ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב אברהם מייזלס הרב רפאל י. בן שמעון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 987456/1 | |
תאריך: |
ח באייר התשע"ו
16/05/2016 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד ניר מושקוביץ וטו"ר אהרן מזרחי | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד גיא זיו | |||
הנדון: | גירושין, כתובה וחלוקת רכוש | |||
נושא הדיון: | גירושין, כתובה וחלוקת רכוש |
"הבעל: לסירוגין אצל ההורים שלי ושלה. קנינו דירה אך היא היתה בשיפוצים."שני הצדדים הודו שעוד לפני הנישואין היתה ביניהם מחלוקת היכן יגורו. הבעל רצה שמקום המגורים יהיה ב[...], מקום עבודתו ומקום מגורי משפחתו, והאשה רצתה שיגורו ב[...] ליד הוריה. בסופו של דבר הסכימו הצדדים לגור ב[...], בדירה אותה קנו ורשומה על שם שניהם. אלא שלטענת האשה הוסכם על הבעל שאם לא תמצא את מקומה ב[...], הם יעברו לגור ב[...]. יש לשער שהצדדים כנראה לא סיכמו נושא זה עד תומו, אלא שכל אחד הבין כנטיית לבו. הדברים עולים גם מתוך שיחת הטלפון שהוגשה במוצגי הבעל, שז"ל:
"[פלוני]: וגם אם אתה עשית ויתור על זה, גם אם אתה עשית ויתור על זה, את לא עושה, אבל גם אם את תעשי את הוויתור הזה, זה לא יעבור בגרון וזה רק יגרום להתמרמרויות. בינתיים, מה שאנחנו סגרנו וקבענו זה שבפועל אחרי החתונה אנחנו באים לגור כאן. גרים פה ב[...], בבית של ההורים שלי עד אשר הבית משופץ.הדברים עולים גם בפרוטוקול הדיון מיום 27/11/14, שז"ל:
[פלונית]: לא נכון. אמרנו חודש פה, חודש שם.
...
[פלוני]: אנחנו לא אמרנו-, נשמה שלי, בבקשה! די, תדייקי!
...
[פלונית]: אני מדייקת יפה מאוד, אבל זה שאתה לא עומד בהתחייבויות שלך, זה אנחנו טוחנים סתם מים. מה אתה רוצה?
[פלוני]: רגע, אבל שנייה. את מסכימה איתי-, בואי נעשה דבר דבר. את מסכימה איתי שאנחנו סגרנו את האחרי הנישואין, את הבית-, יש לנו בסוף קורת גג שאנחנו צריכים לישון בה, נכון? אז הקורת גג הזאת וההיערכות שלנו והבסיס אם מה שנקרא והדברים שלך וסיכמנו שהכל יעבור לפה והכל-, נכון? ואנחנו נגור אצל ההורים שלי ונקיים את ה-, את הבסיס שלנו כאן. פה ושם נישן אצל ההורים שלך. אמרנו, אין בעיה. אבל בגדול אנחנו כאן ב[...] ואז-, עד שהבית יהיה מוכן ואז עוברים ל[...]. "
"הנידון: מרת [פלונית] – ת.ז. [...]ה) לאור הנתק שנוצר בין הצדדים נקטה האשה יוזמה, המבוארת בכתב תביעתה:
הנני לאשר בזה כי מרת [פלונית] – שתחי' פנתה אלי לפני כחצי שנה, בבקשת עזרה בנושא שלום בית, בינה לבין בעלה [פלוני] שי'. עפ"י הצעתי היא כתבה לרבי שליט"א מלך המשיח באמצעות האגרות קודש ובקשה את ברכתו הק' לשלום בית.
בהמשך לזה היא בקשה שאפנה אל בעלה [פלוני] שי' ואנסה להשיג שלום בית ביניהם. אכן בהתאם לזה פניתי טלפונית אל [פלוני] שי' ושוחחנו בטלפון על נקודות המחלוקת ביניהם.
הצעתי ל[פלוני] שי' שנפגש במשרדי על מנת שנוכל לשוחח בהרחבה על הנושא ולראות מה ניתן לעשות, אך הוא הביע את עמדתו שהוא מודה לי על הרצון הטוב, אך להערכתו אין טעם בפגישה בינינו וכך הסתיימה השיחה הטלפונית, מבלי שניתנה הזדמנות לנסות ולפשר בין הצדדים."
"51. לאור המשך ההתחמקויות מצד הנתבע, נטלה התובעת יזמה בערב חג הפסח. התובעת קנתה מתנת חג להורי הנתבע וביקשה להגיע אל ביתם.בכתב הגנתו כותב הבעל:
52. הנתבע בחר שלא לענות לשיחותיה, וגם להודעות הכתובות לא נענה הוא.
53. התובעת הגיעה אל בית הוריו של הנתבע בתחבורה ציבורית. עם הגעתה יצאה לקראתה אמו של הנתבע, ואמרה באוזניה כי אינו בבית.
54. התובעת ביקשה להמתין לו לקראת החג, אך אמו סירבה בכל תוקף להכניסה אל הבית.
55. אמו של הנתבע העלתה באוזניה כי הם מאוד עסוקים וממהרים לקראת החג, צעקה עליה ולא הסכימה להכניס כלתה אל הבית תוך טריקת הדלת בפניה!!!"
"התובעת אכן הגיעה לבית הורי הנתבע ללא כל הודעה מוקדמת בזמן שאם הנתבע הייתה בדרכה החוצה לקניות וסידורים לחג ולא יכלה אותה עת לארח את התובעת. התובעת, כהרגלה, אינה מתחשבת באחרים וברגשותיהם, ניסתה להשפיע על הנתבע באמצעות אמו, אשר לבקשת הנתבע לא רצתה להתערב ביניהם.הדבר תואר אף בדיון שנערך ביום 27/11/14, בדברי דודתה של האשה:
אם הנתבע התנצלה בפני התובעת, כי זה אינו זמן טוב והיא בלחץ הכנות לחג, וכי עליה לנסוע לסבא וסבתא (הדתיים) להביא אוכל לקראת החג. כהרגלה, התובעת מנסה לצבוע את משפחת הנתבע בצבעים שחורים. כך נהגה בפני הנתבע וכך מנסה היא לעשות עתה בפני בית הדין הנכבד וחבל, מאחר ומשפחתו של הנתבע תמיד קבלה את התובעת בסבר פנים יפות והתייחסה אליה כבת לכל דבר ועניין."
