ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל עמוס הרב שניאור פרדס הרב אריאל ינאי |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 910130/7 | |
תאריך: |
ט"ז בסיון התשע"ה
03/06/2015 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד הרב צוריאל בובליל | |||
נתבע |
פלוני
| |||
הנדון: | גירושין | |||
נושא הדיון: | חיוב גט בבעל שברח ואינו מופיע לדיוני בית הדין |
במייל שכתב מיום י"ח בתמוז תשע"ג (26.6.2013) כתב כי מאחר שלא נותנים לו אישור כי הוא בהליך גירושין [כי לדעתו אישור כזה יעזור לו לקבל ייצוג של עו"ד]. "אני לא אבוא לדיונים ואתם תחפשו אותי שנים, או שנתיים או שלוש שנים, ואני חותך את הדיאלוג עם ביה"ד."יש לציין כי על בקשה זו ענה לו החוקר מטעם ביה"ד כי עליו להתייצב לדיון ולבקש בקשה זו הוא או בא כוחו.
"אני לא רוצה לראות אותך או לדבר איתך אני רוצה להתגרש ממך כמה שיותר מהר ולבנות לי בית חדש. כדי לבנות את חיי אני צריך 55,000 יורו. אפשר להעביר את הכסף תמורת הגט. את יכולה לחשוב שאת קנית את הגט ואם יש אפשרות שלא לראות את הפנים המגעילות שלך. ואין משא ומתן על סכום הכסף שאני מבקש. וגם זה יהיה תנאי על הגט ואם את לא מסכימה אני אטפל במשפחה שלך."עוד כתב שם:
"את מכירה אותי טוב, ואת והמשפחה שלך והעו"ד שלך לא הצליחו למנוע ממני לעזוב את הארץ, ובכל זאת הצלחתי להערים על כולם כולל משטרת ישראל ויצאתי."ובמייל אחר כתב כי עכשיו הוא בהליך של החלפת שם המשפחה כדי ש"המשפחה שלך לא תוכל למצוא אותי ואני מטפל בהוצאת ויזה לארה"ב". ישנם עוד מיילים, אולם ציטטנו את הנצרכים לכתיבת פס"ד.
"ב"כ א: שניהם חייו באנטוורפן, בני משפחתה הצילו את חייה, והביאו אותה לארץ, יש לה הורים בנתניה, היא גרה אצלם, ולכן התיק מתנהל פה בנתניה, הוא בא אחריה, מספר שבועות לאחר מכן, הופיע אצלם בנתניה, הוא אדם בעל חזות חרדית, והתנהג כ"אחרון הפרחחים שברחוב", הזמינו משטרה, למה הוא לא מופיע לדיון, הוא מפחד מאימת הדין!!! הוא מהתל בנו הלוך וחזור, יום אחד הוא אמר שלא ייתן לה גט, הרבנים אמרו שלא נותנים גט, יום אחר, הוא אומר, אני כן מוכן לתת גט, אבל בתנאי שהאשה תיפגש עמו בארבע עיניים בת"א וכו', אבל אף אחד לא יהיה קרוב וכו', האשה סירבה כי היא מפחדת ממנו מאד מאד... יום שלישי הוא כותב לי, הוא אומר שמוכן לתת גט, ואומר "אין עתיד לנישואין" הוא רוצה פיצוי כספי, אמרתי לו שאיננו מנהלים "קזינו", מגיע לה גט. שום דבר, כאן אנו עומדים, יש לי מיילים, הוא יודע מהדיון, כתבתי לו שהופעתו חובה. יש לו שישה ילדים ואשה, הוא התגרש לפני שנים, חשבנו שבתו הגדולה תעזור לאתרו, ואין קשר!"ב] הבעל הוזמן מספר פעמים לדיוני ביה"ד ולא הופיע, ואף שהוצא צו הבאה כנגדו לא הופיע לדיונים. וכל זאת למרות שידע מהדיונים ובחר לברוח לחו"ל.
