ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב אברהם מייזלס הרב רפאל י. בן שמעון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 858096/1 המשך | |
תאריך: |
ל בשבט תשע"ב
23/02/2012 | |||
מבקש |
פלוני ופלונית
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | בירור יהודת | |||
נושא הדיון: | בירור יהדות של גיורת וילדיה שהתגיירו לפני בית דין שאינו מוכר |
"ודע שמתוך דברי הריטב"א ז"ל הנ"ל, נולד אצלי ספק גדול בעצם דין הגרים שבזמננו, שאומדנא זו שאגב אונסיה גמר ומקבל היתה שייכת לפנים בישראל, שמי שמחלל שבת בפרהסיא ואכל טו"נ וכו' היה בזוי ומנודה ופושע ישראל, וכיון שיצא מכלל הגוים וישראל היו מנדים אותו היה אוי ואבוי לו, והגוים מצדם היו שונאים ורודפים את זה שיצא מכלל דתם, אבל בימינו שהגוים בהרבה מקומות אינם מתערבים בזה ואין זה עסקם, ששורר חופש גמור בענין הדת, ובישראל יכול אדם לצערינו להיות גם מנהיג ועובר על עיקרי הדת בפרהסיא באין מכלים דברם, מאין לנו אותה האומדנא שקיבל עליו באמת, עכ"פ לשמור את הדת במעשה, ובשלמא כשאין לנו סיבה חיצונית לתלות בה את גירותו אנו מחזיקים שכוונתו להדבק בדת ישראל ובעם ישראל, אבל כשיש הוכחות בשביל מה הוא מתגייר, ויודע הוא כמונו שלא ירחיקו אותו כלל אם אחר הגירות יחלל שבת וכו', עכ"פ אם אך לא ימשיך להדבק בדת הנוצרית, מאין לן הרגלים להחזיק שקיבל עליו לשמור, ובפרט באשה נכרית הנשואה לישראל בדיניהם, והבעל אינו שומר כלום. למה לה לגמור בדעתה להיות יותר יהודית ממה שהוא יהודי.ודבריהם של הגאונים הנזכרים מטילים צל כבד על כשרותם של המתגיירים לשם אישות בימינו (והרי רוב רובם של המתגיירים הינם לשם אישות), והדברים צע"ג ועיין לקמן.
ואמנם במקרה שאנו רואים שמהשעה שנתגייר או שנתגיירה הוא או היא שומר אמונים ליהדות, הוכיח סופו על תחילתו, אבל אם אח"כ הוא ממשיך בחיים לא יהודיים, דתיים, אדרבה הוכיח סופו על תחילתו שלא גמר בדעתו לשמור אפילו במעשה. ובהא דגר שנתגייר בין העכו"ם דריש פ' כלל גדול (שבת סח, א) שלא היתה לו ידיעה מתחילה, וחילל שבתות וכו' מתוך אי ידיעתו, והרי כיון שלא ידע מכל הענין אין הוא גר, הרי לא ידע כלום, ואיך נאמר שגמר בדעתו לשמור, שזה מתבאר באחת משתי דרכים: (א) שנזדמנו שלושה מישראל ומצאו תינוק וגיירוהו על דעת בי"ד, (ב) שלא הודיעו לו מקצת מצוות חמורות וקלות אבל הודיעו לו בדרך כלל שיש מצוות מיוחדות לישראל וקיבל על עצמו לחיות חיי ישראל ועתה נודע לו שאוסר לנו לחלל שבת.
ואולם לעצם הספק הנ"ל שעוררתי יש לדקדק, שהרי הפוסקים ז"ל לא חילקו כלום בדין זה שכולם גרים הם בין זמן לזמן ומקום למקום, וצ"ל לכאורה שלא סבירא להו סברת הריטב"א ז"ל, אלא שכיוון שנתגייר לא אכפת לן אם באמת גמר בלבו לשמור, ואפילו יש להסתפק מאד שלא גמר בלבו לשמור לא אכפת לן ובדיעבד הוא גר, או אפשר שזהו דווקא כשאנו רואים ששומר מצוות, ואז הוכיח סופו על תחילתו, אך גם בזה לא מצינו דבר מפורש, ועדיין צ"ע."
"גר שלא בדקו אחריו או שלא הודיעו לו המצוות והעונשין ומל וטבל בפני ג' הדיוטות, הוי גר וכו'."ומזה הוכיח ה"חמדת שלמה" שדוקא הודעת מצוות אינה מעכבת, אבל קבלת מצוות מעכבת. ולהכי בגר שהתגייר ולא קיבל מצוות חוששין לו עד שתתבאר צדקותו.
"ואם לא בדקו אחריו או שלא הודיעוהו שכר המצוות ועונשן ומל וטבל בפני שלושה הדיוטות, הרי זה גר. אפילו נודע שבשביל דבר הוא מתגייר הואיל ומל וטבל יצא מכלל גוים וחוששין לו עד שתתבאר צדקתו ואפילו חזר ועבד אלילים, הרי הוא כישראל מומר שקידושיו קידושין."והנה במה ששינה מלשון הרמב"ם שכתב שלא הודיעוהו שכר המצוות, ולכאורה משמע שהודעת מצוות וקבלת מצוות ודאי מעכבת, עיין מה שכתב בזה ה"חמדת שלמה" והאחרונים ואכ"מ.
"אכן לאמיתו של דבר יש לנו כאן מקום עיון ברמב"ם ז"ל פי"ג מאי"ב (הל' יז), שהוא ז"ל אומר שאם בי"ד של הדיוטות קיבלו גרים שנכנסו לגירות משום אישות וכדומה, ממתינים להם עד שתתברר צדקתם וכו' יעויי"ש, ואיך תתברר צדקתם, ובמה יודע איפוא שבאמת כיוונו לשם שמים, אם על ידי זה שלא ישא אותה האשה הישראלית שנטען עליה, עד מתי תחכה לו, עד שתמות, או עד שתינשא לאחר, או שאותו הישראל שנטענה עליו הנכרית ישא אחרת (וזו אינה הנחה שבימיהם ז"ל נשאו שתי נשים, ועיין כתובות סד), או שימות, הרי אין זה במשמעות לשון הרמב"ם, ולמה נמתין הלא עפ"י הדין כולם גרים הם, וע"כ שאין כוונתו שכל זמן שלא נתבררה צדקתם אין קידושין שלו תופסים בתורת ודאי קידושין בישראל, אלא כדי לשמור על כרם ה' אין נותנים להם לכתחילה לבוא בקהל ה' עד שתתברר צדקתם, והוא בתורת גדר וסייג, אבל אין זה מעצם הדין. והנה אח"כ הרמב"ם ז"ל שפתיו ברור מללו, שהוא אומר שלכן קיימו שמשון ושלמה את נשותיהן, מפני שבדיעבד כולם גרים הם, ועוד הוא אומר שאלו היה ידוע שנתגיירו בשביל דבר, ועוד שהוכיח סופן על תחילתן שהיו עובדות עכו"ם ולפיכך כינה הכתוב את בעליהם כאילו נשאו גויות, ואעפ"יכ קיימום שמשון ושלמה שמעצם הדין גיורות הן ואינן מן הדין נכריות, שכך יוצא ברור מדברי רבינו ז"ל שם עיין שם היטב. והרי לנו שאף באופן כזה הגירות קיימת, וקל וחומר הדברים. ומה אלו שהמשיכו לעבוד עכו"ם כך, זו שאנו דנים עליה במיוחד שפירשה עכ"פ מדתה לגמרי, וכנראה לא דבקה מעולם בפולחן של הנכרים, שאביה היה ישראל, לא כל שכן שלא נדון אותה לגויה מטעם הוכיח סופה על תחילתה, אפילו אם נתברר שלא התחילה כלל לשמור המצוות המיוחדות לישראל. [ועצם הדבר קשה, הלא יסוד היהדות הוא כפירה בע"ז, שכל הכופר בעכו"ם נקרא יהודי וכיון שהמשיכו לעבוד עכו"ם שלהן והוכיח סופן על תחילתן איך היו גיורות, ואולי כוונת הרמב"ם שהפסיקו לאיזה זמן ואח"כ חזרו לעבוד, וצ"ע."ויש לפרש בטעמו של הרמב"ם בחדא מתרתי, או שמכיוון שמל וטבל הוי גר ואפילו מעולם לא קיבל עליו קיום מצוות, או משום דחיישינן שמא באמת קיבל מצוות בעת הטבילה וחלה הגירות שעה אחת, ושוב לא יוכל להיות עכו"ם, אך אם באמת מעולם לא קיבל מצוות, הרי הוא גוי כתחילתו. וצ"ע.
