ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם שינדלר הרב רפאל י. בן שמעון הרב יאיר לרנר |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 292797/2 | |
תאריך: |
ט"ז בסיוון התשע"ו
22.6.2016 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד איילת בן גור כהן | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד אילן שלומוביץ | |||
הנדון: | חיוב צד בהיטל השבחת נכס שייעודו שונה לאחר ההסכם לרכישתו ע"י הצד השני; התחייבות בטעות | |||
נושא הדיון: | חיוב צד בהיטל השבחת נכס שייעודו שונה לאחר ההסכם לרכישתו ע''''י הצד השנ |
"בהסכמת הצדדים ובאי כוחם, האישה תרכוש חלקו של הבעל במגרש בסך מוסכם של ארבע מאות אלף ש"ח, האישה תיטול על עצמה משכנתה, ותעביר לבעל מחצית היתרה בתוספת תשלומי המשכנתה ששולמו על ידי הבעל עבור חלקה בדירה."העניינים התנהלו בעצלתיים והעסקה לא הושלמה, דהיינו האישה לא שילמה עבור חלקו של הגרוש.
"בדיון שהתקיים היום הועלו שני נושאים, בקשת האב לבדיקת מסוגלות הורית לאם, והכרעה בנושא המגרש שרכשה האישה מהבעל – הצדדים חלוקים מי יישא בתשלום היטל השבחה. כמו כן האישה חפצה להעביר חוב המשכנתה המוטל על הנכס משם הבעל על שמה (ולא לקחת משכנתה חדשה) ואילו לטענת הבעל לא סומך עליה ומבקש שתיקח משכנתה חדשה.ביום י"ב בתמוז תשע"ד (10.7.2014) בית הדין קיים דיון ארוך, ובו שמע את גרסת שני הצדדים לעיכוב הממושך שחל בהשלמת העסקה.
לאור החומר שבתיק בית הדין מחליט כדלהלן:
א. בית הדין לא רואה צורך בנידון דידן להפנות את האישה לבדיקת מסוגלות הורית.
ב. תשלום היטל השבחה על המגרש ישולם על ידי שני הצדדים שווה בשווה.
ג. המשכנתה המוטלת על המגרש תועבר על שם האישה."
"7.3 היטל השבחה, בגין תכנית בניין עיר אשר קיבלה תוקף עד למועד החתימה על הסכם זה תחול ותשולם על ידי הצדדים שווה בשווה, וככל שיחול היטל השבחה לאחר מועד החתימה על הסכם זה יחול ההיטל על הקונה וישולם על ידה."לעומת זאת, באת כוח הגרוש טענה שלא ניתן לחייב את הבעל בהיטל השבחה לפי ערך קרקע של שמונה מאות אלף ש"ח כאשר שווי העסקה בחוזים ביניהם ובדיוני בית הדין נקבע על שווי של ארבע מאות אלף ש"ח. לדבריה התשלום של ההיטל נקבע בעקבות שינוי הייעוד שהוחל כשנתיים לאחר הסיכום על העסקה שהוסכמה בבית הדין בשנת 2011. אם מבקשים להטיל על הגרוש היטל השבחה הרי שצריך לבטל את העסקה לחלוטין, או לחילופין לקבוע שהאישה תשלם לו עבור חלקו במגרש לפי הערך והמחיר הנכון ולא לפי המחיר שנקבע בשנת 2011.
"6.1 בהתאם להחלטת בית הדין הרבני המצורפת כנספח ג' להסכם זה, הקונה רוכשת את חלקו של המוכר בנכס בסכום בסך של מאתיים אלף ש"ח, בניכוי חלקו של המוכר ביתרת המשכנתה הרובצת על הדירה ובתוספת מחצית תשלומי המשכנתה אשר שילם המוכר לבנק הממשכן, ולאחר שהסכום הוצמד למדד הידוע ביום 5.5.11 עד למועד התשלום בפועל ובסך הכול 110,571 ש"ח."כלומר, מחיר המגרש נכון ליום א' באייר תשע"א (5.5.2011) כאשר הוא הוצמד למדד.