ג] הבעל ידע מדיוני ביה"ד. ב"כ האישה דיבר עימו על הדיון ואף ידע כי הוצא כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ שהרי במייל ששלח לאשה כתב כי "... אם את מכירה אותי טוב את יודעת שכל המשפחה שלך ביחד עם עורכי הדין לא יוכלו להתחרות במידה של חכמה ונחישות איתי. ראית במו עינייך שלמרות כל המאמצים שהפעלתם בארץ ישראל להכריח אותי להתגרש לא זזתי בסנטימטר ולמרות שזה היה בלתי אפשרי עבורי לעזוב את מדינת ישראל עוד פעם נוספת הצלחתי להערים על הרשויות..."ד] הבעל אומר מפורשות כי הוא רוצה להתגרש ואין הוא מעונין עתה באשתו וכדי לתת לה גט היא צריכה לשלם לו 55,000 אלף יורו ובזה היא קונה את הגט.
"... ואשה שבעלה רוצה לילך בארץ אחרת, נכון וראוי לכופו לתת גט לזמן. ואם ידוע הוא שדעתו לילך, ישביעוהו שלא ילך עד שיפטרנה בגט."דברי הרא"ש נפסקו להלכה בשולחן ערוך (אבן העזר סימן קנד סעיף ח) וז"ל:
"אם ידוע שהאיש רוצה לילך לארץ אחרת, ישביעוהו שלא ילך או יכפוהו שקודם שילך יגרש אותה לזמן."היוצא, שאם רוצה לעזוב את אשתו אפשר לחייבו ליתן לה גט אף אם לא לאלתר אלא לזמן, אם לא ישוב.
"אם ידוע כו'. דאין לו לצאת בלא רשותה מפני ביטול עונה כמ"ש בפ' אף על פי מנדין ומכין ע"ז דאע"ג דלאו שאין בו מעשה מ"מ לא גרע מדבר שהוא מד"ס שמכין ומנדין עד שיקיים ואם הוא מעצמו כדי להנצל מזה יגרש אין זה גט מעושה שהרי אין כופין אותו על הגט כלל כו' כן פי' הריב"ש דברי הרא"ש והטור כאן בסימן קכ"ז ע"ש וע"ל סכ"א וי"א כו' וכפ' הרא"ש ובתשובה."דהיינו, שמחייבים אותו להישאר כאן למלא חובתו מצוות עונה ולהישבע שלא יעזוב ואם הוא יבחר לגרשה – לא עשה כן מחמת כפייה ישירה על הגט.
"כתב בס' אה"ע, שנשאל הרא"ש ז"ל, באשה שיראה מבעלה שילך לארץ אחרת, ושואלת שיגרשנ', או שישבע לה שלא ילך. והשיב: אם ידוע שדעתו לילך, ישביעוהו שלא ילך, או יכפוהו שיגרשנה לזמן קודם שילך; ע"כ. הנה, שכיוון שאומרים לו: או תעשה המוטל עליך מן הדין, או תגרשנה, אין זה כפייה על הגט במוחלט, אלא שכופין אותו על מה שיש לו לעשות מן הדין, ואם יגרשנה יפטר. עם היות שהרב ז"ל עצמו סובר, שלעולם אין כופין על הגט, אלא באותן שהזכירו כן חכמים בפירוש, כמ"ש בסמוך."ומ"מ מדברי השולחן ערוך בסעיף ט משמע שלא כתב כן אלא כתב שכפייה לגרש כאשר אינו רשאי לעמוד במקום שנשאת. וז"ל:
"אם הדבר ידוע שאינו רשאי לעמוד במקום שנשאת, מפני סכנת נפשות, כופין אותו לגרשה (כי היא אינה צריכה ללכת אחריו)."אלא שהגר"א פירש את דברי השולחן ערוך הנזכרים, וכתב (ס"ק נ):
"כופין כו'. צ"ל ג"כ כנ"ל וכמש"ל דכל שאינו מפורש בהדיא בגמ' כופין – אין כופין, ואף על גב דמונע תשמיש ומזונות כופין כמ"ש בס"ג משום שאינה רוצה לצאת אחריו לא איתמר בהדיא דכופין."דהיינו, דדעת הגר"א בהבנת השולחן ערוך כדלעיל שכופין אותו לקיים חובתו מצוות עונה ואם מחמת כן יגרשנה אין זה נחשב גט מעושה.
