ב"ה
בית הדין האזורי פתח תקוה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יגאל לרר הרב מנחם האגר הרב דוד בר שלטון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 751549/3 | |
תאריך: |
כ"ח באדר א התשע"ו
08/03/2016 | |||
מבקש |
פלוני
בא כוח המבקש עו"ד עביר אלנקיב | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד עידית פוליבוד | |||
הנדון: | קביעת מעמד אישי לבני זוג ששבו לחיים משותפים לאחר גירושיהם ולילדי האישה | |||
נושא הדיון: | קביעת מעמד אישי |
"הורו מקצת הגאונים שכל אשה שתבעל בפני עדים צריכה גט חזקה שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות...וכל הדברים האלה רחוקים הם בעיני עד מאד מדרכי ההוראה ואין ראוי לסמוך עליהן שלא אמרו חכמים חזקה זו אלא באשתו שגירשה בלבד.." עכ"ל.(מקור הלכה זו הוא במשנה גיטין דף פא המגרש אשתו ולנה עמו בפונדקי)
"המגרש את אשתו, וחזר ובעלה בפני עדים או שגלוי לכל שבא עליה (רמ"א) קודם שתינשא לאחר... הואיל ואשתו היתה, הרי זה בחזקת שהחזירה ולשם קידושין בעל ולא לשם זנות... שחזקה היא שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות והרי בידו לעשות בעילת מצוה, לפיכך הרי זו מקודשת קידושי ודאי..." עכ"ל.ובב"ש שם ס"ק ג כתב "דקידושי ודאי" פשוטו כמשמעו דאין תופסין בה קידושין של אחר. נמצא שבהכנסת האשה לביתו של המבקש לשם מגורים משותפים, התבצעו הקידושין והנישואין (כ"כ הב"ש, סימן לג ס"ק ד, דבכך נעשו גם הקידושין וגם הנישואין).
"עיין באר היטב, ומ"ש בשם הרדב"ז המתייחד עם גרושתו והיא בנדה אינה צריכה גט, הנה במל"מ פ"י מה"ג דין יח הביא דבברי הרדב"ז הנ"ל דאפילו ראינו שנבעלה אין חוששין וכו' אך ברדבז עצמו ח"א סימן שנ"א לא נזכר לשון זה, רק כלשון שהביא הבה"ט בשמו "המתייחד" עם גרושתו2 ומ"מ נכונים דברי המל"מ, דמדברי הרדב"ז שם מבואר דאין חילוק, שכתב הטעם בזה דממה נפשך אם הוא זהיר בנדה הרי לא בעל ואם אינו זהיר בנדה כיון שלא חייש לאיסור כרת לא חייש לבעילת זנות וכו' ע"ש. ועיין במל"מ שם שהסכים עם הרדב"ז וכתב עליו שדבריו נכונים.וכן בבאר היטב שם סימן קמט ס"ק א, הביא בשם המהר"י הלוי סימן יד, שאם המגרש כהן אינה צריכה גט. וכנה"ג כתב:
ועיין בספר אבני מילואים לעיל סימן לג סק"א שכתב על דברי הרדב"ז הנ"ל דמדברי הרשב"א בתשובה סימן קפא מבואר שאינו סובר כן, דשם מבואר דאפילו לא ראינו שנבעלה אמרינן הן הן עדי יחוד וכו' ואע"ג דאסורה לו מה"ת דכשם שאסורה לבעל אסורה לבועל אפ"ה כיון דקידושין תופסין בה אין אדם עושה בב"ז וגמר לשם קידושין ואפילו לא ראינו אלא היחוד אמרינן הן הן וכו' ודלא כהרדב"ז.
ומדברי הש"ג פרק מי שאחזו שכתב בגרושה מן הנישואין שאם נשאת לאחר ונתארמלה ואחר כך נתייחדה עם בעלה הראשון אינה צריכה גט ממנו שאף אם בא עליה באותו יחוד אין בעילתו אלא לשם זנות שאם יבעל לשם אישות הרי הוא לוקה, ע"כ אין מזה ראיה לדברי הרדב"ז דשאני התם דמחזיר גרושתו [לאחר שנשאת לאחר] דקי"ל קידש לוקח בעל אינו לוקה {ולכן יש לומר שלא התכוון לשם אישות}, אבל בנדה דבין לשם זנות בין לשם אישות איסורו שוה [ביחס לאיסור נדה] וכיון דאיסורא דעבד עבד, אמרינן דלענין זה דאין אדם עובב"ז בחזקתו קאי, דחשוד לדבר אחד אינו חשוד לדבר אחר" עכ"ל הפ"ת.