"[...]במהלך הדיון האחרון, בית הדין הציע לצדדים פשרה. בא כוח האישה הסכים לשקול פשרה, הגרוש התנגד וטען שאם מבקשים שישלם את היטל ההשבחה על ערך הקרקע הרי שזכותו לקבל את ערך הקרקע הריאלי ולא הערך שנקבע שנים לאחור, לדבריו כל ההיטל נגזר מעליית ערך הקרקע, כאשר שווי העסקה נקבע במחירים של טרום עליית ערך הקרקע.
מצב חדש
תכנית מִתאר הר/1302 שהודעה על אישורה פורסמה בילקוט פרסומים מס' 6584 מיום 30.04.2013, מטרתה שינוי יעוד חטיבת הקרקע הכלולה בה לייעודי קרקע כדלקמן [...]
4.3 הכרזה על קרקע חקלאית
חטיבת הקרקע הכלולה בתחום תכנית הר/1302 הוכרזה כקרקע חקלאית במספר מועדים כדלקמן:
• י.פ. 1435 מיום 07.03.1968
• י.פ. 3011 מיום 10.01.1984
• י.פ. 4946 מיום 26.12.2000
[...]
5. התאריך הקובע
התאריך הקובע לחישוב ההשבחה עקב אישור תכנית הר/1302 הינו תאריך תחילתה של התכנית, דהיינו, 15.05.2013 (15 יום לאחר פרסום ההודעה ברשומות על אישור התכנית).
[...]
• מצב חדש
- ביום 15.01.2012, נמכרו 134/15438 חלקים מחלקה 84 בגוש 6442 (רחוב הפרדס) תמורת סך של 800,000 ש"ח (היטל השבחה יחול על הקונה).
- ביום 23.05.2013, נמכרו 130/15438 חלקים מחלקה 84 בגוש 6442 (רחוב הפרדס) תמורת סך של 710,000 ש"ח (היטל השבחה יחול על הקונה).
- ביום 09.09.2013 נמכרו 224 מ"ר המהווים חלק מחלקות 82 ו־104 בגוש 6442 (רחוב הפרדס) עשויות לשקף זכות לכ־2 יח"ד במגדל מגורים בן 22-17 קומות, תמורת סך של 1,085,600 ש"ח (היטל השבחה יחול על הקונה).
- ביום 07.11.2013 נמכרו 224 מ"ר המהווים חלק מחלקות 82 ו־104 בגוש 6442 (רחוב הפרדס) עשויות לשקף זכות לכ־2 יח"ד במגדל מגורים בן 22-17 קומות, תמורת סך של 1,080,000 ש"ח (היטל השבחה יחול על הקונה).
- ביום 31.12.2013 נמכרו כ־5,504 מ"ר המהווים חלק מחלקות 84 ו־104 בגוש 6442 (רחוב הפרדס) תמורת סך של 18,445,000 ש"ח (היטל השבחה יחול על הקונה).
[...]
סיכום ההשבחה שווי מצב חדש 883,415,383 ש"ח שווי מצב קודם 228,975,500 ש"ח ההשבחה 654,439,883 ש"ח סה"כ השבחה יחסית לחלק הנישום 0.045% 297,245 ש"ח היטל השבחה יחסי למועד הקובע 15.05.2013
148,622 ש"ח
9. הערכה
לאור האמור לעיל, הננו מעריכות את ההשבחה בנכס הנדון עבור זכויות ה"ה [פלוני] (20/2857 חלקים בהתאם לנסח רישום), המהווים סה"כ שטח של 80 מ"ר מחלקה 279 בגוש 6442, עקב אישורה של תכנית הר/1302 ולתאריך הקובע 15.05.2013 בסך של 297,245 שקל חדש [...]"
