ב"ה
בית הדין האזורי תל-אביב - יפו
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מאיר פרימן הרב מאיר קאהן הרב יצחק רפפורט |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1023982/1 | |
תאריך: |
ה באדר ב התשע"ו
15/03/2016 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד רשל ארבל מיה | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד פרץ שמעון | |||
הנדון: | גירושין וכתובה | |||
נושא הדיון: | גירושין וכתובה |
"עוד שאלוהו הרבה שאלות, כי היה נראה להם כי רבי ישראל זה מסתיר דבריו ומשיב תשובות גנובות, ורצו לחקור ולדרוש ולהוציא הדבר לאמתו... ודרשו ושאלו בכמה דברים שהיה ראוי שישיב רבי ישראל על כל שאלה ושאלה, כדי שיתברר הדבר ויצא הדין לאמתו, והוא הסתיר במחשך מעשיו ודבריו, ולא רצה להשיב על שאלותם, פן יתפס בדבריו ויתברר השקר. ומן הדין היה לו להשיב על כל חקירות ודרישות שעשו... וצריך הנתבע להשיב על כל מה שישאל הדיין. ואם אינו רוצה להשיב לדיין, ומכסה ומעלים דבריו ומשיב תשובות גנובות, כדי שלא יוכל הדיין לעמוד על אמתת הדין... ועל זה ועל כיוצא בזה נאמר אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות. וכיון שנראה לדיין שאם היה זה משיב על שאלותיו היה הדבר מתברר, ומחמת שלא יתברר הוא כובש דבריו, ויעשה הדיין כאלו השיב ונתברר שקרו, ויחייבנו מאומד הדעת, אעפ"י שאינו יכול לברר שקרו בביאור ובפירוש. מאחר שהעדר הביאור בא מחמת רמאותו, שאינו רוצה להשיב על חקירות ודרישות כדי שיתברר שקרו, אומדנא דמוכח הוא, ורשאי דיין מומחה לדון באומדנא דמוכח כזה, ואין זה נקרא דברים שבלב, מאחר שהיא סברא מוכחת."עוד כתב הרא"ש שם:
"ועוד, דדין זה היה יכול להתברר אלו היה רוצה להשיב על שאלות הדיין, ומאחר שאינו רוצה להשיב, כדי שלא יתברר הדבר, הרי הוא כמודה במקצת שקרו, וראוי לדונו באומדנא דמוכח... דכיון שבא הדין לפני הדיין והוא אינו יכול לברר הדבר, אינו רשאי למשוך ידו מן הדין ויריבו הבעלי דינין זה עם זה. וכתיב אמת ומשפט שלום וכו', כי על ידי המשפט יש שלום בעולם, ולכך נתנו כח לדיין לשפוט ולעשות מה שירצה אף בלא טעם וראיה, כדי לתת שלום בעולם."עוד כתב הרא"ש שם:
"כל זה סברתי והארכתי, להודיע שאין כח ורשות להוציא את הדין חלוק מתחת ידו, שצריך לגמור ולהשלים את הדין כדי להטיל שלום בעולם. ולכך נתנו חכמים רשות לדיין לפסוק לפי ראות עיניו, במקום שאין הדבר יכול להתברר בראיות ובעדיות, פעמים באומד הדעת, ופעמים כמו שיראה הדיין בלא טעם ובלא ראיה ובלא אומד הדעת, ופעמים על דרך פשרה. ובדין זה, שהדבר ידוע שהנתבע טוען ברמאות, כמו שאבאר, לזכותו אי אפשר, כמו שאמר רז"ל: מדבר שקר תרחק, להסתלק אי אפשר, כמו שכתבתי, אם כן על כרחו זקוק הדיין לדונו לפי אומד דעת."עוד כתב הרא"ש שם:
"וכיון שלא השיב, היה להם לדיינים לחייבו לאלתר. כי היכי דעדים שלא השיבו על חקירות ודרישות, עדותן בטלה. בין בדיני ממונות, היכא שהנתבע טוען ברמאות, ובעינן דרישה וחקירה לברר הדבר והוא אינו רוצה להשיב, כדי שלא יתברר הדברים, כל דבריו בטלים וחשובין כאין, וחשיב כטענות התובע, והדיין יש לו לחייבו."עולה מדברי הרא"ש שכאשר בעל דין אינו מאפשר את בירור הטענות נגדו, תוך הימנעות ממתן תשובות, או מתן תשובות חלקיות או מתחמקות, הרי שניתן לחייבו לפי 'אומדנא דמוכח כזו' בלא שהתבררו טענותיו של הצד שמנגד. חיוב הנתבע בנסיבות אלה עשוי להגיע לכדי מלוא התביעה נגדו, שהרי הוא כאילו הודה בסירובו לטענות התובע. והביא הרא"ש ראיות רבות מן הש"ס שרשאי הדיין לדון על פי אומד דעתו.
