ב"ה
בית הדין האזורי תל-אביב - יפו
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליהו אריאל אדרי |
דיין |
תיק מספר: | 1066335/2 | |
תאריך: |
כ"ו באדר ב התשע"ו
05/04/2016 | |||
מבקש |
פלוני
| |||
משיבה |
פלונית
| |||
הנדון: | בירור שם בעל ששינה שמו | |||
נושא הדיון: | בירור שם בעל ששינה שמו |
"ועוד אכתוב בסמוך חילוק אחר בין האי עובדא דמה"ר פרץ למה שכתבו החיבורים בשמו.הנה מבואר שאין צריך שיעברו שלושים יום על מנת שישתנה שמו אלא כל שהוחזק בקריאת התורה וחתימה נשתנה שמו.
וכתוב עוד בקונדריסים (סי' י סעי' ד) אהאי עובדא דשמה רבקה ונשתנה לחנה וכו' ודין זה בנשים לבד אבל באנשים אינו כן ששמם מובהק על פי הס"ת או על פי חותמו בכתבו ובשטרותיו אלא יכתוב השם שהוא עולה בו לקרוא בתורה וחותם בו כתביו ושטרותיו עכ"ל. גם מדברי מהרי"ק בשורש פ"ו משמע דבתר שם שהוא עולה בו לקרוא בתורה ושהוא חותם בו שטרות ואגרות אזלינן וכן משמע מדברי הרא"ש בהשולח (סי' ז). וכי היכי דלא ליפלוג אמעשה שבא לפני ה"ר פרץ שכתבתי בסמוך שהצריכו שני גיטין ולא הלך אחר שם שעלה בו לקרוא בתורה ושהוא חותם בו, נ"ל דהתם מיירי בשלא הוחזק עדיין בקריאת התורה ובחתימת שטרות כגון שבא לגרש מתוך החולי שע"י נשתנה שמו והכי דייק לישנא דנקט שהיה חולה והחליפו שמו בחליו ולא כתב מעשה באחד שנשתנה שמו מחמת חולי. ובהכי ניחא נמי מאי דקשה לן למה הצריכו שני גיטין הא בגט אחד סגי שיכתוב פלוני דמתקרי פלוני אלא משום דכל כהאי גוונא כותבין שם שני תחלה וכיון שעדיין לא הוחזק בשם זה בקריאת התורה וחתימת שטרות לא נראה לו לכתוב שם זה תחלה שנראה שהוא עיקר שמו וגם לא רצה לכתוב שם הראשון תחלה דשמא לעולם שם שני עיקר אף על פי שעדיין לא הוחזק ולפיכך הצריך שני גיטין."
"אילו היה מגיע לידכם חיבורי הגדול בית יוסף שעל טור א"ה לא הייתם מסתפקים בדבר. ולכן אעתיק לשוני שם ומשם תהיה הבעיא נפשטת. וז"ל בטור הנז' סימן קכ"ט מי שנשתנה שמו מחמת חולי וכו' עד חתימתו בשטרות ואגרות. וכתוב עוד שם מי שנשתנה שמו והוקבע לו שם שני וכו' עד הגט כשר.הנה פירש מר"ן שיחתו ששלשה גדרים הם האחד שנשתנה שמו מחמת חולי ולא נודע הדבר באופן זה יש לכתוב שם ראשון ואם כתבו שם השינוי בלבד באופן זה פסול או בטל.
ומעתה כל דברי הבעיא פשוטים כי היטיבו אשר דברו להכשיר הגט ההוא וקרוב הדבר שאם היו כותבים שם ב' ולא שם א' שהיה פסול כיון שכללוהו בוכל שום דמחזי שהשם ההוא טפל ודמי לההיא דהוו קרו לה רובא מרים ופורתא שרה שהרי מה שכתבו החולקים על המכשירים בהכחשת הקדמתם שאחר ששינו את שמו בבית הכנסת אין לך פירסום גדול מזה וכו' עד ומיד נודע הדבר לכולם דברים תמוהים הם שהרי ראינו שמסדר הגט וכל העומדים בבית החולה לא נודע להם מהשם הב' כלל והוה ליה בית החולה כמקום כתיבה ונתינה שלא היו מכירים בו אלא בשם יצחק וכתבו שם חיים שבקיאים בו במקום אחר שהוא פסול או בטל.
ומ"ש עוד בהוראת הקדמתם שיש חילוק גדול בין מי שנשתנה שמו מחמת חולי לשנשתנה שמו מחמת מרדין דתלמודא והרמב"ם לא איירי אלא בשא' עניני' וכו' חילוק זה אין לו רמז בשום מקום.