"אין לבוא לטעון לביטול ההתחייבות מכח זה שלא קיבל בזמנו קנין על התחייבותו, דעל כן הדגשתי להזכיר העובדא שההסכם סודר בזמנו בפני בית הדין, והיינו מפני דאז נראה לי דדינא הוא שאינו טעון לקניין.כהמשך לאותה החלטה, כעבור שנים ביום ט"ו באב תשע"ד (11.8.2014) שבו הצדדים ואשררו את העסקה נכון ליום המקורי א' באייר תשע"א (5.5.2011), והצמידו את התשלום על סך מאתיים אלף ש"ח למדד המחירים מאותו היום ועד ליום החתימה המחודשת. הרי שאם כך, אין מקום להטיל את היטל ההשבחה על הגרוש, שהרי ההיטל נקבע בעקבות שווי הקרקע שעלה בעקבות הפשרת הקרקע למגורים – שנתיים מאוחר יותר ביום ו' בסיוון תשע"ג (15.5.2013), כאשר גובה תשלום ההיטל נגזר באחוזים (45%) ישירות מעליית שווי הקרקע. אם כן, כיצד ניתן לחייב את הגרוש על תקופה שמאוחרת למועד העסקה – שנתיים מאוחר יותר.
ואמינא לה ממה שמצינו ברמ"א בחושן משפט (סימן קסג סעיף ב) שפוסק, דכל דברי הקהל אינם צריכים קניין. ומסביר הלבוש שם, דלכן דברי הקהל אינם צריכים קניין משום דהוי כאילו נעשו בבית דין ומה שנעשה בפני בית דין אין בו חזרה ע"ש. הרי לנו, שדבר ברור הוא, שמה שנעשה בפני בית דין אין בו חזרה ולא צריך קנין, ולא עוד אלא דמזה נובע מקור הדין גם מה שדברי הקהל נמי אינם צריכים קניין, מפני דהוי ליה זה כאילו נעשו בבית דין."
"אלו דברים שאין להם אונאה העבדים והשטרות והקרקעות וההקדשות אפילו מכר שוה אלף בדינר או שוה דינר באלף אין בהם אונאה. הגה: ויש אומרים דדוקא עד פלגא אבל יותר מפלגא כגון שמכר לו אחד יותר משנים הוי אונאה (טור בשם ר"ח והרא"ש)."ובסמ"ע שם (ס"ק נב): "הוה אונאה. בטור כתב דהמקח בטל ואפילו פלגא ואונאה דכתב מור"ם גם כן לביטול מקח [...]."
"מי שמכר חצרו או שדהו, ופירש בשעת המכירה שהוא מוכר כדי לילך למקום פלוני, או מפני המטר שנמנע, כדי לקנות חטים בדמיו, הרי זה כמוכר על תנאי; לפיכך אם ירד המטר אחר שמכר, או באו חטים והוזלו, או נמנע הדרך לעלות לאותה הארץ, או לא נסתייע לו לעלות או לקנות החטים, הרי זה מחזיר לו הדמים ותחזור לו הקרקע, שהרי פירש שאינו מוכר אלא לעשות דבר פלוני והרי לא נעשה, וכן כל כיוצא בזה. הגה: ודוקא במוכר קרקעותיו, אבל במוכר מטלטלים לא מהני גילוי דעתו, עד שיתנה בדיני תנאי."בהלכה אחר כן (סעיף ד) נקבע:
"אבל המוכר סתם אף על פי שהיה בלבו שמפני כך וכך הוא מוכר ואף על פי שנראים הדברים שלא מכר אלא לעשות כך וכך ולא נעשה אינו חוזר שהרי לא פירש ודברים שבלב אינם דברים [...] הגה מיהו אי איכא אומדנא דמוכח נתבטל המקח."ובביאור הגר"א (אות יג):
"כמו בשכיב מרע שכתב כל נכסיו ומי ששמע שמת בנו בבבא בתרא קמ"ו ע"ב ומברחת בכתובות ע"ט א' ואפי' לא אמרה מידי כמו ששנינו בבא בתרא קנ"א א' ועיין תוספות בקידושין שם ובכתובות צ"ז ע"א."הגר"א מציין שלוש דוגמאות שהם בגדר נתינה על תנאי אף על פי שהנותן לא התנה כל תנאי משום שהתנאי הוא ברור וכדבר שבלבו ובלב כל אדם המבטלים גם מעשה. נציין אותם להלן.
