ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יעקב זמיר הרב אברהם שינדלר הרב יהודה יאיר בן מנחם |
ראב"ד דיין דיין |
תיק מספר: | 833000/12 | |
תאריך: |
א באב התשע"ד
28/07/2014 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת טו"ר צביה מושקוביץ | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע טו"ר נסים אברג'ל | |||
הנדון: | מזונות | |||
נושא הדיון: | מזונות במעוכבת מחמתו להינשא |
"א] ביה"ד כבר דחה את תביעתו של הבעל לשלום בית.הצדדים הופיעו לדיון במועד הקבוע אך ב"כ הבעל הודיע לביה"ד כי מרשו ערער על פסק הדין בביה"ד הגדול וביקש כי ביה"ד ימתין עם סידור הגט עד לקבלת החלטת ביה"ד הגדול בערעור. ביה"ד נענה לבקשת הבעל ועיכב את סידור הגט. ב"כ האשה ביקשה כי אם לא יסודר גט, ידון ביה"ד בבקשתה למזונות אשה, וביה"ד העיר לב"כ האשה כי הדיון לא נקבע למזונות, וכי למעשה בפני ביה"ד לא מונחת כל תביעת מזונות מטעם האשה, ועל כן ביה"ד מנוע מלדון בבקשתה.
ב] הבעל מחויב לגרש את אשתו ואינו רשאי להתנות זאת בכך שהאשה תוותר על הסכם הגירושין השני שנחתם ביניהם (ולמעשה תמכור את הדירה בה היא חיה עם ילדיה ותשלם לבעל עוד סכום גדול שלא סוכם עליו).
ג] קובעים מועד לסידור גט ליום י"ב חשון התשע"ד (16.10.13), שעה 9:30."
"בה"ד: מה ייתן פסק דין נוסף למזונות אשה, כאשר לילדים הוא גם לא משלם.הבעל השיב לביה"ד כי הוא מבקש שלום בית וכי הוא מקבל קצבת נכות בסך 2,400 ₪ והאשה גובה את כולה. עוד ציין הבעל כי הוסכם שהאשה תיתן לו 250,000 ₪, והאשה השיבה כי היא אינה מתכחשת לכך וכי ביום הגט הוא יקבל את המגיע לו. ביה"ד הורה לצדדים להגיש את סיכומיהם בנושא. סיכומי שני הצדדים התקבלו בביה"ד.
אשה: הוא צריך לקחת אחריות על המשפחה.
ב"כ אשה: יש דירה בקרית גת והוא מקבל שם שכירות.
ביה"ד: כבר יש פסק דין אחד למזונות, אם יהיה עוד פסק דין במשך הזמן החובות יגדלו ויגבו את זה מהדירה."
"מציאת אשתו. גירשה, פשיטא! – הכא במאי עסקינן – במגורשת ואינה מגורשת. דאמר רבי זירא אמר שמואל: כל מקום שאמרו חכמים מגורשת ואינה מגורשת – בעלה חייב במזונותיה. טעמא מאי אמור רבנן מציאת אשה לבעלה – כי היכי דלא תיהוי לה איבה, הכא – אית לה איבה ואיבה."הא קמן שאשה שבעלה זרק לה גט ברה"ר ספק קרוב לו ספק קרוב והיא ספק מגורשת בעלה חייב במזונותיה אך אינו זכאי במציאתה, וברא"ם (ח"א סי' לד) העלה שמן הטעם שאינו זכאי במציאתה גם אינו זכאי במעשה ידיה, וכלשונו:
"דהא תנן במציעא פרקא קמא מציאת אשתו שגרשה הרי היא שלה, ופריך התם גירשה מאי בעייא גביה ? ומשני הכא במאי עסקינן במגורשת ואינה מגורשת, דכל מקום שאמרו חכמים מגורשת ואינה מגורשת בעלה חייב במזונותיה, ומשום הכי אצטריך לאשמועינן דאפי' הכי מציאתה שלה, דטעמא מאי אמור רבנן מציאת אשה לבעלה משום איבה הכא תיהוי ליה איבה ואיבה... ומציאתה שלה והוא הדין נמי מעשה ידיה דחד טעמא הוא עד כאן מצאתי מפסקי מורי הרב ז"ל."