ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אוריאל לביא הרב שלמה תם הרב דוד מלכא |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 956318/1 | |
תאריך: |
י"א אדר ב'' תשע"ו
21.03.2016 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד רוני כהן ועו"ד שרון אוחיון) נגד עו"ד רוני כהן ועו"ד שרון אוחיון | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד ציון גבאי | |||
הנדון: | חלוקת רכוש – כריכה | |||
נושא הדיון: | חלוקת רכוש |
"כשהכסף של הירושה הגיע, הבעל פרע בו את המשכנתא בסך 270 אלף ₪ [...] לאחר שהכסף נכנס לחשבון ונפרעה המשכנתא, נרכשה דירה בבית שמש שעלתה 850 אלף ₪, מתוך זה 500 אלף ₪ מכספי הירושה, והשאר ממשכנתא, עוד 170 אלף ₪ לשיפוץ הדירה בבית שמש וחלוקתה ל־2 יחידות דיור. הבעל קנה רכב שנרשם על שמו בלבד. מחירו 30 אלף ₪ והיו גם תיקונים, שביחד הסכום הגיע ל־50 אלף שקל."להלן מדברי ב"כ התובעת בדיון:
"לפי גישת ההלכה מדובר בנכסי ירושה שהאשה זכאית להם. בעניין הרישום המשותף, הוא נעשה ע"ש הצדדים, כי האשה לא הייתה במצב רגשי שאפשר לה להתעמת עם הבעל ע"כ. זה היה דפוס החיים בבית. הבעל הוא שהחליט איך הדברים יתנהלו. היא סבלה מטרור כלכלי. כשהיה צריך להעביר את כספי הירושה מאוסטרליה לישראל המקום היחיד שהיה ניתן להכניס לשם את כספי הירושה הוא החשבון המשותף."לעומתה, הנתבע טוען שיש לחלק את הרכוש בחלוקה שווה בהתאם לרישום. ביחס לרכישת הדירה בבית שמש טען:
"כל הליך הקניה ארך שבוע. ליווה את הקניה עו"ד. עו"ד שלום פדידה, שהיה קודם ראש עירית בית שמש. הוא שימש עו"ד של שנינו, ולא היה מאפשר לכפות עליה. הוא גם דיבר אתנו על הזוגיות שלנו.ב"כ הנתבע הוסיף וטען ביחס לכספי הירושה:
השכנים לא האמינו לפירוד שביננו. גם את הדירה ב[...] רשמנו ע"ש שנינו למרות שהבאתי 2/3 מהכסף."
"האשה העבירה את כספי הירושה לחשבון המשותף על דעתה. בכך זה הופך להיות לרכוש משותף כי החשבון הוא משותף. זה מראה שהיא יכלה לעשות זאת מהתחלה. הבעל אמר לה שזו שותפות."ביחס לפסיקה בתביעה לחלוקת הרכוש נחלקו הדעות בבית הדין, ולהלן דעת כל אחד מהדיינים (בלא אזכור שמם, וזאת בהתאם למבואר בשו"ע חו"מ סי' יט ס"א).
"כשם שבעל פותח חשבון משותף על שמו וע"ש אשתו וכל משכורתו והכנסותיו הוא מכניס לחשבון המשותף, היעלה על הדעת לומר שמחצית הכסף הנמצא בחשבון המשותף שייך לאשה והוא מעניק לאשתו כל חודש מחצית מהכנסותיו מתנה, בוודאי שלא יאמר כן, אלא יאמר שזו דרך של חיים משותפים."סיכומו של דבר – סכום הכסף שהתקבל בירושה אצל האשה, דינו כנכסי מלוג, ובעת הכנסתו לחשבון המשותף לא חל שינוי במעמדו. בהפקדתו בחשבון המשותף, הכסף התקבל בבנק כהלוואה לבנק, וכשהכסף נמשך, הסכום שנמשך מהבנק היה חילופי נכסי מלוג ודינו כנכסי מלוג, כפי שהתבאר להלן, מדברי הטור, תשובות חכמי פרובינציא והרמ"א.
"אבל אם רצתה האשה לקנות קרקע, במעות, שומעין לה, ועל כרחו של בעל. וכמו ששנינו נפלו לה כספים, ילקח בהן קרקע, והוא אוכל פירות. ואם אמר הבעל עבידנא עסקא בזוזי, וקא מרוחנא טובא, ואיכא ריוח ביתא, אין שומעין לו."דברי הרשב"א הובאו להלכה באה"ע סי' פה בחלקת מחוקק ס"ק מא ובב"ש ס"ק לב.
"ואם רוצה, הבעל יכול לכופה ליקח בהם קרקע והוא אוכל פירות כדאיתא בכתובות דף ע"ט בנפלו לה כספים, או שאר דברים שהפירות מרובים והיציאה מועטת כדאיתא בש"ע שם סעי' י"ג. ואם הבעל רוצה להרויח במעות, יכולה היא לכופו שיקחו קרקע או דבר אחר שפירות מרובים, עיין שם בב"ש ס"ק ל"ב."
"נראה שאם קנה קרקע באותן מעות, אע"פ שלא נתכוין שיהא לנכסי מלוג, דינם כנכסי מלוג."עוד יובהר כי הלכה פסוקה היא שאם הבעל מכר נכסי מלוג וקנה דבר אחר תמורתו, או שקנה דבר מכספי נכסי מלוג, שהדבר שנקנה גם הוא במעמד של נכסי מלוג.
"ונכסי מלוג שישנן בעין או דבר הבא מכחם, כגון שמכרו בתים וקנו שדות, שקלה להו."וכן בתשובות חכמי פרובינציה סי' עו – "ואם מכרם הבעל וקנה מאותן מעות כלים אחרים, נותנין אותה לה."