"בליל הסדר הילדה רצתה את בעלה, אמרתי לה סעי אליו אנחנו איתך כל הדרך בטלפון עד שתגיעי, היא הגיעה כולה רועדת לשם, ואמרנו לה לכי תגידי שבאת לחג, היא באה דפקה על הדלת,בדיון זה נשאלה גם אם הבעל על אירוע זה, וז"ל הפרוטוקול:
הבעל: זה לא נכון.
העדה: היינו בטלפון על רמקול, אמא שלך אמרה, [ז'], בוא אנחנו ממהרים, ואז היא שאלה אותה איפה [פלוני] והיא אמרה לה שהיא לא יודעת, ככה בערב חג, גם חתול שבא לא זורקים אותו ככה, ושהיא מפריעה והיא מנקה.
ביה"ד: זה נכון שהיא באה אליך בערב חג?
הבעל: כך נטען. אני לא הייתי שם, אמא שלי אמרה לי שהיא באה, הייתי ביער [...] בלי טלפון כדי להתנתק קצת, אני התעדכנתי בזה רק כשהגעתי לארוחת חג. אמא שלי אמרה לי שהיא היתה עם מטאטא וראתה אותה על המדרכה עם הטלפון בחוץ, והיא אמרה לה שגם לה אני לא עונה."
"ב"כ האשה: [פלונית] באה אליכם בערב חג, לא יכולת להכניס אותה לפחות לשתות?ו) לאחר זמן ביום 16/5/14 הגיש הבעל לאשה הסכם שכותרתו "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין". להלן חלקים מהסכם זה:
העדה: אני הייתי עם המצרכים כבר בחוץ, כלתי היתה בבית יולדות, היא ילדה באותו יום, הייתי בלחץ לצאת. היא עמדה במדרכה, זאת מדרכה ארוכה ואני כבר בדרך לחוץ, זה מה שהיה.
ביה"ד: לא יכולת להקדיש לה 5 דקות, בכל זאת היא נסעה מ[...] ל[...],
ב"כ האשה: היא הביאה מתנה,
העדה: אני לא ראיתי מתנה, היה לה טלפון ביד.
ב"כ האשה: הבן אמר שנפגשתם כאשר היה לך מטאטא ביד, הוא לא אמר שאת עם מאכלים,
העדה: אני הייתי בדרך החוצה, הסירים כבר בחוץ ולחץ להספיק להביא סירים לפני כניסת החג, אולי הייתי עם מטאטא אני חולת ניקיון תמיד מנקה את הרחבה.
...
ביה"ד: באה אליך כלתך בערב חג, ואת אומרת לה אין לי אפשרות לתת לך מקום? שאלת אותה בכלל למה היא באה?
העדה: היא אמרה שהיא מחפשת אותו.
ביה"ד: למה לא הצעת לה משהו לשתות?
העדה: איפה היא היתה עד עכשיו? היא נטשה כבר לפני. גם אחרי השיחה שלי עם הבן הוא אמר לי אמא אל תתערבי, [פלונית] ידעה מה היחס שלי אליה, הרבה היה לטובתה."
"2. שלום בית ולחילופין גירושיןז) לאחר שהוגש ההסכם לאשה, נדרשה האשה לחתום על ההסכם כתנאי לשלום בית. הבעל סירב להיעתר לבקשות האשה לחזור לשלום בית ללא תנאים. להלן חלקים מתמלולי השיחות מיום 1/6/14 שהוגשו לביה"ד על ידי האשה:
2.1. הצדדים הסכימו ביניהם לעשות ניסיון לשלום בית.
2.2. אם חלילה יעלו שוב נישואיהם של הצדדים על שרטון וברצון צד כלשהו יהיה להיפרד, ייתן אותו הצד הודעה בכתב לצד השני בדבר רצונו להתגרש (להלן: "הודעת הפירוד"), ובמקביל למתן הודעת הפירוד יהיה רשאי לפתוח תיק גירושין בהסכמה.
2.3. הצדדים מסכימים להתגרש זה מזו בג"פ ככל שיוקדם לאחר שניתנה הודעת הפירוד ע"י מי מהצדדים.
2.4. מיד לאחר הודעת הפירוד, יגישו הצדדים בקשה משותפת/בהסכמה לגירושין לבית הדין הרבני בתל אביב, יופיעו בפני בית הדין במועדים שייקבע לשמיעת הבקשה ולסידור הגט ביניהם וישמעו לכל הוראות בית הדין בעניין זה עד לסידור הגט בפועל.
2.5. מוסכם בין הצדדים כי הוראות ההסכם דנן תכנסנה לתוקפן מיד לאחר מתן הודעת הפירוד, והן תהיינה תקפות אף במנותק מסוגיית מועד הגירושין בין הצדדים.
3. חשבון הבנק המשותף
3.1. הצדדים מאשרים כי בבעלותם חשבון בנק משותף המתנהל בבנק הפועלים, סניף [...] (...) ח-ן מספר [...] (להלן: "החשבון המשותף").
3.2. מיד לאחר חתימת הסכם זה, יעבור החשבון המשותף לבעלותו ולניהולו הבלעדי של הבעל, ולאישה לא יהיו כל חובות ו/או זכויות בחשבון הנ"ל.
3.3. הצדדים מתחייבים תוך 3 ימים ממועד חתימת הסכם זה, לפנות יחדיו לבנק בו מתנהל החשבון המשותף ולפעול באופן מיידי ובשיתוף פעולה מלא ביניהם, לשם רישום החשבון המשותף ע"ש הבעל בלבד.
