ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב אברהם מייזלס הרב רפאל י. בן שמעון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 921426/6 | |
תאריך: |
ח בתמוז התשע"ה
25/06/2015 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד דפנה בן דוד | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד שרוני עוזרי | |||
הנדון: | גירושין, שונות אישות | |||
נושא הדיון: | דחיית בקשה לביטול חיוב בהוצאות משפט |
"לאור האמור בפרוטוקול הדיון מתאריך 7/7/14.לאור התנהלות הבעל, והחשש שהבעל ימשיך לעשות דין לעצמו, הוציא בית הדין צו הבאה כנגדו.
בית הדין קובע כדלהלן:
א. על הבעל לשלם הוצאות לאשה בגין אי הופעתו לדיון בסך 500 ₪
ב. על הבעל לשלם לאוצר המדינה בגין בזיון בית הדין ובזבוז זמנו השיפוטי סך 2500 ₪.
..."
"ב"כ האשה: בתם של הצדדים עברה ניתוח לפני כשבוע ונקבעה לה בדיקה להיום ב-8 בבוקר בבי"ח שניידר. אתמול האב לקח את הבת כפי שסוכם במסגרת הסדרי הראייה, והוא היה אמור להביא אותה הבוקר אל הבדיקה בבי"ח. מרשתי הגיעה היום ב-8 בבוקר לבי"ח שניידר, ב-08:15 האישה הרימה לבעל טלפון והוא מסר לה כי יצא רק לפני 10 דקות מחדרה לבי"ח שניידר בפתח תקוה. הבעל מסר לאישה שלא יגיע לדיון. אבקש לציין כי אם הבעל היה מגיע בזמן לבדיקה היה יכול לסיים את הבדיקה ואף להתייצב בזמן לדיון. ואף אם היה מאחר יש להניח שבנסיבות העניין בית הדין היה מקבל אותם. אך כאמור הוא הודיע לה שלא יגיע לדיון. כמו"כ קבלתי מסרון מב"כ הבעל יוגב לוי שאמר שהוא חשב שלא צריך להגיע לבית הדין מכיוון שמדובר בדיון לסידור גט, הבהרתי לו שהדיון היום קבוע למזונות מעוכבת וחובה עליו להופיע, אמרתי לב"כ שהבעל הודיע שלא יגיע ואז הוא גם אמר לי שהוא לא קיבל זימון, וגם שחשב שמדובר בסידור גט.בתום הדיון הוציא בית הדין את ההחלטה דלהלן:
בית הדין: איך הבעל הגיע היום לבי"ח?
ב"כ האשה: ברכב שלו.
בית הדין: בית הדין שלל את רישיון הנהיגה של הבעל, באפשרותכם להגיש תלונה במשטרה.
בית הדין: העניינים בביהמ"ש נסגרו?
ב"כ האשה: אנו מחכים לסיכומי הבעל.
בית הדין: מה את מבקשת?
ב"כ האשה: אני לא מבקשת הוצאות. אני מבקשת שבית הדין יפסוק מזונות מחמת מעוכבת, בסך 5000 ₪ בחודש. אם הבעל יקבל תשלום הוצאות ולא יפסקו מזונות מעוכבת, אז הוא השיג מטרתו. הבעל ממשיך ומצפצף על החלטות בית הדין וממשיך לנהוג בשלילה וכצעד מחאה הפסיק לשלם מזונות לקטינה. במידה והבעל ייתן גט נבקש להפסיק מזונות מדין מעוכבת. אתמול גם שוחחתי עם מזכירתו של ב"כ הבעל יוגב והיא מסרה לי שעו"ד יוגב הגיש בקשה לדחיית הדיון, ועכשיו הוא כותב לי במסרון שבכלל לא קיבל זימון לדיון ואח"כ הוא אומר לי שלא ידע בכלל שצריך לבוא כי מדובר בדיון לסידור גט.
בית הדין: הבקשה לדחייה הוגשה מטעמו של ב"כ הבעל.
ב"כ האשה: הוא כתב לי במסרון שהדיון נקבע לסידור גט ולכן לא נדרשת נוכחותו.
אני מבקשת להדגיש כי מרשתי דיברה עם הבעל שחזר מספר פעמים בשיחה על כך שהוא לא מתכוון להגיע."
"הצדדים חיים בנפרד החל מה-12/2012. הבעל הגיש תביעת גירושין סמוך למועד הפירוד אך ביקש לסגור את התיק בטענה שהצדדים הגיעו לשלו"ב. לאחר מכן הגישה האישה תביעתה לגירושין, בדיון התברר שלא נעשה שום ניסיון לשלו"ב מצד הבעל. הבעל הגיש תביעה לביהמ"ש לאיזון משאבים.הבעל הגיע למסדרון בית הדין באותו יום בשעה 13:00, וטען שלא היה באפשרותו להופיע עקב הבדיקות של בתו. כאמור בהחלטתנו, אין ספק שלא הייתה מניעה אמתית לבעל להגיע למועד שנקבע לדיון או אולי באיחור קל. אך התנהלותו של הבעל היא של "אני ואפסי עוד", ואין הוא בוחל באמצעי כלשהו מלשחק ברגשותיה של האשה.
