ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק אושינסקי |
אב בית דין |
תיק מספר: | 514847/9( תוספת נימוקים) | |
תאריך: |
ט"ז בטבת התשע"ו
28/12/2015 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד ערן דוידי | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד חיים שכטר | |||
הנדון: | דחיית דיון על הכתובה לאחר סידור הגט | |||
נושא הדיון: | דחיית מועד דיון הכתובה לאחר הגט |
בדיון שהתקיים בבית הדין לגיטין ביום 10.6.15 האשה סירבה לקבל את הגט, ובהחלטה מאותו יום נאמר כי ההליכים יימשכו בהתאם להחלטות קודמות.ועוד שם:
אף כיום האשה מסרבת להתגרש. דורשת כתובתה, וטוענת: הבעל פתח תיק פש"ר. אני רוצה את כתובתי. הוא עובד ויש לי הוכחות. אני מוכנה שיטילו עלי סנקציות.
...
ובכן, בנסיבות תיק זה, בית הדין מחליט לחייב את האשה להתגרש.
נציין כי אף בית הדין הגדול לא דחה את החלטת בית הדין הנ"ל, אף שהוגש עליה ערעור מאת האשה.ובמסקנות פסק הדין נאמר:
ובכן, המצב כיום הוא שהאשה לא מוכנה להתגרש אף שלית מאן דפליג כי השלום לא ישוב לביתם, ואף הבעל כבר חי עם אשה אחרת והוליד ממנה ילדים. הצדדים חיו יחדיו כ-16 שנה, אף לא הצליחו להוליד ילדים. לאור העובדה שהבעל הוליד לאחר הפירוד מאשה אחרת, סביר להניח כי לא בגרמתו הצדדים לא הצליחו להוליד ילדים במשך חייהם המשותפים.
בית הדין כבר דחה פעם אחר פעם את טענת האשה לקיום דיון בכתובה טרם הגירושין משום שתי סיבות:
א. משום שאף לטענתה, אין מהיכן לגבות מהבעל סך כלשהו, בשל בעובדה כי הוא מצוי בהליך פש"ר.
ב. משום שבית הדין משוכנע כי האשה לא תסכים להתגרש ככל שההחלטה בעניין הכתובה לא תהיה לשביעות רצונה.
וראה אף האמור בהחלטת בית הדין הגדול בתיק אחר, תיק 902112/2, כי: "יש לפעול ע"פ המתווה שקבע בית הדין האזורי שיש להתגרש ולאחר מכן תידון תביעת הכתובה וחלוקת הרכוש. זו הדרך הנכונה והיעילה ביותר לסיום חיי הנישואין כאשר הסכסוך שבין הצדדים קשה ".
לאור כל האמור, כולל העובדה כי הצדדים כבר אינם חפצים זה בזה, הפירוד הארוך, ושסירובה של האשה שלא להתגרש עתה אינו מוצדק בעיני בית הדין, בית הדין מחליט לחייב את האשה להתגרש כדין בני זוג המורדים זה בזה.
א. האשה חייבת להתגרש מבעלה.עד כאן ציטוטים מתוך ההחלטה (פס"ד) הנ"ל.
ב. יש לקבוע מועד נוסף לסידור הגט בהקדם, בתוך 21 יום, ולהזמין את הצדדים כמקובל.
ג. אם האשה תסרב להתגרש במועד הראשון שייקבע, בית הדין ידון לגופה בתביעת הבעל להטלת צווי הגבלה על האשה בהתאם לחוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) התשנ"ה – 1995, ולאור בקשה מתאימה.
ד. בית הדין שב ופונה לאשה לקבלת הגט לאלתר, כאשר רק בדרך זו תוכל להגיע בשלב הבא לדיון בכתובה, ויתכן אף לפסיקת כתובתה, כשאיפתה כיום. כל דרך אחרת רק עלולה להרחיק אותה מהאפשרות לדון ולפסוק בכתובה, מלבד העובדה כי מימוש סעיפי לחוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין), אם לא תתגרש, עלול להצר את צעדיה ולגרום לה לעגמת נפש מיותרת.
בקשת ב"כ האשה לדחיית הדיון הוקראה.ובהחלטה השנייה של בית הדין מאותו יום, לאור הדיון שהתקיים לסידור גט בו האשה סירבה להתגרש, הטיל בית הדין על האשה חלק מצווי הגבלה הקבועים בחוק, בהתאם לסעיף 1 (ג) לחוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) התשנ"ה – 1995, החלטה זו הועברה לאישורו של נשיא בית הדין הרבני הגדול.
