ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יעקב זמיר הרב אברהם שינדלר הרב יהודה יאיר בן מנחם |
ראב"ד דיין דיין |
תיק מספר: | 288558/8 | |
תאריך: |
ו בניסן התשע"ה
26/03/2015 | |||
מבקשת |
פלונית
בא כוח המבקשת עו"ד מרסלה וולף | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד יקיר כובאני | |||
הנדון: | שונות | |||
נושא הדיון: | סמכות לדון בעניין החזקת הקטין |
"אם: אם אנו כבר פה, אני מבקשת שייקח הילד בחופש הגדול מה-1.8 עד 15.8 ואני רוצה שיירשם בכל החופשים שייקח אותו, שנה שעברה הוא לא לקח אותו.בתאריך ח' אלול התשע"ב (26.8.12) נתן ביה"ד את החלטתו בנושא. להלן החלטת ביה"ד:
אב: זה לא אמת.
דין ודברים בין הצדדים.
ב"ד: מוסכם, בחופש הגדול כל שנה הילד ישהה הילד אצל אביו מה- 1.8. עד 15.8.
אם: וגם בפסח שייקח אותו, הוא לא לוקח אותו.
אב: ד' עדי, אני לוקח אותו כל השבוע, כל חול המועד אצלי.
אם: לקח בסוכות ולא בפסח.
ב"ד: מוסכם. חצי חג הראשון של פסח הילד יהיה אצל האבא.
אם: ואם לא יעשה את זה.
ב"ד: נטיל סנקציות על מי שלא יקיים סדרי הראייה."
"בפני בית הדין הוגשה בקשת האב בעניין חינוך הילד ובקשת האם לעניין הפרת הסדרי ראייה מצד האב.נמצאנו למדים שבפרוטוקול הדיון ובהחלטת ביה"ד נזקק ביה"ד, בהסכמת שני הצדדים, הן לעניין חינוכו של הילד והן לעניין הסדרי הראייה של האב עם בנו. בפרוטוקול הדיון ותכף לשמיעת בקשות האם בנושא הסדרי הראייה ביה"ד הוביל את הצדדים להסכמות וקבע כי יוטלו סנקציות על מי שיפר את הסדרי הראייה, ולאור בקשתה של האם להתייעץ טרם מתן הסכמתה לבקשת האב בנושא החינוך המתין ביה"ד טרם מתן החלטתו בנושא זה, ובסופו של דבר נתן אותה בתאריך האמור לעיל.
לאחר העיון בבקשות ובהתאם לאמור בפר' הדיון מיום י"ד בתמוז תשע"ב 4.7.2012 בית הדין קובע כדלהלן:
החל משנת הלימודים הבאה המתחילה ב-1.9.2012, '[ר' ב]' ילדם המשותף של הצדדים, ילמד בבית ספר 'שובו'
האב יישא לבדו בכל הוצאות הלימודים של הילד.
בית הדין רושם לפניו הצהרת האם מהדיון הנ"ל שאין בכך משום ויתור על רצונה להמשך דרכו של הילד שלא במסגרת דתית – לאחר השלמת לימודיו בבית ספר 'שובו'.
כמו כן בית הדין רושם לפניו הצהרת האב שבהגיע הילד לגיל 12, המשך דרכו ומקום לימודיו של הילד, ייקבעו על פי רצון הילד ורצון האם בלבד וגם אם דעתו של אבי הילד תהיה שונה, לא תהיה לו זכות למנוע רצון הילד והאם.
אם יהיה צורך, ימונה מומחה מקצועי שיבדוק את העניין.
באשר לטענת האם להפרת סדרי הראייה ע"י האב, בית הדין קורא לאב לקיים הסדרי הראייה שנקבעו ולא לסטות מהמוסכם."