ומ"ש ומביאים ראיה לדבריהם ממ"ש הר"ף וכו' עד ועל זה הצריך הרב ב' גיטין ונתנם יחד עם היות כי חילוק זה נזכר בחיבורי דברים אלו אינם ענין לנד"ד דהתם כשנתפרסם שם ב' לכל העולם אלא שלא היו קוראים אותו אלא בשם א' ומשום הכי הצריך הר"ף ב' גיטין ואף גם זאת משום חומרא ולכתחל' אבל בדיעבד אם לא כתב אלא שם א' סגי אבל בנד"ד שבבית כתיבת ונתינת הגט לא נודע לו אלא שם יצחק לא היה להם לכתוב אלא שם יצחק ואדרבא אם היו כותבים שם חיים מודה הר"ף דבטל או פסול הוי."
"ואם הי' עובר שלשים יום מעת עלי' לס"ת בשם שלמה נחמן הי' ראוי להחשיבו עיקר, אפילו נגד שלמה, אבל כנראה מדברי כת"ר שהקריאה לס"ת בשם שלמה נחמן הי' דוקא סמוך לגט, א"כ מסתברא דל"ה עיקר נגד שם שלמה, והי' ראוי לכתב שלמה דמתקרי נחמן ודמתקרי שלמה נחמן, אבל אם נכתב שלמה נחמן דמתקרי נחמן דמתקרי שלמה ג"כ אין בו בית מיחוש, כיון דדעת הט"ז היא דלא כרש"ל וס"ל דכשנודע לב"ד המסדר שיש שינוי מ"ח צריכין להקדימו, וק"ו כאן די"ל דכותבין על פיו, ורבו האחרונים דמסקי להלכה דאין קפידא בדיעבד במקדים הטפל, וק"ו בנ"ד שעל כל צד יש סברות, דודאי אין כאן בית מיחוש. ולע"ד אין צורך כלל בשני גיטין גם לכתחילה, וגדולי הדורות מאחרי הנוב"י בורחין משני גיטין כמה דאפשר כידוע."גם מדבריו עולה שאף שלא הוחזק שלושים יום נשתנה שמו והוי לכל הפחות שם טפל והצורך בשלושים יום הוא כדי להחזיקו לעיקר וזה כדברי הגט פשוט אף שבכמה פרטים לא שוו דבריהם.
"וליחוש דלמא אזיל למתא אחריתא ומחזיק ליה לשמיה ביוסף בן שמעון וכתיב גיטא וממטי ליה לאיתתיה דהיאך אמר להו רב הונא בר חיננא הכי אמר רב כל שהוחזק שמו בעיר שלשים יום אין חוששין לו."פירש רשב"ם (ד"ה אין חוששין לו) "דכל כך לא היה מחליף שמו זמן מרובה פן יוודע הדבר."
"כלומר כל שהוחזק שמו בעיר אצל רוב אנשי העיר שלושים יום אין חוששין לו דילמא אחזקיה לשמיה בשמא דאחריני דאי עביד לא סגיא דלא מיגליא מילתא בתלתין יומין ומשתקר. והאי מדאתחזק תלתין יומין ולא איגלאי מילתיה ולא אשתקר, ש"מ בקושטא אתחזק וליכא למיחש ולא מידי. ואי נמי מתרמי דמתחזק בשקרא ולא מיגליא מלתיה אלא לבתר זמן מרובה, מילתא דלא שכיחא היא ומילתא דלא שכיחא לא חיישי לה רבנן למגזר בה."על דרך זו כתבו עוד ראשונים שם.
"ואף שלפע"ד במחכ"ת יש להשיב על דבריו. מה שהביא ראיה מפרק גט פשוט כבר נתבאר דשם קאי לענין דלא חיישינן שהחליף שמו ע"ז לא מהני פחות מל' יום. ותדע דלאביי מהני היכא דקרו ליה ועני. אבל לענין מי שקובע לו שם אין ראיה כ"כ משם."הביא דברי הצמח צדק הללו גם בשדי חמד מערכת גט סימן ל"ד אות ב'.
