ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יעקב זמיר הרב אברהם שינדלר הרב יהודה יאיר בן מנחם |
ראב"ד דיין דיין |
תיק מספר: | 267973/7 | |
תאריך: |
כ"ט בשבט התשע"ו
08/02/2016 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד יעל כץ מסטבאום | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד צבי טהורי | |||
הנדון: | גביית חוב מזונות ודמי שימוש בדירה | |||
נושא הדיון: | גביית חוב מזונות ילד ודמי שימוש בדירה |
"לאחר שמיעת טו"מ הצדדים ולאור החומר שבתיק ביה"ד פוסק:לאחר זמן ביה"ד אפשר לאשה לצאת מן הדירה ולעבור לאזור שגרו בני משפחתה בקרית מלאכי, כנגד הגרוש הוצא ע"י ביה"ד ביום ו' בכסלו תשס"א (3.12.2000) צו הרחקה שלא יתקרב לדירה:
א. הצדדים מתגרשים כהסכמתם כדמו"י. בג"פ.
ב. הילד יהיה במשמורת האם.
ג. האב ישלם למזונות בנו סך 500 ש"ח לחודש, צמוד למדד. בנוסף תקבל
האשה לידה את קצבת הילדים של הבטוח הלאומי.
ד. הדירה המשותפת תשאר בחזקת האשה עד הגיע הבן לגיל 18 כשיגיע הבן
לגיל 18 תתחלק הדירה בין הצדדים שוה בשוה.
ה. פרט לנ"ל אין לצדדים טו"מ זע"ז כולל הכתובה."
"ביה"ד מוציא צו הרחקה האוסר על [פלוני] להיכנס לדירה הרשומה על שמו ועם שם גרושתו [פלונית] הנמצאת ברח' [...] נתניה.במקביל ביום ט"ז בכסלו תשס"א (13.12.2000) נקבע שהאשה תוכל להשכיר את הדירה ואת שכר הדירה היא תקבל:
על כל הגורמים המוסמכים לסייע לביצוע צו זה."
"ביה"דמאשר למבקשת להשכיר את הדירה בו היא מתגוררת, ולשכור בכספים שתקבל."בשנת 2005 יצאה האשה את הארץ בלוויית בנה לארה"ב ועברה להתגורר בבית אחיה.
"ש. מה לגבי מזונות, האשה דיברה ע"ז?בדיון אחר, האשה בעדותה בפנינו הכחישה את הטענות ואמרה לביה"ד:
ת. ברגע שנתנה לי מפתחות של הבית, לא דיברנו על מזונות. הייתי תמים כשהביאה אותי לעו"ד, רק רציתי שהילד יצא מהארץ שיעזוב שם.
ש. אבל כלכלית מי ידאג, היא אמרה לך?
ת. כן, אח שלה.
ביה"ד: היא הבטיחה משהו בקשר למזונות?
ת. היא אמרה רק שאביא לה את הבן ואני יוכל לבוא לדירה, היא נתנה מפתחות היא לא ביקשה שכר דירה ולא מזונות, אם הייתה דואגת הייתה מסדירה את המזונות.
ש. מתי הייתה הפעם ראשונה מאז שעזבה את הארץ שאמרה שהיא רוצה מזונות?
ת. עכשיו ב-2013 בתביעה....
ביה"ד: למה הפסקת?
ת. למי להפקיד והיא גם לא ביקשה. אם הייתה רוצה, היא הייתה מסדירה. אם הייתה רוצה את הכסף הייתי משלם.
ביה"ד: וכשעזבה לא דיברה על מזונות?
לא, הביאה לי מפתחות של הדירה, עכשיו אני שומע מהעו"ד על השכירות זה מוזר לי, ובנוסף לכך, הדירה הייתה הרוסה, ואני שיפצתי...
ש. כמה פעמים האשה דיברה אתך ואמרה "המצב שלנו קשה", האם שאלת אותה איך היא עובדת מאין יש לה כסף?
ת. יש לה אח, הייתי שם ראיתי חנות, והיא מוכרת שם.
ש. ומה קורה כשהילד צריך דברים, מי נותן לו?
ת. אח שלה.
ש. יש לך בכתב דבר כזה?
ת. שום דבר אין לנו בכתב הסתמכנו על מילה."
"ש. מה בעניין מזונות והשכירות על הדירה מה סיכמתם?אחות האשה טענה שהגרוש שכנע את הגרושה לאפשר לו להיכנס לדירת המגורים המשותפת במקום להשכירה לאחרים מאחר ובזמן מגוריו בדירה הוא ישמור פיזית על הדירה. לדבריה הוא התחייב לשלם לגרושתו עבור מחצית מדמי השכירות המשולמים באותו האזור.
ש. איך הוא היה צריך להעביר לך כסף לחו"ל.
ת. ווסטרן יוניון.
ש. הוא העביר.
ת. כן, לפעמים הוא היה שולח לפני חגים 200, 400 דולר בדרך הזו.
ש. איך הסתדרת שם בלי כסף.
ת. עבדתי קצת בניקיון, היה לי קשה.
ש. ניסית להשיג כסף.
ת. ניסיתי, הייתי מתקשרת אל הגרוש כשהיה לי קשה אבל אף פעם הוא לא היה שולח לי הוא היה מבטיח, עד שהוא אמר לי, זה פעם אחרונה שאת מתקשרת.
ש. למה לא תבעת אותו.
ת. כל דבר זה כסף. היא עשתה הכול בשביל הילד.
ש. באת לארץ במשך השנים האלו מאז שעזבת.
ת. לא, כי לא היה לי כסף."
"וכל אשה יש לה מזונות אע"פ שאין כתובתה בידה ואינו נאמן לומר שמחלה לו רק בראיה ברורה ואפי' על מזונות שעברו אם לא טען לא טענינן ליה וצריך לישבע שמחלה לו [כל זה בתשובת הרשב"א הובא בב"י סי' ע"ז]."ובב"ש שם כ"ז:
"ול"ד למה דכתב בסמוך אשה ששתקה ולא תבעה בודאי מחלה דכאן איירי דהיא אומר' דתבעה אותו והבטיח אותה לשלם והוא אומר שמחלה לו היינו דלא תבעה אותו אז מימלא מחלה לו..."יוצא על פי הרמ"א והב"ש דהיכא דודאי תבעה אותו לכו"ע אין מחילה, ובודאי דחובת ההוכחה שהייתה מחילה, מונחת לפתחו של הבעל.
"וכתב עוד הר"ן והרב המגיד בשם הרמב"ן דדוקא אלמנה הוא דבעיא ב' וג' שנים אבל אשת איש אפילו שהתה יום אחד ולא תבעה הפסידה... לפי שדרכן של נשים לגלגל עם בעליהן...."
"וז"ל הריטב"א בשם רבו ז"ל דדוקא אלמנה לא הפסידה עד ב' וג' שנים אבל בא"א כל זמן שלא תבעה מזונותיה איבדה אותם למפרע שדרך הנשים לגלגל עם בעליהן."
"לא לוותה רק מכרה נכסיה ופירנסה עצמה אין לה עליו כלום ומעשה ידיה שלה" [ר"ן]. בב"ש שם ס"ק כ"ט "דהרמב"ן ס"ל אם מכרה נכסים אמרינן מסתמא מחלא דדרך הנשים הוא לגלגל עם בעליהן... מיהו אם אמרה בפני עדים דאין דעתה לוותר דינה כלוותה."
ומבואר בר"מ דאשה שהלך בעלה למדנה"י מוכרת לעצמה כדין אלמנה, וגם בזה אם בא בעלה אינו מוציא מידה אף שפשעה ולא עשתה, ואם פסקו לה ב"ד ולא גבתה עדיין ומכרה מנכסיה עד הגבייה גובה אף אחר שבא בעלה ואמר לה צאי מעשי ידיך למזונותיך, אבל אם תבעה בב"ד והחמיצו דינה ומכרה נכסיה עד שפסקו לה ב"ד, ובא בעלה, רשאי לומר צמ"י כיון שלא פסקו לה עדיין, וכמש"כ הר"ן לעניין נאמנות הבעל דאם בא עד שלא פסקו נאמן.כלומר כותב החזו"א מפורשות: "לעניין נאמנות הבעל כל שפסקו ב"ד ואח"כ בעלה טוען פסקתי לה מזונות או שטוען אמרתי לה צמ"י למזונותיך אינו נאמן."
וכן לעניין נאמנות הבעל כל שפסקו ב"ד ואח"כ בעלה טוען פסקתי לה מזונות או שטוען אמרתי לה צמ"י למזונותיך אינו נאמן כיון דבשעה שפסקו אם היה קמן לא היה נאמן כדין מזונות להבא כבר קם דינא, ומה יועיל עכשיו טענתו, וכן אם לוותה ואכלה לדעת הר"ן אמרינן קם דינא וכבר נתחייב הבעל ואין הבעל נאמן עוד, אבל לדעת המ"מ בדעת הר"מ הבעל נאמן, ואם מכרה לעצמה הוי כפסקו לה ב"ד.
