ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל עמוס הרב שניאור פרדס הרב חיים ויקטור וידאל |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 906490/11 ב | |
תאריך: |
ב באייר התשע"ו
10/05/2016 | |||
תובע |
פלונית
בא כוח התובע עו"ד ליאור פישר | |||
משיב |
פלוני
| |||
הנדון: | חלוקת רכוש ותביעה לדמי שימוש ומחצית שווי דירה | |||
נושא הדיון: | חלוקת רכוש ותביעה לדמי שימוש ומחצית שווי דירה |
"ונראה דאע"ג דאבות נזיקין משלמין ממיטב (ב"ק ה, א), אבל בזה אינו משלם אלא מזיבורית, דהא בע"ח דינו בזיבורית אף על גב דנהנה הלוה ממעותיו וחכמים הוא דתקנו בבינונית משום נעילת דלת (גיטין נ, א), והכא שלא מדעת בעלים הוא דנהנה ואינו משלם אלא בזיבורית."המבואר מדברי הקצוה"ח שהתשלום על הנאת בהמתו מממון חברו, דינה כמו החיוב של החזר הלוואה [אלא שבהלוואה משלם הוא מבינונית מתק"ח מפני נעילת דלת, ובכה"ג שאכלה בהמתו מעצמה, שאין לחוש מפני נעילת דלת, משלם מזיבורית כדין תורה]. ועוד עולה מדבריו, שהיה פשוט לקצוה"ח שאין חיוב תשלום על הנאה נובע מדין חיוב של תשלומי נזיקין.
"מלוה הכתובה בתורה – פי' כגון קרבנות ופדיון הבן וערכין ונזקין – שלא היו יודעים עניני נתינות הללו אם לא שנתחייבה התורה בפירוש, אבל מלוה כגון שלוה לו מעות בלא שטר אף על גב דכתיב האיש אשר אתה נושה בו לא חשיב כתובה בתורה כיון שאין צריך לפרש בתורה שיעור הנתינה דפשיטא מה שהוא לוה צריך לפרוע."מבואר מדברי התוס' שיש להבחין בין קרבנות, פדיון הבן, ערכין ונזיקין שהחוב בהם אינו טבעי, אלא חוב שהוטל מכח התורה. מה שאין כן החיוב של החזר הלוואה, הוא מסברא פשוטה וטבעית כלשון תוס': 'דפשיטא מה שהוא לוה 'צריך לפרוע'. וראה ברשב"א שם שפירש את דברי רש"י כמו שעולה מדברי התוס' [דלא כהמהרש"א שנראה מדבריו שהתוס' נדו מפירוש רש"י].
"שאלת: מה ששנינו בפרק כיצד הרגל (י"ט ע"ב): אכלה מתוך הרחבה, משלמת מה שנהנית. מה היא משלמת: מן העליה, או מן הבינונית כחוב דעלמא? דמפני מה אמרה תורה: נזקין בעידית, מפני הגזלנים והחמסנים. כדי שיאמר אדם: מה אני גוזל, כדאיתא בפרק הנזקין. והכא, אנן סהדי: שלא נתכוון לגזול. ורבנן סהדי: שאינו בעי אותה היזקה. שהרי לא חייבוהו לשלם אפי' מה שאכלה, אלא מה שנהנית."והשיב הרשב"א:
"תשובה: נראה לי הדבר ברור: שאינו משלם מן העליה."הרי מבואר מדברי הרשב"א שדמי הנאה הם כחוב הלוואה, כיסוד דברי הקצוה"ח.
"אולם דא מסתפקא טובא בהנך מילי דאמרו (ב"ק י"ט ע"ב) דאינה משלמת רק מה שנהנית, כמו ברה"ר, כיון דעל ההיזק פטרתו תורה מפני שיש לה רשות להלך, א"כ לא הוי דין היזק עליו, רק דין חוב בלבד, ומשלם מזיבורית, כיון דהתורה מעטה זה מדין נזק,... וצ"ע."וסיים האו"ש:
ולכאורה נראה דתליא בהך מילתא דאמוראי דפרק כיצד (שם כ' ע"א),... ובכ"ז לא מכרע ועדיין צ"ע."
"ואח"ז רב מצאתי בשו"ת הרשב"א חלק ד' סימן יג בזה והעלה דמשלם כבע"ח יעו"ש, וראייתו אינה מכרעת, יעו"ש."אולם יש מן האחרונים דפשיטא להו שגם חוב דמי הנהנה הוא בגדר מלוה הכתובה בתורה.
"ולפי"ז נאמר דגם לענין תשלומים דקים להו לחז"ל דעל נהנה מממון חבירו דחייב לשלם מסברא, או יותר נראה דילפינן זה מקרא דאשר חטא מן הקודש ישלם היינו אף דמזיק הקדש פטור, דלפי"ז כל אוכל הקדש משלם רק בעד הנאתו וכן כל הנהנה מן ההקדש דמעל שהוא קרן חומש ואשם וחיוב הקרן הוא חיוב ממון כמו בתשלומי הדיוט כמו שהבאנו בדברינו לעיל דברי התוס' בכתובות ריש פרק אלו נערות כו'."וכך נראה מדברי הברכת שמואל ב"ק סימן י"ד:
"דהנה שאלתי מכבר את פי מו״ר זיע"א [הגר"ח הלוי זצ"ל] דלכאורה הא תביעת מה שההנהו הוא כתביעת חוב מלוה, ותובעו ממוני גבך [אצלך] הוא. והביאור דין מה שההנהו אינו דין מזיק שתובעו תשלומי החפץ, אלא שתובע תביעת החפץ עצמו שיש עליו על ידי שהוא נהנה מהחפץ ונתרבה אצלו דמים ותובעו דממוני גבך הוא, ואם כן איך שייך שיפטור על ידי קים ליה בדרבה מיניה [זהו דין שפירושו שאם חיוב ממון נעשה על אדם ביחד עם חיוב מיתה, אינו מתחייב בממון. כיוון שכבר נתחייב חיוב גדול יותר ממנו], ובכתובות דף ל' ב' גבי תחב לו חברו חֵלב לתוך בית הבליעה, מבואר דעל ידי קים ליה בדרבה מיניה פטור אף מדין מה שההנהו."פירוש דבריו הם כך: הנה אם גזל חפץ מחבירו ובשעת הגזילה התחייב מיתה, אינו נפטר מלהשיב את החפץ מדין קים ליה בדרבה מיניה (קלב"מ), כיוון שהחפץ שייך לבעליו, יש להשיב להם מכח שהוא שלהם, כמבואר בסנהדרין ע"ב ע"א. רק חוב ממון כגון מכח שהזיק, ניתן לפטור אם בשעה שהזיק התחייב מיתה, שבזה הדין שאם בשעת החיוב מיתה, נתחייב גם ממון, נפטר מחיוב הממון מדין קלב"מ.
"והשיב לי, דתביעת מה שההנהו הוי גם כן מלוה הכתובה בתורה.והסברתי לעצמי דבריו הקדושים על פי דברי המשנה למלך [הובא בחידושי רבי עקיבא איגר למסכת בבא מציעא בפרק איזהו נשך], דכתב בנשתמש האחד בממון של חברו שלא מדעתו באופן שלא נעשה גזלן, כגון בשוגג, צריך לשלם לו שכר שימוש ולא הוי רבית וצריך לשלם לו בכדי שלא יהיה שולח יד בפקדון, ועל כן פסק רבינו עקיבא איגר זיע״א בחידושיו ליורה דעה סימן ק"ס, באומר הלויני ואלוך דהוי רבית קצוצה, מחויב הלוה השני לשלם שכר שימוש להמלוה שלו, דהא נשתמש בגזילה ורבית קצוצה יוצאה בדינין, הרי מוכח דתביעת מה שההנהו כגון אכלה מתוך הרחבה, ותחב לו חברו לתוך בית הבליעה וטבחוהו ואכלוהו, וכן בדר בחצר חברו שלא מדעתו לא משום דנתאכל ברשותיה דידיה ומדין שכירות הוא דמשלם, אלא אדרבא משום דנתאכל מרשותא דמרא [דהבעלים] על כן הוי כשולח יד בפקדון כל זמן שלא ישלם דמי השימוש, והוי כמלוה הכתובה בתורה, וזו היתה כונתו דמו״ר קדוש ישראל זיע״א, ועל כן שפיר כי [כאשר] קים ליה בדרבה מיניה פטריה מתשלומי תשמיש החפץ" [א"ה: ההדגשים שלי].
"דלא מצינו כלל לר"מ בבא מציעא ע"ח ע"ב רק כשמעביר על דעת בעל הבית לצורך עצמו כמו חורש בהר כו'. ומייתי עיקר דברי ר"מ מנתן לעני ליקח בו חלוק לא יקח טלית שמעביר על דעת כו' וממילא מה שלוקחו לעצמו במה שאין דעת בעל הבית כן הוי גזל כשואל שלא מדעת."הכרעה בני"ד שדינו של הגרוש כשואל שלא מדעת על הרכב
"איתבר ממילא וכו' ואם תאמר, וכיון דגזלן הוא וחייב באונסין, למה אינו משלם כשעת האונס, דשואל כשעת האונס הוא משלם, כדמוכח בשמעתין לקמן. ויש לומר, דשואל לא קנייה כלל, ולא אפקיה מרשות בעלים, כי הבעלים יכולים למכרה ולהקדישה, הילכך חיובו על שעת האונס. אבל גזלן, משעת גזלה אפקה מרשות בעלים למכירה והקדש."המבואר מדברי הריטב"א ששונה דינו של שואל שלא מדעת מגזלן. בעוד הגזלן אינו יכול לא הוא ולא בעליו להקדיש את החפץ הנגזל-לפי שזה אינו שלו, וזה אינו ברשותו, מ"מ שואל שלא מדעת יש ביכולתם של הבעלי החפץ להקדישו ולמוכרו כיון שהוא עדיין ברשותם.
