חובות התורה, כמו בראשית מתן תורה שכל הולדות שנולדו אחרי מתן תורה אף אותם שאמותיהם היו מעוברות עמם הרי גם המה היו ישראלים גמורים. וכן גם בולד גיורת, כיון דבעת לידתו הוא נולד מישראלית כל חיובי התורה עליו. ושם לא נוכל לומר שזה גם כן משום טבילת אמם, דהרי זה בודאי דבתוך מ' יום לא מהני טבילת אמם, ומכל מקום המה ישראלים. רק הא דמחדש רבא הוא דין אחר, דאחרי שלפי המסקנא דרבא שם לעיל דף עו, א דהאיסור דלא תתחתן הוא מצד קדושה כמו פסול ממזר בישראל, ואם כן ממילא כמו בכל הפסולים אמרינן ביבמות דף עח,א להם הלך אחר פסולן, היינו דהוא פוסל את הולד, אף דהולך אחר הזכר מכל מקום לפסול אותו יכול, כן גם בעכו"ם, נהי דהולד הוא ישראל, מכל מקום הפסול דעכו"ם שהטיל בו, אף בישראל גמור יכול לפוסלו.
... דלפי מה שכתבתי, שני דברים יש בעכו"ם, האחד שפטור מהמצוות, והשנית שפסול מלבוא בקהל. והנה שני הדברים אינם תלויים זה בזה. כמו דחזינן קודם הרצאת דמים דחייב במצות ופסול לבוא בקהל (כריתות ח,ב). ומעתה נראה דכיון שכתיב להם הלך אחר פסולן והוא בכלל כל הפסולים שפוסל, ורק דבאומות הלך אחרי הזכר (קידושין סז,ב) דבהם אין פסול רק אם הוא מאומה זו או זו, כיון דכולם פסולים, אשר על כן בעכו"ם וישראלית לענין חיוב המצות אין זה שייך לומר דהעכו"ם יפסול אותו, ולזה הלך אחר הישראלית, מה שאין כן לענין לאו דלא תתחתן, העכו"ם פוסלו אף דהלך אחריה.
... רק דמכל מקום כיון דהפסול הזה הוא מצד עכו"ם ובעכו"ם גופיה אם טבל מועיל לו להכשר, גם הולד הנולד מהני לו טבילה. ואם כן לפי זה בעכו"ם הבא על הישראלית הולד ישראל לענין חיוב במצות, ולענין היתר בקהל יש בו פסול דעכו"ם עד שיטבול.
... ולפי מה שכתבתי יצא לנו לדינא דלענין נימול לשמונה אין מקום לספק בבן ישראלית מן העכו"ם, רק להתירו לבוא בקהל תלוי בפלוגתא דרברבתא אם האיסור דלא תתחתן הוא משום קדושה או לא, ומספק אסור עד שיטבול. ומעתה גם במעוברת שנתגיירה בנה הוא ישראל להתחייב במצות, אך הפסול דעכו"ם במה נפקע, וזה חידש לנו רבא דמועיל לו טבילת האם, אבל גם בלא חידושו של רבא היה ישראל גמור רק שאסור היה לו לבוא בקהל עד שיטבול, ובזה לא שייך גר שנתגייר כקטן שנולד ולזה חייב משום אשת אח.
... וגם אחרים יכולים להטבילו, דבאמת גם כל הטבילות העיקר הוא מעשה הטבילה כדמוכח מגמ' דחולין לא,ב דמדמה טבילה לשחיטה דלא בעי מעשה דידיה, אלא אם הטבילוהו אחרים גם כן מהני כמו בטבילת כלים."
"דבאמת ישראל הוא כיון דאמו מישראל ומתייחס בתרה. ויתיישב בזה גם דברי הרמב"ן דבמעוברת שנתגיירה דנעשית ישראלית גם העובר נעשה ישראל אפילו אי עובר לאו ירך אמו הוא, דמכל מקום ישראל הוא כיון דאמו ישראלית אלא שחסר לו בקדושת ישראל ועל זה מהני טבילה והמילה שיהא ישראל גמור. ובזה תתורץ קושית הגרעק"א, שאם אמו נתגיירה בעוד שהייתה מעוברת גם העובר נעשה לישראל גמור, אלא דצריכים גירות לעובר בכדי לקבל עליו קדושת ישראל, ולזה אין אנו צריכים לדעת כלל, כמו שכתב השטמ"ק דמחויב הוא להכנס תחת כנפי השכינה, ועל כן מהני גירות האם לעובר בלי זכייה ושליחות."וכן כתב גם הגר"ש שקופ בחידושי כתובות סימן י"ג:
"ולפי זה דבמעוברת שנתגיירה אין הטבילה פועלת על העובר שיעשה ישראל גמור רק שמטהרת גופו שעל ידי זה הלידה תקדשנו בקדושת ישראל. דל"ד לכל גירות שנעשה ישראל על ידי מעשה הטבילה, אבל הכא עיקר מה שנעשה ישראל הוא מפני שנולד מן אם ישראלית, ורק בלא טבילה כיון שגופו לא נטהר על ידי טבילה לא יוכל להתקדש בקדושת ישראל ע"י לידה לחוד. ומשו"ה שקיל וטרי בגמ' בענין טבילה זו למ"ד לאו ירך אמו אי הוה חציצה, ומשני דהיינו רביתיה, אבל עיקר קדושת ישראל נתהוה על ידי לידתו שנולד לאחר שנתגיירה אמו.והנה הגרנ"ט והגרש"ש לא ביארו לנו מהי מהותו של דין קדושת ישראל הנצרך בגירות, ומהי הנפק"מ להלכה, ולא כדברי ה"זכר יצחק" שביאר שהנפק"מ לענין לשאת אשה, והדברים צריכים ביאור לעת הפנאי.
ואף דלא מצאתי לע"ע גילוי לזה שיהיה הלידה מקדשתו נראה לי זה מהא דלא נזכר בפוסקים הדין במעוברת שנתגיירה שיהיה הבן יכול לחזור כשיגדל ככל גר קטן שהובא בשו"ע יו"ד סימן רס"ח סעיף ז', ואף שמצאתי אח"כ בפ"ת שהובא בשם הח"ס דבלידתו בקדושה אינו יכול למחות מטעם אחר, דכתב דגם בלידתו שלא בקדושה אם נתגיירו אבותיו עמו אינו יכול למחות, אבל מפשטות השו"ע אינו מורה כן. ולדברינו ניחא דלא שייך חזרה בכה"ג דאינו מטעם זכיה והוה רק כטבילת נדה דמהני אף בע"כ דידה."