...
5. רכוש הצדדים
5.1. לצדדים, דירה בבעלות משותפת ברחוב [...] ב[...], הידועה כחלקה [...] בגוש [...] (להלן: הדירה").
5.2 מוצהר בזאת, כי לשם רכישת הדירה ושיפוצה נטלו הצדדים שתי משכנתאות וקיבלו כספים מהורי הצדדים (להלן: "החובות"), כדלקמן:
5.2.1. משכנתא, מאת בנק מזרחי טפחות בע"מ, בסך של 515,000 ₪ (נכון ליום 15/01/2014) ; מוצהר ע"י הצדדים כי ההלוואה הנ"ל רובצת על הדירה.
5.2.2. משכנתא, מאת בנק מזרחי טפחות בע"מ, בסך של 300,000 ₪ (נכון ליום 15/01/2014) ; מוצהר ע"י הצדדים כי ההלוואה הנ"ל רובצת על דירת הבעל.
5.2.3. 150,000 ₪ מאת הורי הבעל, עבור שיפוץ הדירה.
5.2.4. 15,000 ₪ מאת הורי האישה.
...
5.4. והיה והבעל יוותר על זכותו לרכישת חלקה של האישה בדירה, אזי, מיד לאחר אישור הסכם זה, תועמד הדירה למכירה ע"י הצדדים, ותימכר בשוק החופשי לכל המרבה במחיר. התמורה שתתקבל בגין הדירה תחולק בין הצדדים בחלקים שווים, וזאת לאחר סילוק כל החובות בגין הדירה כאמור בסעיף 5.2 לעיל, ובניכוי כל ההוצאות הכרוכות במכירת הדירה, לרבות תשלומי מיסים, אגרות, שכ"ט עו"ד וכיו"ב.
...
6.5. עם אישורו של הסכם זה ובמעמד סידור הגט בפועל מתחייבת האישה לוותר על מזונותיה, כתובתה ותוספת כתובתה."
"העדה: אני דברתי עם אמא שלו ועם [פלוני] ועם הדוד שלו כדי לרכך את המצב, דברתי עם אמא שלו אבל היא ניתקה לי את השיחה הגעתי גם עד [פלוני] והתחננתי שילבנו את הדברים ואמרתי לו הילדה אוהבת אותך, נביא אותה נשב במסעדה ונדבר, אבל הוא אמר שהוא לא רוצה. גם דברתי עם דוד שלו [פלוני], אדם דתי, ואמרתי לו שהשלום הכי חשוב ואתה ואני נוכל לסגור את הדברים. ואז הוא אמר לי שהוא לא מכיר את הדברים אבל הוא יחזור אלי, ומאז הוא לא ענה לטלפון, כולם התנתקו.ומדברי האם בדיון זה:
...
העדה: לא, היא לא הגיבה, אמרתי לה בואי נעשה שלו"ב, והיא אמרה לי, [...] בואי נעזוב את זה."
"העדה: [פלונית] הגיעה אלינו ואני יצאתי לכיוון האוטו, היא שאלה אותי איפה [פלוני]? ואמרתי לה שהוא לא בבית,בדיון זה עלו גם תלונות הבעל על ההוצאות הרבות שדרשה האשה לצורך קיום החתונה, הוצאות שהבעל הסכים להם, אך הבעל התלונן על סכומי הכסף הגבוהים שנאלץ לשלם.
ביה"ד: היא פנתה אליך?
העדה: כן. אמרתי לה שגם לי הוא לא עונה לטלפון, ושהוא בסערת רגשות ואני לא יודעת איפה הוא. ואז היא שאלה אם היא יכולה לחכות בבית עד שיגיע אמרתי לה שאני יוצאת כי צריך להגיע עם הסירים לפני החג לבית של אבא שלי, ושאני מצטערת ואז היא פנתה והלכה.
ביה"ד: שאלת אותה למה היא באה?
העדה: לא, היא ניתקה מגע כבר הרבה זמן, לא דיברה ולא התקשרה. [פלוני] ביקש ממני, אמא אל תתערבי, גם הדודה שלה [...] שדיברה איתי מהפעם הראשונה הסבירה רק את הצד שלה ואמרתי לה אח"כ, סיימת?, וסיפרתי לה את השתלשלות הדברים. כל פעם הוא היה צריך לקחת אותה למשהו אחר, פעם יום הולדת של בת אחותה ואח"כ יום הולדת של אבא שלה ואח"כ נשף פורים ועוד חתונה ברחובות, וגם אמרתי לה שהיא לא רוצה לגור פה, אבל היא חזרה ואמרה שהוא לא בסדר, וגם הבת שלה התחתנה ובת צריכה להיות ליד אמא שלה, ואז אמרתי לה, בואי נעצור את השיחה וזהו. אם היא היתה באה ואומרת שניהם לא בסדר ועיבדו על זה, אבל לא, היא צידדה רק בה, גם הבן בא אלי ואמר לי אמא, אל תתערבי, אני אתמודד לבד, אם יתקשרו אל תעני ואל תתערבי, וככה כיבדתי את מה שביקש."