"צ"ע אם היה שווה בשעת שליחות יד דינר, ובשעה שנאנס היה שווה ב' דינרים, אם נפטר בדינר אחד כדין גזלן שאינו משלם אלא בשעת הגזילה. ולכאורה יש לומר דדין זה במחלוקת, שלפי דעת הרמב"ן והריטב"א המובא באס"ז לבבא מציעא דף מ"ג ד"ה הא דאמרינן וכו' דמה שאין הגזלן מחויב לשלם כשעת אונסין כמו שואל הוא משום דתיכף מעת הגזילה נפיק מרשות הבעלים להקדש ולמכירה כדאמרינן גזל ולא נתיאשו הבעלים שניהם אינם יכולים וכו' וזה לפי שאינו ברשותו. ודין זה אינו אלא בגוזל שלא להחזיר, ולא בשואל שלא מדעת, וכיון דלא נפקא מרשות הבעלים כלל כי בידם להקדיש ולמכור, יש לחייב את השואל באונסים כפי שוויו כשעת האונס אם הוכר אחר ההשתמשות שלא מדעת, ואם הוזל חייב לשלם כשעת ההשתמשות מדין גזלן."וסיים האמרי ברוך שהרא"ש חולק על הריטב"א בזה:
"אמנם לפי דברי הרא"ש בריש פרק מרובה דהחילוק בין גזלן לשואל הוא, דשואל הוי מסתמא כמקבל עליו חיוב אונסין על כל זמן שאלה, מה שאין כן בגזלן. יש לומר דהוא הדין הכא דינו כגזלן גמור שאינו צריך לשלם אלא כשעת הגזילה, דהא לא קביל עליו השמירה מצד השאלה לשעתו שעשה שלא ברשות ונעשה עליו גזלן."הנה על אף שמצאנו לעוד ראשונים דס"ל שאין שינוי קונה בשואל שלא מדעת כמו שיובא להלן, יחד עם זאת נראה כי סוגיין דעלמא היא ששואל שלא מדעת קונה בקנייני גזילה, וכך יש לנקוט להלכה וכמו שיתבאר להלן.
"אי נחית לה אדעתא דגזלנותא אינו נוטל אלא פחתא, קשיא לי אי פחת דאית ביה שנוי הוא הא אמרינן אין שמין לא לגנב ולא לגזלן אלא הגזלן נוטל השברים ומשלם הספינה מעליא דהא קיימא לן שינוי קונה. ואי בפחתא דלית ביה שינוי דלא קני ליה אמאי משלם פחתא ליהוי ככחשא דהדר כיון דלא הוי שינוי אומר לו הרי שלך לפניך..."ותירץ:
"אלא נראה לי דהאי דאמר דנחית לה בתורת גזלנותא לאו לגזלה ממש שלא יחזירנה לעולם אלא להשתמש בה חנם ולהחזירה לו, דכיון דהכי הוא הוה ליה כשואל שלא מדעת, דאף על גב דמשוינן ליה כגזלן לענין מתה מחמת מלאכה ולכל אונסין, אפילו הכי לא נפיק ליה מכלל שואל, ואפילו בפחתא דאית ביה שינוי שמין לו שברים כשואל דלא קנסינן ליה כולי האיולישנא נמי הכי משמע דקאמר התוקף (ולא הגוזל) ובין לרב ובין לשמואל קאמרי... הראב"ד ז"ל."
"ומבואר מדבריו דשואל שלא מדעת דהוי גזלן אינו אלא לחיוב אונסין בלבד ולא לענין קניני גזילה לקנות בשינוי וכיוצ"ב והיינו טעמא משום דאין הגזלן קונה הגזילה לטובתו בעל כרחו, ודוקא לענין חיוב אונסין אמרינן בעל כרחיה חייביה רחמנא. ועיין בנימוק"י בשם הרמ"ה בסוגיא דאין שמין לעיל (דף י"א) דחולק על זה..."הדברי יחזקאל הבין בדעת הראב"ד ששואל שלא מדעת דינו כגזלן רק לענין אונסין, אבל לעניני קניייני גזילה-לקנות בשינוי וכדו', אין דינו כגזלן אלא כשואל, ונמצא שהחפץ הינו ברשות הבעלים, ועליו לשלם להם דמי השתמשות. שוב ראיתי שכך פירש בחזו"א בב"ק סימן כ אות ב בדעת הראב"ד. וראה עוד בחידושי ר' חיים הלוי הלכות גזלה ואבדה פרק ב (על הך דתוקף ספינתו של חברו) דפשיטא ליה דאין שינוי קונה בשואל שלא מדעת4.
"ואולם באמת המעיין בש"מ שם נראה דלא אתי עלה מטעם דל"ק [=דלא קני] בשינוי, רק משום דלא קנסו בששל"מ[=שואל שלא מדעת] כמו בגזלן, והא דאין שמין לגזלן הוא משום קנס, אבל לעולם דבששל"מ קונה בשינוי."וכן נראה שנוטה להסביר את שיטת הראב"ד בקוב"ש ב"ק סימן קכד:
"עוד י"ל דאפילו קונה בשינוי מ"מ יכול לשלם לו בשברים, דהך חומרא דחיים ישלם ולא מתים ליכא בשואל שלא מדעת, וכן משמע מלשון הראב"ד "דלא קנסינן ליה כולי האי", דאם כוונתו שאינו קונה בשינוי איזה קנס יש בגזלן בקנין שינוי."וכך כתב במפורש בנמוק"י (ב"ק י"א ע"א ד"ה אמר שמואל):
"אלא אפילו אגבהה לאשתמושי ביה לפי שעה, אע"פ שלא עשה לדעת גזילה, דכיון דקיי"ל ב"ב דף פח ע"א שואל שלא מדעת גזלן הוי דין כולן שוה לגזלן ולגנב דאין שמין להן וכו'."משמע דשואל שלא מדעת קונה בקנייני גזילה כמו גזלן, וכנראה שלזה כוון הדברי יחזקאל הנ"ל שכתב שהנמוק"י חולק על הראב"ד. וכ"כ בקונטרסי השיעורים (ב"ק סימן כ אות ו בסופו).
"וכן הדין אם נטלו על דעת שאלה דשואל שלא מדעת הוי כגזלן."ומשמע דדינו של שואל שלא מדעת הוא כדין ירד ע"ד גזילה דאינו משלם כי אם פחתה. ומכאן מוכח מיניה וביה, דדינו של שואל שלא מדעת דינו לגמרי כגזלן שקונה בקנייני גזילה, דאל"כ היה צריך להיות דינו כמו ברישא דרצה שכר נוטל רצה פיחתה נוטל, ומדקבע הטור שדינו כגזלן שמשלם רק פחתה, עולה ברור שדינו כגזלן לענין שקונה בקנייני גזילה ולכן לא שייך כלל שישלם דמי אגרא.
"התוקף ספינתו של חבירו ועשה בה מלאכה, אם אינה עשויה לשכר, שמין כמה פיחתה ומשלם. ואם היא עשויה לשכר, אם ירד לה בתורת שכירות, הואיל וירד שלא ברשות, אם רצה הבעל ליטול שכרה, נוטל; רצה ליטול פחתה, נוטל. ואם ירד לה בתורת גזל, נותן הפחת וכן כל כיוצא בזה. וה"ה אם נטלה על דעת שאלה שלא מדעת, גזלן הוי."א"כ גם מדברי השו"ע מוכח ששואל שלא מדעת קונה בקנייני גזילה כמו גזלן.