"והנה מבואר כאן דכל שלידתן בקדושה לא מחשבא גרים, וכן מבואר במתנ' בכורות (מו,א) דאם הוא פטר רחם חייב לפדות עצמו, וכן ביבמות (עח,א) אמרינן דמצרית מעוברת שנתגיירה בנה שני, וכן מבואר בתו' כתובות (יא,א) ד"ה מטבילין, דהוא גר מן התורה ויורש את אמו, והגרע"א שם תמה מסוגיא דיבמות (עח,א) דמסקינן דהא דבנה אין צריך טבילה משום דשאני עובר דהיינו רביתיה ואם כן מבואר דלמ"ד עובר לאו ירך אמו, הוי גירות לולד עצמו. ואם כן הדין נותן דאינו אלא מדין זכין כדין גר קטן מטבילין אותו על דעת בית דין, ואי אפשר לומר כן דא"כ בדין הוא דאין להם שאר האם, וכן מצרית מעוברת שנתגיירה בדין הוא שבנה ראשון, וכש"כ מאי דאמרינן שאין גירות זה אלא מדרבנן והגדילו יכולין למחות, ואיך חייבין משום אשת אח מן התורה, וחשיב מצרי שני, וחייב בפדיון, ונראה דאפילו למ"ד עובר לאו ירך אמו היינו על ידי שהוא עובר אמו יש לו גם זכיות כגוף נפרד, אבל לכו"ע חיי אמו מחשב גם חיים לדידיה, והלכך לענין עיקר הגירות מחשב ריצוי אמו כריצוי דידיה וגירותה גירות דידיה אלא דלמ"ד שיירו משויר צריך טבילה לעצמו דכבר יש לו גוף לטבילה.ועיי"ש מה שכתב לפרש דברי הרמב"ן.
... והלכך לענין גירות מעשה אמו בעיקר הגירות חשיב גירות דידיה מן התורה, וטבילה נחשב לו לעצמו לטבילה, למ"ד שיירו משויר, ולמ"ד שיירו אינו משויר, אף לענין טבילה הוא ירך אמו, ובתערובות כח האם וכח ולד, אמרה תורה דחשיבי כנולדים בקדושה מחמת עיקר גירותן שהוא רק דאתפסינהו קדושה אמן, ויש להן אחוה מן האם, ובן מצרית מעוברת חשיב שני, וחייב בפדיון אם הוא פטר רחם, ויורש את אמו, ונראה דלולא גירות האם לא שייך כלל דין גירות בעובר, שלא אמרה תורה אלא באישים ולא בעוברים."
"ועיין מש"כ באהע"ז סימן ד' מזה, דווקא כשנתגיירה היא, אבל אי לא נתגיירה היא מצרכינן טבילה לבנה."ומבואר מדבריו שהטבילה לעובר בלבד לא מועילה, והיינו כשנוכרית טובלת לצורך גירות בנה בלבד לא מועילה הטבילה לבנה, וצריך ביאור מה טעמו, ונראה לומר שהתפארת למשה סבר שעובר ירך אמו, ולכן דווקא כשהאם טובלת מועילה טבילתה לעובר דהוי כאבר מאבריה, וראייתו הוא מאהע"ז סימן ד' ס"ד שמצרית מעוברת שנתגיירה בנה שני, ועיין בזה ביבמות עח, א, וסבירא ליה דטעמא משום שעובר ירך אמו, ולכן כשיוולד הוי שני ולא הוי גירות לולד בפני עצמו, ועיין בסוגיית הגמ' ובראשונים שם, ועיין בהגהות התפארת למשה לסעיף ז' שכתב שמעוברת שהתגיירה שמועילה טבילתה לוולד, הולד לכשיוולד לא יוכל למחות כמו כל גר קטן.
"ואף דלאחר שתתגייר ותטבול יהיה הטבילה גם להולד כדאיתא ביבמות (דף ע"ח), מ"מ למ"ד עובר לאו ירך אמו בודאי יכול להתנות שלא יהיה הטבילה לגירות לעובר, אלא דאם רצונה לגייר להעובר לא הוי חציצה דהיינו רביתיה. אלא אף למ"ד דעובר ירך אמו דנראה דל"ש להתנות בכך דאין גירות לחצי הגוף."שמעינן מדבריו דלמ"ד עובר ירך אמו, אי אפשר שהאם תתגייר, ותתנה שהגירות לא תועיל לעובר, דהוו חד גופא, ואין אפשרות לשייר בגוף, אבל למ"ד עובר לאו ירך אמו, פשיטא ליה שהנכרית יכולה להתגייר ולשייר העובר, ולומר שטובלת לגירותה וגירותה לא תהני לוולד, אלא שאם רוצה שיועיל אמרינן שטבילה מועלת לו מפני דהיינו רביתיה, והיינו שסבר דהוו שני גופין נפרדין ושתי גירויות נפרדות והוא הדין איפכא באומרת שרוצה שהולד יתגייר והיא לא תתגייר, דמועילה טבילה לעובר דהוי כהביאתו אמו הנכרית להתגייר. והוא הדין בנידון דידן שהאשה טבלה והמבקשת והבי"ד לא ידעו שהיא מעוברת, ולכן לא עלתה לו טבילה למ"ד עובר לאו ירך אמו (להנך שיטות שהבאנו), שתועיל עתה טבילה לולד לשם גירות.
"או דמיירי באמת דהאם בעת עיבורה טבלה על דעת גירות של העובר, דמהני מדאורייתא כמ"ש תוס' כתובות דף י"א. ומ"מ עדיין קשה מההיא דיבמות דף צ"ז, ב אחים תאומים (הורתן ולידתן בקדושה מייבמים), הא מ"מ בשעת ההריון היה העובר נכרי אלא דאח"כ ע"י טבילת האם נתגייר. ואולי דהברייתא ס"ל דעובר ירך אמו ובשעת העיבור לא היה שם נכרי עליו דהוא חלק מאמו ואינו בפני עצמו ובשעת לידה כבר היו ישראל כיון דאמם טבלה בשביל כן, אבל עכ"ז היה צריך לפרש דמיירי דהאם טבלה לשם גירות העובר. וגם אני מסופק אם למ"ד עובר ירך אמו מהני טבילת האם ישראלית, דעל מה יחול עתה בשעת הטבילה ענין הגירות, האם לעצמה כבר היא ישראלית והעובר עדיין אין עליו שם בפני עצמו."ומשמע מדבריו שפשיטא ליה שלמ"ד עובר לאו ירך אמו, מועלת טבילת האם לצורך גירות הולד, אלא שהסתפק למ"ד ירך אמו, אם תועיל טבילתה לגירות הולד, ועיין מש"כ לעיל בשם הזכר יצחק והחזון איש לענין מה שהסתפק רעק"א ואכ"מ. ולפיכך למ"ד עובר לאו ירך אמו ואם נסביר כהבנת האבני מילואים רעק"א והבית יעקב, שגירות העובר היא כגרות גר קטן, יש לומר לאם שתטבול עתה שנית לצורך גירות העובר ושוב יהיה דינה ככל מעוברת שהתגיירה ובי"ד הטבילוה לשם גירותה ולשם גירות הולד.
