ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יוסף יגודה הרב ישראל דב רוזנטל הרב סיני לוי |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 565897/3 | |
תאריך: |
כ"ה בכסלו התשע"ו
07/12/2015 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד ענבר רון | |||
נתבעת |
פלונית
| |||
הנדון: | בדיקה גנטית וחיוב גט לחומרא במקום שיש לה ילדים מאחר | |||
נושא הדיון: | עריכת בדיקה גנטית לקביעת אבהות וחיוב גט לחומרא |
במקרה כגון זה יש לברר תחילה את שאלת "מחזיר גרושתו" בבית דין רבני, כדי לקבוע את המשמעות ההלכתית של החזרה, בנסיבות המיוחדת לאם הקטינה, נשוא חוות דעת זו.דהיינו, בירור הלכתי בדין מחזיר גרושתו, על פי הנסיבות המיוחדות לתיק זה, שיעלה שבכל מקרה לא יהיה חשש למעמד האישי של הקטינה, עשוי לאפשר את הבדיקה. לאור זאת, פנתה התובעת לבית הדין כדי שיכריע בשאלת "מחזיר גרושתו", היינו, האם יש חשש קידושין, במה שחזרה לחיות עם בעלה לשעבר. תשובה חיובית לשאלה זו שעשויה למנוע את אפשרות בדיקת הרקמות.
המגרש את אשתו ולנה עמו בפונדקי, בית שמאי אומרים אינה צריכה הימנו גט שני, ובית הלל אומרים צריכה הימנו גט שני.ומבואר בגמרא, שבראוה שנבעלה, לכולי עלמא צריכה גט, שכן חזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות. ומה שנחלקו נחלקו בית שמאי ובית הלל הוא במקום שיש רק עדי יחוד, האם אומרים – הן הן עדי יחוד הן הן עדי ביאה או לא.
או שגלוי לכל שבא עליה, כגון שנשאה.דהיינו, אף אם אין עדי ביאה או אף עדי יחוד, אם גלוי לכל שבא עליה דינו כמי שבא עליה בפני עדים, וחזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות. מקור הדין, שחיי נישואין הרי הם כעדי ביאה הוא מן הר"ן פרק כל הגט (יג. בדפי הרי"ף סוד"ה מתני'), ובדומה לזה מצאנו בשם הרא"ה גבי קטנה שנישאה בנישואין דרבנן, שאם הגדילה תחת בעלה, אמרינן שבעל לשם קידושין משגדלה, וזאת אף ללא עדי יחוד, אלא מעצם חיי הנישואין תחת בעלה.
יש אומרים דפנוי הבא על הפנויה לפני עדים, חוששין שמא כוון לשם קידושין, דחזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות. אבל אם כבר הוחזק לזנות, או שיש לו אשה אחרת, לא חיישינן (ת"ה). ויש מקילין בכל ענין.בטעם החזקה שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, כתבו ראשונים רבים שהוא מטעם דלא שביק היתרא ואכיל איסורא. ובלשון הרמב"ם (גירושין פרק י הלכה י"ז):
שחזקה היא שאין אדם עושה בעילתו באשתו בעילת זנות והרי בידו לעשותה בעילת מצוה.ובאור שמח (הלכות גירושין פרק י') נקט בשיטת הרמב"ם שאין הטעם משום האיסור, אלא שהטעם הוא שכאשר היתה נשואה לו, חזקה היא שהוא רוצה בה לאשה באופן קבוע כפי שחיו בעבר, ולא בדרך של זנות. וז"ל:
והמכוון מדברי רבינו דלא מן חומר האיסור דבעילת זנות אמרו חזקה זו, רק באשתו אמרינן דמתחרט על הגט, או בועל שלא לשם תנאי וכו' דבאשתו תולין דרוצה לקנותה לאשה להיות בלתי תלוי בספק.לשיטתו, בטעם החזקה נחלקו הרמב"ם והגאונים. שלדעת הגאונים היסוד הוא חומר איסור ביאת פנויה, והחזקה שאדם אינו רוצה לבעול בעילת זנות, ולפיכך הוא הדין והוא הטעם שיש לחשוש לקידושין אף בבא על הפנויה. ואילו לשיטת הרמב"ם היסוד הוא דעת בני אדם, שכאשר חוזר ובא על מי שהייתה אשתו, בוודאי מעוניין לחיות בקביעות ולא בדרך של זנות, וזהו היסוד לחזקה. כפי שנראה להלן, ישנן נפק"מ לקולא ולחומרא בין הטעמים, שלטעם הרמב"ם דין זה לא שייך בבא על פנויה, מאידך גיסא, לדעתו אם בא על גרושתו יש חזקה שמתכוון לקדשה – גם כאשר יש באותה ביאה איסור אחר.