"אשת איש שהיה בעלה מתקוטט עמה כדי שתמחול לו מקצת כתובתה והוציאה מביתו ונתפייסה ומחלה כתובתה כדי שתשב עמו בשלום, ולא מסרה מודעה... אינה צריכה למסור מודעה, לפי שהדבר מראה בעצמו שאנוסה הייתה... וכל שיש סיפק בידו לעשות אותו אונס ומפחידה הרי זה אונס."וכ"כ הרשב"ש סימן שמ"א:
"איש ואשתו הייתה ביניהם קטטה... וכן אם יש לה עדים שהיה מתקוטט עמה ומיצר לה עד שכתבה לו שובר אפילו לא מסרה מודעה, כיון שיש עדים דיש אונס במחילה או במתנה הכל בטל."א"כ בנדון דידן שאין כל מחילה בפועל אלא אנו מנסים לחשוב מדוע האשה שתקה ולא פעלה מספיק ע"מ לגבות את המזונות. אם אנו צריכים לאמוד האם מחלה או לא, נראה מאומדנא לקבוע דהסיבה דלא גבתה את המזונות משום שטכנית לא יכלה לגבות, א"כ אין לראות בזה מחילה.
"אפילו שהה כמה שנים ולא תבעו אין אומרים מחל לו כיון ששהה כל כך שנים ולא תבעו ואפילו שמענו שנתייאש מהחוב לגמרי, ואמר וי לחיסרון כיס, אינו יאוש... צריך לעשות הדיין דרישה וחקירה בשטרות ישנים שמוציאים אותם למה לא תבעו עד עתה, אם יראו לו צד רמאות, כדי להוציא הדין לאמיתו."הנה בנד"ד מסתברא כמו שהזכרתי לעיל שהאשה לא יכלה טכנית לגבות את המזונות משום שהתגוררה בחו"ל, ועל כן אין לראות באי הגבייה, משום מחילה.
"בעי רבי יוחנן יתומים אומרים נתננו והיא אומרת [האלמנה] לא נטלתי [מזונות] על מי להביא ראיה נכסי בחזקת יתמי קיימי ועל האלמנה להביא ראיה או דילמא נכסי בחזקת אלמנה קיימי ועל היתומים להביא ראיה. ת"ש דתני לוי אלמנה כל זמן שלא נישאת על היתומים להביא ראיה."כלומר מסקנת הגמ' שהאלמנה היא המוחזקת ועל היתומים להוכיח שנתנו את המזונות וכך נפסק בשו"ע אבהע"ז צ"ג סע' ט"ו:
"על היתומים להביא ראיה" וברש"י שם "בחזקת אלמנה קיימי שהרי נשתעבדו בתנאי בי"ד" כלומר כיון שיש תנאי בי"ד שעל היתומים לפרנס את האלמנה הרי היא נחשבת למוחזקת."בתוספות שם ד"ה "יתומים אמרו נתנו":
"אומר רבי דמיירי במזונות שעברו דמוכח מילתא טפי משום דשתקה עד השתא דיתמי קושטא קאמרי אבל במזונות דלהבא ודאי על היתומים להביא ראיה, דהא רבי יוחנן הוא דאמר בפ"ק דב"מ הטוען אחר מעב"ד לא אמר כלום ואפילו למאן דלית ליה דרבי יוחנן הכא מודה דלא מהמני לומר פרעתי, דאם מהמני מה הועילו חכמים בתקנתם שתיקנו לה מזונות כל שעה יאמרו פרעתי, מידי דהוי אכתובה במקום שאין כותבים דכו"ע מודו דלא מצי אמר פרעתי מהאי טעמא דפרישית". עכ"להרי שהתוספות כתבו כאן כמה יסודות: (א) שאלת הגמ' הייתה על מזונות דלשעבר דהוי רק חוב בעלמא, כאן הספק של הגמ' שמא ניתן לטעון "פרוע". במזונות עתידיים הוי כטוען אחר מעב"ד דלא אמר כלום. כלומר דבודאי דהיתומים אינם נאמנים ופליג על רש"י [לרש"י הבעיה בגמ' מתייחסת למזונות עתידיים]. ומסקנת הגמ' שם דגם למזונות לשעבר "על היתומים להביא ראיה" ואינם נאמנים בטענת "פרעתי". (ב) על מזונות עתידיים לא שייך לטעון "פרעתי" דכל שעה יאמרו "פרעתי", "ומה הועילו חכמים בתקנתם שתיקנו לה מזונות."
ב"כ אשה:...קחי את הילד עופי לי מהעיניים, ואני קוראת, [פלוני] קשר... כי [פלוני] ישלם מזונות 500 ₪, הדירה תישאר בחזקתי אקבל שכר הדירה...כלומר לדברי האשה, מאחר ושכר הדירה עבר בפסק הדין לידי האשה, הרי שהסתפקה ב-500 ₪ למזונות הקטין, כלומר שכ"ד היווה חלק מתשלום המזונות.
ד. הדירה המשותפת תישאר בחזקת האשה עד הגיע הבן לגיל 18 כשיגיע הבן לגיל 18 תתחלק הדירה בין הצדדים שוה בשוה.לאחר זמן ביה"ד איפשר לאשה לעזוב את דירת המגורים והבהיר שהיא תקבל את שכ"ד של הדירה: "ביה"ד מאשר למבקשת להשכיר את הדירה בו היא מתגוררת ולשכור בכספים שתקבל."
הדר בחצר חבירו שלא מדעתו שאמר לו צא ולא יצא חייב ליתן לו כל שכרו... ואם החצר עשויה לשכר אע"פ שאין דרך זה לשכור, צריך להעלות לו שכרו שהרי חסרו ממון.וברמ"א שם:
וסתם בתים בזמן הזה קיימו לאגרא ואע"ג דעדיין לא השכירו מעולם.ובסמ"ע שם סעיף י"ז:
שהרי חסרו ממון... ואין זה מחשב גרמא בניזקין כיון דזה דר בו ואכל את כספו ואע"ג דלא נהנה בו מ"מ אכלו.כידוע זכות מגורים בדירה בארץ הינה שווה כסף של שכירות, ומקובל להשכיר דירות ואף דירה זו הושכרה בארבע שנים שקודם לשנת 2005, א"כ מדוע שלא ישלם הגרוש את מחצית שכ"ד עבור תקופת המגורים שלו בין השנים מ-2005 ועד 2015 מועד פינוי הדירה.
שאלת: שנים שלקחו מקום ישיבה של בית היכנסת. כל זמן שאינן רוצין בדין גוד או איגוד, היאך עושים? ישתמש בו כל אחד לפי שיזדמן, או יש ביניהם דין חלוקה לזמני' ידועים?...כלומר הרשב"א מנמק את הדין שאין השותף חייב להעלות לו שכר משתי סיבות: א) "בשלו הוא משתמש". ב) "אלו רצה חבירו היה משתמש בו."
תשובה: מסתברא שאין דין חלוקה לזמנים ידועים כלל, למ"ד: אית דינא דגוד או איגוד, ובדברים שיש בהם דינא דגוד או איגוד. א"נ למ"ד אית דינא: במידי דאי אפשר בגוד או איגוד שאז יש דין חלוקה לזמנים ידועים. כגון: מי שחציו עבד וחציו בן חורין. ונ"ל טעמא דמלתא: משום דדינא דגוד או איגוד ודינא דחלוקה לזמנים ידועים, תקנתא נינהו. דאילו מדינא הוה לן למימר: דאפילו חצר דלית ביה שיעור חלוקה, אילו רצה זה ליטול חלקו, יטול. אלא משום: עשיית הישר והטוב, אי אפשר. ולפיכך: תקנו להם: או דינא דגוד איגוד, או דינא דחלוקת זמנים ידועים. כדי שלא יפסידו זה על זה חלקם...
ומיהו, אפילו למ"ד: אית דינא דחלוקת זמנים, מסתברא: שא"א בכל כי הא לימים ולא לחדשים, אלא לשנים. דא"א להם לטרוח בכל יום. דאעפ"י שאין כאן טורח פנוי כלים, אין לך טורח גדול מזו: שיש' כאן יום אחד, וכאן יום אחד. שזה כחוכא, והפסד יש בדבר. ולא ימצא מי שישכור לו לימים מפוזרי'. ואם אירע שישב בו האחד: שתים ושלש שנים. נראין לי דברים ברורים: שאינו חייב להעלות לו שכר. דכל שלא חלקו, בשלו הוא משתמש. ואפילו בחצר שיש בה דין חלוקה נמי. וכל שכן בחצר שאין בה דין חלוקה. דלא דמי לדר בחצר חבירו שלא מדעתו. וה"ה דאינו יכול לומר לו: כדרך שנשתמש בו שתי שנים, אשתמש בו אני לבד כנגדן. דכל שלא חלקו, בשלו הוא משתמש. ואלו רצה חבירו, היה משתמש בו."