"ש"מ תלת, ש"מ גר צריך שלושה וש"מ אינו גר עד שימול ויטבול וש"מ אין מטבילין גר בלילה... אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן גר צריך ג'. משפט כתיב בה."וברש"י שם ד"ה משפט כתב:
"משפט כתיב ביה. משפט אחד יהיה לכם ולגר (במדבר טו), ואין משפט פחות מג'."וכן כתב בתוספות שם ד"ה משפט. ובתוספות ד"ה אין כתב:
"אין מטבילין גר בלילה. דמשפט כתיב ביה ואע"פ שכבר מל חשיב ליה כתחילת דין."והיינו דאף דסוף דין כשר בלילה, טבילת גירות, אף שהיא סוף התהליך נחשבת כתחילת דין ולכן צריך שתהיה ביום.
"עבדיה דרבי חייא בר אמי אטבלה לההיא עובדת כוכבים לשם אנתתא אמר רב יוסף יכילנא לאכשורי בה ובברתה בה כדרב אסי דאמר רב אסי מי לא טבלה לנדותה... ההוא דהוו קרו ליה בר ארמייתא אמר רב אסי מי לא טבלה לנדותה ההוא דהוו קרו ליה בר ארמאה אמר ריב"ל מי לא טבל לקריו."ופרש"י:
"אטבלה לשם אנתתא. לשם טבילת נדה, ולא לשם טבילת גירות. יכילנא לאכשורי בה. להיות גירות גמורה ואע"פ שלא טבלה לשם גירות ואמר לקמן (דף מ"ו) לעולם אינו גר עד שימול ויטבול, דטבילת נדה סלקא לה לשם גירות, דעובדת כוכבים לא טבלה לנדותה.ופשט הדברים מורה שאם האשה התכוונה בטבילתה לשם טבילת נדה או האיש לשם טבילת בעל קרי, מועילה טבילה זו לטבילת גירות, ואף שלא התכוונה לטבול לשם גירות. ועיין לקמן.
... בה כדרב אסי. דאמר בשמעתין ההוא דהוו קרו ליה בר ארמייתא שלא טבלה אמו לשם גירות ואמר רבי אסי מי לא טבלה לנדותה, אלמא טבילת נדה סלקא לה לשם גירות..."
"מי לא טבלה לנדותה. תימה דאמר לקמן (דף מו) דגר צריך שלושה דמשפט כתיב ביה ואפילו למאן דאמר... דבר תורה חד נמי כשר מכל מקום אין דרך נשים להביא איש עמהן בשעת הטבילה."ועיי"ש בתוספות שתירצו:
"וי"ל האי דבעינן שלשה היינו לקבלת המצוות אבל לא לטבילה אף על גב דאמרינן לקמן (דף מז) דשני ת"ח עומדים מבחוץ היינו לכתחילה דעדיף טפי."וכן כתב גם התוספות בקידושין (סב, ב) ד"ה גר.
"נ"ל דהכא מיירי כשקבלה כבר המצוות והודיעוה מצוות קלות וחמורות דאל"ה לא סגי בטבילת נדותן."ושמעינן מתירוצו של התוספות מספר הלכות: דמלבד מילה וטבילה בעינן נמי קבלת המצוות וקבלת המצוות הוי לעיכובא. והוסיף התוספות דקבלת המצוות צריכה להיות דוקא בפני שלושה. ולפי זה יפרש התוספות הא דאמר בדף מו, ב "שהי הכא עד למחר ונטבלינך, ש"מ גר צריך שלושה", דהא דבעינן שלשה אינו לצורך הטבילה אלא לצורך קבלת המצוות שקדמה לה. וכן משמעות דברי התוס' בקידושין. ובכהאי גוונא שהייתה קבלת מצוות בשלשה, לא בעינן שלושה בטבילה. ומה דלא בעינן שלשה בטבילה, היינו דבדיעבד מהני טבילה שלא בפני שלושה, אבל לכתחילה מדרבנן בעינן שגם הטבילה תהיה בפני ג'.
"ויש מפרשים דכיון דידוע לכל שטבלה כאילו עומדים שם דמי."ותירוץ זה הובא גם הוא ברא"ש בהלכותיו.
"מיהו קשיא דטבילת נדה בלילה ולקמן (דף מו) אמר אין מטבילין גר בלילה."ותירצו:
"אבל אי לאו כתיב משפט אלא אקבלת מצוות אתי שפיר, והא דאין מטבילין היינו לכתחילה מדרבנן."חזינן מדבריהם דלתירוץ קמא שכתבו לעיל, דהא דבעינן שלושה היינו בקבלת מצוות, משום שמשפט כתוב דוקא על קבלת מצוות ולפיכך הקפידא של שלושה וביום, הינה גם היא רק על קבלת מצוות, ולפי זה מכיוון שלא כתוב משפט על הטבילה, מדאורייתא אין הגבלה, ומועילה טבילה בין בפני שלשה ובין בינה לבין עצמה וכן מועילה בין ביום ובין בלילה, אלא שמדרבנן החמירו שגם לטבילה יהיה בה דין של משפט המצריך שלושה וביום. ודוקא לכתחילה אבל בדיעבד מועיל. אך לתירוצו השני דבעינן טבילה נמי בשלושה, אלא שסגי שידעו שלושה, לא מיושבת הך קושיא דבעינן ביום ולא בלילה דאם הטבילה הייתה בלילה לא הועילה, דמשפט צריך להיות ביום ולא בלילה וגם בדיעבד לא מהני בלילה, ולא כרשב"ם בב"ב קיג, ב'.