"ואי נחית לה בתורת גזלנותא לאחזוקי בה לנפשיה אין לו אלא פחתא דהוה ליה גזלן דתנן כל הגזלנין משלמין כשעת הגזלה. והוא הדין בתורת שאלה, דנהי נמי שואל שלא מדעת גזלן הא קיימא לן דכל הגזלנין משלמין כשעת הגזלה."וכן נראה שפירש הגר"א בדברי השו"ע. דהנה לסיפא שבשו"ע שכתב "ששואל שלא מדעת גזלן", כתב בביאור הגר"א שם, וז"ל:
"וה"ה אם כו'. עתוס' דב"מ ס"ה א' ד"ה ניחא כו'. והתם שואל שלא מדעת הוי."כדי להבין את דברי הגר"א, יש להביא את דברי התוס' שצויינו בדבריו. דהנה בב"מ ס"ה ע"ב אמרינן דהתוקף עבור של חברו, אם לא ביטלו ממלאכה אחרת, דפטור משלם לו דמי שימוש, ובגמרא שם נתנו הטעם משום 'דניחא ליה דלא ניסתרי עבדיה', ור"ל דיש לאדון שלו ניחותא במה שעבד בו התוקף-כדי שלא יתקלקל. והקשה שם בתוס' ד"ה ניחא:
"וא"ת בלאו האי טעמא נמי פטור דהא תנן (ב"ק ד' צו:) גזל עבדים והזקינו משלם כשעת הגזילה אבל שכר פעולתם לא משלם. ויש לומר דיש לחלק בין נחת אדעתא דגזלנותא לנחת אדעתא דמלאכה כדמפליג התם גבי התוקף ספינתו של חבירו ועשה בה מלאכה."התוס' מעמיד את המימרא של התוקף עברו של חברו וכו' באופן שהתוקף לא התכוון לגזול אלא שתקפו על דעת לעשות בו מלאכה, והבין הגר"א, שגדר לקיחה זו הוא דנחשב כשואל שלא מדעת על העבד. וע"ז מבואר בגמרא שהתוקף פטור על השימוש בעבד (כשלא ביטל אותו ממלאכתו) משום שניחא לאדון, שהוא הנגזל, שיעשו עבודה בעבד שלו. המקור לחילוק זה הוא בב"ק צ"ז ע"א דאמרינן דעבד הוא כמקרקעי, ופירשו מימרא זו דתוקף עבדו של חברו, דמיירי שלא בשעת מלאכה, שאל"כ היה פטור בכל מקרה כדין מטלטלין שנגזלו, דאינו משלם דמי שימוש כיון שהשתמש בהם ברשות גזלן. ומעתה לפי הבנת הגר"א אליבא דתוס', הרי שהמימרא גבי תוקף עבדו של חבירו, מיירי באינו במתכוון לגזול ממש, אלא רק במתכוון להשתמש שלא ברשות, ומדוייק שבמטלטלין גמורין-בשואל שלא מדעת, פטור על דמי שימוש כיון שזהו בכלל גזילה. כך נלענ"ד שהיא כוונת הגר"א בציינו את דברי התוס' כמקור לדברי השו"ע.
"ושואל שלא מדעת דנקרא גזלן וכן המעביר על דעת בעלי' לחד מ"ד, כמדומה לי שפי' רבותינו דין גזלן יש לו ולא דקעבר בלא תגנוב אעפ"י שאין דעתו לשלמו בשעת שאילה ולא דמי לדדרשינן לא תגנוב ע"מ לשלם כפל דמכוון לגניבה ובאיסורא אחא לידיה כו'."ומבואר ששואל שלא מדעת הוא כגזלן לכל דבריו מלבד שאינו עובר על איסור גזילה [וצ"ע בחידוש זה שלא מצאנו לו חבר], ומשמע ששוה דינו לענין גזלן שקונה בקייני גזילה.
"הדר בחצר חברו שלא מדעתו שאמר לו צא ולא יצא חייב ליתן לו כל שכרו, ואם לא אמר לו צא, אם אותה חצר אינה עשויה לשכר אינו צריך להעלות לו שכר."מקור הדין הוא מהטור. וכתב הב"י שם:
"פשוט הוא. וכן כתב רבינו ירוחם בנתיב י"ב חלק א בשם ה"ר יונה."בכנסת הגדולה" (הגהות על הטור סימן שסג) העיר על דברי הטור:
"אמר המאסף לכאורה נראה ששכח רבינו המחבר ז"ל מ"ש הג"א והמרדכי הביאו הוא ז"ל בעצמו לפנינו דאפילו תקף בחברו והוציאו בע"כ ודר בו אין זה אלא גרמא בעלמא, וזה ודאי חולק אמ"ש רבנו בעל הטורים ז"ל שאם אמר לו צא ולא יצא חייב ליתן לו. וכן כתב רש"ל ז"ל בב"ק פ"ב סי' טז דרבנו בעל הטורים ז"ל חולק עם מ"ש הגהות אשרי בשם מהרי"ח, וכתב שהעיקר כדברי רבנו בעל הטורים ז"ל.העולה מדברי הכנה"ג שיש לחלק בין בעל חצר שמוציא את הדר בו ואומר לו צא, שאז דינה של החצר היא כמי שקיימא לאגרא לבין מקרה שהשוכר הוציא את בעל החצר ממנה שכיון שלא אמר לו צא אין זה בכלל חצר דקיימא לאגרא. ומכלל הדברים שומעין אנו שטעם ההלכה שחייב לשלם באומר לו צא, הוא משום דהוי חצר דקיימא לאגרא וממילא צריך לשלם לו כיון שהוא חסר.
ויראה לי שרבנו המחבר סובר שרבנו בעל הטורים וההגהות אינם חולקים, והפרש יש [בין] כשאמר לו המשכיר צא מן הבית ולא יצא, לכשהשוכר תקף בהמשכיר והוציאו מן הבית ולא דיבר לו כלום. דכשהמשכיר אמר לו צא מן הבית הרי גילה דעתו שאינו רוצה שישב שם והוי כחצר דקיימא לאגרא, אבל כשהשוכר הוציא למשכיר בעל כרחו כיון שהמשכיר לא אמר לו שיצא מן הבית אין כאן גילוי דעת ואין כאן אלא גרמא בעלמא. וכן נראה לי מדברי ספר המפה והלבוש שעל מה שכתב רבנו המחבר ז"ל בלשון רבנו בעל הטורים ז"ל כתבו אף על פי שהוציאו הבעל הבית בע"כ מן הבית והוא דר בו, כנראה דס"ל דשתי המימרות אינן חולקות וצריך עיון."
"תוד"ה הא. כתב תוס' דהכא לא קשה למ"ד דזה נהנה וזה לא חסר חייב מהא דכופין על מידת סדום, כיון שהיה יכול למונעו מתחילה מלדור בביתו, ובשו"ע (סי' שס"ג סעיף ו') פסק שאם אמר לו צא, חייב לשלם לו. ונראה דלא מבעיא בכהאי גוונא שכשמונעו יכול לומר שאם אתה רוצה לדור בביתי, מוטב לי להשכירו לאחרים, א"כ עושה שחצירו תהא קיימא לאגרא וודאי חייב לשלם, אלא אפי' בברח בעל הבית אינו הכא להשכיר ביתו, מכל מקום אם הודיעו שאינו מרשהו לדור בביתו חינם, הרי הוא חייב לשלם, והיינו כיון שאם יהא הדין שאם אחרים ידורו בביתו לא צריך לשלם, א"כ הוי פגיעה בעצם בעלותו שאינו יכול לתבוע ממון תמורת ממונו ואין זה שייך בהדי מידת סדום, דלא חשיב מידת סדום אלא היכא דלא מפסיד מידי מזה שפלוני משתמש בו וכגון בבר מצרא, מה שאין כן הכא דחשיב כפגיעה בעצם בעלותו וכמש"נ.בנימוקים שם הוסיף וכתב בזה"ל:
ונראה דבע"כ כוונת תוס' בסברתם שהיה יכול למונעו היינו כמ"ש דכיוון שיכול למונעו, אם לא יוכל לדרוש על זה ממון הוי פגיעה בעצם בעלותו על חצר זו וכמש"נ, ואין לפרש דברי תוס' בדרך האחרת שכתבנו והיינו שכיון שהוא מונעו מלהכנס א"כ עושה חצירו כקיימא לאגרא ולכך חייב, דהא אין שייך סברא זו אלא לכתחילה אם באמת טען כן קודם שנהנה הלה וא"כ נמצא דנהנה מחצר דקיימא לאגרא, אך הכא דמיירי בדיעבד שכבר דר ורק שרוצה בעל החצר לתבוע ההנאה כיון שהיה יכול למונעו [אע"פ שלמעשה לא מנעו], בזה לא שייך כלל הך סברא, ובע"כ צ"ל כמש"נ דזוהי פגיעה בעצם בעלותו, ועל פי זה יש לבאר נמי דברי השו"ע וכדלעיל.
וביותר מתבארים הדברים על פי דברי הפני יהושע דלעיל (ע"א תוס' ד"ה זה), דס"ל דבעצם אפשר לתבוע את עצם תשלומי הנהנה, אלא שרק אם אינו חסר הרי הוא פטור כיון שכופין על מידת סדום וכדלעיל, א"כ אם נימא שבעל החצר אינו יכול למחות בו ושלא להרשות לו להיכנס בחצר, הוי פגיעה בבעלותו וכנ"ל, ע"כ בוודאי שלא שייך בזה כפייה על מידת סדום, ועל כן יוכל לתבוע תשלומי ההנאה בשופי.
"מדבריו עולות שתי תובנות.ולפי זה בני"ד, משהוסכם שהרכב יועמד למכירה, הרי בכך החליטו הצדדים שהרכב אינו קיימא לאגרא, ולפי המבואר, הרי לפי הטעם של הכנה"ג אף אם נדון זאת כאומר לו 'צא', אבל הרי יחד עם זאת נקבע ע"י הצדדים שהרכב לא יועמד לשכירות, וממילא פטור מלשלם דמי שכירות, אבל לפי הטעם של המנחת שלמה תמיד יש ביכולתו של בעל הממון לדרוש עליו דמי שימוש. והואיל והדבר הוא לפחות ספק, יש ביכולתו של המוחזק לטעון קים לי ולהיפטר. וק"ו לפי דברי הכנה"ג שרק באומר לו מפורש 'צא' ס"ל לטור והשו"ע דחייב לשלם, אבל אם אינו אומר לו 'צא ', אפילו אם מגרשו משם בע"כ, אין בכוחו לחייבו לשלם, והואיל ובני"ד לא נאמר בפירוש ע"י האשה שהבעל לא ישתמש ברכב, שוב אין זה בכלל אומר לו 'צא'.