הבעל בעזיבתו את הבית מונע כל ענייני אישות מהאישה מזה למעלה משנתיים ולפיכך הוא חייב במתן ג"פ.
אין ספק שפני הצדדים לגירושין והבעל מעכב סידור הגט ללא שניתן נימוק הגיוני כל שהוא לעיכוב הגט.
אחרי מו"מ שנערך ע"י אחד מהדיינים בלשכה הופנו הצדדים ליחידת הסיוע לצורך בדיקה אם יש אפשרות לשקם חי הנישואין של הצדדים, תוך התחייבות של הבעל שאם תינתן המלצה שלילית הצדדים יתגרשו.
בית הדין בפסק דינו ביום י"ג סיון תשע"ד (11/6/14) קבע שעל הצדדים להתגרש.
הבעל סירב לסדר גט ולפיכך החליט בית הדין ביום 8/7/14 להוציא צווי הגבלה כנגד הבעל לפיהם הבעל מנוע מלצאת מהארץ, מנוע מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה ומנוע מלהחזיק או לפתוח חשבון בנק.
עקב סירובו של הבעל לסדר גט פיטורין הוגשה לבית הדין בקשה לפסיקת מזונות מעוכבת מחמתו.
מועד הדיון נקבע להיום.
אתמול הוגשה לבית הדין בקשת ב"כ הבעל לדחיית מועד הדיון עקב בדיקה שנקבעה לבתם של הצדדים הבוקר בשעה 08:00, בבי"ח שניידר.
בית הדין בהחלטתו אתמול קבע שהוא דוחה על הסף בקשה זו. עוד קבע בית הדין בהחלטתו שבמידה והבעל לא יופיע בית הדין יחייבו בהוצאות בגין בזבוז זמנו השיפוטי של בית הדין.
בית הדין קבע החלטה זו מפני שאין ספק שהבעל ניסה לדחות מועד הדיון (לא בפעם הראשונה) במסגרת תעלוליו, התעללותו באישה, ועיגונה של האישה למרות פסק דינו של בית הדין.
בדיון היום הופיעה האישה בלווי ב"כ, הבעל לא הופיע, בית הדין שמע דברי ב"כ האישה שדורשת פסיקת בית הדין במזונות מעוכבת, מפני שלא הייתה מניעה מהבעל להופיע בבית הדין למרות הבדיקה של הילדה.
לאור האמור לעיל, בית הדין קובע:
א. מאחר שהבעל לא הופיע בבית הדין, למרות שהותרה שיחויב בהוצאות הדיון אם לא יופיע לפיכך, על הבעל לשלם 10,000 ₪ לאוצר המדינה בגין בזבוז זמנו של בית הדין. החלטה זו תשלח למרכז הגביה לגביית קנסות במשרד המשפטים לצורך גבייתה.
ב. מכיוון שהבעל מעגן את אשתו על הבעל לשלם לאישה מזונות מעוכבת סך 3,000 ₪ לחודש תשלום זה הוא החל מיום פתיחת התיק 15/7/14.
..."
"הופיעו הצדדים.ו) כאמור הבעל סירב לסדר ג"פ, הצהיר בפני בית הדין שמוכן ללכת לכלא, ענייני הצדדים שנידונו בביהמ"ש היו אחרי הדיונים ולפני מתן פסק דין. לבית הדין לא היה ברור מה רצונו של הבעל, כפי שהצהירה האשה שגם היא אינה יודעת מה רצונו. לאור בקשת הבעל בית הדין נענה לבקשתו להטיל עליו צו הגבלה של מאסר.
באתם להתגרש?
האשה: כן.
הבעל (שהופיע עם מזוודה): לא, אני מוכן ללכת לכלא, אני כבר מוכן ומסודר.
בית הדין: למה לכלא?
הבעל: כי זהו, נגיע ישר לסוף ואז היא תבין.
האשה: מה להבין?
הבעל: שנגיע להסכמות, יש מתווה שדיברנו עם עוה"ד.
החלטה:
אם האדון רוצה, האדון יילך לכלא למשך חצי שנה, תחכה בחוץ.
הבעל יצא החוצה.
האשה: יש דברים שכבר דיברנו בינינו, יש בית המשפט, הוא צריך להביא לי כסף מהחשבון המשותף, לא ביקשתי כלום מהבית, יש הסדרי ראייה אין לי מושג מה הוא רוצה. העו"ד שלו אמר לעו"ד שלי שהוא עוזב את התיק, הוא חבר של גיסו. בפעם הקודמת הוא אמר שרוצה שלו"ב, אני לא מבינה מה הוא רוצה ממני. אני לא יודעת מה זה המזוודה הזו פתאום הוא הופיע עם זה. בבית דין לענייני משפחה סיימנו לפני כמה חודשים, אני חושבת שניתנו סיכומים. הוא לא משלם מזונות ופתחנו תיק למזונות.
בית הדין: אולי השהייה בכלא תסדר מחשבותיו.
אשה: אתם חושבים שאני צריכה לוותר לו על הכספים השייכים לי.
בית הדין: אין סיבה שתוותרי על זכויותייך ועל דברים המגיעים לך לדעתך
החלטה
בית הדין יוציא צו הגבלה המורה להטיל על הבעל מאסר למשך 6 חודשים או עד שייתן ג"פ.
