ב"ה
בית הדין האזורי באר שבע
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אהרן דרשביץ הרב עובדיה חפץ יעקב הרב אברהם צבי גאופטמן |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 888520/6 | |
תאריך: |
ד בטבת התשע"ו
16.12.2015 | |||
מבקש |
פלונית ופלוני
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | דחיית בקשה להיתר נישואין עם נטען | |||
נושא הדיון: | דחיית בקשה להיתר נישואין עם נטען |
ב"כ האישה: התיק כבר חמש שנים מתנהל. האישה כבר חיה עם אהבה חדשה.האשה לא הכחישה את דבריו.
האישה: אני חיה עם מישהו אחר בשם [מ'].
הבעל: אני יודע שהיא חיה אתו כבר מזמן. אני אוהב אותה למרות שהיא אסורה עלי.
"זה אומר של אבותי וזה אומר של אבותי, האי אייתי סהדי דאבהתיה היא, והאי אייתי סהדי דאכלה שני חזקה [...] הדר א"ל: אין, דאבהתך היא, וזבנתה מינך, והאי דאמרי לך דאבהתי – דסמיך לי עלה כדאבהתי; טוען וחוזר וטוען, או אין טוען וחוזר וטוען? עולא אמר: טוען וחוזר וטוען, נהרדעי אמרי: אינו טוען וחוזר וטוען. ומודי עולא, היכא דא"ל: של אבותי ולא של אבותיך – דאינו טוען וחוזר וטוען; והיכא דהוה קאי בי דינא ולא טען, ואתא מאבראי וטען – אינו חוזר וטוען."כלומר, בתחילה טען שהקרקע היא של אבותיו, ומאוחר יותר טען שקנה את הקרקע, ובמה שטען שהיא של אבותיו, התכוון לומר שהיה סמוך ובטוח על קרקע זאת כאילו היתה של אבותיו. מסקנת הגמרא היא שאם תיקן את טענתו לאחר שכבר יצא מביה"ד, אין שומעין לו.
"מי שטוען בב"ד טענה אחת ונתחייב בה, אינו יכול לטעון טענה אחרת שסותרת הראשונה [...] אבל אם בא לתקן טענה ראשונה ולומר: כך נתכוונתי, ויש במשמעותה לשון שסובל זה התיקון, שומעין לו. במה דברים אמורים, שלא יצא מבית דין. אבל אם יצא מבית דין, אין שומעין לו, דשמא למדוהו לטעון שקר."במקרה שלנו, האישה תיקנה את טענתה זמן רב לאחר שיצאה מביה"ד, ונראה שתכננה היטב את אופן טענותיה בבית הדין. סמך לדבר מהאופן הזהה בו התנגדו היא והנטען בנוגע לבדיקת פוליגרף, בנימוק שהבדיקה משפילה, דבר שעורר חשד לתיאום גרסאות.
"שטרי טענתא פירוש שהיו כותבין הטענות כדי שלא יוכלו להחזיר בהן, דקודם שכתבו יכולין לחזור מפטור לפטור, כגון שאם אמר בתחילה לא לויתי חוזר ואומר לויתי ופרעתי, אבל משנכתבו טענותיהם אין רשאין לחזור, דכיון שלא חזרו בהן עד שנכתבו ודאי בדוקא הם טוענין."כעין זה מצינו בשו"ת הריב"ש (סי' רחצ):
"ישמעו הדיינים טענות התובע וטענות הנתבע מפיהם, ויצוו לסופר הדיינין שישים טענותיהם בכתב, כפי אשר סדרו אותם מפיהם לפניהם, וזה למען לא יוכלו הכתו' לחזור בהם ממה שטענו בפניהם."ופסק השולחן ערוך (שם): "יש אומרים שלאחר שכתב טענתו בשטר אינו יכול לחזור ולטעון, ואפילו בנותן אמתלא, ואפילו לא הוכחש". והוסיף הרמ"א (שם) בשם הריב"ש: "וי"א דהבית דין יכתבו הטענות, כדי שלא יוכלו לחזור ולטעון". וז"ל הסמ"ע (ס"ק י): "י"א שלאחר שכתב טענתו כו'. דכל דכתב, ודאי מידק דייק בטענתו."