"...ותירצו דהכא שאני גבי יבם דכיוון שמונע ממנה ענייני אישות כופין אותו בשוטים להוציא והסכמתם של סברא זו היא שבשביל מזונות בלבד לא כייפינן בשוטים גבי בטול עונה בלחוד לא כייפינן בשוטים אבל בהתחבר כאחד ביטול עונה וביטול מזונות, כגון זה שאינו רוצה לחלוץ ולא ליבם שהרי מנע ממנה כל ענייני אישות כופין. וכן אני אומר שמי שרוצה ללכת לארץ רחוקה ולעגן, אפילו מניח ביתו מלא, מונע ממנה כל ענייני אישות שמי נודע כמה יהיה מהלכו א"כ הרי הוא מונע ממנה כל ענייני אישות וכופין אותו לגרש וזכינו למצוא עיקר דין זה שכתב הרא"ש ז"ל בתשובתו והוא מוסכם מהכל."הנה מדבריו אלו עולה בבירור כפשט דברי השולחן ערוך שכופין באופן ישיר ואין צריך כפייה דווקא דרך ברירה.
"י"א אם לא יוכל להחיות ולפרנס עצמו, כופין אשתו שתלך עמו למקום שירצה."נשוב לנידון דידן. לפי פשט דברי השולחן ערוך, בעל שנאלץ לעזוב את מקומו ואין האשה רוצה לילך עמו כופין אותו לגרשה, כפי הנראה שנחשב הדבר שמונע ממנה כל ענייני אישות.
"קבלתי מכתבך וע"ד האיש אשר בשנת הרעבון שהיה זה שנים רבות שהלכה אשתו מחמת רעב לשוט בארץ לחזור אחר מזונות וזה שנים הרבה שלא שבה לביתה ואבד זכרה ועקבותיה לא נודעו. ליהוי ידיע שזה זמן רב נשאלתי ע"ז וכמדומה שהשואל היה הרב מוהר"ר טוביה הארשיץ שהוא עתה רב בק"ק נאחוד ולא רציתי להתיר לבעלה לישא אשה אחרת כיוון שהילוכה ממנו לא היה שלא ברשות בעלה וא"כ לא מרדה."משמע, כל שהלך שלא ברשות, כנידון דידן, דינו כדין מורד.
"ובפרט לפי פרטות המעשה שהיא נסעה מאתו באופן שתעמוד למינקת באיזה מקום ותרויח מה לפרנסתם אחר מניקותה. ונסעה למינסק ומשם נסעה לאיזה מקום אחר בלתי ידיעתו וכבר כלה זמן ההנקה ולא שבה אליו הרי אין לך מורדת גדולה מזו. ובמורדת כבר כ' המהרי"ק (שורש קמ"א) ובש"ע דבמורדת מתירין לו לישא אשה אחרת ואין לך מורדת גדולה מזו שהלכה ממינסק בלתי רשותו ונתעכבה בלתי רשותו ודאי דהוי מורדת ממש."וכן כתב בשו"ת אחיעזר (חלק א, אבן העזר, סימן י):
"עוד נראה דבברחה ועזבתו כמה שנים שאינה מודיעה לבעלה מקומה ורק יודע מעוברים ושבים אף אם בתחלת הבריחה לא היתה מורדת אבל עצם ישיבתה בהעלמה לעגן את בעלה הוי מורדת."וכן כתב בשו"ת אגרות משה (אבן העזר, חלק ד, סימן ו):
"וגם יש מקום לדונה כמורדת אף אם תחלת סיבת הקטטא היה ממנו, מאחר שלא באו לפני ב"ד ואין יודעין זה הב"ד, בזה שלא הלכה לתבוע אותו בב"ד אלא בערכאות ובמורדת הא נמי איכא דסברי שאין צורך למאה רבנים."צדדים שלא רוצים זה את זה
"וכתב מורי ה"ר אברהם בן אשמעאל כי נראה לו שאשה שאמרה לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה, והוא אומר אנא נמי לא בעינא לך אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנין אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש והפסידה תוספת וכל מה דיהיב לה מדיליה, דאדעתא למישקל ולמיפק לא יהיב לה."בפסקי דין רבניים (יא, 95־89, ביה"ד הרבני האזורי תל אביב בפני כב' הדיינים, הרבנים הגאונים ח' צימבליסט, ע' אזולאי, ש' דיכובסקי) נכתב על פי דברי רבינו ירוחם:
"כשהבעל והאשה שניהם מורדים זה בזה, כופין או על כל פנים מחייבים את הבעל לגרשה."עוד הוסיפו שם (עמ' 95):