"ביה"ד דוחה את טענות ב"כ האם, כאמור לעיל ביה"ד קיים דיון בבקשת האב בנוגע למקום חינוכו של בנם של הצדדים, הדיון התקיים בתאריך י"ד בתמוז התשע"ב (04/07/2012), האם לא התנגדה לסמכות ביה"ד לדון בנושא ואף העלתה בקשות מצדה לגבי הסדרי הראייה.יצוין שבהחלטתו זו ציטט והזכיר ביה"ד שורה של החלטות שניתנו בנושא זה בביהמ"ש העליון בשבתו כבג"ץ, ומהן בג"ץ עמרני (תיק 566/81), בג"ץ הספל (141/71 הספל נ' בית הדין הרבני בתל אביב), בג"ץ ז'ק (573/77 ז'ק נ' בית הדין הרבני בתל אביב), בג"ץ חיים (1662/99 חיים נ' חיים) ובג"ץ סימה לוי (תיק 6103/93).
בהחלטת ביה"ד בנושא חינוך הילד התייחס ביה"ד גם לבקשותיה של האשה בנוגע להסדרי הראייה, ולאור כל הנ"ל ביה"ד קובע כי ההחלטה ניתנה בסמכות.
האם לא טענה לחוסר סמכות במהלך הדיון ו/או ההליך שהתקיים בנושא והיא אף הגישה בקשות מצידה, בקשות שהועלו בדיון ושביה"ד אף התייחס אליהן במהלך הדיון."
"הזכות להחזיק בקטין היא אחת מזכויות האפוטרופוס, ומקום שקטין נמצא ברשות האפוטרופוס, לא קמה כמובן השאלה, מי רשאי לקבוע את מקום החינוך. אך משנתפצלו חזקה ואפוטרופסות, מתעוררת השאלה אם קביעת מוסד החינוך כלולה בזכות ההחזקה, או שמא היא נמנית על הזכויות העודפות שנשתיירו בידי האפוטרופוס, לאחר שזכות החזקה נפרדה מן החבילה.קביעה זו חזרה ונשנתה במספר החלטות של בג"ץ בג"צ 181/81 מ' מור ואח' נ' בית הדין הרבני האזורי, חיפה ואח', בד"מ 1/81 י' נגר נ' א' נגר, ע"א 680/84 א' שני נ' י' שני, ע"א 2266/93 פלוני, קטין ואח' נ' פלוני, בג"צ מס' 5507/95 עליזה אמיר נ' ביה"ד האזורי חיפה.
...
נמצינו למדים, כי הרשות להחזיק בקטין אינה אלא צמודה למעמד האפוטרופסות, אך חינוכו של קטין ולימודיו ענין הם לשני האפוטרופסים לענות בו, וכמו שכבר אמרנו, מקום שאלה חלוקים בדעותיהם, על בית- המשפט לקבוע, בהתאם לסעיף 25 (לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב- 1962- מ' ח')... לעותרת לא נמסרה אלא הרשות הצמודה לאפוטרופסותם של שני ההורים, להחזיק בילד. בכך פסק בית-הדין הרבני בגדר סמכותו לפי סעיף 3לחוק בתי-דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג-1953, ועל שטחה של רשות צמודה זו משתרע כוח השיפוט שלו,
לרבות הכוח להורות על שינויים... ואולם בשאר עניני האפוטרופסות האמורים בסעיף 15הנ"ל (לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות – מ' ח') לא פסק בית-הדין הרבני והענין לא היה כרוך בתביעת הגירושין שהובאה לפניו... נמצא, לא בית-הדין הרבני מוסמך להכריע במחלוקת שבין שני האפוטרופסים... אלא בית-המשפט המחוזי, כאמור בסעיף 78לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות."