ועיין בבאר היטב (סי' פ סק"א) שהביא את דברי הרא"ם בסתמא, וכן הוא בכנה"ג (הגה"ט אות ב), וכן הביא באוצר הפוסקים (סק"א אות ו) שנקטו בשו"ע לבעל מרכבת המשנה סעיף א ובתולדות אדם סעי' א. וכן העלה גם בבני יעקב (מאמר א דף ד טור ד) דקנסא קנסוהו ולכן חייב במזונותיה אך אינו זוכה במעשה ידיה. וכן מצאתי שהעלה גם בשו"ת נשמת חיים (סי' קנב) בתשובה מנכד המחבר דפשיטא ליה דכשם שאין הבעל זוכה במציאתה כך אינו זוכה במעשה ידיה, ועוד ראיתי שכן נקט בפשיטות כדברי הרא"ם גם מרא דערעא דישראל רבנו הגרא"י הרצוג זצ"ל בהיכל יצחק (אבה"ע א סי' ב אות כב), וכן העלה גם מו"ר מראשי ישיבת מרכז הרב הגר"ש ישראלי זצ"ל בשיבתו בביה"ד הגדול (פד"ר כ"י עמ' 297 והובא גם בחוות בנימין ח"ב סי' לח) שאחר שהעמיק בסוגיה כיד ה' הטובה עליו העלה שבמגורשת ואינה מגורשת וכן במעוכבת על ידו מלהינשא אין מעשה ידיה של בעלה הן משום שבכה"ג חיוב מזונותיה הינו מטעם קנס, ועל כן אין מקום לזכותו בתמורה, והן משום שבמקום שאין יושבת תחתיו אין טעם לזכותו במעשה ידיה מן הנימוק של איבה. ועל כן כתב שדעת הרא"ם "היא דעה מוסכמת, ויוצאת בהכרח מסוגיות הגמרא והראשונים" ועיין שם שהסכים עמו הגר"י קאפח. ועיין גם בדברי הגר"ן גורטלר (שורת הדין כ"ז עמ' שיג) שגם הוא העלה שכדעת הרא"ם עולה מרש"י, הרא"ש, הרא"ה, המגיד משנה והתוס' טוך.
"ובפ' שנים אוחזין בטלית מייתי להא מתני' דקתני מציאת אשתו שגירשה אף על פי שלא נתן לה כתובה מציאתה לעצמה, הדא אמרת אדם שגירש את אשתו ולא נתן לה כתובה חייב לזונה עד שיפרענה משלם, כלומר מדקתני אף על פי שלא נתן לה כתובה אלמא כל זמן שלא נתן לה כתובתה שייכא ביה ואית ליה זכיה עילויה ומאי ניהו מעשה ידיה תחת מזונותיה, ואפ"ה מציאתה שלה, דאי לא שייכא בהדיה כלל מאי אף על פי שלא נתן כתובתה... אלא אי איכא למדחי לשמעתא דבני מערבא מהא מדחינן מדאמרי' בגמ' דילן עלה דהיאך מתני' מציאת אשתו שגירשה אף על פי שלא נתן לה כתובה וכו' גירשה פשיטא לא צריכא במגורשת ואינה מגורשת דאמר רבה בר ירמיה אמר שמואל כל מקום שאמרו חכמים מגורשת ואינה מגורשת בעלה חייב במזונותיה וכו' מדאיצטריכא ליה למימר במגורשת ואינה מגורשת שבעלה חייב במזונותיה מכלל דגרושה ממש שלא נתן לה כתובה אינו חייב במזונותיה, והא מלתא פשיטא הות גבייהו שאם היתה גרושה לגמרי אף על פי שלא נתן לה כתובתה אין לה עליו כלום. וגם הוא אין לו עליה לא במעשה ידיה ולא במציאתה. ותו לא מידי"הרי לפנינו שהביא את דברי הירושלמי שמפרש את המשנה כפשטה שאדם שגירש אשתו ולא פרע לה את כתובתה חייב לשלם לה מזונותיה וזוכה במעשה ידיה פרט למציאתה, ופירש דמדקתני 'אע"פ שלא נתן כתובה' משמע שנתינת הכתובה היא הכורתת את התנאים והחיובים הממוניים ההדדיים, ועד שלא ייתן לה את כתובתה הוא חייב לה את מזונותיה והיא חייבת לו את מעשה ידיה פרט למציאתה שרק לגביה אמרינן שאינו זוכה כי היכי דתהוי ליה איבה. ואולם הראב"ד עצמו שב ודחה את דברי הירושלמי