ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יעקב זמיר הרב אברהם שינדלר הרב יהודה יאיר בן מנחם |
ראב"ד דיין דיין |
תיק מספר: | 282346/5 | |
תאריך: |
כ"ג בשבט התשע"ו
02/02/2016 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד סאמרלי אריה | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד וולף מרסלה | |||
הנדון: | גירושין, קביעת מועד הקרע וחלוקת רכוש | |||
נושא הדיון: | גירושין, קביעת מועד הקרע וחלוקת רכוש |
"מוסכם שהיום הקובע לגבי זכויות פנסיוניות שתקבל האשה הוא מיום הגשת תביעת הגירושין."אולם בתום הדיון הודיעה האשה כי היא עומדת על זכותה לכתובה, וב"כ הבעל הודיע כי "כל ההסכמות בטלות אם לא מוותרת על הכתובה."
ב"כ הבעל ביקש כי מחצית מתשלומי המשכנתא ששולמו ע"י הבעל יקוזזו מחלקה של האשה בדירה. ב"כ האשה טענה "האשה לא נהנתה מהנכס, מי שנהנה זה הבעל שגם לא שילם דמי שימוש, יש שם יחידת מגורים". ב"כ הבעל טען כי "בבית זה בכלל לא התגוררו", אך ב"כ האשה טענה כי ניתן היה להשתמש בבית. בסופו של דיון בנושא זה אמר כב' אב ביה"ד כי "הבעל חייב במדור אשתו ולכן תרדו מנושא המשכנתא", וב"כ הבעל הסכים לכך. הבעל טען כי הילדים שוהים אצלו החל מחודש 6.11 "כסף של הילדים לקחה במשך 3 שנים, משכנתא אני משלם 650 ₪" וב"כ הבעל שב וביקש כי מזונות הילדים יבוטלו. ביה"ד שאל את האשה האם היא מאשרת כי בקיץ 2010 חדלו הילדים להתגורר אצלה, כפי הנאמר בתסקיר, והאשה השיבה בחיוב. ובתום הדיון נתן ביה"ד את החלטתו ולפיו:"החלטה
לאחר דין ודברים בין הצדדים וסיוע בית הדין הוסכם בשלב זה בין ב"כ הצדדים:
א. ב"כ הבעל יגיש לבית הדין ולצד השני תוך 15 יום תצהיר של הבעל מגובה במסמכים על זכויותיו הכספיות ממקומות העבודה וכל מקום אחר.
ב. כמו כן מוסכם שימונה שמאי לשום את שווי ערך החלק הבנוי של הדירה ללא הקרקע (השייכת להורי הבעל) והשווי שיוערך יחולק בין הצדדים שווה בשווה בניכוי יתרת חוב המשכנתא.
ג. באשר למשמורת הילדים וביטול מזונות, תינתן החלטה בהקדם."
"ד. בית הדין מאמץ את המלצות תסקיר הרווחה הנ"ל.בדיון שהתקיים ביום י"ב באלול התשע"ד (07/09/2014) טען ב"כ הבעל כי "המחלוקת בין הצדדים הוא הקטע של השלד כמה שווה וביה"ד אמר שיביאו שמאי,... פנינו לשמאי שיישום את שווי המקרקעין (מציג את השמאות).. זה אומר שהשלד שווה היום 230,000 ₪, כמעט 100% מדויק, אנו עושים הכל ע"מ לקדם, המצב הוא שמשנת 2005 הם לא ביחד ומ-2010... צריך לקבוע גט, ואם יש מחלוקת כתובה צריך לשמוע אבל צריך הוראה של גט, צר לי על האשה הזאת, זה כבר יכול היה להיחתם לפני 6 שנים, אני אומר בצער, הילדים אצלה למרות שעפ"י פסה"ד על הילדים להיות אצל הבעל, ופסה"ד של המזונות צריך להפסיק, זה מכביד, צריך פס"ד שיחתוך את הקשר בין הצדדים, היא לא קידמה מאומה מאז בשום נושא." ב"כ האשה טענה "מעבר לענין השלד יש החלטה של ביה"ד מיום 5/6/13, ההחלטה האחרונה אחרי החלטה קודמת דומה בעניין היחסים שלהם וביה"ד קבע שם בצורה מפורשת שהוא צריך להביא מסמכים שמעידים על הנכסים הכספיים שלו כמו פנסיה, קפ"ג, קרן השתלמות, אני זו שהגשתי בקשות לתיאום דיון ונ"ל גם 5 דיונים לביה"ד... היחיד שלא עשה כלום ולא פנה לביה"ד הוא האיש הזה, הוא לא עשה דבר כי לא רוצה לחלק את נכסיו הכספיים עם האשה מעבר לשלד, אני לא מקבלת את השמאות שהובאה על ידיו אינני יודעת להעריך את השלד וכבודכם לא הביאו החלטה לשלד או גם לקרקע, למיטב ידיעתי יש גם מבנה שנבנה שם ממ"ד של 20 ומשהו מטר, אני צריכה לעיין בזה, ושנית בודאי שאיני יכולה לקבל שמאות שהוגשה ע"י הצד השני אני צריכה לבדוק ע"י שמאות אחרת או שביה"ד יפנה לקבל חוו"ד עפ"י מתווה שיציג לו שמאי נייטרלי, זה עולה כסף אבל אולי יממנו מצד הסיוע המשפטי בד"כ מממנים את זה... ויש גם עניין של הכתובה. בענין השלד אני מבקשת מביה"ד שימנה שמאי מטעמו נייטרלי לשום את הנכס הזה כולל הקרקע, ביה"ד יצטרך לתת דעתו גם לגבי הקרקע והשמאות שתהיה בהפרדה מן הקרקע והשלד הבנוי עליו... מועד הקרע הוא מונח אחר לגמרי הם עדיין נשואים ומבחינתי מועד הקרע עוד לא היה אני מבקשת הזכויות האלו ביום הגט. ב-2005 עזבה את בית המגורים זה לא אומר שהקרע מאותה תקופה, ואין להפסיק את זכותה בזכויות האלו". ב"כ הבעל השיב כי "אין בפני ביה"ד תביעה לכתובה,... היא עזבה הבית בשנת 2005,... מועד העזיבה זה יום הקרע... ולכן עד 2005 כל הצווים אני מוכן אבל משנת 2005 באיזו זכות?"