והראב"ד ז"ל כתב, שדברי אותן הגאונים קיימין במוחזקין בכשרות, שחזקה לא יתפרצו בפני עדים לזנות, אבל בחשודין בפריצות עריות, אין חוששין לקדושיןובנוגע לדין מחזיר גרושתו כתב הרדב"ז (חלק א' סימן שנ"א):
דלא אמרו רבנן חזקה אין אדם עושה בעילתו ב"ז, אלא בישראל הכשר שהוא זהיר במצות, דלא שביק היתרא ואכיל איסורא, או אפילו בישראל סתם, דאכתי לא אתחזק לן, אבל מומר שהוא עובר על כל התורה כולה, והוא פרוץ בעריות ובגויות, איתרע חזקתיה ולא אמרינן חזקה אין עושה בעילתו ב"ז:ובהמשך דבריו:
ומכאן אתה למד שהמתייחד עם גרושתו והיא בנדתה, אינה צריכה גט, דמה נפשך, אם הוא זהיר בנדה הרי לא בעל, ואם אינו זהיר בנדה כיון דלא חייש לאיסור כרת לא חייש לבעילת זנות, ולא בעל לשם קדושין. וכן הדין במי שהוא פרוץ בעריות ורגיל לבוא ביאות אסורות, דכיון דלא קפיד בהכי, לא בעל לשם קדושין אלא לשם זנות בעלמא, כשאר ביאותיו.דהיינו, אין להחיל את החזקה הנ"ל שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, בפרוצים בעריות. ובפתחי תשובה (סימן קמ"ט ס"ק ב') כתב שאף על פי שהרדב"ז דיבר במי "שמתייחד עם גרושתו", אין לצמצם את דבריו למציאות של יחוד בלבד, אלא אף אם ידוע שבא עליה, כל שאינו מקפיד בשאר איסורים, אין חוששים שבעל לשם קידושין, וכך גם עולה מדבריו המצוטטים לעיל.
ונמצא לדינא שבפרוצים לזנות לכו"ע אין לחוש לקידושין.האור שמח, לשיטתו שיסוד החזקה אינה חומר האיסור אלא ההנחה הטבעית שאדם הבא על אשתו וודאי מעוניין בקשר קבוע ולא בדרך של זנות, הסיק שהרמב"ם חולק על הרדב"ז. וכתב:
ולפי דברי רבינו נראה ברור, דאף אם היתה נדה גם כן אמרו דלשם קדושין בעיל, כיון דלאו משום חומר האיסור, רק שרצונו לחזור ולהתקשר עמה שתהיה אשתו, וחוזר בו מהגט. וכיון דבנדה תופסין הקדושין, ודאי לשם קדושין בעיל.דהיינו, לפי הסברא הטבעית שרצון הגרושים הוא לשוב לזוגיות קבועה, יש לכאורה לדון את החזקה אף במי שאינם שומרי תורה ומצוות. אך להלן בסמוך נציע שלא כן הדברים בתקופתנו.
עוד יש לצדד בנידון שלנו קצת להיתרא מצד הסברא דכל חזקה שאמרו בגמרא דאין אדם עושה בעילתו ב"ז הא ודאי לשם קידושין בעל, אינו אלא בדורות הראשונים שהיה דרכם לקדש בביאה. ואי אפשר לקידוש ביאה אלא בעידי יחוד, היה דין זה ברור לכל, אבל בזמנינו ובמדינות הללו שאין דרכם לקדש בביאה אין דין זה ידוע אלא לחכמים הבקיאים בהלכות קידושין, אבל לזה שהיה רך בשנים הדבר קרוב לומר שלא היה יודע ובקי בהלכות קידושין דנימא שבעל לשם קידושין ובעידי יחוד משום חזקה זו דא"א עושה בעילתו ב"ז והלואי שרוב המורין שבדורינו ידעו הלכות קידושין על מתכונתו.חשוב לציין, שסברתו של השאגת אריה, מהווה סיבה שלא לדון על פי החזקה שבעל לשם קידושין, לא רק לשיטת האומרים שהחזקה מבוססת על הרצון שלא לעבור על איסור כשאפשר לעשות את המעשה בהיתר, אלא אף אם נאמר כפי שיטתו של האור שמח, שהחזקה מבוססת על הרגילות בין בני זוג, שאם חוזרים לחיות יחד אחר גירושין הרי שהם מעוניינים ביחסים בני קיימא, סוף סוף בימינו אין נהוג לקדש בביאה, ולפיכך סתם אדם ובייחוד במי שאינו שומר תורה ומצוות, אינו יודע שאשה נקנית בביאה, ולא התכוון לקניין, ועל כן אין לראות בחיים הזוגיים כמעשה קניין של קידושין.