הגה: לא חלקו, והשתמש בו אחד מן השותפין כמה שנים, לא יוכל אחר כך האחר לומר: אשתמש ג"כ זמן שנשתמשת, דכל זמן שלא חלקו כל אחד בשלו הוא משתמש (רשב"א סימן תתק"ט,ח"ב קמ"א).מדובר במקום ישיבה בבית הכנסת פעם יכול שותף א' לשבת על אותו המקום ובפעם אחרת ישב שותף ב'.
והנה הרשב"א מדגיש בסוף דבריו "דכל שלא חלקו, בשלו הוא משתמש. ואלו רצה חבירו, היה משתמש בו."
ובדבר מה שתבע ראובן מיהודה, שזה ב' שנים תבעו לדין לחלוק כפי הכתב. ויהודה סירב מלציית ד"ת, ותובע שישלם שכר דירה מה ששוה חלקו יותר מחלק ראובן. יפה כ' רו"מ שמחויב יהודה לשלם. דכל טעם הרשב"א שאם רצה חבירו הי' משתמש ג"כ וזה לא שייך בנ"ד. וכבר העלה כן בשו"ת ב"ש חו"מ סימן מ"ח.ועיין בפד"ר י"ח עמ' 300 הסיק כעין זה הרה"ג שמואל שפירא זצ"ל אב"ד ירושלים: "וא"כ בגרושה שאינה יכולה להשתמש בדירה חייב לשלם לה עבור חלקה בדירה."
עוד שאלת ראובן ושמעון שיש להם חצר בשותפו' ואין א' מהם מכיר את חלקו כי לא באו לכלל חלוקה אלא שניהם משתמשי' בכלו והלך ראובן בסחורה לדרך רחוקה ושמעון ירד שלא ברשות ובנה בחצר של שניהם כותלים וגגות שהיו רעועו' ופרוץ מרובה על העומד ודר בכל החצר שנים רבות ואחר ימים רבים בא ראובן ותבע משמעון שכירו' חצי חצירו של כל השני' שדר שמעון בתוכו או ידור ג"כ הוא בכל החצר כימים אשר דר בו שמעון, והשיב שמעון כי אין לו לתת כלום מהשכירו' כי לא הי' לו חלק מיוחד לבדו ולא מנעו מלדו' בו ומהשתמש בו כמוהו...משמע מדבריו דאם הייתה קיימא לאגרא היה עליו לשלם לו מחצית השכירות ולא היה יכול לטעון גרתי בחלקי.
תשובה, לעניין השכירו' פטור הוא לפי שמלשון השאלה נראה דחצר לא הוה קיימא לאגרא שהרי בעל החצר הלך לסחורה ולא השכיר חצירו ואמרי' בפ' כיצד הרגל (כ' ע"א) דחצר דלא קיימא לאגרא ודר בה מאן דעביד למיגר אינו צריך להעלו' לו שכר דלא חסרי' מידי וכדאמר התם מה חסרו מה הזיקו ואף על גב דאיתהני ההוא גברא הדר בה פטור הוא משום דה"ל זה נהנה וזה אינו חסר..."
ומ"ש רו"מ מתשו' תשב"ץ ח"ג סי' ר"ח, דמוכח דאי הי' עומד להשכיר חייב לשלם, לק"מ. שכבר העלו האחרונים, דבעומד להשכיר והשכיר השותף הבית, צריך ליתן לחבירו חלקו. וע"ש בנה"מ ושע"מ וכן ראיתי תשו' בכת"י מבעל נטע שעשועים שפסק כן, ודלא כשו"ת טוב טעם ודעת מ"ת קו"א סימן ל"ט. א"כ לזה כתב התשב"ץ: של"ה עומד להשכיר. ר"ל: לאפוקי אם היה עומד להשכיר והשכירו זה לאחר."כלומר יש להבדיל בין עומד להשכיר לבין אם לא עומד להשכיר.
עוד שאלת. שני אחים ירשו מאביהם שני בתים אחד גדול ואחד קטן, ודר אחד מהם בגדול שנים מרובות ונפטר לבית עולמו וחיים לרבנן ולכל ישראל שבק, ועכשיו בא האח ואומר אדור אני בגדול כדרך שדר אחי, והאלמנה אשת האח מעכבת על ידו ואומרת שכיון שדרה בו עם אחיו בעלה בחייו לא תצא ממנו.אמנם יש לישב דברי הרשב"ש והרשב"א שלא יחלקו זה על זה, וכבר עמד בזה בדברי גאונים כלל ק' אות ה', וסברתו היא דדברי הרשב"א מיירי במקום ישיבה בביהכנ"ס שכל אחד היה יכול לבא ולשבת במקום ואם אחד מקדים חבירו ילך וישב במקום אחר, ולמחרת ביכולתו להקדים, ולכן אם לא בא ולא ישב, לא שמעינן ליה להשתמש כנגד הזמן שהשתמש הראשון דנימא ליה מי מנע ממך לבא ולהשתמש. משא"כ בעובדא דהרשב"ש דמיירי שאח אחד היה גר בבית עם משפחו ולא הייתה אפשרות לאח השני ומשפחתו לגור בו, לכן שמעינן ליה לגור בבית כנגד הזמן שגר בו הראשון.
תשובה. אילו היה האח קיים וטען אחיו שרוצה לדור בו כדרך שדר אחיו שומעין לו, כמו שכתב הרמב"ם ז"ל בפ"א מהלכות שכנים, שיראה שהוציאה מההיא דתנן בפ' גט פשוט ומייתי לה בפרק השותפין שרצו, שני אחין אחד עני ואחד עשיר והניח להם אביהם מרחץ ובית הבד עשאן לשכר השכר לאמצע עשאן לעצמו הרי העשיר אומר לעני קח לך עבדים וירחצו במרחץ קח לך זיתים ועשם בבית הבד. משמע מהכא שכל זמן שיכול האחד לעשות כדרך שעושה חבירו עושה. וזה ג"כ יכול לדור זה שנה וזה שנה והרי הוא עושה כדרך שעושה חבירו. ואף על פי שהראב"ד ז"ל השיגו, לע"ד יכולין הם להתקיים דברי הרמב"ם ז"ל כל זמן שלא תבעו גוד או אגוד כלומר קנה חלקי או אקנה חלקך, וכ"ש שהרא"ש ז"ל כתב בתשובה כדברי הרמב"ם ז"ל. והאשה הזאת במקום בעל קיימא ולא עדיפא מגברא דאתי מחמתיה. והוה ליה כמדור אלמנה שנפל שאין יורשין חייבים לבנותו כדאיתא בפרק הנושא, אבל חייבים היורשים ליתן לה מדור אחר כדאיתא בירושלמי בפרק נערה שנתפתתה, והרי הם נותנים לה הבית הקטן במקום הגדול.
והעולה מזה הוא, שהוא יכול להוציאה מהבית הגדול ותחזור לקטן וידור הוא בגדול כדרך שדר אחיו, ואחר כך ידור זה שנה וזה שנה כדרך שכתב הרמב"ם ז"ל.
וטען עוד שיתן לו ראובן חצי ההוצאה שהוציא בבנין... אבל מעניני הוצאו' הבנין יראה שלא יהא זה פחות מהבונה חרבתו של חברו שלא ברשות שחייב לו יציאותיו בשומא של בנאים ודטבא עבד לי':בשו"ע חושן משפט הלכות גזילה סימן שע"ה סעיף א' נפסק:
תשובה...ולעניין הוצאת הבנין כיון שהוא רעועה ופרוץ מרובה על העומד חייב לשלם לו יציאותיו משלם ושמין לו וידו על העליונה כמו שכתבו הגאוני' ז"ל וכמ"ש הרי"ף ז"ל משמם בהלכותיו בפ' השואל וכ"כ הרמב"ם ז"ל בפ"י מהל' גזילה וכ"כ הרא"ש ז"ל בתשובה כמו שהוא בח"מ..."
" היורד לתוך שדה חבירו שלא ברשות ונטעה, אם הייתה שדה העשויה ליטע, אומדין כמה אדם רוצה ליתן בשדה זו לנוטעה, ונוטל מבעל השדה. ואם אינה עשויה ליטע, שמין לו וידו על התחתונה."בתיק דידן לאחר שנתגרשו כלה זמן השותפות וממילא כאשר שיפץ בחלקה של האשה, חשיב כיורד שלא ברשות, אז לכאורה מגיע לו תשלום כלשהוא, וכפי שנפסק " שמין לו וידו על התחתונה."
ב"כ אשה: אין לאשה כסף, אני לא מקבלת כסף, שישלם הנסיעה, קיבלתי עד היום 1000 ₪, לא משלם מזונת רק כאשר יש דרישה של הביטוח לאומי, לא משלם שכר דירה.בדיון בט' אלול תשע"ד 4/9/14 חוקר תחילה ב"כ הגרוש וכך נכתב בפרוטוקול:
ביה"ד: היא הבטיחה משהו בקשר למזונות?כלומר בדיון זה עלה עניין שכר הדירה שוב ושוב וב"כ הגרוש לא העלה כל טענה בעניין סמכות ביה"ד לדון בעניין תשלום דמי השכירות.
