ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק אושינסקי הרב דוד גרוזמן הרב אברהם דב זרביב |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 545142/4 | |
תאריך: |
כ"ט באייר התשע"ו
06/06/2016 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד סיגל בלינסון שפרן | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד שלמה סבן | |||
הנדון: | דחיית תביעה לביטול הסכם גירושין בשל נישואין מחדש בין הצדדים | |||
נושא הדיון: | דחיית תביעה לביטול הסכם גירושין בשל נישואין מחדש בין הצדדים |
ובכן, טרם הכרעה, שני הצדדים יגישו סיכומים באשר לתביעה לביטול הסכם. הסיכומים יוגשו במקביל בתוך 21 יום, ולא יעלו על ארבעה עמודים, בגודל אות וגופן המקובל.ואכן התקבלו סיכומי הצדדים.
.....
לאחר קבלת הסיכומים, בית הדין ישקול הכרעתו בתיק.
ובכן, טרם מתן הוראות, בית הדין מציין כי לא מצא עדיין בטענות האשה עילה לביטול הסכם הגירושין מיום 3.9.02. לא נמצא בסיס לטענת כפיה, ואף הצדדים שבו ונישאו זה לזה לאחר מכן, כאשר מסתבר שנהגו כך לאור ההסכם שאושר ביניהם לאחר הפירוד הראשון. ברם, ייתכן ויתקבלו הוכחות וראיות לכך, ובכפוף למה שיובא להלן.כן נזכיר מתוך האמור במסגרת החלטת בית הדין מיום ז' כסלו התשע"ד (10.11.13):
ובכן, לאחר הפעלת שיקול הדעת, בית הדין מכריע כדלהלן:
א. הנתבעת רשאית לפתוח תיק לביטול הסכם גירושין. טרם פתיחת תיק מתאים, לא יהיה ניתן לדון בתביעה זו.
ב. בית הדין ממליץ לנתבעת לשקול היטב את תביעתה זו, משום שעל פניו, בית הדין לא מצא עדיין בדבריה עילה ראויה לביטול ההסכם מיום 3.9.02, כאמור לעיל
ג. על התובע להגיב לבית הדין בתוך שבעה ימים, האם מקובלת עליו בדיקת אקטואר באשר להיקף הנכסים שנצברו מיום הנישואין השניים ואילך. בית הדין סבור כי זו דרך ראויה, כאשר בכל מקרה נצרכת בדיקה זו.
ד. בהתקבל תגובה חיובית, בית הדין ישקול בחיוב מינוי אקטואר לפחות לתקופה זו (מעת הנישואין השניים ועד ליום הקובע) בשלב זה, כאשר תישקל פניה לבקשת תגובת שני הצדדים באשר ליום הקרע לשיטתם.
ה. יש לקבוע דיון נוסף אשר במסגרתו תידון אף תביעת הכתובה, אם תעלה, וכן יהיה זה דיון הוכחות באשר לחלוקת הרכוש, בהתאם לתגובה שתתקבל או לתביעה נוספת אם תוגש. אם תפתח תביעה לביטול ההסכם הנ"ל, הסוגיה תעלה לדיון במסגרת דיון הוכחות זה, אם הדבר יתאפשר בלוח הזמנים.
ו. בית הדין מקבל את עמדת ב"כ האשה כי הדרישה לפסיקת הוצאות תידון לאחר סיום הדיונים בתיק, מתוך ראיה כללית ורחבה ולאור נסיבות התיק.
כיום, טוען ב"כ התובע: הרו"ח עדיין לא נתן חוות דעתו. לכן אין הרבה מה לעשות. יש תביעה של הבעל לחלוקת רכוש. האשה הגישה שלוש תביעות חדשות – כתובה, רכוש וביטול הסכם. האשה יכלה להגיש את התביעה במועדה. החלטת בית הדין מיוני שנה זו איפשרה לה לפתוח תביעה כזו, אך לא ממש בסמיכות לדיון. בנוסף, באשר לתביעה לביטול הסכם, בית הדין קבע כי הוא ממליץ לנתבעת לשקול היטב תביעה זו, כי אין עילה לכך. לכן יש לחייב אותה להפקיד סך הוצאות להבטחת הוצאות הנתבע. זו תביעה שהוגשה רק עתה, לאחר שהתיק כבר מתנהל חמש שנים.כן נציין האמור בהחלטה מיום ב' אייר התשע"ו (10.5.16):
ב"כ הנתבעת מגיבה: באשר לתביעה הרכושית של הבעל, אין אנו יודעים אם כל החומר אצל האקטואר. הצד השני לא הגיב, למרות שהמועד לא חלף, ולכן לא התקבלה עדיין חו"ד אקטואר. בית הדין הגדול כתב כי האשה רשאית להעלות טענות באשר לרכוש. כן נקבע שבית הדין לא ידון ברכוש, אלא לאחר סידור הגט. כן אף ביחס לכתובה, כאמור בהחלטה מיום 30.5.11. שם נאמר שגם הכתובה תידון לאחר הגט. רכוש התובע נאמד בעשרות מיליוני ש''ח. אני מבינה שהצד השני ובית הדין לא ערוכים לתביעות שלי. אין להטיל על האשה ערובות, שהרי אין לה כל רכוש.