"האחת, שהחיוב של השו"ע באומר "צא" אינו נובע משום שבכך הופך בעל הנכס את הנכס כ"קיימא לאגרא" [כמו שעולה מדברי הכנה"ג], אלא אפי' אם הנכס נשאר בסטאטוס של "לא קיימא לאגרא", הרי שעצם היותו בעל הנכס היא הגורמת לכך שיוכל לדרוש תשלום עבור הכניסה אליו גם אם אין בדעתו להשכירו.
השנייה, שהנפ"מ ההלכתית בין שתי הדרכים בהבנת הדין של "צא", היא במקרה שאין הבעלים יכולים להפוך את החפץ ל"קיימא לאגרא" מכל סיבה שהיא, כגון שברחו מהמקום ואינם כאן בכדי להשכירו."
"ואין לומר בנידון דידן הוי כמו שמיחה בו שלא ידור בביתו שחייב [שם ריש סעיף ו'] דזה ליתא שהרי אדרבא ידע מזה ורק שרצה שיפצה אותו שפיר הוי זה נהנה וזה לא חסר."ועל פי דבריו אלו, הרי כל המקור לנסות לחייב בתשלום עבור השימוש היה מתוך התבססות על הדין הנ"ל של הטור "שאם אמר לו בעה"ב צא צריך לשלם", ואולם על פי דברי הדברי חיים הנ"ל אין בתביעה לקבל כסף משום תביעה לצאת, ואינה נכנסת תחת הכותרת של הדין שבאמר לו צא חייב לשלם. הדברים יפים למקרה בני"ד בק"ו, שמלבד החתימה על ההסכם לחלוק את דמי הרכב, לא באה תביעה נוספת לזרז את הבעל במכירה וגם לא נתבע ממנו במשך שנה שישלם עבור מה שהשתמש. אם על תביעת תשלום דמי שימוש כתב הדברי חיים שאינה בכלל אומר לו צא, במקרה כבני"ד שהאשה לא אמרה לו מאומה במשך כשנה, בודאי שאינו בכלל אומר לו צא. והדברים תואמים את העולה מדברי הכנה"ג וכנ"ל.
"דאף ע"ג דאילו הוה בעלים הכא הוו מוגרי ליה, כיון דליתנהו הכא, לא הוא ולא שלוחו ולא שום משתדל להשכירו, הדר בו פטור דהוי כמו דלא קיימא לאגרא, וכתוב שם דיש משיבין עליו, כן נראה דעת הרמ"ה שהביא הנמוק"י, דפליג עם ראבי"ה."הרי דנחלקו בסברא, האם סגי במה שאילו היה כאן היה בוודאי משכיר, דהרמ"ה סובר שבזה סגי, והוי קיימא לאגרא, והראבי"ה סובר שלא סגי בזה אלא צריך "שישתדל" הוא או שלוחו להשכיר בפועל. ולפי זה בני"ד כל עוד לא הועמד הנכס לשם שכירות בפועל על ידי הבעלים או מי מטעמם, הרי לפי דעת הראבי"ה לא חישב קיימא לאגרא, אפילו אם מטבעו נכס זה עשוי להשכיר, ואף שיש חולקין, מ"מ המוחזק יכול לטעון קים ולפוטרו מתשלום דמי שימוש בגין כך.
"טעמו משום דבגמרא אהא דמספקא לן בדר בחצר חבירו שלא מדעתו והוא חצר דלא קיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר אי צריך להעלות לו שכר או לא, אתי למפשטה מדתנן (ב"מ קיז:) הבית והעליה של שנים שנפלו אמר בעל העליה לבעל הבית לבנות והוא אינו רוצה הרי בעל העליה בונה את הבית ויושב בתוכו עד שיתן לו את יציאותיו, רבי יהודה אומר אף זה הדר בחצר חבירו שלא מדעתו צריך להעלות לו שכר, שמע מינה זה נהנה וזה לא חסר חייב, ומשני שאני התם משום שחרירותא דאשייתא. וכתב הרשב"א (ד"ה שאני) שהבנין זה חדש ולבן וזה משחירו, ומכאן שמענו שאף על פי שאין הפסד אותו שחרורית אלא מעט על ידו מגלגלין עליו כל השכר כפי מה שנהנה."וכ"פ שו"ע שם:
"יש אומרים דכשאין החצר עומד לשכר דאמרינן דאינו צריך להעלות לו שכר, אם חסרו אפילו דבר מועט, כגון שהיה הבית חדש וזה חסרו במה שהשחירו, אף על פי שאין הפסד אותו שחרורית אלא מועט, ע"י מגלגלין עליו כל השכר כפי מה שנהנה."ולפ"ז בני"ד הרי הגרוש השתמש ברכב כמעט שנה, שימוש שבוודאי חיסר מגוף הרכב ומעלותו, א"כ אף אם ננקוט שאין הרכב בגדר קיימא לאגרא מחמת שהועמד ע"י הצדדים למכירה וכנ"ל, מ"מ הרי אם חיסרו, פסק השו"ע שמגלגלין עליו את הכל דהיינו שצריך לשלם את כל מה שנהנה.
"אבל נמוקי יוסף כתב פרק כיצד (ט א) דיש חולקים וסבירא להו דאין משלם לו רק הפסידו."א"כ לכאורה בני"ד יכול המוחזק לטעון קים לי שישלם לכל היותר כמו שחיסרו ולא מה שנהנה. אבל נראה שהשו"ע הרי פסק כדברי הרשב"א כמו שכתב בב"י, א"כ הצדדים לתיק זה שהינם בני ספרד לא יכולים לטעון קים לי נגד השו"ע כמו שהעלה הברכ"י חו"מ בסימן כ"ה. ואף שהשו"ע הביא זאת בשם י"א, וא"כ ניתן לומר שכוונת השו"ע להראות שיש מחלוקת בזה, ובכה"ג שהביא השו"ע אפילו בסתם ואח"כ י"א נקטינן שהמוחזק יכול לטעון קים לי (כמש"כ הברכ"י שם), וא"כ כך הדין גם בני"ד, ששתי דעות אלה הובאו בשו"ע. אבל זה אינו, דהואיל ובב"י לא הובאה דעה החולקת, א"כ יש לומר שמה שהביא השו"ע את דעת הרשב"א בשם יש אומרים, אינו משום שרוצה לומר שיש בזה מחלוקת, אלא משום שלא מצא דברים אלה רק בשם פוסק אחד שהוא הרשב"א, לכן כתבו בשם י"א [וכיו"ב העלה בספר יד מלאכי במספר מקומות].
"וכתב רבינו ירוחם בנתיב י"ב (שם) חצר דלא קיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר אם השחיר הכתלים חייב, ויש אומרים דהוא הדין בחצר דלא קיימא לאגרא וגברא דלא עביד למיגר ויש אומרים דפטור."מבואר שלדעה הסוברת שחייב בחסרו מעט אפילו בחצר שלא קיימא לאגרא, הוא דוקא בגברא דעביד למיגר, ויש חלוקין שלעולם חייב אף אם הוא גברא דלא עביד למיגר. ב' דעות אלו הובאו שם ברמ"א:
"ואם כן אם אין דרך זה לשכור, פטור, דהא לא נהנה, ויש חולקים (ר' ירוחם ני"ב שתי הדעות)."וראה בדברי משפט שם כתב שאם לא נהנה לכו"ע פטור מן השכר, והי"א שברי"ו סברי שפטור אפילו ממה שחסרו וכמ"ש הרשב"א משום שאינו אלא גרמא ודעת המחייבים ברי"ו היינו במה שחסרו, אבל בדברי חיים דיני גניבה סוף סימן ל כתב שמדברי רי"ו משמע שנחלקו בחיוב השכר וכמ"ש הסמ"ע שנחלקו אם מגלגלין עליו את הכל.