"אחרי שמצינו שהאדם יכול לשנות שמו ולהתחזק בשם אחר אם נתחזק בו שלשים יום, והנה הרא"ש בתשובה כלל י"ז סי' י"ב חילק בין שמו ובין שם אביו וכמבואר בטור בסי' קכ"ט במי שהיה שמו יוסף בן שמעון וכתב יוסף בן שמואל. ומשמע אפילו החזיק שם אביו כך לא מהני וכן מבואר בהדיא בכתבים ופסקים של מהרא"י ועיין בב"ש ס"ק כ' וכן מבואר בהגהת רמ"א שם דמיירי בהכי מ"מ נלע"ד דשם העיר תליא בבני העיר כמו שם של האדם באדם עצמו וכשם שהאדם יכול להחזיק לעצמו שם שירצה כך בני העיר יכולים להחזיק שם לעיר שלהם ולשנות משם לשם כרצונם ואם היה הספק בשם שקורין האומות אז לא היינו מוצאים תיקון אבל כיון ששם האומות אין בו ספק שהוא פיליצא והספק רק בשם של ישראל א"כ יכולים דרי העיר לברור להם שם פילץ. אמנם לפי שקשה לומר שבשלשים יום איתחזק דבשלמא שם אדם בכל עת קורין אותו בשמו אבל שם העיר לפעמים לא יזכר השם בפי אנשי העיר כמה ימים לכן יכריזו בכל בתי כנסיות שבעיר שלשים יום רצופים ערב ובקר ששום אדם לא יקרא עוד שם העיר פילטץ בטי"ת רק פילץ בלא טי"ת וכן בכתבים ואגרות יזהרו בזה וק"ו בכתובות וקנינים ואז אחר שלשים יום שוב אין חשש וכבר הוחזק שם העיר פילץ."לכאורה נראה שס"ל כתורת גיטין ואכן הקשה על דבריו בשו"ת חת"ס ח"ו סימן מ"א סד"ה והנה מצאתי כקושית הצ"צ הנ"ל.ציין לדברי החת"ס הללו בשדי חמד שם.
"שאלה הא דאמרינן פרק ג' דמגילה דף כד ע"ב כהן שיש לו מומין בעיניו או בידיו, לא ישא את כפיו, ואם דש בעירו מותר. איזה שיעור יש בדבר שנקרא דש בעירו.הנה מבואר שבשלושים יום נעשה הדבר להרגל באופנים שונים.
תשובה יראה דאם שהה בעיר ל' יום נקרא דש בעירו, דלכל מידי דתלוי בהרגל סגי בל' יום, כדאשכחן גבי הזכרת משיב הרוח ומוריד הגשם, דאמרינן בירושלמי: דכל ל' יום בחזקת מה שהוא למוד בתחלה, אבל לאחר ל' יום כבר הוא מורגל לומר מה שהתחיל מחדש. אלמא, דסגי בל' יום להרגיל לשונו, ה"ה להרגיל ראות העין. וה"נ אשכחן, בכמה מילי דצריכי שיהוי וזמן, וקצבו להן חכמים ל' יום."
"הא לבני מתא, הא ליתובי מתא; כדתניא: המודר הנאה מאנשי העיר, כל שנשתהא שם שנים עשר חדש – אסור ליהנות ממנו, פחות מכאן – מותר; מיושבי העיר, כל שנשתהא שם שלשים יום – אסור ליהנות ממנו, פחות מכאן – מותר ליהנות ממנו. ולכל מילי מי בעינן י"ב חדש? והתניא: שלשים יום – לתמחוי, שלשה חדשים – לקופה, ששה – לכסות, תשעה – לקבורה, שנים עשר – לפסי העיר! אמר ר' אסי אמר ר' יוחנן: כי תנן נמי מתניתין שנים עשר חדש – לפסי העיר תנן."שני סוגי קביעות נמנו וחד מהם כל שנשתהה שלושים יום.
"וכתב סמ"ק על שיעור זמנים הללו ועתה מרוב הגלות נהגו העם דין שלשים יום."כ"כ הראבי"ה סימן תתקכ"ט בענין כתיבת שם מקום דירה בגט למי שנהג לכתבו שיש לדון אדם כבן העיר כל שדר שם שלשים יום וז"ל "בכל שאר טופסי גיטין של הגאונים לא נכתב אלא מקום דירה. וכן נראה כי לא מצינו בתלמוד (גיטין פ ע"א) כי אם שינה שם עירו שהוא מקום שדר שם ודעתו להשתקע ואפילו ל' יום כדאמרינן בפרק השותפין שרצו (ב"ב ח ע"א)."
"איש ואשה שבאו ממדינת הים היא אומרת: זה בעלי, והוא אומר: זו אשתי אם הוחזקו בעיר שלשים יום שהיא אשתו הורגין עליה."מקור דין זה ברמב"ם הלכות איסורי ביאה פ"א ה"כ.
"דין זה הועתק מדברי הרמב"ם הנ"ל ולא נתבאר במ"מ מקור דין זה וראיתי בהגהות אלפסי כתב בזה הלשון וכמה הוא החזקה שלשים יום כמו שמבואר בתלמוד א"י וכיוצא בזה אמרו במי שמחזיק שמו בעיר ל' יום כמו שבארנו בפ' כל הגט...ודין מי שהוחזק שמו בעיר ל' יום מבואר בח"מ סי' מ"ט ובגמרא בבא בתרא דף ח'."חיבר הח"מ שני דינים אלו של הוחזק שמו שלשים יום שעניינו הסרת חשש שקר ושל חיוב מדין בני העיר למי שדר בעיר שלושים יום ונראה שבאור דבריו כנ"ל.