"... אלמא להדיא מן התורה שצריך להיות בטוח שסופו יהיה לשם שמים ואע"ג דפסק לשם הלכה כולם גרים גמורים י"ל לאחרי כן כשאנו רואים שמישרים דרכיהם אע"פ שתחילה עושים לשם אישות... ומה שנראה לי כתבתי, ומרבותי לא נראה לי מידה זו ועל בינתי אין להשען."ומשמע שסבר שגר שנתגייר ואיננו יודעים אם נתכוין לשם גירות גמורה, צריכים לבחון מעשיו אחרי הגירות בכדי לקבוע האם חלה הגירות. וזהו כעין דברי הרמב"ם, מיהו הוא עצמו כתב שאין זו דעת רבותיו. ועיין מה שכתב בזה מרן הראי"ה קוק ב"דעת כהן" סימן קנ"ג.
"וגם מה שכתב כבודו דלפי דברינו גם המילה אינו עיקר רק הקבלת עול מצוות, זה טעות גמור, דקבלת המצוות הוא רק מכשיר, ועיקר הגרות הוי מילה וטבילה, ותדע דבקבלת עול מצוות בלי מילה וטבילה אינו כלום, ולהיפך אם מל וטבל לשם גירות, אף דלא קיבל עול מצוות תחילה, הוי גר מן התורה בודאי, וקבלת עול מצוות תחילה הוי רק מדרבנן". עכ"ל.ויש שרצו לפרש דבריו כאילו סובר דמדאורייתא איך צריך קבלת מצוות בגר. ואפילו אם חושב לעבוד על כל התורה, אם עשה מילה וטבילה הרי זה גר. ותמוה לומר דברים כאלו בדעת הגאון הטוטו"ד. כי אם עובר על כל התורה, במה הוא גר. ובהכרח להסביר דברי הטוטו"ד שקבלת עול מצוות לשם מעשה הגירות לפני המילה והטבילה היא מדרבנן, ומדאורייתא אפילו אם לא חשב לקבל מצוות לשם מעשה הגירות הוי גר. והמעיין שם בטוטו"ד יראה, שדבריו נוסבים על מעשה הגירות, שדן שם בנוגע לתחילת דין וסוף דין עיי"ש. אבל פשיטא שמחשבתו להתנהג בדת ישראל כמצוות היהודים, כי בלי זה אין כאן מחשבת גירות כלל.
"ומוכח דעכ"פ בעי שיקבלו בלב שלם המצוות משא"כ אם מגייר רק לפנים ולבו בל עמו להחזיק במצוות ואנו יודעין כוונתו שגם אח"כ יהיה בועל נדה ומחלל שבת ואוכל טריפות – לא הוו גר כלל ולא שייך לומר בזה דברים שבלב אינם דברים וכיון שאומר בפה שמקבל עליו עול מצוות מה לנו בכוונתו כמ"ש הפמ"ג בא"ח ס' תמ"ח במג"א סק"ח בהפקיר חמץ ולבו בל עמו דמהני ע"ש שהאריך קצת דשם שאני שהוא בן אדם לחבירו וכשאומר בפה שהוא מפקיר חברו מצי זכי ביה ובן אדם לחבירו דברים שבלב אינם דברים משא"כ מה שמגייר ומקבל עליו עול מצוות ואם בלבו שלא קיימים רחמנא ליבא בעי ולא נעשה גר וכמו דאמרינן בבכורות ל' נכרי שבא לקבל דברי תורה חוץ מדבר אחד אין מקבלין אותו. ר"י בר"י אומר אפילו דקדוק אחד מדברי סופרים ת"ח אם בלבו שלא לקיים מד"ת אפילו דבר אחד אין מקבלין אותו. ולפי זה גרי דידן אשר בעו"ה מגיירים במדינת אשכנז ויודעים שגם אח"כ לא יתנהגו כמנהג ישראל הכשרים אך יהיו בועלי נדה ואוכלי טריפות כמו בשאלה דידן לפמ"ש ל"ה גר אף שאומרת בפיה אם ילמדו אותה לשקר שתקבל הכל עליה אבל בלבה שלא לקיים צ"ע לכאורה."וכן כתב האחיעזר (ח"ג סימן כ"ו) שכיוון שבגירות העיקר הוא כוונת הלב, לא אמרינן בזה דברים שבלב אינם דברים, ואם לא התכוון לקבל מצוות, לא חלה גירותו. וז"ל שם:
"ולפיכך אם באמת לא נתגיירה בלב שלם לא הוי גר דרק מצד הדין אמרינן דלהלכה כלם גרים הם, ואמרינן דאגב אונסא גמרו בלב שלם, וחיישינן מצד הלעז שיאמרו שלא נתגיירה בלב שלם, ובאמת ל"ה גר, ומהאי טעמא חוששים לו עד שתתברר צדקתו, אע"פ דמצד הדין אנו אומרים דחזקה דגמר בלב שלם, אבל אם באמת לא נתגייר בלב שלם ל"ה גירות, וחוששין להחמיר עד שתתברר צדקתו, וכמו שפ' הרמב"ם בפי"ג מה' איסו"ב הט"ו:ועיי"ש שהביא משו"ת "בית יצחק" שהזכרנו לעיל.
"שכל החוזר מן העכו"ם בשביל דבר מהבלי העולם אינו מגירי הצדק. ואעפ"כ היו גרים הרבה מתגיירים בימי דוד ושלמה בפני הדיוטות, והיו בי"ד הגדול חוששין להם לא דוחין אותן אחר שטבלו מכ"מ ולא מקרבין אותן עד שתראה אחריתם."
ובהל' י"ז שם:
"אפילו נודע שבשביל דבר הוא מתגייר, הואיל ומל וטבל יצא מכלל העכו"ם וחוששין לו עד שיתבאר צדקתו."
[וכ"נ מד' הריטב"א שכתב דפליגי בזה בכותים אי גרי אמת הם אם נתגיירו בלב שלם וחזרו, או לא נתגיירו בלב שלם יעוי"ש]."
"והנה חוץ מזה בעיקר הגביית עדות לא מצאתי שגילה דעתו שהוא מכוין לרמות, ובאמת אינו רוצה לקבל עליו דת ישראל. אלא שעיקר גירותו היתה בשביל אהבת אשה, ובזה קשה להקל, שהרי סוף כל סוף קיי"ל (ביבמות כד, ב) דכולם גרים הם, ואפילו איש שנתגייר לשם אשה. ומה שהצריך הרמב"ם להמתין עד שתתברר צדקותם, יש לומר שזהו רק לענין שיהיה נאמן על האיסורים כישראל, אבל לא לקולא להחזיקו כגוי ושלא לחוש לקידושיו.אך עיין בדבריו בסימן קנ"ד, שמשמע שהסכים לדעת ה"בית יצחק" והאחיעזר שבכהאי גוונא לא חלה הגירות. ואולי תלוי אם הוי אומדנא דמוכח לכולי עלמא, דבכהאי גוונא נקרא בליבו ובלב כל אדם ואינו גר להיכא שהדברים לא ברורים לכולי עלמא. ויש לחלק דבסימן קנ"ג חשש לחומרה שלא להתיר אשת איש לשוק, על פי ההנחה שלא קיבל מצוות ולא חלה הגירות. משא"כ בסימן קנ"ד, מיירי שלא לקבל גרים בכהאי גוונא ואיכא למיחש לדברים שבלב. וכן כתב בסוף תשובתו בסימן קנ"ד:
ועל דברי הגהות מרדכי בפרק ד' דיבמות – שמפרש שאין אנו אומרים שהם גרים בדיעבד. אלא כשמכוון גם כן לשם שמים, אלא שמצרף לזה בשביל אשה, או שהולך בדרך ישרה – קשה לסמוך, באשר בעצמו העיד שם, שע"פ קבלת רבותיו אין הדין כן, והזהיר שלא לסמוך על סברתו.