"ותירץ רבינו מאיר ז"ל מדלא קאמר אין מטבילין גר בלילה מ"ט משפט כתיב ביה כדאמר גר צריך שלשה משפט כתיב ביה אלמא דלא גמרינן ליה ממשפט דאין לו דין משפט אלא לענין גוף הדבר שצריך שלשה אבל לא לזמן הטבילה. וגם פשטיה דקרא הכי איירי ושפטתם כתיב ביה דהוי שנים ואין ב"ד שקול ולילה לא הוי אלא מדרבנן ולכתחלה הוא דלא הא דיעבד שפיר דמי.חזינן דדעת המהר"ם מרוטנבורג דיש לחלק בין דין שלושה, דאמרו דטעמא הוא משום דכתיב ביה משפט לדין טבילת לילה דלא אמרה הגמרא דטעמו משום דכתיב ביה משפט, ש"מ דהך דינא דמשפט בטבילת גר הינו רק לענין אופן עריכת הגירות שיהיה בפני שלושה, אבל לא לזמן הטבילה. והך דינא שגר טובל ביום ולא בלילה הוא מדרבנן. ולדבריו צריכים לומר דהא דבעינן משפט הוה על גוף הגירות, שצריכה להיות בפני בי"ד, שהם שופטים שהנ"ל יהיה גר. ולשיטת התוס' משפט כתוב על קבלת מצוות ואחרי שנעשה המשפט בפני שלושה, המשך הגיור, דהיינו הטבילה דבעינן בפני שלשה (ולכאורה לא מדין משפט) וביום, אינו מעיקר הדין, דמדאורייתא סגי שלא בפני שלושה ושלא ביום אלא מדרבנן בעינן ג' וביום, ובדיעבד חלה גירותה.
אי נמי קבלת מצוות הוי כתחלת דין וטבילה הויא כגמר דין דהוי אפילו בלילה, ומדרבנן הוא דבעינן ביום לכתחלה."
"וי"ל דלעיל לאו דוקא לנידתה אלא רוצה לומר לזיבותה, וטבילת זבה ביום הוי."ודבריו פלא, וכי כל הנשים זבות, ומאן לימא לן שהך גיורת הייתה זבה מעולם, דבשלמא נידות כך הוי דרכו של עולם, וכל הנשים נידות הן מזמן לזמן. ולכן יש לסמוך על הך חזקה וסברא דמי לא טבלה לנידותה, אבל מי לא טבלה לזיבתה, מהיכא תיתי, ודילמא מעולם לא הייתה זבה, ולהכי מעולם לא טבלה ביום.
"ההוא דהוו קרו ליה בר ארמייתא אמר רב אסי מי לא טבלה לנדתה ההוא דהוו קרו ליה בר ארמאי אמר רבי יהושע בן לוי מי לא טבל לשם קריו. סוגיא דשמעתא הכין הוא, ואי קשיא לך ההיא דרבי יוחנן דאמר גר צריך שלושה מ"ט משפט כתיב ביה וקי"ל דהלכתא היא, לא קשיא הא דרב אסי ודרבי יהושע בן לוי דיעבד הוא דלא פסלינן לבריה הואיל וטבל לשם קריו, דאי לאו גיורא הוא לא הוה טבל לשם קריו והא דרבי יוחנן לכתחילה דלא נהגינן ביה מנהג גר ולא מנסבינן ליה בת ישראל עד דטביל בפני ג'."ויש לדקדק בלשונו שכתב: "דאי לאו גיורא הוא לא הוה טבל לשם קריו". שפשטם משמע שאילמלא היה גר קודם וחייב במצוות לא היה נוהג מנהג יהדות וטובל לקריו. ופשט דבריו שאין הגירות נעשית על ידי טבילת בעל קרי, דעולה לטבילת גירות, אלא שטבילת בעל קרי (והוא הדין טבילת נדה) מורה על מעשה קדום שהיה, ובו טבל כדין והוי גר על ידי הטבילה הקודמת.
"גיורת שראינוה נוהגת בדרכי ישראל תמיד כגון שתטבול לנדתה ותפריש תרומה מעיסתה וכיוצא בזה וכן גר שנוהג בדרכי ישראל שטובל לקריו ועושה כל המצוות הרי אלו בחזקת גרי צדק. ואע"פ שאין שם עדים שמעידים בפני מי נתגיירו. ואע"פ כן אם באו להתערב בישראל אין משיאין אותם עד שיביאו עדים או עד שיטבלו בפנינו הואיל והוחזקו גויים."ופשט דבריו משמע דאם נוהגת בדרכי ישראל, הרי בדבר זה הוחזקה נוהגת מנהג יהדות, ובהך חזקה אמרינן שהיא יהודיה, ואף שאיננו יודעים מהות ואופן הגירות, אלא שתלינן דכיוון דהוחזקו כיהודי או כיהודיה על פי מעשיהם, מן הסתם, גם מעשה הגירות היה כדין והרי הם בחזקת גרים. (ועיין בצ"פ על הרמב"ם שם ובש"מ, ועיין בתשובתו שהובאה ב"דבר אברהם" [ח"ג סימן כט] ואכמ"ל. שרצה לחדש שעצם התנהגות במנהג יהדות, הוי גירות, וזה חידוש ומדברי הראשונים והאחרונים משמע שלא כהבנתו. ועיין פסקי הרי"ד). ופשט דבריו הוא שנהי שלגבי כל ההלכות מחזיקים אותם כיהודים ונוהגים עמם מנהג יהדות, לענין נישואין לא סגי בהך חזקה, וכדי להשיא לגר זה ישראלית וכן להשיא לגיורת זו ישראל, בעינן עדיין שיביאו עדים על הגירות שמעידים שנעשתה כדין, או שיטבלו בפנינו לשם גירות. ומלשונו שכתב שיביאו עדים, משמע שטוענים שהתגיירו כדין בפני בי"ד וטבלו בפני בית דין, אלא שאין ביכולתם להוכיח טענתם, והרי זה כדין חזקה שכיוון שטוען שקנה השדה, חזקה מועילה במקום שטר, היכא דאיכא חזקה לא מיזדהר איניש בשטריה. ואף הכי נמי זה שמחזיק במצוות כישראל הוי כהוחזק לישראל.
"ונראה שאין חילוק ביניהם אלא שלדעת הרמב"ם אינו מספיק במה שיטבול לקריו לחוד להוראה שטבל כראוי אלא צריך שנראה אותו מתנהג בשאר המצוות וגם שטבל לשם קריו וכמו שכתב המגיד משנה ז"ל ואפשר ג"כ שרבינו סביר שצריך גם כן שיודע ודאי שטבלו לאי זה דבר לפי שהטבילה אחד מענייני הגרות ע"כ. ולדעת האלפסי לא נצטרך לראות אותו מתנהג בשאר המצוות."אך באמת לא הוסיף תבלין, דאם מתנהג בדיני יהדות והוחזק כיהודי, וזו ראיה שמן הסתם התגייר וטבל כדין, ואם כן למה אחת מהראיות צריכה להיות על ידי טבילה כיון שאין בהוכחה ולא כלום משום דין גירות, ואם כן מדוע לא סגי בהוכחות אחרות וצריך עיון.