"ואני מפקפק בזה דכל שקידושין תופסין בה יש לחוש שמא לשם קידושין בעל דבין הכי ובין הכי עובר על לאו גרידא יש לחוש שמא לשם קידושין בעל". עכ"ל.וכן בתשובות הגרע"א סימן קפב בדין כהן הבא על גרושתו אם אמרינן ביה חזקה אאעובב"ז אם לאו וז"ל:
"לא מבעיא למ"ש המל"מ בשם הרדב"ז דאם היא נדה כיון דבלא"ה עושה עבירה בביאתו אבדה החזקה דאין אדם עובב"ז א"כ ה"ה הכא בכהן המגרש, אלא אף למה דדחה המל"מ דמ"מ י"ל דהוי חזקה דמה דיכול למעבד בהיתר עושה מ"מ י"ל בכהן המגרש שאני..."וכתב הפ"ת אדברי הגרע"א בדעת המל"מ דדוחה את דעת הרדב"ז וז"ל הפ"ת:
ואני בעניי לא ידעתי מקומו, דבמל"מ פ"י מה"ג דין יח הביא דברי הרדב"ז הנ"ל וכתב עליו שדבריו נכונים..." עכ"ל.וכן בשו"ת הריב"ש סי' ו כתב וז"ל:
"...והיתה בחזקת נדה ולא טבלה לנדתה... ואם לאיסור כרת התיר עצמו בביאתו איך יחוש לאיסור קל של פנויה" עכ"ל.ובשו"ת בית יצחק, אה"ע סי' כט סעי' י, כתב דהרדב"ז סותר דבריו, דבסי' שנ"א כתב דאם היה פרוץ ורגיל לבוא ביאות אסורות לא בעל לשם קידושין.
"אך לפי הנראה דהרדב"ז בסי' שנא כתב הרבה סברות דמומר אינו צריך גט וצירף כל הסברות, ובסי' רעז היכי דל"ש כל הסברות חשש להחמיר, ולדינא לכאורה יש סברה להחמיר" עכ"ל.היוצא מכל הנ"ל, דבבא על גרושתו כשהיא נדה, אי אמרינן ביה חזקה אאעובב"ז והתכוון לשם קידושין במחלוקת הפוסקים היא שנויה. ועל כן הוי ספק מקודשת, שאם תרצה להנשא לאחר תצטרך מהמגרש הבא עליה גט מספק, ואם ירצו להמשיך כבעל ואשה צריך לקדשה כדמו"י.
"דבר פשוט הוא שחזקה זו שאין אדם עושה באשתו בעילת זנות, אינו אלא כשאין עבירה בביאה זו, ולכן אם היא נדה שעובר באיסור כרת... לא אמרינן חזקה זו, ומ"מ י"א דאם רק קידושין תופסין בה יש לחוש לקידושין, ואף שלא נראה כן מ"מ יש לילך בזה לחומרא להצריכה גט ממנו, ופשיטא שאם קבלה קידושין מאחר שצריכה ממנו גט, וכלל גדול הוא באיסור אשת איש שאי אפשר לברר הדין להדיא מהש"ס, יש לילך לחומרא בכל צד" עכ"ל.ויותר מכך, דהנה האור שמח סובר, דהכלל דאאעובב"ז מבוסס על כך שבבא על גרושתו אנו תולים שחוזר בו מהגירושין, ודעתו ודאי לקדשה מצד עצם הרצון לקדשה ולא כדי למנוע איסורים, וממילא אומדנא זו, שאינה קשורה במניעת האיסור שמתבצע בזמן הבעילה, קיימת אף אם יש יותר מאיסור אחד בזמן הביאה, כגון ביאת זנות וביאת נדה ולא ימנעו כולם ע"י כוונה לשם קידושין וע"כ כיון שבנדה תופסין קידושין, ודאי לשם קידושין בעל.