בית הדין מורה למזכירות להזמין את המשטרה ולעצור את הבעל."
"7. הבעל מבקש להודיע לכבוד בית הדין כדלהלן:בית הדין קבע מועד לסידור גט לכ"ג שבט תשע"ה, 12/2/15. בדיון זה אמר הבעל שמוכן להתגרש, אך מבקש לבטל החלטות בית הדין המחייבות אותו במזונות אשה, הוצאות לאוצר המדינה וצווי ההגבלה, וז"ל הפרוטוקול:
7.1 הבעל מודיע בזאת לכבוד בית הדין כי כבוד בית המשפט לענייני משפחה בחדרה נתן פסק דין במחלוקות שעמדו לפניו.
7.2בכפוף לביטול ההחלטות שניתנו כנגדו כאמור בבקשה זו וכן בסעיפים א – ד לעיל, הבעל ייתן גט לאישה.
8. הבעל יטען כי ניתן ליתן גט ולסיים את המחלוקות בין הצדדים, כמו כן מתבקש כבוד בית הדין לאור האמור בהודעה זו, להורות על שחרור הבעל ממאסר תוך התחייבות מטעם הבעל כי יגיע לדיון במועד שנקבע וכי ישתף פעולה – אין כל טעם בהותרת הבעל במאסר.
9. כמו כן יטען הבעל כי נכון יהיה לפעול ולהורות כאמור בבקשה זו, הותרת ההגבלות, הקנסות וכן הותרת הבעל במאסר אין בה ממש בכדי לסיים את ההליכים היות וניתן פסק דין בבית משפט לענייני משפחה וכי כעת הכל תלוי ע"י כבוד בית הדין.
...
כבוד בית הדין, מתכבד בזאת להורות כדלהלן:
א. ביטול החלטה מיום 07.07.14 לפיה הטיל על הבעל הוצאות לטובת האישה בסך 500 ₪ וכן קנס על סך של 2,500 ₪ לטובת אוצר המדינה.
ב. ביטול החלטה מיום 15.07.14 לפיה הטיל על הבעל צווי הגבלה כמפורט בצווי ההגבלה מיום 16.07.14.
ג. ביטול החלטה מיום 16.11.14 לפיה הטיל על הבעל קנס לטובת אוצר המדינה בסך 10,000 ₪ וכן ביטול ההחלטה בגין מזונות אישה מעוכבת.
ד. ביטול פקודת המאסר."
"ב"כ הבעל: הגשנו בקשה מפורטת בתיק ובה בקשנו לבטל את הקנסות וההגבלות שהוטלו על הבעל, הכל מפורט בבקשה,בסופו של דבר נכנסו הצדדים לאולם והודיעו שהגיעו להסכמה ולפיה האשה תקבל 10,000 ₪ בלבד בגין חיובו של הבעל במזונות אשה, על פי פסק דינו של בית הדין.
בית הדין: אלו קנסות?
ב"כ הבעל: מזונות אישה וקנסות לאוצר המדינה.
בית הדין: מדוע? הבעל סרב לקיים את פסק הדין של בית הדין וסירב לסדר גט,
ב"כ הבעל: הבעל אמר שמבחינתו ייתן גט לאחר החלטת ביהמ"ש לענייני משפחה,
בית הדין: אחרי שניתנה החלטת בית הדין והבעל לא מקיים אותה הרי שהבעל מסרב להתגרש.
ב"כ הבעל: אנו מבקשים לבטל מזונות אשה בסך 3000 ₪ החל מיולי,
בית הדין: למה לבטל?
ב"כ הבעל: בתיק הזה הלכו קצת לחומרא אתו.
בית הדין: הבעל רצה להמשיך ולהחזיק באשה ולכן עליו לשלם מזונות, אי אפשר לעצור את החיים לאשה.
ב"כ הבעל: התיק נפתח לפני 7–8 חודשים,
בית הדין: לא, התיק נפתח כבר ב-23/12/2012.
הבעל: אבל סגרתי אותו.
בית הדין: ההליך נפתח כבר בשנת 2012, אתה הלכת וסגרת את התיק ובעקבות כך האישה נאלצה לפתוח הליך מצידה.
הבעל: אבל לא התנהל שום דבר,
בית הדין: אתה עשית מה שרצית פתחת את התיק, סגרת אותו, ואילצת את האישה לפתוח בהליך, פרוצדורלית לא הייתה לה ברירה אבל סגירת התיק לא מהווה סיום הסכסוך ולא משנה את העובדות.
בית הדין: אתה רוצה לתת גט היום לאשה?
ב"כ הבעל: אני חושב שהלכו פה לחומרא עם הבעל,
בית הדין: למה? ברגע שיש פסק דין לא מחכים, כך החוק. בית הדין הלך צעד צעד עם הבעל כפי שמחייבת ההלכה וכפי החוק, הבעל עיגן את האישה במשך זמן רב.
ב"כ הבעל: מדוע שלא תינתן החלטה עכשיו?
בית הדין: צריך לקיים את פסק הדין של בית הדין ולא להתנות אותו בכל מיני תנאים.
בית הדין פונה לאשה: מה תגובתך לעניין מזונות אישה?