"והעיקר לשום אינתותא, לשום אישות, כלומר להיות עמה ויהיו הבנים כשירים, או שלא יהא חייב עליה מדרבנן משום נשג"ז, כדאמרינן בע"ז הבא על הגויה חייב משום נשג"ז, כלומר נדה שפחה גויה זונה. וזה העבד שהיה חשוד ממנה הטבילה וגיירה, וגר צריך שלשה כדלקמן.ונראה שפירושו נוטה לפירושו השני של רש"י ביבמות שם שפירש אטבלה לשם אישות, שגייר אותה כדי לשאתה ואכמ"ל.
... והאי עובדא והני תרין עובדי דרב אשי ודרבי יהושע הם היו מוחזקין בגוים והיו אומרים שנתגיירו בב"ד כדין גרי הצדק, מיהו לא היו להם עדים שיעידו שבב"ד פלוני נתגיירו, וקא מסקי הלין אמוראי שאעפ"י שאנו יודעים שהיו גוים ואין להם עדים שיעידו על דבריהם, בחזקת גרי צדק הם ונאמנים, דהא חזינן דעבדי המצות ומתנהגים בדרכי ישראל, ואי לאו גירי נינהו לא הוו עבדי. והאי דנקט טבלה לנידתה ולקיריו, חדא מצוה נקט. והא דאמרינן לקמן הלכה עד שיביא ראיה, להשיאו לכתחלה בת ישראל קאמר, כמו שנפרש. וכן נראה שפירש הר"ם [מ]מה שהביא פרק י"ג בקדושה."
"ואפשר לומר, דגבי קבלת מצוות צריך שלושה אפילו בדיעבד, דמשפט כתיב ביה, מה התם שניים שדנו אין דיניהן דין אף כאן אינו גר אפילו בדיעבד, אבל מי שהודיעוהו מקצת ענשן של מצוות ומתן שכרן של מצוות, וקיבל עליו בבית דין לטבול ולמול, אם הלך ומל וטבל שלא בפני ב"ד הרי זה כשר, ולא פסלינן לזרעיה ולא מנסבינן ליה לדידיה בת ישראל עד דטביל בפני שלשה, משום דלכתחילה בעיא שלשה בין בקבלה בין בטבילה, כדאמרינן לקמן שהי כאן ונטבלינך למחר, וכדתניא, ואשה נשים מושיבות אותה במים עד צוארה ושני תלמידי חכמים מושיבין לה מבחוץ ומודיעין אותה, ואמר ליה רבי יוחנן לתנא תני שלשה, אלמא בעינן קבלה בשעת טבילה ממש, והכל בפני שלשה, ואפילו בגר זכר שקיבל עליו קודם מילה, חוזר ומקבל עליו בשעת טבילה בפני שלשה, כדקתני לקמן ומוקמינן לה לכתחלה."ושמעינן מדבריו דעיקר גירות היא בקבלת מצוות שצריכה להיות בפני שלשה בדוקא, דלגבי קבלת מצוות כתיב משפט, ולפיכך מי שהודיעוהו מקצת מצוות וקיבל בפני שלשה לשמור מצוות למול ולטבול, ואחרי זה מל וטבל שלא בפני שלשה הרי זה כשר, ועלתה לו גירותו בדיעבד, וכיון שהוי גירות לא פסלינן לזרעו (בין בגר בין בגיורת), אלא שבדיעבד לא נשיא לו אשה עד שיטבול פעם נוספת בפני שלשה. וטעמא דמילתא דלכתחילה בעינן שלשה בין בקבלה ובין בטבילה, (והרמב"ן לא הזכיר שבעינן נמי מילה בפני שלשה). והנה מדבריו משמע שמלבד הודעת מצוות וקבלת מצוות שלפני המילה והטבילה, בעינן הודעה וקבלת מצוות גם בעת הטבילה, ודבר זה צריך להיות גם הוא בפני שלשה, וה"ה בגר שקיבל מצוות לפני מילה צריך לקבל מצוות שנית בעת הטבילה.
"ורב אלפס ז"ל כתב דלכתחילה בעינן שלשה דלא מנסבינן ליה בת ישראל עד דטבל בפני שלשה. אבל בדיעבד לא פסלינן לבריה אם לא טבל בפני שלשה."ופשט דבריו מורים, שלדעת הרי"ף לא בעינן קבלת מצוות בפני שלשה כתנאי הכרחי לטבילה שלא בפני שלשה. אלא שמחלק דהא דבעינן טבילה בפני שלשה הוא רק לכתחילה דלא מנסבינן ליה אשה עד שיטבול בפני שלשה. אבל בדיעבד מהני טבילה אפילו שלא בפני שלשה וחלה גירותו מדאורייתא ומכשירים את בנו אף בדיעבד ולפי זה דברי הגמ' הם כפשוטם, ומיירי לענין הבן.
"פירוש עבדיה דרבי חייא גיירה לההיא עובדת כוכבים וקיבלה עליה מקצת מצוות קלות ומקצת מצוות חמורות ובשעת גירותה לא טבלה לשם גירות אלא שטבלה לאחר ימי נדותה לטהרה לבעלה משום הכי אמר רב אסי מי לא טבלה לנדותה דכיון שטבלה לנדותה או האיש שטבל לקריו, ש"מ בקבלת המצוות שקבלו עליהם הם עומדים, וכן ההוא דהוו קרו ליה בר ארמאה ואריב"ל מי לא טבל לקריו הכי הוא מעשה שנתגייר ומל וקבל מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות ולא טבל בשעת גירותו עד לאחר מכן שטבל לקריו ולפיכך אמרינן כיון דנתגייר וקבל עליו מקצת מצוות קלות ומקצת מצוות חמורות אף על פי שבשעת הקבלה לא נזדמן להיות שם שלשה ואחר כך טבל לקריו עלתה לו טבילה. והא דאמרינן גר צריך שלשה הני מילי לכתחלה כל שיודיעוהו מקצת מצוות קלות ומקצת החמורות בשעת מילה ובשעת הטבילה והכי תניא (לקמן מז:) נתרפא מטבילין אותו מיד ושני תלמידי חכמים עומדים על גביו ומודיעין וכו', ופרכינן עלה והא אנן תנן שלשה הא אמר ליה ר"י לתנא תני ג' אבל דיעבד כיון שהודיעוהו מקצת מצוות קלות ומקצת מצוות חמורות אע"פ שלא נזדמן לו לטבול בשעה שהודיעהו ואח"כ טבל לקריו או אשה לנדותה גרים גמורים הם ומותרים לבוא בקהל ישראל לכתחילה. אבל כשנתגייר בינו לבין עצמו אינו גר ומעשה באחד שבא לפני רבי יהודה וכו', ומסקנא לדבריך עובד כוכבים אתה..."משמעות דברי תוספות חד מקמאי, דאך דסבר דבעינן הודעת וקבלת מצוות וכן בעינן מילה וטבילה לעיכובא, אפילו הכי, הא דבעינן שיהיה בפני שלשה בין הקבלת מצוות ובין המילה והטבילה. היינו דוקא לכתחילה ובדיעבד מהני אף שלא בפני שלשה. ולפירושו דמי בחדא לפירוש התוספות דבעינן עכ"פ קבלת מצוות, והוי לעיכובא, ולא כשיטת הרי"ף שהשמיט הך דינא דקבלת מצוות. ומאידך גיסא לא בעי שיהיה בפני שלשה כדברי התוס' אלא סגי בדיעבד אף שלא בפני שלשה.