"ואם אירע הדבר שהאחד ישב שם חמש שנים, יכול לומר לו חברו: אשב אני שם כמו שישבת אתה, או יעלה לו שכר כנגד הימים שהיה ראוי בו? או דילמא מצי אמר לו אידך: כל שלא חלקנו, לא היה לי לימנע מלישב שם כל זמן שהוא פנוי."והשיב הרשב"א:
"נראין לי דברים ברורים: שאינו חייב להעלות לו שכר. דכל שלא חלקו, בשלו הוא משתמש. ואפילו בחצר שיש בה דין חלוקה נמי. וכל שכן בחצר שאין בה דין חלוקה. דלא דמי לדר בחצר חבירו שלא מדעתו. וה"ה דאינו יכול לומר לו: כדרך שנשתמש בו שתי שנים, אשתמש בו אני לבד כנגדן. דכל שלא חלקו, בשלו הוא משתמש. ואלו רצה חבירו, היה משתמש בו."וכך נפסק ברמ"א סימן קע"א ס"ח:
"הגה: לא חלקו, והשתמש בו אחד מן השותפין כמה שנים, לא יוכל אחר כך האחר לומר: אשתמש ג"כ זמן שנשתמשת, דכל זמן שלא חלקו כל אחד בשלו הוא משתמש (רשב"א סימן תתק"ט ח"ב קמ"א)."העולה שיש בכוחו של שותף שישב בנכס המשותף לבדו, לטעון, שהוא השתמש בשלו, ואין הוא נחשב כגזלן-שהשתמש בשל חברו, או כמי שהפר את תנאי השותפות. וראה ברשב"א שם שתלה זאת בדעת רבי אלעזר בן יעקב בנדרים מ"ו ששותפים שנדרו הנאה זה מזה יכולים להשתמש בחצר המשותפת, ואין זה נחשב שנהנה משל חברו כיון שכל אחד בשלו הוא משתמש, וכן ציין הגר"א שם ס"ק ל"ו על דברי הרמ"א. והנה מדברי הרשב"א שכתב "דכל שלא חלקו, בשלו הוא משתמש" מבואר שכל זה כאשר עדיין לא חלקו השותפין, אבל חלקו השותפין, שוב אין בכוחו לומר שהוא משתמש בשלו, וכך הוא לשון הרמ"א שם.
"א' אמר קדיש ולמחרת בא עוד א' ואמר אני אומר היום כנגד קדיש שאמרת אתמול ועל הקדיש הג' נפיל גורל, והלה אומר שלא באת אתמול זכיתי בקדיש, והשנים של היום נחלוק בינינו. יש רוצין לדמות למ"ש בחו"מ סי' קע"א סס"ח א' מן השותפין שנשתמש בחצר כמה שנים אין יכול השני לומר אשתמש ג"כ כזמן שנשתמשת דכל זמן שלא חלקו כל א' בשלו משתמש וה"נ אמרי' שאמר קדיש שלו אתמול."הנחת היסוד של נדון זה, הוא, שקבוצת האנשים מתוך בני הקהילה שמעוניינים לומר קדיש, הם כשותפין על זכות זאת. כאשר עדיין לא חלקו את אמירת הקדישים, ועמד למשל ראובן ואמר קדיש, ולמחרת מגיע שמעון וטוען שהואיל וראובן אמר קדיש אתמול, כעת שמעון זכאי לומר את הקדיש של היום. המג"א מביא בשם י"א לדמות לנדון דברי הרשב"א הנ"ל שנפסקו ברמ"א בסימן קע"א ס"ח, שכשם שאם שותף אחד השתמש לבדו לפני חלוקה, נחשב הדבר כמשתמש בשלו, כך בנדון על הקדיש, כל עוד לא חילקו את אמירת הקדיש, נחשב ראובן כמי שאמר קדיש בשל עצמו ולא בשל חברו [ר"ל שלא לקח משל חברו כלום], ומעתה-למחרת, מתחיל חשבון חדש.
"ונ"ל דל"ד כי עוכלא לדנא, דהתם אמרי' שנשתמש בחלקו ועדיין הוא קיים, אבל הכא אין קדיש א' שייך לשתיהן, ודמי לב' שיש להן מטלטלין בשותפות ואכל א' מהם קצת שחבירו אוכל כנגדו וה"נ כן. ואין לומר, התם חסרי ממונא הכא לא חסר ולא מידי, שאלו לא אמרו הראשון היו האבלים אומרים אותו, זה אינו, דמ"מ יאמר אני ידעתי וסמכתי שאתה תבא לבית הכנסת ותאמר הקדיש, לכן עמדתי החוצה, ולא אמרי' מדלא בא- מחל לו הכל, אלא זה מחל לו שיהי' ראשון והוא אחריו."לדעת המג"א יש לחלק בין השתמשות בממון השותפות כבנדון הרשב"א-שאינו מחסר מזכות הצד שלא השתמש בממון באותו הזמן, לבין השתמשות צד אחד שמחסרת מהצד השני. המג"א נוקט שהדוגמא להשתמשות בממון השותפות שיש בו חסרון הוא למשל בשותפות על דבר מאכל, שאין מציאות ששני השותפים יהנו מממון השותפות כאחד. הואיל ובמקרה זה, רק צד אחד יכול לאכול ולהנות מממון השותפות, א"כ כשעדיין לא חלקו את הזכות, ובא ראובן והשתמש בממון השותפות לבדו, נחשב הדבר שלקח משל חברו, כיון שלא שייך ששניהם ישתמשו כאחד. לדעת המג"א אמירת הקדיש ע"י ראובן קודם חלוקת הקדישים, נחשבת כדבר שמחסר משל חברו, כיון שלא שייך ששניהם יהנו מהזכות כאחד כבמקרה של הרשב"א. דברי המג"א הובאו בהגהת רעק"א ובהגהת חת"ס לשו"ע חו"מ סימן קע"א ס"ח עיי"ש.
"ואף דבסימן קע"ג סעיף ב' בהג"ה ס"ל דחלוקת השותפים בעי קנין וכו'."כוונת הנתה"מ להפנות לדברי הרמ"א שם שכתב:
"ואם החזיק אחד בחלקו, החלוקה קיימת וע"ל סימן קנ"ז סעיף ב'."ובספר פתחי חושן (להגר"י בלוי שותפין ג סקס"ד) לאחר שהביא דברי הנתה"מ, כתב עליו בזה"ל:
"ואע"פ שמדבריו נראה דרק הרמ"א סובר כן, נראה שגם המחבר סובר שצריך קנין אלא שסובר שחידוש הוא בחלוקת שותפים שהגורל עושה קנין כמו שיתבאר."הנה מדברי הפתחי חושן נראה שבא לאפוקי ממשמעות דברי הנתה"מ שאין זו הלכה פשוטה שחלוקת שותפות צריכה קנין, אלא שרק מדברי הרמ"א משמע דס"ל כן, וכלפי זה כתב הפת"ח שזו הלכה פשוטה, וכך ס"ל גם לשו"ע לפי האמת.
"תנן השותפין שרצו לעשות מחיצה בחצר בונין את הכותל באמצע."לאחר שפירשו שם בגמרא ג ע"א, "מאי מחיצה – פלוגתא", הקשו שוב:
"ואי היזק ראיה שמיה היזק, מאי איריא רצו, אפילו לא רצו נמי, אמר רב אסי אמר רבי יוחנן בשקנו מידן. וכי קנו מידן מאי הוי קנין דברים בעלמא הוא. כשקנו מידן ברוחות. רב אשי אמר כגון שהלך זה והחזיק בתוך שלו והלך זה והחזיק בתוך שלו."מדאמרו בגמרא ש'קנו מידן', עולה, כי חלוקת שותפות צריכה קנין, וכ"כ לדייק בקובץ שעורים בבא בתרא אות יח:
"שקנו מידן, ומבואר דחלוקת שותפות צריכה קנין."אולם שוב הקשה על זה הקוב"ש, שהרי אמרו בב"ב ק"ו שניתן לחלוק חלוקת ירושה באמצעות גורל, וכתב שזה תלוי לכאורה אם יש ברירה או אין ברירה, ורק אם יש ברירה י"ל שמהני חלוקה ע"י גורל. ואנן קיי"ל כמ"ד שאין ברירה מהתורה, ולכן בעינן דוקא קנין לחלוקת שותפות. אך שוב הביא בשם הגר"ח שזה תלוי במחלוקת הרמב"ם והראב"ד:
"אבל הרמב"ם פסק כברייתא דסגי בגורל אף שפסק אין ברירה, והראב"ד שם חולק, ואפשר שזהו טעמו של הראב"ד לומר דברייתא היא דלא כהילכתא, וכן שמעתי בשם כ' מו"ר הגר"ח זצ"ל מבריסק שזו היא כוונת הראב"ד ואפשר שכן היא גם דעת הרא"ש שהביא בטור סימן קע"ג דצריך קנין ולא סגי בגורל כיון דקיי"ל אין ברירה [עיין גיטין דף כ"ה ע"ב ובתוס' שם ד"ה ר"י ודף כ"ו ע"א]."אכן, כל זה אינו מיישב רק את שיטת הראב"ד והרמ"א שפסק כמותו בחו"מ סימן קע"ג ס"ב, אבל אין זה מיישב את שיטת הרמב"ם והשו"ע שפסק כמותו שם, שמהני גורל אך יחד עם זאת קיי"ל שאין ברירה.
"שמא י"ל כיון דהא דמהני גורל ילפינן מחלוקת א"י אין ללמוד מהתם אלא לדבר שיש בו כדי חלוקה לשניהם דמתחילה ההשתתפות היה עומד לחלוק וכשחולקין אח"כ אין זה קנין חדש אלא חלוקת שותפות ובזה מהני גורל לברר חלק כל אחד, אבל בדבר שאין בו כדי לשניהם ולא היה עומד לחלוק מתחלה, כשחולקין אח"כ לא מקרי חלוקה אלא היא מכירה חדשה שכל אחד מוכר חלקו לחבירו ולא מהני גורל, ועיין בנדרים ר"פ השותפין ובר"ן שם."המבואר ששונה דין חלוקה באמצעות גורל שהוא על דבר שיש בו חלוקה, א"כ י"ל שנשתתפו מראש ע"ד לחלוק, ולכן כשבאים לחלוק, אין צריך קנין נוסף אלא יש בכח הגורל לחלק את ממון השותפות לבדו. משא"כ בדבר שאין בו חלוקה או שלא עומד לחלקה, בזה צריך קנין גמור כדי לפרק את השותפות.