ת. היא אמרה רק שאביא לה את הבן ואני יוכל לבוא לדירה, היא נתנה מפתחות היא לא ביקשה שכר דירה ולא מזונות, אם הייתה דואגת הייתה מסדירה את המזונות...
ש. בסעיף 9, כתוב שהבטחת להעביר דמי שכירות?
ת. לא נכון...
ביה"ד: וכשעזבה לא דיברה על מזונות?
לא, הביאה לי מפתחות של הדירה, עכשיו אני שומע מהעו"ד על השכירות זה מוזר לי, ובנוסף לכך, הדירה הייתה הרוסה, ואני שיפצתי...
ב"כ האשה: זו הזכות שלה, וחובתי שלי. שאלתי אותה – את מקבלת שכירות כפי שקבע בית המשפט? את הבאת לו לגור בדירה? ויתרת לו? ויש כאן גם צו הרחקה שלא דיברנו אליו.
ביה"ד: כתוב שהדירה בחזקתה והיה צו הרחקה נגדו מהדירה.
ב"כ האשה: כי הוא הפריע לה להשכיר הדירה לאחרים, ולכן נאלצה לבקש צו הרחקה כדי שהשוכרים לא יעזבו את הבית.
ב"כ האשה: זו החלטה מ-13 לדצמבר 2000 מביה"ד הרבני: מצטטת. "שהדירה בחזקתה והיא מקבלת שכירות."
ב"כ האשה: היא הייתה צריכה לקבל השכירות על הדירה והוא עד עכשיו חי על חשבונה בדירה שהייתה צריכה להימכר לפני כשנה על פי ההסכם. תגיד אם אתה יודע שהילד במצב קשה...
בעל: הוא לא במצב קשה...
ביה"ד: כמה שכ"ד היו משלמים לחודש על הדירה הזו?
ת. בסביבות ה-2000 ₪.
ב"כ אשה: אנו צריכים לברר את זה...
ב"כ האשה: 4 עדים, שני ההורים ו-2 אחיות. עליהם לספר כמה שביקשה, גם מזונות וגם שכר דירה, וכמה הפריע לה להשכיר את הדירה למרות החלטת בית המשפט, כי לא רצה לצאת.
"ביה"ד: הצדדים התגרשו בשנת 2000 האשה עזבה עם הילד לארה"ב בהסכמת האב בשנת 2005, עד אז האב שילם מזונות. האשה תובעת את מזונות הילד מאז ועד בגרותו בשנת 2013.כאמור, ב"כ הגרוש טען בסיכומיו טענה חדשה שלא נטענה במהלך הדיונים. לפיה, אין לביה"ד סמכות לדון בעניין החיוב למפרע של שכ"ד.
ישנה תביעה נוספת: הבעל נשאר לגור בדירת הצדדים, האשה דורשת חיוב הבעל בתשלום מחצית שכירות...
ב"כ האשה: הגשתי תביעה לשכירות, ניתנה החלטה שהבקשות ידונו ביום הדיון ביקשתי מחצית מסכום השכירות מאז הילד הגיע לגיל 18 על זה אין חולק
ביה"ד: מה אתה אומר על זה
ב"כ האיש: כלום היא הייתה יכולה לבקש להשכיר את הדירה והיא לא עשתה כן, המגורים שלו אי אפשר להשכיר חלק מהדירה לא היה שום פניה להשכיר לכן הוא לא צריך לשלם חצי על מה שהיה גר. הוא שיפץ את הדירה. הוא הסכים מיידית למכור זה כתוב בפרוטוקול...
"טענת חוסר סמכות יש להעלות בהזדמנות הסבירה הראשונה המזדמנת לכך. אם לא הועלתה הטענה בדבר חוסר סמכות הערכאה השיפוטית בהזדמנות הסבירה הראשונה, יהיה בעל הדין מנוע מלהעלות את הטענה בשלבים מתקדמים יותר של ההליכים."וכעין זה ראה גם בג"ץ הספל (141/71 הספל נ' בית הדין הרבני בתל אביב), בג"ץ ז'ק (573/77 ז'ק נ' בית הדין הרבני בתל אביב), בג"ץ חיים (1662/99 חיים נ' חיים) וראה גם בבג"ץ סימה לוי (תיק 6103/93):
"האומנם יתיר בית המשפט הגבוה לצדק לבעל דין כך שינהג, שיתדיין לפני בית-דין רבני בלא שיכפור בסמכותו, ורק משפסק בית הדין לחובתו יעלה טענת חוסר סמכות, האומנם כך נכון וראוי? זה משפט המניעות הכללי. עליו כידוע, הוסיף המחוקק והורנו מפורשות – בסעיף 15 (ד) (4) לחוק יסוד השפיטה, כי בית המשפט הגבוה לצדק לא ייזקק לעתירה נגד בית דין רבני בטענה של חריגה מסמכות 'אם המבקש לא עורר את שאלת הסמכות בהזדמנות הראשונה שהייתה לו'... בנסיבות אלו... האם לא יסכור בית המשפט את פי האישה מטעון כי בית הדין הרבני פעל שלא בגדרי סמכותו על-פי דין?"כאמור טענה זו לחוסר סמכות נטענה רק בשלב הסיכומים ועל כן ביה"ד דוחה אותה.
"ואחר שנתברר זה נאמר לעניין הנדון שלפנינו שראובן הדר בחצר שמעון שלא השכירו לו בפי' אלא אמר לו דור בחצרי סתם שהוא פטור שאפילו נכנס הוא מעצמו בחצר זו בלא רשות בעל החצר פי' דר בחצר חבירו שלא מדעתו היה פטור דזה נהנה וזה לא חסר הוא ששמעון לא חסר בשביל דירתו שכירות שהיה נוטל מאחרים שהוא היה דר בה וזה פי' דלא קימא לאגרא והוא הלשון שכתב הרמב"ם ז"ל שאינה עשויה לשכר שנשתבשו בהבנתו גסי ההבנה, וכשפי' שמעון בים לצרכיו אמר לזה דור בחצרי דודאי פטור ויש לנו לומר בזה מ"ש בגמ' על זה וכי מה חסרו ומה הזיקו ואי זה שכירות היה נוטל מחצר זו שנאמר שחסר אותו בשביל הנאתו של זה וזה פשוט הוא למי שראה אור התלמוד.גם בש"ך חושן משפט סימן שס"ג ס"ק י"ג מסביר כך את התשב"ץ:
האומר לחבירו דור בחצירי כו' – והב"ח פסק דהמע"ה דבת"ה סי' שי"ז בשם מהרי"ח חולק ע"ז הביאו מור"ם ס"ס רמ"ו ע"ש בסמ"ע והיינו דוקא בחצר דקיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר משא"כ בגברא דלא עביד למיגר גם הב"ח מודה דפטור מאחר דזה (אינו) חסרו מדעתו כן נ"ל ודוק בת"ה ובב"ח וע"ל סימן רמ"ו כתבתי דדברי ת"ה בשם מהרי"ח צ"ע עיין בי"ד סי' קס"ו:גם בקצות החושן סימן שס"ג ס"ק ט' כתב:
ע"ש בש"ך שכתב דהיינו דוקא בחצר דקיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר אבל חצר דקיימא לאגרא וגברא דלא עביד למיגר לא מאחר שחסרו מדעתו וע"ש, ועיין מ"ש בסימן רמ"ו סק"א:גם ביאור הגר"א חושן משפט סימן שס"ג ס"ק ל"א מבואר דבלא קיימא לאגרא עסקינן:
האומר לחבירו דור כו'. ר"ל בלא קיימא לאגרא דאפי' לא אמר דור פטור כ"ש בא"ל דור. שם בתשובה" סמ"ע סימן רמ"ו ס"ק כד.בשולחן ערוך חושן משפט הלכות מתנה סימן רמ"ו סעיף י"ז נפסק:
הגה: האומר לחבירו אכול עמי, צריך לשלם לו, ולא אמרינן מתנה קא יהיב ליה. ולכן מי שמאכיל לחתנו עם בתו יותר מזמן שקצב לו מזונות, צריך החתן לשלם לו מזונותיו כשיתבע ממנו, אבל לא מזונות אשתו. ודוקא דליכא הוכחה דנתן לו לשם מתנה, אבל היכא דמוכח דנתן לו לשם מתנה, רק אחר כך נפלה קטטה ביניהם ולכן תובע ממנו, יא פטור (ת"ה סימן שי"ז).ובסמ"ע שם מבאר:
כד] אכול עמי כו'. כל זה הוא מתרומת הדשן סי' שי"ז,...ועל הדין השני דצריך החתן לשלם לחמיו מזונותיו כתב שם דאפילו חמיו הוא עשיר, והביא ראיה מהא דאמרו [שם כ' ע"ב] הדר בחצר חבירו אפילו חצר דלא עביד למיגר צריך להעלות לו שכר, וכתב דאע"ג דהתם משמע דהיינו דוקא כשדר בחצר שלא מדעתו אבל מדעתו לא, זהו דוקא שם דה"ל זה נהנה וזה לא חסר, אבל כאן זה נהנה וזה חסר הוא.גם בשו"ע אבן העזר סימן ע' בבית שמואל ס"ק כ"ח מתייחס להלכה זו ומסיק דחייב לשלם, וכך כתב:
והא דצריך לשלם בעד מזונות שלו אף על גב דזן אותה בסת' ולא אמר לו דישלם לו מדמה בת"ה דין זה לאומר לחבירו אכול עמי דחייב לשלם לו ה"ה כשנתן לו מזונות בסתם חייב לשלם ודומה לאומר שבור את כדי דצריך לשלם לו וע' בח"ה ס"ס שס"ג שם פסק האומר דור עמי פטור לשלם, ונ' לפ"ז ה"ה האומר אכול עמי גם כן פטור לשלם לו, ובס"ס רמ"ו פסק האומר אכול עמי חייב לשלם לו סותר לדין מ"ש ס"ס שס"ג דפטור לשל' אם אמר דור עמי וכ"כ ב"ח שם דהוי ספיק' דדינ' ואין מוציאים מיד המוחזק אם כן בדין דכאן גם כן אין מוציאים מיד חתנו, ודוחק לחלק בין אם אומ' אכול עמי לזן בשתיקה מיהו נ' עיקר דצריך לשלם לו דהא כתבו הרשב"א והר"ן והמגיד פי"ב הזן או המהנה לחבירו סתם חוזר ומשתלם ממנו ולא אמרי' במתנה יהיב ליה וכ"פ הרב רמ"א בי"ד סי' רנ"ג ובח"ה סי' רס"ד וכן הוא בב"י סי' קס"ו וכ"פ בט"ז שם וכן כאן בדין זה מוציאים ממנו:כלומר מסקנת רוב הפוסקים הדר בחצר חבירו בחצר דקיימא לאגרא ובגברא דעביד למיגר, צריך להעלות לו שכר.
