ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ציון בוארון הרב ציון אלגרבלי הרב דוד ברוך לאו |
דיין דיין הרב הראשי לישראל |
תיק מספר: | 973966/1 | |
תאריך: |
כ"ב בסיון תשע"ה
9/6/2015 | |||
מערערת |
פלונית
בא כוח המערערת עו"ד נווה תרצה | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד חסן דוד | |||
הנדון: | נאמנות אשה בטענת גבורת אנשים כשתובעת שלום-בית ומזונות | |||
נושא הדיון: | נאמנות אשה בטענת חוסר כוח גברא כשתובעת שלום-בית ומזונות |
ואם עשה שלא כהוגן שקדשה ברמאות ובתחבולות, כופין אותו לגרש (הרא"ש כלל לה).המקור לכך הוא מהגמ' ב"מ קא:
ההוא גברא דזבן ארבא דחמרא לא אשכח דוכתא לאותוביה אמר לה לההיא איתתא אית לך דוכתא לאוגרי אמרה ליה לא אזל קדשה יהבה ליה דוכתא לעייליה אזל לביתיה כתב לה גיטא שדר לה אזלא איהי אגרא שקולאי מיניה וביה אפיקתיה ואותביה בשבילא אמר רב הונא בריה דרב יהושע כאשר עשה כן יעשה לו גמולו ישוב בראשו.ע"פ זה כותב ביה"ד האזורי:
מבואר מדברים אלו, כי באופן שמקדש אדם אשה כאשר אין לו כל כוונה לקיים חיי נישואין, אלא להפיק תועלת כלכלית מהקידושין, נחשב הדבר מבחינתו שלא כהוגן.אולם נראה שיש לחלק ולומר ששונה המקרה בגמ' שעליו מסתמך הרא"ש ששם המקדש הטעה את האשה בסוברה שאכן כוונתו לקדשה היא רצינית ולמעשה כל כוונתו הייתה רק כדי שיהיה לו מקום לאכסן את חביות היין.
ביה"ד: את מוכנה לקבל את הבעל היום חזרה לבית שלך?הרי שהאשה הצהירה מפורשות שאינה מוכנה לקבל את הבעל לחיי אישות אלא רק לאחר שילכו לטיפול וייעוץ זוגי והרי הטענות שיש לאשה כלפי הבעל אינן טענות שיש בהן עילות כדי לחייב את הבעל בגירושין אלא כפי שהאשה טענה שלבעל יש אופי קצת דיקטטורי וכו' ומשום כך בקשה ללכת לייעוץ אולם בודאי שאין לה למנוע משום כך את חיי האישות וברור שיש להחשיבה משום כך כמורדת.
אשה: לאחר שנלך לטיפול זוגי, אם נלבן את הדברים, ואחר כך אני אקבל אותו.
ביה"ד: האם היום את מוכנה לקבל אותו?
אשה: לכוס קפה בוודאי, אבל למיטה שלי רק אחרי שניישר את ההדורים בינינו, רק אחרי שנלך לטיפול ביחד והוא יעבור טיפול שהוא יהיה מוכן לקבל את הדברים שיש לי להגיד, זה לא יהיה לפני ביה"ד אני רוצה מטפל מקצועי.
אשה: יש לי בן ובת, כשנה או שנה וחצי לפני שעזב את הבית, כבר לא היו בינינו יחסים כשלוש שנים לפני הנישואים, בזמן שהוא היה בבית, כשנה לפני שהוא עזב את הבית לא קיימנו יחסים, אם הוא יביא את התיק הרפואי שלו נוכל לדעת בקלות את הבעיה, אם יש לו בעיה בריאותית ולא שלי לא קרה כלום, לא דרשתי את עונתי. הוא היה מביא ויאגרה וזה השפיע עליו בצורה מאד מפחידה, ואני פחדתי עליו ואמרתי לו את זה, ולכן אני ויתרתי על יחסים כדי שהוא לא ימות לי במיטה, אני סעדתי אותו הרבה שנים ואני לא רציתי שהוא ימות לי במיטה, אין לי אישורים רפואיים לכך, התגובות שלו לויאגרה הם הזעות, היה לו רע וראו את זה, הוא היה לאחר, זה היו ריגושים כימיים ולא שאני השתנתי.הרי שישנה כאן הכחשה בין הבעל לאשה האם הבעל לא מסוגל לחיי אישות או לא.