"וכן היא שאמרה אין רצוני שיבואו לביתי אביך ואמך אחיך ואחיותיך ואיני שוכנת עמהם בחצר אחד מפני שמרעין לי ומצרין לי שומעין לה. הגה: ודוקא שנראה לבי"ד שיש ממש בדבריה שהם מרעין לה וגורמין קטטה בינה לבעלה, אבל בלאו הכי אין שומעין לה..."בנידון דידן הצדדים גרו בדירת הורי הבעל, אין ספק שמערכת היחסים בין האשה לחמותה היתה סבירה, וכפי שעולה מהמסרונים שהציג הבעל וכן מהאמירות שלא הוכחשו ע"י האשה שהאם דאגה לצרכיה, אך משהתגלע סכסוך בין הצדדים ואחרי האירוע שאירע בשושן פורים, ביום 16/3/14, שבו היה ויכוח ומריבה בין האשה לבעל ומשפחתו, ובעיקר אחרי אמירת האם לאשה, כשבועיים אחרי החתונה, "אם תתגרשו תצטרכו להחזיר לי את המתנה שנתתי לכם לנישואין סך 150,000 ₪ כמתנת חתונה". אין ספק שדבר זה בזמן ובמקום שנאמר גורם להרגשה קשה, ולכן מובנת העובדה שהאשה התקשרה לאחותה בחצות הלילה כדי לקבל תמיכה, ואכן האחות הופיעה והרגיעה את האווירה בין הצדדים. אך אין ספק שמערכת היחסים שבין האשה לחמותה התקלקלה בעקבות אירוע זה, והדבר התבטא גם ביחס או בחוסר יחס שניתן לאשה כשהגיעה לבית הורי הבעל בערב פסח. ולפיכך לגבי קריאתו של הבעל לאשה לחזור ולהתגורר עמו בבית הוריו, יש לקבל טענתה שצוטטה לעיל בשיחת הטלפון, שלא נעים לה לגור במקום משפחתו של הבעל, משפחה שהשתתפה ותמכה בעמדתו של הבעל כנגדה, ואין ספק שסירוב זה לכשעצמו אין בו בכדי לתת לה דין מורדת. ויכול להיות שבמקרה כזה האשה גם לא תפסיד מזונותיה. ואף שכתב השו"ע בסימן ע' סי"ב שהבעל אינו חייב במזונות אשתו אם אינה מתגוררת עמו, אך כשיש נימוק לדבריה מדוע אינה מתגוררת עמו, אינו נפטר ממזונותיה, וכדאיתא בשו"ע שם:
"האשה שיצאה מבית בעלה והלכה לבית אחר, אם באה מחמת טענה שהוא בשכונה שיוציא עליה שם רע וכיוצא בזה חייב לזונה שם אם תבעה מזונות... הגה: והוא הדין אם היתה לה קטטה עם בעלה ולא מתדר לה עמו והמניעה ממנו ולוותה למזונות, צריך לשלם..."אך בנידון דידן אין אנו דנים על מזונות, ואיננו דנים מי הוא האשם במריבה.
"אשה שהלכה מבית בעלה מכח קטטה ואינה רוצה לשוב לביתו עד שיקרא לה בעלה, לא הפסידה מטעם זה מזונותיה, דבושה ממנו לשוב מאחר שיצאה ממנו בלא רשות ואינו מראה לה פנים ואם הוא יבוא אצלה אינה מונעתו מכלום. אבל אם אינה רוצה לבוא אצלו עד שיפרע מה שלוותה אבדה מזונותיה והוי כמורדת, דכל מורדת טענה אית לה."ומבואר מדבריו שאם קורא לאשה לחזור בתום לב, האשה חייבת לחזור ואינה יכולה להעמיד תנאים לחזרתה, אבל עכ"פ בעינן שיקרא לה לחזור, וגם קריאה זו צריכה להיות בלא תנאים. ולפי זה, אם אחרי שביתם של הצדדים היה מוכן היה קורא לאשה לחזור ללא תנאי, והאשה היתה מסרבת לחזור וממשיכה להתגורר בבית הוריה, אף אם היו לה טענות, היה מקום לדון אם יש לה דין מורדת.
"מ"ט תקינו לה רבנן כתובה כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה."והיינו שעיקר תקנת כתובה הינה כדי שבנות ישראל לא תהיינה הפקר ולא יוכלו בעליהן לגרשן ולשלחן מביתם כשבגדיהן לגופן. בנידון דידן הבעל דורש שהאשה תחתום על הסכם גירושין העושקה ומנשלה מכל זכויותיה הממוניות והדורש ממנה להיענות לדרישתו לסדר ג"פ לכשיעלה רצון זה מלפני הבעל, וחתימה על הסכם זה הינה תנאי לשלום בית של הבעל. אין ספק שתנאי זה הוא תנאי בלתי קביל, וחתימה על הסכם זה למרות כותרתו, היא חתימה על הסכם גירושין שבו תפסיד האשה כל זכויותיה על לא עוול בכפה.
"אחד המקדיש נכסיו ואחד המעריך עצמו אין לו בכסות אשתו ולא בכסות בניו ולא בצבע שצבע לשמן ולא בסנדלים חדשים שלקחן לשמן."וש"מ שמה שקנה לאשה שייך לה.
"אלמנה רב אמר שמין מה שעליה ושמואל אמר אין שמין מה שעליה."ופרש"י:
"שמין מה שעליה כשמגבין לה בית הדין כתובתה שמין בגדיה בפרעון כתובתה."ומשמע שלשמואל הוי שלה גם אחרי פטירת הבעל, אך לדעת רב משמע שהבגדים שקנה לה הבעל והיו שלה בתקופת הנישואין, שייכים לעיזבון הבעל אחרי פטירתו ומגבים לה הבגדים בכתובתה.
"הלכתא כוותיה דרב מאי טעמא כי אקני לה אדעתא למיקם קמיה אדעתא למשקל ולמיפק לא אקני לה."ופרש"י שם בד"ה אדעתא:
"ואדעתא דהכי מקני לה שיהא שלה כל זמן שהיא תחתיו."ופשט הדברים שמתנות שהבעל נותן לאשה הינם כל עוד היא תחתיו.
"ושמעינן מינה דמאן דגריש לאיתתיה מדעתא דנפשיה אין שמין לו מה שעליה דלאו איהי בעיא למיפק אלא איהו בעי לאפוקה."והיינו שהיכא שהגירושין ביוזמתו ולא בגרמתה, ישארו בגדיה ברשותה ועיין שם ב"בעל המאור" שס"ל שאף בגרושה הדין הוא כאלמנה, ועיי"ש במלחמות וברשב"א ובריטב"א, ואכמ"ל.