"הואיל וכאמור אף הוא אינו חפץ בשלום בית ואף הוא מורד בה, אם כן מן הדין הוא חייב לגרשה, וכמו שהבאנו מדברי רבנו ירוחם שבכגון זה כופין אותו לגרשה, ואף אם לא נגיע לידי מדה זו של כפייה, מכל מקום יש לחייבו לגרשה, וכל כהאי גוונא כבר פסק הרמ"א (אבה"ע סימן קנד סכ"א בהגהה) וז"ל: "ובכל מקום דאיכא פלוגתא אם כופין או לא, אע"ג דאין כופין לגרש, מ"מ כופין אותו ליתן כתובה מיד."יצוין כי הפסיקה הינה כי האשה אינה זכאית לעכב סידור הגט בנסיבות אלו, כשהעמדה הברורה של שני בני הזוג היא שאין כל אופציה לשלום בית. אין מקום לטענה שאין לחייב את האשה בגט מאחר שהמצב הנוכחי אירע בעטיו של הבעל וכו'. ככל שהדבר נוגע לחיוב הגירושין, טענה זו אינה מתקבלת, מאחר שלמעשה כעת שני בני הזוג בפירוד ממושך ואינם רוצים זה בזה, וזו עילה מספקת לפסיקת חיוב הגירושין על בן הזוג המעכב את הגירושין, גם בלא להגדירו כמורד.
"כפי שכתבנו לענין חיוב גט לפי דינא דרבנו ירוחם, אין הבדל מי הראשון שהתחיל לטעון שרצונו להתגרש, וכמו"כ אין הבדל בסיבת מי המצב שכיום אין צד רוצה את משנהו, והעיקר תלוי אם כיום יש עיגון או לא, דהיינו אם המצב שבפנינו הוא שהבעל לא מעוניין באשה כלל אף אם האשה תרצה לחזור אליו, או לחילופין, כיום המצב הוא שאין האשה מעוניינת בבעל אף אם הבעל ירצה לחזור אליה, זהו מצב שכיום שני הצדדים מעוגנים, ולכן יש לחייב בגט כל צד המעכב את הגירושין, ללא קשר מי גרם למצב הקיים, היות ואין זכות לכל צד לעגן את משנהו."טענת מאיס עלי
"האומרת הופיע התובע ולא הופיע הנתבע והוא הוזמן כדין רשאי ביה"ד להחליט על בירור התביעה כולל שמיעת עדות וראיות שלא בפני הנתבע ולתת פס"ד או לדחות את הישיבה ליום אחר."ועיין ב"סדר הדין" לפרופסור אליאב שוחטמן (עמ' 515 הערה 48) שהביא כי המקור לתקנה זו הוא דברי הקצות החושן לשו"ע חו"מ סימן יג ס"ק א על פי הב"ח לטור חו"מ סימן יג דלא בעינן בפניו אלא לכתחילה והיכא דאי אפשר כדיעבד דמי.
"האשה שתובעת גט בטענה שאינה ראוייה לבנות ממנו, אין שומעין לה. ואם טענה שחפצה לילד כדי שיהיה לה בן שתשען עליו, (ואין לה כבר שום בן), ואומרת שהוא גורם שאינו יורה כחץ, אם שהתה עמו עשר שנים ולא נתעברה, ואינה תובעת כתובתה כדי שנחוש שתובעת גט כדי לגבות כתובתה, וגם אין לתלות תביעות הגט בשום דבר אחר, שומעין לה, אפילו יש לו בנים מאשה אחרת, דשמא נתקלקל אח"כ, וכופין אותו להוציא, ויתן מנה מאתים, אבל לא תוספת, ויתן נדוניתה מה שהכניסה לו. ויש לו להחרים סתם על מה שטוענת דבר שאינה יודעת בו בודאי, ואח"כ יתן כתובה. ואם אמר אשא אשה אחרת עליה ואבדוק עצמי, שומעין לו. ואם ילדה השניה, תצא הראשונה בלא כתובה, ואם לאו יוציא שתיהן ויתן כתובה, או ישא אשה שלישית, אם אפשר ליה למיקם בסיפוקייהו. ויש מי שאומר שאם אמרה גם השניה שאינו יורה כחץ, יוציא שתיהן ויתן כתובה. ובכל גוונא, אם ידוע שהוא עקר, והיא באה מחמת טענה, יוציא מיד. הגה: והוא הדין אם שהה י' שנים ולא ילדה, ובאה מחמת טענה, שכופין אותו להוציא ליתן כתובה, והתם לא מהני מה שאומר: אבדוק עצמי ואשא אחרת, דמ"מ לא אבדה הראשונה כתובתה, הואיל ולא הוחזקה בג' אנשים. והא דצריכה לטעון שאינו יורה כחץ, היינו שידוע שהיו לו כבר בנים, אז תלינן בדידה אם לא שטוענת שאינו יורה כחץ, או בבעל השלישי שכבר הוחזקה, כך נראה סברת הטור והוא מסקנת התוס' והאשר"י."והנה בנידון דידן הבעל ברח ואינו מקיים עונתו, ולא נזקקו שיעברו עשר שנים אלא רק לאחד שצריך לבדוק עצמו אם יכול להוליד או לא, אבל אחד שבורח ולא מקיים עונה ודאי שטענתה צודקת ואין צריך להמתין עשר שנים.