"יעיי' בנב"י מהדורא קמא מ"ש בעיר פילץ בחלק א"ע סי' פ"ח בד"ה וגם אחרי רואי וכו' יע"ש גם שיש לפקפק על ראיתו מב"ב מי שהחזיק שמו בעיר שלשים שאינו ענין להתם דהתם משום חשש רמאות ואינו ענין להחזקת שם חדש ומ"מ מצאתי בש"ג בפ' עשרה יוחסי' מייתי ג"כ ראי' משם לחזקה דשלשים יום ע"כ גם כאן אין הפסד אם יפרסם בבה"כ ברבים כי שם פלאטע בעי"ן לבסוף הוא טעות ונלעג לשון ושהב"ד הסכימו לכתוב באלף לבסוף וגם יפרסם כן בפנקס הקהל לדורות ואחר שלשים יום מזה הפרסום יכולי' לכתוב גט בשם פאלאטא באל"ף לבסוף וזה כתבתי לרווחא דמילתא מהיות טוב."נראה שביאר כדברינו שדברי הנוב"י הם לצאת ידי כל ספק.
"ולא עוד אלא שלדעתי א"צ ל' יום ואף על גב דבשינוי שם צריך דוקא ל' יום היינו משום חשש רמאות כמבואר בב"ב דף קס"ו ע"ב. תדע דהא בנשתנה שמו מחמת חולי לא בעינן ל' יום, והיינו דידעינן דלית בי' חשש רמאות."דברי הישועות מלכו הם כשיטת הצ"צ והחת"ס שאין צריך שיוחזק שמו שלושים יום.
"וע"ד שם אבי האשה זה לי ימים שכתבתי בתשו' דאם הב"ד מפרסמין מדעת הבעל באיסור שלא יקראו אותו רק בשם זה א"צ שיהי' מוחזק ל' יום כמו בשינוי מחמת חולי ובתשו' נו"ב שהצריך בעיר ל' יום הוא חומרא בעלמא. וכאן דאין חשש רק על לכתחילה העצה לצאת מידי כל הספיקות שיתנו לאבי האשה עלי' לס"ת בשם יהודה ליבוש [ויפרסם בכל ביהכנ"ס שיקראו אותו לס"ת בשם יהודה ליבוש] והשמש יפרסם שהוא מדעת ב"ד וא"צ להכריז באיסור ובאותו יום יוכל מעכ"ת לסדר גט בשם יהודה ליבוש כיון שהחתימה היא כן וגם הקריאה לס"ת ויכתוב יהודה."אם כן אפשר שיודה הנוב"י בשינה שמו מחמת חולי והוחזק בעליה לתורה שאין צריך שלושים יום אולם בשינוי שם עיר שאין להחזיקו בקריאת התורה יש לצאת ידי כל ספק ולהחזיקו בשלושים יום.
"והנה בהא דבעינן שיתחזק השם ל' יום כבר העיר בתשו' ח"ס חלק ששי סי' מ"א מהא דשינוי שם ע"י חולה דמהני בפרסום פעם א' ותוך ל' יום וע' בתשו' החמ"ח הנ"ל בזה ע"ש. ואני מצאתי בג"פ ס"ק צ"ג בסופו שהעלה דגם אחר ג' או ד' ימים אם נכתב שם השינוי הוי פרסום. וי"ל דשם השני עיקר וכשר בכתבו שם השינוי לעיקר וגם באותו יום עכ"פ לא מיחשב לשינוי השם אם כתבוהו ג"כ. ולפ"ז נראה דבפרסום בפני ב"ד לשם גירושין עדיף טפי. ונראה דהא דבעינן שיתחזק ל' יום היינו היכי דיש לחוש שמא בדעתו לחזור בו אבל בשינוי שם ע"י חולי שידוע שמתכוין להשתקע בשם זה א"צ ל' יום. וכה"ג מצינו בדין יושבי העיר בש"ס פ"ק דב"ב ובאו"ח סי' תכ"ט ויו"ד סי' רנ"ו דבעינן יב"ח ובזה"ז סגי ל' יום ואם דעתו להשתקע נקרא מיד מיושבי העיר ודינו כבני העיר לכל דבר וה"נ בזה."נראים דבריו כמו שהתבאר לעיל שרק להוציא מידי ספק נאמרו דברי הג"פ.