"וכתבו הגאונים ז"ל דדוקא במלבושים וכיוצא בהם אמרינן דלא אקני לה אדעתא למיפק אבל הנותן מתנה לאשתו ודאי אית לה וכי נפקא לא מפקינן מינה וראיה לדבר דהא איכא מ"ד בחזקת הבתים (דף נא) בבעל שנתן מתנה לאשתו קנתה והבעל אוכל פירות אלמא במתנה לא אמרינן דאדעתא למשקל ולמיפק לא קני לה דאם איתא למאן דסבירא ליה הכי הרי לא קנתה כלום שהרי הוא אוכל פירות בחייה ואם תתאלמן או תתגרש הא אמרת דחזרה מתנתו אלא ודאי כדכתיבנא."וכן כתב גם הר"ן בחידושיו:
"וכתבו הגאונים ז"ל דוקא מלבושים שמין מה שעליה, אבל מתנות שהוא נותן לה, כגון חגורות של כסף וכיוצא בזה לא שייך בהו שום שעבוד ומתנתו מתנה, דאי לא תימא הכי, אטו מאן דקא יהיב מתנה לחבריה ונפל ביניהון אוסיא מי אמרינן דלא הויא מתנה, הא ודאי לא."ומהוכחת הר"ן משמע שסבר כ"בעל המאור", וכן מפורש בחידושיו וכן כתב ב"בית יעקב."
"והנה הרב מודה שאם מכרה ונתנה קיים אם גרשה הוא או מת הוא בחייה כמו שבא בתשובתו אשר כתבת, וכן הוא באמת שהרי שנינו אף על פי שאמרו בתולה גובה מאתים ואלמנה מנה רצה להוסיף אפילו מאה מנה מוסיף נתאלמנה או נתגרשה בין מן הארוסין בין מן הנשואין גובה את הכל, ואמאי נימא אדעתא למיפק לאחרינא לא יהב לה. אלא לא נאמרו דברים הללו אלא בדברים שהיא מתנאה בהם לפניו או שמשמשת בהן בעודה עמו כבגדים ומיני צבועין ותכשיטים וסנדלין וכיוצא בהן שעל דעת שתתנאה בהם לפניו או שתשמש בהן בעודה משמשת לפניו נתנן לה מן הסתם, אבל במטלטלין אחרים אי נמי מעות וקרקעות שנתן לה ואי נמי כל דבר שנתן לה במתנה גמורה אין שמין לה כלל."וכן כתב הריב"ש בתשובה סימן ש"א:
"גם מה שאמרת, שבנדון זה, התכשיטין הם שנתן הבעל לאשתו דרך מתנה, דודאי הבעל שנתן לאשתו מתנה גמורה, מתנה היא, ואין שמין לה; שכ"כ בשם הגאונים ז"ל. וא"כ, כשחתן נותן התכשיטין לכלה, ומכריז ע"י שלוחו זאת החגורה נותן החתן לכלה, והיא מקבלת אותם, הרי קנאתם במשיכה; ומפני מה לא תקנה אותם האשה ע"כ תורף דבריך. ואני אומר, מה שכתבו בשם הגאוני' ז"ל אמת הוא. ומדעתי הוא.ויסוד סברתם של כל הנך רברבי, דבמתנה אזלינן בתר אומדנא של הנותן, ולכן בקונה לאשתו בגדים ותכשיטים אנן סהדי שנתן לה שתתלבש ותתקשט בהם כשהיא תחתיו. ולהכי לא אמרינן שנתן במתנה גמורה. ומהאי טעמא שמין באלמנה ומהאי טעמא השולח תכשיטים לכלתו, כוונתו שתתקשט בהם כשהיא תחתיו, ולהכי לא הוי מתנה גמורה.
מה שמצאת כתוב בעטור, דבגרושה, שאין שמין מה שעליה, דוקא מדעתא דנפשיה, שמצא אחרת נאה הימנה; אבל אם סרחה עליו, אדעתא דהכי לא אקני לה. ועוד כתב, דשדרו ממתיבתא, דמאן דכתיב מתנה לאשתו בשעת נשואין ומגרש לה, לא אמרינן: כי אקני לה אדעת' למיקם קמיה. דאלא מעתה: מאן דיהיב מתנה למאן דרחים ליה, ערבא בעי למשקל מיניה דרחים ליה לעלם וה"נ, דמאן דיהיב ליה מתנה לרחמיה ונפל ביניהון איכסא, הדרא מתנה; הא לאו טעמא הוא. ועוד, כך עושים רבותינו ז"ל הראשונים וכל דייני דמתיבתא וכו'; ע"כ בעטור.
וכל זה אמת ונכון. אבל אין דבריהם אלא בנותן קרקע, או מעות, או אפילו שאר מטלטלין, שאינן לא מלבושין ולא תכשיטין ללבוש ולהתנאות בהן, ואינן בכלל מה שעליה; כגון אותן שנהגו לכתוב מתנה לחוד בשעת נשואין; וזה נגבה בין באלמנות בין בגרושין, כל שאינה מורדת בו. דלא גרע מתוספת שהוסיף לה בכתובתה, כל שלא נהגו שלא לגבותה; כדרך שנוהגין בברצלונה, שאין מגבין אותה. אבל החתן הנותן סבלונות תכשיטי כסף וזהב לכלה, להתנאות בהן, בין שנתנן בשעת נשואין בין קודם לכן בעודה ארוסה, אין זה מתנה גמורה. ואע"פ ששולח ומכריז: זה נותן החתן לכלה, אין הכוונה למתנה גמורה. דהא קיי"ל (ב"ב קמ"ו:): דבין מת הוא בין מתה היא, ואפילו הדר ביה איהו, מוהרי הדרי; ואפילו אכל שם סעודת חתן, כל שאינם של מאכל ומשתה. והטעם הוא, משום דלאו למתנה גמורה איכוון, אלא להתנאות בהן, בין בעודה בבית אביה, בין אחר שתבא לבית בעלה. ובדבר של מאכל ומשתה, דעתו הוא למתנה גמורה, כל שלא תחזור בה היא."
