ב"ה
בית הדין האזורי תל-אביב - יפו
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מאיר פרימן הרב מאיר קאהן הרב יצחק רפפורט |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 355795/7 | |
תאריך: |
ד'' בניסן התשע"ו
12.4.2016 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד מירה סייג | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד צבי טהורי | |||
הנדון: | טענת מחילה על חוב מזונות; מחילת חוב כשיש ביד התובע הסכם שאושר בבית דין | |||
נושא הדיון: | טענת מחילה על חוב מזונות, מחילת חוב כשיש ביד התובע הסכם שאושר בבית דין |
"ש: האם אתה זוכר שהוא ערך הסכם גירושין?האב הגיש בקשה להפחתת מזונות מאחר שאחד מהילדים עזב את האם ועבר לגור עמו.
ת: לאחר שבהסכם שנחתם בשנת 2008 הוא שילם מספר חודשים ארבעת אלפים וחמש מאות ש"ח בחודש – לאחר מכן הוא לא יכל לשלם. הוא הגיע להסכמה בעל פה עם הגברת. היא אמרה שהיא מוכנה לקבל סכום של שלושת אלפים וחמש מאות ש"ח העיקר שיעמוד בתשלומים בזמן.
ש: איך אתה יודע על ההסכמה ?
ת: באחת השיחות שלי אִתה. אני אחיו הגדול. היא אמרה לי שהיא מוכנה לקבל שלושת אלפים וחמש מאות ש"ח ובתנאי שהוא יכול לעמוד בזה.
ש: האם היא שלחה לך על זה הודעה בכתב ?
ת: היא שלחה לי הודעה טסקט שאחי לא עמד בהסכם ונתן לה סכום של אלפיים וחמש מאות ש"ח.
ש: האם זו ההודעה שהיא שלחה לך?
ת: כן.
ש: מתי זה נשלח אליך?
ת: לפני חצי שנה.
ש: איך היא התנהגה בפועל?
ת: היא לא פעלה בהוצאה לפועל."
"מחל לחבירו חוב שיש לו עליו, או נתן לו הפקדון שהיה מופקד אצלו, הרי זה מתנה הנקנית בדברים בלבד. הגה: ויש אומרים אפילו היה לו שטר או משכון עליו, אפילו הכי הוי מחילתו מחילה בדברים בעלמא (מרדכי פ"ק דסנהדרין)."מדברי השולחן ערוך עולה, כי ככל שקיימת מחילה אפילו על פה הרי שזו תקפה, ולא ניתן לחזור מהמחילה.
"ומוחלת כתובתה אינה צריכה קנין ולא עדים כשאר המוחלים שאינן צריכין לא עדים ולא קנין אלא בדברים בלבד, והוא שיהיו דברים שהדעת סומכת עליהן ולא יהיו דברי שחוק והתול או דברי תימה אלא בדעת נכונה."כאמור, הרמ"א בשלחן ערוך (שם) הביא בשם יש אומרים שאפילו אם יש לו שטר או משכון מועילה מחילה על פה.
"שאלת, אשת איש שהיה בעלה מתקוטט עמה כדי שתמחול לו מקצת כתובתה. והוציאה מביתו ונתפייסה ומחלה כתובתה כדי שתשב עמו בשלום. ולא מסרה מודעא על המחילה. ולזמן באתה לגבות כתובתה ותבעה כולה ואמרה נחת רוח עשיתי לבעלי. אינה צריכה למסור מודעא לפי שהדבר מראה בעצמו שאנוסה היתה. והא דאמר בכתובות פרק נערה שנפתתה (דף ע) בעי רבא מוכרת כתובתה לבעלה כמוכרת לאחרים דמי או כמוחלת לבעלה דמי? אלמא מוחלת כתובתה לבעלה מעשיה קיימין. לא היא. דהתם בשיש עדים שידעו שמחלה מרצונה בלא שום אונס או שמודה. דכיון שמוחלת כתובתה לבעלה אינה אלא כמסלקת שעבודה מעליו ומוחלת לו אחריותה מה שעשתה עשוי. ולא שייך בכי הא טענת נחת רוח. וכן כתב הר"מ במז"ל פרק י"ז מהלכות אישות. ומיהו דוקא במוחלת שלא מחמת אונס ידוע. אבל אם נאנסה ומחלה ויש לה עדים על האונס כגון זה האונס המחילה בטלה. וכל שיש ספק בידו לעשות אותו אונס ומפחידה הרי זה אונס. ולא אמרינן בכי הא עביד איניש דגזים ולא עביד. וזה פשוט."וצריך ליישב שלדעת הרמ"א כל היושבת תחת בעלה נחשבת כנותנת אמתלא, ויכולה לטעון טענת נחת רוח במחילה על פה כדברי הרשב"א וכהסברו של החלקת מחוקק, ודברי הרמ"א (בסימן קה) שהצריך שיאנוס אותה למחול הם דווקא במחילה בכתב שאז צריך רגליים לדבריה לעקור מעשה שבכתב, וכפי שמוכח בדברי הרשב"א עצמו שתירץ שבמחילת אישה יש צורך בהודאה של האישה או שהעדים יודעים שמחלה מרצונה, משמע שבסתם תולים שהייתה אנוסה. אלא שיש מקום לדייק הפוך מהסיפא של התשובה, שכתב "אבל אם נאנסה ומחלה ויש לה עדים על האונס כגון זה המחילה בטלה" – משמע לכאורה שבסתמא אינה נחשבת כאנוסה. ואפשר שיש לפרש שכל שהוא מבקש תחילה שתמחל נחשבת כאנוסה, וצריך עיון.