ראשית, בית הדין מביע מורת רוחו מכך שבקשה זו באשר לדיון הקבוע להיום, מוגשת רק בערבו של הדיון ולא קודם לכן.
קבוע דיון סידור גט להיום. כאמור בהחלטת בית הדין מיום 23.11.15 לא עסקינן בטענת שלום בית, אלא רק בטענת האשה לכתובתה קודם הגט, טענה שנדחתה על ידי בית הדין והאשה חויבה להתגרש, וכידוע בהתאם לתקנות הדיון הגשת ערעור אינה מעכבת את המשך ההליך.
לאור האמור, הגט יסודר היום במועדו והכתובה תידון לאחר הגט, כאמור בהחלטה שם.
בית הדין כבר דחה פעם אחר פעם את טענת האשה לקיום דיון בכתובה טרם הגירושין משום שתי סיבות:ואף הובאה שם אסמכתא לכך מפס"ד בית הדין הגדול בתיק אחר, וכך נאמר בהחלטה הנ"ל:
א. משום שאף לטענתה, אין מהיכן לגבות מהבעל סך כלשהו, בשל בעובדה כי הוא מצוי בהליך פש"ר.
ב. משום שבית הדין משוכנע כי האשה לא תסכים להתגרש ככל שההחלטה בעניין הכתובה לא תהיה לשביעות רצונה.
וראה אף האמור בהחלטת בית הדין הגדול בתיק אחר, תיק 902112/2, כי "יש לפעול ע"פ המתווה שקבע בית הדין האזורי, שיש להתגרש, ולאחר מכן תידון תביעת הכתובה וחלוקת הרכוש. זו הדרך הנכונה והיעילה ביותר לסיום חיי הנישואין כאשר הסכסוך קשה שבין הצדדים".להלן יובאו עוד נימוקים הלכתיים עקרוניים לכך.
שמעתי משם הגאון שאין אדם רשאי לגרש את אשתו אם אין לו לפרוע כתובתה, כן מצאתי לרב אלפסי בתשובה. והביא ראיה מדתנן (כתובות נא.) לקתה חייב לרפאותה, אמר הרי גיטה וכתובתה תרפא את עצמה, רשאי, אבל שלא בכתובתה אינו רשאי. ואם לא קבל עליו את הדין מנדין אותו.דברי הרשב"א נסמכים על הנפסק בתשובת רב שרירא גאון שבשו"ת שערי צדק, שער ד' סימן מ"ד, והוסיף הב"י שם שכ"כ הרשב"ץ בתשובה (ח"ג סימן רכ"ג).
ויש לי ראיה לזה מדאמרינן "נתנני ה' בידי לא אוכל קום" זו אשה רעה וכתובתה מרובה, כדאיתא בפרק הבא על יבמתו (סג:), וכן מההוא עובדא דשלהי אגדת הנזקין (נח.), וכן מעובדא דר' יוסי הגלילי דירושלמי שהיתה אשתו רעה ור' אלעזר בן עזריה הלווה לו מעות לפרעה כדאיתא בפרק אלמנה נזונת (ה"ג) וכו', מכל הני משמע שאינו יכול לגרשה אלא א"כ פורע אותה וכו'.ברם, הבית יוסף חלק על שיטת הראשונים הנ"ל שפסקו שלא יכול לגרש אשה בלא לפרוע כתובתה, וכתב שם הב"י (בבדק הבית) לאחר הבאת תשובת הרשב"א שהובאה לעיל וכן הזכרת תשובת התשב"ץ דלעיל:
כתב בתשובת הרשב"א וכו', ואינם נראים דברי סמכא, דלא לישתמיט חד מהפוסקים המפורסמים לכתוב כן אפילו ברמז, והראיה שהביא מידחיא בגילא דחיטתא כמבואר למבין, וכמה תשובות כתובות בשם גדולים ואינם שלהם וכו', ועי' בתשובת הריב"ש וכו'. ועי' בתשובת הרא"ש וכו' שכתבתי בסוף סימן קי"ז.הרי שבב"י פסק לכאורה שאפשר לגרש אשה בלא להגבותה כתובתה טרם הגט.
