ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב נחום שמואל גורטלר הרב אליהו הישריק הרב מיכאל עמוס |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1056459/1 | |
תאריך: |
ט"ז בסיוון התשע"ו
22.6.2016 | |||
מערערת |
פלונית
בא כוח המערערת טו"ר אברהם גולובנציץ | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד עמוס צדיקה | |||
הנדון: | פרשנות המונח "העברת חלק בדירה" בהסכם גירושין | |||
נושא הדיון: | פרשנות המונח ''''העברת חלק בדירה'''' בהסכם גירושין |
"פסק דין זה ניתן ברוב דעות. לדעת המיעוט מגיעה לאישה מחצית מהדירה ולדעת הרוב על האישה להעביר את חלקה בדירה על שם הילדים. הלכך:נוסח ההסכם אשר בעניינו ניתן פסק הדין נשוא הערעור
א. תביעת האישה נדחית.
ב. על האישה להעביר את חלקה בדירה על שם הילדים תוך 90 יום."
"בהסכם משנת 1987 רשום כשהילדים יהיו בגירים בית הדין ידון בעניין הדירה. אני מבקש להעביר את הדירה על שם האבא והילדים כי אני גידלתי אותם ואנו גרים בדירה המדוברת שבהסכם."ביום ח' אייר תשע"ד (8.5.2014) התקיים דיון. בא כוח הבעל ביקש לקבל צו ללשכת המקרקעין לרישום את הדירה על שמו ועל שם והילדים.
"שאלת: שכיב מרע שכתב בצואתו בהאי לישנא 'אני מניח שתהיה אשתי נזונית כל ימי מיגר אלמנותה יתר על כתובתה עד כאן'. נסתפק לך אם משמעות לשון זה שתהיה ניזונת בין תבעה כתובתה בבית דין בין לא תבעה, דלעולם לא תפסיד מזונות, או נאמר: משום דכולי עלמא לאו דינא גמירי השכיב מרע היה סבור שביד היורשים הוא לפרוע לה כתובתה ושתפסיד מזונותיה. ולזה הניח שתהיה ניזונת כל ימי מיגר אלמנותה ולא יוכלו היורשים לכופה על זה. והאי דקאמר יתר על כתובתה, רצונו לומר שלא יהיו נכללין המזונות בפירעון כתובתה, אבל לעולם אם תבעה כתובתה בבית דין תפסיד המזונות דהא לא קאמר יתר על פירעון כתובתה, וכיון דיד בעל השטר על התחתונה יש לנו לדון ולבאר הלשון בעניין זה.כוונת הריב"ש היא כי מאחר וכתב את המילה "אני מניח" ופרושה של המילה "מניח" הוא מתנה על כן חייבים להסביר את דברי המצווה בלשון מתנה.
תשובה: נראה שאין האלמנה מפסדת מזונות בתביעת כתובתה בבית דין, ולא בשאר הדברים שמפסדת אותן כשאוכלת בתנאי בית דין. ולא מפני שלשון כל ימי מיגר אלמנותה בעצמו יהיה משמעותו כאילו פירש בין תבעה בין לא תבעה [...] אבל הטעם בנדון זה מפני שאמר אני מניח שתהיה אשתי ניזונת וכו', ולשון אני מניח בשכיב מרע כתב הרא"ש בתשובה שהוא לשון מתנה, כמו יטול ויזכה יחזיק ויקנה [...] וכיון שזכה לה במתנת שכיב מרע כל יומי מיגר אלמנותה, הנה זכתה במתנה זו והרי היא אוכלת מדין מתנה זו כל זמן אלמנותה [...]" עכ"ל.
"'ויקן את חלקת השדה' וגו' אמר ר' יודן בר' סימון: זה אחד מג' מקומות שאין אומות העולם יכולין להונות את ישראל ולומר להם גזולים הם בידיכם, אלו הן? מערת המכפלה ובית המקדש וקבורתו שליוסף, מערת המכפלה 'וישקל אברהם לעפרון' (בראשית כג, טז), בית המקדש 'ויתן דוד לארנן' וגו' (דברי הימים א' כא, כה), קבורתו של יוסף 'ויקן את חלקת השדה'.?רות (ב, ג): "ותלך ותבוא ותלקט בשדה אחרי הקצרים ויקר מקרה חלקת השדה לבעז אשר ממשפחת אלימלך."