"[...] והעולה מהמרדכי שם כך הוא, דהיכא דיש לשמעון עדות שעדיין חייבים לו חובות אלו אף על גב דלית ליה עדות שראובן פטרן, אין ראובן נאמן לומר ברשותך פטרתי במגו דאי בעי אמר לא פטרתי, דהוי מגו במקום חזקה דאנן סהדי דאין אדם מפסיד את שלו בידים. אבל אם אין עדות שעדיין חייבים לו נאמן לומר ברשותך פטרתי במגו דלא פטרתי, דהשתא לא הוי מגו במקום עדים דיכול להיות שהם פרועין, ולכך הרשוהו לפטרן. וכן הוא באגודה שם בשם מהר"מ וכן הוא בתשובת מיימוני לספר נזיקין סימן י"ב [...]."אם כן, כל מחילה בלי סיבה נחשבת כטענה גרועה ונגד חזקה שאין אדם מפסיד את שלו בידיים. ולכן בסתם אישה היושבת תחת בעלה ומחלה על כתובתה וכל שכן במחילת חובות, תולים בסתם שבעלה אנסה עד שמחלה על מנת שתשב בשלווה.
"[...] חזקה לא פרע איניש בגו זימניה. ור"מ הקשה אמאי אין אדם נאמן לומר פרעתיך בתוך זמני מגו דאי בעי אמר מחלת לי, ופסק מכאן דטענת מחילה טענה גרועה היא ואינו נאמן לישבע מחלת לי אפילו במלווה על פה דנאמן לומר פרעתי והכי נמי לא אשבעינן לכשנגדו דלא מחל. ושוב מצאתי תשובת רבינו מאיר שפסק בעניין אחר, וכתב כל היכא דאיכא למימר מגו אמרינן מגו חוץ במקום עדים ובמקום חזקה דמיבעיא לן ולא איפשיטא, ואם כן נמי נאמן לומר מחלת לי במגו דאי בעי אמר פרעתי, ושאני הכא דאינו נאמן לומר מחלת לי דליכא מגו דלא מצי למימר לא היו דברים מעולם או פרעתיך, וכן פירש המיימוני פרק י"ד מהלכות מלוה ובפרק א' מהלכות טוען ונטען."משמע שמתחילה המהר"ם סבר שטענת מחילה לא מועילה כלל, ולבסוף סבר שטענת מחילה מועילה, אולם דווקא במקום שיש מיגו.
"מחילה אינה צריכה קנין. משום שמיד שמחל לו נסתלק ממנו המוחל, והיינו דוקא בדלא נקט המוחל עדיין שטר חוב בידו, דבתפס שטרא כל זמן שאינו מחזיר לו מיד לא מהני ביה אפילו מחילה גמורה בלא קנין, ועיין לקמן סימן רמ"א."הסמ"ע ציין לדברי הרמ"א (חושן משפט סימן רמא) בשם יש אומרים שאפילו בשטר שבידו מועילה מחילה ולכאורה הביא ראיה לסתור כמו שהקשה בש"ך.