"וכן אם הנתבע אינו רוצה להשיב על כל דבר שחוקר אותו, ודאי רמאי הוא ויכול לפסוק לו כאילו השיב לו ונתברר שהוא שקר."וכבר מובא כדבריהם, במרדכי בבבא מציעא סימן רכ" שכתב ג בשם המהר"ם:
"כיון דאומר איני רוצה לפרש, ניכר שהוא רמאי ודין מרומה הוא וצריך דרישה וחקירה... ואם לא יפרש יפסיד."וכן ביאר הערוך השולחן חושן משפט סימן ט"ו אות ד':
"כי העיקר הגדול בדיני ממונות שיש לדון ע"פ הדברים שדעתו נוטה שהוא אמת והדבר נקבע בלבו של הדיין שכן הוא אף על פי שאין ראיה ברורה לדבר שיועיל ע"פ הדין ויש לדיין לדון ע"פ האמת שנתאמת לו בהענין ולא ע"פ הטענות המכחישות האמת."ועיין עוד תשובה דומה של הרא"ש כלל ע"ח סימן ג' וברמ"א בחושן משפט סימן צ"ט סעיף ח'.
"התובע את חבירו בבית דין מנה לי בידך, בית דין אומרים לו ברר דבריך... וכן הנתבע, אם משיב אין לך בידי כלום, או איני חייב לך כלום, צריך לברר דבריו."ההשלכה של הימנעות נתבע ממתן תשובות ומבירור טענותיו, מבוארת בתשובת הרשב"א חלק א' סימן תתקס"ב שכתב:
"ועוד שזה מערים היה ושורת הדין, בית דין דנין ומחייבין אותו. שהתורה שלימה שלנו אמת ודיניה אמת ומחייב השקרנים והאלמים שלא מדין שאר בני אדם, כעובדא דמרי בר איסק בפרק המפקיד."גם ברמ"א מבואר שמחייבים אותו מחמת שתיקתו, שהוסיף על דברי השולחן ערוך הנזכרים וכתב:
"ואם אינו רוצה לברר דבריו, אם נראה לדיין שיש רמאות בדבר, יפסיד."והנה בתשובתו שהובאה לעיל כתב הרא"ש – "ורשאי דיין מומחה לדון באומדנא דמוכח כזה, ואין זה נקרא דברים שבלב, מאחר שהיא סברא מוכחת". ומשמע שהסירוב לענות לשאלות יוצר 'אומדנא דמוכח' המחייבת את הנתבע בתביעה שנגדו, וכיון שבזמן הזה אין בכוח אומדנה דמוכח להוציא ממון (וראה פתחי תשובה שם סימן ט"ו אות ט'), לכן הוסיף הרא"ש שכאן נוצרה אומדנא מיוחדת – 'אומדנא דמוכח כזה', שהיא 'סברה מוכחת' – וכוחה יפה אף להוציא ממון.
"יעויין לעיל סימן ט"ו סעיף ה', משרבו בתי דינים וכו' יעו"ש, וצ"ע."כוונתו להקשות, שבשולחן ערוך שם מבואר שבזמן הזה הסכימו בתי הדין שאין להוציא ממון מבעל דין באומד דעתו של הדיין, אלא בראיה ברורה. ואם כן מדוע פסק הרמ"א שיפסיד הנתבע המסרב לברר דבריו – לפי ראות עיני הדיין בלבד?