אנו התגרשנו באמת, אבל לאחר כחצי שנה שקלנו שוב וניסנו לחזור, היה רק ניסיון בלבד, ולא נישאנו בשנית כי לא היינו בטוחים, וחיינו יחד כמה חודשים.כמו כן, היא כיום חיה האשה כבר כמה שנים עם אדם אחר ללא נישואין, ואף ממנו נולדה לה בת. ביחס לשאלה מתי טבלה לטהרתה לאחרונה, השיבה שטבלה פעם אחת, לפני הנישואין הראשונים. נציין שגם על פי כתבי הטענות שהוגשו לבית המשפט, עיבורו של הבן הראשון שנולד לאב והאם שלפנינו, היתה טרם נישואיהם, בתקופה בה היה האב נשוי לאישה אחרת. גם לגביו פקפק האב באבהותו אך אבהותו הוכחה בבדיקה להתאמת רקמות.
לכבוד ידידי רב אחאי גאון רבי ישראל מאיר לאו שליט"א.דהיינו, הכרעתו למעשה היא שאין לדון על פי החזקה, ולמרות שחזרה להתגורר עם בעלה הראשון לאחר הגירושין ונפרדה ממנו בלא גט, אין לאוסרה על בעלה השני ואף אין להצריך גט מבעלה הראשון, כאשר הדבר עלול לפגוע בה ולהוציא לעז על נשואיה לשני. ודאי וודאי הוא שאין כל חשש בכשרות הילד, תהינה תוצאת הבדיקה אשר תהינה.
נשיא בית הדין הגדול ירושלים.
שלום וברכה וישע רב
לדעתי כיון שעכשיו כבר נישאת האשה לאיש אחר ר.מ, לא תצא, בהסתמך על מ"ש גאון עוזינו השאגת אריה בתשובה שהובאה בשו"ת בית אפרים (חאה"ע סי' מ"ג) שהחזקה שאמרו אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, לא שייכת אלא בדורות הראשונים שהייתה דרכם לקדש בביאה על ידי עדי ייחוד, והיה דין זה ברור וידוע לכל, אבל בזמנינו שאין דרכם לקדש בביאה כלל, אין דין זה ידוע אלא לחכמים הבקיאים בהלכות קידושין וכו'. ע"ש, ולכן אחר שכבר נישאת האשה לר.מ. כדמו"י, וחזרו בתשובה שלימה, אין להצריכה גט מבעלה הראשון שכל כוונתו למנוע את נישואיהם. ולכן יש לאשר נישואיהם, ותו לא מידי. ויש עוד צדדים להקל כאשר עיני המורים יחזו מישרים.
הנלע"ד כתבתי.
עובדיה יוסף
מ"מ יש לילך בזה לחומרא להצריכה גט ממנו, ופשיטא שאם קבלה קידושין מאחר, שצריכה ממנו גט, וכלל גדול הוא באיסור אשת איש, כל שאי אפשר לברר הדין להדיא מהש"ס יש לילך לחומרא בכל צד.אם ניישם את דבריו לנדון דידן – פשטות דין המשנה והעולה מן הסוגיה מורה שחזקת בני הזוג כנשואים. אומנם, כפי שהראינו מן הפוסקים, בנדון דידן לא שייכת חזקה זו, אך כיוון שהדבר אינו מוכח מסוגיית הגמרא עצמה, ויש עדיין חולקים בדבר, הרי שיש לסדר גט.