"דכל שמל בבית דין וקיבל עליו בפניהם לטבול והודיעוהו קלות וחמורות אף על פי שטבל שלא בבית הדין טבילתו טבילה בדיעבד והא דאמר זיל האידנא ותא למחר היינו כגון שלא קיבל בבית הדין לטבול."והנה הנימוק"י כתב שאם מל וקיבל מצוות בפני שלשה מהני בדיעבד הטבילה אף שלא בפני שלשה, וסיים בביאור הסוגיא בדף מו,ב' דהתם מיירי שלא קיבל בבית הדין, ומשמע שהקבלה בבית דין מועילה. ועיין לשון הריטב"א ואכ"מ לדקדק.
"אבל זה אינו מחוור דהא בגרות משפט כתיב כמשפט דבעינן שלשה וכיון דמל ולא טבל כאילו לא מל, אם כן אין ספק שגם בטבילה בעינן שלשה אלא הכא דאטבלה לשום אנתתא בפני בית דין קאמר והוא הדין הארמאי ומשום שלא הטבילו לשם יהדות היו מוציאין עליהם לעז והכי משמע בירושלמי דמקשה היאך תעלה טבילה קלה שהיא לשם קרי לטבילה חמורה שהיא טבילת גרות מטומאת עובד כוכבים ופריק אמר רבי יוסי בר בון כיון שזו וזו לשום קדושת ישראל עלתה לו. כלומר דאילו לא היו משום ישראלית לא היו טובלין לא לקרי ולא לנדות."וסברתם היא שמכיון שמל ולא טבל הרי זה כאילו לא מל, ואם כן הוי עכו"ם גמור בין אחרי קבלת מצוות ובין אחרי מילה. ועל כרחך שבטבילה הוא נכנס לכלל ישראל, ועליה כתיב משפט. ולהכי לדעתם, בעינן שלשה בין בקבלת מצוות בין במילה ובין בטבילה. ואם טבלה שלא בפני שלשה לא עלתה טבילתה והוו גוים גמורים. וכתב בביאור סוגית גמרא שהטבילה לשם אינתתא ולשם קרי הייתה בפני בית הדין, והיו אומרים שטבלה כדי שתהיה אשתו לנידותה וכן לשם קרי. ולא אמרו במפורש שטבילה זו הינה גם לשם גירות, ולכן פקפקו בטבילה. ועל זה אמרה הגמרא שאף שלא אמרו במפורש שטובלים לשם גירות, כיון שטבלו בפני בית דין והתכוונו גם לגירות מהני הך טבילה. ובריטב"א כתב שהזכירו לשם אינתתא בנידות ולא הזכירו לשם גירות או שטבלו סתם ולא הזכירו כלום. ורצה להוכיח דבריו מדברי הירושלמי שהזכרנו לעיל. וביאר שגם כשאומר שטובל לשם קרי או נידות, הטבילה היא לשם קדושת ישראל ומהני לכל קדושות כולל גירות. ובאמת למעיין בירושלמי שם בריש דבריו מבואר דמיירי בגר שמל ולא טבל בעת גירותו רק אח"כ טבל. ופשט הדברים שלא כדבריו ואכ"מ. שוב ראיתי בחידושי המאירי שהעיר הערה זו על שיטה זו.
"וכל עניניו בין להודיעו המצות לקבלם בין המילה ובין הטבילה צריך שיהיה בפני שלשה הכשרים לדון וביום. ומיהו דוקא לכתחלה אבל בדיעבד אם מל אותו או טבל בפני שנים ובלילה אפילו לא טבל לשם גירות אלא איש שטבל לקריו ואשה שטבלה לנדותה הוי גר ומותר בישראלית חוץ מקבלת המצות שמעכבת אם אינה ביום ובשלשה.ומשמע שסבר כדעת התוס' וכשיטת הראשונים שהובאה ברא"ש ובשו"ע שקבלת מצות צריכה להיות בפני שלשה לעיכובא, אך אם עשה כן מועילה מילה וטבילה אף שלא בפני שלשה. ומשמע שבדיעבד אם טבל שלא בפני שלשה, עלתה לו גירות ומשיאין לו אשה. ועוד הביא דברי רב אלפס שפליג על התוס' שאף בדיעבד לא מהני לענין להשיא לגר לאשה, אך לגבי זרעו מהני אפילו בדיעבד. אלא שלא ביאר לנו פירושו בדברי הרי"ף האם כדברי הרמב"ם או כדברי הרמב"ן, ועיין בב"י ובב"ח בזה, ובמה שפלפלו המהריב"ל, המהר"א ששון, ה"לחם רב" והראנ"ח בבירור שיטתו, ובשאר האחרונים ואכמ"ל.
ולרב אלפס אפילו בדיעבד שטבל או מל בפני שנים או בלילה מעכב ואסור בישראלית אבל אם נשא ישראלית והוליד ממנה בן לא פסלינן ליה."
"והרי הדבר קשה בשתים. חדא דטבילה לשם טהרת נדות לאו טבילה היא לענין גירות ועוד שהרי כשהאשה טובלת לנדותה אינה טובלת בפני שלשה."הרי שמלבד קושית הראשונים בגמרא דבעינן שלשה, הקשה מסברא דפשיטא ליה דבעינן בטבילה כוונה לשם גירות, וטבילה לשם טהרת נידות גרידא לא תועיל.