הגה, ואפילו אין לו לשלם לה הכתובה ונדונייתה, אינה יכולה לעכב משום זה הגירושין, אלא תתגרש ותתבע אותו מה שחייב לה (תשובת הרא"ש וריב"ש).ועייין חלקת מחוקק ס"ק ה' שהעיר על כך:
ואפילו אין לו לשלם לה הכתובה: אין דין זה מוסכם, דהא הרשב"א סי' אלף רנ"ד כתב שאין אדם רשאי לגרש אשתו אם אין לו לפרוע כתובתה, ומ"ש הרא"ש בתשובה כלל מ"ב כיון דמן הדין היא חיבת לקבל גט וכו', אפשר לומר דלא כתב כן הרא"ש אלא במקום שחייבת לקבל גט, שבא בטענת מום גדול וכיוצא, אבל במוציא לרצונו אפשר דמודה להרשב"א. ומיהו, מדברי הריב"ש סי' צ"א משמע קצת שתקבל גיטה ואח"כ תתבע כתובתה, ואינה יכולה לעכב הגט עד שתהיה הכתובה מוכנת, כי קודם הגט אין לה דין ודברים על הכתובה.הרי שלשיטת הח"מ, רק במקרה שהאשה חייבת להתגרש, אז ניתן להותיר את הכתובה כחוב לאחר הגט. ברם, במקרה שאין חובה כזו עליה, הבעל חייב לשלם לאשתו את הכתובה קודם הגט.
ואפי' אין לו לשלם: בתשובת רשב"א וכו' וי"ל הרב רמ"א איירי כשיכול לגרש ע"פ הדין, היינו דשונא אותה וזיווג שני איירי אז יכול לגרש אותה אפילו אין לו כתובה, אף הרשב"א מודה בזה, אלא שם איירי היכא דאין ראוי לגרש, כמו בלקתה, דאין ראוי לגרש וכו', וכן בזיווג שני אם אין שונא אותה אז אין ראוי לגרש, ואם אין לו הכתובה אין רשאי לגרש. ובתשובת הרא"ש מבואר כמ"ש הרב רמ"א, דהא כתב אפילו אחר תקנות ר"ג יכול לגרש כשהיא בעלת נכפה, כי בזה לא תיקן ר"ג אפילו אין לו לסלק הכתובה, ש"מ היכא דרשאי לגרש, אינה יכולה לעכב בשביל פירעון הכתובה וכ"פ הריב"ש.הרי לשיטתו, בניגוד לשיטת החלקת מחוקק, בכל מקרה בו הבעל רשאי לגרש ע"פ דין, הוא רשאי לגרשה בלא פירעון כתובה, וישלם כתובתה לאחר הגירושין.
אלא שאני תמה על הרב ז"ל, שמאחר שהרשב"א כתב בפשיטות שאינו יכול לגרש אא"כ יש לו לשלם הכתובה, והעיד שכ"כ הרי"ף בתשובה, וגם שמע כן בשם הגאון וכן נמצא בתשובת הגאונים סי' קפ"א וכו', ולא נמצא ראיה היפך מזה וכו', ולא נמצא שום פוסק שחולק עליהם בהדיא זולת משמעות תשובת הריב"ש, א"כ מנין לו להרב לחלוק עליהם. ולכן אני אומר שקבלת הגאונים תכריע, ודלא כההגה שנמשך אחר משמעות תשובת הריב"ש, וליתא וכו'.הרי שלשיטתו, אין כל בסיס לדין הרמ"א, וחייב לפרוע לאשתו כתובתה קודם הגט.