"ומצאתי דאם בא מארץ רחוקה לא נכתב לו גט אלא אם כן הוחזק שמו בעיר שלשים יום ואם החליף שמו והוחזק בשם השני אין לגרש אלא בשם השני."דבריו מבוארים שמה שהצריך שלושים יום הוא רק במה שדן בראש דבריו במי שבא מארץ רחוקה ואין ידוע שמו ולא במה שדן בסוף דבריו במי שנשתנה שמו. לכן דייק המהרי"ל דיסקין ממשמעות הלשון ולא מהסוגיא ב"ב שאין ממנה הכרח.
"באתי בשאלה קטנה שהיה בגליל שלי בש"מ ונשתנה שמו בחולי כנהוג בו ביום נתן גט לאשתו לפוטרה מחליצה ומת והנה המסדר הגט כתב השתי שמות והקדים שם השני ואח"כ השם הראשון ולא כתב על שם הראשון דמתקרי."הביא תשובת התוי"ט בענין זה ולאחר מכן כתב:
"דבאמת שם השינוי הוא עיקר אף שהרוב קורין אותו בשם הראשון וכמו שמבואר בב"י סי' זה דלא נסתפק הרב מהרר"פ אלא כשלגמרי שם השני נעקר ולפי פי' השני של הב"י בעובדא דמהרר"פ הוא ממש נ"ד ומשמעות לשונו שכל ספיקו היה אם שם השני עיקר לכתבו לכתחלה אף על פי שעדיין לא הוחזק אז יכתבו אותו לבסוף ואחר שלא הוחזק הא קמן דעכ"פ אינו עולה על הדעת לפסול אם כתבו שם השינוי לבד דאי בודאי טפל אינו פוסל מכ"ש בשם זה שהוא ספק טפל וספק עיקר ומכ"ש בנ"ד שכתב ושניהם זה אינו עולה על הדעת כלל דהא באמת שני שמות יש לו ביום הנתינה ובפרט שלא כתב דמתקרי."בדברי הח"מ חידוש נוסף שלא זו בלבד שאין צריך שלושים יום אלא שדי ביום אחד להחזקת השם.
בת שלש שנים ויום אחד מתקדשת בביאה ואם בא עליה יבם קנאה וחייבין עליה משום אשת איש ומטמאה את בועלה לטמא משכב תחתון כעליון נשאת לכהן תאכל בתרומה בא עליה אחד מן הפסולים פסלה מן הכהונה בא עליה אחד מכל העריות האמורות בתורה מומתין על ידה והיא פטור' פחות מכן כנותן אצבע בעין."דקדק המהריל דיסקין שרק לענין ביאה הוא כנותן אצבע בעין אך לא לענין קידושין ולכן האמור במשנה הקודמת "תנוקת בת יום אחד מיטמאה בנדה בת עשרה ימים מיטמאה בזיבה" נכון גם לענין קידושין.
"אמנם הרמב"ם ז"ל העתיק המשנה כפי פשטה דבשינוי ממש איירי ומוקי לה בכתב וכל שום ואם כן טובא איצטריך מתניתין לאשמועינן דאי לא הו"א דאע"ג דמשנה שמו לשם שאין קורין אותו בשום מקום אפילו הכי כיון שכתב וכל שום לרבות שמו האמיתי לא הוי גט בטל קמ"ל דאפילו הכי הוי גט בטל כיון דלא הוחזק בשם השינוי שלושים יום."מדבריו למד בספר טיבו של גט שם שכל שלא עברו שלושים יום משעת השינוי הגט בטל.
"והנה ע"כ צריכין אנו לחלק בין שינה שמו מחמת חולי כנד"ז ובין שינה שמו בלא זה לפמ"ש בתשו' מהריב"ל שבסוף חלק שני סי' צ' גבי איש שבא בעיר אחת והחזיק את שמו [ר'] כו' ואח"כ נודע מארץ מולדתו ששם לא נקרא בשם זה כלל. וז"ל ולכולהו פירושי היה נראה לכאורה דאם נודע בודאי שהחליף את שמו כנדון דידן הגט הוא פסול. אבל הרא"ש ז"ל כתב בפרק השולח דאפילו נודע בודאי שהחליף את שמו שאין לנו אלא השם שהחזיק בו שלשים יום לפנינו כו' עכ"ל. וכ"כ בג"פ סי' ק"כ סעיף ג' ס"ק י"ז ואם נודע בודאי שהחליף את שמו היה נראה מלשון רש"י דהגט פסול. אך הרא"ש כתב כו' דאין לנו אלא שם שמחזיק לעצמו עכ"ל. וא"כ לדברי רש"י דהוחזק שלשים יום לא מהני כלל אם באמת החליף את שמו. ע"כ צריך לומר הא דאמרינן בהדיא בגמרא דשינוי השם מילתא היא היינו כשמשנה את שמו מחמת חולי וכה"ג דיש לשינוי שם בכה"ג מקור מן התורה כמ"ש גבי שרי שרה וגבי הושע יהושע. משא"כ כשמחליף שמו בלי סיבה כזו לאו כלום הוא. (הג"ה. מיהו המכתב מאליהו שער ד' סס"י ל"ג סתר דברי מהריב"ל דגם רשב"ם והנ"י אין חולקין כלל על דינו דהרא"ש ודבריהם אינו אלא לענין החשש דילמא ממטי גיטא לאתתא דהאיך כו' יעו"ש. ודבריו נכונים עכ"ה)."ולפ"ז אדרבא היפוכם של דברים מצאנו כאן שאין צריך שלושים יום בשינוי שם אלא בשינה שמו בשקר בלבד.