"וזהו תירוץ לענין שלשה אבל לענין טבילת נדות וקרי לא אלא שהם מפרשים שמכיון שראינוהו טובל לשם מצוה בודאי כל שכן דעתו לטבילה של כלל דהיינו טבילת גרות וזהו שאמרו בתלמוד המערב קידושין פ"ג הי"ב גר שמל ולא טבל כשר אין לך גר שלא טבל לקירויו וקשי עלה לית טומאה חמורה מטומאה קלה כלומר והיאך תעלה טבילה לדבר חמור דיינו גרות בכל טבילה הצריכה לדבר קל דהיינו קרי אמר רבי יוסה מכיון שזו וזו לקדושת ישראל עלתה."ונראה ביאור דבריו שכיוון שקיבל מצוות בפני שלשה וקיבל למול ולטבול, שוב אמרינן שבשעה שטובל לשם קריו, קל וחומר שמתכווין לשם גירות. וסברא זו שייכת בדוקא אם הודיעוהו שצריך לטבול לשם גירות. אבל במי שלא הודיעוהו שחייב לטבול ואינו יודע שצריך לטבול, מהיכי תיתי שידע הדין ויתכווין לטבול לשם גירות ואזיל ליה ק"ו. והנה המאירי לא הביא שיטה כביאורו של הרא"ש בדעת הרי"ף, ואחרי זה הביא הפירוש שכתבו הריטב"א והנימוק"י. ועיי"ש שכתב שזה פירוש נכון, אך אי אפשר לפרש כן בדברי הירושלמי. ועיי"ש מה שכתב בטעם החילוק בין קבלת עול מצוות ומילה שצריכים להעשות בדוקא על ידי אחר ולהכי בעינן דוקא בי"ד של שלשה, משא"כ טבילה. וז"ל:
"ויש מתרצים שקבלת עול מצוות ומילה צריכים שלשה מפני שהם דברים הצריכים להעשות על ידי אחר דהא איהו אכתי לא חזי שהרי מילה בגוי פסולה, אבל טבילה דבדידיה לחוד תליא מילתא כשרה בדיעבד בלא שלשה מן התורה אלא דרבנן אצרכוה שלשה מגזירת קבלה ומילה ובדיעבד לא פסלינן ואע"ג דמקרא מייתינן לה דוקא לענין קבלה ומילה וזה תירוץ לענין שלשה הא לענין נדות וקרי אתה מפרשה בדרך שהזכרנו."ועכ"פ חזינן דפשיטא ליה שבעינן טבילה בכוונה לשם גירות, ואם לא התכווין לא עלתה לו טבילתו. ופירושו מחודש ולא כדמשמע משאר הראשונים.
"אסורה לטבול ביום ז', ואפילו אם ממתנת מלטבול עד יום ח' או ט' אינה יכולה לטבול ביום משום סרך בתה (פירוש דבוק הבת וקורבתה לעשות כמעשה האם שתטבול ביום כמוה ולא תבחין שאמה לאחר שבעה טבלה ולא בשביעי עצמו). הגה: והכלות הטובלות קודם החופה יכולות לטבול ביום דהא לא באין אצל החתן עד הלילה..."ועיין עוד בשו"ע ס"ד וס"ה ומה שהבאתי לעיל אות י"ד. ולכן היה מקום להקל בזה ולעשות טבילה אחת, אומנם אף שבדיעבד מועיל, למעיין בעינא פקיחא בשו"ע ובמפרשים שם לא התירו בזה רק בדיעבד. ובכלה התירו כדי שלא לערוך חופת נידה ובשאר נשים במקום דאיכא אונס ומהטעמים שמנה השו"ע. אך בנידון דידן באמת אין אונס ואין חובה לאחד טבילות אלו. ומדוע לא נאמר שתטבול כל טבילה כהלכתה מעיקר הדין, הטבילה לצורך גיור העובר בפני בי"ד וביום, והטבילה שנהגו הכלות לטבול תיערך בלילה וכפסק השו"ע בסימן קצ"ז ס"ג.
"אין הנידה והזבה והיולדת עולות מטומאתן בלא טבילה, שאפילו אחר כמה שנים חייב כרת הבא על אחת מהן אלא אם כן טבלו כראוי במקוה הראוי."דכיוון שכיום הנשים שאינן נשואות אינן טובלות לשם טהרה גרידא, כל אישה שבאה להינשא הינה נידה וספק זבה, ולכן צריכה לטבול מדאורייתא לטהרתה, ומדאורייתא אם טבלה אפילו זמן רב לפני נישואיה ולא ראתה דם לאחר מכן מותרת לבעלה.
"דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם – בני ישראל מטמאים ואין העכו"ם מטמאים."ועיין נדה ל"ד א'. וברמב"ם ה' איסו"ב פ"ד ה"ד כתב:
"הגויים אין חייבין עליהן משום נידה ולא משום זבה... וחכמים גזרו על כל הגויים זכרים ונקבות שיהו כזבים תמיד, בין ראו בין לא ראו לעניין טומאה וטהרה."ומדבריו משמע דלא גזרו על העכו"ם להיות כנדה וזבה רק לעניין טומאה, אבל לעניין איסור ביאה לא נתנו לעכו"ם דין נידה. וכן כתב בביאור דבריו הרדב"ז בתשובותיו ח"ו סימן ב' אלפים צ"ד, שז"ל:
"בפ"ג כתב הנכריות אין חייבים עליהם וכו' לענין טומאה וטהרה משמע דלענין הבא עליה לא גזרו וקשיא דהא אמרינן בכמה דוכתי דגזרו על הנכריות משום נשג"ז וי"ל דלא גזרו עליה משום נשג"ז אלא בזמן שמיחד אותה לזנות אבל הבא עליה אקראי בעלמא לא גזרו עליה משום נדה וכן כתב הרב פי"ב וז"ל ולא אסרה תורה אלא דרך חתנות אבל הבא על הנכריות דרך זנות מכין אותו מכת מרדות מדברי סופרים שמא יבא להתחתן בהם ואם יחדה לו בזנות חייב עליה משום נדה ומשום שפחה ומשום גויה ומשום זונה ואם לא יחדה לו אלא נקראת מקרה אינו חייב אלא משום גויה ומשום זונה וכל חייבים אלו מדבריהם ע"כ."והנה אף ששנינו בע"ז ל"ז ב' דאסרו הבא על הנוכרית גם משום נידה, כבר פירש הרדב"ז דהיינו דרך חתנות, והאיסור הוא דווקא בגויותה. ומשמע מפשט דברי הגמ' והרמב"ם דאינה אסורה משום דם נידתה, אלא שנתנו לכל נוכריות דין נידה, ולפי"ז ברור שמשנתגיירה פקע איסור זה. ולפיכך בנידון דידן מכיוון שבעת שנתגיירה הייתה מעוברת ומסולקת דמים לא חיישינן לאיסור נידה מדרבנן שפקע בגירות. ומשנתגיירה לא חיישינן שמא ראתה דם ונטמאה דהרי היא מסולקת דמים. ואף אי נימא דבעינן טבילה לאיסור נידה שגזרו חז"ל על הנוכריות מדרבנן, אין ספק שטבילת גירות עולה להפקיע איסור זה, דהרי טבלה. ולא גרעה מבת ישראל דהוויא נידה וטבלה כדין ולא התכוונה לשם טבילת נידה דעלתה לה טבילתה, וכדאיתא בחולין לא,א.