"שכיב מרע שכתב כל נכסיו לאחרים ולא שייר כלום, אף על פי שקנו מידו אם עמד ונתרפא לגמרי המתנה בטלה."ב) בשולחן ערוך (חושן משפט סימן רמו סעיף א) נפסק:
"לעולם אומדים דעת הנותן: אם היו הדברים מראין סוף דעתו עושים על פי האומד אף על פי שלא פירש. כיצד? מי שהלך בנו למדינת הים ושמע שמת וכתב כל נכסיו לאחר מתנה גלויה גמורה ואחר כך בא בנו אין מתנתו קיימת שהדברים מוכיחים שאלו ידע שבנו קיים לא היה נותן כל נכסיו [...]"ג) בשולחן ערוך (אבן העזר סימן צ סעיף ז):
"האישה שכתבה כל נכסיה לאחר בין קרוב בין רחוק קודם שתנשא אף על פי שאם נתאלמנה או נתגרשה תבטל המתנה [...]"לעניות דעתי, קיימת אומדנה ברורה שהגרוש לא התכוון למכור קרקע לבנייה במחיר של קרקע חקלאית, וקל וחומר שלא התכוון למכור את הקרקע שהופשרה לבנייה במחיר של קרקע חקלאית, ובנוסף להשתתף ולשלם את היטל ההשבחה שהוטל על הקרקע בעקבות הפשרתה לבנייה ולהישאר עם סכום זניח בידו.
"7.3 היטל השבחה, בגין תכנית בניין עיר אשר קיבלה תוקף עד למועד החתימה על הסכם זה תחול ותשולם על ידי הצדדים שווה בשווה, וככל שיחול היטל השבחה לאחר מועד החתימה על הסכם זה יחול ההיטל על הקונה וישולם על ידה."מאחר שהגרוש קיבל על עצמו בחוזה התקף על פי כל דין לשלם מחצית התשלום של היטל ההשבחה שיוטל עד למועד החתימה, אם כך עליו מוטל לעמוד בהתחייבותו ולשלם את מה שהוסכם בחוזה.
"שאלת: שכיב מרע שכתב בצואתו בהאי לישנא אני מניח שתהיה אשתי נזונית כל ימי מיגר אלמנותה יתר על כתובתה [...] נסתפק לך אם משמעות לשון זה שתהיה נזונית בין תבעה כתובתה בבית דין בין לא תבעה, דלעולם לא תפסיד מזונות. או נאמר משום דכולי עלמא לאו דינא גמירי השכיב מרע היה סבור שביד היורשים הוא לפרוע לה כתובתה ושתפסיד מזונותיה. ולזה הניח שתהיה נזונית כל ימי מיגר אלמנותה ולא יוכלו היורשים לכופה על זה. והאי דקאמר יתר על כתובתה, רצה לומר שלא יהיו נכללין המזונות בפירעון כתובתה, אבל לעולם אם תבעה כתובתה בבית דין תפסיד המזונות דהא לא קאמר יתר על פירעון כתובתה, וכיון דיד בעל השטר על התחתונה יש לנו לדון ולבאר הלשון בעניין זה".השאלה שנשאל הריב"ש היא האם בעקבות צוואת בעלה של אישה שהיה שכיב מרע כאשר ציווה ולאחר מכן נפטר, האישה תקבל מזונות עד למועד פירעון הכתובה בלבד (למעשה זו זכותה של כל אישה נשואה, רק הוא ציווה כן בצוואתו לחיזוק העניין. ויד בעל השטר על התחתונה), או שבעקבות הצוואה המפורשת, גם אם תבקש לפרוע הכתובה, עדיין תוכל לקבל דמי מזונות מנכסי בעלה המנוח עד אחרית ימיה או עד שתינשא לאחר, כלומר גם תקבל כתובתה וגם מזונותיה.
עד כאן השאלה.