"ועוד לפי מה שבא בשאלה שכל דבריהם וטענותיהם בספר הוחקו בכתב יד סופר בפני ב"ד מעתה שוב אינו יכול לחזור ולטעון כאותה שאמרו בסוף פרק קמא דמציעא מאי שטרי ברורין הכא תרגימו שטרי טענתא פי' הרא"ש טענות התובע והנתבע שלא ישנו את טענותיהם דהא עדיף מאתם עידי כיון שלכתחילה כל טענותיהם בספר נכתבים שלא ישנו דייקו טפי."וכן מצינו באוסף פסקי דין של הרבנות הראשית לארץ ישראל (עמוד עז):
"אכן כאן לדעת יש אומרים (חו"מ, סימן פ', סעיף ב') יש סיבה אחרת שבגללה אין לקבל את חזרת הבעל דין מטענתו הראשונה, וזוהי שהטענות וההודאה של הבע"ד נרשמו בביה"ד בפרטיכל. לדעה זו לאחר שכתב טענתו בשטר אינו יכול לחזור ולטעון אפילו בנותן אמתלא והרמ"א מוסיף בהגהותיו וי"א דהבית־דין יכתבו הטענות כדי שלא יוכלו לחזור ולטעון. וסברא היא, כי כוח הכתב יפה מטענה בעל פה. הבעל דין כשיודע הוא שדבריו ירשמו בפני בי"ד מדקדק בטענותיו יותר ואין כאן מקום לחזרה מטענה לא באמתלא ולא מפטור לפטור ומכל שכן לא מטענת פטור לפי סברת הטוען בלבד לטענה אחרת".הן אמנם שיש מקום לחלק בין כתיבת שטרי טענות, בהם עסקו הראשונים הנ"ל, שהיו מיידעים את בעלי הדין על כתיבת טענותיהם, לבין פרוטוקול שנכתב בבית הדין כדבר שבשגרה, ואפשר שבעלי הדין אינם מתייחסים אליו באותה הרצינות ואינם מדייקים בטענותיהם כדרך שמדייקים בשטר. ועיין במ"ש הגר"י אונטרמן זצ"ל בשבט מיהודה (מילואים עמ' שב).
"הנחשדת על אשת איש, אם היה לה קינוי וסתירה ולא שתתה מי המרים, הואיל ונאסרה על בעלה בשבילו, הרי היא אסורה ע"ז שנתיחדה עמו לעולם, כדרך שהיא אסורה על בעלה [...] מפי השמועה למדו, כשם שהיא אסורה לבעלה, כך אסורה לבועל."הוסיף הרמ"א (שם): "וה"ה אם נאסרה בשבילו לבעלה, אסורה לו."
"אבל אם לא קדם קינוי, ובאו עליה עדים שנסתרה עם איש זה, ובא ומצא דבר מכוער כגון שנכנסו אחריו ומצאוה עומדת מעל המטה והיא לובשת המכנסים או חוגרת אזורה, או שמצאו רוק למעלה מהכילה (או שראו מקום המנעלים הפוכים) (טור) או שהיו יוצאים ממקום אפל, או מעלים זה את זה מן הבור וכיוצא בו, או שראוהו מנשק ע"פ חלוקה, או שראו אותם מנשקים זה את זה, או שנכנסו זה אחר זה והגיפו הדלתות (במנעול), וכיוצא בדברים אלו (לפי ראות עיני הדיינים), אם הוציאה בעלה בדבר מכוער כזה, הרי זו לא תנשא לנטען."ועיין עוד בשו"ע בהלכות סוטה (אה"ע סי' קעח סעי' יז–יח).
"ומה שכתב כת"ר לסניף דאין אנו יודעים בודאות שהיה ביניהם הנהגת איש ואשתו רק שנודע בין שכינותיהם שגרים ביחד, גם זה אינו, דהרי אפילו אם נניח שזה אמת, מכל מקום לא עדיף מהיכא שיש עדי כיעור דמותרת לבעלה ואסורה לבועל כמו שכתבו התוס' יבמות (דף כ"ד בד"ה אמת) [...] ובשלמא אם האיש והאשה אומרים בפני הבית דין שלא הי' ביניהם שום מעשה אישות ולא נתייחדו יש לומר דאדם נאמן על עצמו [...] אבל בני"ד שנתיחדו בפרהסיא הן הן עדי יחוד הן הן עדי ביאה. והיכא שטוען שלא בא עליה עדיין אינו נאמן, בפרט באנשים שאינם דתיים בודאי אינו יכול לעמוד על עצמו מלבעול בפרט זמן רב כמבואר בש"ס יבמות דף קי"א גבי יבמה שאמרה לא נבעלתי לאחר שלשים יום אינה נאמנת דלא מוקי אינש נפשיה מלבעול יותר משלשים יום."ועיין בהמשך דבריו שתלה את הדבר במחלוקת הראשונים:
"אבל נראה דתלוי במחלוקת הראשונים רש"י והרא"ש והתוס' בכתובות דף ט' בסוגיא דפתח פתוח, דמקשה וכי תימא מעשה שהיה מפני מה לא אסרוהו, ומתרץ התם אונס הוה, ופירש"י קושיית הגמרא מפני מה לא אסרוהו וז"ל: על דוד שהרי עדים הרבה ידעו בדבר. והרשב"א בחידושיו הקשה על פירש"י דמנין לרש"י שידעו עדים בדבר ובאמת אין צריך לעדים דעלה קאמר כיון דאיהו ידע בה כעדים דמי, וכן בתוס' הקשו על פירש"י דנהי דידוע לרבים הוה על ידי זה שהביאה לביתו מכל מקום לא ראו כמכחול בשפופרת שבפני בני אדם לא שימש. ובשיטה מקובצת מביא בשם הרא"ש וז"ל מפני מה לא אסרוהו הרי עדים רבים ידעו יש מקשים וכי דוד היה שוכב עמה בעדים וכו', ולי נראה דלא קשה דכיון דדוד שלחם אחריה ונתייחד עמה בעדים אמרינן בכי האי גווני הן הן עדי יחוד הן הן עדי ביאה. לפי פירושם דהיכא דנתייחדה בפרהסיא וידוע לכל, מיקרי עדים בדבר ונאסרה על ידי זה לבעלה. אמנם התוס' שהקשו על פירש"י פירשו דקושיית הגמרא אי אמרינן דפתח פתוח כשני עדים דמי מפני מה לא אסרוהו לדוד דכיון דדוד היה יודע בודאי שנבעלה ואעפ"י שעשה תשובה מכל מקום עכבה ואם היתה אסורה לו לא היה אותו צדיק לוקחה לו לאשה. ולפי פירוש זה נראה דס"ל דאעפ"י שהיתה עמו בפרהסיא שדרו ביחד מכל לא יכולים לאסרה על ידי היחוד לחוד כיון דליכא עדי ביאה. יוצא מזה דכל דבר זה הוא מחלוקת אם אשת איש נאסרת על בעלה היכא שנלקחה לבית איש אחר בפרהסיא דלשיטת רש"י והרא"ש נאסרת על ידי זה דמיקרי עדים בדבר ולהתוס' והרשב"א לא גרע זה מסתם יחוד שאין אשה נאסרת בזה וקושיית הגמרא מפני מה לא אסרוהו מפני שדוד בעצמו ידע."ג. נוכחותו של הבן בדירה
"מותר להתייחד עם אישה שיש עמה תינוקת קטנה שיודעת טעם ביאה ואינה מוסרת עצמה לביאה (מפני קטנותה), שאינה מזנה לפניה לפי שהיא מגלה את סודה."עיין אוצר הפוסקים (שם ס"ק מג), שאין הבדל בין בת לבן, ואף בן יחשב כשומר.
"דע דאשת ישראל שזינתה באונס או בשגגה מותרת לבעלה דכתיב והיא לא נתפשה הא נתפשה מותרת [...] אך אני מסתפק היכא דהיה הבועל מזיד אם אסורה לו. מי אמרינן שדין זה דאסורה לבועל הוא משום דאסרה לבעל אבל כל שלא אסרה לבעל שריא לבועל. או דלמא כל שהוא מזיד אסור בה..."ועיין בדבריו שאפשר שהדבר תלוי בשני תירוצי הגמרא בכתובות (דף ט ע"א) לגבי היתרה של בת שבע לדוד. הגמרא מקשה ממעשה דוד ובת שבע: "מעשה שהיה מפני מה לא אסרוה?", דהיינו: מדוע לא נאסרה בת שבע על דוד המלך? ותירצה הגמרא בשני אופנים: א. התם אונס הוה. ב. כל היוצא למלחמת בית דוד גט כריתות כותב לאשתו. מהתירוץ הראשון יוצא שמאחר וביאתו של המלך נחשבת כאונס, ממילא אינה נאסרת על בעלה, ומשכך אינה נאסרת גם על הבועל. ומסכם זאת הרשב"א (שם): "אין איסורו של בועל תלוי אלא באיסורו של בעל". אמנם מהתירוץ השני עולה כי בת שבע כלל לא היתה אשת איש, וממילא לא ניתן ללמוד ממעשהו של דוד לגבי נדו"ד.