עד כאן תמצית טענות הצדדים ההדדיות. ובכן, בית הדין לא ידון כיום בתביעות האשה השונות, חלוקת רכוש, כתובה וביטול הסכם, שנפתחו רק לאחרונה והמועד היום לא נקבע לדיון בתביעות אלו.
כיום, טוען ב"כ התובע: בבית הדין הרבני הגדול, מיום 5.12.12, בפרוטוקול שם נאמר שאין אפשרות לטעון כנגד כשרות הסכם שנחתם, ומאז הם נישאו בשנית. מונה אקטואר, ניתנה חו"ד, ונבקש לאמצה. יש הסכם ויש לפעול על פיו. אין עילה לביטול הסכם. התובע עומד בהסכם מזה שנים. הוא משלם לה מזונות, אפילו שהם לא יחד. היא גרה בבית הצדדים בהתאם להסכם ומשלם מלא הוצאות הבית. הם התגרשו בשנת 2013. מועד הקרע נקבע ליום... שנת 2009. זה כ-10,000 ש''ח לחודש שהוא משלם, כגון מזונות לכל ימי חייה, והיא ויתרה על העסק.עד כאן מתוך טענות הצדדים והשתלשלות התיק בהתאם לאמור בהחלטות קודמות שנתנו.
מגיבה ב"כ האשה: קיימת תביעת האשה לביטול סעיף בהסכם משנת 2002, לביטול סעיף 12 להסכם. קיימת החלטה של בית הדין כי עניין הרכוש ידון לאחר הגט, ואכן הם התגרשו. כך גם בכתובה. הנתבע לא מכבד את כל ההסכם, המזונות שמשלם הוא מעין הסדר, הוא החליט שהוא קונה את האשה בתשלום מזונות, ובכך לסיים את הנישואין. בסעיף 12 כתב שיוריש את הרכוש לילדים ולא לאשה. והאשה חזרה לשלום בית, לאחר סידור הגט, והיא אף עבדה בעסק המשותף תמורת סך זה וכן פרנסה את המשפחה. בצוואה כתב שרשאי לשנות צוואתו בכל עת.
ומצטטת – בסעיף 12 נאמר: "שאר הרכוש, הבעל מתחייב לערוך צוואה שבה מצווה להוריש את כל הרכוש .. לילדים (=משותפים) ע"פ החלקים היחסיים כדלהלן.. "
ומשיכה ב"כ האשה: יש לו רכוש רב. יש לו צי משאיות. ישנו רכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים. התביעה הוגשה בחודש ינואר 2016. בקשנו לבטל את הסכם משנת 2002. אכן 14 שנה לא הוגשה תביעה, הם חיו יחד, בהתנהגות הם ביטלו את ההסכם, הם חיו עד 2009, מאז האשה רצה בין ערכאות שיפוטיות, לראשונה היא תבעה ביטול הסכם בשנת 2003.
בית הדין הקריא לצדים את לשון סעיף 15 להסכם כי הצדדים מצהירים כי חתמו על ההסכם לאחר שקראו אותו, הבינו את משמעותו ואת תוצאותיו המשפטיות, הסכימו לתכנו והם חתומים עליו מרצונם החופשי ללא עושק כפיה או לחץ כלשהו.
מגיבה ב"כ האשה: אין התחייבות של האשה כלפי הבעל, רק התחייבות הבעל לתת את הרכוש שלה לילדים. כל החברות היו רשומות ע"ש הבעל.
בית הדין מקריא לצדדים כי ההסכם מכסה אף את חוק יחסי ממון בהזכירו את החוק בסיומו של ההסכם, ומגיבה ב"כ האשה: זה רק ביחס לאישור ההסכם.
ומוסיפה ב"כ האשה: הצדדים הופנו לרו"ח שטרנפלד, אך היתה התייחסות חלקית בלבד. יש למנות שמאי באשר לכלל הנכסים.