"עיין ב"ח או"ח [סימן] ע"ה [ד"ה שוב ראיתי] ואליה רבה [שם ס"ק א] ולמה שכתבתי ביו"ד [כללים בהוראת איסור והיתר אות ג], כשכותב הרב 'ויש אומרים' ולא כתב 'וכן נוהגין' וכדומה, יש לומר דמסכים עם המחבר, אתי שפיר דברי הב"ח. עיין [לקמן אות] כ"ה."ובאות כ"ה כתב:
"שו"ת עבודת הגרשוני סימן מ"ו כתב כמו שכתבתי באות כ', כל זמן שאין הר"ב כותב 'וכן עיקר' וכדומה – באיסור והיתר לכתחילה לאסור, ודיעבד או שעת הדחק שרי. וברכה שכותב 'ויש אומרים שאין לברך' יש לומר לקולא חומר לא תשא. וכשכותב 'יש אומרים לברך' פשיטא שאין לברך. ונפקא מינה אם אפשר לשמוע מאחר ולכוין לצאת. וממון יכול לומר קים לי, וצריך עיון."משמע שהפרי מגדים נשאר בצריך עיון אם אפשר לטעון "קים לי" כדעה המובאת על ידי הרמ"א כ"יש אומרים", ובפשטות דברי הפרי מגדים הם במקום שהמחבר כתב דעה החולקת על הדעה המובאת ברמ"א, מה שאין כן כאן שהמחבר לא ירד לחלק בפירוש.
"וכשיש בידו שטר חוב, עיין באורים (ס"ק יד) שמחלוקת הפוסקים בזה. ולפי זה הא דקיימא לן (לקמן סימן סו סעיף כג) המוכר שטר חוב לחבירו וחזר ומחלו מחול צריך להיות בקנין, ולא נשמע כן משום פוסק, ובפרט לפי מש"כ תוספות בב"ב (קמז ע"ב ד"ה המוכר) גבי ברתיה קריבתא דרב נחמן דאמרינן שתמחול שטר כתובתה, דאיירי בקטנה, ואי צריך קנין אין קנין סודר מועיל בקטן כמו שכתוב לקמן סימן רל"ה (סעיף א), ע"ש. וצריך לומר דוקא שהשטר בידו אז לא מהני מחילה, דאמרינן אי איתא דהיה לבבו שלם למחול היה מחזיר לו שטרו, מה שאין כן שהשטר ביד אחד מהיכי תיתי לא נימא דהיה בלתי לבב שלם, ולכך במוכר שטר חוב לאחר שייך מחילה בלי קניין כיון דאין השטר בידו, וצ"ע.אולם בנחל יצחק (סימן יב ענף ה) סייג את הדברים וכתב:
"[...] כבר הקדימו [לתומים] הש"ך (בסימן סו ס"ק עד) דהטעם הוא דהתם ליכא שטרא בידו דלהדר ליה. והא דשטר בידו לא מהני מחילה, הטעם הוא משום דחזינן דלא היה לבבו שלם למחול לו וכמו שכתב התומים (בסימן יב ס"ק ח). ועל כן יש לדון דהיכא דהיה השטר מונח במקום אחר ולא תחת ידו, או היכא דלא הוי מחילה גמורה רק בהרווחת הזמן, דכהאי גוונא יש לדון דמהני מחילה לכולי עלמא, כיון דלא שייך בזה הטעם דהיה לו להחזיר השטר. והטעם דכגבוי דמי כבר נתבאר דזה אינו לדינא וכקושיית הש"ך (בסימן יב). ועל כן אף לפי מה דהכריע הש"ך (בסימן רמ"א [ס"ק ד]) דהך דינא דנקיט שטרא ומחל לו הוי ספיקא דדינא, עם כל זה יש לומר דהיכא דלא שייך לדון דהיה לו להחזיר השטר דכהאי גוונא לכולי עלמא מהני מחילה. ובפרט לפי מה שהכריע הבית שמואל (ס"ק יב) והחלקת מחוקק (אבן העזר סימן קה ס"ק יד) מהני מחילה בשטר אף בלא קנין [ועיין בקונטרס אחרון להפלאה (סימן קה ס"ק ה) מה שכתב שם]. אם כן הדין ברור כמו שכתבתי."מדברי הגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור עולה שבמקום שיש פסק דין מאושר בבית הדין ויש צורך לפתוח בהליך, לכולי עלמא תועיל מחילה על פה מאחר שיש להחשיב את הדבר כמי שאין השטר תחת ידו. וכשם שאי כתיבת שובר או שטר מחילה לא נחשבת כראייה לחוסר גמירות דעת, קל וחומר שאין באי תיקון הסכם הגירושין בבית הדין בכדי להצביע על אי גמירות דעת בעת מחילה על פה, שרק במקום שיש שטר חוב תחת ידו שאפשר להחזירו לאלתר יש חיסרון בגמירות דעת.