"והמכוון מדברי רבינו דלא מן חומר האיסור דבעילת זנות אמרו חזקה זו, רק באשתו אמרינן דמתחרט על הגט... ולדעתי יש סעד לסברת רבינו משמועה ערוכה בפ"ג דקידושין... אמנם אי בעיל בפני עדים שנים, ודאי דאין עושה בעילתו זנות ואמרינן בשניהם מתחרטין על הגט ונבעלת אליו לשם אישות שרוצה לחזור וליקח אותה לאשה ולהחזיר גרושתו... וכ"ז רק לסברת רבינו דלאו משום חומר איסור מיירי משום איסור זנות, רק דבאשתו תולין דרוצה לקנותה לאשה להיות בלתי תלוי בספק, ועיין רא"ש שהסביר כדפרישית.אלא שהאור שמח הוא יחיד בהבנה זו בדעת הרמב"ם וכבר תמה ה"דבר אברהם" ח"ג סימן כט וז"ל:
ולפי דברי רבינו נראה ברור דאף אם היתה נדה, ג"כ אמרו דלשם קידושין בעיל כיון דלא משום חומר האיסור, רק שרצונו לחזור ולהתקשר עמה שתהיה אשתו וחוזר בו מהגט. וכיון דבנדה תופסין הקידושין ודאי לשם קידושין בעל. ואם כי הריב"ש בסימן ו' כתב והיתה בחזקת נדה וכו' ואם לאיסור כרת התירו בביאתו איך יחוש לאיסור קל דפנויה.
זה לדברי הגאונים דאפילו בפנויה בעלמא אמרו חאאעובב"ז והוא משום חומר איסור דפנויה והיכי דמצי למיעבד התירא, לא שביק ואכיל איסורא, אז יתכן לומר כן כיון דעבר על איסור חמור, תו לא איכפת ליה במה דפש איסורא דזנות. אבל לשיטת רבינו דהוא ענין אחר אין כאן מקום לסברא זו ודו"ק". עכ"ל.
"ומזה תשובה נמי למה שרצו קצת לומר דחזקה דאאעבב"ז אינו משום חומר האיסור, אלא ענין טבעי לאדם וממילא גם הפורשים מדת אאעבב"ז אלא מכווני לאישות, ולהאמור אין זה מחויב כלל כיון דלאישות ממין אחר קא מכווני". עכ"ל.וכן בספר חוות בנימין למו"ר מרן הגר"ש ישראלי זצ"ל (ח"ב סימן נה) תמה וז"ל:
"ולכאורה דבריו אינם מובנים, שמאחר שלא איכפת לו באיסור, א"כ גם אם רצונו לחזור ולהתקשר עמה, משום מה זה צריך להיות דוקא ע"י קידושין כדמו"י, והרי הוא מזלזל בתורת משה, ואיסוריה אינם איסורים בעיניו, א"כ למה יקפיד על הקידושין דוקא שיהיו כדת וכדין". עכ"ל.מ"מ מכח שיטת האור שמח והפוסקים האחרים שהובאו למעלה מידי ספק קידושין לא יצאנו. ואף הדבר אברהם שכתב דברים הנוטים לצד המקילין, מ"מ למסקנה לא הכריע לקולא. ובעיקר, די"ל דמה שכתב הדבר אברהם "דלאישות ממין אחר קא מכווני" זה אינו אלא בנישאו בנישואין אזרחיים, וכתוכן תשובתו שם ומי יימר דס"ל כן גם בבא על גרושתו בסתם.
"עוד יש לצדד בנידון שלנו קצת להיתרא מצד הסברה דכל החזקה שאמרו בגמ' דאאעובב"ז, הא ודאי לשם קידושין בעל, אינו אלא בדורות הראשונים שהיו דרכם לקדש בביאה... היה דין זה ברור לכל, אבל בזמנינו ובמדינות הללו שאין דרכם לקדש בביאה אין דין זה ידוע אלא לחכמים הבקיאים בהל' קידושין... והלואי שרוב המורין בדורנו ידעו הל' קידושין על מתכונתו." עכ"ל.וכיון שדין קידושי ביאה אינו ידוע על כן אין לומר שהתכוון לשם קידושין.
"וכת"ה כתב דמסתמא הוא עם הארץ ואינו יודע שיכול לקדשה בביאה דלא שכיח בזמן הזה לקדש בביאה דרב מנגיד, והוא סברה, אך אמאי לא חילקו הפוסקים בזה בשו"ע" עכ"ל.עוד כתבו הפוסקים דבתקופתנו כאשר רבה הפריצות אין יסוד לחזקת אאעובב"ז וסמכו את דבריהם על דברי התרומת הדשן שאלה רט.