בעל: אני גמרתי פעמיים ביה"ס לרפואה הסימפטומים שהיא אומרת זה לא בגלל ויאגרה, הבאתי פעם אחת את הויאגרה ואחרי שהיא אמרה שהיא לא מסכימה לויאגרה אנחנו גם קיימנו יחסים ללא ויאגרה, חשבתי שזה יעזור אבל התמודדנו גם בלי זה. עזבתי את הבית, כי היא חזרה אחרי טיול מאיטליה והיא רצתה מיליון שקל כדי להשאר בבית, ואני לא הייתי מוכן ולכן עזבתי את הבית. זה היה כשנתיים לפני החתונה.
אם טוענת: אין לו גבורת אנשים לבא עליה, ושואלת גט, והוא מכחישה, שהיא נאמנת ואפי' לא שהתה י' שנים (טור), וכופין אותו להוציא מיד, ולא יתן לה כתובה. ואם מגרשה מעצמו בלא כפייה, יתן לה כתובה. (וי"א דאע"פ שיכול לבעול אחרת, צריך ליתן לזאת הכתובה; הואיל ולא יכול לבא עליה, יכולה לומר: מסרתי עצמי לך, ומה אעשה לך יותר) (ב"י בשם א"ח). בד"א, כשאינה תובעת כתובתה. אבל אם תובעת כתובתה, אינה נאמנת, ואף להוציא אין כופין.מבואר במחבר שאם יש הכחשה בין הבעל לאשה והאשה אינה תובעת כתובתה, האשה נאמנת וכתב הב"ש ס"ק י"ח הטעם:
הטעם כל שהבעל יודע אם היא משקרת אין מעיזה להכחישו מ"ה אפילו תוך י"ש נאמנת ודוקא שאמרה כן בפניו כמ"ש בסי' י"ז באמרה גרשתני ואפי' בלא טענה בעינן חוטרא לידי מהני כאן כיון דא"י לקיים העונה:כתב הרמ"א שם:
הגה: וי"א דבזמן הזה שיש נשים חצופות, אינה נאמנת (מרדכי פרק עשרה יוחסין). ומ"מ במקום שיש אמתלאות ואומדנות שאומרת אמת, נאמנת (מהרי"ק שורש ע"ב). ואם יש לתלות שלא יוכל לבא עליה משום שרחמה צר והיא בתולה, שלא יוכל לבא עליה מכח רכות שניו וחולשתו, תולים בזה ואין כופין להוציא (תשובת הריצב"א סוף אישות). וי"א דאפי' במקום שאין כופין אותו, מכ"מ אין כופין אותה להתפייס עמו, ואין דנין אותה כדין מורדת.מבואר מדבריו שבזמן הזה שיש נשים חצופות אינה נאמנת אלא אם כן יש אמתלאות ואומדנות שאומרת אמת.
עיין בס' גבורת אנשים סי' ס"ז שכ' זהו מהמרדכי בשם מהר"ם ולא הוזכר זה בשום פוסק יותר ואדרבה כל הפוסקים וכל האחרונים כתבו בסתם נאמנת וקצתם הורו כן הלכה למעשה בדורותיהם. והעתיק שם דברי הר"ל בן חביב סימן ל"ג והר"ר יוסף בתשובת רש"ך סי' ק"ס ומהרי"ק שורש ע"ב ובנימין זאב סי' קס"ו ומהריב"ל ס"ג סי' ק"א (וכ' שם דממ"ש בא"ח בשם הרמ"ה מביאו ב"י סי' י"ז גבי גרשתני דה"מ בדורות הראשונים כו' אין ראיה דס"ל כמהר"ם די"ל דדוקא בגרשתני החמיר שלא תצא מבעלה בלא גט והוי בניה ממזרים וגם הואיל שאפשר לתקן ע"י שיתן עכשיו גט משא"כ הכא) ובסוף מסיק לעניין דינא דהיכא דאמרה בפירוש איני רוצה כתובה יתן לי גט הריני מוחל לו הכתובה נאמנת אף בזה"ז בלי שום אמתלא דהרי כל הפוסקים חולקים על מהר"ם וגם מהר"מ יכול להיות דמודה באמרה כן בפירוש ובפרט לפמ"ש לעיל דאין כופין בטענת גבורת אנשים א"כ ליכא כאן חשש איסור דאוריית'. והיכא דתובעת גט סתם ולא הזכירה כלום מעניין הכתובה נאמנת היכא דאיכא אמתל' כו' ע"ש:כל האמור בסי' קנ"ד דלעיל הוא במקום שטענת האשה שאין לבעל גבורת אנשים היא שתובעת משום כך שיגרשנה אולם בנדון שלפנינו הטענה היא הפוכה היינו שהאשה תובעת שלום-בית וכנגד טענת הבעל שהינה מורדת טוענת שאין לבעל גבורת אנשים ומשום כך אין להחשיבה כמורדת ויש לדון האם נאמנת בכה"ג.