"בית המשפט פסק אפוא כי החזקת ילדים היא מלכות לעצמה; חינוך ילדים הוא מלכות לעצמה; ואין מלכות כרוכה במלכות. שלא כנושא החזקתם של ילדים, נושא חינוכם של ילדים אין הוא כרוך "לפי עצם טיבו וטבעו" בתביעה של גירושין. חינוך אינו בבחינת כריכה הנלמדת מעצמה."על הטעם שבהפרדה זו כתב שם השופט חשין:
"הלכה זו נדרשת היא כמו מאליה. טעם הדבר הוא, שתביעה להחזקת ילדים – כפי שראינו – עולה מעצמה בכל תביעת גירושין. שהרי לא נקבל ולא יעלה על הדעת שהאב יפרוש לביתו, האם תפרוש לביתה, והילדים ייוותרו בתווך. נושא החזקת הילדים "לפי עצם טיבו וטבעו" חייבים להכריע בו בתביעת הגירושין, ומכאן איפיונו המיוחד.בית המשפט חילק בין נושא החזקת הילדים הדורש הכרעה מיידית, בבחינת "עזרה ראשונה", שכן לא תיתכן הפרדה פיזית בין ההורים ללא החלטה והכרעה מפורשת בשאלה עם מי ישהו הילדים פיזית מעתה והלאה. זאת לעומת נושא חינוך הילדים שאינו מתעורר מעצם הגירושין וכלל אינו נובע מהם ומהפרדת מגוריהם של שני ההורים.
שלא כנושא החזקת ילדים – נושא שתו אופי של דחיפות ומיידיות טבוע בו – נושא חינוכם של ילדים הוא מן הנושאים שניתן להמתין בהכרעתם. אכן, ההכרעה גם בנושא זה אסור לה שתבושש לבוא, ואולם אין היא בבחינת "עזרה ראשונה" כנושא ההחזקה. מכאן נבין מדוע זה נושא החינוך אין הוא – בהכרח – "לפי עצם טיבו וטבעו" כרוך בתביעת הגירושין; שכן ניתן להכריע בו גם לאחר הגירושין ובנפרד מן הגירושין (ראו עוד, למשל, את פסק הדין בפרשת פלוני [10], שבו נדונה שאלת המשמורת הפיזית בנפרד מהמשמורת הרוחנית). מכאן צידוקה של ההלכה כי נושא של חינוך יש לפרשו ולפרטו בתביעת הגירושין (על יסוד הנחה שאכן נושא "כרוך" הוא), ומשלא פורש ולא פורט, ממילא לא קנה בית-דין רבני סמכות לדון בו (אלא בהסכמת הצדדים, כמצוות סעיף 9לחוק). "
"לדעתנו, הלכה זו, המחייבת פירוט מיוחד של עניין החינוך במסגרת התביעה כתנאי להקניית סמכות לבית-הדין הרבני, מיוחדת לסוגיית ה'כריכה' ומתייחדת לה. אין ללמוד ממנה הלכה כללית ולהסיק שכוחה משתרע גם על בית-המשפט המחוזי. משום כך, לא יהיה בן זוג זכאי לכרוך תביעה לחינוך הקטין, כשהיא לעצמה, במסגרת תביעת גירושין שהוגשה לבית-הדין הרבני לאחר שבן זוגו הקדימו ותבע את החזקת הילדים בבית-המשפט המחוזי, גם אם לא צוין במפורש בתביעה זו עניין חינוך הילדים.אמור מעתה נושא החזקת הילדים ונושא חינוך הילדים אינם מוגדרים בפסיקה כשני נושאים מובדלים, וכל הבדלתם באה להם רק כאשר נקראים הם לתחום סמכותו של בית הדין הדתי, או אז מפאת מעמדו המשני של בית הדין הדתי במערכת השיפוט האזרחי, אין הוא קונה לעצמו סמכות אלא על דרך הצמצום למה שמוכרח הוא, או מפאת טיבו וטבעו של הנושא או משום שהנושא נכרך במפורש בתביעת הגירושין או הוסכם במפורש על ידי כל הצדדים הנוגעים בו. הווה אומר גם כאשר נוצר הפיצול הנזכר על אובני המשפט נקבע כי ההצדקה ליצירה זו אינה מהותית אלא נובעת אך ורק מן המורכבות הסבוכה של היחסים בין שתי הערכאות, וכלשונו של השופט חשין (שם):
ההלכה המחייבת פירוט מפורש של עניין החינוך נגזרת מן הכלל הרחב יותר המחייב, ברוב המכריע של המקרים, פירוט מפורש של העניינים הכרוכים. ההלכה היא חלק בלתי נפרד מהלכת ה'כריכה'. היא קשורה להגיונה המשפטי ולמדיניות המשפטית המנחה אותה. היא נובעת, בין היתר, מהמטרה החקיקתית המחייבת איזון בין שמירת סמכותו המקורית והשיורית של בית- המשפט לבין כוחו של בית-הדין הרבני בעניינים הכרוכים. תכליתה היא צמצום הסמכות הכרוכה, וזו גם תוצאתה. היא קשורה, איפוא, בטבורה להלכת ה'כריכה' ואינה חלק מן הדין המהותי הנוגע ליחסי הורים וילדים, בכלל, ולסוגיית החזקת קטינים, בפרט.