"[...] וכן מצאתי בתשובת הרמב"ן (סימן כג [לפנינו במיוחסות סימן כב]) דכתב להדיא: היכא דאיכא דינא דמלכותא דאין יכול לטעון פרעתי, פשיטא דמצי אמר ליה שטרך בידי מה בעי, דאנן סהדי דכיון דהורמנא מלכא הוא ואולי אפיק בערכאות, לא מצי למימר פרעתי, ואף הוא לא שבק שטרו בידו דחבריה, עיין שם [...]"טענת פרעתי בשטר עם פירעון בתשלומים
"[...] משום הכי מוכרח הוא לפרוע לפני עדים, ומהרמב"ם משמע דבמלוה בשטר נתחדש דינא דצריך לפרוע לפני עדים, ומשום הכי הוא דאינו נאמן לטעון פרעתי, וביאור הדין כמו דאם אמר לו אל תפרעני אלא בעדים או אל תפרעני אלא לפני פלוני ופלוני אינו נאמן לטעון פרעתי שלא בפניהם [...]"וכתב עוד שם:
"[...] ובזה יתבאר גם כן מה דבכתב ידו נאמן לטעון פרעתי (רמב"ם שם הלכה ג) אף דאיכא בירור דשטרך בידי מאי בעי, דמכל מקום הא לאו מלוה בשטר היא, ואין בזה הזכות ממון וזכות דצריך לפורעו בעדים [...]"דין שטר בעד אחד
"[..] אפילו שהה כמה שנים ולא תבעו, אין אומרים: מחל לו כיון ששהה כל כך שנים ולא תבעו, ואפילו שמענו שנתיאש. (פירוש כמו ונואש ממני שאול (שמואל – א כז, א) וזה כי מי שלבו הומה על דבר מה, ואחר כך נח ואינו חושב עוד בדבר ההוא, יאמר עליו לשון יאוש) מהחוב לגמרי, ואמר 'וי לחסרון כיס' אינו יאוש."זאת אומרת שאין בייאוש בכדי להפקיע חוב, בהסבר הדברים יעוין בקצות החושן (סימן קסג) ובהגהת הט"ז (שם).
"כתב הרש"ל (בביאורו על הסמ"ג עשין מח) דאם אמר התובע שהיה בדעתו למחול לו, רק עכשיו תובעו שרוצה להתנקם ממנו, דאין יכול לתובעו, דמחילה במחשבה הוי מחילה, וראיה מאשה ששהתה כ"ה שנים דמחלה כתובתה וכו' (כתובות קד ע"א). ויפה השיג בקצות החושן (ס"ק א) ממה שכתב מהרי"ט (חושן משפט חלק ב סימן מה) דלא אזלינן בתר המחשבה רק במקום דאיכא אומדנא דמוכח לכל העולם, ע"ש. אמנם נראה דדוקא מחילה על הדבר שכבר נתחייב לו לא מהני, אבל בדור עמי או אכול עמי שאומר שהיה בדעתו למחול לו, ודאי מהני מחשבתו, דהוי כנתנו למתנה בשעת מעשה. ופשוט."ואם כן, אם בעת שהאם זנה את ילדיה זנה אותם על מנת שלא לחזור ולהיפרע מהאב מאחר שהתייאשה מהערבות, אם כן בטרם התחייבותה התכוונה לזון בחינם הרי שבייאוש יש מחילה. ואפילו היה הדבר במחשבה בלבד נפטר האב מחובתו לשפותה, וזאת על אף שהמחילה הראשונה הייתה על דבר שלא בא לעולם.