ה. בית הדין מבטל פסק דין זמני למזונות שניתן ביום כ"ו בטבת תשנ"ג 8.1.2013 ובית הדין יוציא פסק דין למזונות אשה על סך 1000 מהיום.
ו. באשר למזונות ילדים של שנים שעברו ועד להיום, בית הדין יתייחס לכך במסגרת תביעת האשה לכתובה."
"ביה"ד: זה היה עפ"י תסקיר. כמה שנים הם בנפרד?בתום הדיון נתן ביה"ד את החלטתו ולפיה:
ב"כ האשה: 8 שנים.
ביה"ד: יש תקוה לשקם את הבית הזה?
ב"כ אשה: יכול להיות שלא אבל מה זה חשוב הוא הגיש תביעות ותביעות קודמות שבגלל הרכוש הוא לא מוכן להתגרש הדרך היחידה להבטיח זה הגט, הוא צריך לקדם.
ביה"ד: אין תקוה לשלו"ב אבל היא צריכה לדאוג לעצמה כלכלית שמענו את הטענה, השאלה אם למשוך את הגט בשביל זה ברגע שאין סיכוי לשלו"ב.
ב"כ האשה: הכל תלוי בו כפי שראיתם, שיביא הכל ונעשה חשבון ותוך ימים ספורים יתגרשו.
ביה"ד: מה סך הכתובה?
ב"כ האשה: נ"ל 30,000 ₪.
ביה"ד: בקופת הגמל ב[ה'] ובגני [א'] לא מדובר הרבה.
ב"כ האשה: אבל יש מסמך מ-2006 שלקחו 1500 ₪ לחודש כפול 10 שנים. אני חייבת להניח שהכל התנהל עפ"י חוק, איך אני יכולה להניח אחרת שלא קיבל? ועד 2005 עוד יכלו להוציא כספים.
...
ב"כ האשה: אמרתי שהוא הוביל את התביעה ככרוכה לכן צריך לתבוע את תביעת הגירושין לרכוש וכל זמן שהוא לא סידר את העניינים הרכושיים, א"א לקבוע מועד לגט."
"על ב"כ האשה להגיש לביה"ד תוך 7 ימים בקשה לצווים למקומות שיש בהם זכויות כספיות של הבעל.סיכומי הצדדים התקבלו בביה"ד. סיכומי הבעל התקבלו ביום כ' באדר תשע"ה (11.3.2015), סיכומי האשה התקבלו ביום ט' באייר תשע"ה (28.4.2015).
על ב"כ הבעל להגיש סיכומים לביה"ד ולצד השני תוך 45 ימים בנושא מועד הקרע ובנושא הקרקע ובנושא פטור הבעל מהכתובה.
לאחר מכן ב"כ האשה יגיש לביה"ד ולצד השני סיכומים כנ"ל.
לאחר שיתקבלו כל המסמכים מהמקומות הרלוונטיים שהוצא צו כנ"ל, ביה"ד ימנה שמאי שיישום את הנכס."
אין ומעולם לא הייתה מחלוקת כי לתובעת אין כל זכות ו/או חלק בקרקע עליה נבנה שלד הבית ולכל היותר זכאית התובעת למחצית שוויו של השלד בלבד (ולרבות האמור בסעיף 13.1 לכתב ההגנה), בקיזוז התשלומים ששילם התובע כל השנים לבדו בעבור המשכנתא.לבסוף טוען הבעל כי יש לחייב את האשה להשיב לו את דמי המזונות אותם שילם למן היום בו עברו כל הקטנים להתגורר אצלו (במהלך שנת 2010) ועד ליום כ"ז בסיון תשע"ג (5.6.2013).
"ביה"ד: זה היה עפ"י תסקיר. כמה שנים הם בנפרד?במצב עניינים שכזה ברור הוא ששני הצדדים אינם רוצים עוד זב"ז, וכפי שבררתי כבר במספר רב של פסקי דין (ראה לדוג' פס"ד בתיק מס' 292973/1) אין מנוס מלהחיל עליהם את דינו של ר' ירוחם בשם רבו ה"ר אברהם בן אשמעאל, ולפסוק כי האשה חייבת לקבל את גיטה, וכי היא אינה זכאית אלא לעיקר כתובתה.
ב"כ האשה: 8 שנים.
ביה"ד: יש תקוה לשקם את הבית הזה?
ב"כ אשה: יכול להיות שלא אבל מה זה חשוב הוא הגיש תביעות ותביעות קודמות שבגלל הרכוש הוא לא מוכן להתגרש הדרך היחידה להבטיח זה הגט, הוא צריך לקדם.
ביה"ד: אין תקוה לשלו"ב אבל היא צריכה לדאוג לעצמה כלכלית שמענו את הטענה, השאלה אם למשוך את הגט בשביל זה ברגע שאין סיכוי לשלו"ב.
ב"כ האשה: הכול תלוי בו כפי שראיתם, שיביא הכל ונעשה חשבון ותוך ימים ספורים יתגרשו."