כשם שאין ללמוד משאר הכללים, שנתייחדו להלכת ה'כריכה' (כגון כנות התביעה וכנות ה'כריכה' וכיו"ב), על התנאים הנדרשים לסמכותו המקורית של בית-המשפט המחוזי בענייני המעמד האישי, כך הדבר לגבי הלכה מגבילה זו, שבמרכזה ההבחנה בין סוגיית החזקת ילדים לבין ענייני חינוך, לשם הקניית הסמכות הכרוכה לבית-הדין הרבני. דין אחד להלכת הכריכה על ענייניה השונים ודין אחר לסמכותו המקורית של בית-המשפט."
"חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), בסעיף 3בו, מקנה לבית-דין רבני שיפוט ייחודי בכל עניין הכרוך בתביעת גירושין התלויה ועומדת לפניו. ככל שהמדובר הוא בהחזקתם של ילדי בני-זוג הנצים ביניהם, יצרה ההלכה הבחנה בין משמורת פיזית (החזקה במובנה המצומצם) לבין משמורת רוחנית (חינוך). בזאת נבדלת משמורת פיזית ממשמורת רוחנית, שהראשונה הולכת מאליה אחרי תביעת הגירושין – זה טיבה וטבעה – בעוד שהאחרונה אין בית-דין רבני קונה סמכות שיפוט בה, אלא אם נתבקש לכך מפורשות (בהנחה שמשמורת רוחנית היא מן הנושאים ה"כרוכים"). במקביל לבית הדין הרבני קנה בית המשפט המחוזי סמכות לדון גם במשמורת אחת גם במשמורת אחרת (נעיר בסוגריים, כי ההבחנה בין משמורת פיזית לבין משמורת רוחנית נודעת לה משמעות הן בנושא סמכות בתי המשפט ובתי הדין הרבניים – והוא ענייננו – והן בנושא הנורמותמעתה לאחר שהתברר לנו פסיקה זו כל צורכה נבוא לנתחה ולקבוע בה מסמרות גם בסוגיה שלפנינו.
המהותיות החלות על המשמורת הרוחנית מזה ועל המשמורת הפיזית מזה. ראו, למשל, פרשת פלוני [10]).
היחס בין שתי סמכויות מקבילות אלו הוא זה, שמקום בו נדרש אחד משני גופי שיפוט אלה לתביעת החזקה של ילדים (החזקה מסוג אחד או החזקה מהסוג האחר), נשללת סמכותו של גוף השיפוט האחר. השאלה מי משני גופי שיפוט אלה יקנה סמכות שיפוט ויוציא את סמכות השיפוט של חברו תוכרע על ציר הזמן; לאמור, מי מבין השניים נתבקש ראשון להידרש לנושא ההחזקה (החזקה מן הסוג האחד או החזקה מן הסוג האחר). ואולם, בעוד שבית-דין רבני אין הוא קונה סמכות להידרש למשמורת רוחנית אלא אם נתבקש לכך מפורשות, שונה דינו של בית-משפט מחוזי, שסמכותו להידרש לנושא המשמורת הרוחנית קנויה לו במישרין מן החוק. ההבחנה בין משמורת פיזית לבין משמורת רוחנית, מקור לידתה הוא בחצר ה"כריכה", וממילא עניינה הוא אך ורק לסמכותו של בית הדין הרבני. מששנינו כך, נדע מעצמנו כי אין ללמוד מסמכותו של בית הדין הרבני לסמכותו של בית המשפט המחוזי."
הרב יעקב זמיר – ראב"ד | הרב אברהם שינדלר | הרב יהודה יאיר בן מנחם |