האשה: אני עגונה כבר למעלה משנתיים, למרות שהוא הבטיח לי שייתן גט, מגיע לי מזונות, אין לי בעיה שהקנס לאוצר המדינה יבוטל אבל מזונות אישה מגיע לי.
בית הדין: אתה מוכן לסדר גט?
הבעל: אם ככה נחזור לכלא, לצינוק, אני רציתי לחכות להחלטת ביהמ"ש ולא אמרתי שלא מוכן להתגרש,
בית הדין: לא, אתה פשוט חושב שאתה תוכל להמשיך ולעשות מה שאתה רוצה.
הבעל: לבית הדין לא הייתה סבלנות, גם כשלקחתי את הילדה לבי"ח שניידר ולא הגעתי, ובסוף הגעתי לפה הוצאתם החלטה. היה פה צד אחד שהתנהל.
בית הדין: בית הדין החליט שעליך לתת גט לאישה לפני זמן רב, אתה לא תתנה תנאים לבית הדין.
בית הדין: חשבתי שיבואו פה לגמור ויקבלו את הפשרה.
בית הדין: קודם תיתן גט בלי תנאים ואח"כ בית הדין ייתן החלטה לעניין הקנסות והמזונות.
בית הדין מאפשר לב"כ הבעל לצאת עם הבעל כדי לשוחח עמו."
"רבי אלעזר אומר אם אין שוטר, אין שופט, כיצד? כיוון שנתחייב אדם בבי"ד לחבירו אם אין שוטר שיוציא ממנו, כיוון שפירש מן הדין אין ספיקה ביד הדיין לעשות לו כלום אלא אם כן מוסרו ביד השוטר והשוטר מוציא ממנו."ופרש"י בדבריו שם:
"שופטים – דיינים פוסקים את הדין ושוטרים הרודין את העם אחר מצוותם במקל וברצועה עד שיקבל עליו דין השופט."וכן כתב רש"י בסנהדרין (טז, ב'):
"שוטרים, גוליירים חובטין במקלות על פי השופטים לכל מי ששומע."ופשט הדברים מורה שמינוי שופטים מצריך גם מינוי שוטרים שיאכפו את פסק דינם של השופטים. ועיין עוד ברמב"ם (הל' סנהדרין פ"א, ה"א). ופשטא דמילתא הוא דחדא מצוה היא, דאי אפשר זה בלא זה, וחלק ממינוי הבי"ד הוא שיהיו שוטרים שיאכפו את פסק דינם. ועיין סנהדרין (ז', ב') דבעינן שיהיו בבית דין כלי הדיינים. ועיין סמ"ע (ס"א ס"ק א') שהקשה מדוע השמיט השו"ע הך דינא דכלי הדיינים, עיי"ש.
"וטעם השוטרים אמרו בפסיקתא ר' אלעזר בן שמוע אומר אם יש שוטרים יש שופטים, אם אין שוטרים אין שופטים. ע"כ. הדברים מוכיחים שאם אין שוטרים אין חיוב מצות שופטים. ומעתה כל שיודעים ישראל שהעם אינם נשמעים לשופטים והשופטים אינם יכולים לכופם, אין חיוב במינוי השופטים. וכל שהעם נשמעים לדייניהם בלא שוטרים, חייבים למנות שופטים וקוראים אנו בשופט זה שופט ושוטר."ומדבריו משמע שכל היכא דאין אפשרות לכפות את הדין ולקיימו, אין חיוב במינוי שופטים.
"דנין דיני נפשות דיני מכות ודיני ממונות (במועד), ואי לא ציית דינא משמתינן ליה."ועיין שם בתוד"ה ואי שהקשה "תימה לימא דאי לא ציית דינא נחתינן לנכסיה", ש"מ שיש כוח לבי"ד לירד לנכסיו. אמנם אי מהתם לא קשיא דהתם מיירי בזמן שיש סנהדרין, דהרי קתני גם דיני נפשות ובכהאי גוונא ודאי שיש שופטים ושוטרים. ויש כח לבי"ד לירד לנכסיו. ומה שנסתפקנו הוא במקום שאין לבית הדין כח לכפותו.
"יש לי ללמוד ממעשה דמר עוקבא דאמר להו לבני חמוה משום דלא צייתיתו דינא הוא. דאע"ג דקיימא לן שהדין מצות עשה, אעפ"כ במקום שאדם יודע שאינם נשמעים לו, פטור הוא מלומר להם הדין שהרי מר עוקבא לא רצה ליזקק לדין דבני חמוה משום דלא צייתי דינא. ולעיל נמי פ"ק תניא רבי יהודה אומר שנים שבאו לפניך לדין, אחד רך ואחד חזק, עד שלא תשמע דבריהם ואי אתה יודע להיכן הדין נוטה, אתה רשאי לומר להם איני נזקק לכם. ושילהי הבא על יבמתו אמר רב אילעא משום ר' יהודה בר שמעון כשם שמצוה לאדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע. פירש רבינו יהודה בר נתן זצ"ל דבר הנשמע דכתיב הוכח תוכיח למי שיקבל הימנו. ר' אבא אמר חובה שנאמר אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך."ודברי ה"אור זרוע" הללו הובאו גם בהגהות אשרי שם, וש"מ מדבריו שאף שיש מצות עשה לדון, הדיין פטור מלהוציא את פסק דינו במקום שיודע שלא ישמעו את דבריו ופסק דינו לא ימומש.