"[...] 'ובא גואלו' מי היה? זה בועז, אימתי בשעה שמכרה נעמי השדה, שנאמר 'חלקת השדה אשר לאחינו לאלימלך מכרה נעמי' (רות ד ג) הוי 'ומכר מאחוזתו'."מזרחי (דברים לג, כא):
"גם הוסיף מלת 'שדה' אחר מלת 'חלקת', מפני שמלת חלקת מורה על חלק, והחלק הוא חלק לדבר, ואמר שדה, כמו (רות ד, ג): 'חלקת השדה אשר לאחינו'."רבנו בחיי (בראשית לג, יח):
"ומה שאמר: 'ויקן את חלקת השדה' – כי לא רצה להיות אכסנאי, אבל רצה להחזיק בה, ולא עשה כן בכוונה אבל היה מאורע לרמוז על העתיד, כי המקום ההוא יורישו בניו טרם הורישם את יושבי הארץ. מוכר לחברו כרם אומר לו אני מוכר לך צמד כרם, וכשמוכר לו שדה אומר לו חלקת השדה כלומר שהיא מדה הידוע להם."ויש לבאר כי כוונת רבינו בחיי כי לא רצה להיות אכסנאי היינו שלא רצה רק זכות לגור.
"ויקן את חלקת השדה, תימה והרי לא היה עתיד לעמוד שם אלא לפי שעה ולמה הוצרך לקנות וכי בכל מקום שהיה נוטה אהלו היה קונה יש לומר לפי שבנה שם מזבח ולא היה רוצה שיהרסוהו על כן קנה המקום. ובשאר מקומות שבנה הוא ואברהם ויצחק לא הוצרכו לקנות לפי שהיה מקום הפקר דהיינו בהר שאין שם אדון."מכל המקורות הללו מוכח כי חלקה פרושו החלק הקנייני ולא זכות שימוש.
"מכל מקום הם מועילין בכאן מכוח הפסק דין שכתוב בו שתוכל לסדר והרי סדרה. ובזה נראה שהולכין אחר לשון בני אדם כדרך שרגילין לדבר בכיוצא בזה. כמו שכתבו המפרשים ז"ל שבכל ענייני שטרות הולכין בהן אחר לשון בני אדם. דומיא דנדרים כדמשמע בסוף פרק קונם יין (נדרים סג ע"א) דמדמה שטרות לנדרים לעניין שיש לכתוב בשטרות לשון שמשמעותו כן בנדרים. וכן נמי בפרק מי שמת (בבא בתרא קמג ע"ב) ההוא גברא דאמר נכסי לבני וכו', מי קרו אינשי לבר ברא ברא, ואמרינן התם תניא כוותיה דרב אשי הנודר מן הבנים מותר בבני בנים. ובכמה מקומות בתלמוד הוא כן בשטרות והקנאות וחיובין מיקרו אינשי כך, וניחזי היכי קרו אינשי. ואף במה שלשון בני אדם מתחלף מלשון תורה הולכין אחר לשון בני אדם ולא אחר לשון תורה, כמו שבנדרים הולכים אחר לשון בני אדם אפילו להקל ולא אחר לשון תורה ואף על פי שהוא להחמיר, כדאיתא בריש פרק הנודר מן המבושל (נדרים מט ע"א) שהנודר מן המבושל מותר בצלי ואף על פי שבלשון תורה הצלי נקרא מבושל כדכתיב 'ויבשלו את הפסח'. וכן בההוא פרק (נא ע"ב) 'הנודר מן הדגה מותר בגדולים ואסור בקטנים' – אף על גב דבלשון תורה 'דגה' בין גדולים בין קטנים משמע כדכתיב 'והדגה אשר ביאור מתה' – אפילו הכי אזלינן לקולא משום ד'בנדרים הלך אחר לשון בני אדם' כדאיתא התם. ושטרות נמי לעולם הולכין בהם אחר לשון בני