ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ציון אלגרבלי הרב יעקב זמיר הרב יצחק יוסף |
דיין דיין נשיא |
תיק מספר: | 805011/6 | |
תאריך: |
כ"ב בשבט תשע"ו
1.2.2016 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד אברהם שטרן | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד יואל גולדברג | |||
הנדון: | חלוקת רכוש | |||
נושא הדיון: | קביעת שווי דירה על סמך שמאות עדכנית |
כל זמן שלא עשו קניין על הגוד או איגוד יכול כל אחד מהם לחזור בו כגון התובע שתבע לשותפו גוד או איגוד ובחר הנתבע באחד מהם יכול התובע לחזור בו ולומר אשאר בשותפות כבתחילה וכן הנתבע יכול לחזור בו מגוד לאיגוד או מאיגוד לגוד כל זמן שלא עשו קניין ביניהם [טור] אבל להיות בשותפות אין ביכולת ביד הנתבע כיון שהתובע טוען גוד או איגוד וכן להעלות בדמים ממה שקצבו אין ביכולתם אף שיכולים לחזור מגוד לאיגוד או התובע יכול לחזור ולהשאר בשותפות מ"מ לשנות המקח אין ביכולתם אם לא כששניהם מתרצים לשנותו [סמ"ע] דלעניין קציצת המקח הוה כגמר מקח ואין אחד מהם יכול לחזור בו ואף כשהתובע חזר בו ונשארו שותפים ובמשך זמן נתעוררו עוד בטענת גוד או איגוד אין ביכולת אחד מהם לשנות המקח אם לא נתהוה שינוי בהדבר מאז ועד עתה [נה"מ].והנה בעניין שבפנינו נקבע על ידי הצדדים כי השמאות תהיה על פי שמאי וכעניין שמצינו בגמ' כדשיימי בי תלתא ונפסק בשו"ע ח"מ סימן ר"ו סעיף ב' דמהני ואם כן לכאורה אינו יכול לשנות מהסכמתו לקבוע את המחיר על פי שמאות.
אמר רב אשי שמע מינה פשרה אינה צריכה קנין דאי סלקא דעתך צריכה קנין למאן דאמר צריכה תלתא למה לי תסגי בתרי וליקני מיניה והלכתא פשרה צריכה קניןאמנם מצינו בגמ' דף כ"ג דין שיכולים הצדדים לקבל עליהם קרובים ופסולים ותופס קבלה זו או בקניין או לאחר גמר דין, ולכאורה מדוע מהני לאחר גמר דין ואין צריך קניין.
אין לבוא לטעון לביטול ההתחייבות מכח זה שלא קיבל בזמנו קנין על התחייבותו, דעל כן הדגשתי להזכיר העובדא שההסכם סודר בזמנו בפני בית הדין, והיינו מפני דאז נראה לי דדינא הוא שאינו טעון לקנין. ואמינא לה ממה שמצינו ברמ"א בחו"מ סי' קס"ג סעי' ב' שפוסק, דכל דברי הקהל אינם צריכים קנין. ומסביר הלבוש שם, דלכן דברי הקהל אינם צריכים קנין משום דהוי כאילו נעשו בבי"ד ומה שנעשה בפני בי"ד אין בו חזרה ע"ש. הרי לנו, שדבר ברור הוא, שמה שנעשה בפני בית דין אין בו חזרה ולא צריך קנין, ולא עוד אלא דמזה נובע מקור הדין גם מה שדברי הקהל נמי אינם צריכים קנין, מפני דהוי ליה זה כאילו נעשו בבית דין.וגדולה מזו מצאנו באם אמר לו בפני עדים: הריני חייב לך מנה בשטר, אף על פי שלא אמר: אתם עידי הואיל ואמר: בשטר, הרי זה כמי שאמר: הוו עלי עדים, וחייב לשלם ק"ו באמר בפני ביה"ד שמתחייב בהסכמה למכירת הדירה לאשה ויינתן פס"ד על כך