"ועצומים כל הרוגיה זה שהגיע להוראה ואינו מורה. אע"פ כן אם יודע הדיין שאין דבריו נשמעים, מותר לו להסתלק עצמו מלדונם. כן יש ללמוד מעובדא דמר עוקבא ריש דף כ"ט בסנהדרין פסילנא לכו לדינא משום דלא צייתיתו דינא. וכן מצאתיה בהגהות אשרי שם ע"כ. הרב מהר"ר אליהו ישראל ז"ל בנימוקיו כ"י. ומלשון מר עוקבא דאמר פסילנא לכו לדינא עד שמזה דנו שפסול משום קורבה והדר פירש להו דלא צייתי. מוכח דלא לבד שמותר לו לסלק עצמו כמ"ש הרב הנזכר, אלא דחובה עליו להסתלק. הן אמת דגם לשון "אור זרוע" שהביא הגהות אשרי הוא במקום שאדם יודע שאינן נשמעים לו, פטור מלומר הדין וכו' ע"ש. ועיין בריש סימן י"ב."וש"מ שלא רק שמותר לו שלא לדון, אלא שאף חובה עליו שלא לדון, ובאמת צע"ג, שהרי כפי שכתבנו, למר עוקבא היה הכח לכפות לקיום הדין ומדוע נמנע מלדונם. ואולי מפני שאף יכולת הכפיה שלו הייתה מוגבלת. ועכ"פ שמעינן מהא מילתא שאם יש בכוחם לעשות טצדקי שהצדדים יהיו חייבים לקיים את פסק דינם, כגון על ידי חתימה על שטר בוררות, יש להחתימם על שטר זה, ושוב הוא יכול לכופם לציית לדין וחובה עליו לדון. ועיין מש"כ בזה הגרי"א הרצוג בפסקים וכתבים (ח' חו"מ סי' א').
"מכאן יש ללמוד דמי שרגיל לא לציית דינא, אין נזקקין לו לדינו אם הוא תובע."והיינו שהבין דברי הגמ' שבני חמוה, היו רגילים שלא לציית לדין. ואף שהיה בכוחו לכופם, עכ"פ כל עוד לא צייתו לדין ולא קיימוהו, לא רצה לדון בתביעות שתבעו הם אחרים, והיינו שלא הזדקק למי שחייב בדין ולא מבצע את פסק הדין, עד שיציית למה שנפסק כנגדו ואז ידונו בתביעתו וזה כעין קנסא. ולפי זה אתי שפיר, דלא נימא דיהא חוטא נשכר ומי שלא ציית דינא לא ידונוהו, דאדרבא הרי האי דינא הוא קנסא, למי שמשתמט מביצוע פסק הדין, וכן נ"ל לדון הלכה למעשה.
"כשטען שפרע השטר ואמר ישבע לי המלוה ויטול, אומרים לו הבא מעותיך, ואחרי זה ישבע ויטול."ומשמע שהתובע שבועה לפני פרעון השטר, צריך להביא המעות לבית הדין כדי שיוכלו לפרוע מהם, וללא העמדת ערבות זו אין המלוה צריך להשבע. ועיין בש"ך שם (ס"ק י"ב) שהביא דברי תשובת הרא"ש (כלל ח' סי' י"ד) בתובע חוב מחבירו, שחובה על הנתבע להשבע כדי להפטר מטענות התובע. והיפך הנתבע השבועה על התובע. ודרש התובע שהנתבע יניח המעות לפני שישבע שבועתו. שפסק הרא"ש שהדין כדבריו, והנתבע צריך להפקיד מעות או משכון לבטחון, לפני שישבע. ועיין בש"ך שם שנסתפק אם גם הכא סגי במשכון, עיי"ש מה שחילק בין השבועות. ובביאור הגר"א שם שכתב על הש"ך ויפה כיוון. ועיין באחרונים וב"פתחי תשובה" שם (סק"ד) ואכמ"ל.