"באשר לכתובה ותוספתה יש להפסידה הנ"ל לאור המעשה החמור של הגשת תלונות שווא ואפ' שלא הייתה התראה, מכל מקום חומרתה של הגשת תלונות שווא ידועה לכל ואין צורך בהתראה ואין לדמות נידונינו לדין גיזמה על בעלה להורגו (המובא באבן העזר סי' קט"ו בהגהה) שיש צורך התראה שהמדובר שם בגזמה ולא עשתה שום מעשה משא"כ בנידונינו שהאשה הגישה בפועל תלונות שווא במשטרה והגם שהמדובר בתגובת לוואי מ"מ היא לא מידתית,... וכן כנימוק נוסף להפסד כתובה יש להוכיח מדין משיאתו שם רע בשכניו שמפסידה כתובתה, וק"ו בנידונינו שבתלונה שווא על הטרדה מינית, גרמה לו בושת פנים ברשויות. ובעקבות הפרסום ברשויות מתפרסם אצל אחרים בבחינת אוזניים לכותל, ועיין במהריק"ש סי' קט"ז בנושא אישה שקנתה סם רעיל וגמרה בדעתה להאכילו לבעלה ולא יצא זממה שיש להפסידה כתובתה ללא התראה. וכן עיין בספר גינת ורדים חלק אבן העזר כלל ד' סי' א' בנידון אשה שעושה כשפים לבעלה ומשקה אותו משקה העשוי משחיקת אבן מסוימת שסגולתה למצוא חן וחסד בפניו והבעל נפל למשכב וחלה כתוצאה מכך שיש להפסידה כתובתה אם תמשיך בכך מאחר ועל העבר אי אפשר להפסידה כתובה היות והייתה לה כוונה טובה משא"כ להבא וזאת אפילו ללא התראה כפי שעולה מתשובת מהרקי"ש הנ"ל ודון מיניה ואוקי באתרין שכל שהמעשה חמור יש להפסיד האשה ללא התראה."אולם בנד"ד לא הרים הבעל את הנטל הנדרש לשם הוכחת טענתו על תלונת שווא, לא הוצג כל מסמך המאמת זאת, וגם מדברי האשה כי טעתה בהגשת התלונה אין הכרע האם טעתה בכך שהגישה תלונה שאינה מוצדקת, או שמא הייתה זו תלונה מוצדקת והטעות נובעת מכך שכעת היא סבורה שהתנהגויות שכאלה אינן צריכות להגיע לפתחה של המשטרה. ועל כן אינני מוצא בטענה זו צידוק להפסיד את האשה גם את עיקר כתובתה.
"5א. (א) הזכות לאיזון משאבים לפי סעיף 5 תהיה לכל אחד מבני הזוג אף בטרם פקיעת הנישואין אם הוגשה בקשה לביצועו של הסדר איזון משאבים לפי פרק זה והתקיים אחד מהתנאים המפורטים להלן:מלשונו של תיקון זה לחוק עולה כי המחוקק ביקש לגבש אמות מידה מהותיות על פיהן יקבע האם יש לשתף את נכסי בני הזוג, ולחלקם ביניהם בחלקים שווים, למרות היותם פרי מאמציו ומעשיו של אחד מהם. כך לדוגמא קבע כבוד השופט צבי ויצמן (תמ"ש 3591/02):
(1) חלפה שנה מיום שנפתח אחד מההליכים האלה:
(א) הליך להתרת נישואין;
(ב) תביעה לחלוקת רכוש בין בני הזוג, לרבות תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין המשותפים לבני הזוג לפי חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, תביעה לפסק דין הצהרתי בדבר זכויות בני הזוג ברכוש, בקשה לביצוע הסדר איזון משאבים לפי פרק זה או בקשה לפי סעיף 11;
(2) קיים קרע בין בני הזוג או שבני הזוג חיים בנפרד אף אם תחת קורת גג אחת במשך תקופה מצטברת של תשעה חודשים לפחות מתוך תקופה רצופה של שנה; בית המשפט או בית הדין רשאי לקצר את התקופה האמורה בפסקה זו אם ניתנה החלטה שיפוטית המעידה על קיומו של קרע בין בני הזוג.
...
8. ראה בית המשפט או בית הדין נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, רשאי הוא, לבקשת אחד מבני הזוג – אם לא נפסק בדבר יחסי הממון בפסק דין להתרת נישואין – לעשות אחת או יותר מאלה במסגרת איזון המשאבים:
(1) ...
(2) ...
(3) לקבוע שאיזון שווי הנכסים, כולם או מקצתם, לא יהיה לפי שוויים במועד איזון המשאבים, אלא לפי שוויים במועד מוקדם יותר שיקבע;
(4) לקבוע שאיזון המשאבים לא יתייחס לנכסים שהיו לבני הזוג במועד איזון המשאבים אלא לנכסים שהיו להם במועד מוקדם יותר שיקבע."