איש ואשתו שבאו לב"ד, הוא אומר: זו מורדת מתשמיש, והיא אומרת: לא כי אלא כדרך כל הארץ אני עמו; וכן אם טענה היא ואמרה שהוא מורד מתשמיש, והוא אומר: לא כי אלא כדרך כל הארץ אני עמה,מחרימין תחלה על מי שהוא מורד ולא יודה בב"ד, ואח"כ, אם לא הודו, אומרים להם: התייחדו בפני עדים. נתייחדו ועדיין הם טוענים, מבקשים מן הנטען ועושין פשרה כפי כח הדיין.מקשה הדרישה:
אם הוא אמת אם לאו לא הייתה מעיזה וכו'. וצריך עיון דלעיל בסימן ע"ז (עמ' קב) כתב רבינו בשם הרמב"ם (פי"ד מהלכות אישות הט"ז) איש ואשתו וכו' וכן טענה היא ואמרה שהוא מורד מתשמיש והוא אומר לא כי אלא כדרך כל הארץ אני עמה וכו' עד ועושין פשרה כפי כח הדיין וכו' ולא כתב שכופין אותו להוציא ואף על גב שהבעל יודע אם טוענת אמת כמו הכאמתרץ הדרישה:
ויש לומר דלעיל מיירי לעניין דין מורד שהיא טוענת שהוא מורד בתשמיש ומבקשת שיוסיפו לה על כתובתה או יוציאנה ויתן לה כתובתה בזה אינה נאמנת והכא ג"כ אינה נאמנת אלא לעניין שיוציאנה אבל לא לעניין שיתן לה כתובתה ואין הכי נמי אם תטעון לעיל שיוציאנה בלא כתובה ששומעין לה כמו הכא וק"ל:מבואר מדבריו שהאשה נאמנת בטענת גבורת אנשים דוקא כשלא מתלווה לתביעתה תביעת ממון בנוסף ולכן אם תובעת רק שיוציאנה נאמנת אך אם תובעת שיוציאנה ויתן לה כתובתה או שטוענת שהבעל מורד ורוצה להישאר תחתיו אלא שתובעת שיקנסו אותו על מרידתו ויוסיפו על כתובתה אינה נאמנת וההסבר הוא שאם תובעת ממון בנוסף לתביעתה זה מגרע כח החזקה שאין אשה מעיזה פניה בפני בעלה ויש לחוש שמעיזה מפני הממון.
מחרימין תחלה - ובפרישה הקשה ממ"ש בסי' קנ"ד בטענ' אין לו גבורת אנשים היא נאמנ' משום דהוא יודע אם היא משקר' א"י להעיז ותירץ שם היא נאמנת לאו לעניין ממון אלא דצריך להוצי' ובתשוב' רש"ך ס"ג סי' ס"ב תירץ דוק' טענת גבור' אנשים נאמנ' דא"י להעיז לטעון כן וחזק' א"י להעיז טענה כזו מסייע לההיינו שלדעת הרש"ך דוקא טענת גבורת אנשים נחשבת העזה ונאמנת משום החזקה שאין אשה מעיזה משא"כ טענת מרידה לא חשובה העזה.