"תשובה, נראה שאין האלמנה מפסדת מזונות בתביעת כתובתה בבית דין, ולא בשאר הדברים שמפסדת אותן כשאוכלת בתנאי בית דין [...] הטעם בנדון זה מפני שאמר אני מניח שתהיה אשתי נזונית וכו', ולשון אני מניח בשכיב מרע כתב הרא"ש בתשובה שהוא לשון מתנה, כמו יטול ויזכה יחזיק ויקנה [...] וכיון שזכה לה במתנת שכיב מרע כל יומי מיגר אלמנותה, הנה זכתה במתנה זו והרי היא אוכלת מדין מתנה זו כל זמן אלמנותה [...]"כלומר פירושה של המילה "אני מניח" – אני נותן מתנה לאשתי מזונות, אנו מפרשים דבריו שהתכוון שהיא תיזון כל ימיה גם אם תגבה את הכתובה.
"ואי אפשר לומר שדעתו היה שתאכל בתנאי בית דין, ולזה הזכיר הלשון בעצמו המוזכר בתנאי בית דין או קרוב לו, דאם כן, איך אמר לשון מתנה, הרי לא נתן לה כלום. אלא ודאי כיון שזכה לה בלשון מתנה הרי היא נזונית מכוח המתנה אם תרצה, ונפרעת מכתובתה ואינה מפסדת מזונות."והוסיף הריב"ש (ודבריו נקבעו להלכה בשולחן ערוך הנ"ל באותו סעיף):
"ומה שנסתפק אולי האי גברא לא גמיר, דלאו כולי עלמא דינא גמירי, והיה סבור שיוכלו לכופה לקבל פירעון כתובה ולהפסידה מזונותיה, ולזה ציוה שתהיה נזונית כל הזמן אם תרצה, כל שלא תהיה נפרעת מכתובתה, ולא תתבענה בבית דין. אין כאן ספק, דהא אמרינן בפרק יש נוחלין [...] אלא ודאי האי טענה ליתא וליכא לספוקי בה כלל. וכל שכן בנדון זה שהוא דבר תמידי ומפורסם לכל וכו'."כלומר, הריב"ש סובר שלעולם יש לאמוד את דעתם של צדדים לשטר ואין אחד מהם נאמן לומר לא לכך התכוונתי.
"ומה שאמרו משום דיד בעל השטר על התחתונה גם זה אינו. דלא אמרינן הכי אלא בלשון מסופק שאפשר לדונו לצד זה או לצד זה [...] ובכל עניין השטר נשאר בחזקו כי ההיא דמסכת מנחות וכו'. ובכולן השטר עדיין בחיזוקו לאותו דבר קטן. אבל לבטל השטר מעיקרו כמו בנדון זה, שאם היה כמו שאומרים היתה המתנה בטילה, אין אומרים בזה יד בעל השטר על התחתונה [...]"כלומר, אם לשון השטר לא ברור דיו – "לשון מסופק" כלשון הריב"ש, וניתן לפרשו בשתי דרכים קיימא לן שיד בעל השטר על התחתונה, ויש להעדיף את גרסת המוחזק בממון ולא את גרסת בעל השטר, שהרי קיימא לן המוציא מחברו עליו הראיה. ואין צורך בבחינת אומדן דעת הצדדים.
"כתב הרשב"א בתשובה כי אף על פי שכתב לה במתנה לחוד שתגבה האישה בין בחייו בין במותו ואפילו בשלום, ודאי יראה שאין נזקקין לדינא ואין מגבין אותה בחיי הבעל כלל, דלא כתב לה רק להיות קיום וחיזוק שלא יוציאנה כאחת הקלות ושתבטח נפשה בו [...] וכלל גדול בידינו בכל תנאי שאדם מתנה עם חבירו שאין להלך אחר לשון הכתוב, אלא אחר הכוונה לבד. וראיה דעל מנת שאראך מאתיים זוז דהאיש מקדש דלא נתכוונה זאת אלא להראות משלו."כלומר דברי הרשב"א המובאים ברבנו ירוחם שהם המקור, עוסקים במקרה שהבעל כתב לאשתו בכתובתה שתגבה האישה כתובתה אפילו בחיי הבעל בלא גירושין. ועל כך כותב רבנו ירוחם בשם הרשב"א שהיות שאין מגבין כתובה בחיי בעל. אנו מפרשים שכוונתו הייתה רק להעניק לאישה תחושת בטחון במסגרת הנישואין.
