ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דניאל אדרי הרב אייל יוסף הרב דוד בר שלטון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 588519/2 | |
תאריך: |
כ"ח בסיון התשע"ה
15/06/2015 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע טו"ר הרב אברהם גולובציץ ועו"ד מוניר חוטבא | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד טלי רונן | |||
הנדון: | גירושין, כתובה / פיצוי גירושין | |||
נושא הדיון: | גירושין וכתובה |
בית הדין: למה אתה רוצה להתגרש?בדיון מיום כ"ה באלול התשע"ב (12/09/2012) הבעל מעוניין להתגרש, האשה מוכנה להתגרש רק לאחר קבלת הזכויות המגיעות לה מאחר והבעל רוצה להתגרש ואף מונע הבאת ילדים, כעולה מפרוטוקול הדיון.
הבעל: לא מסתדרים.
בית הדין: ניתן לפנות לייעוץ. אנחנו מציעים להפנות ליועצת נישואין.
הבעל: אני אקבל כל החלטה.
האשה: אני גם מוכנה לקבל כל המלצה של היועצת.
בית הדין: שלחנו אתכם לייעוץ. מה עמדת האשה כיום?בדיון מיום כ"ו באייר התשע"ד (26/05/2014) לדברי ב"כ הצדדים, הצדדים ניהלו משא ומתן אך לא צלח, הבעל דורש שהאשה תשלם לו הוצאות שונות ומשונות, בעניין הכתובה הבעל אינו מוכן להתפשר, בית הדין ניסה להביא את הצדדים וב"כ לפשרה אך לא צלח.
האשה: אם הוא יתן לי מה שכתוב, אין בעיה.
בית הדין: את מוכנה להתגרש, כאשר נדון בכתובה לאחר מכן?
האשה: לא.
בית הדין: תנהלו משא ומתן להסכם גירושין.
הבעל: האם נראה לכם הגיוני לשלם כתובה?
בית הדין: וכי למה לא? אתה חתמת על שטר כתובה.
האשה: הוא לא רוצה להביא ילדים לעולם, ומונע ממני להביא ילדים.
[פלוני] לא רואה עצמו מביא ילד נוסף לעולם, ולכן עוזב ומתרחק. [פלוני] לא רוצה אישות עימה, כאשר יודע שהוא בדרכו החוצה מהזוגיות עימה, גם כאשר יוזמת אישות (לפני עזיבתו) הוא נמנע, כדי לא לנצל מצוקתה הרגשית לסיפוק יצריו ותאוותיו.אין ספק לבית הדין ודבר פשוט הוא שכל אשה רוצה להוליד בנים, כדאיתא במדרש ילקוט שמעוני (ישעיהו רמז תטו) "אמר רב חנן הכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה...", ואין ספק שחסרון גדול הוא אצל האשה כאשר אין באפשרותה ללדת, האשה מוסרת עצמה ונפשה רק בכדי שתוכל ללדת, דבר זה מפורש בתורתינו הקדושה, מהאמהות הצדקניות וחנה איך מסרו נפשן בכדי שילדו בנים, כמאמר חז"ל אדם שאין לו בנים חשוב כמת, נדרים דף ס"ד ע"ב יליף לה ריב"ל מרחל שאמרה הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי.
יחד עם זאת, [פלוני] ידע היטב שהוא נושא אישה שהיא במהותה מאוד שונה ממנו – היא אישה שכל מהותה פנימיות משפחתית, עיניה לבעלה ועיניה לפרי בטן.
ההתעלמות או הדחיות שלו מאישות בליל הטבילה או בימים הסמוכים יש בהם התעללות באישה שאהבה אותו אהבת אמת ורצתה לממש אהבה ע"י ילד משותף.
"עיניה לבעלה ועיניה לפרי בטן, אך ההתעלמותו או הדחיות שלו מאישות בליל הטבילה או בימים הסמוכים יש בהם התעללות באישה שאהבה אותו אהבת אמת ורצתה לממש אהבה ע"י ילד משותף... הימנעותו מילד מ[פלונית] אשתו פירושה – חוסר רצון בשום דבר משמעותי שיחבר ביניהם."וכמו שכתב הרמב"ם פי"ד מהל' אישות הט"ז, דברים ברורים שהשונא את אשתו, יגרש אותה, אם שנאה ישלחה אבל לענותה אסור.