ודעת התוספות ביבמות וחולין בכותים יותר נכון לפרש, שלא היתה קבלת המצווות שלהם שלימה, ולא קבלו עליהם לפרוש משיתוף ש"ש וד"א, מפני שחשבו שהאריות היו אוכלים בהם בשביל שלא ידעו משפטי אלוהי הארץ, וחשבו שלא יש קפידא בשיתוף. על כן אינם גרים, מפני שחסר הדבר העיקרי – קבלת המצוות כראוי. אבל כל זמן שהיתה הקבלה בפה כראוי, יש לומר שאין לנו ענין עם דברים שבלב, שאינם דברים כלל. ואפילו אם יבוא אליהו ויגיד לנו שהיה בלבבו אחרת מאשר בפיו, אין לנו עסק כלל עם דברים שבלב... וי"ל שהכותים אמרו מפורש בעת קבלת הגירות שלהם, למ"ד גרי אריות הן, שאינם עוזבים את אלוהיהם... ומה שהכריז על עצמו במכתב העת, אחר שכבר קידש, שלא קיבל עליו דת ישראל, אינו כלום, ואינו אלא כמי שחוזר לסורו, דמכל מקום עד עכשיו הרי בחזקת גירות הוה קאי.
ולפי הצעת הרב חכם מסעוד נ"י, שהיתה החופה מיד ולא היה זמן בינתיים להוכיח על קלקול מעשיו, אין כאן אפילו קולא דקידושי מומר. אמנם לפי דבר הרה"ג מוהרא"מ שי', שנתאחר הזמן איזה שבועות, ונהג בינתיים ככל הגויים, אם תוגבה ע"ז עדות יהיה מקום לדון רק משום קידושי מומר, שפשיטא שאין מספיק להקל לגמרי בלא צירופים אחרים המכריעים."
"ועל כל הגיורות שיש בהן כל הפוסלים שמנה כת"ר במכתבו, שחלילה להקל בהן ולהחשיבן כגיורות שנכנסו בכלל ישראל פשוט דהיינו להחמיר. ומכל מקום לא נדון בהן להקל להוציאן מתחת בעליהן בלי גט וכיו"ב..."ועיין בשו"ת "אגרות משה" (יו"ד ח"ג סימן ק"ח) שכתב לחלק לגבי נאמנות הגר לומר שלא התכווין לקבל מצוות, ותלה הדברים בנסיבות הגירות, עיי"ש שכתב:
"שנית אף אם חשבה בלבה שתלך למלאכתה בשביעי האחרון של פסח הא הוא דברים שבלב שאינם דברים לבטל מה שאמרה להב"ד שמקבלת כל מצוות התורה, דל"ד כלל למה ששמעתי מאבא הגאון זצ"ל על אלו דמתגיירין כדי שיתרצו הורי הבן או הבת להנישואין שהנושא או הנושאת לא היו מקפידין על זה שאינם שומרי תורה, ורק בשביל רצון ההורים הוא הגרות שהוא כאנן סהדי שהוא לרמות את ההורים ואינה קבלה, אבל זו שגיירה בעצמה בלא שום עילה אלא לשם שמים שהיא קבלה גמורה אינה כלום מחשבתה בלב שאינה מקבלת איזה מצוה שלכן היא קבלה גמורה והוה גרותה גרות גמורה."והנה דברי ה"בית יצחק" והאחיעזר אמורים במי שלא אומר במפורש שלא כיוון לקבל מצוות, אלא דעכ"פ מתוך הנסיבות איכא אומדנא דמוכח שבאמת לא התכוון לקבל מצוות. ואף בנידון דידן שהמבקשת התגיירה כדי להינשא לבעלה שבאותה עת לא שמר מצוות ולא התכוון לשמור מצוות, יש סברא גדולה להאמינה כשאומרת במפורש שבעת הגירות הראשונה לא התכוונה לשמור מצוות. ובפרט שכבר כתב הרמב"ם שבמי שמתגייר לשם אישות, צריכים לבדוק אחריו, ומהיכי תיתי שלא יהיה נאמן לפרש מחשבתו. ואף לדעת ה"דעת כהן" יש לחשוש בנידון דידן שאינה גיורת כלל.
"הנה האשה שנתגיירה זה כחמש שנים אצל ב"ד וניסת במאנטריאל אבל לא התנהגה בדיני התורה מאחר שבעלה לא התנהג אז בדיני התורה, וזה קרוב לשנתיים ימים אשר בעלה נעשה בעל תשובה ממש והתחילה גם היא לקיים כל מצות התורה בדקדוק גדול, והביאם הרב ר' חיים יעקב בראדער שליט"א אשר כעת קבע דירתו ג"כ במאנטריאל, וחקרתי ודרשתי אותה על ידי שני אברכים מופלגים בתורה וביראת השם ונודע כי היא מאמינה בהשי"ת ובתורתו ומקיימת כל המצוות ומקבלת עליה גם להבא לקיים כל המצוות, אשר על כן מפני שהוא ספק על גרות הראשון דשמא היה כדין והוו בנה ושתי בנותיה כבר בדין יהודים וגם מפני תקנת השבים שאיכא בשביל בעלה, איכא מצוה גדולה להזדקק לזה ולהטביל אותה עוד הפעם לפני שלושה אנשים כשרים ואחד מהם יהיה רב מומחה בדיני גירות, וגם להטביל את הילדים מספק על דעת ב"ד כי זכות ודאי הוא להם מאחר שמתחנכים בדרך התורה, והילדה ימתינו עד שתגדיל ערך שתי שנים ואז יטבילוה ג"כ לפני ב"ד על דעת ב"ד מספק, והבן כיוון שאיכא ספק שמא היה גירות הראשונה גרות מדינא אין צורך להטפת דם ברית וסגי בטבילה לבדה."והנה הגר"מ פיינשטיין בסוף דבריו כתב: "כיוון שאיכא ספק שמא היה הגירות גירות מדינא", ומשמע מדבריו שאף בכהאי גוונא איכא למיחש לגירות אף שלא התכוונה לקבל עליה שמירת מצוות. ואולי כוונתו לדעת הב"ח ולדעת הגר"ש קלוגר בשו"ת טוטו"ד, ואין לומר דכוונתו לדעת הרמב"ם וכמו שפירשו בפשט דבריו, שהרי ה"אגרות משה" בתשובות אחרות ביאר בדעת הרמב"ם שאם לא התכוונה לקבל מצוות לא הוי גירות וצ"ע.
"אי נמי נ"ל לומר דלרבותא נקט טבילה משום דמילה דין הוא שתעלה לו כשיגדל ויתרצה דישנה בעולם בשעת רצונו, אבל טבילה דבשעתה לא היה בן דעת ובשעה שנתרצה אינה בעולם, אימא לא כיון שגירותו מסופק שהרי יכול הוא למחות כשיגדיל, קמ"ל."ומשמע מדבריו שאף שהטבילה לשם גירות אינה בעולם בעת הגדלות ובשעה שמתרצה, אפילו הכי פעלה הטבילה בשעתה דין גירות, ואע"פ שעתה אינה בעולם, עכ"פ כיוון שמל וטבל תועיל אח"כ בעת קבלת המצוות לאחר זמן כשיגדל. וכן כתב גם בחידושי הריטב"א שם, ולפי זה הוא הדין בגר שמל וטבל ולא קיבל מצוות, מכיוון שהמילה והטבילה היו לשם יהדות הועילו, ושוב אף אם לאחר זמן יקבל מצוות שוב תיגמר גירותו, ואף שהטבילה אינה מעשה בגופו.
"כגון כותים דכתיב בספר מלכים וישלח בהם את האריות ונתגיירו כדכתיב התם בגלות שומרון."ורש"י בקידושין (עד, ב) ובסנהדרין (פד,ב) כתב בפירוש גרי אריות "והרי הם כגוים גמורים". ובענין גרי אמת פירש רש"י בסנהדרין "מתחילתן גרים גמורים היו ועכשיו הרשיעו", והיינו שהמחלוקת בין השיטות היא, אם התכוונו מלכתחילה להתגייר או שעשו רק מפחד האריות וללא כוונה אמיתית לגירות ולהכי הוו גוים גמורים, ולמ"ד גרי אמת, מתחילה היתה גירות אמת, אף שבאה בעטיים של האריות.
"הלכה כדברי האומר כולם גרים הם, הך גירי אריות לא דמי להא דאיכא מ"ד כותים גירי אריות הן דהתם היו עובדים אלהיהם כדכתיב בספר מלכים ולמ"ד גירי אמת הן קסבר דשוב נתגיירו לגמרי."וכן כתב גם התוס' בחולין (ג,ב) ד"ה קסבר.