"עכשיו יש לפעמים כששניים רוצים לירד לדין אומר אחד לחבירו לא ארד עמך לדין עד שנשליש בטוחות על קיום הפסק כפי שיצא מב"ד, והשני אינו רוצה בזה ואומר נרד לדין ומסתמא נקיים כפי הפס"ד. נלע"ד דהדין עם הראשון כיוון שעתה אין לנו חיזוק על קיום הפסק דין ומי שאינו רוצה לקיים, אין מי שימחה בידו. יכול השני לומר איני מאמינך וגם אתה לא תאמין לי ונשליש ביד שליש והשליש יקיים כפי הפס"ד. וכן אנו רגילין להורות וראיה לזה ממ"ש בסעיף הקודם דהיחיד צריך ליתן משכון מקודם מפני שהרבים יתעצלו בתביעתו ק"ו עתה שאם לא ירצה לקיים הדין, לא יועיל כלום, כ"ש שיכול השני לומר כן. ומ"מ גם כשהשלישו שניהם ואחד השליש מזומן או שווה כסף, לא נקרא השני מוחזק מפני זה וגם לענין תפיסה בספיקא לא מהני על ידי זה וכמ"ש בסעיף הקודם."ואף שלכאורה יש לחלק כמו שכתב הגרי"א הרצוג בפסקים וכתבים חו"מ סי' א' שם, דרבים שאני, אך באמת הך דינא דרבים הוא תקנה משום קדירא דבי שותפי לא חמימא ולא קרירא והיינו שאף שודאי אם אחד מהרבים יתבע, יש בכוחו לממש תביעתו ובית הדין יפסקו ויחייבו והחשש הוא רק שמא לא יתעורר היחיד מתוך הרבים לתבוע, ומשום הכי עשו התקנתא. ומהאי טעמא מחויב מי שיש ספק שמא הוא חייב להפקיד המשכון, והיינו כדי שיהיה מי שידאג לביצוע הדין, שמכיוון שהפקיד המשכון הוא זה שירדוף לקבל את פסק הדין. וק"ו במקום שהצדדים מסכימים להתדיין ואין חשש שעצם הדיון לא יתקיים, אלא החשש הוא שאחרי פסק הדין הוא יתחמק מלבצעו וישאר פסק הדין כאבן שאין לה הופכין, שיש להענות לתביעתו שיפקיד ביטחון לקיום הפסק. אך עדיין דברי "ערוך השלחן" מיירי כשבעל הדין תובע שיפקיד בטחונות, דשמעינן ליה, אך אין הכרח שדברים אלו ינהגו גם באינו תובע בטחונות.
"ועוד אנו אומרים דכיוון דבכל עת שרצה לדון לא רצה רק שיכתבו בשטרי ברורין שידונו דין תורה ותיבת קומפראמעש לא יהיה נזכר כלל אם כן הו"ל כאלו לא רצה לדון כלל כיוון שהדבר ידוע שכל שכתוב לשון דין תורה בשטרי ברורין ולא לשון קומפראמעש אותו הדין בטל לגמרי. א"כ הו"ל מסרב גמור הגע בעצמך מי שאומר שרצונו לדון אלא שאין רצונו לכתוב שטר ברורין, דזה ברור דהוי מסרב כאלו אינו רוצה לדון כלל. והוא הדין בזה.ועיין עוד בשו"ת "דברי חיים" (ח"ב חו"מ סי' ז') שפשיטא ליה שכותבים "קומפרמיס שפראך" על כל התביעות כדי שיוכל לממש את פסק הדין בערכאות.
ומה שאומר פלוני שזה לא היה מחמת סירוב רק שרצה דוקא דין תורה ולא פשר, אין זה אלא הבל ורעות רוח כיוון שנודע עתה שכותבים לשון קומפראמעש שהוא ענין קרוב לפשר בכדי שיהיה תוקף לאותו הדין שיפסקו. אבל הדיינים דנין דין תורה כי הבעלי דינים אומרים להדיינים שרוצים דין תורה וגם אלו השותפים צועקים לפניו שנאמר להדיינים שידונו דין תורה רק שלשון קומפראמעש יהיה כתיב בשטרי ברורין בכדי שלא יהיה יגיעתינו לריק והוא לא רצה הרי ניכר שאין זאת מחמת שלא רצה בפשר כי האי גברא לאו למדנא הוא לידע שהדין תורה טוב לו מהפשר רק כוונתו היא שיוכל לבטל אח"כ את דינם והרי אפילו אח"כ שהיה השטר ברורין כתובין בנימוסים והשתדל הוא בכל מאמצי כוחו ותחבולותיו ורמאותיו לבטל הבירורין ובכל כה"ג אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות ומחויב להוציא הדין אמת לאמתו לבלתי אהני לרמאי רמאותו."
"אבל בענין שכותבים בהקומפרמיס, אם ישבע, פטור, בודאי מחויבים הבי"ד לכתוב קומפרמיס כדי לנעול דלת בפני עושי עול וזה יהיה חוזק שיעמדו לדין תורת הקודש, כי אם לא יהיה לבי"ד תוקף. עכ"פ ע"פ קומפרמיס רבים יסרבו מלעמוד לדין תורת הקודש בעוה"ר."ושאלה זו שנשלחה ל"דברי חיים", נשלחה גם ל"שואל ומשיב" עיין במהדורא ג' (ח"ג סוף סי' קכ"ז) שכתב:
"על מ"ש ב"ד לכוף הבע"ד לחתום על שטר קומפורמס ואם לא יחפוצו יכתב סירוב, איך יכתבו פסק במקום דצריך שבועה לילך בערכאות וכו'."עיי"ש מה שדן בענין כתיבת הקומפרמיס במקום שחייב רק שבועה ולא נחתינן לנכסיה. ובערכאות נחתי לנכסיו, האם גם בכהאי גוונא כופים לחתום שיהא להם כח לכוף יותר מדין תורה. ועיין מה שפלפלו בזה השו"מ וה"דברי חיים". ועכ"פ פשיטא להו שכופין הצדדים לחתום על שטר זה, שאם לא כן לא יתאפשר לבית הדין לכוף את פסק דינם, ולא יבואו אנשים לדון לפני בית הדין, ומשכך כל המסרב לחתום הוא כמסרב לדין תורה.
"ומה שטוען שקודם שחתם על הקאמפרמיס אמר שרוצה שיתנו לו הטענות והשליש אמר שיתן לו כפי הדין תורה.וכן כתב גם הגר"ש קלוגר בשו"ת "האלף לך שלמה" (חו"מ סי' א') וז"ל:
...