מגיב ב"כ הבעל: האשה לא נתנה מתנה, הרכוש לא היה על שמה. מדובר בעסק שיש לו חובות עתק, וממנו הילדים גדלו, ומאז ההסכם של 2002 הבעל לבד עם העסק. הבעל משלם כל חודש בגלל ההסכם. הוא אף קנה לה רכב בגלל ההסכם, וגרה בבית ללא דמי שימוש, כאמור זה כ-10,000 ש''ח לחודש. בשנת 2003 האשה תבעה ביטול הסכם, שם כתבה "שהיא ויתרה לבעל", ולא לילדים. שם טענה להטעיה, כפיה עושק וחוסר תום לב. מאז, 13 שנה, האשה לא תבעה כלום על העסק.
בית הדין מציין כי בכתב התביעה הנ"ל של האשה היא טענה שהיא ויתרה לבעל על שאר הרכוש, אך טענה שלא ידעה את היקף רכושו.
כן מציג הסכם הרשום על ידי האשה בכתב ידה, מיום 28.3.98, בו כתבה כי היא ויתרה על מחצית הרכוש והוא יירשם ע"ש ששת הילדים.
האשה מודה שהיא כתבה את המסמך הנ"ל בכתב ידה, אך טוענת כי הבעל אמר לה לכתוב זאת.
ומוסיף ב"כ התובע: שטר הצוואה נחתם ע"פ הסכם הממון, ומסכים שיינתן פס"ד שגם אם הוא ישנה, הרכוש ילך לילדים.
בית הדין ביקש את תגובת האשה באשר לשני הכתבים הנ"ל, כתב התביעה של האשה וההסכם הכתוב על ידה, והיא מגיבה: באשר לכתב התביעה משנת 2003, אף ששם נאמר שהיא ויתרה, אך המשמעות שזו מתנה. וניתן לחזור מוויתור כזה. כן אין ויתור מכללא, על מה שאדם לא ידע שיש לו. ומגיבה באשר למכתב האשה בו היא בקשה שהרכוש יירשם ע"ש הילדים – מדובר במסמך ישן, כל פעם שהיה משבר, האשה מעולם לא רצתה לתת לבעל או לילדים.
עד כאן תמצית עיקרי טענות הצדדים ההדדיות.
ובכן, טרם מתן הוראות, בית הדין מציין כי לא מצא עדיין בטענות האשה עילה לביטול הסכם הגירושין מיום 3.9.02. לא נמצא בסיס לטענת כפיה, ואף הצדדים שבו ונישאו זה לזה לאחר מכן, כאשר מסתבר שנהגו כך לאור ההסכם שאושר ביניהם לאחר הפירוד הראשון. ברם, ייתכן ויתקבלו הוכחות וראיות לכך, ובכפוף למה שיובא להלן.במסגרת שורות אלו עלתה סברה:
... ואף הצדדים שבו ונישאו זה לזה לאחר מכן, כאשר מסתבר שנהגו כך לאור ההסכם שאושר ביניהם לאחר הפירוד הראשון.ובית הדין עומד על סברה זו הלכה למעשה. ככל שלאחר נישואיהם הצדדים לא ערכו הסכם נוסף, והאשה לא דרשה מהבעל לתקן או לשנות את ההסכם הראשון, משמע שעל דעת כן נישאו. ומקורות הלכתיים רבים ישנם לכך, שככל שצדדים המשיכו להתעסק אף בתום מועד ההסכם הראשון, ההתעסקות שלהם היא על סמך ההסכם הנ"ל, וכל שכן בנידון דנן, שההסכם הראשון היה עדיין בתוקפו ולא בוטל בשום מצב.
שליח צבור שהשכיר עצמו עם מנהיגי העיר לשנה בתנאי כך וכך, ואחר כך השכיר עצמו לבני העיר הזאת עם מנהיגים שניים, ולא התנה, ודאי על תנאי הראשון השכיר עצמו. ודווקא שחזר והשכיר עצמו בשנה שנייה, אבל אם עמד עמהן בשתיקה, לא אמרינן דנשאר על תנאו הראשון.והשיג עליו הש"ך וז"ל:
דברי הרב צריך לעיון דמה שכתב כן בדרכי משה בשם הריב"ש (סי' תע"ה) ומהרי"ק (שורש קי"ח) אינו מוכרח, דלא כתב הריב"ש התם אלא זה לשונו: ואף על גב דאמרינן בסוף פרק הכותב דקטן שהשיאו בתוספת כתובה אין לאשתו תוספת כתובה אלא אם כן חדשו, זהו בשתיקה לבד, שהדבר שהיה בטל מתחלה כשנעשה אינו מתקיים עתה בשתיקה, אבל השכירות הקיום שהאריכוהו כשעבר זמנו, על דעת התנאים הראשונים האריכוהו כו' רצונו לומר, דוקא התם משום שהמעשה בטל מתחלה, דמקטן לית לה תוספת כתובה משא"כ הכא שהשכירות הראשון היה קיים.הקשה הש"ך במה שונה הדין של חזן שאם המשיך בעבודתו, תנאי השכירות ממשיכים הלאה לבין כתובת קטן שחיוב תוספת הכתובה אינו ממשיך לאחר נישואיו מחדש.