"שלא מצינו בתלמוד שהיו גרי אריות ועכשיו גרי אמת."והריטב"א שם:
"ולא מצינו בשום מקום בגמרא דמוכח דהדור ואיגיור...."ומדברי תוס' הרא"ש שכתב "ושוב חזרו לטוב", משמע שהטיבו מעשיהם ולא היתה גירות נוספת, ופשט דבריו מוכח שמכיוון שאח"כ חזרו לטוב והחלו לשמור מצוות, זה עצמו הוי קבלת מצוות ונגמרה הגירות. וכן יש לפרש בדברי התוס' ושוב נתגיירו לגמרי.
"דאף אם תרצה לומר כשמתחלה כשנתגיירה לא נתגיירה לשם שמים אלא בשביל אותו האיש הנטען עליה, מכל מקום בסופה כשנשאת לאחר ואינה חוזרת לסורה השתא היא מתגיירת לשם שמים ודוגמת זה כתבו התוספות בדבור שאחר זה בטוח היה הלל דסופו לעשות לשם שמים."ומשמע מדבריו שגר שהתגייר שלא לשם שמים ולא חלה גירותו בשעתו, אם אח"כ חוזר לשמור מצוות נגמרה הגירות. וטעמא דמילתא יש לפרש שכיוון שעשה מעשה הגירות במילה וטבילה או בטבילה, שוב עם קבלת המצוות, נשלמת הגירות. אפילו בלא טבילה נוספת. אמנם יש לפרש הדברים שדווקא אם חוזר לשמור מצוות ומקיימם, ובכללם טובל לקריו או טבלה לנידתה, שוב תגמר הגירות בטבילה זו. וכדברי הגמ' ביבמות (מה, ב) שהבאנו לעיל, מי לא טבלה לנידותה.
"מה שנראה ליישב בזה דברי רש"י בכתובות (כט, א ד"ה כותית) התמוהים מאד, שפרש דכותים אסירי בלא תתחתן, דגירי אריות הם. ותמהו עליהם התוספות (שם ד"ה ועל), דהא המשנה הזאת סוברת דגירי אמת הם, דאל"כ האיך חייבים בקנס, והוא פליאה עצומה. ולפמ"ש דברי רש"י עולה לנכון, דהתוס' כתבו בחולין (ג, ב ד"ה דקסבר), דמאן דס"ל גרי אמת אף דכתיב בקרא בהדיא, היינו דאח"כ נתגיירו לגמרי, וכן מבואר בירושלמי (גיטין פ"א הי"ד). והפשט פשוט, וכן מצאתי למהר"ם ז"ל (ביבמות כד, ב על תוד"ה אי הכי), היינו כיון דנהגו גם אחרי כן מנהג יהדות, הוי כמו טבלה לנדתה וטבל לקירויו (יבמות מה, ב) והנה זה בודאי דבזמן שנתגיירו עשו כדין וכהלכה דבעי שלושה דברים [עם] הרצאת קרבן, (כריתות ט, א), דאז היה בית המקדש קיים, אמנם כיון דהגירות היתה בשביל אריות, אם כן אין גירותם [אלא] מה שנהגו אחרי כן."וסברא זו היא סברת הקדמונים והובאה בחידושי הרמב"ן בקידושין (עה,ב) שכתב:
"ושמעתי דכי אמרינן גרי אריות הן הני מילי לדור ראשון שלא נתגיירו אלא לשם אריות אבל דורות אחרונים כיון שהם מקבלים עליהם עול המצוות ומלים לשם ישראל, גרים גמורים הם ואסורים משום גר בממזרת וכרבי יהודה."וכן יש לדקדק קצת מדברי הריטב"א בקידושין (עה,ב) דהקשה כקושיית התוס' מסוגיין על מ"ד כותים גרי אריות, וכתב שם בתירוצו השני וז"ל:
"א"נ דשאני כותים דלא נשתקע שם ע"ז מפיהם לעולם אפילו אחר גירות, כדכתיב את ה' היו יראים ואת אלוהיהם היו עובדים וכו'. והרי גירותם באונס לעולם, ומ"ד גירי אמת הם סבר דגרים היו אלא שחזרו לסורם, והוו להו כישראל משומד כדאמרינן ביבמות טבל ועלה הרי הוא כישראל לכל דבריו, למאי הלכתא דאי הדר ביה ישראל משומד הוי, וזה יותר נכון."ומשמע מדבריו שכתב שאצל הכותים לא נשתקע שם ע"ז מפיהם לעולם אפילו אחר הגירות, והוי גירותם באונס לעולם, משמע שאם היה משתקע שם עכו"ם אפילו אחר זמן, שוב חלה ונגמרה הגירות, וכסברתו ביבמות (כד,ב) דאגב אונסיה גמר, ועכ"פ משמע שבעצם זה שהשתקע שם ע"ז, שוב נגמרת הגירות.
"הבט נא וראה כי דבר זה במחלוקת שנויה לדעת רש"י אפי' גרי אריות גרים הן מדאורייתא כי פרשו אח"כ מיראה ולא עבדו ע"א כלל (כמ"ש תוס' למ"ד גירי אמת הן) ולא הויין בכלל ישראל לגמרי וגרי צדק איקרו ומצאתי סעד לדברי מתוס' (גיטין כ"ה ע"א) ד"ה הלוקח אף למ"ד גירי אריות הן אפ"ה אינם כנכרים גמורים עייש"ה (תיתי לי שאמרתי כך מסברא דנפשי ואשתכח לסבי כוותי מצאתי בספר מגיני שלמה ר"פ אלו נערות שהאריך בזה וגוזר אומר לשטת רש"י אף למ"ד גירי אריות אינם כנכרים עייש"ה וכן מצאתי בס' פני יהושע בקונטרס אחרון למס' כתובות וצל"ע על שני גדולי הדור האלה שלא ראו דברי רש"י (סנהדרין פ"ה ע"ב) ד"ה גירי אריות כ' בפירוש והרי הם כנכרים גמורים ועיין רש"י (קדושין ע"ה ריש ע"ב) ויש ליישב) הרי משמעות רש"י יבמות הנ"ל ותוס' גיטין דגירי אריות אינם כנכרים מן התורה אלא שאינם גירי צדק."וכן כתב גם בשו"ת מהר"ם שיק (חיו"ד סימן תג) וז"ל:
"ונראה דהנה התוספות כתב שם דמאן דקא סבר גרי אמת סובר דנתגיירו לבסוף וכוונת התוספות נראה דל"פ במציאות אי נתגיירו לבסוף ממש כל אחד ואחד כשאר גרי צדק וכמו שהשיג על כיו"ב הרמב"ן והריטב"א בחידושיהם לקידושין דף ע"ד אלא כוונתם כמ"ש הרמב"ם בסוף פ"ח דברכות בפרוש המשנה דבאורך הימים קבלו התורה והיו מקפידין על המצוות והוחזקו שהיו מאמינים בדתינו עיי"ש.והנה דברי ה"תשובה מאהבה", המהר"ם שיק וה"זכר יצחק" מוסיפים על דברי המהר"ם, שהמהר"ם מיירי בגר עצמו שמל וטבל ולא קיבל בשעתו כל המצוות, שבכהאי גוונא אם לאחר זמן יקבל המצוות, נגמרה הגירות. ואינהו כתבו דבריהם גם לגבי הכותים שבדור שהתגיירו לא קיבלו המצוות והיו עובדים ע"ז, ורק לאחר כמה דורות השתקע שם ע"ז מהם וחזרו לטוב. ומשמע שגם בכהאי גוונא למי שנולד מהדורות הראשונים שהתגיירו ולא קיבלו מצוות, בדורות אחריהם תיגמר גירותם בקבלת המצוות.
וכוונתו נראה על דעת שכתב הרמב"ן בחידושיו שם אלא שהוא בהיפוכא מהנך יש אומרים דבדור הראשון לכו"ע היו גוים גמורים אלא שלבסוף הואיל והוחזקו בתורה ומלו את בניהם וטבלו לקרים ולנידתם חשבו להו כגרים וס"ל להך מ"ד דכל כי האי גוונא חשיב גר אמת וכדאיתא ביבמות דף מ"ה ע"ב בההוא דקרו ליה בר ארמייתא וכו' וכן פסקו הרי"ף והרמב"ם והש"ע ביו"ד סימן רס"ח סעיף ג."