"המורד על אשתו ואומר הריני זן ומפרנס אותה, אבל איני בא עליה מפני ששנאתיה, מוסיפין לה על כתובתה וכו'. ואף על פי שכתובתה הולכת ונוספת, הרי זה עובר בלא תעשה, שנאמר לא יגרע, שאם שנאה ישלחה אבל לענות אסור."ועיין שולחן ערוך אבן העזר סימן קנד סעיף ו', האשה שטענה שחפצה בילד וכו', אמנם המקרה שם בעניין שטוענת שאינו יורה כחץ, מה שאין כן במקרה דידן שלא טוענת שאינו יורה כחץ אלא אינו מעוניין בילדים ועושה כל טצדיקי בכדי שהאשה לא תתעבר, ועיין בתוס' יבמות ס"הע"א ד"ה שבינו ובגמרא שם.
"...שהנידון הוא רק לענין ממזרות שיש לסמוך ע"ז שנבטלו קידושי הראשון בזה שודאי לא היתה מתרצית לינשא למי שאינו רוצה כלל בבנים ולא היתה א"א ואינם ממזרים ומותרין לבא בקהל.האשה דרשה שלום בית וכל הזמן הייתה מייחלת שבעלה יחזור הבית ויחיו כבעל ואשה בכל המובנים, בית הדין ניסה לדבר אל לב הבעל ואף שלח אותם ליעוץ, אך הבעל סירב, האשה הייתה מוכנה לעשות הכל אך הבעל בשלו, עניין הגירושין וההימנעות מהבאת ילדים ומניעת חיי אישות מהאשה תוכננו ע"י הבעל ואף הייתה מקננת בראשו זמן רב רק חיכה להזדמנות כפי שעולה מחוות דעת היועצת:
עכ"פ הרי נתבאר כמה ספקות שיש בקידושי בעל הראשון בעצם אף בלא ענין טעות בהקידושין, ואף אם היו קידושין גמורים הם קידושי טעות בודאי לע"ד בזה שהלכה ממנו תיכף כשנודעה שאינו רוצה להוליד בנים כלל כדבארתי, שלכן אף אם היה נוגע זה להאשה עצמה להתירה להנשא הייתי ירא מלהתירה מפני חומר א"א שהחמירו בה הרבה, אבל כיון שנוגע זה להבן והבת שהנידון הוא לענין לאו דממזרות דאדרבה התורה הקלה בהו הרבה וגם רבנן מצינו שהקלו הרבה פשוט וברור שיש להתירן לינשא לקהל."
"כך שהמחשבה על גירושין בעצם מקננת בראשו לפחות שנתיים אם לא יותר. גם נושא התקשורת היה לקוי ביותר – לא היה דיאלוג בוגר – אלא דיבור שיש בו לגלוג, דיבור לא נעים, הלם, אלם, כעס, סגירות ונתקים."ועיין בדברי הרמ"ה שהובא בשטמ"ק דכל עיקר דקנסינן למורד הוא באופן שהאשה תובעת שיחזור מדרכי המרידה ויחיה עמה באורח כל ארעא, ואם אינו מעוניין יוציא ויתן כתובה. וז"ל השטמ"ק פרק אף על פי פ"ה:
כ"כ הרמ"ה ז"ל דאע"ג דאדחייה ליה מתני' דמורדת הוו מתני' דמורד על אשתו כדקיימא קיימא, דהא לא עבדא רבנן תקנתא אחריתי דקי"ל כת"ק, והני מילי כל כמה שלא תבעה גירושין, אבל היכא דתבעה גירושין מחמת דמריד עליה מתשמיש מתרינן ביה למהדר ביה ממרדיה אי ציית ציית, ואי לא, איכא לפלוגי דאי אישתמוטי קא משתמיט, עד ששה חדשים מוסיפין לה על כתובתה, מכאן ואילך יוציא ויתן לה כתובה ולא סגיא לה בתוספות דרוצה אשה בקב וכו'.ועיין ברא"ש פ"ה דכתובות סימן ל"ב שכתב בתו"ד: וכן המורד וכו' בשלמא למ"ד וכו' וא"ת דמשמע דלא פריך אלא למ"ד ממלאכה אבל למ"ד מתשמיש ניחא דפשיטא דכי היכא דאמר רב האומר איני זן וכו' ה"נ מתשמיש וכי מה בצע לה כשיוסיפו לה על כתובתה והיא תתעגן כל ימיה, ועוד אמרינן (לעיל מ"ח) האומר אי אפשי אלא אני בבגדי והיא בבגדה יוציא ויתן כתובה, וכ"ש שמונע ממנה תשמיש, וי"ל דאין ה"נ דמצי למימר ולטעמיך, ולפי מסקנא ניחא דקאמר ולאו לאימלוכי בה בעי, אם היא רוצה כופין לאלתר ואם היא רוצה ימתינו וכו'. וכ"כ בפסקי הרא"ש שם סימן ל', וע"ש שהרא"ש גרס בגמרא ולאו לאימלוכי בה בעי, וכ"כ התוס' רי"ד (בגליון הגמ' שם): אבל אם אמרה האשה לא מצינא לשהוי או ישלים או יוציא ויתן כתובה בודאי הדין עמה.