שני גיטין ושתי כתובות, גובה שתי כתובות, שתי כתובות וגט אחד או כתובה ושני גיטין או כתובה וגט ומיתה, אינה גובה אלא כתובה אחת, שהמגרש את אשתו והחזירה, על מנת כתובה הראשונה מחזירה.ופירש רש"י וז"ל:
כתובה ושני גיטין – כתובה בנישואין הראשונים וגירשה והחזירה ולא כתב לה כתובה וחזר וגירשה.כלומר, בכתובה מפורטים החיובים של הבעל לאשתו, ובין השאר הסכום שחייב לשלם לה בשעת הגירושין, וכאשר הזוג התגרשו אך הבעל לא פרע את החוב המפורט בכתובה, ואחר זמן חזרו בני הזוג לחיות יחדיו, הכתובה מהנישואים הקודמים בעינה עומדת, והחיובים המפורטים בה תקפים אף לנישואים החדשים.
ב. בית הדין ממליץ לנתבעת לשקול היטב את תביעתה זו, משום שעל פניו, בית הדין לא מצא עדיין בדבריה עילה ראויה לביטול ההסכם מיום 3.9.02, כאמור לעיל.והדברים מדברים בעד עצמם.
זו תביעה שהוגשה רק עתה, לאחר שהתיק כבר מתנהל חמש שנים.ואכן, אף טענה זו שמעלה אף בסיכומיו, הינה כבדת משקל, שהרי מי שחש שנעשק, אינו ממתין עם טענותיו תקופה כה ארוכה. הטענה כי התובעת לא הבינה את משמעות ההסכם שעליו חתמה, עלתה על ידה רק לאחרונה.
ביטול החוזה יהיה בהודעת המתקשר לצד השני תוך זמן סביר לאחר שנודע לו על עילת הביטול, ובמקרה של כפיה – תוך זמן סביר לאחר שנודע לו שפסקה הכפיה.בנידון שלפנינו, אף לגרסת התובעת, חלף זמן רב מכריתת ההסכם השני ועד להגשת תביעה זו, כאמור.
בית הדין הקריא לצדדים את לשון סעיף 15 להסכם כי הצדדים מצהירים כי חתמו על ההסכם לאחר שקראו אותו, הבינו את משמעותו ואת תוצאותיו המשפטיות, הסכימו לתכנו והם חתומים עליו מרצונם החופשי ללא עושק כפיה או לחץ כלשהו.מבואר אם כן שהצדדים, כולל התובעת, מודים כי הם הבינו את ההסכם ואת תוצאותיו והסכימו לתכנו ללא עושק או לחץ, כך שלא ניתן לקבל את טענת התובעת כיום כאילו שיקרה בהצהרתה שהצהירה בעבר כי הבינה את משמעות ההסכם שחתמה עליו.
מגיבה ב"כ האשה: אין התחייבות של האשה כלפי הבעל, רק התחייבות הבעל לתת את הרכוש שלה לילדים. כל החברות היו רשומות ע"ש הבעל.
בית הדין מקריא לצדדים כי ההסכם מכסה אף את חוק יחסי ממון בהזכירו את החוק בסיומו של ההסכם, ומגיבה ב"כ האשה: זה רק ביחס לאישור ההסכם.כך שלעמדת בית הדין, ההסכם כן הזכיר את חוק יחסי ממון, משמע שההסכם נעשה אף לאור החוק, וכך היה ידוע לצדדים.
כן מציג הסכם הרשום על ידי האשה בכתב ידה, מיום 28.3.98, בו כתבה כי היא ויתרה על מחצית הרכוש והוא יירשם ע"ש ששת הילדים.כך שקיימת הודאת התובעת כי כבר בשנת 98, היא ויתרה על מחצית הרכוש של הצדדים, מה שמשליך אף על ויתורה האמור בהסכם השני וכוונת הצדדים שבהסכם הנ"ל.
האשה מודה שהיא כתבה את המסמך הנ"ל בכתב ידה, אך טוענת כי הבעל אמר לה לכתוב זאת.