"אבל אם יש דבר הבא מחמת הנ"מ כגון שמכר בתים וקנה שדות או אף מטלטלין באופן שמכר בהסכם דעתה או שמכר ע"מ ליקח מהדמים קרקעות, בכל אלו שייכים להאשה וא"צ בהם אף תפיסה [...] שהרי תיכף נקנה להאשה הדבר הבא מהן."הרי מבואר שמיד בעת רכישת נכס מכספי נכסי מלוג, הנכס שייך לאשה כנכסי מלוג, אף על פי שמוכר הנכס מכרו לבעל, ויתכן שכלל אינו יודע ואינו אמור לדעת שהנכס נרכש מכספי נכסי מלוג, לית לן בה.
"ההתחייבות דנן היא לנכסי צאן ברזל, ואין הרישום בספרי האחוזה על שם הבעל מפקיע את הנכסים מדין זה [...] לרישום בספרי האחוזה אין כל חלק בהוויית הנכסים לצאן ברזל או מלוג, ואין הרישום משפיע על מעמדם ההלכתי."וכן חזרו ונשנו הדברים שם בסי' לח, ובסעיף ו' של הסיכום.
הטענה שמסירת הנכס לבעלותו הגמורה של הבעל מהווה נתינת מתנה מוחלטת המפקיעה את הנכס מתורת נדוניה, אינה טענה כלל, כי גם בנכסי מלוג אם הנדוניה מוכנסת לרשותו של הבעל וגם כשהוא רשאי לעשות בה כאדם העושה בתוך שלו, יהא דינה דין נדוניה, ודין נכסי מלוג אם אחריותה אינה על הבעל, ואם הוא רשאי למכרה כשימכרנה יהיו דמיה נכסי מלוג.הרי שהבסיס לפסק דינו שנסוב על אודות נכסי צאן ברזל, ומסקנתו הנזכרת לעיל שבה לא חילק בין נכסי צאן ברזל לנכסי מלוג, למד הגאון רבי אליעזר גולדשמידט זצ"ל מתשובת מהריט"ץ המתייחסת לנכסי מלוג, ובנקודה זו לא מצא הגאון רבי אליעזר גולדשמידט זצ"ל מקום להבחנה בין נכסי צאן ברזל לנכסי מלוג, ובשניהם קבע כי לאחר שנכס מסויים כבר קבל מעמד של נכסי מלוג או נכסי צאן ברזל, לא יחול שינוי במעמדו זה, גם אם ירשם על שם הבעל במלואו או בשותפות עם האשה.
ועיין בתשובות מהריט"צ סימן רמ"ט בנדון הסדר שנעשה עם בעל חוב של האשה שישלם את החוב לבעל בתשלומים, וחתם על שטרות על שם הבעל, ומוסכם היה שהבעל יקבל אחריותם עליו בכתובה אחרי גמר כל התשלומים, ובינתיים מתה האשה והתעוררה השאלה דינם של שטרות אלו שנכתבו על שם הבעל מהו, ומגדיר המהריט"צ: " [...] דכיוון שכבר כתבו השטר חוב בשם ראובן הבעל [...] בודאי שזכה בה תיכף [...] ואינו בא מכוח ירושה, אלא מכוח בעל חוב שחייב שמעון בשטר [...] כיוון שנעתקו מרשותה ונכתב השטר על שמו מוחזק קרינא ביה. וצריך לדעת [...] אם יירש כולו [...] או יחלוק עם יורשיה כדין נכסי צאן ברזל [...] נראה כיוון שלא כתבם [...] דנכסי מלוג הן."
הרי שאף שהחוב נעתק מרשות האשה ונכנס לגמרי לרשות הבעל אחרי שהשטר נכתב על שמו, והרי זה חוב "שחייב לו שמעון בשטר", בכל זאת הרי זה נכסי מלוג, ואין דבר זה שהממון נכנס לחלוטין לבעל, סותר את חלות דין נכסי מלוג על הממון, ודין החוב הוא דין נכסי מלוג."
אלא שיש לעורר כאן נקודה אחרת. ההלכות האמורות לעיל עוסקות בדרכי יצירת השותפות. והיינו, כשהצדדים גילו דעתם שרצונם להשתתף, ורק אינם יודעים כיצד לבצע זאת, וכדברי הרמב"ם שם: כשירצו השותפין להשתתף, במה יקנה כל אחד מהן ממון חבירו להשתתף בו, או כדברי הטור והשו"ע: השותפין שבאין להשתתף. ברור, איפוא, שיש תחילה צורך בהסכמה הדדית לשיתוף, ואז יש לדון בדרכי הביצוע של השותפות. בנידוננו, לא ידוע לנו כלל שהייתה הסכמה בין הצדדים ליצירת קופה משותפת שממנה ימומנו הוצאות החתונה והדירה. יתר על כן, מסתבר שצד האשה שנתן את רוב הכספים לא היה מסכים ליצירת קופה משותפת, וכפי שאמרו בביה"ד, על כן, אין מקום לדון בדבר שותפות גם לדעת הט"ז, היות שחסר כאן הרקע היסודי לשותפות והוא: כשירצו השותפין להשתתף. משום כך אין כלל מקום לטענת ב"כ הבעל לראות בנידוננו את ההלכה בשו"ע (חו"מ קע"ו ה') בדבר השותפין שהטילו לכיס זה מנה וזה מאתים וכו'. כי הלכות אלו אמורות במקום שיש הסכמה להשתתף, או כשמעשיו מוכיחים על כוונתו כמו שנים שהטילו לכיס אחד. בנידוננו, לא הושמו הכספים לכיס אחד, כל אחד מן הצדדים פעל בעצמו בכספיו שלו, ועל כל פנים לא הובאה בפנינו כל ראיה שהייתה הסכמה לשותפות או הטלה לכיס אחד – כך, שאין מקום לראות את הצדדים כשותפים, לגבי ההלכות הללו.גם בנידון דנן, מאחר שכאמור, סכום הכסף שהתקבל אצל האשה בירושה היה במעמד של נכסי מלוג, בסתמא הנכס הנרכש באמצעות סכום זה, נותר גם הוא במעמד זה כל עוד אין הסכם שותפות מפורש וברור המפקיע מהנכס את מעמדו כנכסי מלוג והקובע לו או לנכס הבא מכוחו מעמד חדש של שותפות.