"את האשה אני מכיר, את הבעל מהמעקב. אני התבקשתי לזהות את מקום מגוריו, לא היה עליו שום מידע. עליתי על הכתובת שלו ועל הרכב. אחרי המשיכו שני חוקרים, מכיון שהתברר שעיקר הפעילות שלו נעשית בשבת. הפעלנו חוקרים לא יהודים. היה לנו מידע על קשר בינו לבין אשה אחרת. עיקר המעקב היה היכן הוא מתגורר, מרגע שהיה לנו את המידע הבסיסי, הם המשיכו."בהתאם לאמור בדו"ח החקירה וכפי העולה הבעל נמצא חי ומתרועע עם אשה אחרת בשם [ט' ח'], כאשר בתאריכים 22-23/2/2013 ביצעו מעקב רצוף אחר הבעל, בשעה 17:56 התמקמו ליד ביתו של הבעל ובסמוך אף זיהו את רכבו של הבעל, בשעה 20:03 הבעל יוצא מביתו עם חברתו (האשה הזרה), שמתיישבת במושב שליד הנהג ועוזבים בנסיעה, בשעה 20:23 השניים עוצרים ליד ביתה של החברה שניהם מורידים שקיות מתא המטען ברכב ועולים לבית החברה הממוקם ברחוב [...] עכו [...] הנדון לבוש טרנינג בצבע שחור והחברה בטרנינג ורוד, בשעה 21:19 יוצאים השניים מהבניין עולים לרכב עם 2 בחורות נוספות הבעל מוריד את הבחורות ליד ביתם ברחוב [...], והשניים חוזרים לבית החברה בשעה 21:32 יורדים מהרכב ונכנסים פנימה לבית החברה. למחרת בשעה 09:54 נראה הבעל יוצא מכתובת חברתו לאחר שלן במקום במשך הלילה ונכנס לרכב שבשימושו, יושב ברכב במשך מספר דקות וחוזר לבית חברתו.
הבעל: אני לא אשקר שלא ישנתי אצלה בבית. אני מודה, אך הייתי בחדר אחר.לאור הודאת הבעל בית הדין הפסיק את החקירה, מאחר והודאת הבעל כמאה עדים דמיא. אמנם טען שישן בבית החברה וישנו בחדרים נפרדים, וכי חשב הבעל שבשוטים עסקינן שנאמין לבעל, הרי יותר משנתיים שאינו מנהל יחסי אישות עם אשתו ונמצא עם חברתו כפי העולה מדו"ח החקירה והנה הצדיק בסדום ישן בחדר נפרד, טוב היה עושה הבעל ולא מעלה אמירה זאת על שפתיו.
לאור התנהלות הבעל בתיק זה בית הדין מתרשם שהאב מנסה אך ורק למשוך זמן ולהתעמר באשה.הבעל וב"כ לא הפקידו את סכום הכסף בהתאם לאמור בהחלטת בית הדין והסיבה ידועה מראש הבעל יודע את האמת, בדיון שהיה קבוע לתאריך כ"ח בתשרי תשע"ה (22.10.2014) טען הבעל שהסיבה שלא הופקד הכסף מאחר והוא לא מבין מדוע עליו לשלם סכום זה שורה 6-7 לפרוטוקול
משכך, על הבעל וב"כ להפקיד בבית הדין בתוך 10 ימים סך של 7,500 ש''ח בהתאם להחלטת בית הדין מתאריך 12.6.2014:
"לאחר העיון בית הדין נעתר למבוקש, על האשה וב"כ לדאוג להבאת 2 החוקרים לדיון, אם הימצא ויוכח כדברי החוקרים בית הדין יחייב את הבעל בכל ההוצאות כולל הוצאות החקירה ועריכת הדו"ח."
עם הפקדת הסכום בית הדין יורה לב"כ האשה להעביר את החומר לב"כ הבעל."
הבעל: אני לא ביקשתי לזמן את החוקרים וגם איני מעוניין לזמן אותם העו"ד שלי הגיש בקשות שלא בידיעתי ואיני מבין מדוע עלי לשלם 7,500 ₪.על אף דברי הבעל, ב"כ החדש של הבעל מגיש בקשות לקיום דיון הוכחות כנאמר "ויקם מלך חדש אשר לא ידע את יוסף", אין בית הדין מבין על מה ולמה יש לקיים דיון נוסף הרי הבעל הודה בעצמו שישן בבית חברתו.
הרב דניאל אדרי – אב"ד | הרב אייל יוסף | הרב דוד בר שלטון |