בית הדין ביקש את תגובת האשה באשר לשני הכתבים הנ"ל, כתב התביעה של האשה וההסכם הכתוב על ידה, והיא מגיבה: באשר לכתב התביעה משנת 2003, אף ששם נאמר שהיא ויתרה, אך המשמעות שזו מתנה. וניתן לחזור מוויתור כזה. כן אין ויתור מכללא, על מה שאדם לא ידע שיש לו. ומגיבה באשר למכתב האשה בו היא בקשה שהרכוש יירשם ע"ש הילדים – מדובר במסמך ישן, כל פעם שהיה משבר, האשה מעולם לא רצתה לתת לבעל או לילדים.למעשה, כל טענה כי התובעת לא הבינה או לא ידעה על מה היא מוותרת, צריכה להיות מוכחת על ידה, כאשר ההנחה הפשוטה היא כי אדם שחתם על מסמך, הוא מבין את האמור בו, וכל שכן כשבהסכם נאמר שהיא הבינה את האמור בו.
מי שטוען על כתובת אשתו שהיה עם הארץ ולא הבין כשקרא החזן הכתובה והתנאים, אין שומעין לו.פסק זה יסודו בתשובת הרשב"א (חלק א' סימן תרכ"ט), והובאה בבית יוסף (אבה"ע סוף סימן ס"ו), שכתב:
כתוב בתשובות הרשב"א סימן תרכ"ט, על עם הארץ שבא לגרש את אשתו ואמרו לו בית דין שיפרע לה כתובתה, ואמר שלא הבין כשקרא החזן הכתובה ולא הבין התנאים, ושאלו את פי הרב רבי מאיר, והשיב דשומעין לו, והוא אומר דאין שומעין לו, דחזקה שהעידו עדים בעל פה, ועל פיו חתמו בו, ואם אין אתה אומר כן, לא הנחת חיוב לעם הארץ ולא על הנשים שכולם יטענו כן, ואין אלו אלא דברי תימה, אבל מה אעשה שכבר הורה זקן ויושב בישיבה חכם עם איש שיבה.וכתב על כך הבית יוסף:
ואיני יודע למה נחבא אל הכלים, משום דחזא גברא, כיון דתיובתא לא חזא, ולעניין הלכה ס"ל כדברי הרשב"א משום דאם לא כן לא שבקת חיי, דכל עמי הארץ יאמרו כן.ועי' ש"ך שם.
ספק בלבי אם לאחר קבלת אישור להסכם ממון בין בני זוג במעמד של שופט, דיין או עורך נישואין וכו', יכול בן זוג להישמע בטענה שכרת את ההסכם בניגוד להצהרתו, מרצונו הטוב והחופשי.נוסיף, כי על פי התרשמות בית הדין מן התובעת לאור הדיונים שהתקיימו, אין היא נראית לבית הדין כאחת שלא מבינה את משמעות ההליכים שמסביבה.
ביחס לטענה שבעת החתימה על ההסכם הבעל היה מאושפז ייאמר כדלהלן, מאחר שבפנינו הסכם גירושין בר תוקף עם פסק דין המאשרו, נטל הראיה להעדר כשירות הבעל בעת חתימת ההסכם מוטלת עליו. מהתיקונים שהבעל ביקש לבצע בכתב ידו בגוף ההסכם במועד חתימת ההסכם נראה שבאותה עת הבעל היה כשיר וידע לעמוד על זכויותיו.וראה אף התבטאות דומה מאת שופט בית המשפט לענייני משפחה כפר סבא, תמ"ש 3351/07, שם נכתב:
אלא שבנדון, מצאתי כי התובע לא עמד בנטל הראיה הכבד המוטל על שכמו להוכחת פגמים חמורים שכאלו בכריתתו של הסכם הגירושין, הכול כפי שיפורט בהמשך הדברים.כך שכל עוד ולא מוכח כטענת התובעת כי היא לא הבינה את משמעות ההסכם השני שעליה חתמה, ההנחה הבסיסית היא כי הסכם נכרת כדין.
הצדדים להתקשרות הם הדואגים לענייניהם וכו', אפשר שצד זה, המתקשר בחוזה, מודע לכך כי ההישגים הם בעיקר לזולתו, ובכל זאת, מטעמים הרצויים לו, הוא מתקשר באותו הסכם. אל לו לבית המשפט להתערב בכגון דא וכו'.סברה זו מתאימה ונכונה במקרים רבים, וכוחה יפה אף לנדון דידן. ועיין פסק דינו של הגר"א שינפלד שליט"א (שורת הדין, כרך טו, עמ' תנ"ב).
הרב יצחק אושינסקי – אב"ד | הרב דוד גרוזמן | הרב אברהם דב זרביב |