"וגדולה מזאת פסק הרשב"א בתשובה והביאו רבנו ירוחם ז"ל במישרים [...] דאף על פי שכתוב תנאי בכתובה שתגבה האישה בין בחייו בין במותו ואפילו נשוי, אפילו הכי אין מגבין אותה בחיי הבעל כלל, מאחר שהוא כנגד הדין, דכתובה לא ניתנה לגבות מחיים. ואמרינן דלא כתב לה רק להיות קיום וחיזוק שלא יוציאנה כאחת הקלות [...] וכלל גדול בידינו בכל תנאי שאדם מתנה עם חבירו שאין להלך אחר הלשון הכתוב אלא אחר הכוונה לבד, ואף על גבי דקני מיניה נלך אחר הכוונה. והביא ראיה [...] הרי קמן מבואר דיש להשתדל לפרש התנאי שלא יהיה כנגד הדין, אף על פי שכפי הלשון הכתוב בתנאי הוא תנאי מפורש יפה באר היטב כנגד הדין. וכעין זה פסק הרא"ש ז"ל בתשובה (כלל סח סימן יג) והביאו הטור (חושן משפט בסימן סא [והשולחן ערוך שם סעיף ו]) [...] ויש לפרש התנאי שלא יהיה כנגד הדין וכו'."הבאר שבע מבאר שכאשר לשון השטר היא בניגוד להלכה כגון במקרה שמביא הרבינו ירוחם בשם הרשב"א שהאישה תגבה את הכתובה בחיי בעלה ולא לאחר מותו, כאשר הלכה זו שהכתובה נגבית לאחר מות הבעל ידועה לכול, אנו נפרש שכוונת הבעל במה שכתב "שתגבה האישה בין בחייו בין במותו ואפילו נשוי", שיש כאן הפלגת דברים וגוזמה כדי שהאישה תבטח בבעלה ושלא יהא לה כל חשש שלבעלה יהיה קל בעיניו להוציאה.
"מכאן ועד ראש חדש פלוני או עד חדש פלוני [...] מי נימא בהא עד, ועד בכלל, ויש לו כל אותו יום, ראש חדש, וכל החודש כמו שהיה לו אם לא נשבע לו [...]. והשיב [...] שהקובע זמן לפרוע עד חדש פלוני אין לו כל אותו חודש, אלא לכשיגיע חייב לפרוע דעד ולא עד בכלל, בדיני ממונות ונדרים עניין אחד יש להם כדמוכח בפרק קונם, ומשום דנדרים ודיני ממונות הכל הולך אחר לשון בני אדם."כוונת הרשב"א למשנה בנדרים (דף ס ע"א): "קונם יין שאני טועם [...] עד הפסח, אסור עד שיגיע" כלומר עד הפסח ולא עד בכלל והוא אומדן הדעת שהולכים אחר לשון בני אדם.
"ובזה נראה שהולכין אחר לשון בני אדם כדרך שרגילין לדבר בכיוצא בזה כמו שכתבו המפרשים ז"ל שבכל עניני שטרות הולכין בהן אחר לשון בני אדם, דומיא דנדרים כדשמשמע בסוף פרק קונם יין דמדמה שטרות לנדרים לעניין שיש לכתוב בשטרות לשון שמשמעותו כן בנדרים."וכן כתב אחר כך: "ושטרות נמי לעולם הולכין בהם אחר לשון בני אדם, אלא שלפעמים כשאין לשון בני אדם ברור בדבר ההוא, הולכין אחר לשון תורה."
"רב ענן שקל בידקא בארעיה, אזל הדר גודא בארעיה דחבריה אתא לקמיה דרב נחמן, א"ל זיל הדר, והא אחזיקי לי [...] והא אחיל, דאתא וסייע בגודא בהדאי, אמר ליה מחילה בטעות היא."ומבאר רשב"ם (שם): "מחילה בטעות היא שלא היה יודע שאתה בונה בתוך שלו."