ועיין בתשובת חתם סופר חלק חו"מ סי' קי"ט אודות דברי ריבות בין חותן לחתנו אחר שמתה בתו ונשא חתנו אשה אחרת, ועתה תבע החותן שכר דירה מה שדר עם בתו בביתו כמו עשר שנים יתר על השנים שקצב לו דירה בחינם [ודברי טענותיהם באורך מבואר בהשאלה שם], והאריך בעניין זה, ומסיק, כיון שרמ"א הכריע באומר דור בחצרי אינו צריך ליתן שכר, מי יבוא אחר הכרעת רמ"א להוציא ממון. ועוד, לא יהא אלא פלוגתת תשב"ץ [המובא בציונים אות כ"ח] ותרומת הדשן [הנ"ל], כבר הכריעו הב"ח [סעיף ז'] וש"ך [שם] המוציא מחבירו עליו הראיה, ובש"ך משמע שנראים לו יותר דברי תשב"ץ כו'. ועוד נ"ל בנידון זה אומדנות מוכיחים שבתורת מתנה השכינו בביתו. חדא, מדלא כתב בפנקס שכירות אלא מיום שדר חתנו בדירה שניה שלו ולא בדירה ראשונה, ואילו הייתה דעתו שחייב לו שכר על הדירה ראשונה היה מקבל וכותב על הראשונה שאינו ברור כל כך והשאיר בחוב על האחרונה שהוא חוב בטוח וברור יותר. ועוד, כיון שהחותן ירד מנכסיו וחתנו עלה ונעשה איש אמיד, וגם כי מתה בתו, ועוד, כי נשא אשה אחרת, ואורחא דמילתא בשעת נישואין וקבלת נדן תובעים חובותם, וזה לא תבעו ולא עשה מזכרת כלל, ש"מ שלא היה בעיניו כחוב כלל רק עתה מחמת קטטות הסיתוהו לתבוע. ואף על פי שהחותן טוען שבאמת תבע בתו בחייה כמה פעמים ודחאתו מיום ליום, בודאי אי היו עדים שתבעה נאמר ע"י זה שנעשה החוב ברור משם ואילך, ומה שהשיב ע"ז חתנו אולי פרעה אשתי כי הייתה נושאת ונותנת בתוך הבית, לכאורה ה"ל איני יודע אם פרעתיך וחייב לשלם, אך כיון דליכא עדים על זה ה"ל איני יודע אם נתחייבתי לך, דילמא תחילה בתורת מחילה ומתנה דרתי בתוכו ולא נתחייבתי מעולם ולא תבעת בתך מעולם, ואת"ל תבעת אותה דילמא פרעתיך, וה"ל ספק ספיקא ועדיף מאיני יודע אם נתחייבתי לך דעלמא ופטור כו'. על כן אין אני רואה שום מקום להוציא מיד חתנו המוחזק, אך עכ"פ נימא ליה יען אינו זוכה אלא מטעם ספק ספיקא הנ"ל או מפלוגתת תשב"ץ ותרומת הדשן, א"כ טוב וישר לבצוע, עכ"ד ע"ש:(לגבי חתן הגר עם אשתו בבית חמיו ויש אומדנות רבות לכך, שנתן לו לגור בחינם שהרי גר שם עם בתו בבית ועוד אומדנות כפי שציין החת"ס מסיק דהוי ספיקא, אולם בנדון דידן יש אומדנא הפוכה, שהרי היו בסכסוך גדול לאחר הגירושין וביה"ד אף הוציא כנגדו צו הרחקה, וכן גבתה בזמנו את דמי המזונות דרך הביטוח הלאומי כיון שלא שלם בזמן אין כלל אומדנות שנתנה לו לגור בחנם. אדרבא, המזונות שהגרוש חויב בהם היו נמוכים משום שהייתה אמורה לקבל את דמי השכירות של הדירה, וכפי שביה"ד התיר לה בעבר בהחלטתו, להשכיר ולקבל השכירות).
"לאחר שמיעת טו"מ הצדדים ולאור החומר שבתיק ביה"ד פוסק:אין חולק כי במשך תקופה שילם האב את דמי המזונות, וכמו כן אין חולק שמשעה שהגרושה והבן העתיקו את מקום מגוריהם לחו"ל חדל האב מן התשלום הקבוע והשוטף של המזונות. לטענת האב האֵם מחלה לו על חיוב המזונות עם יציאתה עם הבן לחו"ל, ולטענת האֵם היא מעולם לא מחלה על מזונות הבן, ועל כן היא תובעת עתה את החזרם המלא בצירוף ריבית והצמדה.
א. הצדדים מתגרשים כהסכמתם כדמו"י. בג"פ.
ב. הילד יהיה במשמורת האם.
ג. האב ישלם למזונות בנו סך 500 ש"ח לחודש, צמוד למדד. בנוסף תקבל האשה לידה את קצבת הילדים של הבטוח הלאומי."
"באשר שהמחלוקת ישנה היא בין הפוסקי' קדמאי ובתראי אם אדם נאמן לומר פרעתי נגד פסק דין א"כ יש לומר המוציא מחבירו ע"ה באשר ספיקא דדינא היא מ"מ לעד"נ אם כדברי השואל כן הוא בבירו' שראובן תבע משמעון המנה כמה פעמים ושמעון אטם אזנו כפתן חרש ופשט לו את הרגל ואף גם זאת שמתו' כתב גיזו' שכת' בנו של שמעון לראובן כאשר בא בשאלה נראה שבאותו פעם עדיין לא שילם שמעון לראובן כלום נראה לע"ד שבנו של שמעון מחויב לשלם המנה מנכסי אביו לאחר שישבע ראובן כנ"ל וטעמא דידי הוא כי האחרון שבאחרונים ה"ה בעל שפתי כהן אסף וקיבץ כל הפוסקים ראשונים ואחרונים והכריע שאין אדם נאמן לומר פרעתי נגד פס"ד (בח"מ סימן ל"ט ס"ק כ"ו ובסימן פ"ט ס"ק ל"ב) וכדאי הוא לסמוך עליו בנ"ד שנראין הדברים שלא שילם שמעון כלום כמו שבא בשאלה אומדנות כנ"ל ומה גם שאין כאן טוען ודאי שפרע שמעון כללא דמילתא אם יש בירור על מה שבא בשאלה ששמעון נתן כתף סוררת לשלם אזי מחויב בנו לשלם המנה מנכסי אביו אמנם אם אין בירור שראובן תבע מעותיו משמעון כמה פעמים אזי אנו אומרים מדשתק כולי האי ולא תבעו סברא הוא שפרעו כמבואר בש"ע ח"מ סימן ל"ט סעיף יוד. כן נ"ל גרשון אשכנזי."מ"מ ברמ"א שם הוסיף כי אם הזוכה השתהה קודם מימושו את פסק הדין, אכן רשאי בעל הדין לומר פרעתי, ונשמעים דבריו, וכלשונו שם: "ואם זה איחר כמה ימים בפס"ד בידו ולא תבעו, סברא שפרעו מדשתק כולי האי."