"ולא ידעתי היכן נתגיירו הבנים אלא אפשר לרבי אליעזר דאמר בפרק החולץ ד' מ"ו ע"א גר שמל ולא טבל, גר גמור הוא ה"נ כולם מלים לשם ישראל והוו להו ישראל. אי נמי דאמרינן מי לא טבלו לקרי ולנידה."ולדבריו בדור הבנים היתה גירות חדשה על ידי מילה וטבילה וכדכתבנו לעיל לפרש בדברי התוס'.
"מאן דמכשיר התם סבר דנתגיירו בלב שלם אלא שחזרו לסורם."וכן כתב הריטב"א:
"ומאן דמכשר התם סבר נתגיירו בלב שלם אלא שחזרו לסורם."ודברי הריטב"א הם כעין דבריו בקידושין (אלא שמדבריו ביבמות משמע שהגירות לכתחילה היתה גירות אמת ומדבריו בקידושין יש לפרש שהיתה גירות אמת או בתחילה או לאחר זמן, ואכ"מ). וחזינן שדעתם היא כדעת רש"י בסנהדרין. ועל כל פנים משמעות דבריהם שקבלת מצוות בעת הגירות היא הקובעת, דאם לא התכוון לקבל מצוות לא חלה גירותו, ואם התכוון חלה גירותו. ומשמע שאחר זמן לא מהני כלל, והמחלוקת היא מה היה בפועל בעת גירות הכותים.
"כותים גרי אריות הם האמורים שנתגיירו מפחד האריות... מפחדם נתגיירו, אך חזרו לסורם דכתיב את ד' היו יראים ואת אלוקיהם היו עובדים וגוים גמורים הם."ומשמע שאף שהתגיירו גירות גמורה כיוון שחזרו לסורם לאחר זמן פקעה גירותם (או שלא חלה), מכיוון שלא התגיירו מתחילה לשם שמים, וזה כשיטת המרדכי יבמות (רמז ק"י) שהזכרנו לעיל ואכמ"ל.
"אמר רב הונא גר קטן מטבילין אותו על דעת בי"ד."ועיי"ש ברש"י:
"אם אין לו אב ואמו הביאתו להתגייר."ועיי"ש בראשונים אם דוקא הביאתו אמו, בעינן דעת בית הדין ומה הדין בהביאו אביו. ואכ"מ.
"גוי קטן אם יש לו אב יכול לגייר אותו ואם אין לו אב ובא להתגייר או אמו מביאתו להתגייר בית דין מגיירין אותו..."והנה בנידון דידן שהאם היתה נכרית והילדים מתייחסים אחריה, והאב אינו נחשב אביהם על פי דין תורה, וכבר דנו בזה האחרונים אם מביאו אביו הישראלי ולא אמו הנכרית האם יש לגיירו. ועיין בזה בשו"ת "דעת כהן" (סימן קמ"ז) ובשו"ת "דובב מישרים" (ח"ד סימן ק"נ) ובפד"ר כרך א' עמ' 381-375, ואכמ"ל.
"דאמר רבא נכרית מעוברת שנתגיירה בנה אין צריך טבילה אמאי אין צריך טבילה... שאני עובר דהיינו רביתיה."ופרש"י:
"אין צריך טבילה לשם גירות דסלקא ליה טבילה דאימיה... והכא לא קפיד בהאי חציצה דהאי ולדא דרביתיה הוא."ומבואר מדבריו שבטבילת האם מיקרי כאילו העובר טבל לשם גירות.
"גר קטן מטבילין אותו על דעת בי"ד שזכות היא לו, מעוברת שנתגיירה וטבלה אין בנה צריך טבילה."וכן פסק בשו"ע (יו"ד סימן רס"ח ס"ו):
"נכרית שנתגיירה והיא מעוברת, בנה אין צריך טבילה."ובה"ז הביא דין גר קטן וז"ל:
"גוי קטן אם יש לו אב יכול לגייר אותו. ואם אין לו אב ואמו מביאתו להתגייר, בית דין מגיירין אותו שזכות היא לו וזכין לאדם שלא בפניו. קטן שגיירו בי"ד יוכל למחות משיגדיל."והנה בסוגית הגמ' שם מבואר דהא דבעינן להך סברא דסלקא ליה טבילה מפני שהיינו רביתיה, הוא למ"ד עובר לאו ירך אמו. אבל למ"ד עובר ירך אמו, דהיינו דנחשבים גוף אחד פשיטא שמעוברת שנתגיירה, בנה אין צריך טבילה דהרי מתגייר בגירותה. וכן מבואר שם בתוד"ה אלא שהקשה: "מאי פריך מרבא הא בהדיא אית ליה דעובר ירך אמו הוא". והיינו דפשיטא ליה דלמ"ד דעובר ירך אמו סלקא גירות לולד שהרי מכיוון שלא נולד, הוא חלק מגופה ואיבר מאבריה, וכמו שהועילה הגירות לגיורת הוא הדין שתועיל לולד.
"מטבילין אותו מיד. משמע שהמילה קודם טבילה וכדאמר אין גר עד שימול ויטבול ותימה דאמר בהערל (לקמן דף עח) מעוברת שנתגיירה בנה אין צריך טבילה ואר"י דשאני התם דאכתי לא חזי למילה."ומשמע מדבריו שטבילת העובר היא טבילת גירות, לכן הקשה שהרי לא קדמתה מילה, ותירץ דכיוון דאכתי לא חזי למילה, גירות העובר תהיה בטבילה בלבד. ומשמע שבכהאי גוונא שאי אפשר למול, המילה אינה חלק מהגירות, ולפיכך מילתו תהיה מילת יהדות, מכיוון שנגמרה גירותו בטבילה. ובעובר זה ינהגו כל דיני ישראל לכשיוולד, ומסתבר שמילתו דוחה שבת.
"נתרפא מטבילין אותו מיד. תמהני למה משהין אותו, יטבילוהו תחלה ומיד ימול. ושמא מצוה למול ואחר כך לטבול, אי נמי כיון שהמילה קשה עליו, מלין אותו תחלה, כדי שאם דעתו נוקפו יפרוש, ומיהו אם טבל ואחר כך מל הרי זה גר, דלא שנא מילה וטבילה ולא שנא טבילה ומילה. תדע, דהא אמרינן לקמן בפרק הערל גיורת מעוברת שטבלה בנה אין צריך טבילה, והרי קדמה טבילה למילתו אם זכר הוא, והוה ליה למימר בתה אינה צריכה טבילה."ומדבריו משמע שגירות העובר היא גירות ככל גירות, ובנקבה נגמרת הגירות מיד ובזכר הגירות נגמרת במילה שאחר הלידה. ולסברא זו מילת עובר הגיורת לא תדחה שבת דדוקא מילת ישראל דוחה. ואולי יש לומר שבכהאי גוונא גם מילת הגיור מיקרי מילה בזמנו, ועיין ברש"י פסחים (פד, א) ד"ה ולה, ואכמ"ל. ועוד חזון למועד.
"שהטבילה כוללת עיקר גירות ולצאת מטומאת גויות וליכנס בקדושת ישראל ולפיכך צריכים לבסוף, דאפילו ליקח כלים חדשים מן הגוי צריכים טבילה וכו'."עיי"ש בדבריהם ואכמ"ל. אך עיין ברשב"א בתירוצו השני שסבר כהרמב"ן.
"אם ידעו הבית דין בשעת טבילה שהיא מעוברת הדין פשוט, אבל אם לא ידעו הבית דין שהיא מעוברת, יש לי בזה אריכות דברים, ותליא באשלי רברבי ואכמ"ל."ובביאור הדברים כתב בספר "ישרש יעקב" ביבמות (עח, א) וז"ל:
"ונראה לכאורה דתליא בהא אי פסקינן עובר ירך אמו ואף שלא ידעו הבי"ד ממילא הוי גר דהוי כאבר מאיברי אמו. אבל אי לאו ירך אמו רק משום דהוי כגר קטן דמטבילין אותו על דעת בית דין משום דזכין לאדם שלא בפניו כדאיתא בכתובות דיש אומרים דטבילת אמו סלקא ליה משום דהיינו רביתיה כדאמר הכא אם כן כל שלא ידעו הבי"ד ל"מ."ולדבריו בנידון דידן גירותה של הבת תלויה במחלוקת הנ"ל, דלמ"ד עובר ירך אמו גירות אמה עלתה לה והיא גיורת, ולמ"ד עובר לאו ירך אמו, גירות העובר הינה מדין גירות גר קטן שהביאוהו לבי"ד להתגייר ובעינן דעת הבי"ד שתהיה כוונתם לגיירו. וכאן שהבי"ד לא ידעו, לא הועילה טבילת האם לבת ואין היא גיורת.