המקח אינו נקנה בדברים, ואפילו העידו עליהם עדים, כיצד, בית זה אני מוכר לך, יין זה אני מוכר לך, עבד זה אני מוכר לך, ופסקו הדמים ורצה הלוקח ואמר קניתי, ורצה המוכר ואמר מכרתי, ואמרו לעדים הוו עלינו עדים שמכר זה ושלקח זה, הרי זה אינו כלום וכאילו לא היו ביניהם דברים מעולם, וכן בנותן מתנה ומקבלה. אבל אם נקנה המקח באחד מהדברים שהוא נקנה בהם קנה הלוקח ואינן צריכין לעדים כלל ואין אחד מהן יכול לחזור בו. ובמה יקנה המקח, הקרקעות באחד משלשה דברים, בכסף, או בשטר, או בחזקה.לפי זה כל עוד לא הוסדר בין הבעל והאשה קניין בר תוקף שבמסגרתו האשה הקנתה לבעל את סכומי הכסף שהתקבלו בירושה אצלה והועברו למימון רכישת הדירה בבית שמש, או את החלק בהדירה שנרכשה בכספה ונרשם על שם הבעל, אין מקום לקבוע את זכאותו במחצית הדירה (מלבד בחלק שנרכש מחלקו במשכנתא שהתקבלה).
"ואפילו תמצי לומר דמצד דינא דמלכותא דינא השתא כשר שטר קניין הנעשה בערכאות כדלקמן סי' ס"ח, זה אינו אלא לראיה בעלמא והקניין הוא בשטר שנותן תחילה המוכר ללוקח, והטאבולציא רק לזכרון וראיה מי קודם [...] ואין עושין טאבולציא רק אם נעשה מקודם שטר בין מוכר ללוקח או נותן ומקבל, הרי דאין זה הקניין."וכן שיטת ערוך השולחן. בחלק חושן משפט סי' ס' סעיף כא כתב:
"יש לדקדק עתה כשנכתב קרקע על שם האשה בערכאותיהם צריכים הדיינים להיות מתון בזה, כי יש לפעמים שהבעל כותב נכסיו על שם אשתו מפני איזה טעמים ולעולם הנכסים הם של הבעל, לכן צריכים לחקור בזה הרבה."בספר ערוך השלחן חזר ושנה דבריו בסי' סב סעיף ו':
"כבר בארנו בסוף סי' ס' דבזמנינו אין שום ראיה מה שנכתבו קרקעות על שם האשה ואפילו נתקיים בערכאות, מפני שהרבה עושים כן מפני איזה טעמים שיש להם, ואין כוונתם להקנות להן לכן צריכים הדיינים להיות מתון בזה מאד מאד."הרי שלבעל ערוה"ש היה ברור שאין לרישום בטאבו כשלעצמו מעמד קנייני, אלא הוא מהווה ראיה לקניין, כל עוד לא התברר שהרישום אינו משקף את הבעלות.
דלא אמרינן דד"ד בדבר שאין בו הנאה למלך, אלא אזלינן בתר דין תורה, על כן אפילו אם גוף הקניין שנעשה בטאב"ו, אנחנו מקיימין אותו בדיני ישראל משום דד"ד כיוון דאיכא הנאה למלך בהיכא שעושין הקניין בטאבו, עכ"ז בדברים המסתעפים מזה הן לעניין ירושת הבעל, הן לעניין הפירות שיש לבעל ע"פ דין תורה, כיוון דאין הנאה למלך אם יקח הבעל או לא יקח, אם ירש ואם לא ירש, אין הולכין בזה אחר דיניהם, אלא אזלינן בתר דין תורה. והנה כחו וזכותו של בעל ע"פ דין תורה, בהיכא שהוא עצמו כתב לאשתו, מפורש יוצא בש"ע אה"ע סי' פ"ה ס"ז וז"ל, וכן הבעל שנתן מתנה לאשתו בין קרקע בין מטלטלין קנתה, ואין הבעל אוכל פירות, ומיהו אינה יכולה למכור מה שנתן לה ולא ליתנו לאחר אלא ישאר בידה, ואם תמות ירשנה, והפירות שיוצאין לה ממנה, דינם כשאר נכסי מלוג וימכרו וילקח בהם קרקע והוא אוכל פירות עכ"ל, ולפ"ז בנידון השאלה אף על גב דאנו מקיימין המתנה, עכ"ז בזכות שיש לבעל בזה ע"פ דין תורה אזלינן בתר דין תורה כיוון דלית הנאה למלך בכך, ובודאי מעיקרא כאשר נכתב החצר בשם האשה, בטח בה לב בעלה שלא תצא אשה זו חוץ משורת הדין לתבוע ע"פ ערכאות למכור, וגם ליקח הפירות, ואדרבה אמרינן לאידך גיסא שאם היה הדבר כך, היה לה ליקח הודאה מבעלה וסילוק שעבוד מנ"מ אלו שתוכל למכרם, וגם לקבל פירותיהם לעצמה."הרי שלדעת הרב פעלים, אף על פי שאנו נותנים מעמד לרישום בטאבו, כראיה על העסקה בכללותה בין המוכר לקונה, אך ביחס לפרטי מעמד הנכס ביחסי הממון הפנימיים שבין הבעל לאשתו, אין הרישום מחייב שבעלות האשה בנכס היא חלוטה, אלא כפופה להלכות נכסי מלוג, וגם אם הבעל היה שותף עמה ברישום הנכס על שמה, אין בכך הקנאת הנכס לאשתו ואינו בדין נותן מתנה לאשתו.