מפני הבבלי שקבע שלמרות שלא שילם לה את כתובתה נכרתו חיובי הממון ביניהם, וממילא – לאחר שנדחו דברי הירושלמי – שוב אין כל הוכחה שבמגורשת ואינה מגורשת כל חיובי הממון שביניהם קיימים פרט לזכאותו במציאתה, ושפיר איכא למימר שמשעה שנעשית ספק מגורשת אין לו בה כל זכיה וכדעת הרא"ם ודעימיה. וכן כתב גם הגר"ש ישראלי זצ"ל והוסיף "א"כ הדרינן ליסוד הסברא שכל שהתקנה היא משום איבה אין לבעל זכויות בספק מגורשת וכמ"ש הרא"ם דחד טעמא הוא". וע"ש שציין עוד שלפי הירושלמי זכותו של הבעל במעשה ידי אשתו נובעת משעבודה במעשה ידיה לבעלה, וזכותו במציאתה נובעת אך מתקנת חכמים משום איבה ועל כן הירושלמי חילק, על פי העמדתו הוא את המשנה, בין דין מציאתה בה אינו זוכה כי היכי דתהוי ליה איבה לבין מעשה ידיה בהם הוא זוכה שכן השיעבוד לא פסק, מה שאין כן לשיטת הגמרא בבבלי ששם מעשה ידיה ומציאתה שניהם משום איבה ולכן אין לחלק ביניהם ובמקום שאין לו את מציאתה אין לו גם את מעשה ידיה, וככל אשר הראנו לעיל דבמגורשת ואינה מגורשת הפסיד הבעל את שניהם.
"ולענין פסק. כתב הרמ"ך וזה לשונו: מציאת אשתו שהיא מגורשת ואינה מגורשת הרי היא שלה, ואף על פי כן הוא חייב במזונותיה, והוא הדין שחייב בכל תנאי ממון של כתובה, ואם מתה יורשה מכל מה שתחת ידו מספק, וקרוב לומר שאם נשבית אינו חייב לפדותה כיון שהיא ספק מגורשת אין אני קורא בה ואהדרינך לי לאנתו, והוא הדין שאינו אוכל פירות כיון שנתן לה גט, ואפשר לומר כיון שאינה מגורשת ודאי עדיין אשתו היא לכל דבר חוץ מזכות מציאתה."הא קמן דלאפשרות השניה בדבריו עדיין אשתו היא לכל דבר (אך ציין שם הגר"ן גורטלר שעדיין אין מכאן ראיה שלרמ"ך גם מעשה ידיה לבעלה שכן אפשר דדמי למציאה) ואפשר שזו סברת הראב"ד (אלא שלדעתו מכוח כך גם זוכה הבעל במעשה ידיה). ועל כך ציין הגר"ן גורטלר:
"שמאחר שנתברר לנו טעמו של הראב"ד נראה שאין לפסוק כמותו וכן אין לומר קי"ל כמותו וזאת משני טעמים: א. משום שכל המפרשים פרשו כרש"י שמזונותיה הם קנס משום שהיא מעוכבת מחמתו. ב. מאחר והשו"ע אבה"ע סי' צ סעי' ה לא פסק כמותו, שמשום שמעמידים האשה על חזקתה יש לאשה דין אשת איש לענין דיני ממונות."ולענ"ד, קלה כמות שהיא, אדרבה יש להביא ראיה דגם הראב"ד יודה שבספק מגורשת אין הבעל זוכה במעשה ידיה, דהנה בהלכות נחלות (א, ט) פסק הרמב"ם שבספק גירושין אין הבעל יורשה והראב"ד חלק עליו וכתב דהבעל יורשה. ועיין בליקוטי חבר בן חיים (שם) ובמקורי הרמב"ם לרש"ש (שם) ובדברי הגאון הזכר יצחק (סי' עג אות ב) שביארו שמחלוקתם זו תלויה במחלוקתם בהלכה שקדמה לה (נחלות א, ח) האם הבעל יורש את אשתו מדאוריתא ומדרבנן. לשיטת הרמב"ם שאינו יורש אלא מדרבנן אזי בספק אינו יורשה שכן אנו מעמידים את הדין על עיקרו שאינו יורש, מה שאין כן לשיטת הראב"ד דהבעל יורש את אשתו מדאוריתא ועל כן גם בספק יורש, וממילא בנד"ד שלכו"ע הבעל זוכה במעשה ידיה מדרבנן הרי שגם לראב"ד במקום ספק אינו זוכה במעשה ידיה.