"תבעוה להינשא ונתפייסה צריכה לישב ז' נקיים... שמא מחמת חימוד ראתה טיפת דם כחרדל..."ובעניין דם חימוד אם טמא מדאורייתא או מדרבנן, עיין בשיעורי שבט הלוי שם.
"ויש לסמוך הטבילה סמוך לבעילת מצווה בכל מה דאפשר."וטעמא דמילתא דאם תטבול קודם איכא למיחש לדם חימוד חדש. ולפיכך אף אי נימא שהטבילה לגירות העובר יכולה לעלות בדיעבד אף לטבילה זו, מיהו מכיוון שהטבילה לגירות לא תלויה בדעתה, ולהכי אין לתלות הטבילות זו בזו. ואף שלכאורה הך דינא שצריכה לסמוך טבילה זו לחופה הוא לדעת הרמ"א, ומשמע שהשו"ע לא קפיד. אך הב"י הביא בשם גדולי הראשונים שהביאו סברה זו ולא פליג עלייהו, מכל מקום למעשה כבר נהגו לסמוך הטבילה לחופה, ולכן אין לאחר הטבילה.
"מחזיר גרושתו צריכה להמתין שבעה נקיים"וטעמא דמילתא דאע"פ שהייתה אשתו כיוון שגירשה שוב אינה מצפה לו, ולכן כשתובעה להינשא צריכה לחשוש לדם חימוד, מפני שהתייאשה מהיות לו, ואף שקיל מפנוי ופנויה, עכ"פ צריכה להמתין.
"נראה לענ"ד שאחר כלות שלושה חודשים כשמחזירה אין צריכה שבעה נקיים אם לא פירסה נידה בינתיים. ואף שנתבאר לעיל סוף סימן קצ"ב שמחזיר גרושתו צריכה שבעה נקיים, שאני התם שגירשה לחלוטין והתייאשה ממנו, לכן איכא חימוד חדש, מה שאין כן זו שלכתחילה הפרישה על דעת להחזירה, אין כאן חימוד חדש."ולפי זה איכא למימר שבנידון דידן שחיים חיי אישות ולא פורשים זה מזו ליכא חימוד חדש, ולא תצטרך לטבול משום דם חימוד. וסברת הדגול מרבבה כבר קדמו הרדב"ז בתשובותיו ח"ד סימן אלף של"ד:
"ומיהו האי איכא לאסתפוקי אם גירש אותה כדי לקיים שבועתו והוא עתיד להחזירה והיא יודעת בדבר כיון דדעתה עילויה אין כאן תביעה כלל ואינה מחמדת או דילמא לא חלקו רבנן. ומסתבר לי שאם האשה יודעת וממתנת בכל יום שיחזירנה תבועה ועומדת היא ודעתה עילויה ואין כאן תביעה חדשה ואינה מהרהרת בו שתבא לידי חמוד ודומה למי שיש לה פת בסלה אבל אם נתייאשה ממנו ושוב תבעה להנשא דצריכה להמתין ז' נקיים ואין אני רואה להאמין האשה לומר דעתי היה עליו דאם אמרו להאמינה בנדה החמורה משום דחמירא לה ולא משקרא אבל האי חששא קילא לה ואמרה כן וסומכת לומר בדקתי ולא מצאתי דם. ולפיכך אין להאמינה אלא היכא שהדבר נראה לדיין שגירש אותה כדי לאיום עליה או כיוצא באלו הדברים שהענין מורה שרוצה להחזירה והיא ג"כ יודעת בזה כי האי אינה צריכה להמתין. והנלע"ד כתבתי."והובאו הדברים בפ"ת יו"ד סימן קצ"ב סק"ח.
"הדבר ברור דצריכה למנות דאי מפני שהיא מעוברת לא גרעה מקטנה שלא הגיעה לראות דצריכה להמתין. ותו דכמה מעוברות רואות דם. ואם מפני שכבר היא רגילה בו אדרבה מהאי טעמא חיישינן שמא תראה דם חימוד כיון שהיא מכירתו מהרהרת בו וקרוב הדבר שתראה דם הילכך תמנה ז' נקיים כשאר נשים שתבעום לינשא וזו אינה צריכה לפנים כלל. והנראה לע"ד כתבתי."חזינן לסברתו שאין לחלק בין מסולקת דמים למי שאינה מסולקת דמים, ודברי הרדב"ז הובאו בפ"ת סימן קצ"ב סק"ב, וכתב שכן כתב בשו"ת מקום שמואל סימן ל"ג לגבי אישה שהתעברה מנואף ורוצה לשאתה שצריכה לספור ז' נקיים, וכן הביא שם בשם שו"ת גבעת שאול סימן ס"ה, וכן כתב בשו"ת מהר"י אסאד חלק יו"ד סימן רל"ג בשם התשב"ץ, וכן כתב גם בתורת השלמים ביו"ד שם סק"ט:
"אם גירשה כשהיא מעוברת והחזירה, גם כן צריכה לישב שבעה נקיים. דאף המעוברת בחזקת מסולקת דמים, מכל מקום משום חימוד ראתה..."ועיין עיקרי הד"ט, סימן כ"א, אות ל"ז שכתב כן בשם היוסף אומץ.
"גירש את אשתו בימי עיבורה ורצה להחזירה והיא מעוברת ושאל לחכמים והסכימו שאם היא אומרת ברי או אומרת בדקתי עצמי ביום תביעה ולא ראיתי דם... אינה צריכה להמתין שבעה נקיים כיוון שהיא מסולקת דמים וכתב שכן כתב בתשובתו בשו"ת אהלי יעקב סימן קכ"ה."ובתשובתו כתב סברה נוספת להקל במעוברת שלא לחוש לדם חימוד מפני שמתעבת המשגל ולכן אינה חומדת, והובאו הדברים גם בהגהות הברכי יוסף ביו"ד שם, עיין שם מה שהעיר מדברי הרדב"ז על דברי המהריק"ש. והנה אף האחרונים הנוטים להקל בזה, כתבו שלמעשה צריכה לספור ז' נקיים ולחשוש לדם חימוד. ולפיכך אין לפוטרה מטבילה משום חשש דם חימוד.