"[...] אבל ברור, דקיימא לן דיכול לחייב עצמו באמירת אתם עידי, דאף דלא היה חייב מעולם רק באמירת פיו מתחייב כדלעיל סימן מ' (סעיף א), אם כן הוא הדין בלי אמירת אתם עידי, רק כשכוונתו היה להתחייב ולא בדרך השטאה מתחייב, דאמירת אתם עידי אין מועיל לגוף החיוב, רק מועיל שלא יכול לומר משטה הייתי, אבל אם באמת כוונתו לחיוב בלא השטאה, הרי זה מתחייב כמו אילו אמר אתם עידי, ולכך שכיב מרע מתחייב אף על פי דלא אמר אתם עידי, מפני שאין אדם משטה בעת מיתה, הרי דגוף התחייבות לא תלי כלל באמירת אתם עידי, רק לשלול טענת השטאה, הא אי לא נתכוון להשטות מתחייב, ואם כן אתי שפיר דצריך לישבע בפרטות שכיון להשטות, דאף דאינו חייב לו כלום, אילו לא כיון להשטות מתחייב לו באמירת פיו עכשיו ולא קשה מידי."(נראה שלדברי נתיבות המשפט הנ"ל אין להחשיב את טענת המחילה כטענה גרועה שלא משביעים עליה לפני הפירעון שבועת פרעתי בדומה לשאר טענת מחילה או ריבית בשולחן ערוך [חושן משפט סימן פב סעיף יא]. היות שכאן טענתו היא טענת לא נתחייבתי, ובתשלום חוב המזונות נחשבת האם כמניחה את מעותיה על קרן הצבי אם היא זנה שלא בתורת הלוואה כמבואר באבן העזר [סימן ע סעיף ח] במקום שיש צד שהתייאשה מהחזר תשלום האב, אמנם, האב לא טען אשתבע לי שלא מחלת ולכן אין מקום לשבועה בלא טענתו, ובכל עניין יש לפקפק בנאמנות האב והאם בשבועה).
"הטעם, דדוקא במכר דקיבל מעות מסתמא גמר ומקני אם לא דפירש, משאם כן במתנה דהוא בחנם, דאומדן דעת כל דהו מבטל המעשה ואמרינן ביה דלא גמר בדעתו ליתנו לו בחנם."וכל שכן כאן שמפיה אנו חיים והיא נאמנת לפרש את אי גביית מלוא החוב הן כוויתור המותנה בעמידת האב בתשלומים והן כהרווחת זמן בלבד על מנת לשמור על יחסים תקינים עם הגרוש ולמנוע ממנו להיכנס להליך פשיטת רגל.
"והעיקר לדינא דבכהאי גוונא שהתובע מוחל מקצת התביעה לפני הדיינים דקודם גמר דין יכול לחזור בו התובע לכולי עלמא כיון שעדיין לא קיבל הנתבע דבריו, אבל לאחר גמר דין לא יכול התובע לחזור בו דהא הוי מחילה גמורה רק שהנתבע דן עמו בדין תורה שאם יזכה בדין ישלם לו וקיבל דבריו מקרי וכיון שנגמר הדין הוי גמר דין גמור ואינו יכול לחזור בו לכולי עלמא, משאם כן כשהנתבע מסרב בפסק הדיינים לא מקרי גמר דין והתובע יכול לחזור בו, דאף במחילה כל זמן שלא נגמר ענין הויכוח שביניהם יכול לחזור בו."אם כן, בנידון שבפנינו שהאב לא עמד בתשלומים וגם ביקש להפחית מחיוב המזונות הרי שביד האם לחזור בה ממחילתה, הואיל ויש להחשיב את מלוא תקופת תשלום המזונות כלפני גמר דין.
"[...] הקובע זמן לחבירו בזמנים מחולפים ובכל כך סחורה אינו יכול לסוף הזמנים לומר תפרע לי הכל, ואם עברו הזמנים ולא תבעו המלוה הלואתו אינו יכול לכופו ללוה [לפרוע] הלואתו בבת אחת אלא לזמנים מחולפים שיראו בעיני הב"ד, הר"ש יונה (שו"ת שי למורא, סימן לד)."ולכן פוסק בית הדין שמאחר שהתקיימו דיונים בבית הדין והחוב לא היה ברור לאב, יש לקבוע שמועד החיוב של חובות העבר יחול שלושים יום ממועד מתן פסק דין זה ולא מעת צבירתם, וזאת על אף שלא ניתנה החלטה לעיכוב הליכים.
הרב מאיר פרימן – אב"ד | הרב מאיר קאהן | הרב יצחק רפפורט |