"ולעניין מה שנסתפק אי מהני מחילה, אחרי שהפסק דין בידו כמו מוחל ותופס שטר חוב בידו שכתב הר' ישעי' הובא בחו"מ סי' י"ב ורמ"א דלא מהני בלא קנין, הנה מלבד דמוחל ותופס שטר חוב בידו ג"כ הוא ספיקא דדינא כמו שכתב בש"ך שם. וכן כתב בתשו' ר' חיים כהן ח' חו"מ סי' ו' א"כ יכול שמעון הנתבע למימר קים לי, ועיין ש"ך חו"מ סי' פ"ז ס"ק י' דגם בשבועה מצי למימר קים לי. וכן כתב בנוב"י קמא חו"מ סי' י"ג. ועיין ברא"ש כתובות פ' הכותב סי' כ"ח, חוץ לזה הרי ברמ"א חו"מ סי' ל"ט ס"י מובא דיעות שנאמן לומר פרעתי נגד פסק דין, והלא כתב הרמ"א בסי' ע' ס"א דכל מקום שנאמן לומר פרעתי נאמן נמי לומר מחלת לי, ובפרט לפי"מ שכתב ברמ"א שם דאם נתאחר זמן מה הפס"ד בידו ולא תבעו, סברא שפרעו מדשתק כולי האי. וכן פסק בתשו' עבודת הגרשוני סי' נ"א. ע"ש. ולבר מכל דין אין זה דמיון כלל וכו'."וכן העלה בנדון זה גם מו"ר הגר"ש משאש זצ"ל (תבואות שמש ח"ג חאבה"ע סי' קה), וכתב:
"פסק. פסק מר"ן חו"מ סי' ט"ל ס"י אם יש בידו פס"ד אין הלה נאמן לו' פרעתי ע"כ וסיים מור"ם ואם זה איחר כמה ימים הפס"ד בידו ולא תבעו סברא שפרעו מדשתק כולי האי וכו' ע"כ, ופשט דבריו דקאי לדעת מר"ן ז"ל וכמו שהביא סברא זו ג"כ הב"י משם הגמי"י בשתיקה ולא ערער עליה, ומוכח דס"ל כוותיה. וכן פסקו מהריב"ע ומהריב"ץ הבי"ד ה' כתונת יוסף שורש פס"ד אות א' והאריך לסתור דברי חכמי תיטוואן שחלקו עליהם וכל עיקר חילייהו דדברי מור"ם מוכרחים לדעת מר"ן דאם איתא דמר"ן סל' הכי לא הוה שתיק מינה מאחר דהביאה בב"י ע"ש והרב הנז' יישב קושייתם בטו"מ ודעת דכמה דינים מחודשים שהביא הב"י ולא העלם על שלחנו ועכ"ן אנו פוס' כן וכ"ש בדבר הבא מבואר במפה בלי שום מחלוקת אלא בל' ביאור ע"ד מר"ן."ועיין גם בדברי מו"ר ר"י "מרכז הרב" וחבר ביה"ד הגדול הגר"ש ישראלי זצ"ל (פד"ר חלק יא עמוד 179) שנזקק לנדון כעין נדוננו במזונות אשר מועד פרעונם הינו מידי תקופה קצובה והביא את פסק הרמ"א הנז' והוסיף לחזקו מן הסוגיא בכתובות (דף צ"ו) בדין מזונות אלמנה כאשר היתומים אומרים נתננו, והיא אומרת לא נטלתי, על מי להביא ראיה, והביא את דברי הר"ן:
"ותמהני מאי קמיבע"ל לר' יוחנן, דהא איהו הוא דאמר בסוף פ"ק דמציעא (דף י"ז) דהטוען אחר מעשה בי"ד לא אמר כלום, כלומר שאינו נאמן לומר פרעתי (בגמרא שם בטעמא דמילתא: מ"ט, כל מעשה בי"ד כמאן דנקיט שטרא בידיה דמי). ומזונות תנאי בי"ד נינהו. ואפשר דמשום דמזונות עשוין לפרוע בכל יום מיבעיא ליה. עכ"ל."והביא שקרוב לזה מצאנו גם בתוס' שם (ד"ה יתומים):
"דמיירי במזונות שעברו, דמוכח מילתא טפי משום דשתקה עד השתא. עכ"ל."ושכן הוא בשיטה מקובצת לבבא מציעא בסוגיא זו בשם הריטב"א:
"והא דמשמע בפ' אלמנה ניזונת גבי מזון אלמנה שאם אמרו יתומים פרענו נאמנים, התם במזונות שעברו דחזקה לא משהו להו."ועל כן העלה כב' הגר"ש ישראלי כי:
"הרי שמאחר שטיבו של חיוב מזונות להיפרע עם חלות החיוב ואין משהים אותם, יש להאמין לטענת פרעתי, אף על פי שחוב המזונות, גם לשעבר, הוא – לשיטה זו – בגדר מעשה בית דין שהוא כמאן דנקיט שטרא בידיה. ואין הספק בגמרא אלא דשמא נכסים בחזקת אלמנה קיימי (ויסוד הספק מבואר שם בתוד"ה נכסי וכן בר"ן עיין שם).וע"ש שהעלה שגם אין לומר שאין ביד האם לוותר על הזכויות של הבת, כל"ה:
ואם אמנם ישנה כנראה שיטה אחרת בתוס', שאין על מזונות לשעבר תורת מעשה בית דין אלא כחוב בעלמא, כפי שמובא בשמם בשיטה מקובצת כתובות הנ"ל, דכתבו שם וז"ל: עוד הקשו בתוס' לפי שיטתם, כי היכי דאמרינן נכסי בחזקת אלמנה קיימו על המזונות שעברו דהויא לה כבעלת חוב, הכי נמי מ"ט לא חשבינן נכסי בחזקת בעל חוב וכו... ולשיטת רש"י במהדורא בתרא ניחא, דמשו"ה אמרינן בחזקת אלמנה קיימי משום דנשתעבדו בתנאי בי"ד ולאו כל כמינייהו דיתמי דמצי אמרי נתננו, וכדכתיבנא לעיל. אבל לשיטת התוס' אין כאן תנאי בי"ד, ולא רמי עלייהו אלא חיובא דממון כשאר בע"ח דעלמא, דבמזונות למפרע מיירי, ואין כאן אלא חיוב ממון, וכו'...נראה שלשיטה זו, לגבי מזונות לשעבר, אין אומרים שזה בגדר מעשה בית דין, ואינו אלא מעין חוב ממון בעלמא,...וא"כ לפי זה אין צורך כלל בחילוק הר"ן וחידושו שמזונות עשויים לפרוע בכל יום, ואשר ע"כ יש הוכחה שזה נפרע מתוך ששתקה ולא תבעה עד עכשיו. אך מכל מקום, אין גם ראיה ששיטה זו חולקת על עיקר הסברא, אעפ"י שאין לה הכרח מתוך הסוגיא. ואפי' אי נימא ששיטה זו חולקת, מכל מקום ודאי שהמוחזק יכול לומר קי"ל כהר"ן וכתוס' כתובות הנ"ל.
ומעתה דון מינה לנידון דידן שהנכסים ודאי בחזקת האב והוא המוחזק, שנאמן לומר פרעתי, או – כטענתו – מחלת לי במפורש, מטעם זה דמזונות עשויים לפורעם כל יום. ואין זה מתקבל על הדעת שתיקה כה ממושכת, מבלי שתגיש את זה לגובנייא למשרד ההוצל"פ."