"אם ידוע שהבעל עצמו כתב השטר על שמה הרי הוא שלה, ואם כתבו הבעל על שם שניהם הרי הוא של שניהם, ומור"ם איירי כאן בכתב האשה מעצמה על שם עצמה או על שם שניהם."דהיינו לפי שיטת הסמ"ע כשהבעל בעצמו כתב את השטר על שמה או על שם שניהם, זוהי הודאת בעל דין או אף מתנה מצד הבעל. אך הש"ך ס"ק ז' חולק על הסמ"ע וכתב שהלכה זו במחלוקת הרא"ש והרשב"א, וסיים הש"ך:
ומ"מ נ"ל עיקר כהרשב"א, דמה שעשה הבעל השטר על שמה אין ראיה, דדילמא לגלויי זוזי הוא דבעי, וכדאמרינן בפרק חזקת הבתים [נ"א ע"א], ונתבאר באבן העזר סימן פ"ה [סעיף ט'] וסימן פ"ו [סעיף ב'], וכן הוא בתשובת רשב"א שם.התומים סי' סב ס"ק ה' השאיר הלכה זו כמחלוקת ללא הכרעה, וז"ל:
מש"כ הש"ך (סק"ז) דנחלקו הרא"ש (כלל צו סי' ד) ורשב"א (בתשו' ח"א סי' תתקנז) אם הבעל העלה על שם אשתו בקניין, להרא"ש הרי היא של אשה הואיל ונכתב על שמה, ולרשב"א כיוון שנושאת ונותנת בבית הכול של בעל. ולענ"ד נראה כפי מש"כ הרשב"א בתשובה סי' תתקנ"ז, דאף דהעלה על שם אשה, מכל מקום דמי להא דאמרינן בפרק הגוזל (ב"ק קב ב) דאם העלה בשם ריש גלותא דלא זכה בו ריש גלותא, אף בזה לא זכתה בו האשה. ולפי"ז תליא במחלוקת שהבאתי לעיל [סימן] ס' ס"ק י"ז דאם ריש גלותא טוען הואיל ושטר נכתב על שמי הייתי זוכה בו, דיש בו מחלוקת הפוסקים, אם כן אף בזו, דמה בכך דאין לאשה דמי, מכל מקום כיוון דהבעל העלה בשמה זכתה בו. ולכך הרא"ש (כלל צו סי' ה) דבררתי לעיל מתוך התשובה דזכה בו ריש גלותא לדעתו, אף כאן סבירא ליה דאשה זכתה בו, משא"כ לדעת בעל התרומות (שער נא ח"ט). ולכן דין זה צ"ע, כי תליא במחלוקת הנ"ל, ואם כן מי יוציא מיד אשה מספק.
"ולפענ"ד דהטאבעלע על שם האשה גם הרשב"א יודה, דלכאורה איך שייך לגלויי זוזי הוא דבעי, ובמה סמך עצמו שכתב השטר על שם האשה, דילמא לא תרצה להחזיר לו השטר, אך שסמך על זה שעל פי דין תורה יכופו אות הלהחזיר לו השטר או השדה, ואם שטר הלואה הוא, יכופו בית דין ללוה שישלם לו ויכופו אותה להחזיר השטר ללוה. משא"כ בטאבעלא הנעשה בנימוסיהם והבי"ד לא יהי בידם לכופה, ע"כ נתכוין למתנה גמורה."ובפד"ר חלק ט' עמוד 143 הגאון ר"ש טנא זצ"ל הביא את תשובת הבית יצחק, והוסיף:
לפנינו נקודה חדשה, כשהשטר יש לו תוקף בערכאות שם לא מכירים משפטי התורה, הרי הבעל לא יהיה נחפז לעשות את השטר על שמה כי אין לו בטחון שהאשה לא תנצל לטובתה ותטען בערכאות שהכול שלה. אך עם כל זאת טרם נחליט שזאת היא הוכחה ודאית ומוחלטת, כי הרי צודק ערוך השלחן שיש הרבה גורמים לרשום על שם האשה ובמיוחד כשהשלום בית הנו יציב, הרי החשש הוא רחוק שמא תנצל האשה ותטען: כולו שלי, ולכן מסתבר אף שלא נוציא מחזקתה את הנכס אבל אין לפוטרה משבועה.כמו כן יצוין לפד"ר חלק ו' עמ' 262–265 בפס"ד מבית הדין הגדול בראשות הגאון רבי י"ש אלישיב זצ"ל שהביאו את הדיון בפוסקים על אודות בעל שרשם את הבית על שם אשתו, ואת הכרעת התומים שמספק אין להוציא מיד האשה.