"הנותן מתנה לאשתו אף על פי שהוא מגרשה מדעתו, זכתה במתנתה. הג"ה נראה לי כאן טעות אבל כך ראוי להיות אף על פי שמגרשה שלא מדעתה כגון שסרחה עליו, אפילו הכי מתנתו מתנתו שלה..."ועיין בח"מ ובב"ש שם, ובלבוש הוסיף שאפילו מצא בה דבר ערוה, וטעמא דמילתא משום שהיתה בעת המתנה בחזקת כשרות ורק עתה איתרע חזקתה, ואין במה שנתקלקלה אח"כ לבטל המתנה שזכתה בה מקודם.
"מוכח מהש"ס הנ"ל דלא אמדינן דעתי' שלא נתן לה אלא על מנת שתהי' עמו דא"כ אמאי תקח כשתתאלמן וע"כ לומר דלמתנה גמורה נתכוון א"כ שוב אין לחלק בין שסרחה היא עליו ונמצא בה ערות דבר או בין שמגרשה מרצונו דכיון דהשתא איתרעי לא תחזור המתנה שנתן לה בהיותה אהובתו כמ"ש גאונים מסברא הנ"ל.ושמעינן מדבריו שכל הדין בנוי על אומדנא ולהכי בסתמא היכא שמערכת היחסים ביניהם היתה טובה בעת המתנה אף שאח"כ הורעה, כיוון שזכתה בשעתו שוב זכתה לעולם, ואין ריעותא דלאחר זמן מבטלת המתנה שלמפרע. אבל אם הריעותא היתה בשעת נתינת המתנה כיוון שכל הדין בנוי על אומדנא, שוב אמרינן שהוי אומדנא שאדעתא דהכי לא נתן לה. והנה מזה שכתב שנתנה מתנה לבעל אפילו גרשה למחר זכה במתנתה, משמע שאין זה משנה אם עבר זמן רב לאחר מתן המתנה או למחרת נתינתה. אמנם אם בשעת קבלת המתנה היה בדעתו לגרשה, בזה לא נימא שחלה המתנה.
...
והנה במתנה שנתנה האשה או קרובי' להבעל לא הוזכר בש"ס וגאוני' אבל כ' מהר"א מזרחי בתשו' סי' י"ז אפי' אם מגרשה לדעתו מבלי שסרחה עליו מ"מ הכל שלו ואינו מחזיר כלום.
...
ונראה פשוט מלשון הגאונים הנ"ל וגם מסברא דבבעל אין לחלק בין מתנה קרקע וכסף או למלבושים ותכשיטי' דבעל לגבי אשה לא שייך לומר שלא ניתנה אלא להתקשט לפניה.
...
בבעל והאשה לא שייך הא מילתא כלל כן נראה מלשונם בתשובה וכן נראה מסברא לכן דעתי מה שנוהגי' ליתן להחתן חלוק לבן שלובשו בימים נוראים שקורין קיטעל וגם טלית של י"ט שאינו צריך להחזיר כשמגרש אשתו.
והנה כללא כיילי הגאונים דשדרו ממתיבתא אפי' סרחה עליו לעולם המתנות שלה, חוץ ממורדת שפוחתין כדרך שפוחתין מכתובה עיין מבי"ט. ובלבוש כתוב אפי' מצא בה ערות דבר והדין עמו. דלעולם נימא השתא הוא דאיתרע ועד עתה הי' טובה וישרה וא"כ חל המתנה שעה ואיכא סברת הגאונים אטו מאן דיהיב מתנה לפלוני צדיק ונעשה רשע יחזור מתנתו בשביל זה. מ"מ נ"ל בנושא אשה בחזקת כשרות ונותן לה מתנות ואח"כ נודע שהיא אסורה עליו מכבר קודם נישואי' כגון שזנתה מרצונה בין אירוסי' לנשואי' או שנבעלה לפסול כהונה בהיותה פנויה ובעלה כהן וכל כיוצא בזה נ"ל שכל המתנות חוזרות להבעל דהכא לא שייך סברת הגאונים הנ"ל דהרי ודאי מאן דיהיב מתנה לחברו בחזקת שהוא אוהבו ונמצא דבאותו שעה לא היה אוהבו בודאי חוזרת המתנה דה"ל טעות, אי לאו משום דדברים שבלב אינם דברים והרי לא פירש בהדי' על מנת שתהיה אוהב שלי אבל אי הי' דיינין על דברים שבלב היתה המתנה חוזרת בלי ספק והכא הרי אזלינן בתר אומדנא דהרי כל הדין בנוי רק על אומדנא וכמו שכ' בתשב"ץ שאביא לקמן אי"ה ואומדנא הוא שלא נתן לה מתנות אלא משום חיבת ביאה שלה וכיון שנמצא שגם באותה שעה לא היתה ראויה לביאה שלו ועומדת להתגרש ממנו פשיטא דחוזרים המתנות כולם.
...
ונלמוד מהא דגם מ"ש גבי בעל שכל המתנות הם שלו, אפילו מגרשה מרצונו ממחרת יום חופתו, מ"מ היינו דוקא אם לא יתגלה בברור שכבר היתה שנואה בעיניו קודם לכן ואיערומי קא הערים לכונסה, אבל אי נתברר כן פשיטא דאין כאן מתנה כיון דבשעת מעשה הי' שונאה אין כאן מתנה לפי האומדנא."
"אמנם אם נתנו לה אחרים תכשיטין או מעות בשעת נישואין, כמו שהוא נהוג בקצת מקומות שהקרובים לחתן או לכלה נותנין לה בשמחות וגיל איש נזם זהב אצעדה וצמיד טבעת עגיל, אלו בודאי הם לה שהרי למתנה גמורה נתכוונו, דקיימא לן קנתה והבעל אוכל פירות והוו להו כנכסי מלוג. וא"כ בין באלמנות בין בגירושין אין שמין אותן לה."וכן פסק הרמ"א בסימן צט שם.