"שכן האם במחילתה כלפי האב, קיבלה על עצמה למלא את כל צרכי הבת, והרי כזה הוא כל יסוד תביעתה, שהבת קיבלה את כל הצטרכותה בשלימות. א"כ לגבי הבת אין הבדל כיצד ואיך קיבלה כל סיפוקה. וכגון דא, שאין הבת נפסדת, והאם נכנסה ואף מילאה לטענתה כל צרכי הבת, רשאית האם ומחילתה מחילה כלפי האב."אך ע"ש בדעת הגר"מ אליהו זצ"ל דאזיל כל בתר איפכא והעלה:
"נמצינו למדים שטענת מחילה שהיא טענה גרועה מטענת פרעתיך, צריכה להיות ברורה וחותכת, ושיהוי התביעה אינה הוכחה למחילה ובפרט שהאם צריכה להתדיין בבתי משפט או בבתי דין, שכידוע לצערנו הרב זה גוזל זמן רב מהצדדים, וכן הוצאות רבות, ועל כך היא נמנעת לבוא למשפט כל עוד אפשר להידבר ולבוא עם בעל דינה למשא ומתן דעביד איניש דזבין דיניה. ואם האם לא פנתה להוצל"פ מיד או לבית דין מיד, אין זה הוכחה של מחילה, וכל עוד קיים שטר והוא פס"ד, חייב הנתבע לקיימו ולא יכול לטעון פרעתי או מחלה בלי הוכחה, והוא חייב לשלם, אף אם נאמר שדין פסק דין כדין שטר, חייב לשלם אלא אם כן טען שישבע התובע אז הוא נשבע ונוטל. נוסף לזה, כבר אמרנו לעיל שטענת מחילה פליגי בה, ויש דסבירא להו שחייב לשלם בלי שהלה ישבע, וכן היה ראוי לפסוק. ולא אומרים בזה יד בעל השטר על התחתונה, עיין להרשב"א המובא בבית יוסף אה"ע סי' צ"ג שכתב דבמקום זה הבעל קרוי בעל השטר וידו על התחתונה, לפי שהבעל לא פרע לה כלום והיא משלה היא מוחלת, וכל מקבל מתנה או לוקח קרוי בעל השטר להיות ידו על התחתונה ע"ש."נמצאנו למדים דאף שמעיון בדברי רבותנו הפוסקים עולה כי במקום שהתובע השתהה מלגבות את הסך כולו או חלקו שנפסקו לו נאמן הנתבע לטעון שאותו סך שלא נגבה נמחל לו, מ"מ אין זה כהלכתא בלא טעמא, והכל תלוי בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה, ובאומד דעת הדיינים לסיבת אי גבייתו של אותו סך.
"שוב מצאתי במוהרי"ט ח"ב (חו"מ) סי' מ"ה עמד בחקירה של המחשבה דכמה סוגיות מורה דמהני דברים שבלבו וכמה סוגיות מורות דלא מהני דברים שבלב, ולזה העלה דהיכא דידוע לכל העולם מה שבלבו כגון שלש שנים דחזקה מחיל לא הוי דברים שבלב, אבל היכא דאינו ידוע לכל מחשבתו הו"ל דברים שבלב ולא מהני וע"ש והוא אמיתי. וכן כתב במרדכי (כתובות סי' רנ"ד) גבי נדרי אונסין דמחשב בלבו היום (נדרים כח, א) ולא הוי דברים שבלב לפי שידוע בלב כל אדם שזה מחמת אונס הוא נודר ובלבו היום וע"ש. והיינו נמי טעמא דשהתה כ"ה שנים דמחלה מדלא תבעה, דהוא נמי ידוע מחשבתה לכל העולם ולא הוי דברים שבלב כיון דידוע בלב כל אדם. והיינו נמי טעמא דטענו חיטין והודה בשעורין דהוא פטור משעורין לפי שמחל כמבואר בסימן פ"ח (סעיף י"ב בהג"ה), דהוא נמי בלב כל אדם מדלא תובעו ודאי מחל. וכן גבי הפקר כה"ג מועיל אפילו בלב אם הוא ידוע לכל וכדאיתא בפ"ק דשבת (יח, ב) גבי גיגית ונר לבית שמאי דאית להו שביתת כלים דאפקורי מפקר להו והוא בלב בלבד, אלא לפי שידוע לכל וכמ"ש תוס' שם (ד"ה דמפקרא). אבל זה שמחל בלב ואינו ידוע מחשבתו לשום אדם, ואפילו כתב שובר נמי לא מוכח דמוחל עכשיו דאפשר רוצה למוחלו אח"כ בנתינת השובר, א"כ דברים שבלב בלבד הוי ולא הוי דברים וזה ברור."וא"כ גם בנד"ד שהרחיב עמיתי בטו"ט ודעת שאין לומר ששתיקתה של האשה מלמדת על מחילתה, וכדבריו שם באורך שיש לומר שמה שהאשה לא גבתה היה אך מפני היותה בחו"ל דבר שהקשה עליה את מימוש פסק הדין, הרי שאף אם אפשר לומר שאדרבא מוכח שהאם מחלה על מזונותיה מהא שלא תבעה, ומהא שהוציאה את בנה לחו"ל ולמעשה מנעה מכל וכל את הקשר הרציף בין האב לבנו, שאז אפשר לומר שהאב התרצה לכך רק היות והאשה מחלה לו על מזונות הבן, מ"מ היות ויש ספק בדבר הרי שאין לדונה כמוחלת.
"בתשו' הרשב"א שהובאה בב"י אה"ע (סי' צג) כ' בזה"ל, שכל שלא מחלה כל הכתוב בכתובתה לא מחלה מזונותיה וכו', שאנו אומרים מהנדוניא מחלה (וניזונת בשביל עיקר כתובתה), ומה שטען הטוען שמן הסתם ידה על התחתונה, שהיא קרויה בעל השטר, מסתברא דבמקום הזה הבעל קרוי בעל השטר וידו על התחתונה לפי שהבעל לא פרע לה כלום, ומשהל היא מוחלת, וכל מקבל מתנה או לוקח קרוי בעל השטר להיות ידו על התחתונה, ולא דמי למ"ש (בב"ב קעג) שטר לך בידי פרוע הגדול פרוע והקטן אינו פרוע, דשאני התם שהלוה פרע, וכיון שהמלוה מודה שפרע לו שטר אחד, אם טוען שלא פרע אלא הקטן עליו להביא ראיה, אבל בנותן או מוחל שטר שיש לו על ראובן נ"ל דראובן מקבל מתנה הוא ועליו הוא להביא ראיה מה נתן לו או מה מחל לו וכו'. ע"ש. ותשובה זו היא לו נדפסה בשו"ת הרשב"א הנד"מ ח"ו (סי' ה). ע"ש. ומבואר שהמוחל נחשב מוחזק, ועל השני להביא ראיה דהויא מחילה. שאין לומר דשאני התם דמיירי ששטר כתובה יוצא מתחת ידה, דהא אנן קי"ל כב"ה דאמרי שטר העומד לגבות לאו כגבוי דמי. (כתובות פא). ומעתה במחילה בלב דהוי ספיקא דדינא אי הויא מחילה (אפי' נימא דאין זו סברת יחידאה בלבד), יד המוחל על העליונה, ועל הלוה להביא ראיה שנמחל לו מחילה גמורה. ולכאו' יש לתת טעם פשוט לדברי הרשב"א הנ"ל, משום דהוי בריא בחיובא וספק אם נפרע ע"י מחילה זו והו"ל כאומר איני יודע אם פרעתיך דחייב. וכן מצאתי למהר"י אלפנדארי בשו"ת פורת יוסף (חחו"מ סי' כב דקי"ד ע"ד) שכ', שאם יש ספק במחילה, המוחל חשיב מוחזק, ולא מצי הנמחל לו' קים לי, דהו"ל כהלויתני ואיני יודע אם פרעתיך. ושכ"ה סברת רובא דרבוותא. ע"ש. וכיו"ב כ' בנתיבות המשפט (סי' רכז סק"ד), שאף בלא גילוי דעת יכול הלוקח לתבוע אח"כ אונאתו, שיכול לומר שכן הייתה דעתו, וכיון דהוי ספק מחילה, אינו יכול המוכר להחזיק המעות של דמי אונאה, דדמי לאיני יודע אם פרעתיך שחייב להחזיר מספק. ע"ש. (וע' בזה בשו"ת מצות כהונה סי' סח אות לא.) וע"ע בקצות החושן (סי' שמ סוף סק"ז), בשם מהראנ"ח ח"ב (סי' א). דלא אמרינן קים לי אלא כשהספק הוא על עיקר החוב, אבל היכא דהספק על הפיטור הו"ל כאיני יודע אם פרעתיך דחייב. ע"ש. וכ"כ מדנפשיה הגאון מהר"ש קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חאה"ע סי' קכ). ע"ש."ועל כן ולאור כל האמור לעיל אף אני הזעיר מצטרף לקביעת עמיתי כי בנד"ד יש לדחות את טענת הבעל על כך שהאשה מחלה לו, והבעל חייב בתשלום מזונות בנו על כל התקופה הנתבעת, הכל כדברי עמיתי.
"הדירה המשותפת תשאר בחזקת האשה עד הגיע הבן לגיל 18, כשיגיע הבן לגיל 18 תתחלק הדירה בין הצדדים שוה בשוה."הרקע להחלטה זו צוין בהחלטה שניתנה ביום ח' בכסלו תשס"א (5.12.2000) בה נכתב כי:
"פסק הדין ניתן לפי הסכמות הצדדים בדיון שנערך בביה"ד, לאחר שניתן פסק דין אין לבטלו."כמה ימים לאחר מכן, בתאריך ט"ז בכסלו תשס"א (13.12.2000), נתן ביה"ד את החלטתו ולפיה:
"ביה"ד מאשר למבקשת להשכיר את הדירה בו היא מתגוררת, ולשכור בכספים שתקבל."הנה כי כן עולה כי ביה"ד, בהסכמת הצדדים, קבע כי עד הגיע הבן לגיל 18 תהיה הגרושה זכאית להחזיק בדירה ולהשתמש בה, ולאחר זמן ביה"ד אף איפשר לגרושה להשכיר את הדירה ולקבל לידיה את מלוא סכום השכירות. קרי, ביה"ד קבע כי לו תשכיר האשה את הדירה תהא היא זו שתקבל לידה את מלוא השכירות. ביה"ד לא קבע, ובאותה שעה גם לא התבקש לקבוע, מה יהיה הדין אם הבעל או צד ג' אחר יכנס לדירה וידור בה ללא כל חוזה שכירות.