לכאורה, לפי הרשב"א ודאי ולפי בעל שארית יוסף מספק, אין לנו להתחשב בקביעת הבעלות על פי הרישום, אלא יש לברר מי שלם תמורת הבית. אולם אין הדבר כן, כי פשוט הדבר שבכגון דא, בשאלת הכונה ברישום, יש לקבוע לפי הנוהג והרגיל בדרך העולם בכל זמן וזמן. וידוע שעכשיו נוהגים לרשום רכוש, וביחוד דירה למגורים, על שם שני בני הזוג, במכוון שלשניהם תהיה הבעלות על הרכוש. הרישום מורה, שזה ששילם או שילם יותר, נתן את היתרה בחלקו במתנה לשני. לכן אין לבטל, בזמן הזה, רישום, המקנה ומחזיק בעלות לזה שנרשם על שמו, מתוך ספיקות אולי לא הייתה הכונה למתנה. וכן מוכח מתשובות החתם סופר חו"מ סימן קמ"ב, בנדון בעל בית שנתן בית לאשתו והעלה בערכאות על שמה, ודן שם החת"ס בנוגע לבית זה בדבר ירושת הבעל אחרי מיתתה, ומשמע שתופס הוא בפשיטות שהבית שייך לה. וכן כתב המהרש"ם בתשובה ח"ה סימן ל"ח, בעניין בית שנכתב על שם הבעל והאשה, ומביא שם את תשובת שארית יוסף הנ"ל, ומכריע המהרש"ם דמכיוון דנרשם על שמה הוי שלה. לפיכך בנדון דידן, אין לנו להכנס לבירורים מי שילם את התמורה כי שילם מי ששילם, הבית מכיוון שנרשם על שם שניהם, שייך הוא לשניהם בחלקים שוים, וממילא גם כל הכנסות הבית הן של שניהם בחלקים שוים. אין אנו קובעים מסמרות בהלכה זו בהיקפה, מה יהיה הדין ברכוש כללי, ומה יהיה הדין אם הרישום הוא על שם אחד מבני הזוג בלבד, – באין צורך להכריע בנדון דידן רק בדבר דירת מקום מגורי הזוג, ורק כשהרישום הוא על שם שני בני הזוג יחד.למרות זאת בפסק דינו שבספר עזר משפט לא נתן מעמד לרישום בטאבו כרישום הקובע שותפות שווה, וכן בפסק דין מבית הדין הגדול בפד"ר יב עמ' 179–186 ביטלו פסק דין של בית הדין האזורי שהובא בפד"ר יא עמ' 127 שנתן מעמד של שותפות על יסוד הרישום בטאבו, אלא קבע כי הרישום נעשה מתוך אילוץ ואינו מבטא שותפות שווה בנכס. והטעם לכל האמור, שהרישום בטאבו יבטא שותפות כשאכן הנסיבות מוכיחות כוונה לרכישת הנכס כנכס משותף, ולא כשקיים רקע אחר שאינו מוכיח שותפות שווה בנכס.
כשם שאם אמר במפורש למוכר שהוא קונה מלבושים וכיוצ"ב עבור אשתו – דבכה"ג אליבא דכו"ע זכתה האשה מהמוכר – והיא מרדה בו נראה פשוט שיכול לדרוש ממנה את הכספים שהוציא עליהם, וה"נ דכוותיה.ועל יסוד פסק דין זה, כתב הגאון רח"ג צימבליסט שליט"א בפד"ר חלק י"ד עמ' 28 שם:
הרי החליט שם שאפילו באופן שהאשה קנתה "ישר" מן המוכר, אם הבעל שלם את הכסף יכול הוא, במקרה שהיא מורדת, לדרוש ממנה את הכסף ששילם עבורה, אבל אינו יכול לדרוש ממנה להחזיר לו את החפץ עצמו, עיי"ש היטב. לכן בנידוננו יש לקבוע שאת הרכוש עצמו שנרשם חציו על שמה לא יוכל הבעל לדרוש בחזרה כי אפילו אם לא נקבע מסמרות בסברא זו, הרי כבר אמרנו בריש דברינו שהאשה נחשבת למוחזקת במה שרשום על שמה [...] ולכן הרכוש בנדל"ן הרשום על שמה אין להוציא ממנה, אולם היא חייבת להחזיר לו את הכספים ששילם עבור רכישת הרכוש הזה.לפי דרך זו, אם נקבע שההסכם המכר עם מוכר הדירה משמעו שבכל מקרה הנכס היא נכס משותף, ולא כפי שקבענו לעיל, עדיין יש להורות שהבעל חייב להשיב לאשה את סכום הכסף שהתקבל מירושתה למימון חלקו בנכס, וזאת על פי שיטת המאירי שתבואר להלן.
אבל אם אומרת לא בעינא ליה ומאיס עלי, כלומר ולעולם איני נזקקת לו, אין כאן עוד תוחלת שאין אחר המיאוס כלום. ואף כשהיא סבורה לקבל אינה יכולה לכוף את טבעה, וכבר אמרו אין מאיסא לית סיברא. ואחר שכן אטרוחי בי דינא בכדי לא מטריחינן, ומעתה אין משתדלין בה להכרזות ולהתראות, וזהו שאמרו לא כייפינן לה כלומר אין משתדלין להוכיחה בהכרזות והתראות ולכופה במוסרים ותוכחות [...] ונכסי מלוג שלה גובה. וכן אם תפשה בלאותיה תפשה, וכן מחזיר לה כל מה שנתנה לו במתנה. שלא נתנה לו על דעת כן, הא משלו אין לה כלום אפילו מנעל שברגלה ומטפחת שבראשה [...] וכן בין בבעינא ליה בין במאיס עלאי, אם נתן לה מתנה אפילו הייתה מתנה לחוד הפסידה הכל."מבואר במאירי שבמורדת האומרת "מאיס עלי", הפסד המתנות הוא הדדי. דהיינו בין מתנות שהאשה קבלה חוזרות, ובין מתנות שהבעל קיבל ממנה חוזרות. ואילו ביחס לבעינא ליה ומצערנא ליה, אין חוזרות אלא מתנות שהאשה קיבלה. והסברא לחילוק זה ברורה. במורדת האומרת בעינא ליה ומצערנא ליה שנקבע שיש ללחוץ עליה בהתאם לסדר הקבוע במורדת בהכרזות והתראות, לא נכון שתרויח דבר ממרידתה, ולא תקבל מתנות שנתנה לבעל, אלא רק מתנות שקבלה מבעלה יחזרו, משא"כ במורדת האומרת מאיס עלי שהיא נידונת כאנוסה בכך שמאסה בבעלה, אין מקום לשיקול הנזכר, וקיימת בה האומדנא דאדעתא דלמישקל ולמיפק לא הקנתה לו.