"אולם בהעדפה שע"י הדחק, לפי המבואר בטור ושו"ע אהע"ז סי' פ' שייך זה לבעל, אך בב"ח שם כתב דנוהגין שלא מוציאין זה מיד האשה, ועי' גם חלקת מחוקק שם ובבית שמואל, ובשאר הפוסקים, וראה גם חזון – איש אהע"ז סי' ק"ה מש"כ בזה. ולהלכה אין להוציא מהאשה כשהיא מוחזקת, נגד דעת הב"ח ושאר נושאי כלי השו"ע.וכן הוא מפורש בח"מ (סי' צ סק"א) שבכה"ג הבעל הוא המוחזק ולו עומדת טענת קי"ל.
אולם, כשאנו באין לחייב הבעל במזונות, הרי אין לחייבו, מאחר שלפי דעת הטושו"ע, שייכת ההעדפה לבעל, א"כ יכול לומר לה: צאי מעשה ידיך אלו למזונותיך, ואי אפשר להוציא ממנו סכומים נוספים שהוא מוחזק בהם."
"מיהו אם זן אותה בשתיקה מעשה ידיה שלו ולא אמרינן שמחל לה לגמרי."הרי שתלה את סיבת הדין בדעתו של הבעל ובכך שלא אמרינן "שמחל לה לגמרי. ומשמעות הדבר היא שמי שנשא אחת מחייבי לאוין ופרנסה אינו יכול לתובעם חזרה שכן אנו אומרים שנתן לה ומחל לה עליהם, אלא שאנו אומרים שדעתו בנתינת המזונות הייתה לזונה כפי שזנים כל אשה, ועל כן כפי שבכל אשה מעשה ידיה לבעלה גם כאן זנה על דעת כן שמעשה ידיה שלו, ועל כך כתבו הריטב"א והנימוקי יוסף "ולא אמרינן שמחל לה לגמרי" היינו איננו תולים שנתן לה מזונות מלאים על דעת שלא יקבל מעשה ידיה ומחל לה הן על המזונות והן על מעשה ידיה. וממילא כל מה שאנו אומרים שמעשה ידיה שלו אינו אלא מפני שכך הייתה דעתו "ולא אמרינן שמחל לה", וממילא מוכח שרק משום שדעתו כך הפסידה את מעשה ידיה אך מעיקר הדין אין מעשה ידיה שלו ולכן ציינו הראשונים ותלו דין זה אך בדעתו, וסרה הקושיא על הרא"ם וכל דבריו חזקים כראי מוצק.