"משכחת לה גר קטן במעוברת שהתגיירה מדאורייתא בפרק הערל... והוי גר מן התורה."וכן כתב גם בתחילה בתוס' בסנהדרין (סח, ב) ועיי"ש שבמסקנה רצו לומר ששאני דין זכין בגר קטן מדין זכייה רגיל (אך עיין בחידושי הר"ן בסנהדרין שצייר שהמציאות של גר קטן מדאורייתא היא רק במי שהתגייר אביו בגדלותו ונולד לו בן קטן עיי"ש ומשמע שלעולם לא יהיה גר קטן מדאורייתא ולענין מעוברת לא הזכיר שם).
"לכאורה קשה דאכתי למ"ד דביבמות דף ע"ח דטבילה דידיה על ידי אמו כיון דהוי רביתא לא הוי חציצה ואמאי הא מן התורה אין זכות לעובר וזה קשה אפילו לפי מה שכתב התוס' בסוף דבריהם ובפרק בן סורר דיש זכות לקטן מכל מקום הא קיימא לן המזכה לעובר לא קנה ורב הונא גופא סבירא ליה בבבא בתרא דף קמ"ב המזכה לעובר אף לכשתלד לא קנה וכיון דאמרינן לקמן דף מ"ד ובכמה דוכתיה דילפינן מקראי לענין הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה ש"מ דיש זכות לעובר מן התורה [ ואין לתמוה הא דקאמר בנה אין צריך טבילה הא בעינן מילה ואחר כך טבילה ז"א כיון דלאו בר מילה הוא בשעת עיבור הוי ליה כגר שנחתך ערלתו דלא בעינן מילה ודי בטבילה לחוד].ועיי"ש מה שהאריך בתירוצו לחלק דבכהאי גוונא מהני זכיה אף בעובר, ואכמ"ל.
ותו קשה לפי מה שכתב הרא"ש בפרק החולץ והתוספות בפרק בן סורר ראיה מכמה יונקי שדים שהיו בשעת מתן תורה וסבירא ליה לדוחק שהוצרכו לגייר אח"כ אכתי קש' דמסתמא היו בהן כמה מעוברות ולמ"ד עובר לאו ירך אמו האיך נתגיירו בשעת מתן תורה. ויותר קשה על רבי יוחנן דסבירא ליה ביבמות דף ע"ח דעובר לאו ירך אמו הוא. וס"ל נמי בב"ב דף קמ"ב ע"ב המזכה לעובר לא קנה. ואם תאמר משנתינו וכו' ומשמע שם להדיא אפילו לכשתלד לא קנה. ותו קשה לרבי יוחנן דאמר בגיטין דף כ"ג ע"ב אם היתה עוברה זכתה לו הא רבי יוחנן סבירא ליה המזכה לעובר לא קנה.
וכן מצאתי קושיא זו בלחם משנה פ"ז מהלכות עבדים מיהו זה יש לדחות די"ל דהתם משמי' דרבי קאמר וכן צ"ל למסקנא שם דקסבר רבי עובר ירך אמו ולרבי יוחנן לא סבירא ליה הכי. מיהו קושיא ראשונה קשה דאיך משכחת לרבי יוחנן הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה ואיך נתגיירו העוברות בשעת מתן תורה. וכן קשה להלכתא לפי מה שכתב הראב"ד וכן פירש הכסף משנה דברי הרמב"ם שם דקיימא לן שעובר לאו ירך אמו וקיימא לן המזכה לעובר לא קנה כדאיתא בח"מ סימן ר"י. ומכל הלין קושין היה נראה דמוכרחים דבר התוס' דר"פ בן סורר דזכות דגירות שאני שזוכה בעצמו ע"ש. ולפי זה הוי אפשר לדחוקי דגם בעובר כן."
"ואני תמה דנהי דעלתה ליה טבילה דאין זה חציצה משום דהיינו רביתיה מכל מקום גירות אין כאן כיון דקיימא לן עובר לאו ירך אמו הוא וקיימא לן דקטן ל"ל זכיה מה"ת אם כן מאן משוויה לגר וה' יפקח עיני העורות."ועיי"ש מה שהביא ליישב בשם בנו רבי שלמה איגר ואכ"מ.
"עכצ"ל בכוונתם דהך מ"ד דס"ל הדרשה איש אתה צריך לחזור אחריו סבירא ליה כמ"ד עובר ירך אמו וממילא מהני בנכרית מעוברת שנתגיירה טבילה ואין צריך זכין ומאן דסבירא ליה דעובר לאו ירך אמו וממילא צריך לבוא לדין זכין וזכין מדרבנן הוא ועכצ"ל דלא סבירא ליה הך דרשה דאיש אתה צריך לחזור אחריו וסבירא ליה כאידך מ"ד שם בסנהדרין ע"ש."ומשמע שדוקא למ"ד עובר ירך אמו תועיל גירות הולד מדאורייתא. אבל למ"ד עובר לאו ירך אמו לא תועיל גירות בולד, רק מדין בי"ד זכין לו ורק מדרבנן.
"בשעה שנתעברה אמה מת אביה, נמצא שלא היה לה אב משעה שנראה להקרות אב, וכשילדתה אמה מתה, ולא נראית לקרות אם."ומביאור דבריו משמע ששם אב חל בעת העיבור, דאז כלה מעשהו של האב, ושם אם מיקרי רק בשעת הלידה משום דעד הלידה היא פועלת וגומרת יצירת הולד. ולפי זה בנכרי הבא על הנכרית אף אי נימא שבעת העיבור הוי אב, הלא כשנתגיירו בין האשה בין העובר, פקעה אבהות האב לגבי העובר, דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי. ובטעם דישראל הבא על העכו"ם ועכו"ם הבא על בת ישראל שלא מיקרי אביו והולד אזיל בתרה, עיין שו"ת רמ"ע מפאנו סוף סימן קט"ז ואכ"מ.
"נתגיירה מעוברת נשתחררה מעוברת, ילדה... בכור לכהן."עיי"ש בסוגית הגמ' ומדהוי בכור ש"מ דהוי ישראל בלידתו.
"שני אחים תאומים... היתה הורתן שלא בקדושה ולידתן בקדושה לא חולצין ולא מייבמין אבל חייבים משום אשת אח."וכתב שם רש"י:
"לא חולצין ולא מייבמין דצד יבום מן האב הוא והני אין להם אב... אבל חייבים כרת משום אשת אח מן האם שהרי היא כישראלית שילדה בנים."ומבואר דכבר בעת הלידה הוו האחים ישראלים שנולדו מישראלית ולהכי יש איסור כרת דאורייתא. ומשמע שודאי בעת הלידה הוו ישראלים.
"הנה בעיני הדבר פשוט דדברי התוס' והריטב"א שם לאחדים המה ואי דיקינן כולי האי לא תנינן. ומה שתמה על הא דנקט אין צריך טבילה ולא נקט גם מילה והאריך בזה, ומדבריו נראה דסבירא ליה דלהרמב"ן אינו נימול לשמונה גם כן. הנה באמת אם נפרש דברי הרמב"ן כפשטם המה תמוהין מאד, דהיתכן דקודם המילה הוא עודנו כעכו"ם, אם כן איך משכחת לה הא דמבואר בברייתא ביבמות דאחים שהורתם שלא בקדושה ולידתם בקדושה דחייבים משום אשת אח, והרי בעת לידתם עודם עכו"ם, וזה בודאי הך כללא דגר שנתגייר כקטן דמי (שם) הוא מעת גמר הגירות, כיון דהוא כעכו"ם לכל דבריו. (והנה כמדומה לי שזה ימים אשר הגדתי לאחד תמיהה זו הגיד לי כי ראה הקושיא באיזה ספר). אמנם נראה דבאמת גוף דברי הגמ' שם בדך עז, א תמוהים, דמקשה מרבא דאמר דמעוברת שנתגיירה בנה אין צריך טבילה, והרי הך דינא דרבא הוא משנה מפורשת (צז, ב) דאל"כ האיך משכחת לה דינא דלידתו בקדושה.ונסביר דבריו בקיצור נמרץ. דאיהו סבירא ליה שכל מי שנולד מישראלית הוא ודאי ישראל, ולהכי מכיוון שנתגיירה האם הולד שיולד לה הוא ישראל גמור, חייב במצוות, נימול לשמונה, יורש אותה וכו'. ולהכי במעוברת שנתגיירה בנה הוי ישראל ולא בעינן לדין זכין כלל, דבעצם לידתו מישראלית הוי ישראל. והא דבעינן טבילה, הוא כדי להתירו לבוא בקהל, דבגירות איכא שני עניינים: חיוב בקבלת מצוות והיתר לבוא בקהל. שבזמן הבית הוי על ידי קרבן בדווקא, אף שישראל גמור הוא, וטעמא דמילתא דבעינן טבילה שמכיוון שאביו עכו"ם יש בו טומאת עכו"ם שאסור לבוא בקהל. וכמו שבכל גר בטבילתו אזלא לה טומאת עכו"ם ומותר לבוא בקהל וה"נ בבן המעוברת. וחידש שם דבזה בעינן למעשה הטבילה ולא בעינן דעתו כלל, ולזה מהני טבילת האֵם לטבילת הבן.