"בתי המשפט בפסיקותיהם החלו לגבש כללים לגבי הנסיבות בהם יוקדם מועד הקרע ויקבע בנקודת זמן המוקדמת למועד פקיעת הנישואין. כך נקבע שעל בית המשפט לבחון בין השאר מתי חל שבר בלתי ניתן לאיחוי ביחסי הצדדים או מתי הגיעו הנישואין לסיומם "דה פקטו", מהו המועד בו החלו בני הזוג בפועל להפקיד רכושם ולהתנהל התנהלות כלכלית עצמאית ללא קשר לבן הזוג האחר, האם החל להתפתח קשר זוגי בין מי מבני הזוג עם צד שלישי המלמד על ריקון חיי הנישואין מתוכן וכיוצ"ב... לדידי אני סבור כי בכל הקשור לקביעת מועד הקרע יש לתת דגש ומשקל יתר להיבטים הכלכליים בחיי בני הזוג וליתן את הדעת ומירב שימת הלב לנסיבות דוגמת הפרדת חשבונות בנק בעקבות סכסוך בין בני הזוג. ביצוע רכישות משמעותיות של נכסים באופן עצמאי מבלי לידע את בן הזוג השני וכיוצ"ב. ביהמ"ש יברר, אפוא מהי נקודת הזמן בה החלו בני הזוג לנהוג בנכסיהם מנהג שלי שלי, שלך שלך."כך גם נכתב ע"י השופט סארי ג'יוסי (תמ"ש 3011־07):
"נראה אם כן כי המחוקק ביקש לאמץ מבחן מהותי המתמקד בטיב הקשר בין בני הזוג וייחס משקל משמעותי לקיום חיי זוגיות – אורח חיים תקין ושלום בין בני הזוג, לעומת מבחן טכני של מועד הגירושין או חיים תחת קורת גג אחת."נראה כי גישה זו ראשיתה בפסיקה אשר זה זמן רב שמה דגש על הצורך בקיומם של חיי שיתוף וכוונת שיתוף בכדי ליצור שיתוף בנכסים. כך לדוגמא נפסק מפיו של הנשיא (כתוארו אז) שמגר בפרשת בבלי (בג"צ 1000/92 בבלי נ' בית הדין, פ"ד מח (2), 221):
"בני הזוג החיים בצוותא, ומקיימים משק בית משותף, הרכוש שנצבר במשך חייהם המשותפים הוא רכושם המשותף המתחלק ביניהם בחלקים שווים, גם אם הוא רשום על שם אחד מהם, והוא כל עוד אין ראיות על שנתגבשה ביניהם כוונה אחרת."כך גם נקבע בפרשת לידאי (ע"א 809/90 לידאי נ' לידאי פ"ד מו (1) 602, 613) מפיה של כב' השופטת נתניהו:
"ברבים מן המקרים, הפירוד הממשי, שבו עוזב אחד הצדדים את הבית הוא המעיד על קצה של כוונת השיתוף ברכוש. בדרך כלל מועד זה הוא המועד הקובע לצורך חלוקת הרכוש המשותף. אך בענייננו נקבע, בצדק, מועד הגשת התביעה כמועד הקובע. אז נתנה המשיבה ביטוי מפורש לרצונה להפסיק את השיתוף, שקיומו תלוי ברצונם של שני הצדדים. המערער לא התנגד לכך. הוא רק חלק על הכללתם של חלק מהנכסים בחזקת השיתוף."וראה כל זה גם בלשונו של אב"ד ת"א כב' הרב אחיעזר עמרני שליט"א (תיק מס' 322313/4):
"באופן כללי ברירת המחדל היא שמועד הקרע הינו במועד סדור הגט. אלא שיש חריגים היוצאים מן הכלל. טיבו של קרע, שקודם לו החלשת וניוון המיתרים – היוצרים את הקשר – עד ליצירת הקרע.בדרך זו דרך גם בית הדין האזורי בנתניה בתיק 275858/11:
לעתים, עולה ארוכה ומרפא לניוון זה ואינו מגיע לכלל קרע ואף אם החל להקרע יכול שמתאחה.
לעתים, הניוון הינו סופני ולא ניתן לריפוי והקרע אינו ניתן לאיחוי. ופעמים, הינו מיידי באופן שלא ניתן להשבה ולאיחוי.
על כן במקרים כאלו יש לשקול אם להקדים את מועד הקרע טרם מועד סידור הגט, אך לא ניתן לקבוע מסמרות במועד מסוים, לפי שכל ענין וענין נדון בפני עצמו ולא הרי קרע זה כהרי קרע זה..."
"במילים פשוטות, נראה שיש כאן קו אחד, אחיד וארוך, של חוסר אמון וחשדנות הדדית כבר משנת 2003. הנסיונות לבנות אמון הדדי היו נסיונות נפל שלא החזיקו מעמד, ולא היה בהם כדי לשנות את הקו הזה לכיוון אחר – לכיוון חיובי יציב וממושך... ומשכך אין לי מנוס אלא לקבוע את מועד הקרע לתחילתו של הסכסוך הזה – קרי לתחילתם של הליכי הגירושין."אוסיף כי גישה זו של המחוקק ולפיה שיתוף נכסי בני הזוג אינו בבחינת גזירה שאין להרהר אחריה והוא אינו מתקיים אלא במקום בו יש לראות את בני הזוג כמי שמתכוונים לשתף זא"ז בפירות עמלם בוודאי הינה קרובה יותר לדעת ההלכה המסורה לנו מדור דור ולפיה כדי שבן זוג יקבל זכות קניינית על פירות עמלו של בן זוגו נדרשת לכל הפחות אומדנא ברורה על כך שבן הזוג ה'מקנה' אכן התכוון להקנות, וכלשונו של כב' הגר"ש דיכובסקי אשר השתית את שיתוף הנכסים בין בני הזוג על אומדנא בכוונת הצדדים בהתנהלותם הכלכלית, וכלשונו בנוגע לפס"ד בבלי (תחומין יח עמ' 29-30):
"מפסק דין זה ואילך נוצרה אפוא אומדנא ביחס לרכוש, שמחציתו שייכת לאשה. דומני, שעם מסקנה זו יכולים בתי הדין הרבניים להסכים.ויש עוד להאריך ולבאר הרבה סוגיא גדולה זו, אך אין כאן המקום להרחיבה, ובמקו"א עוד נדון בעז"ה בדבר.
...
הרי שכל הזוגות... יודעים... וכל הנכסים שנרכשו על ידם בתקופת הנישואין נרכשו על דעת כן... נכון יהיה לומר, שלגבי רוב הזוגות הנשואים, אין קושי הלכתי בקביעת "איזון המשאבים" עקב האומדנא הנ"ל."
"מועד איזון המשאביםכך נקבע גם בבג"ץ 2642/08 פלונית נ' כב' בית הדין הרבני הגדול לערעורים בירושלים, פסק דין מיום 08/04/2008:
ביה"ד האזורי קבל את דעתו של פרופ' פרימר לקבוע את מועד איזון המשאבים ליום 7.6.04, שהוא מועד הקרע בין הצדדים. מאז אותו מועד שבו הוגשה תביעת הגירושין, חדלו הצדדים מלהיות נשואים דה-פקטו, אע"פ שהגט סודר מאוחר יותר. סעיף 8 (3) לחוק יחסי ממון בין בני זוג, מקנה סמכות לקביעת מועד האיזון לאו דוקא בעת פקיעת הנישואין, ובתי המשפט גם נוהגים כך למעשה, וכך ראוי לנהוג כאן."