"מעשה שהיה כך היה אדם בא מארצות המערב לתוגרמה והחזיק עצמו בשם שמואל בן יצחק והחזיק כנויו ויחוסו בכנוי וייחס משפחה חשוב' מספרד והנ' בני אותה המשפח' בדקוהו ולא האמינו היותו ספרדי כ"ש היותו מיוחס וממשפחתם וגם רבים מבני אדם גם בני איש היו מרננים עליו באומרם שהוא מבני מערב ואע"פי כן הוא לא חשש מהם כלל ומחזיק בשם שמואל בן יצחק ובאותו כנוי גם כן לא נסוב אחור ממנו לימי' בא זה וקדש אשה בעיר אחת ובהמשך הזמן נפל קטט' ביניה' עד שבאו לידי גירושין וגירש אותה בשם שמואל בן יצחק ואח"כ התחיל לערער על הגט ולומר שהגט בטל מטעם ידוע אצלו כי האיש הלזה חכם בעיניו ולא שמעו לו אח"כ באו עדים מארצו והעידו שזה האיש שינה שמו ושם אביו וכינוי משפחתו לא שמו שמואל ולא שם אביו יצחק לימים בא אבי הנער' לקדש את בתו לאיש אחר היה שם יהודי אחד ירא שמים ואמר לאבי הנער' שלא יקדש את בתו לאיש אחר עד שישאלו את פי החכמי' בעלי ההוראות יצ"ו לדעת אם הגט כשר ומותרת להנשא בו או לא ונמצא שם ת"ח מבני העיר ואמר שהגט כשר וכשר ושאין בזה בית מיחוש כלל ונתקדש' הנער' על פיו ואח"ז הלך היהודי הלז לקושטנדינא לעשות מלאכתו ואגב מלתא שאל לאחד מגדולי' זקני' ושופטיה על זה והור' שהגט בטל מצד שינוי שם האב."עיקר הדיון בתשובה זו הוא במי שהחזיק שם אביו שלא בשמו הנכון אולם בתוך דבריו כתב הת"ח הנזכר "כי היכי דבשינה שמו והחזיק בו ל' יום הגט כשר כן בשינ' שם אביו והחזיק בו ל' יום ליתכשר נמי ותקנת ר"ג לכתוב וכל שום אחרן וחניכה כמו שמועלת בענין שינוי שמו ראוי שתועיל ג"כ בענין שינוי שם אביו" עיי"ש שנראה שבנקודה זו של שינוי שמו לא נחלק עליו מר"ן ונמצא שדבריו בענין זה אינם שוים למה שכתב בסימן ט"ו הנזכר לעיל וזה כדברי הג"פ. ונראה שעל דרך זו יתבארו דברי המבי"ט בתשובה ח"ב סימן נ"ב עיי"ש.
"מי שהיו לו שני שמות וכן אשה שיש לה שני שמות כשמגרש כותב שמו ושמה שהן רגילין בו וידועין בו ביותר ואומר איש פלוני וכל שם שיש לו גירש אשה פלונית וכל שם שיש לה."דברי הרמב"ם אינם בגדר השם בגט אלא בשם שיש לכותבו והדברים ידועים שאם כתב שם טפל הגט כשר עכ"פ בלא כתב וכל שום.ודברי הרמב"ם פשוטים שיש לכתוב השם שרגילים בו ביותר ואם כתב השני אפשר שכשר בדיעבד ואפשר שפסול אך בטל מאן דכר שמיה.