"דלא שייך לומר דאאעובב"ז הואיל ובלאו הכי פרוץ הוא בזנות וחשוד אניאוף, וכה"ג איתא בפרק כל הנשבעין דקאמר אחזוקי אינשי בגנבי לא מחזקינן, ודקדק רב אלפס דדוקא אם אינו מוחזק ומפורסם בגניבה, אבל אם מוחזק ומפורסם בגניבה אמרינן גנבים הם, וכ"כ התוס' שם בשם הרוקח..." עכ"ל,וכן י"ל דכל זה אינו אלא בפנוי הבא על הפנויה דקיל, וכתוכן פסק התה"ד שם וכפי שהרמ"א מביא להלכה באעה"ז סימן לג לגבי פנוי הבא על הפנויה, וע"כ גם צירפו ענין זה, אבל בהבא על גרושתו יש להחמיר.
"מיהו נותנים גט אחר כשר ואין בזה משום הוצאת לעז על הבנים",אולם ה"פרישה", אהע"ז סי' קנ סעי' ז, כתב בטעם השני בדברי התרומת הדשן, שהסיבה לכך שאין במתן הגט הוצאת לעז, היא משום:
"דהכל יודעין דאם איתא דגט הראשון היה בטל או פסול מן התורה, היתה אסורה לישב תחת השני, וירגישו דאין בו אלא חשש פסול מדרבנן וליכא לעז."נמצא כי הסיבה לאי חשש הלעז, היא כאשר ישנה בפנינו הוכחה שהגט ניתן לחומרה בלבד, דוגמת המציאות בנידון שם שהותר לאשה להמשיך לחיות עם הבעל השני על סמך הגט הראשון הכשר מדאורייתא.
"והנה הנהוג בזה בביה"ד, בכגון זה באלו שלא שומרים על טהרת המשפחה וכדומה, ושניהם מודים שחיו יחד אחר הגט, או שיש עדים שחזרו לחיות יחד צריכים גט.וכן פסק מרן הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל בחוות דעת שנתן על תיק 023059231-21 בבית הדין האזורי בתל אביב, בתיק הדומה לנידון דידן, אלא ששם האשה נישאה לבועל, והנידון שם האם אסורה עליו והאם צריכה גט כדי להיות מותרת לעלמא, וכך כתב:
אולם במקום עיגון, או אם האשה נישאת כבר לאחר, ובפרט כשיש לה ילדים מהשני, יש לסמוך על הפוסקים שמתירין בזה בלא גט ובפרט בדורנו."
"...לדעתי כאן, שעכשיו כבר נישאת האשה לאיש אחר, לא תצא, בהסתמך על מה שכתב גאון עוזינו השאגת אריה בתשובה שהובאה בשו"ת בית אפרים (חאה"ע סי מג) שהחזקה שאמרו אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, לא שייכת אלא בדורות הראשונים שהיתה דרכם לקדש בביאה ע"י עדי יחוד, והיה זה דין ברור וידוע לכל, אבל בזמנינו שאין דרכם לקדש בביאה כלל, אין דין זה ידוע אלא לחכמים הבקיאים בהלכות קידושין וכו', ע"ש.בהתאם לאמור מחליט ביה"ד, כי בנידון התיק המונח בפנינו, חזרת המבקשים זה לזה ביחסי אישות ובמגורים קבועים ללא חופ"ק לאחר שהתגרשו אינה מחייבת מתן גט ואינם נחשבים נשואים זה לזה, ואין חשש ממזרות לילדי האשה שנולדו לאחר גירושי הצדדים.
ולכן אחר שכבר נישאת האשה כדמו"י וחזרו בתשובה שלימה, אין להצריכה גט מבעלה הראשון שכל כוונתו למנוע את נישואיהם.
ולכן יש לאשר נישואיהם, ותו לא מידי. ויש עוד צדדים להקל כאשר עיני המורים יחזו מישרים
הנלע"ד כתבתי, עובדיה יוסף."
הרב יגאל לרר – אב"ד | הרב מנחם האגר | הרב דוד בר שלטון |