... דבאמת זהו דין תורה דכל הולדות שנולדו מישראלית חלה עליהם חובות התורה, כמו בראשית מתן תורה שכל הולדות שנולדו אחרי מתן תורה אף אותם שאמותיהם היו מעוברות עמם הרי גם המה היו ישראלים גמורים. וכן גם בולד גיורת, כיון דבעת לידתו הוא נולד מישראלית כל חיובי התורה עליו. ושם לא נוכל לומר שזה גם כן משום טבילת אמם, דהרי זה בודאי דבתוך מ' יום לא מהני טבילת אמם, ומכל מקום המה ישראלים. רק הא דמחדש רבא הוא דין אחר, דאחרי שלפי המסקנא דרבא שם לעיל דף עו, א דהאיסור דלא תתחתן הוא מצד קדושה כמו פסול ממזר בישראל, ואם כן ממילא כמו בכל הפסולים אמרינן ביבמות דף עח,א להם הלך אחר פסולן, היינו דהוא פוסל את הולד, אף דהולך אחר הזכר מכל מקום לפסול אותו יכול, כן גם בעכו"ם, נהי דהולד הוא ישראל, מכל מקום הפסול דעכו"ם שהטיל בו, אף בישראל גמור יכול לפוסלו.
... דלפי מה שכתבתי, שני דברים יש בעכו"ם, האחד שפטור מהמצוות, והשנית שפסול מלבוא בקהל. והנה שני הדברים אינם תלויים זה בזה. כמו דחזינן קודם הרצאת דמים דחייב במצות ופסול לבוא בקהל (כריתות ח,ב). ומעתה נראה דכיון שכתיב להם הלך אחר פסולן והוא בכלל כל הפסולים שפוסל, ורק דבאומות הלך אחרי הזכר (קידושין סז,ב) דבהם אין פסול רק אם הוא מאומה זו או זו, כיון דכולם פסולים, אשר על כן בעכו"ם וישראלית לענין חיוב המצות אין זה שייך לומר דהעכו"ם יפסול אותו, ולזה הלך אחר הישראלית, מה שאין כן לענין לאו דלא תתחתן, העכו"ם פוסלו אף דהלך אחריה.
... רק דמכל מקום כיון דהפסול הזה הוא מצד עכו"ם ובעכו"ם גופיה אם טבל מועיל לו להכשר, גם הולד הנולד מהני לו טבילה. ואם כן לפי זה בעכו"ם הבא על הישראלית הולד ישראל לענין חיוב במצות, ולענין היתר בקהל יש בו פסול דעכו"ם עד שיטבול.
... ולפי מה שכתבתי יצא לנו לדינא דלענין נימול לשמונה אין מקום לספק בבן ישראלית מן העכו"ם, רק להתירו לבוא בקהל תלוי בפלוגתא דרברבתא אם האיסור דלא תתחתן הוא משום קדושה או לא, ומספק אסור עד שיטבול. ומעתה גם במעוברת שנתגיירה בנה הוא ישראל להתחייב במצות, אך הפסול דעכו"ם במה נפקע, וזה חידש לנו רבא דמועיל לו טבילת האם, אבל גם בלא חידושו של רבא היה ישראל גמור רק שאסור היה לו לבוא בקהל עד שיטבול, ובזה לא שייך גר שנתגייר כקטן שנולד ולזה חייב משום אשת אח.
... וגם אחרים יכולים להטבילו, דבאמת גם כל הטבילות העיקר הוא מעשה הטבילה כדמוכח מגמ' דחולין לא,ב דמדמה טבילה לשחיטה דלא בעי מעשה דידיה, אלא אם הטבילוהו אחרים גם כן מהני כמו בטבילת כלים."
"דבאמת ישראל הוא כיון דאמו מישראל ומתייחס בתרה. ויתיישב בזה גם דברי הרמב"ן דבמעוברת שנתגיירה דנעשית ישראלית גם העובר נעשה ישראל אפילו אי עובר לאו ירך אמו הוא, דמכל מקום ישראל הוא כיון דאמו ישראלית אלא שחסר לו בקדושת ישראל ועל זה מהני טבילה והמילה שיהא ישראל גמור. ובזה תתורץ קושית הגרעק"א, שאם אמו נתגיירה בעוד שהיתה מעוברת גם העובר נעשה לישראל גמור, אלא דצריכים גירות לעובר בכדי לקבל עליו קדושת ישראל, ולזה אין אנו צריכים לדעת כלל, כמו שכתב השטמ"ק דמחויב הוא להכנס תחת כנפי השכינה, ועל כן מהני גירות האם לעובר בלי זכייה ושליחות."וכן כתב גם הגר"ש שקופ בחידושי כתובות סימן י"ג:
"ולפי זה דבמעוברת שנתגיירה אין הטבילה פועלת על העובר שיעשה ישראל גמור רק שמטהרת גופו שעל ידי זה הלידה תקדשנו בקדושת ישראל. דל"ד לכל גירות שנעשה ישראל על ידי מעשה הטבילה, אבל הכא עיקר מה שנעשה ישראל הוא מפני שנולד מן אם ישראלית, ורק בלא טבילה כיון שגופו לא נטהר על ידי טבילה לא יוכל להתקדש בקדושת ישראל ע"י לידה לחוד. ומשו"ה שקיל וטרי בגמ' בענין טבילה זו למ"ד לאו ירך אמו אי הוה חציצה, ומשני דהיינו רביתיה, אבל עיקר קדושת ישראל נתהוה על ידי לידתו שנולד לאחר שנתגיירה אמו.והנה הגרנ"ט והגרש"ש לא ביארו לנו מהי מהותו של דין קדושת ישראל הנצרך בגירות, ומהי הנפק"מ להלכה, ולא כדברי ה"זכר יצחק" שביאר שהנפק"מ לענין לשאת אשה, והדברים צריכים ביאור לעת הפנאי.
ואף דלא מצאתי לע"ע גילוי לזה שיהיה הלידה מקדשתו נראה לי זה מהא דלא נזכר בפוסקים הדין במעוברת שנתגיירה שיהיה הבן יכול לחזור כשיגדל ככל גר קטן שהובא בשו"ע יו"ד סימן רס"ח סעיף ז', ואף שמצאתי אח"כ בפ"ת שהובא בשם הח"ס דבלידתו בקדושה אינו יכול למחות מטעם אחר, דכתב דגם בלידתו שלא בקדושה אם נתגיירו אבותיו עמו אינו יכול למחות, אבל מפשטות השו"ע אינו מורה כן. ולדברינו ניחא דלא שייך חזרה בכה"ג דאינו מטעם זכיה והוה רק כטבילת נדה דמהני אף בע"כ דידה."