וכל גט שאינו פסול אלא מדבריהם להינשא בו, לא תינשא בו לכתחילה, ואם נשאת, אפילו לא נבעלה, לא תצא, והולד כשר. וכותבין לה גט אחר, והיא יושבת תחת בעלה. ואם אי אפשר לכתוב לה גט, והיה הבעל ותיק וגירש מעצמו, הרי זה משובח. במה דברים אמורים, שאין לו בנים ממנה, אבל אם יש לו בנים ממנה, לא יוציא, מפני שמוציא לעז על הבנים.דהיינו, אין להוציא אשה מבעלה אפילו כחומרא, אם יש בנים, שאז הוצאת האשה מבעלה מהווה הוצאת לעז על הבנים.
מיהו נותנין גט אחר כשר, ואין בזה משום הוצאת לעז על הבנים.דהיינו, אין חוששים ללעז הבנים בנתינת הגט.
מיהו, כשהראשון נותן גט אחר כשר, אין בזה משום לעז בנים דשני, דנתינת גט אין לו קול כל כך, ועוד, דהכול יודעין דאם איתא דגט הראשון היה בטל או פסול מן התורה, הייתה אסורה לישב תחת השני, וירגישו דאין בו אלא חשש פסול מדרבנן וליכא לעז.ובעניין דברי הדרישה מצאנו שתי גישות בפסקי הדין של בתי הדין הרבניים, בנוגע לגט לאחר שנישאו בנישואין אזרחיים כשיש לה בנים מאחר. בתירוצו השני, כתב הדרישה – "דהכול יודעין דאם איתא דגט הראשון היה בטל או פסול מן התורה הייתה אסורה לישב תחת השני".
שני טעמים בדבריו, ונפק"מ בינייהו לנדון דידן. אלא שיותר נראה שאין כוונת הפרישה שיש מחלוקת בין שני טעמיו, ועוד, גם לטעם השני י"ל שעצם זה שאם תרצה אשה זו העומדת לפנינו להינשא לאבי ילדיה נתיר לה לעשות כן, זו גופא סיבה לכך שאין חשש לעז על בניה ואפשר לסדר גט מבעלה הראשון שנישאה לו אזרחית.ועיין עוד בפסק הדין, דיון במקורות דברי תרומת הדשן וראיה לשיטתו משיטת רש"י בסוגיית הגמרא ביבמות, שם עולה שאין תלות בין מתן גט לדין ממזרות. מסקנתו היא שיש לסדר גט לחומרא ואין לחשוש ללעז.
בנוסף לכך, יש הבדל בין גט פסול לנישואין אזרחיים, שרוב מנין ורוב בנין של האחרונים אמרו שגט זה הוא גט לחומרא ומעיקר הדין ודאי לא חיישינן לאיסור דאורייתא, והאשה היא בחזקת פנויה, די בסיבה קלה ביותר של לעז, שלא להצריך גט וכו'.דהיינו, לדבריהם יש להבחין בין דברי תרומת הדשן שחייב גט ולא חשש ללעז בשני היבטים: מבחינת המעמד ההלכתי של הקידושין, חמור מצב של פסול גמור מדרבנן ממצב בו ההכרעה ההלכתית היא שאין לומר את סברת אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות (וראו בתה"ד שם בסימנים י"ט וכ', שהיה בגט פסול בכתיבת הזמן). בנוסף, מבחינת הלעז כאשר ניתן בעבר גט לנישואין אלו, קל יותר לתלות בכך שהגט הנוסף ניתן כחומרא בעלמא אך כאשר לפנינו גט ראשון – הלעז חמור יותר.
נוסף לכך, נלע"ד מה שאמרו בגמרא בגט פסול שנותן גט שני ולא תצא, זה כיוון שהאשה קבלה סוף כל סוף גט ראשון לפני נישואיה השניים, והוא כשר מהתורה, אבל לתת גט ראשון שהוא רק גט לחומרה שאינו צריך מעיקר הדין, לאשה נשואה, שהגט מייצר לעז על נישואיה נראה שאינו הנהגה נכונה.
והנה המנהג בזה בבתי הדין, באלו שלא שומרים על טהרת המשפחה וכדומה ושניהם מודים שחיו יחד אחר הגט או שיש עדים שחזרו לחיו יחד, מצריכים גט. אולם, במקום עיגון, או אם האשה ניסת כבר לאחר, ובפרט שיש לה ילדים מהשני, יש לסמוך על הפוסקים שמתירין בזאת בלא גט ובפרט בדורנו.כפי שהבאנו לעיל, כך פסק הלכה למעשה גם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל.
הרב יוסף יגודה – אב"ד | הרב ישראל דב רוזנטל | הרב סיני לוי |