דעת רבינו הוא שאע"פ שאינה נאמנת לומר אחר נתנם לי כשטוענת בריא אתה נתתם לי נאמנת לפי שאין האשה מעיזה פניה בפני בעלה בכל דבר שהוא יודע האמת כמוהא"כ יוצא, לפי דברי המגיד שגם אם האשה תובעת ממון שייך את החזקה שאין אשה מעיזה פניה ונאמנת משום כך ומקשה הב"ש שם בסי' פ"ה ס"ק ל' על דברי המגיד:
"אלא אכתי קשה על טעם המגיד הא קי"ל במקום הנאת ממון אמרינן דמעיז כמ"ש ר"ס י"ז ואפשר דסבירא ליה להחזיק מה שבידה שאני ואמרי' בכה"ג דא"י להעיז ."עוד תירץ:
"גם אין לדמות העזות זה לזה ושאני כשהיא אשתו א"י להעיז אף משום הנאות ממון משא"כ שם דרצונה לצאת ממנו."יוצא לפי תירוצו השני במגיד שכשהאשה תחתיו גם כשתובעת ממון אמרינן חזקה אין אשה מעיזה פניה ונאמנת וזהו שלא כדברי הדרישה דלעיל.
וראיתי בהרב המגיד פרק כ"ב מהלכות אישות [הל' ל"א] שכתב על דברי הרמב"ם הנ"ל וז"ל, אמרה אתה נתתו לי כו', דעת רבינו היא שאע"פ שאינה נאמנת לומר אחר נתנם לי, כשטוענת ברי אתה נתתם לי, נאמנת, לפי שאין האשה מעיזה פניה בפני בעלה בכל דבר שהוא יודע האמת כמוה, וגדולה מזו נתבאר פ"ד [הי"ג] שהאשה שאמרה לבעלה גרשתני נאמנת, חזקה שאינה מעיזה, עכ"ל. ומשמע לכאורה מדבריו שמחלק בין שמא לברי. ולפ"ז אלמנה שאמרה בעלי נתן לי במתנה, לא הייתה נאמנת. אבל באמת זה אינו וכמ"ש לעיל. ועוד קשה לי על הרב המגיד, למה ליה לטעם לפי שאין האשה מעיזה בפני בעלה, מהיכי תיתי תיגרע משאר טוען ונטען מי שאומר לחבירו אתה נתת לי מטלטלים אלו במתנה, שהוא נאמן אף על גב שיודעים שהיו שלו, במיגו דלהד"ם או החזרתי, לקמן סימן קל"ג [סעיף ב']. ואפשר כונת הרב המגיד לומר דהכא האשה נאמנת אף על גב דלית לה מיגו כגון שראוהו בידה, מטעם שאינה מעיזה, ומדמי לה לגרשתני, דהתם אף על גב דלית לה מיגו ואשה בחזקת אשת איש קיימא, נאמנת לומר גרשתני להוציא עצמה מחזקת אשת איש מטעם שאינה מעיזה, וא"כ ה"ה הכא אף על גב דמטלטלים אלו בחזקת הבעל הם ואין לה מיגו, נאמנת מטעם שאינה מעיזה. אבל לא נהירא לי. אלא נראה דעד כאן לא אמרינן האשה נאמנת מטעם שאינה מעיזה, אלא בגרשתני, דכיון דלאפוקי נפשה מבעלה קא אתיא, לא מעיזה, אבל לעניין ממון לא אשכחן בשום דוכתא שתהא נאמנת יותר מן הבעל. ואפילו בגרשתני גופא הסכימו רוב הפוסקים דהיכא דתובעת כתובתה אינה נאמנת, דחיישינן שמא משום חימוד ממון אומרת כן. וכן העליתי בקונטרסים גבורות אנשים אשר חיברתי בסימן ס"א. ואפילו להרמב"ם פרק ט"ז מהלכות אישות [הכ"ו] שכתב דאף בתובעת כתובתה נאמנת, היינו בעיקר כתובתה כיון דכתובה מכח גירושין קא אתיא, אבל בתוספת כתובה הא כתב שם הרמב"ם להדיא דאינה נאמנת, וא"כ פשיטא דהכא גם כן אינה נאמנת לומר נתתם לי במתנה [אלא] א"כ יש לה מיגו דלהד"ם או החזרתי. אלא דברי הרב המגיד הם שלא בדקדוק, והעיקר בכונת הרמב"ם דר"ל אף על פי שהבעל מכחישה בטענת אתה נתתם לי, נאמנת.וכן תמה על דברי המגיד האור שמח על הרמב"ם שם והאריך להסביר פשט ברמב"ם דלא כוותיה.
הרב דוד ברוך לאו | הרב ציון בוארון | הרב ציון אלגרבלי |