"בהקשר לסעיף 8 לחוק יחסי ממון קבע בית הדין האזורי כי אכן "ברירת המחדל" היא שמועד האיזון הוא מועד הגירושין אלא שיש חריגים לכך ו"כל ענין וענין נדון בפני עצמו ולא הרי קרע זה כהרי קרע זה". עמדה זו עולה בקנה אחד עם הפרשנות שניתנה לסעיף 8 בבית משפט זה לפיה "סעיף 8 מאפשר גמישות רבה אשר נותנת בידי הערכאה השיפוטית כלים לאזן את הנכסים בין הצדדים באופן הוגן, תוך לקיחה בחשבון של שיקולים כלכליים ואחרים" (בג"ץ 4178/04 פלונית נ' בית הדין הרבני לערעורים, פסקה 12 (טרם פורסם, 13.12.2006) ) והשופט רובינשטיין אף קבע כי "בכל הנוגע להסדר איזון משאבים הותיר המחוקק שיקול-דעת נרחב לבית-המשפט (סעיפים 8-6 לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973) " (בע"מ 1681/04 פלונית נ' פלוני, פ"ד נט (4) 614, 619 ז (2005) )...לאור האמור יש לענ"ד לקבוע את מועד הקרע כיום בו הגיש הבעל את תביעת הגירושין הראשונה שלו בתאריך 8.12.05.
...הנה כי כן, בית משפט – ובענייננו בית הדין – רשאי בנסיבות מיוחדות המצדיקות זאת לקבוע מועד איזון מוקדם ממועד פקיעת הנישואין כאשר כל מקרה נבחן לגופו."
"ב. כמו כן מוסכם שימונה שמאי לשום את שווי ערך החלק הבנוי של הדירה ללא הקרקע (השייכת להורי הבעל) והשווי שיוערך יחולק בין הצדדים שווה בשווה בניכוי יתרת חוב המשכנתא."איש לא הגיש ערעור על החלטה זו והיא עומדת בתוקפה, אך מאחר ושני הצדדים לא הזכירו בסיכומיהם את ההחלטה הזו, וכאמור לעיל שניהם שבו והעלו את טענותיהם בנושא, אמרתי לפרוש את השמלה ולבאר את הדברים, למען יהיו ברורים ובעז"ה גם מתיישבים על הלב.
"ובאמת מ"ש דלהבריח עשה ודוקא היכי דב"ח חוזר וגובה ממנה ל"א כן לפ"ז יש לבטל בזה"ז כל המתנה דידוע בזה"ז בנימוסיהם אין הב"ח חוזר וגובה מן הלוקח אחר שכבר בא בטאבילאציע ע"ש הלוקח, אבל כפי הנראה ד"ז כתב רק לסניף ואין בידינו לבטל סתם מתנה לומר שעשה כן להבריח מב"ח, וראי' ברורה מהש"ס דכתובות ע"ח סוע"ב גבי ההיא אתתא דבעי דתברחינהו לנכסה מגברה קודם נישואין כתבתינהו לברתה אינסבא ואיגרשה אתאי לקמי' דר"נ וקרעי' לשטרא משום דס"ל שטר מברחת הוא דאפי' במקום ברתה נפשה עדיפא לה ומסיק דדוקא בכתבה כל נכסי' ולא שיירא כלל, אבל במקצת קנתה שפיר ולא תלינן בהברחה, ולשי' רש"י גם בכולה דוקא בהודיעה לעדים דלהברחה עושה כן, ולשי' התוס' כיון דגלתה דעתה סגי, וע"ש בר"ן בשם רי"ן מג"ש דכל דאמרה בעינא לאנסובי הוי אומדנא דמוכח דלהבריח עשתה וא"כ גבי בעל שנתן לאשתו ולא גילה דעתו כלל לא תלינן בהברחה ואפי' אי נימא דגם בזה איכא אומדנא היינו בנתן כל נכסי' ולא שייר כלום."ומשמע מדבריו דרק במקום שהבעל גילה דעתו שאינו נותן אלא להברחה או שנתן כל נכסיו דיש אומדנא ברורה שלא עשה כן אלא כדי להבריח, רק אז מבטלים את השטר.
"דכיון דהלוקח חותם הבקשה לגעריכט לעשות האינטאבוליטיאן כשהבית נכתב ע"ש האיש והאשה על כרחך חתמו שניהם, א"כ הוי חתימת הבעל כהודאה שחצי הבית שלה או כמתנה, וא"כ הוה שלה. ודוקא כשנכתב השטר בלא ידיעת הבעל אמרינן כיון שנושאת ונותנת כתבה השטר על שמה, וכו' כמו שכתב הסמ"ע (סק"ה). אך הש"ך כתב (סק"ז) דהרשב"א חולק וכו' ולפענ"ד דהטאבעלע ע"ש האשה גם הרשב"א יודה דלכאורה איך שייך לגלויי זוזי הוא דבעי, ובמה סמך עצמו שכתב השטר ע"ש האשה, דלמא לא תרצה להחזיר לו השטר, אך שסמך עצמו על זה שעפ"י דין תורה יכופו אותה להחזיר לו השטר או השדה וכו' משא"כ בטאבעלע הנעשה בנימוסיהם והבית דין לא יהיה בידם לכופם, על כרחך נתכוון למתנה גמורה."וככל האמור העלו להלכה ולמעשה גם חברי בית הדין הרבני הגדול הרבנים הגאונים הדאיה, בן מנחם והדס (פסקי דין רבניים ח"ג עמ' 75):