"ומשמע מתשובת הרא"ש שדנים אפילו בזמן הזה באומדנא, הגם שפסק הרי"ף משם הגאון שעתה לא דנים באומדנא. וכן לשון שו"ע חו"מ סי' ט"ו ס' ד': ואם נראה לו באומדנא דמוכח שהוא חייב, יחייבו אם הוא דיין מומחה ויחיד בדורו. ואף על פי שכתב שם בסי' ה' שהיום לא דנים באומדנא, באומדנא מוכח טובא דנים. וא"כ בזמן הזה, ביה"ד האזורי במקומו הוא הדיין המומחה והוא יכול לפסוק, בתנאי שיהא שם אומדנא טובה ומוכח טובא. כ"ז אם נפסוק בנוסח הרא"ש דבעינן דיין מומחה, אבל לפי לשון השו"ע יוצא שאם רוצים לדון באומדנא, לא מספיק שיהא דיין מומחה בלבד, אלא צריך דיין מומחה ויחיד בדורו וזה אין לנו כיום. ואפשר שיש לביה"ד האזורי דין דיין מומחה ויחיד בדורו, כי אין באותו איזור מקום אחר לתבוע והציבור קיבל אותם, והוי כהמחוהו רבים עליהם ויחידים הם במקומם."הרי לדעתו, לבית הדין הרבני האזורי אכן קיימת הסמכות לדון – בזמן הזה – באומדנא דמוכח. ואולם בספר אמרי משפט כותב ראב"ד תל אביב הגר"י אלמליח שליט"א כי יש לראות בדעה זו חידוש גדול וקשה לסמוך עליה להלכה. וראה עוד מה שהאריך לבאר בגדרי הלכה זו, בפסקי דין רבניים כרך י"ט עמוד 106.
"התובע ממון מחבירו המוחזק בו, צריך ראיה ברורה ואינן מספיקות שום השערות ואומדנות שבעולם."וראה עוד מה שכתב הגר"ש בן שמעון שליט"א בפסקי דין רבניים במאגר מקוון פס"ד קמ"א ובקובץ בית הלל גליון ח', האם ניתן בזמן הזה לחייב על פי אומדנא דמוכח, ומסקנתו היא שיש בזה ספק.
"ע"י אומדנות דמוכחות ודאי יש לנו רשות לדון גם בזמן הזה, וכן מצינו בכמה תשובות הרא"ש ושאר אחרונים שיש לנו רשות לדון ע"פ אומדנם דמוכחות. והרוצה לעמוד על עיקרן של דינים אלו יעיין בתשובת ר"מ אלשיך סימן מ'."הרי שהביא את דעת הרא"ש כהלכה פסוקה אף בזמן הזה, ולא העמיד תנאי לכך שהדן את הדין יהיה דיין מומחה.
"אף על גב דמבואר בש"ע ח"מ סימן ט"ו והוא מרמב"ם פרק כ"ד מהלכות סנהדרין דין ב' וז"ל, כל הדברים הם עיקר הדין אבל משרבו בתי דינים שאינם הגונים ואפילו היו הגונים במעשיהם כראוי ובעלי בינה, הסכימו רוב בתי דינים שבישראל שלא יהפכו שבועה אלא בראיה ברורה ולא יפגמו שטר וכו', מ"מ האריך בתשובת מהר"מ אלשיך סימן מ' והוציא כן בתשובת הרא"ש ומהרי"ק ושאר פוסקים, דהיכא דאיכא אומדנה טובא ולבו של הדיין שלם בדבר והוא מומחה בדורו ומוחזק איש ישר שאינו נושא פנים, אם לבו שלם בדבר מותר לדון ע"פ האומד אף בזמן הזה, וכ"כ בתשובת עבודת הגרשוני סימן צ"א, וכתב שמשה אמת ותורתו אמת. ונ"ל דגם רמ"א אף שסותם בסימן ט"ו כדעת הרמב"ם, מ"מ בס"ס צ"ט כתב בסעיף ח' בהג"ה וז"ל מי שיבא להפקיע תקנת חכמים בערמה ותחבולה וכ"ש לגזול את של חבירו, חייבים חכמי הדור לבטל כוונתו אף על פי שאין כאן ראיה רק אומדנת מוכיחות היטב עכ"ל."לכאורה הביא העבודת הגרשוני משמו של המהר"מ אלשיך דבעינן שידון הדין על ידי דיין מומחה דוקא. ומכל מקום נראה שאינו בדווקא, ובגוף התשובה שם לא הזכיר המהר"מ אלשיך שנדרש דווקא דיין מומחה. וכמו כן בתשובת עבודת הגרשוני שציין, וקיים את דברי המהר"מ אלשיך, לא הוזכר תנאי של דיין מומחה. גם מהמשך תשובתו של השבות יעקב נראה שכתב כך רק כבדרך אגב והוא לאו דווקא, שהוסיף שם וכתב:
"ואדרבא נ"ל דעכשיו יותר יש לדון ע"פ האומד והיושר דהרי הסכמת האחרונים דהאידנא לית דידע למידן דין תורה אפילו בימי אמוראים מצינו כן בירושלמי מכ"ש האידנא, אם הראשונים כפתחו של אולם וכו' רק שצריך כל דיין להיות מתון בדין בכל מאמץ כחו לדין דין אמת, ואם רואה שהדין מרומה יכול לדון ע"פ האומד לראות לפשר הדבר או להפך השבועה על המשלח וי"ל ג"כ לא מרע לנפשו ובודאי הציר הלז אומר אמת וע"פ אומד הלז תוכל לדין, רק שיהא כוונתו לשם שמים להוציא הדין לאמיתו ולהציל עושק מיד עושקו ע"ז נאמר ויראת מאלהיך כנ"ל."הרי למסקנה לא חזר השבות יעקב על כך שרק דיין מומחה בדורו יכול לדון על פי אומדנא כזו. יתרה מכך, הוא הוסיף 'ואדרבא נ"ל דעכשיו יותר יש לדון ע"פ האומד והיושר, דהרי הסכמת האחרונים דהאידנא לית דידע למידן דין תורה'. כלומר, בזמנינו יותר מאי פעם, יש לדון על פי אומדנא. אם כך, הרי אין לנו דיין מומחה, וזו גופא הסיבה שבגללה יש לדון על פי האומדנא.
"אמרה איני טמאה ואיני שותה אין כופין אותה לשתות ותצא שלא בכתובתה."הגר"ש שאנן ז"ל שם בספרו ציין לדברי המאירי במסכת סוטה דף ו' עמוד א', שדין זה שהאשה עומדת בחזקת טמאה קיים אפילו אם היא טוענת שהסיבה לסירובה לשתיית המים נובעת מכך שאינה מוסרת עצמה לסכנה. וכדברי המאירי מבואר בכסף משנה הלכות סוטה פרק ג' הלכה א' כדלקמן:
"כיון שפחדה מלשתות מוכחא מילתא ודאי שהיא טמאה, שאילו היתה טהורה לא היתה נמנעת מלשתות. והכי אמרינן בירושלמי... האומרת איני שותה – כאומרת אני טמאה לך. וכיוצא בזה אמרינן בגמרא דידן (סוטה י"ט ב')... אמר רבי עקיבא כלום אנו צריכים אלא לבודקה – והלא בדוקה ועומדת."והסביר רש"י את דברי הגמרא בסוטה, שכיון שהאשה סירבה לבירור מעמדה על ידי שתיית המים ואמרה "איני שותה", הרי היא הודתה בכך שהיא טמאה.
הרי אם הבעל יבוא לפנינו לשאול: האם אשתו אסורה או מותרת, נפסוק לו שכרגע היא אסורה, כל זמן שבית הדין לא שמע את העדים... והאיסור הוא מחמתה וכיון שהיא האוסרת עצמה לבעלה, הרי היא חייבת בקבלת גט וגם אינה זכאית לכתובה כל זמן שלא התברר הדבר, דהיינו כאמור כל זמן שבית הדין לא שמע את העדים... ואם תרצה להתיר עצמה לבעלה עליה להביא את העדים שהביא הבעל ולבקש מהם להעיד..."בנדון דנן ולאור המצב שנוצר, אם הבעל ישאל אותנו האם האשה מותרת לו, נורה לו שלאחר שמיעת טענותיו לפיהן האשה הודתה בפניו שזנתה תחתיו ושיש לו הוכחות רבות אחרות על זנותה, הרי שהאשה אסורה עליו עד שלא יתברר בבית הדין כל היכול להתברר ויעידו בבית הדין כל המטפלים שהבעל ביקש להעיד. וכך מבואר בשולחן ערוך אבן העזר הלכות כתובות סימן קט"ו ברמ"א שאם בנוסף להודאת האשה בזנות יש גם רגלים לדבר על כך, הרי שהאשה אסורה לבעלה. היות והאשה מסרבת לאפשר את הברור האמור הרי שהיא הגורמת לאיסורה על בעלה, משכך היא חייבת לקבל גט ומפסידה כתובתה, כל עוד לא מסכימה לברר את שניתן לברר בבית הדין.
הרב מאיר פרימן – אב"ד | הרב מאיר קאהן | הרב יצחק רפפורט |