"דיין שטעה וחייב שבועה למי שאינו חייב בה, ועשה זה פשרה עם בעל דינו כדי שלא ישבע, ואחר כך ידע שאינו בן שבועה, אף על פי שקנו מידו על הפשרה, אינה כלום, דקנין בטעות הוא וחוזר. (וכן כל כיוצא בזה. ודוקא שגילה דעתו שעשה הפשרה משום השבועה, או כדומה לזה)."גם המהרי"ק (שורש קיא) כתב בעניין של מחילה בטעות הלכה דומה:
"על אודות אחד מן האחים שנתפשר עם שאר אחיו לפטור חלקו מירושת אביו בעבור סך מה כאשר היה סבור שלא היו הנכסים מרובין ועל זה סמך ופטר את חלקו לאחיו בשביל דבר מועט לפי המגיע לחלקו, ושוב נודע שהיו הנכסים מרובים ושהיה מגיע לחלקו כמעט כפליים ממה שנתפשר עם אחיו."והשיב המהרי"ק:
"נראה לענ"ד דבר פשוט שאין באותה פשרה ממש, שהרי הלכה רווחת היא בישראל דכל קניין וכל מחילה בטעות חוזרים כדמוכח בפרק חזקת הבתים (בבא בתרא מא ע"א) גבי רב ענן וכו' הרי לך בהדיא דאף על גב דהוה חשיב כמאן דאמר ליה לך חזק וקני, אפילו הכי לא מהניא כיוון דאיכא למתלי דבטעות הוה, ואע"ג דהוה מילתא דלא עבידי אינשי למטעי דמסתמא היה לו לידע מקום הכותל הראשון ולא לטעות בתרי אוצייתא או תלת, ואפילו הכי חשוב מחילה בטעות מטעם דמפרש התם, דכי היכי דאת לא ידעת איהו נמי לא הוה ידע, כל שכן וכל שכן הכא אם כן הוא שהטעוהו אחיו באמרם שלא היו הנכסים שוים כמעט החצי ממה שהיו שווים, וגם כי מוכיח מתוך הטענות שגם אחיו לא היה יודעים שהיו הנכסים מרובים כל כך, איכא למימר דכי היכי דאחיו לא הוה ידעין איהו נמי לא הוה ידע [...] כל שכן וכל שכן דאומדנא דמוכח הוא שאם היה יודע שהיו הנכסים מרובין כל כך שלא היה מוחל דלא עביד איניש דשקל מגמל אונא, ולא מיבעיא אם יתברר שאחיו הטעוהו בסך הנכסים אלא אפילו מן הסתם רגלים לדבר איכא דבטעות היה שהרי אין דרך למחול מאתים במנה ואין לתלות דשפיר הוה ידע ואפילו הכי מחל, אלא יש לומר דטועה ומשום הכי חשבינן אונאה, מחילה בטעות [...] דאין אדם מוותר ממונו חינם [...] וכן יש להוכיח מתוך תשובה שמצאתי לגאון אחד שנשאל ממנו על יתום אחד שמחל לשמעון ממון אביו כאשר לא נודע מה שהיה ביד שמעון משלו [...] אין לך מחילה בטעות גדולה מזו ויכול לחזור ולבטל המחילה."בנידון דידן אי אפשר לומר שהגרוש התרשל ולא בירר דיו מה מצב הקרקע ומה שוויה, עוד לפני ההתחייבות שחתמו עליה הצדדים בחוזה שנחתם ביניהם. שהרי כתבנו לעיל ששני הצדדים לא ידעו כלל שהקרקע הופשרה, ושני הצדדים הופתעו מהחיוב הגבוה בגין היטל השבחה. ועוד הרי הגרוש הציג בפני בית הדין אישור משנת 2015 מעיריית הוד השרון שלא הוטל היטל השבחה על הקרקע, אם כך מה עוד עליו לעשות. ועדיפה על הנידון שהיה אצל המהרי"ק שהאח נשען על המידע ששמע מאחיו שלא נותר בעיזבון נכסים מרובים, ובכל זאת המהרי"ק ביטל את המחילה של האח ונתן לזה דין של מחילה בטעות, הרי שגם בנדון דידן ניתן לכנות את ההתחייבות של הגרוש לשלם מחצית מהיטל ההשבחה כהתחייבות בטעות.
הרב אברהם שינדלר | הרב רפאל י' בן שמעון | הרב יאיר לרנר |