"וטעם דברינו הקודמים שאין יסוד לטענותיו של הבעל שמן הדין היתה צריכה לחזור לו הרכוש שרשם על שמה, דלא רשם בשבילה רק כשתהא אצלו ולא כשתעזוב אותו ויתגרשו, היינו, משום שאחר שרשם על שמה בטאבו ולא התנה שום תנאים ע״ז בנתינתו ולא פורש שום דבר ע״ז בשטר שבטאבו, היא מוחזקת בזה והוי שלה ומה שנתן לה משלו יש שזכותה בזה עוד יותר גדול ממה שאחרים היו נותנים לה וכדין הבעל שנתן מתנה לאשתו, ועיין בספר שו״ת שארית יוסף סי׳ ע״ה דדן באשה שיש לה בית וכו' וכל השו״ט בדבריו שם אם הבית שעל שמה בערכאות הוא בדין נ״מ והפירות של הבעל כיון שבערכאות כתוב דקנתה מאחר, או כיון דלפי האמת זה הי׳ במעותיו של הבעל הוי כאילו נתן לה הוא מתנה ואין הבעל אוכל פירות, וכן דן מטעם זה לענין אם מכרה אם קיים או שהבעל מוציא מיד הלקוחות ע״ש. אבל זה נראה ודאי שכיון שכתוב בערכאות על שמה אף שידוע שנקנה במעותיו של הבעל הוי שלה. וכו' ואין בכח החשש לבטל מה שרשום על שמה בערכאות, ובנ״ד חשש הברחה אין וכו' וכל טענתו כאן דנתן לה רק לכשיהי׳ שלום בינם נראה ברור דמאחר שרשום על שמה בטאבו בלי שום תנאי וכל ענין הסכסוך שבינם נתהווה אח״כ שאין בכח טענתו לשנות ממה שבחזקתה בכח הטאבו."וכן הוא בפס"ד של חברי ביה"ד הרבני הגדול הרבנים הגאונים אלישיב, עבודי וגולדשמיט (פד"ר ח"ו עמ' 264) שגם הם עמדו על כך שכל עוד אין מקום לתלות בטעמים אחרים יש ללכת אחר הרישום, וכל"ה:
"והנה זה פשוט בבעל הנותן מתנה לאשתו בודאי קנתה, ואין בידו לטעון טענת הברחה או כיוצ"ב. המחלוקת של הראשונים היא בבעל שקנה בית מכספו והשטר כתב בשם אשתו ופליגי בהכי אם יש בזה דין הקנאה לאשתו וזכתה בנכס מדין זכין לאדם שלא בפניו או לא, ובזה מיירי הסוגיא דב"ק דלוקח שדה בשם ר"ג, ובכה"ג סובר הרמב"ן וסה"ת דמכיון דאיכא למימר לפנחיא בעלמא כתב הכי, הרי אין לראות בזה מעשה זכיה כלל, שאינו לא לשון זכיה ולא לשון הודאה.וע"ע במה שכתבו בתוקפו של הרישום בטאבו חברי ביה"ד הרבני הגדול הרבנים הגאונים ניסים, אלישיב, וז'ולטי (פד"ר ו, 382):
ולפי"ז בע"כ עלינו לומר דהרא"ש הסובר בתשו' כלל צ"ו (וכ"כ בחידושיו וכנ"ל) דבכה"ג דרי"ג קנה חבירו ורואים בזה זכיה למי שכתב בשמו, הרי הוא הדין בבעל שקנה בית וכתב השטר בשם אשתו שקנתה אשתו, וכ"כ בתומים סי' ס"ב סק"ה דד"ז במחלוקת שנויה של הרא"ש ובעה"ת והעלה דמספק אין להוציא מיד האשה ע"ש, ולפי מש"ל, הרבה ראשונים הם העומדים בשיטת הרא"ש וס"ל כוותיה.
ובערוך השלחן סי' ס"ב אות ו' כתוב: כבר בארנו דבזמנינו אין שום ראיה מה שנכתבו קרקעות על שם האשה ואפילו נתקיים בערכאות מפני שהרבה עושים כן מפני איזה טעמים שיש להם ואין כוונתם להקנות להן לכן צריכים הדיינים להיות מתון בזה מאד מאד.
והנה אף לפי דבריו זה שייך רק בדבר של קנין בעלות, אשר בזה יש לדון שמפני טעמים שונים הי' מעונין לרשום את הנכסים בשמה, אך לא כן בנ"ד שהענין הוא בחוזה של שכירות, שלא שייך בזה ענין הברחה וכיוצ"ב. אכן יש גם לומר, דדוקא בדירה קנויה שהבעל שילם מכספו והוא רשם בטאבו ע"ש אשתו, זוהי הוכחה שהבעל נתן לה במתנה, שהרישום בטאבו הוא הקובע את הבעלות, משא"כ בחוזה של שכירות שהבעל כתב בחוזה שם אשתו, שעצם הזכי' בזכות הגנת הדייר יש למי שהוא דר בפועל ומשלם שכ"ד אף כשאין בידו חוזה שכירות, ולכן י"ל דאין לבנות יסוד על כתב חוזה שכירות ולראות בזה כאילו הוא נתן בזה מתנה לאשתו."