אבל אם נמצא לפעמים תשובת גאון ולא עלה זכרונו על ספר, ונמצאו אחרים חולקים עליו, אין צריכים לפסוק כדברי האחרונים, שאפשר שלא ידעו דברי הגאון, ואי הוי שמיע להו הוי הדרי בהו.מקור דברי הרמ"א בתשובת מהרי"ק שכתב בסי' צד:
מה שנמצא כתוב בתשובת גאון אחד ולא עלה זכרונו על ספר ידוע, אפילו אם ימצא פוסק אחרון שיפסוק בהפך מהגאון הקודם לו איכא למימר דילמא לא שמיע ליה לאותו פוסק האחרון ואי שמע הוה הדר ביה. ויש להביא ראיה על זה מהא דגרסינן בכתובות פרק מציאות האשה (דף סט) תלה ליה רב לר' ביני חטי האחים ששעבדו מהו כולי. עד בין מכרו בין משכנו מוציאין לפרנסה וכו'. עד ור' יוחנן אומר אחד זה ואחד זה אין מוציאין. איבעיא להו לרבי יוחנן לא שמיע ליה הא דרבי ואי שמיע ליה הוה מקבלה או דלמא מישמע שמיע ליה ולא קבלה כו' ושקיל וטרי למפשט דשמיע ליה ודחי לה וכתב רב האי גאון בתשובה וז"ל עכשיו באנו לחקור דברי רבי יוחנן שהוא בתראה מימר אמרינן ששמע דברי רבי מוציאין לפרנסה וראה בהם קושיא ודחם וכיוון שדחם רבי יוחנן שהוא בתראה לא עבדינן כר' או דלמא לא שמע אותם שאלו שמעו לא היה חולק עליו. ת"ש וכו'. עד נמצא דלא אפשיט אי שמיע ליה אי לא שמיע ליה הלכך מספיקא לא מחזקינן פלוגתא בין רבי ובין רבי יוחנן עכ"ל. הרי לך בהדיא שכתב רב האי גאון ז"ל דאין להחזיק פלוגתא, וא"כ אית לן למימר דלא שמיע ליה רבי יוחנן דברי ר' ואי הוה שמיע ליה לא הוה חולק עליו, וע"כ היינו טעמא דכיוון דלא מצינו בשום ברייתא או מימרא משמיה דר' דלימא הכי דמוציאין לפרנסה וכו' אלא שהשיב כך בתשובה שאלה לרב דתלא ליה ביני חטי וכו'. מש"ה איכא לספוקי דילמא לא שמיע ליה לרבי יוחנן, ומש"ה פוסק רב האי דאין לנו להחזיק מחלוקת."ולפי זה היסוד המבואר בתשובת מהרי"ק וברמ"א הוא שאין לנו להחזיק במחלוקת כשאין הכרח בכך, ולכן אפילו אם נמצאו חולקים על תשובת גאון בלתי ידועה, אנו מניחים שאילו ידעו מתשובה זו לא היו חולקים והיו חוזרים בהם, ק"ו כשאין מי שחלק להדיא על המאירי, עלינו לנהוג כהוראת מהרי"ק שאין לנו לאפושי פלוגתא ולהחזיק במחלוקת. מה עוד שבמשך הדורות היה מצוי שאם האשה מכניסה לבעל רכוש, הוא היה מקבל מעמד של נכסי צ"ב או נ"מ ופחות היה מצוי מתנה מהאשה לבעל שאינה לא נכסי צ"ב ולא נ"מ, לכן לא דנו הראשונים והפוסקים בשאלה זו של החזר מתנות שניתנו לבעל כשהאשה מורדת.
ועוד כתב, דשדרו ממתיבתא, דמאן דכתיב מתנה לאשתו בשעת נשואין ומגרש לה, לא אמרינן: כי אקני לה אדעת' למיקם קמיה. דאלא מעתה: מאן דיהיב מתנה למאן דרחים ליה, ערבא בעי למשקל מיניה דרחים ליה לעלם? וה"נ, דמאן דיהיב ליה מתנה לרחמיה ונפל ביניהון איכסא, הדרא מתנה; הא לאו טעמא הוא! ועוד, כך עושים רבותינו ז"ל הראשונים וכל דייני דמתיבתא וכו'; ע"כ בעטור. וכל זה אמת ונכון. אבל אין דבריהם אלא בנותן קרקע, או מעות, או אפילו שאר מטלטלין, שאינן לא מלבושין ולא תכשיטין ללבוש ולהתנאות בהן, ואינן בכלל מה שעליה; כגון אותן שנהגו לכתוב מתנה לחוד בשעת נשואין; וזה נגבה בין באלמנות בין בגרושין, כל שאינה מורדת בו.אך מבואר בדבריו ובחלקת מחוקק שסברת "אטו מאן דיהיב מתנה לחבריה" וכו' היינו דווקא ביחס לגירושין שאינן בשל מרידה. על כן מאחר שבמרידה קיימת הלכה של החזר מתנות ואין מתחשבים בסברא זו של "אטו מאן דיהיב מתנה לחבריה" וכו', קבע המאירי שבאומרת "מאיס עלי" גם חוזרות המתנות שהאשה נתנה לבעלה, וכי גם ביחס למתנות אלו אין מתחשבים בסברא זו. לכן הפוסקים שהביא הפת"ש אה"ע סי' צט סק"ז (השני) שהורו שבעת גירושין הבעל אינו חייב להחזיר מתנות שקבל כמתנת נישואין, אינם מתייחסים לנסיבות בהן האשה מורדת שחלים עליהם דיני החזר מתנות. כמו שהשו"ע בסי' צט סעיף ב' אינו מתייחס לנסיבות של מרידה, וכהלכה פסוקה קבע שאין החזר מתנות, אך ודאי שאין הדברים מנוגדים להלכה הפסוקה בסי' ע"ז ס"ב וס"ג של החזר מתנות המורדת.