"וכתב המרדכי סוף פרק השואל (סי' שפז) דהוא הדין אם המשכיר אומר בי' שכרת והוא אומר בה' או שבעל הבית אומר לא (השכרת) [השכרתי לך] והוא אומר (ה) שכרתי, קרקע בחזקת בעליה קיימת. והיה נראה מלשון המרדכי ורבינו דבאלו הטענות אפילו לאחר זמן השכירות המשכיר נאמן בשבועה, אבל נמוקי יוסף כתב שם פרק השואל (דף קי"ט ע"ב) (ד"ה אמר) דבמקום דאית ליה מגו לומר לא השכרתי מעולם השוכר נאמן, וכ"כ [נמוקי יוסף] פרק המקבל (דף קנ"ז ע"ב), וא"כ הוא הדין אם יוכל לומר פרעתי."וכפי שפסק רבנו הרמ"א (שם סעי' ב):
"המשכיר בית לחבירו, בשטר, לעשרה שנים, ואין בו זמן, השוכר אומר: עדיין לא עבר מזמן השטר אלא שנה, והמשכיר אומר: כבר עברו ושלמו שני השכירות ושכנת עשרה שנים, על השוכר להביא ראיה, ואם לא הביא ראיה, ישבע המשכיר היסת ויוציאנו. (וה"ה בשאר טענות שביניהן) (מרדכי ס"פ השואל). ומיהו י"א דאם הוא לאחר זמן השכירות, שיכול לומר: פרעתי או: לא שכרתי מעולם, ונפל טענה בין המשכיר והשוכר, אף על פי שקרקע בחזקת בעליה עומדת, השוכר נאמן במיגו (נימוקי יוסף פרק השואל והמקבל)."וע"ש בש"ך (סק"ה) שחלק על דברי הרמ"א והעלה שלכו"ע כאשר בא בסוף השכירות והמחלוקת נוגעת לגובה התשלום השוכר נאמן, וכל"ה:
"ולפע"ד ליכא מאן דפליג בהא דדבר פשוט הוא דהיכא דאית לי' מגו דנאמן השוכר וכדאיתא בש"ס פ' המקבל וכתבו הטור (גופיה) והמחבר, והרי גם הנ"י פ' המקבל שם לא כתב רק כמ"ש הטור ס"ס זה, ומ"ש הטור כאן בסתם דהמשכיר נאמן מיירי בעניין דלית לשוכר מגו ולא הוצרך לפרשו לפי שסמך אמ"ש בס"ס זה (שוב ראיתי שכן פי' הב"ח דברי הטור)."וע"ש בטעמיו באריכות, ונסמך על תרי, חדא שבטענת ברי כתב הרא"ש דמהני תפיסה אחר שנולד הספק, ולכן כאשר טוען השוכר שקצצו בפחות מהניא תפיסתו וא"א להוציא ממנו יותר. ועוד שאפילו אם נאמר גם בכה"ג קרקע בחזקת בעליה עומדת בכל זאת כאשר יש לשוכר מיגו הוא נאמן. אך עיין במחנה אפרים (הלכות שכירות סי' כא) שלמעשה חלק על הש"ך (וע"ע בשו"ת שמע שלמה ח"ב חחו"מ סי' יד שהרחיב בדברי המחנה אפרים האלה, ואכמ"ל).
"ואף ע"פ שהתובע טוען שבאמת תבע בתה בחי' כמה פעמים ודחאתו לך ושוב ומחר אתן בודאי אי הי' עדים שתבעה ועי"ז נאמר שנעשה החוב ברור משם ואילך, ומה שהשיב על זה חתנו אולי פרעה אשתי כי הייתה נושאת ונותנת בתוך הבית. ולכאורה ה"ל איני יודע אם פרעתיך וחייב לשלם אך כיון דליכא עדים על זה ה"ל איני יודע אם נתחייבתי לך דלמא תחלה בתורת מחילה ומתנה דרתי בתוכו ולא נתחייבתי מעולם ולא תבעת בתך מעולם ואת"ל וכו'והנה בנד"ד מלבד האמור כי על פי ההלכה מקום יש בראש להאמין לגרוש ולקבל את טענתו כי לא התחייב בתשלום והוא המוחזק והמוציא מידו עליו להביא ראיה, יש עוד להוסיף כי אכן צודקים ונכוחים דברי עמיתי כב' הרה"ג א. שינדלר כי קשה עד מאוד לקבל את דברי האשה כי הגרוש התחייב לשלם לה את מלוא שכר הדירה, הן משום שהגרושה מודה כי לא החתימה את הגרוש על חוזה לתשלום שכר דירה, הן משום שאין זה מסתבר שהגרוש היה נוטל על עצמו לבדו הן את תחזוקת הדירה ושיפוצה (באשר לשיפוץ זו אך גרסת הגרוש) והן את תשלום מלוא שכר הדירה, כל זאת בעוד הגרושה עוזבת לחו"ל ונוטלת עמה את בנם המשותף של הצדדים, ולמעשה מנתקת בין האב לבין בנו, ומרעה משמעותית את יחסי הקרבה והסדרי הראייה ביניהם. באופן שמכל האמור נראה שאין להוציא מיד המוחזק שהינו הגרוש, ואין לחייבו אלא שבועת היסת, וכפי שהזכיר גם כב' ראב"ד נתניה שליט"א.
...
ע"כ אין אני רואה שום מקום להוציא מיד המוחזק הנתבע אך עכ"פ נימא לי' יען אינו זוכה אלא מטעם ס"ס... א"כ טוב וישר לבצוע הריב יבצעו תמימים ויפול חבלו בנעימים."
"כי סתם פשר הוא מלשון פושרין לא קר ולא חם, וכדאמרינן [בב"ב דף קל"ג ע"ב] דייני חצצתא, פירש"י דייני פשרה שחולקין הדבר והוא מלשון מחצה, כן הוא ע"פ הרוב, אלא דמ"מ יש רשות ביד הפשרן לעשות כפי מהות הדבר לפי ראות עיניו לעשות שלום בין הצדדים בלי נטיית צד, ובנידון זה שקיבל לעשות פשר קרוב לדין, נ"ל דפחות שליש מיקרי קרוב לדין, דהיינו אם חייב ע"פ הדין שלש מאות, יפשר בשתי מאות, שליש פחות, וזה מיקרי קרוב, ומביא שם כמה סמוכות לזה, ומסיים, אך עכ"פ לא יהיה זה שיעור מוחלט שלא לפחות מזה, ואם יראה בעיניו שבדבר מועט יכול לפשר בעל דינו בעניין שיהא שלום ביניהם, ודאי טפי עדיף, כיון שע"פ הדין זוכה לגמרי. כלל הדבר הכל תלוי בראות עיני הפשרן, ועכ"פ לא יותר משליש שחייב או פטור ע"פ הדין, כי פחות משני שלישים מיקרי רחוק."ומדבריו עולה ברור כי הדבר תלוי בראות עיני ביה"ד, רק שבדרך כלל שיעור פשרה קרובה לדין הינו כשליש מהחיוב או מהפטור, ובנד"ד שנראה שיש להאמין את השוכר אין לחייבו בשיעור של למעלה משליש. ועיין בזה גם בפת"ש (סי' סא סק"ד). אך עיין גם בדברי הרב תשובות והנהגות כרך (ב סימן תרצו) שדן בשבועת היסת וכתב ד"כיום המנהג להחרים", והיינו להסתפק בכך ללא כל חיוב כספי נוסף. והאמת תורה דרכה שקרובים דבריו להישמע ולהתקבל על הלב שאם לא ננהג כך לא שבקת חיי לכל בריה שכל מי שיכפור הכל יצטרך לשלם שליש גם אם אין כל טעם בדבר, ועל כרחין שהדבר נתון לשיקול דעת ביה"ד, כל מקרה ומקרה לפי מסיבותיו המיוחדות לו. ועל כן נראה שבדין זה שהיה נקל לקבל את דברי הגרוש הכל כאמור לעיל, אלא שאנו מפשרים ביניהם די שנפשר על תשלום שליש מחוב השימוש אך בחלקה של האשה, היינו ממחצית הדירה בניכוי חוב המשכנתא ששולם ע"י הבעל, וכפי שכתב גם כב' ראב"ד נתניה בחשבון זה.
הרב יעקב זמיר – ראב"ד | הרב אברהם שינדלר | הרב יהודה יאיר בן מנחם |