"לפי"ז הרי יש לדון דהוא הדין בנוגע להעברת נכסי דלא ניידי שאינם יוצאים מרשות לרשות אלא ע"י רישום בטאבו, דיש בזה משום תיקון ונעילת דלת בפני הרמאים, שאלולי כן הרי בידי כל אחד למכור נכסיו לכמה בני אדם ולהחליף את מכירתו עשרת מונים, ובזה וכיוצ"ב כולי עלמא מודו דדינא דמלכותא דינא, ויש לפי זה תוקף לרישום במשרדי האחוזה, ויש בזה משום מעשה קנין."וכן הוא גם בפד"ר יא' (עמ' 122) בביה"ד האזורי בת"א בהרכב הרבנים צימבליסט, אזולאי ודיכובסקי, וכלשונו של הרב צימבליסט:
"אף שרוב כספי הדירה שולמו ע״י אבי האשה, מכל מקום כיון שמחצית הדירה נרשמה בטאבו על שמו, יש מקום לומר שהרי זו כמתנה שנתנו לו. ואף שיש מחלוקת הראשונים אם אנו רואים את הרישום כמתנה וכפי שניתבאר בדברי הרב דיכובסקי, מ״מ מספק אין להוציא ממנו. וכן היא מסקנת ה״תומים״ בסי׳ ס״ב סק"ה, וכאשר העלו בפס״ד מבי"ד הגדול שבכרך ו׳ עמ׳ 264.הא קמן דגם הם סברו שכאשר אין לחוש שהדירה נרשמה על שם א' הצדדים רק לשם כבוד וכד' יש ללכת אחר הרישום, ועיין בכעין זה שם גם בעמ' 253 וכן פד"ר חי"ד (עמ' 22) וחט"ז (עמ' 249). ועיין גם בדברי חד מיוחד שבחכמי אר"ץ הגר"צ חוצין זצוקללה"ה בשו"ת צדקה ומשפט (חלק אבה"ע סימן כט) ובדברי המהדיר (שם) הגר"מ לופז חב"ד הרבני בת"א שציין כדלקמן:
גם לדברי ערוך השלחן סי' ס"ב אות ו' דבזמננו אין שום ראי' מה שנכתבו קרקעות ע"ש וכו', מפני שהרבה עושים כן מפני איזה טעמים שיש להם ואין כוונתם להקנות להם, לכן צריכים הדיינים להיות מתונים בזה מאוד. מ"מ נראה שעכ"פ יש ספק שמא נתכוונה למתנה, וממילא אין להוציא ממנו. ומה שטען ב"כ האשה בסיכומיו שנאלצו לרשום על שם הבעל כדי לקבל משכנתא בתכנית זוגות צעירים, הנה ב"כ הבעל מכחישו באמרו: להד"ם! הדירה נרכשה מקבלן פרטי ולא במסגרת זוגות צעירים."
"ונראה שבזמנינו שנוהגים במתכווין לרשום את הדירה ע"ש שני בני הזוג, הרישום בוודאי יקבע שהדירה שייכת לשניהם ואף אם השני לא שילם עבורה הרי הראשון נתן לו חלקו במתנה וכן מוכח מתשובת חת"ס חו"מ סימן קמב בנידון בעה"ב שנתן בית לאשתו והעלה בערכאות על שמה ודן שם החת"ס בנוגע לבית זה בדבר ירושת הבעל לאחר מיתתה. ומשמע שתופס בפשיטות שהבית שייך לה, וכן כתב המהרש"ם בתשובה ח"ה סימן לח בענין בית שנכתב ע"ש הבעל והאשה ומכריע המהרש"ם דמכיון שנרשם על שמה הוי שלה."ואף שבפד"ר חט"ז עמ' 217 (וכן בעמ' 353) בפסק מביה"ד הרבני האזורי בירושלים העלה הגר"ש שפירא זצ"ל:
"עוד נראה כיון שנוהגים היום לכתוב דירה ע״ש שני בני הזוג, אפילו אם אחד נתן את כל הכסף, אין ראיה – ממה שרושמים הדירה ע״ש שניהם – שנותן חצי מתנה. זאת משום שכותבין כן מפני המנהג, ואין כוונה לתת מתנה. והגע עצמך: שמעשים בכל יום שאבי האשה. נותן הכל – הדירה והרהיטים – והדירה נרשמת מחצית ע״ש הבעל. האם מסתבר לומר, שהרהיטים שנקנו בדמים מועטים – אינם מתנה אלא נכסי מלוג – ואילו הדירה שנקנתה בדמים מרובים, מחצית הינה מתנה ? ! ודאי שדבר זה אינו מסתבר. אלא שרושמים מחצית הדירה ע״ש הבעל מפני המנהג, וגם הרא"ש יודה בזה שלא קנה הבעל."מ"מ כבר בא הגר"מ פרבשטיין שליט"א (מובא בפד"ר חט"ז [עמ' 237]) ואחר שהרחיב והעמיק בסוגיא על כל צדדיה דחה את דברי כב' הגר"ש שפירא זצ"ל, וכתב:
"ונראה שא״א מכח אומדנא זאת להוציא מיד הבת, כיון שכבר התברר שלהפקיע מהכלה כשהדירה רשומה על שמה, הרי זו הוצאה ממוחזק, כדי להוציא ממוחזק על ידי אומדנא, על האומדנא להיות ודאית, וזה לא עלה על דעת אדם מעולם לומר שכל בעל או אב הכותב דירה על שם בני הזוג, אין כוונתו לתתה אלא לאחד מהם בלבד.וככול שהראנו לעיל.
ונראה שאפילו בלא מוחזקות אין כאן אפילו ספק אומדנא, מפני שכל אדם יודע שרישום בחוזה, וק"ו בספרי האחוזה, מהוה הקנאה, ולא עלה על דעת אב מעולם אם מת בנו, לתבוע את הדירה ולהוציא את האלמנה מן הדירה, בטענה שהוא קנה את הדירה רק עבור בנו, אלא כל טענות האב או הבעל נובעות מהסכסוך שבין בני הזוג, ודעתם היא שעל דעת שיתגרשו לא נתנו את הדירה לאשה, וטענה זו אע״פ שהיא אומדנא אמתית, אי אפשר מכוחה להפקיע את המתנה, וכפי שהאריכו לפסוק בכמה וכמה פס״ד, דבעל הנותן מתנה לאשתו אע״פ שמוציאה מחמת שסרחה עליו, אין האשה חייבת להחזיר מתנות שנתן לה, עי׳ בזה בפד״ר כרך ד' עמי 256, וכרך ח׳ עמי 277 וכרך י״א עמי 128 ועמ' 255 ועוד."
מהמסמכים שצורפו לסיכומים (ומוצגים כאמור לראשונה בסיכום הבעל) עולה כי הצדדים חתמו במשותף על הסכם חכירה עם רשות מקרקעי ישראל (להלן רמ"י) במהלך נישואיהם, ביום 31.10.96, ורכשו זכויות חכירה במקרקעין והתעתדו לבנות את ביתם עליו, ואף נטלו משכנתא משותפת לצורך בניית הבית.והנה עיון בחוזה הפיתוח המהוון עליו חתמו הצדדים במשותף בתאריך 31.10.96 מגלה כי כלל וכלל לא ניתן לראות בו שטר שעניינו קניין והעברת בעלות, בחוזה זה מצוין במפורש:
...