"ותירץ ר"ת דאין חייבין מיתה על בעילת מצרי דרחמנא אפקריה לזרעיה דמצרי, דכתיב (יחזקאל כ"ג) וזרמת סוסים זרמתם [...] ומתוך כך התיר ר"ת לבת ישראל שהמירה ובא עליה עובד כוכבים לקיימה לאותו עובד כוכבים כשנתגייר, דלא שייך למימר אחד לבעל ואחד לבועל בביאת מצרי דהויא כביאת בהמה".ועיין שם בתוס' בדברי הריב"ם שקשה על ר"ת. וברא"ש (שם) הסכים להיתירו של ר"ת מטעם אחר, וז"ל:
ונ"ל לקיים פסק ר"ת ולא מטעמיה אלא משום דאמרינן (סוטה דף כו ע"א) ונטמאה ונטמאה אחד לבעל וא' לבועל היינו היכא שלא היתה אסורה לבועל אלא על ידי ביאה זו אבל בביאת עובד כוכבים דבלאו הכי היתה אסורה לו לא קרינן ביה ונטמאה אחד לבועל ונהי דנאסרה לבעל מ"מ לא ניתוסף בה איסור לבועל בביאתו כיון דבלאו הכי היתה אסורה לו..."כלומר אין לאסור האשה על הבועל לאחר שנתגייר, מפני שהאיסור על הבועל חל מחמת האיסור שעל הבעל, ואילו כאן בזמן חלות האיסור על הבעל, כבר היה הבועל אסור על האשה לאחר שתתגרש מתוקף היותו גוי.
"כשם שאסורה לבעל כך אסורה לבועל, שנאמר: 'נטמאה ונטמאה' (במדבר ה'), [פרש"י: וי"ו יתירא דריש 'אשר תשטה אשה תחת אישה ונטמאה'] דברי ר' עקיבא. א"ר יהושע: כך היה דורש זכריה בן הקצב. רבי אומר: שני פעמים האמורים בפרשה נטמאה ונטמאה, אחד לבעל ואחד לבועל".והנה אם לומדים מהוי"ו, א"כ הבועל טפל לבעל, וממילא אם לא נאסרה לבעל, אינה אסורה לבועל. אולם אם לומדים מ"ונטמאה ונטמאה" ב' פעמים, אזי איסורו של הבועל הוא איסור עצמי, ואינו תולדה מאיסורו של הבעל.
"התובע את חבירו בבית דין: מנה לי בידך, בית דין אומרים לו: ברר דבריך ממה חייב לך, הלוית אותו או הפקדת בידו או הזיק ממונך, שאפשר שהוא חושב שחייב לו ואינו חייב לו. וכן הנתבע, אם משיב: אין לך בידי כלום, או: איני חייב לך כלום, צריך לברר דבריו, דשמא טועה וסובר שאינו חייב לו, והוא חייב לו. ואפילו היה חכם גדול, אומרים לו: אין לך הפסד שתשיב על טענתו ותודיענו כיצד אין אתה חייב לו. הגה ואם אינו רוצה לברר דבריו, אם נראה לדיין שיש רמאות בדבר, יפסיד. ואם לאו, אלא שנראה לדיין שאינו יכול לברר, וכיוצא בזה, אין מחייבים אותו משום שאינו מברר דבריו, דאין אומרים לו: ברר דבריך, אלא משום כדי להוציא הדין לאמיתו, משום דנפישי רמאים (מרדכי פ"ק דב"מ והרא"ש בתשובה כלל ק"ז). וע"ל מה שכתבתי סי' ע"ב סי' י"ז."ברמ"א הביא את תשו' הרא"ש שאם נראה לדיין שיש רמאות בדבר, יפסיד. וז"ל שו"ת הרא"ש (כלל קז סי ו):
"עוד שאלוהו הרבה שאלות, כי היה נראה להם כי רבי ישראל זה מסתיר דבריו ומשיב תשובות גנובות, ורצו לחקור ולדרוש ולהוציא הדבר לאמתו, ויפה כוונו, ונלאיתי לכתוב כולן שלמו' כל הטענות שעיקר הדין תלוי בהן, וקצת חקירות ודרישות. הנה אני רואה, שהדיינים חקרו ודרשו היטב, כדי שיברר רבי ישראל תשובותיו, כי היה תימא בעיניהם, איך פרעון גדול כזה יעשה במסתרים בקוצר זמן? וכוונו שיברר ר' ישראל דבריו, ודרשו ושאלו בכמה דברים שהיה ראוי שישיב רבי ישראל על כל שאלה ושאלה, כדי שיתברר הדבר ויצא הדין לאמתו, והוא הסתיר במחשך מעשיו ודבריו, ולא רצה להשיב על שאלותם, פן יתפס בדבריו ויתברר השקר, ומן הדין היה לו להשיב על כל חקירות ודרישות שעשו. כדאמרינן בפ"ק דסנהדרין (דף ז): אמר רבי שמואל בר נחמני, אמר ר' יונתן: כל דיין שדן דין אמת לאמתו, משרה שכינה בישראל, שנאמר: א־להים נצב בעדת אל; ואמרינן: לאמתו, זהו דין מרומה, כשבא לפניו דין מרומה, יש לו לדיין לחקור ולדרוש בכל מיני חקירות ודרישות עד שיצא הדין לאמתו..."כן מובא בשולחן ערוך (חו"מ סי' טו סעי' ג־ד), וז"ל:
"וכשהיה רואה הרא"ש באומדנא דמוכח שהדין מרומה, היה כותב ונותן ביד הנתבע שאין לשום דיין להשתדל בדין זה, במה דברים אמורים, שהתובע רמאי, אבל כשהנתבע רמאי, אין הדיין יכול להסתלק שלא ישתכר הרמאי ברמאותו, אלא ידרוש ויחקור יפה לבטל רמאותו, ואם נראה לו באומדנא דמוכח שהוא חייב, יחייבנו אם הוא דיין מומחה ויחיד בדורו."מוסיף שם הרמ"א: "ויכול אפילו להשביע במקום שאינו חייב שבועה מצד הדין, אם עושה כדי לברר האמת."