"הכתובה הרי היא כחוב שיש לו זמן, ואינה נגבית אלא לאחר מיתת הבעל, או אם גרשה."התנאים להפסד כתובה מבוארים בשו"ע אהע"ז בסימן קי"ז, וס' קנ"ד ובעוד מקומות, ותלויים במעשים שעושה האשה המפקיעים חיוב הבעל, אין ספק שמעשים אלו לא התקיימו בנידון דידן, שהרי אף אם נקבל טענת ב"כ הבעל שהאשה מורדת, הפסד כתובה במורדת ו/או בעוברת על דת תלוי בהתראה והכרזה, דבר שלא נעשה בנידון דידן, ואכמ"ל.
"פירש ר"ח דכל הנך דכופין מחמתה דוקא מנה ומאתיים אית לה, אבל תוספת לית לה, דאדעתא למיפק לא אוסיף לה."וכן מבואר ברמב"ם (בהל' אישות פרק כ"ד ה"ג) שכתב בנשא אשה שהיא מחייבי לאוין או שניות:
"העיקר שהוא תקנת חכמים כדי שלא תהיה קלה בעיניו להוציאה, הואיל ולא הכיר בה אין לה עיקר. אבל התוספת שהוא חייב עצמו בה כל זמן שתרצה ותעמוד לפניו, הרי עמדה בתנאי שלה והרי הקנתה לו הנאתה והרי היא עומדת, אבל התורה אסרה אותה עליו... שאין מעשיה הן הגורמין לה להאסר."וביאר ה"כסף משנה" וז"ל:
"מה שכתב כל זמן שתרצה ותעמוד לפניו היינו לומר דדוקא אם הוא מוציאה יש לה תוספת, אבל אם היא רוצה לצאת אין לה תוספת, דאדעתא למיפק לא אקני לה."ובספר "צמח צדק" (החדש) (חאה"ע סימן קלז) הוסיף על דברי הרמב"ם וה"כסף משנה":
"שלא הקנה לה התוספת, אלא על דעת שתהיה עמו ותהיה אשתו."וכן כתב הר"ן (על הרי"ף במסכת כתובות סוף פרק אלמנה ניזונת):
"ומיהו כי אמרינן דיש להן תוספת, דוקא כשמוציאה הוא, אבל אם היא רוצה לצאת, אין לה תוספת, דכי אקני לה אדעתא למיקם קמיה. וכן הדין בשהתה עמו עשר שנים ולא ילדה ורוצה לצאת, ובאה מחמת טענה שאמרה דבעיא חוטרא לידה (יבמות סה:), דאין לה תוספת, כיוון שהיא רוצה לצאת ממנו. אבל כל שהיא רוצה לעמוד תחתיו והוא מוציאה, אף על פי שבדין מוציאה, יש לה תוספת."טו) ועיין עוד בטור (אבן העזר סימן קי"ח) שכתב וז"ל:
"מי שהיא תובעת לבעלה לגרשה ויצאו הגירושין ממנה, אין לה מן הדין לגבות זולת מה שהיא טוענת ויתברר מסכום נדוניתה. ולא נחוש למה שימצא כתוב ממנה בכתובה... ולא יחוש הבעל לכתוב ולהוסיף על עצמו... לענין שתשאר נשואה עמו ולא תבקש גירושין, בענין כזה אמרו חכמינו ז"ל (כתובות נד) כי כתב לה אדעתא למיקם קמיה אדעתא למיפק ולמיסב לא כתב לה... ואם תבע הוא הגירושין, אינו יכול לגרשה אלא לרצונה או אחר שיפרע לה כל סכום כתובתה עיקר ונדוניא ותוספת". עכ"ל.מבואר מדבריו, שאם הגירושין יצאו ממנו לאחר שהוא תבע את הגירושין – "אינו יכול לגרשה אלא לרצונה או לאחר שיפרע לה כל סכום כתובתה עיקר ונדוניא ותוספת". משא"כ אם האשה תבעה גירושין ויצאו הגירושין ממנה, לא תוכל לקבל את מה שהבעל התחייב לה כנגד הנדוניא, ולא תוספת כתובה או מתנות. והטור דייק בלשונו וכתב: "מי שהיא תובעת לבעלה לגרשה ויצאו הגירושין ממנה", דהיינו אין די בתביעת גירושין, אלא בנוסף לכך – "יצאו הגירושין ממנה". וכתבו האחרונים שדברי הטור הם מעיקר הדין ולא תקנה גרידא.
"מי שנשא אשה ונשבע לה שלא ישא אשה אחרת עליה... ובתוך עשר שנים עבר על שבועתו ונשא אשה אחרת."והשיב שבכהאי גוונא יש לחייבו בעיקר כתובה ובתוספת הכתובה. ובתוך דבריו ביאר שאף אם האשה תתבע את הגירושין, לא הפסידה את הכתובה עקב תביעה זו. וז"ל:
"ראיה ממה שכתב הטור (אה"ע סימן קי"ח) מי שאשתו תובעת גירושין ויצאו ממנה הגירושין שאין לה מן הדין לגבות... מבואר בהדיא דכל שהוא היה סיבה בגירושין, חייב לפרוע לה כל מה שכתוב בכתובה. והכא בנד"ד אע"ג שהוא אינו תובע הגירושין, הוא נתן אצבע שעבר על תנאו וכמי שתובע דמי. וכן דייק לשון הטור ברישא מי שאשתו תובעת הגירושין ויצאו ממנה הגירושין, ור"ל לאפוקי היכא שתובעת הגירושין אבל לא יצאו ממנה, כגון שבאה מחמת טענה כנ"ד, שאע"פ שהיא תובעת גירושין לא יפחות לה כלום". עכ"ל.ונראה שבנקודה זו אין חילוק בין הבעל והאשה. ואם הגירושין "יצאו ממנה", גם אם למעשה הבעל תבע להתגרש, אך תביעה זו נובעת עקב הפירוד שהיא גרמה, וסירובה לשלום בית, וכיוצא בזה, אינו מחויב בתשלום הכתובה.