מי שמעיין בחוזה הפיתוח שצורף לסיכומים יכול לראות כי הצדדים במשותף רכשו במהלך נישואיהם מרמ"י "זכויות חכירה על המגרש", קרי זכויות חכירה על הקרקע – זכויות במקרקעין. אין הבעל יכול לטעון בע"פ כנגד הגדרת הזכויות של הצדדים במסמך רשמי זה.
והואיל והקרן הקיימת לישראל היא הבעלים של המגרש:הרי שחוזה זה אינו מעביר כל בעלות על הקרקע מידי רמ"י לידי הצדדים והלכה ולמעשה אין בו אלא מוכנות מצד רמ"י "להעמיד את המגרש לרשותו של היוזם לתקופת הפיתוח בלבד" תקופה שלאחריה, אם יעמדו הצדדים בתנאים הכתובים בחוזה, המינהל "יהיה מוכן להחכיר ליוזם את המגרש". משכך הם פני הדברים ברור הוא שאין כל אפשרות לייחס לחוזה זה מעשה הקנאה מצד הבעל או מצד כל גורם אחר לידי האשה, שכן חוזה זה עצמו אין בו כל הקנאה שהיא, ובוודאי שאין בו אומדנא ברורה על כוונת הבעל להקנות בשטר, באודיתא או בסיטומתא את נחלת אבותיו לאחרים.
והואיל והמינהל יהיה מוכן להחכיר ליוזם את המגרש בתנאי מוקדם ורק לאחר שהיוזם יפתח את המגרש ויבנה עליו את המבנים תוך תקופת הפיתוח כדי שישמשו למטרת ההקצאה ובתנאי שימלא את כל יתר התנאים של חוזה זה:
והואיל והמינהל מוכן להעמיד את המגרש לרשותו של היוזם לתקופת הפיתוח בלבד וזאת רק לשם בנית המבנים למטרת ההקצאה על-פי תיעוד ושעור הניצול, הכל כמוגדר לעיל, והיוזם מסכים לקבל את המגרש לרשותו בתנאים האמורים:
"גישתי מבוססת, כמובן, על הנחתי, כי החוזה שנכרת בין המערערת לבין מינהל מקרקעי ישראל אינו מעניק למערערת מעמד מידי של חוכרת לדורות. אכן, סבור אני, כי לשון החוזה אינה מלמדת על כך, כי למערערת ניתן מיד עם כריתת החוזה מעמד של חוכרת לדורות. החוזה נוסח בזהירות, ועל-פי לשונו עניין לנו בהסדר מורכב, אשר בתחילתו המערערת אינה חוכרת לדורות, ורק לאחר זמן היא הופכת לחוכרת לדורות (השווה:ע"א 72/68 [1], בעמ' 791; ע"א 225/84 [3])."אשר על כן, ומאחר וברור הוא כי החוזה שלפנינו אשר עליו מתבססת האשה אין בו ולא יכול שיהיה בו משום קניין, ויחד עם זאת הבעל אף עומד על כך שהאשה צורפה להסכם הפיתוח אך בכדי שיעלה בידם לקבל הלוואת משכנתא מהבנק, הרי שעל פי כל האמור לעיל אין בידנו לקבל את טענות האשה למחצית הזכויות בקרקע, ויש לקבוע כי האשה אינה זכאית אלא למחצית שווי המבנה ללא הקרקע שעליו, הכל כפי שכבר הוחלט ע"י ביה"ד במהלך הדיון המוזכר בראש פרק זה.
"ב"ד: הבעל חייב במדור אשתו ולכן תרדו מנושא המשכנתאנמצא כי ב"כ הבעל עצמו כבר נתן את הסכמתו לדברי כב' אב ביה"ד הגר"י זמיר שליט"א והסכים לוותר על תביעתו להחזר מחצית מתשלומי המשכנתא כנגד חיובו של הבעל במדורה של אשתו. לא למותר לציין את האמור לעיל ולפיו ביה"ד מעולם לא פטר את הבעל מחיובו בתשלום מדור אשתו ומזונותיה, ובתאריך כ"ו בטבת התשע"ג (08/01/2013) חייב את הבעל בסך 1,800 ₪ למזונות האשה והילדים, ובתום הדיון הנ"ל חייב את הבעל במזונות אשה בסך 1,000 ₪ ופטרו מחיוב מזונות הילדים.
ב"כ הבעל: אני מסכים."
"ד. בית הדין מאמץ את המלצות תסקיר הרווחה הנ"ל.מן המקובץ עולה כי ביה"ד סבר כי החל ממועד עזיבת הילדים את בית אימם יש לפטור את הבעל מחיוב המזונות שהוטל עליו, ולחייבו אך במזונות אשה בסך 1,000 ₪. אולם ביה"ד המתין ולא חייב את האשה להשיב את המזונות שנגבו על ידה בייתר מיום עזיבת הילדים את ביתה, וקבע כי נושא זה ידון ויוחלט רק עם סיום ההליכים בתיק. ביום 26.3.06 נתן ביה"ד את החלטתו למזונות זמניים בסך 3,000 ₪, החלטה זו באה לאחר דיון בו הועלתה בקשת האשה הן למזונות אשה והן למזונות ילדים, וביה"ד לא ציין בהחלטתו כי המזונות שנקבעו הינם רק מזונות ילדים.
ה. בית הדין מבטל פסק דין זמני למזונות שניתן ביום כ"ו בטבת תשנ"ג 8.1.2013 ובית הדין יוציא פסק דין למזונות אשה על סך 1000 מהיום.
ו. באשר למזונות ילדים של שנים שעברו ועד להיום, בית הדין יתייחס לכך במסגרת תביעת האשה לכתובה."
| יעקב זמיר – ראב"ד | אברהם שינדלר |
הרב יעקב זמיר – ראב"ד | הרב אברהם שינדלר | הרב יהודה יאיר בן מנחם |