"על מי שנשתנה שמו שמה שכותבין שם השינוי וכל שום וכו' היינו כשהשם ההוא שגור כבר בפי הכל ובלאו הכי לא מדאמר רב חסדא ס"פ במה מדליקין הני תלת מילי אישתני שמייהו מכי חרב בית המקדש חצוצרתא שופרא פתורא ואית נפקותא לכולהו כדאי' התם ופרש"י ז"ל נפק' מינה לשופר של ר"ה אין תוקעין אלא באותו שקורין חצוצרות והוא שופר או אם בא ע"ה לשאול במה יתקע אומר לו בחצוצרות ע"כ משמע דשינוי השם הוא כשהוא שגור ומורגל בפי הכל ואביי אמר אף אנו נאמר הובלילא בי כסי וכו' ורב אשי אמר בבל בורסיף למאי נפקא מינה לגיטי נשים ופרש"י ז"ל לענין שינה שמו ושם עירו וכו' משמע דשינוי השם בגיטין הם כהני שנויי אחריני השגור ומורגל בפי הכל וסברא היא דכשכותבין שם השינוי קודם הוא כשהוא מורגל וניכר כבר באותו השם הא לאו הכי לא ואינו תלוי זה במה שנתפרסם כבר שם השינוי כפי טעם הא' של החכמים הפוסלים אלא כשהוא כבר שגור ומורגל בפי הכל שקורין אותו בשם השני וזה אי איפשר שיהיה כי אם בהתמדת הזמן כי אפי' קרובי האיש היודעים בודאי שינוי השם וקוראין אותו בכל עת וקראו אותו רוב הפעמים כי אם השם הא' שהוא מורגל בפיהם עד אשר ירגילו ויתמידו עצמם לימים לקרות אותו רוב הפעמים בשם השינוי כי לפעמים אינם חוששים אלא לשם המורגל בפיהם ונשכח שם השינוי ולפעמים חוזרים אל השם הא' אפי' הורגלו בשם השני כי הני תלת מילי דאישתנו שמייהו מכי חרב בי מקדשא שנראה כי לזכר החרבן שהיו תוקעין בו בשופר בשבת שחל בו ר"ה וערבה שהיו נוטלין בו ביום ז' של סוכות ושולחן של בית המקדש שנו שמם מפני עגמת נפש באותם הדורות ואח"כ חזרו לקדמות שמם שהרי במשנה ובגמרא ובפי כל העולם קורין אותן כשמות הראשונים וכמו שאנו קוראים אותם עתה וא"כ בנ"ד שלא הוחזק כלל נראה דלכתחלה היה ראוי לכתוב מה שכתבו דיעבד. והרי הרמב"ם ז"ל כתב פ"ג מי שהיו לו ב' שמות וכו' כותב שמו ושמה שהם רגילים בו וידועים בו ביות' איש פלו' וכל שום שיש לו כו' הרי שצריך שיהיה השם הא' רגיל וידוע בו ביותר ואי לאו הכי לא יכתבו אותו לא שנא בשני שמות בשני מדינות או ששנה שמו בעיר אחד."המבי"ט דן שם בעובדא שהובאה בשו"ת ב"י סימן ט"ו שהוזכר לעיל בשכיב מרע ששינו את שמו בחליו מיצחק לחיים בהסכמת הציבור וקרוביו כמנהג ואחר שעה שהחליפו את שמו נתן גט לאשתו כדי שלא תזקק ליבם וכתבו בגט יצחק וכל שום אחרן כי לא ידעו מסדרי הגט משינוי השם כי היו בבית החולה בשעת המצלאין.על אופן זה בלבד דן ואין כל סיבה לומר שיחלוק ע"ד הב"י בהוחזק בעליה לתורה שאין צריך שלשים יום.
"יראה לי דלאו דוקא שינוי השם הבא מחמת חולי אלא ה"ה אם שינה שמו מחמת סבה חזקה כגון שברח מחמת ממון וכה"ג ושינה שלא יכירוהו וכיוצא בזה דכוונתו לעקור שמו הראשון ולהקרא בשם שני. אבל אם שינה שמו לסבה קלה ואינו מכווין לעקור שמו הראשון ואיכא דקרו ליה בשם א' ואיכא דקרו ליה בשם ב' בכה"ג לא אמרו דשם שני עיקר וגם אין לומר דשם א' עיקר אלא דנין אותו כמי שיש לו ב' שמו' והשם דקרי ליה רובא הוא עיקר."והנה מצאנו שינוי שם במומר שהמיר דתו ובחר לו שם שדנו הפוסקים אם לכותבו ומסקנת השו"ע בסימן קכ"ט סעיף ה' שאם כתב שם גיות עיקרי ושם ישראל טפל הגט כשר הרי לנו שלא רק בנשתנה מחמת חולי ניתן לשנות שמו.
"חזקת ל' יום היא לטענה שודאי כן שמו מעבר. אבל לגבי שמחזיק עתה שם מחמת סיבה חזקה כמו מחמת חולי יש לומר דחשוב מוחזק לשעתו כו'. וא"כ בשינה שמו שלא מחמת חולי עכ"פ בשלשים יום נחשב חזקה."נראים דבריו שהצורך בשלושים יום הוא כדי שיצא מכלל ספק ויורגל כפי שהתבאר לעיל.