והגם שידוע ידעתי שהמנהג הרווח בין חכמי המערב ע"ה, הינו, שלא לאפשר גירושין בלא שיפרע קודם את כתובתה ותוספת כתובתה עד סוף פרוטה אחרונה, וכפי שכתב הרב "ישמח לבב" חלק אבן העזר (סימן כ"ה) שמנהגנו מפי סופרים ומפי ספרים, שאין יכול לגרש עד שיפרע לה כתובתה עד סוף פרוטה אחרונה, וקיבץ כעמיר גורנה ששה ועשרים עמודי התורה אשר כל בית ישראל נכון עליהם דהכי ס"ל (אך עיין במה שכתב מו"ר ועט"ר זקני ה"עמק יהושע" בדבריו (ח"ג סי' כ"ב). וכ"כ בשו"ת "כרם חמר" (חאה"ע סי' צ"ט), וכ"כ בשו"ת "משפט וצדקה ביעקב" (ח"א סי' כ"ח וקל"ה, וח"ב סי' כ"ו). וכ"כ ה"דבר שמואל" עמאר (חאה"ע סי' כ"ח) בשם מו"ר זקני הגדול הרה"ג ר' רפאל מאמאן, שכן ה"מנהג פשוט" בפאס וצפרו, שאין האיש רשאי לגרש את אשתו אא"כ יפרע לה תחלה כל סכי כתובתה. וכן העלה להלכה ברוח מבינתו גם מו"ר זקני ה"עמק יהושע" (ח"ג אבה"ע סי' כ"א-כ"ג, וח"ז אבה"ע סי' ו').אך למעשה הכריע אחרת ביחס לנידון דידה, וכתב:
מ"מ נראה אפשר דגם הם יודו שבמקום כנד"ד בו גדלה מדורת השנאה עד לב השמים, ואין כל תקווה לשלו"ב, וזהו זיווג שני, וכפי הנראה שני הצדדים מעוניינים בגירושין, ומבינים היטב כי זהו הדבר הטוב ביותר עבורם, בכה"ג הרי שגם הם יודו שטוב הוא להתיר את הגירושין ותישאר הכתובה חוב עליו, וכפי שכתבו המלאך ר"ב ובנו הלב מבין, ועימם הרב ויאמר יצחק וכו', וכדברי הב"ש והריב"ש.הרי שהסיק שבנידון מסויים של שנאה גדולה וזווג שני, ניתן להסתמך על הפוסקים שרשאי הבעל לגרש אשתו בלא לפרוע כתובתה טרם הגט, והיא תישאר כחוב עליו.
מי שרוצה לגרש, אלא שאין לו לפרוע כתובה, לכ"ע אין כופין אותו שישכיר עצמו, אלא מגרש וישאר עליו הכתובה חוב. הילכך בנ"ד כיון שראובן הוא ודאי עני ורוצה לגרש, אין כופין אותו לעשות מלאכה כלל ואפילו שאינה בזויה וכו'.הרי שביחס לבעל עני, קל יותר להבין שיוכל לדחות פירעון הכתובה לאחר הגט, כשעתה אין ביכולתו לפרעה.
והנה הרמ"א בסדר הגט וכו' כתב "וישאל החכם אחר הכתובה וכו' כדי שלא יאמר הבעל על מנת כן לא גרשה", ואף שפשוט מכל הש"ס דהיו נותנין הגט, ואחר זמן היתה תובעת הכתובה, ולא היו חוששין לזה, ופשוט שהוא אף כשהיא היתה רוצה שיגרשנה, נראה דבשביל זה כתב הרמ"א כדי שלא יבואו אח"כ לידי קטטה מחמת הכתובה. כוונתו, שתהיה איזו הכחשה, שהיא תתבע יותר ממה שהוא חושב שחייב לה, שהוא חשש רחוק. שלכן לא חששו לזה בזמן הגמרא, שכל בנ"א היו צייתי דינא. ובזמננו, דאיכא דלא צייתי דינא, יעצו לנו לחשוש גם לחשש רחוק. אבל מסתבר שהוא רק לחומרא בעלמא, שמא יוציא לעז לומר כן, ויטעו בנ"א שיש בזה חשש, ולא שהוא לחשש ממש.הרי שלשיטתו בפן העקרוני אין מניעה אף לרמ"א להותיר את הדיון בכתובה לאחר הגט, כפי האמור במשנה שם, וכל החשש של הרמ"א הוא רק במקרה מיוחד שעלול לקרות בדור שלנו, כאמור בדבריו שם, וחשש להוצאת לעז על הגט.
דדוקא בהכתובה י"ל הסברא של הרשב"א הוא דכיון דתקנת הכתובה היה העיקר שלא תהא קלה בעיניו להוציאה. ולכן אם היה הדין דיהיה יכול לגרשה אף אם אין לו יכולת לשלם הכתובה, א"כ תהיה קלה בעיניו להוציאה כיון דלא יהיה לו במה להגבות הכתובה ממנו ותיעקר עיקר התקנה בזה. ע"כ תקנו חז"ל דכל זמן דלא ישלם לה הכתובה דלא יהיה יכול לגרשה. וזה אינו אלא בהכתובה אבל לא בהתוספת. ויש להאריך עוד בזה אך אין אנו צריכים כיון דכבר הכריע הב"ש בסי' קי"ט ס"ק ו' דהיכא דראוי לגרשה, בזה גם הרשב"א ס"ל דיכול לגרשה אף דאין לו במה לסלק הכתובה.הרי שישנו פתח לסברתו להותרת פסיקת תוספת כתובה, שזה בדרך כלל עיקר הדיון בכתובה, לאחר סידור הגט.