אך גם אם נפרש הלשון כפשוטו אין צריך לתת לו הטענות דהוי פטומי מילי כיוון דכבר בחרו מרצונם את הב"ד עפ"י הכתב והקנין. אם כן היה מחויב לחתום גם הקאמפרמיס הנכתב עפ"י נימוסיהם בהוצאות התובע וכן מורין ודנין כעת בכל בתי דינים (ובתשובה ביארתי הטעמים לד"ז) אם כן יכול הדיין לומר שהטעה אותו כדי שיקיים כפי הדין.
...
ואין בזה שמץ מחוסר אמנה אחרי שרואה שבעל דין היה הולך בעקבה ובמרמה וכל כוונתו אך להשמיט את עצמו מהדין ולעשוק את שכנגדו ואינו רשאי לותר בשל חבירו. והבל הביא הבעל דין טענתו שרק על תנאי זה חתם א"ע על הקומפרמיס דהרי היה מחויב לחתום על הקומפרמיס אחרי שכבר בחר מרצונו בב"ד הזה בכתב ובקנין באוהי"מ עפ"יד תורת הקודש כמש"ל וגם הלא גם בלי קומפרמיס עפ"י הנימוסים בדא"ה מחויב לקיים הפסק עפ"י דין תורה וז"פ וברור."
"הנה מי שאינו רוצה לחתום בקאמפרמיס הוי כלא ציית דינא דבשלמא להשליש מעות בזה יש לו קפידא דאולי אין לו מעות ואף אם יש לו, אולי צריך להם לישא וליתן. אבל במניעת החתימה על הקאמפרמיס, מה איכפת ליה והוי מחשבתו ניכר שאם יתחייב הדין לא יקיים ולכך הוי עתה כלא ציית דינא.חזינן מדברי כל הנך רבוותא שמנהג בתי דין הוא להחתים את המתדיינים על שטר בוררות וזאת בכדי שיהיה אפשר לממש את פסק דינו של בית הדין גם על פי חוק המלכות. ולפיכך מי שאינו מוכן לחתום על שטר בוררות, מיקרי לא ציית דינא ומסרב לדין תורה. וכן עמא דבר בכל בתי הדין בכל תפוצות ישראל.
גם בתשובה אחת כתבתי דזה תלוי בעיני הדיין לענין להשליש המעות דבשלמא הש"ך מיירי בזמנם שהיה ביד ב"ד להחרים ולנדות למי שמסרב ולכתוב אדרכתא אז לא הוי צריך עתה להשליש. אבל בזמן הזה דאין בידינו שום כח לכוף על הדין אם קרוב הדבר שלא יציית, יכול הב"ד לומר שישליש המעות ולא גרע ממ"ש בסימן ב' דב"ד מכין ועונשין לצורך שעה ומכ"ש בזה."
"ואלה המשפטים אשר תשים אשר תלמדם מיבעי ליה, אמר רבי ירמיה ואיתימא רבי חייא בר אבא אלו כלי הדיינין. רב הונא כי הוה נפק לדינא אמר הכי אפיקו לי מאני חנותאי מקל ורצועה ושופרא וסנדלא. ואצוה את שופטיכם בעת ההיא אמר רבי יוחנן כנגד מקל ורצועה."וברש"י שם:
"רצועה למלקות. מקל למכת מרדות עד שיחזור בו. שופר לשמתא ונידוי... ואצוה כל צואה לשון זירוז... ועל מה זירז על המקל ועל הרצועה שיהו מטילין אימה על הציבור לשם שמים."מבואר מדברי הגמ' שהדיין צריך רצועה מקל ושופר, ולהשתמש בהם כדי לאכוף בעלי הדין לבוא להתדיין וכדי לקיים את פסק דינו. וזאת מלבד השוטרים שתפקידם לאכוף את פסק הדין. והנה אין ספק שכלי הדיינים בכל דור ודור משתנים לפי הדור והזמן. ולפיכך בזמן הזה שאין נהוג ואין אפשרות לאכוף הדין כמו שהיה בזמן חז"ל ובאמצעים הנזכרים לעיל, אמצעים שהיו יעילים לקיום סמכות בית הדין על אתר, יש לנו להשתמש בכלים המודרניים לאכיפת המשפט על בעלי הדין, והוא השימוש בחיוב בהוצאות משפט לאוצר המדינה, וכן כפיית קיום פסקי הדין באמצעות החוקים שהקנה לנו המחוקק בפקודת ביזיון בית משפט ובחוקים השונים שנקבעו, חוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין), ומניעת הפרעה.
"וכל אשר לא יבוא לשלשת הימים כעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו והוא יבדל מקהל הגולה."ולמדו מפסוק זה שבית הדין רשאי להחרימו ולקנוס ממונו.