הרי ברור שרק במתנות שבזמן החיתון הדברים אמורים דאי אפשר בלא מתנות, דבזה יש אנן סהדי. אבל לא במה שנותנת האשה לבעלה במשך הנישואין דלא שייך הני טעמי, בפרט כמו בנידון דידן שנתנה לו חצי דירתה, דאנן סהדי שאין לך שום אשה שתתן לבעלה חצי דירת מגוריה, ולהיות תלויה בו שיגרשנה, ותצטרך לשלם לו דמי דירתה או ישליכנה לרחוב.אמנם בפד"ר חלק י' בפסק דין מבית הדין בת"א כתב הגאון רח"ג צימבליסט שליט"א, וז"ל בעמ' 129:
ראיתי הלום בפסקי הדין כרך י' עמ' 335 שלא כתבו כך, והביאו מס' מקור ברוך אשר הובא בבאר היטב סי' ע"ז אות י' שכתב במורדת דמאיס עלי שמתנות שנתנה היא לו בזמן השידוכין אם הם בידה אין מוציאים מידה. והביאו עוד מהמאירי בסוגיא דמורדת שכתב לעניין מורדת שמחזיר לה כל מה שנתנה לו במתנה משום שלא נתנה לו על דעת כן. ולכאורה הדברים תמוהים מאוד, דמהיכא תיתי שיהא כוחה עדיף מכוחו, דהא במתנה שנתן הוא לה קיי"ל דהיכא שהוא מורד בה ומגרשה נגד רצונה אינה חייבת להחזיר לו המתנה שקיבלה ממנו, כמבואר באבן העזר סי' צ"ט ס"ב, וא"כ למה לא נאמר כן גם במתנה שנתנה היא לו, דאם היא מורדת בו אינו חייב להחזיר לה המתנה, וגם אם תפסה ראוי לומר שתחזיר לו המתנה. ודברי המאירי ומקור ברוך צ"ע [...] ושם בפסק דין שבכרך י' הנ"ל רצו לתרץ שאין סתירה מדברי המאירי ומקור ברוך לחתם סופר, דחתם סופר איירי דוקא במתנות שבזמן החיתון, דאנן סהדי דמשום חיבת חיתון גמר והקנה. אולם באמת יש סברא לומר איפכא, דמה שנותנים בזמן החיתון לא ניתן אדעתא למיפק, אבל מה שנותנים אח"כ במשך שנות הנישואין הרי זה ככל מתנה שנותן אדם לחבירו דלא שייך לומר אדעתא למיפק לא אקני דאטו מאן דיהיב מתנה לחבריה ולרחמיה ערבא בעי למישקל מיניה דרחים ליה לעולם (לשון חלקת מחוקק סי' צ"ט ס"ק ז') [...] עכ"פ פשטות דברי חתם סופר הם שבכל מתנות שנתנה היא לו, אף כשמגרשה נגד רצונה אינו צריך להחזיר לה המתנות. ודעת המאירי ומקור ברוך שכתבו שאפילו כשהיא מורדת בו צריך להחזיר לה המתנות שנתנה לו, צ"ע רב.אך בפד"ר חלק יב עמ' 184, בפסק דין של בית הדין הגדול שדן בערעור על פסק דינו של בית הדין בת"א הנזכר, הגאון ר"ש ישראלי זצ"ל עמד על דעתו והשיב לדברי הגאון רח"ג צימבליסט שליט"א בקצרה, וכתב:
בנימוקים הנ"ל מביא עוד מה שהבאנו בפסק דין כרך י' מהמאירי שגם במורדת נוטלת כל מה שנתנה לו, ותמה בזה והשאיר המאירי בצ"ע. ואם כי מקום אתנו להסביר המאירי, אין כאן מקומו, ואין המאירי זקוק סנגורין מאתנו. אולם לא מצינו דבריו של המאירי אלא במתנות שהאשה עצמה נותנת לבעלה. שבזה הוא שאמר שעל מנת למיפק לא נתנה, אפילו כשהיא הגורמת (שהרי דרך איש ישר בעיניו, ולדעתה ודאי צודקת במרידתה). לא כן בקרובי האשה שנתנו לבעל מתנות, בעוד שחיו בשלום ושלוה, וכסברת הגאונים דשדרו ממתיבתא."יש להעיר על דברי הגאון ר"ש ישראלי זצ"ל ועל דברי הגאון רח"ג צימבליסט שליט"א, שלא נחתו לחלוקה בדברי המאירי בין אומרת מאיס עלי, שבזה בלבד כתב המאירי שהמתנות שנתנה לבעל חוזרות, ולא במורדת האומרת "בעינא ומצערנא ליה". עכ"פ נראה שסברת המאירי היא שבאומרת "מאיס עלי", מאחר שהאשה נידונת כאנוסה במעשיה, וכמו שכתבו כמה ראשונים, לא נכון להורות שהיא תפסיד מתנות שהבעל נתן לה ואותה אשה לאחר שהפסידה מתנות אלו, לא תקבל חזרה מתנות שהיא נתנה לבעלה, ולקתה מידת הדין. אלא פשיטא שאותה אומדנא שיש בכוחה לבטל את המתנות שקבלה מהבעל יבטלו את המתנות שהאשה נתנה לבעל, פרט למורדת בעינא ליה ומצערנא ליה שיש מקום ללחוץ עליה, בפחיתת כתובתה, ולכן לא מצאו לתקן השוואה של דין האשה לדין הבעל בהלכה זו של החזר מתנות.