"על דבר איש א' שבא מארצות המער' לשאלוניקי והחזיק עצמו בשם שמואל בן יצחק והוחזק בשם זה לעולם גם בחתימותיו ובקריאתו לתורה ובא לקושטנטינא וארס אשה בת פלו' כאגי' וגרשה בשם זה ובא פה ואירס אשה אחרת וגרש בשם זה עצמו ואלו הנשים עמדו ונשאו אח"כ הלך לדמשק ונשא שם אשה בזה השם ועודנו מחזיק בשם זה אח"כ בא יהודי א' מארצו ואמר שאין שמו אלא כי אם שלם בן אברהם ואיש א' העיד כי אין שמו אלא שלם בן לוי אי הוי בכלל שנה שמו ותצא מזה ומזה וכו' וחכם א' מפורסם כתב דתצא מזה ומזה וכו' והחכם הנז' כתב דגט כזה כשר אפילו שהבן שנה שם אביו כיון שהוחזק אביו בשם זה ל' יום ודחה קצת ראיות שהביא החכם האו' תצא מזה ומזה וכו' והביא הוא קצת ראיות לדבריו."נדון דהמבי"ט גרע מנדון דידן.בנדון דידן הודיע למכיריו שהשתנה שמו מה שאין כן בהא דהמבי"ט שעדין נותר שמו המקורי במקומו ואפשר שרק באופן זה הצריך המבי"ט שיוחזק שמו שלשים יום כפי שהסיק המבי"ט שם שיש להכשיר הגט דוקא אם הוחזק ג"פ בשלשים יום בשם השינוי.
"דיש לפקפק דהא מה שקראוהו בהכפר שרגא פייביל היה בטעות הקורא ולא על פי המגרש והוי כעקירה בטעות כמ"ש בשו"ת שו"מ מה"ק ח"א סי' ק"ג אבל בשו"ת חא"ש סי' קמ"ז העלה דזה דמי לקרי ליה ועני כיון דהקורא קורא והוא שותק ועולה לתורה וגם בשו"ת ד"ח ח"א סי' ס"ג העלה דגם בכה"ג אם נתחזק ג"פ בשלשים יום הוי הוחזק. ואף דמבואר ביש"ש בשם אהובים דמה שהחזן קורא לא הוי הוחזק דאינו מדקדק בזה וקורא לפ"מ שנראה לו היינו בשמות דומין קצת זל"ז מה שאין כן בשמות מוחלקים זמ"ז ואף שהוחזק בטעות ז"א דמבואר בירושלמי ותשו' הרא"ש דגם בהטעה בכונה הוי שם שהחזיק בעצמו ומכ"ש בקראוהו כן עכ"ד הד"ח. ובנ"ד המגרש עצמו אמר כן בב"ד ובכה"ג י"ל דא"צ ל' יום כמ"ש הח"ס ח"ו סי' מ"א כה"ג. גם י"ל דהשו"מ הא מיירי שגם המגרש לא ידע שמו מעריסה וטעה מה שאין כן בנ"ד שידע והי"ל למחות בהקורא ובע"כ שהסכים כן עכת"ד רו"מ.דבריו מבוארים שכל שכל שהמגרש אמר שזהו שמו א"צ מעיקר הדין שלשים יום.
הנה באמת בנ"ד במקום כתיבה ונתינה לא הוחזק בהשמות ל' יום ואם כי הארכתי בתשו' אחת בדברי השב יעקב וח"ס בכ"ז אין לסמוך להקל בלא החזקת ל' יום נגד כל הפוסקים."
"ומה שכתבת, באדם אחד שהמיר אביו לדת ישמעאלים, והיה שמו יוסף בן שמעון ואחר שהמיר אביו, הניח שם אביו וקרא שמו יוסף בן שמואל. לימים גרש את אשתו באותו שם החדש והכשירו הגט. תמה אני על המכשירין: אף אם יוכל אדם לשנות את שמו ולקרות לו שם אחר; כדאמרינן (ר"ה ט"ז:): שלשה דברים מבטלין את הגזרה וכו', וי"א אף שנוי השם, כמו שמצינו באברהם ושרה, אבל שם אביו היאך יכול לשנות והרואים הגט וכתוב בו: יוסף בן שמואל, יאמרו: אינה מגורשת, כי שם בעלה יוסף בן שמעון."החסרון שהיה בנדון דברא"ש הוא שאין אדם יכול לשנות שם אביו ואלמלא כן היה ניחא אף שסיבת השינוי היא מפני הבושה ולא מחמת חולי וכיו"ב.אך יתר על כן הבן לא שינה שם אביו אצל חכם וכיו"ב אלא החזיק אביו בשם זה ואם היה עושה כן בשמו שלו היה מודה הרא"ש.