"דכל שהוא מעיק לה, הוי כמוציאה מדעתו, וכ"כ בהגמ"ר להדיא... ויש מקום לומר דאלו שכופין אותו להוציא מודה ר"ח דיש להן, דכיוון דאנוסה היא, חשיב כמוציאה הוא."הרי מבואר דפשיטא ליה לחזו"א שהעיקרון הקובע את חיוב תוספת הכתובה הוא בהתאם למבואר בטור.
"ולכן עם הארץ שבא לגרש ואמר אח"כ שלא הבין מה שכתוב בתנאים או בכתובה אינו נאמן, דודאי העדים לא חתמו מה שלא העידו בפניו תחילה בעל פה."ואם חתם בכתב ידו, אע"פ שברור שלא ידע לקרוא את השטר, שכתוב ב"גופן של עכו"ם" נפסק בשו"ע חו"מ ס' מ"ה סעיף ג':
"מ"מ מתחייב הוא בכל מה שכתוב בו."והטעם לכך כתבו הסמ"ע והש"ך שם, הואיל וסמך על נאמנות של אחרים גמר בדעתו להתחייב בכל.
"מנהגות רבות יש בנדוניא. יש מקומות שנהגו שיכתבו בכתובות, הנדוניא יתר על דמיה בשליש, או בחומש, או במחצה. כגון שתהיה הנדוניא מאה, וכותבים שהכניסה מאה וחמישים, כדי להרבות בפני העם. וכשתבוא לגבות, לא תגבה, אלא המאה."והרמב"ם (שם ה' י"ב), וכן השולחן ערוך (אהע"ז ס"ו, ס' י"א), כתבו שמנהג זה נוהג גם ביחס לסכום הכללי של הכתובה, ולא רק לגבי הנדוניא, וז"ל:
"הנושא אשה סתם, כותב ונותן כמנהג המדינה, וכן היא שפסקה להכניס נותנת כמנהג המדינה, וכשתבוא לגבות כתובתה, מגבין לה מה שבכתובתה כמנהג המדינה."בפרישה (אהע"ז ס"ו, כ"ד) מפרש את דברי הרמב"ם:
"וכן פירושו, מגבין לה לפי מנהג המדינה, דיש מקומות שכותבים מאה בכתובתה, ומגבין לה מאה וחצי, וכן להיפך."וכן מצאנו בתשובת הגאונים מנהגים שקבעו את גובה התוספת לפי הנכסים בלא להתחשב במה שכתוב בה. מובא (בשערי צדק חלק ד' שער ד' סי' ט"ז):
"והתוספת המפורשת בכתובה, כך נהגו בישיבתנו, אם יש לבעל קרקע – משתלמת חצי התוספת, ואם אין לו קרקע אין נותנים לה מהתוספת הזאת... אין כותבין אותה אלא להשביח את הכתובה לכלה."נראה, שבמקומות שנהגו כך, הרי בלבו ובלב כל אדם שכך התכוון, והחיוב יהיה לפי מה שנהגו וכל זה תלוי במנהג ברור וידוע, שאפשר לומר שבלבו ובלב כל אדם כן, אך בכל מקום שאין מנהג ברור בדבר, בוודאי שעלינו לומר שהסכום הנקוב בכתובה מחייב אותו.
"ואין תובעין מהבעל לפרוע, מה שיכתוב על עצמו לאשתו מנכסי נדונייתא, לפי שרוב בני אדם כותבים עליהם יותר ממה שהם נוטלים, כוונתם דרך כבוד, ואין לו עיקר."הטור סיים את דבריו, "ואין לו עיקר", נראה שכוונתו לחלוק על מנהג טוליטולא. כי הטור (בהמשך הסימן הנזכר) פוסק שנותנים לאשה את מלוא סכום הנדוניא, אלא אם כן האשה תבעה להתגרש:
"ואם תבע הוא הגירושין, אינו יכול לגרשה, אלא לרצונה, או לאחר שיפרע לה כל סכום כתובתה, עיקר ונדוניא, ותוספת, ומתנת כתובתה, בין שתהא הנדוניא אמיתית בין שלא."והנה כיום לא קיים מנהג מדינה להתחייב בסכום קבוע ו/או מוגזם, אלא יש שמתחייבים הרבה, ויש שמתחייבים פחות. אבל החתן שהתחייב בהתחייבות מוגזמת בסכום גבוה שאין בכוחו לשלם לעולם, התחייבותו מעיקרא לא חלה. כי קיימת אומדנא דמוכח הידועה לכל, שכוונתו להתחייב רק לכבודה של הכלה או לכבודו, ואין לו כל כוונה וכל יכולת לשלם.
"יש כח לדיין לעשות דין כעין פשרה במקום שאין הדבר יכול להתברר ואינו רשאי להוציא דין חלוק מתחת ידו בלי גמר."ומתשובת הרא"ש הנ"ל נראה, שהחיוב לעשות פשרה הוא גם מתוך רצון לעשות צדק עם השומר שלא פשע כל כך, והכל:
"כדי להטיל שלום בעולם, ולכן נתנו חכמים רשות לדיין לפסוק לפי ראות עיניו במקום שאין הדבר יכול להתברר... ופעמים על דרך פשרה."ונראה שבנידון דידן שהבעל התנהג עם האשה שלא כדין, אין זה סביר שייפטר בלא תוספת כתובה, ונמצא חוטא נשכר, שכן עיקר כתובה אין בה כדי לפצות את האשה על גירושיה.
הרב שלמה שפירא – אב"ד | הרב אברהם מייזלס | הרב רפאל י' בן שמעון |