"אמר רב אשי: בההוא הנאה דקא צייתי להדדי, גמרי ומקנו להדדי."ופירש הרשב"ם שם ד"ה אמר רב אשי:
"היינו טעמא דלא צריך כולי האי, משום דגמרי בלבב שלם ומקנו למי שיעלה הגורל מיד מהני גמר דעתם עם הגורל כאורים ותומים דמהני אפילו היכא דלא גמרי ומקנו דבההיא הנאה דצייתי להדדי ונשמעין זה לזה לחלוק בגורל כדי שיטול כל אחד חלקו בפני עצמו דאינן חפצים עוד בשותפות, הלכך אין רוצין שיהא עוד עכוב בדבר וגמרו ומקנו אהדדי."ביאור דבריו לכאורה הם, שגם החלוקה באמצעות גורל, נחשבת למעשה קנין, משום אותה הנאה שבאה לכל אחד מהאחים בכך שהם גומרים את חלוקת הממון שבניהם, והרי הנאה זו יוצרת גמירות דעת שפועלת ומהווה מעשה קנין, וכ"כ בלח"מ שכנים פ"ב הי"א בדעתו, וכ"כ בלח"מ שם לדעת הרמב"ם שם, וכ"מ מלשונ הרמב"ם בה' שבת פכ"ג הי"ז אסור להפיס כו' 'מפני שהוא כמקח וממכר', וראה עוד בנמוק"י ב"ב שם שכתב 'דההיא הנאה חשוב כאילו משך'". וכבר מצאנו כיו"ב שב'ההיא הנאה' מהני ליצור מעשה קנין, כגון באמרה 'תן מנה לפלוני ואקדש אני לך' דאמרינן בקידושין ז ע"א דמקודשת מדין ערב בההיא הנאה דקסמיך עלה, וכן בדין התחייבות ערב גופה בב"ב קע"ד ע"ב.
"אמנם רמב"ם ס"ל התם כבר הם שותפים זע"ז שהרי אחי' הם ונפלו להם נכסי' בשותפות מש"ה מהני הך דצייתו אהדדי, אבל להתחיל תחלת השותפו' בלי קנין."ומדבריו עולה לכאורה, שהגם שבעינן קנין לחלוקת שותפות, אין להביא ראיה מב"ב ק"ו מדמהני גורל – הרי שלא צריך קנין – לא לעשיית שותפות ולא לחלוקת שותפות, דזה אינו, דכיון שהם כבר שותפים מקודם, מהני חלוקה באמצעות גורל אעפ"י שלא נעשה מעשה קנין גמור אלא גורל. והדברים צריכים ביאור, אם בעינן קנין לחלוקת שותפות, מדוע מהני לזה גורל, שאינו קנין גמור. וראה להלן מה שנבאר בזה בס"ד בשיטת הרשב"א והמגיד משנה.
"תימה לר"י מה בא רב אשי להוסיף וכי איצטריך לאשמועינן דחזקה מועלת כמו קנין. ונראה לר"י דהא קא משמע לן דאף על גב דקאמר לקמן בחזקת הבתים (נג.) שלא בפניו צריך למימר ליה לך חזק וקני, הכא כיון שאמרו אתה תקח רוח צפונית ואני רוח דרומית והלך לו כל אחד והחזיק בשלו זה שלא בפני זה נעשה כמי שקנו מידם ברוחות אף על פי שלא אמרו זה לזה לך חזק וקני."וכתב הב"י חו"מ סימן קנ"ז שכן כתב הרא"ש (סי' ג), והביא את הרמב"ן שחולק:
"והרמב"ן (ג. ד"ה להדרו) כתב ואינו נכון בעיני כי רב אשי סתם אמר והחזיק, ואי לאשמועינן האי דינא פרושי הוה מפרש ליה וכו'."מבואר שלפי תוס' והרא"ש, בקנין חלוקת השותפות לא צריך אמירה של 'לך וחזק וקני', ואילו הרמב"ן חולק שבקנין חזקה לעולם צריך אמירת לך חזק וקני, אפילו בחלוקת שותפות. כדברי הרמב"ן כתב המאירי שם במשנה בשם יש אומרים וכ"כ הריטב"א קידושין כח.
"וכן האחין שחלקו נתקיימה חלוקתן ואינם יכולים לחזור כיון שהחזיק אחד מהם בחלקו."וכך נקט הסמ"ע בסימן קנ"ז סק"ו בדעת הרמב"ם שהוא לשון השו"ע שם.
"וי"מ דרב אשי בא לחדש, דאע"ג דבעלמא קיי"ל במוכר שדה לחבירו דשלא בפניו צריך למימר ליה לך חזק וקני, הכא דאינו זוכה בשל אחרים, אלא בירור חלקים בלחוד הוא, כיון שנתרצו ברוחות והלך זה בעצמו והחזיק אפי' שלא בפני חברו, ואף על פי שלא א"ל לך חזק וקנה."וכ"כ במגיד משנה הלכות שכנים פרק ב הלכה י:
"ויש מי שפירש שאפילו החזיק שלא בפני חבירו ולא אמר לו לך חזק וקני, קנה, שאין זה כמכר שצריך או אמירה או חזקה בפניו כמו שנתבאר פ"א מהלכות מכירה שאין זה אלא בירור חלקים לבד, וזהו שאמרו והלך זה בעצמו והחזיק."לכאורה כוונת הרשב"א והמ"מ לומר שאין בחלוקת ממון השותפות מעשה של הקנאה זה לזה, אלא שהחלוקה מבררת את חלקו המיוחד של כל אחד בממון השותפות, ומשום כך אין כאן את הדרישה לאמירת לך חזק וקני האמורה בקנין חזקה הרגילה. אלא שאם כן, מתעורר לנו קושי, כי לכאורה הסבר זה תואם את מ"ד דיש ברירה, והיינו שבחלוקת ממון השותפות מתברר שכל אחד מקבל את חלקו המיוחד לו, ואנו הרי קיי"ל כמ"ד דאין ברירה. וכן הקשה באבן האזל שכנים פ"ב ה"י.
"השותפין שנתרצו לחלוק בדבר שאין בו דין חלוקה יכולין לחזור בהן, אפילו אם לקחו בקנין שקנין דברים בעלמא הוא. וכתב הרמב"ם ז"ל אם קנו מידם שזה רצה ברוח פלוני וזה רצה ברוח פלוני אין יכולין לחזור בהן, וא"א הרא"ש ז"ל כתב דכה"ג קנין דברים בעלמא הוא,אא"כ בירר זה רוח פלוני וזה רוח פלוני וקנו מידם ע"ז."וכתב הבית יוסף שם:
אני לא מצאתי שהרא"ש כתב דבכי האי גונא הוי קנין דברים, אלא כתב (סי' ג) סתם דברי רש"י, וסובר רבינו דממילא משמע, דכל דלא הוי כי האי גונא הוי קנין דברים בעלמא."הב"י מתכוון להפנות לדברי רש"י ד"ה ברוחות, שכתב:
"זה בורר לו חלק מזרחי וזה בורר לו חלק מערבי וקנו מידם, ועתה נקנה חלק מזרחי ואין לזה חלק בו וכן השני לחבירו."ור"ל לומר שלפי רש"י מה שכתוב בגמרא 'שקנו ממנו ברוחות' הכוונה שבקנין, כל אחד קנה חלק מסוים בקרקע. לפי הב"י, סובר הטור אליבא דרש"י, שכל קנין שאינו מסיים את החלק של כל אחד בממון השותפות לאחר החלוקה, הוא בכלל קנין דברים.
"והחילוק שבין דברי הרמב"ם ומה שסובר רבינו להרא"ש, נראה לי שהוא, דלהרמב"ם לא הוזכר הבירור עד שעת הקנין שהוא נוטל קנין, ולהרא"ש תחלה ביררו ואחר כך נטלו קנין."דברי הב"י צריכים ביאור וכמו שכבר הקשה בפרישה שם:
"ואני תמה על דבריו, דאם בררו בשעת הקנין, למה יחשב לקנין דברים. גם קשה עליו הלא הרא"ש לא כתב לשון רש"י אלא זה לשונו בשקנו מידו ברוחות פלוני ליקח לו לחלקו רוח מזרחית ופלוני רוח מערבית עכ"ל ומשמעות לשון זה הוא אף דלא בירר כלום לפני הקנין אלא עד שעת הקנין."מכח זה מבאר הפרישה את מחלוקת הרמב"ם והרא"ש בדרך אחרת:
"לכן נראה לי ע"ד פשט דודאי כן הוא, מיהו אף אם אינו מברר עד שעת הקנין, מכל מקום בשעת הקנין מבוררים הם דבריהם, דכל אחד אומר אני לוקח לנפשי רוח פלונית וקנו מידו על זה, מה שאין כן להרמב"ם דכתב שקנו מידם שזה רוצה ברוח פלוני ופלוני רוצה ברוח פלוני, דלשון רצו אינו מורה דעתה נגמר הענין אלא שהם רוצים לעשות כן בשעת חלוקה והוה ליה כמו קנין "אתן" דמחשב קנין דברים."ביאור דברי הפרישה הם, שלפי הרא"ש בעינן שיוחלט בניהם שכל אחד זוכה בחלק מסוים לאחר החלוקה, ונמצא שהקנין בא לזכות את כל אחד בממון – בהתאם למה שגמרו בדעתם שכל אחד יקבל. מה שאין כן לפי הרמב"ם, שגם אם לא גמרו בדעתם לגמרי באיזה חלק כל אחד יזכה, אלא רק כל אחד הביע את רצונו באיזה חלק הוא מעונין, בזה סגי שהקנין תקף ואינו קנין דברים, דדוקא אם קיבלו קנין ולא פירשו כלל מה רצונם לקבל, זהו קנין דברים שהוא על עצם פעולת החלוקה, משא"כ אם הביעו את דעתם מה ברצונם לקבל שוב לא הוי קנין דברים.