באמת היה ראוי לומר ששום מורדת לא הייתה חייבת להחזיר המתנות, בדומה למה שכתב העיטור [...] אלא מעתה מאן דיהיב מתנה למאן דרחים ליה, ערבא בעי למשקל מיניה דרחים ליה לעולם, וה"נ מאן דיהיב ליה מתנה לרחמיה ונפל ביניהן איכסא הדרא מתנה, הא לאו טעמא הוא. והא דהמורדת אכן מפסידה המתנות אין זה אלא מדין קנס שקנסו במורדת, כשם שקנסוה שתפסיד הכתובה. ולכן סבירא ליה להרמ"ה והטור שרק אחרי שכתבו עליה אגרת מרד, דהיינו לאחר ההכרזות וכו', שקנסוה בהפסד כתובתה, קנסוה גם בהפסד המתנות, אבל כל עוד לא הכריזו עליה וכו', שעדיין לא קנסוה בכתובה, לא קנסוה גם במתנות, ולפי עיקר הדין, אין לה להחזיר המתנות, משום דמאן דיהיב מתנה למאן דרחים ליה ערבא בעי למשקל מיניה דרחים ליה לעלום? וכן משמע מלשון החתם סופר סי' קמ"א שכ' וז"ל: והנה כללא כיילי הגאונים דשדרו ממתיבתא אפילו סרחה עליו לעולם המתנות שלה, חוץ ממורדת שפוחתין כדרך שפוחתין מכתובתה. משמע שטעם הפסד המתנות הוא מאותו טעם של הפסד הכתובה, דהיינו מטעם קנס.אך הגאון רח"ג צימבליסט שליט"א גופיה חזר בו, ובפד"ר חי"ד עמ' 27–28 קבע שהחזר המתנות במורדת אינו מפני הקנס, אלא כפי העולה מפשטות לשון הראשנים שהחזר מתחייב על יסוד האומדנא – "אדעתא למישקל ולמיפק לא אקני לה."
העולה מכל הנ"ל, דמפורש בהרבה ראשונים דהפסד המתנות במאיס עלי במורדת הוא משום סברת למישקל ולמיפק לא נתן.לפי זה גם הסברא להחזר מתנות אלו שהבעל קבל, ברורה מאוד, וסברא גדולה היא שקשה מאד לקבל שבנסיבות של מורדת, שהמתנות שהבעל נתן לאשתו חוזרים כפי ההלכה הפסוקה, ובאותו מקרה ממש המתנות שהאשה נתנה לבעל ישארו אצלו ולא יחזרו, אלא פשיטא שתיאמר האומדנא שעל דעת כן שאם המתנות שהיא קבלה יחזרו, חוזרות גם המתנות שהיא נתנה לבעל, עכ"פ במאיס עלי שבנסיבות אלו היא כעין אנוסה בגירושין מבעלה, כמו שכתבו כמה ראשונים, ואין מקום ללחוץ עליה לשוב, ואינו דומה למורדת "בעינא ליה ומצערנא ליה" שאנו מודיעים לאשה שהגירושין אינן הכרחיים.
דוקא במכר דקיבל מעות מסתמא גמר ומקני אם לא דפירש, משא"כ במתנה דהוא בחנם, דאומדן דעת כל דהו מבטל המעשה ואמרינן ביה דלא גמר בדעתו ליתנו לו בחנם.על כן הסברא הנזכרת להחזר מתנות שהבעל קבל מהאשה, עדיפה על "אומדן דעת כל דהו" שהזכיר הסמ"ע, ודברי המאירי ברורים.
בתר דדייקינן דברי הטור ז"ל שתלה הדבר במרדה ושכתבו עליה אגרת מרד כו' דמשמע דוקא בכל הנך תנאי הוא דאמרינן דהפסידה מתנתה הא אם הגירושין היו בשום אופן אחר שלא מחמת מרד כגון שהיו אפי' מחמת קטטות ומריבות רבות ומחמת כן נתגרשה הבעל שלא כרצונו אפילו הכי מתנתה מתנה ואם כן גם בנדון דידן נלמוד ונאמר שאף על פי שגרושי הבעל היו מחמת קטטות ומריבות ושלא ברצון האשה רק ע"כ אפילו הכי המתנה שנתנה לבעל מתנה כיוון שהוא לא מרד. ועוד בה דאדרבה היא נקראת מורדת כפי הכתוב בשאלה שיצאה מביתו. ואף על פי שיצאה מפני חמותה ושפחתה למה זה יצאה היה לה לעמוד עמו בדין ואם הדין היה נותן לגרש מביתו את החמות והשפחה יכופו אותו.הרי שאף שדן את אותה אשה עליה מתייחסת תשובתו כמורדת, לאחר שלא מצא לנכון להצדיקה בעוזבה את הבית, אפ"ה כל עוד הבעל לא מרד בה, אין מקום לבטל מתנות שהבעל קיבל מאשתו. אמנם באותו נידון האשה לא תבעה להתגרש, ודינה כאומרת "בעינא ליה ומצערנא ליה", ובזה גם לדעת המאירי המתנות שניתנו לבעל אינן חוזרות, אך מפשטות לשונו נראה שמהר"א ששון לא היה מחלק בין "בעינא ליה ומצערנא ליה" ובין אומרת "מאיס עלי". אמנם התחדש בתשובה זו שהבעל המורד חייב בהחזרת מתנות שקבל מאשתו, ויצוין כי בהלכה זו לא מצינו חבר למהר"א ששון.