המחייב עצמו בממון לאחר בלא תנאי, אף על פי שלא היה חייב לו כלום, ה"ז חייב. כיצד האומר לעדים: הוו עלי עדים שאני חייב לפלוני מנה, או שכתב לו בשטר: הריני חייב לך מנה, אף על פי שאין שם עדים, או שאמר לו בפני עדים: הריני חייב לך מנה בשטר, אף על פי שלא אמר: אתם עידי הואיל ואמר: בשטר, הרי זה כמי שאמר: הוו עלי עדים, וחייב לשלם אף על פי ששניהם מודים והעדים יודעים שלא היה לו אצלו כלום, שהרי חייב עצמו שישתעבד הערב.בנוסף לאמור, תיתכן גם אפשרות, שקביעת ביה"ד לתת זכות ראשונית לאשה, ניתנה על סמך שהשתכנעו שהמערער לא רצה לרכוש הדירה, ולו יצויר שהייתה מתנהלת התמחרות חיצונית, בסופו של הליך, זכות ראשונית הייתה לאשה לקנות על פי ההצעה המירבית במחיר משכך החליט ביה"ד לדלג על השלב הזה, היות וכנראה הייתה הסכמה מצד המערער שהשומא תשמש בסיס לקביעת המחיר, שאז וודאי קיימת זכות ראשונית לאשה לקנות, מאחר של פי הדין שותף דוחה אפילו מצרן, ודינה של הדירה להימכר עקב הפירוד וריב ומדנים שביניהם והיפרדות החבילה ביניהם
המוכר לשותף, אין בו משום דין בר מצרא, היינו שותף שמכר לחברו חלקו בשדה שהם שותפים בה, אין המצרן יכול לסלקו ולומר לו אין אתה בא בחלק חברך אלא כאחד המצרנים ויקחנה עמך, אלא כיון שלא נתברר חלקו הרי הוא כשכן בכולה, והשותף שיש לו חלק בגוף השדה עדיף ממצרן, ולא עוד אלא אפילו קדם המצרן וקנה את חלק השותף, יכול השותף השני לסלקו, שכל זמן שלא חלקו יש לו חלק בכל השדה, ועדיף מהמצרן שאינו בא אלא מכח סמיכות המיצר, ואפילו אם הם שלשה או יותר שותפים אין הלוקח יכול לומר לו כיון שאין החלק שקניתי מסויים שמא יפול חלקי מצד אחר שאינו מצד השדה שלך. ויש מהראשונים סוברים שאפילו אם מכר חלק השותפות לאיש אחר שאינו מצרן, אם הם שלשה שותפים או יותר, הדבר תלוי במחלוקת אמוראים: רב יהודה בשם רב אמר שזה שקנה חלקו של אחד השותפים חצוף הוא, אבל אין מסלקים אותו, שיכול לומר לו שמא לא יפול חלקך במיצר שדה שקניתי, ורב נחמן אמר מסלקים אותו, שכל אחד שותף בכל השדה. להלכה אף ראשונים אלה סוברים שמסלקים אותו, ואפילו כשהלוקח הוא מצרן.ועיין גם שו"ת הרשב"א החדשות (מכתב יד) סימן ש"י:
שאלת ראובן ושמעון שותפים בבתים שאין בהם דין חלוקה, וראובן מכר חלקו ללוי שהוא בן המצר בבתים הנזכרים. אחר ימים רבים שמעון השותף ערער במכירה הנזכרת ואמר שהוא קודם בה לכללסיכום:
תשובה טענת שמעון... טענה מעולה וחשובה היא, שמאחר שהוא שותף ויש לו חלק בגוף הבתים, יותר יפה כחו משיהיה בן המצר לבד, עד שעם היות שהדין אמיתי שכל מי שקדם מבני המצר וקנה זכה במקחו ואין האחר יכול לסלק את חבירו, יפה כח השתוף שיכול לסלק את בן המצר ואפילו קדם בן המצר וקנה קודם, וכן כתב בעל העטור בספרו הידוע במאמר מכירת קרקעות. וכן השיב בתשובה הרא"ש זצ"ל, וכן כתבו בשם ר' יהודה ב"ר ברזילי אל ברגי'לוני. וראיתם מההיא דפרק המקבל האי מאן דאחזיק ביני אחי וכו', אם כן השותף שיש לו חלק בקרקע קודם לבן המיצר ויכול לסלק את בן המיצר אף על פי שקדם וקנה, ואין בזה ספק. והדין נותן, שמאחר שיש לו חלק בגוף הקרקע, בכל חלק וחלק שמוכר הוי המחצית שלו אחר שלא הוברר והוא קודם לכל אדם. הנה זאת טענת שמעון הראשונה והיא נכוחה...