"והנה מבואר כאן דכל שלידתן בקדושה לא מחשבא גרים, וכן מבואר במתנ' בכורות (מו,א) דאם הוא פטר רחם חייב לפדות עצמו, וכן ביבמות (עח,א) אמרינן דמצרית מעוברת שנתגיירה בנה שני, וכן מבואר בתו' כתובות (יא,א) ד"ה מטבילין, דהוא גר מן התורה ויורש את אמו, והגרע"א שם תמה מסוגיא דיבמות (עח,א) דמסקינן דהא דבנה אין צריך טבילה משום דשאני עובר דהיינו רביתיה ואם כן מבואר דלמ"ד עובר לאו ירך אמו, הוי גירות לולד עצמו. ואם כן הדין נותן דאינו אלא מדין זכין כדין גר קטן מטבילין אותו על דעת בית דין, ואי אפשר לומר כן דא"כ בדין הוא דאין להם שאר האם, וכן מצרית מעוברת שנתגיירה בדין הוא שבנה ראשון, וכש"כ מאי דאמרינן שאין גירות זה אלא מדרבנן והגדילו יכולין למחות, ואיך חייבין משום אשת אח מן התורה, וחשיב מצרי שני, וחייב בפדיון, ונראה דאפילו למ"ד עובר לאו ירך אמו היינו על ידי שהוא עובר אמו יש לו גם זכיות כגוף נפרד, אבל לכו"ע חיי אמו מחשב גם חיים לדידיה, והלכך לענין עיקר הגירות מחשב ריצוי אמו כריצוי דידיה וגירותה גירות דידיה אלא דלמ"ד שיירו משויר צריך טבילה לעצמו דכבר יש לו גוף לטבילה.ועיי"ש מה שכתב לפרש דברי הרמב"ן.
... והלכך לענין גירות מעשה אמו בעיקר הגירות חשיב גירות דידיה מן התורה, וטבילה נחשב לו לעצמו לטבילה, למ"ד שיירו משויר, ולמ"ד שיירו אינו משויר, אף לענין טבילה הוא ירך אמו, ובתערובות כח האם וכח ולד, אמרה תורה דחשיבי כנולדים בקדושה מחמת עיקר גירותן שהוא רק דאתפסינהו קדושה אמן, ויש להן אחוה מן האם, ובן מצרית מעוברת חשיב שני, וחייב בפדיון אם הוא פטר רחם, ויורש את אמו, ונראה דלולא גירות האם לא שייך כלל דין גירות בעובר, שלא אמרה תורה אלא באישים ולא בעוברים."
"כיוון שהטבילה כוללת עיקר גירות ולצאת מטומאת גויות ולהכנס בקדושת ישראל, לפיכך צריכה לבסוף."ומשמע שהטבילה לא תועיל כשאינו מהול, משום שהערלה טומאת עכו"ם וללא הסרתה לא תועיל הגירות.
"אין הטבילה מועילה כיוון דה"ל כטובל ושרץ בידו, ואפילו בדיעבד מעכב."ומשמע שהערלה הוי טומאת העכו"ם, ולפיכך יש לומר דעצם המילה לשם יהדות מסירה את טומאת העכו"ם, ואף אם לא התכוון לשם גירות. והנה אף שגבעוני מהול צריך הטפת דם ברית, שאני התם דלא היתה כוונה לשם יהדות כלל, ולכן לא הוסרה טומאת העכו"ם וצריך הטפת דם ברית. או דנימא שאין טומאת העכו"ם פוקעת אלא במתכוין ממש לשם גירות. אבל במילה לשם יהדות כשאין כוונת גירות, לא תועיל להסרת טומאת העכו"ם ודוקא מילה בכוונת גירות עולה כמילה שהיא חלק מהליך הגירות.
"מה אבותינו לא נכנסו לברית אלא במילה טבילה והרצאת דמים... בשלמא מילה דכתיב כי מולים היו כל העם היוצאים א"נ מהכא ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך ואומר לך בדמיך חיי...."וברש"י שם כתב:
"בשעת יציאתן מלו."ועיי"ש בתוס':
"דכתיב כי מולים היו כל העם פירוש שמלו עצמם ביציאתם ממצרים ואע"פ שאותן שהיו נימולים בימי אברהם לא מלו אותם ביציאת מצרים מכל מקום מעיקרא כשמלו עצמן מלו ליכנס בברית המקום וליבדל משאר אומות וגם כי עתה טבלו."ובשיטה מקובצת שם כתב:
"הרא"ש, מכל מקום גם מתחילה נימולו ליכנס בברית המקום אשר כרת את אברהם וביציאת מצרים הוסיפו טבילה [והרצאת דמים] ע"כ."חזינן שמילתם ביציאת מצרים היא מקור דין מילה בגירות. ויש לעיין מהו יסוד מילה זו. דהנה שם נצטוו למול כדי שיוכלו לאכול הפסח. וסוברת הגמרא דהוי מילה גם לשם גירות ולהיכנס בברית עם השכינה. ויש לפרש שכיוון שנאמר למשה בצאתם ממצרים "תעבדו את האלוקים", הרי זו מילה לשם גמר הגירות בקבלת מצוות במתן תורה.
"מילה היתה במצרים שנאמר וכל ערל לא יאכל בו, מל אותם משה רבינו שכולם ביטלו ברית מילה במצרים חוץ משבט לוי שנאמר ובריתך ינצורו."ופשט דבריו משמע שמילתם היתה לשם אכילת פסח ולא לשם גירות (ואולי אף לא לשם בריתו של אברהם אבינו וצ"ע, אך אולי בעצם הברית לשם אכילת פסח יש פרישה מעכו"ם, דכתיב משכו וקחו לכם – משכו מע"ז, ואכ"מ), ומפשט לשונו דכתב חוץ משבט לוי שלא ביטלו ברית, ומשמע שבני לוי לא מלו במצרים, ולפי זה כניסתם לברית היא במילה שמלו לשם בריתו של אברהם, עוד לפני הציווי ביציאת מצרים. ואין רמז בדבריו שהיו צריכים להטפת דם ברית מדלא הזכיר דבר זה. והרי לדבריו מקור דין המילה ביציאת מצרים הוא הציווי של "כל בן נכר לא יאכל בו" (ולא כפי שכתבו בברייתא בסוגיא, ועמדו בזה האחרונים ואכ"מ), וברור שהלויים שלא היו ערלים לא היו מנועים מאכילת פסח.
"גר שנכנס לקהל ישראל חייב מילה תחילה, ואם מל כשהיה גוי צריך להטיף ממנו דם ברית כשיתגייר."ומדהביא דין זה בהלכות מילה, משמע שגם מילתו של גר, הינה מדין מצות מילה של כל ישראל. אלא שאם הגר מהול וליכא למיעבד מילה, צריך הוא הטפת דם ברית.
"גר שמל קודם שיתגייר... כשמטיפים דם ברית אינן צריכין ברכה."ושם בה"ז כתב:
"גוי שצריך לחתוך ערלתו מפני מכה... אסור לישראל לחתוך לו אותה... ואעפ"י שנעשית מצוה זו ברפואה זו שלא נתכוין למצוה, לפיכך אם נתכוין הגוי למילה מותר לישראל למול אותו."ומפשט דבריו שנתכוין למצוה, משמע לשם מצות מילה. ואף שגוי אינו מחויב במצות מילה, אפילו הכי מיקרי מצוה, ועיין רמב"ם הלכות מלכים פ"י ה"י ובתשובת הרמב"ם (מהדורת בלאו) סימן קמ"ח שכתב:
"מותר לישראל למול הגוי, אם רוצה הגוי לכרות הערלה ולהסירה, לפי שכל מצוה, שהגוי עושה נותנין לו עליה שכר, אבל אינו כמי שהוא מצווה ועושה, ובלבד שיעשנה, כשהוא מודה בנבואת משה רבינו, המצווה זאת מפי אלוקים יתעלה, ומאמין בזה, ולא שיעשנה ל (סיבה) אחרת או על פי דעה שראה לעצמו.ומשמע שבכהאי גוונא מקיים מצות מילה ואף שנשאר גוי. ומשמע שמשווה דין מילה לשם קיום מצות מילה למילה לשם גיור.
... ומאחר שאמרה הבריתא "ישראל מל את הגוי לשם גר" וזה ברור וידוע, שמי שמתגייר, יימול, היה עולה בדעתנו שלא אמרה "לשם גר" אלא למעוטי מילת הגוי ושאסור למול, אם יישאר בגיותו, גוי מהול. ולכן באר לנו התלמוד, שאין כוונת "לשם גר" למעוטי לשם מילה, כשהוא (נשאר) גוי, אלא למעוטי מוראנה, ר"ל, אם היה בו חולי בראש הערלה אסור לישראל לחתכה כדי לרפאו ולהצילו, אף על פי שבכריתתו יש אופן מה מן המצוה, הואיל ואין כוונתו לימול ואינו מתכוון אלא להתרפאות לבד, וזה אסור.
... ובכל עת שיבוא אלינו, שנמול אותו לשם מילה, מותר לנו למולו, אעפ"י שהוא נשאר בגויותו."