"הדברים שאין בהם ממש אין הקנין מועיל בהם כיצד הרי שכתב בשטר וקנינו מפלוני שילך בסחורה עם פלוני או שיחלוקו השדה שביניהם וכו' ה"ז קנין דברים ואינו מועיל כלום שהרי לא הקנה לחברו דבר מסוים וידוע לא עיקר ולא פירות עיקר הידוע."וכ"כ בהשו"ע חו"מ סי' ר"ג, וריש סימן ר"ט, הרי שבכל הקנאה בעינן שיקנה לו ממון מסוים, ואי לאו הכי, הו"ל קנין דברים ואסמכתא.
"ראובן ושמעון שותפים בשורים וזמן מכירתם הוא בסוף חדש אב ונפל ריב ביניהם ועמדו פשרנים ופישרו אותם והסכימו שניהם שראובן ימחול לשמעון החוב שהיה חייב לו ואז יחלוק עמו השורים מיד ועשה כך ראובן ומחל לו החוב ושמעון גם הוא אמר שיחלוק עמו השורים ומחל לו על שיעבוד השותפים לאחר יום ויומים נתחרט שמעון ואמר שאינו רוצה לקיים הפשר לחלוק קודם זמן מכירת השורים ואומר כיון שלא היה שם אלא דיבור בעלמא יכול לחזור בו וראובן מביא עדים שהיו שניהם קונין בקנין סודר על ההסכמה החלוקה כמו שעשו הפשרנים."והשיב הב"ח:
"תשובה שמעון חייב לקיים הפשרה ולא משום דהקנה בק"ס [=בקנין סודר] על זה דפשיטא דהקנין אינו מועיל כמ"ש הרמב"ם בספ"ה דה' מכירה...נראה דבחלוקת קרקע היאך דאין בה דין חלוקה ודאי שאני כיון דיד שניהם מוחזקים בכל הקרקע אינן יוצאת מתחת יד כ"א בריצוי והסכמה בלא קנין המועיל, אבל שותפים במטלטלים כשהסכימו לחלוק סחורותם אין שם אלא מחילת השיעבוד דהא כשנשתתפו ביחד כ"א נעשה שומר שכיר זה לזה ונשתעבד לחבירו בשמירת חלקו ותיקן ענייניהם, א"כ ממילא וודאי מיד שכל אחד ואחד מוחל לחבירו שיעבודו שהיה מחויב לשמור את שלו וגם כן מוחל לו מה שהיה משתעבד למטרח קמיה כל זמן משך השותפות נסתלק אז כל אחד ואחד מחבירו בדיבורו בהסכמה גמורה בפני שנים וממילא נמשך כיון שכל אחד נסתלק מעל חבירו במה שהיה משתעבד לו דמחוייבי' לחלוק הסחורה מיד דכל אחד יאמר אני אשמור את שלי בטוב ואשא ואתן בשלי ולא אאמין לשום אדם והלכך אפילו יאמר שמעון אני משתעבד עכשיו לישא וליתן גם בחלק של ראובן ולא אבקש ממנו שום שכר דמזלא דראובן עדיף ולכן לא אחלוק קודם הזמן מצי ראובן לעכב ולומר לא אניח את שלי ביד שום אדם וכיון דנסתלקתי משיעבודי לא מצי כייף לי להיות שוב שותף עמו.
אלא דאפי' דל קנין מהכא מ"מ מאחר שהסכימו בהסכמת גמור' לחלוק השורים מיד א"כ כל אחד מחל לחבירו השיעבוד שהיה לו עליו ומחילת השיעבוד אין צריך קנין כמבואר לשם שכתב דהמשחרר עבדו אין צריך קנין...
...ואף על גב דבחלוקת קרקע כיון דקנין דברים הוא ואין קנין מועיל כלום, אף ההסכמה בפני שנים אפילו הסכמה גמורה בלב שלם אינו כלום דאל"כ לאיזה צורך כתב הרמב"ם דאין הקנין מועיל כלום כשהסכימו שיחלוקו השדה שביניהם תיפוק ליה דצריך לחלוק מכח ההסכמה בלא קנין אלא וודאי דאין ההסכמה מחייבת לחלוק השדה וכדמוכח להדיא מהך דריש בתרא. וכן פסק בח"מ להדיא בריש סימן קנ"ז אפילו נתרצו לחלוק יכולין לחזור בהן וע"ש.
"דכיון דכל הסחורה ביד ראובן א"צ קנין למחילת השותפות דמחילה אינה צריכה קנין, ואף שלא הגיע עוד זמ"פ בהקפה של העכו"ם, וגם הוי אסמכתא, מ"מ הרי לדעת רמב"ם במחילה ל"ש דין אסמכתא ע"ש."אך בשו"ת מהרש"ם חלק ג סימן לא תמה על זה:
"אבל דברי הרדב"ז צע"ג והוא נגד דין מפורש בסי' ע"ג סעי' י"ט וסי' רמ"א ס"ב בהגה ורשד"ם חו"מ סי' קע"ח."ובמשפט שלום סימן קע"ו אות כ"ז ביאר יותר קושייתו, שמהמקורות שציין, עולה, שלא מהני מחילה על דבר בעין. [וראה להלן מה שהבאנו מדברי הפת"ש ומדברי המשפט שלום בסט"ו].
"ומה שהקשה במשפט שלום מסימן קנ"ז ס"ב גבי חלוקת קרקע דבעי קנין, וה"נ לענין חלוקת סחורה עצמה לבעי קנין, י"ל על פי מש"כ נ"י בפרק המקבל הובא כאן בב"י דשותפין שנשתתפו לזמן יכולין לחזור תו"ז כפועל דיוכל לחזור, ואם הוא אינו משתעבד, נכסוהי לא משתעבדי טפי מכוחו לא משתעבדי עכ"ל. ר"ל כיון דהסחורה או המעשות יש בו חלוקה דמעיקרא לא הקנהו לשותפות, רק כ"ז שיהא גופו משתעבד. דודאי לא רצה שישתעבד ממונו לשני אם יסולק גופו מלהתעסק בשותפות, לכן כיון שכלתה שעבוד גופו משום דפועל יוכל לחזור, ממילא הוי כלתה השיעבוד הממון המונח בשותפות."המבואר, דהואיל ושיעבוד הנכסים תלוי בשיעבוד הגוף, הרי שבמחילת שיעבוד הגוף – נמחל גם השיעבוד על גוף הנכסים, כי מעיקרא לא שעבד ולא הקנה לזה הממון – על הצד שהיה וויתור על שיעבוד גופו.