"ומזונות נמי נראה דיש לה כל זמן שאינו מוציאה בגט, שהרי גדולה מזו אמרו בפ"ק דמציעא כל מקום שאמרו חכמים מגורשת ואינה מגורשת בעלה חייב במזונותיה, אף על פי שנתן לה כתובתה, כל זמן שהיא מעוכבת מלינשא מחמתו, ולא עוד אלא אפילו גרשה ולא נתן לה כתובתה משלם אמרו שם בירושלמי חייב במזונותיה עד שיתן לה פרוט' אחרונה, ואף על פי שהרי"ף כת' דגמרא דילן לית ליה הך סבר', הרי הוכיח הרא"ש ז"ל דתלמודא דידן לא פליג אירושלמי וכדברי בעל העיטור ז"ל כל שכן כאן שהיא מעוכב' על הגט ועל הכתוב'... וגם אין לעכב על ידה שלא תלך אצל אביה בעיר שהוא דר בה דמאחר דלא כייפי' לה לדור עם בעלה עם מי תדור שיהא כבודה יותר מאביה, ומי יחוש עליה חוץ ממנו, אלא שאם מזונות שבעיר דירתה הם יותר בזול ממה שהם במקום דירת אביה שמין כשער הזול."הא קמן דדימה מקום שיש חיוב לגרש והבעל מסרב והאשה מעוכבת מחמתו לדין אשה שהיא מגורשת ואינה מגורשת. וא"כ לאור כל האמור לעיל גם במעוכבת חייב הבעל במזונותיה ואינו זוכה במעשה ידיה, וכפי שעולה גם מפסק הדין ביה"ד הגדול (פד"ר י) שהבאנו לעיל, וכפי שכתבו גם הישכיל עבדי והגר"ן גורטלר שדבריהם הובאו לעיל.
"אם הוא רוצה לגרש בטענת מאיס עלי או שאר טענות שאינו נאמן בהן והיא אינה רוצה להתגרש ואינו יכול לגרשה מתקנת הקהלות מה דינה במזונות חייב לזונה או לא.הא קמן דלדעתו דע"ל ספק גירושין דומה למי שלא הגיע גט בידה ובמקרה האחרון הרי ברור שחיוב המזונות הינו מכח חיוב המזונות הרגיל, נמצא שלדעת הרא"ם במגורשת ואינה מגורשת חל חיוב המזונות הרגיל ובכל זאת כאמור לעיל פסק שאין לו מעשה ידיה כי היכי דתהוי ליה איבה.
התשובה מוכחת שמאחר שהוא רוצה לגרשה, ויש בידו לפי הדין לגרשה ברצונה ושלא ברצונה, אף על פי שמצד התקנה אינו יכול לגרשה בעל כרחה, מכל מקום לא יהיה חייב במזונותיה מאחר שהעכוב הוא מצדה ולא מצדו, שהרי הוא רוצה לגרשה וראיה מפרקא קמא דכתובות הגיע זמן ולא נשאה אוכלות משלו כו', ואין הפרש בזה בין נשואין לקדושין אלא שבקדושין הוא מלמעלה למטה ובנשואין מלמטה למעלה, ואינו דומה גם כן עם ספק גרושין או למי שלא הגיע הגט בידה שחייב לזונה דהתם שניהם צריכים להתגרש אלא שלא הגיע הגט בידה, ולפי זה אם כן בנדון דידן יורשה אף על פי שאינו מעלה לה מזונות שהעכוב הוא ממנה. אליא מזרחי."
"מזונות דבחייו מלבד שהוא מחויב מצד האישות שביניהם מדאוריתא או מדרבנן הנה היה תנאי בי"ד שכל זמן שהיא יושבת ואגידה גביה אע"ג שיפסוק האישות שביניהם יהיה חייב לזונה... ומה"ט ספק מגורשת ניזונית משל בעלה ואע"ג שנפסק האישות שביניהם כגון באשת כהן שאסורה לו להחזיר, מ"מ כיון דמחמתו היא מעוכבת מלהנשא חייב במזונותיה מתנאי בי"ד."וכן הביא הגר"א הורוביץ (לעיל) אמבוהא דספרי מהם עולה שחיוב המזונות במגורשת ואינה מגורשת וכן בכל היכא שמעוכבת מחמתו הינו מדין תנאי בי"ד ואינו משום קנס, ומ"מ כיוצא מדברי הרא"ם אף שהחיוב הינו ככל חיוב מזונות לא זיכו חכמים את הבעל במעשה ידיה כי היכי דתהוי ליה איבה, וככל שהבאנו לעיל.
הרב יעקב זמיר – ראב"ד | הרב אברהם שינדלר | הרב יהודה יאיר בן מנחם |