"והיה אם לא תמצא חן בעיניו... וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה ושלחה מביתו."ועיין עוד שם, פ' כ"א פס' י"ד, בפרשת אשת יפת תואר, שאדם לוקחה כדי לשאתה לאשה, ואם אינו רוצה בה ציוותה התורה:
"והיה אם לא חפצת בה ושלחת לנפשה ומכור לא תמכרנה בכסף לא תתעמר בה תחת אשר עיניתה."הרי שאסרה התורה על מי ששבה אשת יפת תואר במלחמה להתעמר בה אם אינו רוצה לשאתה, אלא חייב לשלחה מיד, ועיין בפירוש החזקוני שכתב:
"ושלחתה לנפשה ולרצונה מאחר שאין אתה רוצה לישאנה די לך ממה שעניתה."והיינו שאף שנהג כמו שציוותה עליו התורה, אין ספק שהתנהגות זו וחזרתו מרצונו לשאתה לאשה מהווה התעללות נפשית ויש לו לשחררה מיידית ולשלחה לנפשה בגין הדברים שעינה אותה.
"אם רעה בעיני אדוניה אשר לא יעדה והפדה"וביאר שם הרמב"ן בנימוקיו:
"... וע"ד הפשט אם תיטב הנערה בעיניו ותשא חסד לפניו אבל יקחנה לו לאשה כרצונו ואם רעה בעיני אדוניה אשר יעדה להיות לו לאשה כי הקונה בת ישראל לקחתה לו לאשה יקנה אותה והנה היא מיועדת לו מן הסתם ועתה אם לא יחפוץ בה אדוניה והפדה האב הנזכר כי אסור לו להניחה עוד ביד אדון מעת שיאמר לא חפצתי לקחתה."ומבואר מדבריו שכיוון שעיקר המכירה של אמה העבריה הוא כדי שישאנה לאשה, ברגע שהחליט סופית שאין הוא רוצה לשאתה, אין להשאיר מצב זה ועל האב לפדותה מיידית, כדי שתוכל להמשיך את חייה וכדי שתמצא מי שירצה להינשא לה. וטעמו של דבר ברור, שאין להמשיך מצב שבו הבת קשורה לאדון שאינו רוצה לשאתה לאשה.
"אין פודין את השבויין יתר על כדי דמיהן מפני תיקון העולם"כבר כתב התוס' בכתובות נ"ב, א, שבמה דברים אמורים לגבי הציבור שלא יפדה יותר מכדי דמיו, ואף לא אדם אחר (שאינו מטיל על הציבור), כדי שלא יתרגלו לשבות שבויים, אבל לא תקנו שלא יוכל האדם לפדות את עצמו אפילו יותר מכדי דמיו, שהרי:
"עור בעד עור וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו."והכי נמי בנידון דידן בית הדין לא יכול להשיא עצה לאשה הנמצאת במצוקה קשה שלא לוותר לבעל ולמנוע הצלתה ממצוקתה ומידי הבעל המעגן, ולכן כשהסכימה, בית הדין לא מנע ממנה הדבר. לבית הדין אין ספק שהבעל בסירובו לסדר גט הניח שבסופו של דבר האשה תוותר לו על מה שמגיע לה, ולכן הציב דרישותיו בעזות פנים ורצה להתנות סידור הגט בוויתורה על זכויותיה.
"האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה. אחטא ויוהכ"פ מכפר אין יוהכ"פ מכפר."ופירשו המפרשים בטעמו של דבר שכיוון שהאדם מסתמך בעשותו את העבירה על האפשרות שתינתן לו למחוק עבירה זו, בתשובה או בכפרת יוהכ"פ, דברים אלו לא יכפרו לו, מפני שכפרה זו מהווה למעשה מאיץ וסיבה לחטא בידיעה שלא יאונה לו אוון מחטאו. ואף בנידון דידן, אם בית הדין יוותר לו על ההוצאות שנפסקו לו בגין מעשיו, דבר זה עלול להיות מאיץ לשכמותו לעשות מה שברצונם, להתעמר בנשותיהם, ולא לחשוש מהוצאות שיוטלו עליהם, מתוך הנחה שבסופו של דבר יוותרו להם על חובות אלו, ובזה תאבד ההשפעה של כלי הדיינים הללו.
"מפני כי הפתאים יהללו אותה בהיותה עוזרת לבעלה... או מפני שתקלתם מרובה... כי הרחמנות על הרוצחים שפיכות דמים מידי הרוצחים ומידי אחרים המתפרצים."וביאור דבריו שיש עבירות שקלות בעיני המון העם, יש עבירות שמצויות ותקלתן מרובה, ויש מקרים שאי עשיית הדין גורמת לזלזול בהתנהלות הציבורית ונזק לרבים. לפיכך ציוותה התורה "לא תחוס עינך", מפני שהרחמנות במקרים אלו על מי שלא התנהג כהוגן מהווה נזק ותקלה לציבור בכללו, ובוודאי במקרה הפרטי. ואף אנו נאמר, תופעה זו של עיגון בן הזוג ללא סיבה וללא צורך מהווה תקלה ונזק לרבים, וחובה עלינו להילחם עד חורמה בתופעה זו. ולפיכך ויתור על ההוצאות שהטיל בית הדין על המבקש ישדר לציבור שאדם יכול לעשות מעשי עוולה, מבלי שיצטרך לתת דין וחשבון ולהיענש על מעשיו, דבר שיגרום לאחרים לנהוג כמותו.
| הרב אברהם מייזלס | הרב רפאל י' בן שמעון |
הרב שלמה שפירא – אב"ד | הרב אברהם מייזלס | הרב רפאל י' בן שמעון |