"וכן אם הנתבע אינו רוצה להשיב על כל דבר שחוקר אותו, ודאי רמאי הוא, ויכול לפסוק לו כאלו השיב לו ונתברר השקר, כן כתב הרא"ש שם בתשובה."ועיין בתשובת מהרש"ם (ח"ב סי' כד וח"ו סי' קלג) בשם הכסף משנה (פ"ג מהל' סוטה ה"ב), שאישה האומרת איני שותה (את המים), דינה כאומרת אני טמאה.
"על כן מאחר שהצדדים הסכימו בבית הדין שבדיקת הפוליגרף תחשב כבדיקה אמינה ומחייבת, יש תוקף להסכמה זו ובכך תוצאות הבדיקה יחשבו כראיה מוכחת ככל שהדבר נוגע לענייני הממון הכרוכים בחיוב הגט. והתחמקות מהבדיקה, מוכיחה את טענת הצד השני.ועיין עוד בפסקי דין רבניים (כרך יב, עמ' 93), וכן בשורת הדין (יג, עמ' רסג).
ניתן להביא ראיה שההתחמקות מהבדיקה מוכיחה את דברי הצד השני, מההלכה הפסוקה ברמב"ם הלכות סוטה פרק ג' הלכה ב' שסוטה המסרבת לשתות מהמים המאררים תצא בלא כתובה, ובאר הכסף משנה הלכות סוטה – "דכיון שפחדה מלשתות מוכחא מילתא ודאי שהיא טמאה, שאילו היתה טהורה לא היתה נמנעת מלשתות, והכי אמרינן בירושלמי פרק היה נוטל, סבר ר"ע האומרת איני שותה כאומרת אני טמאה לך."
גם בנידון דנן, כתוצאה מההסכמה שהושגה בבית הדין והתוקף שניתן להסכמה זו, בדיקת הפוליגרף תחשב עבור הצדדים כבדיקה מהימנה לחלוטין ככל שהדבר נוגע לענייני הממון בדיוני בית הדין, וכפי הנאמנות המוחלטת שהיתה בזמנו לבדיקת המים המאררים. על כן התחמקות מבדיקה כזו נחשבת כאמירת האשה – "טמאה אני לך"...
בנוסף, יש יסוד למסקנה הנ"ל, מתשובת הרא"ש כלל קז [...] שאם הנתבע אינו רוצה להשיב על כל דבר שבית הדין חוקר אותו ודאי רמאי הוא, ובית הדין יכול לפסוק כאילו השיב והתברר לבית הדין. ועיי"ש ברא"ש שבאר שאם נראה לדיין שאם היה בעל הדין משיב היה בתשובתו כדי לברר את הדין, והלה מתחמק מתשובה יעשה הדיין כאילו השיב ונתברר שקרו ויחייבנו מאומד הדעת אע"פ שאינו יכול לברר שקרו בבירור.
ונראה שלעניין זה אין הבדל בין התחמקות מתשובה בחקירת בית הדין ובין התחמקות מביצוע בדיקה המחוייבת כתוצאה מהסכמה והחלטת בית הדין, סברת הרא"ש [...] תיאמר באותה מידה גם בנסיבות של התחמקות מהבדיקה האמורה, מפני שכתוצאה מהתחמקות זו לא ניתן להשלים את בירור המשפט כנדרש."
הרב אהרן דרשביץ – אב"ד | הרב עובדיה חפץ יעקב, | הרב אברהם צבי גאופטמן |