"שאלתם אם התובע שתבע משותפו מעות ושותפו טוען שנפסד עוד יותר ואדרבא הוא מחויב לשלם לו להפסד וכשראה התובע שעל פי דין תורה הקדושה לא יזכה הלך לערכאות וחברו הוציא עליו הוצאות וכשראה שאינו זוכה בערכאות חזר לבית דין לפסוק לו כדין תורה הקדושה וחבירו משיב לו שישלם לו הוצאות."וא"כ קל וחומר לנידון שלנו שאינו מופיע לדיוני ביה"ד ובורח לחו"ל ומשאיר את אשתו עגונה ועוד מבקש לסחוט ממנה כספים עבור קבלת גיטה, אין לך רשע גדול מזה וכבר אמרו בגמ' שרשעים אין ראוי להשמיע את דבריהם.
בודאי הדין עמו שצריך לשלם מקודם היזיקו כדין הידוע ואחר כך יזקק להשיב על טענתו [עי' סי' כ"ו סעיף א' בהגה וע"ע שם סעיף ד'] ומה שחבירו טוען שיש [לו כנגדו כדי הפסדו] בידו הנה אם כבר נפסק הדין שפטור מחבירו בשבועה א"כ איך בשבועה יוכל לפטרו מתשלומי ממון שנתחייב כבר כי קיימא לן [סי' כ"ה סעיף ג' בהגה] דלאחר שנפסק הדין קם דינא ואפילו אם עדיין לא נפסק לא יוכל לתפוס בעדים ולומר שינכה זה על דמיו שנתן לשותפות ואחר כך לא יהא חברו נאמן בשבועה ליקח מביתו דמעולם לא שמענו ששותף שהפסיד עם חברו בתוך השותפות יוכל לתפוס בעדים ולומר זה ינוכה ממה שלקחת לשותפות ושוב לא תהא נאמן בשבועה לא מוזכר זה בשום ספר וח"ו לא יעלה זאת על דעת אדם ובפרט שהזיקו בבירור אינו נזקק להזדקק עמו עד שישלם לו הסרבן מקודם וזה ברור ואין צריך עיון כלל."
"תקברם אמם – קללה היא כלומר לא יעלו על לב ולא יזכרו בבית המדרש לראיה לפי שרשעים היו שהיו מקיימין קוצים בכרם ולר"א כלאים נינהו ולא נלמד מהן ראיה לפי שלא דקדקנו בהן איך היתה אותה צואה שמתוך שהיו רשעים לא הוזכרו בבהמ"ד. כל זמן שמחזקים ברשעותם."ובבית הבחירה למאירי (בבא בתרא קנו, א) כתב:
"ואמר להם בני רוכל תקברם אמם כלומר שרשעים היו ורוח חכמים נוחה להשאירה לבת משיחזרו הנכסים לבנים הא מן הדין אין בדבריה כלום ואף על פי שהיה להם לחוש להטיית הדין שמא הבנים לא הזמינוה לדין על כך."מבואר שחכמים כלל לא התייחסו לבני רוכל כל זמן שגידלו קוצים בכרם.
הרב מיכאל עמוס – אב"ד | הרב שניאור פרדס | הרב אריאל ינאי |