"אכן בתשובת מהר"ם אלשיך סי' פ' קצת לא משמע כן, ושם הוה עובדא בב' שותפים במו"מ ונסע אחד מהם לסחור בעיר אחרת, וראה סחורה ולא הוטב בעיניו כל כך והיה מסתפק אם לקנותה, ובא אחד מקרוביו והפציר בו שיקנה אותה ואמר שגם הוא יקח חלק ממנה, ונתן לו מעות על זה, וכן עשה וקנה מן הסחורה יותר ממה שהיה דעתו מתחילה בשביל חלקו של זה. ואח"כ חזר בו הקרוב ואמר שלא יקח חלק ממנה, וזה שקנה השיב לו בלשון רכה אם תקח חלק הרי טוב ואם לאו ה' ירחם ולא אזמין אותך לדין על כך. ואח"כ בבואם לביתם אמר השותף השני שנשאר בביתו לזה שחזר בו, אם שותפי מחל לך חלקך שהוא קרובך, אני איני מוחל לך בשום אופן עד שתקבל חלקך על פי חשבון. והשיב, דזה ודאי דלא מהני מחילתו נגד חלקו של זה, אלא אפילו הוא עצמו אם רוצה לחזור כעת יכול לחזור בו, דלשון זה שאמר ה' ירחם, יכול לומר שאין זה כי אם פטומי מילי בעלמא, ואפילו אם אמר בפירוש לשון מחילה לא מהני, דמחילה לא מהני כי אם בחוב שיש לו על חבירו, אבל לא כשיש לו חפץ של חבירו, וכן ג"כ בענין זה, ע"ש היטב."ובסו"ד כתב הפת"ש להשוות בין דברי הרדב"ז לדברי המהר"ם אלשיך שלא יסתרו, וז"ל:
"מיהו י"ל דמהר"ם אלשיך והרדב"ז הנ"ל לא פליגי, דודאי גם הרדב"ז מודה דאם יש סחורה השייכת לשותפות לא מהני לשון מחילה שלא יצטרך ליטול חלק מאותה הסחורה, כמ"ש הרמ"א לקמן סימן רמ"א סעיף ב' בהגה דלשון מחילה אינו שייך אלא במעות שחייב לו אבל אם היה לו חפץ כו'. רק דהרדב"ז קאמר דעכ"פ חוץ מאותה הסחורה שיש בעין נמחל השותפות, וגם המהר"ם אלשיך י"ל דמודה לזה."מדברי הפת"ש עולה חילוק אחר משל הערך ש"י, לפי הפת"ש לשון מחילה תקפה רק על החלק בממחן השותפות שאינו בעין, דהיינו על שיעבוד הגוף, אבל על גוף ממון השותפות שהוא בעין לא תועיל מחילה. וכן נראה מדברי המשפט שלום סימן קע"ו סט"ו דיש תוקף רק למחילה על שיעבוד הגוף ולא על גוף הממון. וזה שונה מחילוקו של הערך ש"י, דלפי הערך ש"י אחרי דיש תוקף למחילה על שיעבוד הגוף שבשותפות, הרי שזה שומט את הקרקע מהשותפות על גוף הממון אפילו שהוא בעין, משום שאין שיעבוד נכסים ללא שיעבוד הגוף.
"ומ"מ נהי דיכול לכוף חברו שיחלוק אם חלק עפ"י שומת שלשה או אפילו מדעת חברו ושני החלקים אינם ברשות שום שותף לא קנה עדיין שום אחד ואם אירע הפסד או רווח בחלק אחד כ"א יכול לחזור דבשלמא לענין לכוף לחלוק א"צ רק מחילת שיעובד שנשתעבדו זל"ז עד איזה זמן, אבל לקנות גוף הסחורה אי אפשר רק ע"י קנין או ע"י רשותו."הערך ש"י מחדש שהגם שיש תוקף למחילת השיעבוד הגוף, וממילא גם שיעבוד הנכסים נמחל וכנ"ל, אך כל עוד גוף הממון לא נקנה לשותפים באחד מדרכי הקניה, הרווח וההפסד הוא על שניהם. והערך ש"י ביאר דבריו, שכל מה שהתחדש שמהני מחילה זהו רק לענין שאין בכח אחד מהם לחזור בו לקיים את השותפות, אבל כל עוד הממון לא נקנה להם באחד מדרכי הקניה הרי שניהם נשארו בעלים עליו כמו לפני המחילה על השותפות.
"ובשואל ומשיב רביעאה ח"ג סנ"ט הוכיח דא"צ קנין מב"מ דף ס"ט בהך דזבין חמרא בהדי שותף ופלג בלא דעתו, וא"ל רב פאא מאן פלג לך ומשום דצריך שומא, הרי דאף בלא קנין ובלא דעת חברו מהני זולת חסרון השומא.לפי השואל ומשיב עולה שלא רק שמהני המחילה לענין שאינם יכולים לחזור מההסכמה לפירוק השותפות, אלא גם ממון השותפות נקנה לכל אחד מהם, אף אם חסרה הדרישה לכך בדרכי ההקנאה. כאמור, הערך ש"י חלק עליו, כי אין מצב בו השותפים יקנו את חלקים שלא בדרכי ההקנאה.
וליתא דהתם בא לרשותו וכו'."
"מנהג המדינה הוא שעריכת הסכם בין הצדדים וחתימתם עליו מחייב את הצדדים שלא יוכלו לחזור בהם... ואם כן – הרי חתימה על הסכם כזה הוא כעין סיטומתא שנפסק על זה בחושן משפט סי' ר"א סעיף א' שנחשב זה קניין גמור ואין אחד מהם יכול לחזור בו."ויתרה מכך, העלה גם בשו"ת ציץ אליעזר חי"ב סי' ע"ד, שגם ללא הטעם של קניין סיטומתא יש לקיים את ההסכם על יסוד עצם הסכמת הצדדים בבית הדין לתת להסכם תוקף של פסק דין וז"ל שם:
"ממה שמצינו ברמ"א חו"מ סי' קס"ג סעיף ב' שפוסק דכל דברי הקהל אינם צריכים קניין משום דהוי כאילו נעשו בבית דין ומה שנעשה בפני בית דין אין בו חזרה ול"צ קניין..."ועוד העלינו שהעולה מדברי שו"ת הרשב"א שבני"ד הגרוש השתמש ברכב באופן חד צדדי ובאופן שנוגד את ההסכמה להעמיד את הרכב למכירה ולא לשם שימוש, א"כ אין ביכולתו של הגרוש לומר שהוא משתמש בחלקו שלו כמו בנדון של תשובת הרשב"א, ועוד העלינו שם בשם המג"א שאפילו אם לא היה מוסכם שהרכב יעומד למכירה וגם לא הסוכם מפורש שהרכב ישמש את בני הזוג עד מכירתו, מ"מ אין ביכולתו של הגרוש להשתמש ברכב באופן שלא שייך ששניהם ישתמשו בממון השותפות כאחת, ולכן דינו כמשתמש בשל חברו ולא בשלו ודינו כגזלן.
"שותף שנכנס לשדה המשותפת ועבדה חשוב כיורד ברשות ונוטל כדין אריסי העיר אפילו בקמה העומדת ליקצר ואפילו בשדה שאינה עשויה ליטע ונראה דה"ה נמי אם משתדל בלא רשות בדבר המיטלטל המשותף "ובדרכי משה הקצר חושן משפט סימן קעח אות (ב) כתב:
"וכתב נמוקי יוסף פרק חזקת (דף קע"ח ע"א) (כג. ד"ר) ולא כיורד ברשות לגמרי דאינו נוטל הוצאה אלא כשיעור שבח. וכן הוא בתשובת מוהר"ם שאכתוב בסמוך (אות ג) וכתב בהגהות מיימוני פרק י' דגזילה ואבידה (אות ג) ואפילו [אין] חבירו יודע הוי השותף יורד ברשות ואם מוחה בידו לבנות אם הוא דבר שאי אפשר מלבנות צריך ליתן לחבירו חלקו ואם אינו צריך בנין יכול לומר לו טול עציך ואבניך. מדברי מוהר"ם (ס"א ולזה הסכימו הגאונים)."מבואר דשותף שמשתמש בעסק השותפות אין דינו כדין אדם שמשתמש בשל חברו שלא ברשות שדינו כדין שואל שלא מדעת והוי גזלן.
"לכתפים בשדה שאינו עשוי ליטע כבשדה העשוי ליטע. ופירש רבינו כפירוש רשב"ם שכתב זה לשונו לומר שנוטל "כדין אריס" שיורד ברשות אפילו בשבח המגיע לכתפים גמר פירי כגון קמה לקצר וענבים לבצור נוטל כל החצי כדין אריסי העיר ואפילו הוא שדה שאינה עשוי ליטע אלא לזריעה ונטעה הוא נוטל כל דינו כו' ע"כ. וביאור הדברים דתרתי קא משמע לן חדא דאף על גב דשאר אדם שאינו יורד ברשות אפילו נטע שדה העשויה ליטע וזרע שדה העשויה לזריעה אפילו הכי אינו נוטל כדין אריס שנוטל בגמר הפירות לשליש או לרביע או למחצה אלא שמין לו כמה אדם רוצה ליטול לקבל שדה זו ליטע מכל מקום שותף כיורד ברשות דמי וכאילו אמר לו לירד בתורת אריסות לשליש או למחצה ועוד קא משמע לן דאפילו נטע שדה שאינו עשוי ליטע או זרע שדה שאינו עשוי לזריעה דכי האי גוונא באיניש דעלמא שמין לו וידו על התחתונה אם השבח יותר על היציאה כו' אפילו הכי בשותף לעולם יש לו דין אריס ואם אין כאן שבח על כל פנים נותן לו חלקו בהוצאה. ואף שלא הזכיר רבינו "וענבים העומדים ליבצר" מכל מקום כתב ואפילו בשדה שאינה עשוי "ליטע" דמשמע והוא נטע ונוטל ענבים (והוה ליה למימר אפילו אינה עשוי "לזרוע" כיון דמתחיל בקצירה) דלשון הגמרא נקט בקיצור ושם כתב גם כן ענבים ליבצר והא דכתב בקמה העומדת ליקצר משום דביה התחיל ר"ש בפירושו וכנ"ל."מבואר כי שותף שיורד שלא ברשות, אין דינו כדין שואל שלא מדעת אלא דינו כדין אדם שיורד ברשות ואף יותר מזה דאפילו נטע שדה שאינו עשוי ליטע או זרע שדה שאינו עשוי לזריעה דכי האי גוונא באיניש דעלמא שמין לו וידו על התחתונה אם השבח יותר על היציאה כו' אפילו הכי בשותף לעולם יש לו דין אריס ואם אין כאן שבח על כל פנים נותן לו חלקו בהוצאה.