אדם אלא שלפעמים כשאין לשון בני אדם ברור בדבר ההוא הולכין אחר לשון תורה. כדאמרינן בפרק מי שמת (בבא בתרא קמג ע"א) גבי ההוא דאמר לדביתהו נכסי ליך ולבריך אמר רב יוסף קנאי פלגא ואמר ר"י: 'מנא אמינא לה, דתניא: "והיתה לאהרן ולבניו" – "מחצה לאהרן ומחצה לבניו".' וכן נמי התם 'מיקרו אינשי לחד ברא בראי? ת"ש "ובני דן חושים", "ובני פלוא אליאב", "ובני איתן עזריה".' ואחרי שיש לנו ללכת אחר לשון בני אדם בלשון הכתוב בשטרות הדבר ידוע שאין כוונת הלשון ההוא אלא בצואת שכיב מרע ובסדור מועיל. לפי שדרך בני אדם בארצות אלו לקרוא לצואה סדור רצונו לומר בלשון לעז אורדינ"ר ואין קורין כן למתנת בריא. וכן אין קורין אורדינ"ר למה שהוא דבר בטל ואינו מועיל רק למה שמועיל מן הדין."על כך התשובה היא כי בנידון דידן נכתב לשון בני אדם והוא גם לשון תורה כי בכל הסכמי גירושין כותבים את הלשון מעבירים את חלקו של צד אחד לצד שכנגד אגב גירושין (בגלל שיקולי מס) וזה מה שכתוב אצלנו "חלקה של האישה בדירה [...] מעבירה".
"ומה שנסתפק אולי האי גברא לא גמיר, דלאו כולי עלמא דינא גמירי, והיה סבור שיוכלו לכופה לקבל פירעון כתובה ולהפסידה מזונותיה, ולזה ציווה שתהיה ניזונת כל הזמן אם תרצה, כל שלא תהיה נפרעת מכתובתה, ולא תתבענה בבית דין, אין כאן ספק, דהא אמרינן בפרק יש נוחלין... אלא ודאי האי טענה ליתא וליכא לספוקי בה כלל. וכל שכן בנדון זה שהוא דבר תמידי ומפורסם לכל [...]"היוצא מדברי הריב"ש כי בדבר תמידי ומפורסם אין להעלות טענה כזו.
"כתוב בתשובת הרשב"א על עם הארץ שבא לגרש את אשתו ואמרו לו הבית דין שיפרע לה כתובתה ואמר שלא הבין כשקרא החזן את הכתובה ולא הבין את התנאים ושאלו את פי הרב רבינו מאיר והשיב דשומעין לו. והוא הרשב"א אומר דאין שומעין לו דחזקה שהעידו עדים בעל פה ועל פיו חתמו, ואם אין אתה אומר כן לא הנחת חיוב לעמי הארץ ולא לנשים שכולם יטענו כן ואין אלו אלא דברי תימה, אבל מה אעשה שכבר הורה זקן ויושב בישיבה חכם עם איש שיבה עד כאן לשון הרשב"א. כתב הבית יוסף ואיני יודע למה נחבא אל הכלים משום דחזא גברא כיון דתיובתא לא חזא. ולעניין הלכה נראה לי כדברי הרשב"א משום דאם לא כן לא שבקת חיי לכל בריה שכל עמי הארץ יאמרו כן." עד כאן לשון הבית יוסף.חידש מרן מאור ישראל הגר"ע יוסף זצ"ל וזו לשונו:
"נראה לפי עניות דעתי דעד כאן לא פליגי רבנו מאיר והרשב"א אלא כשחתמו עדים בלבד ולא נעשתה שום פעולה מצדו של החתן ולכן טען שלא הבין כשקרא החזן אבל אם הוא עצמו חתם לכולי עלמא אינו נאמן כיון שעשה מעשה כזה."ובהמשך דבריו הביא פוסקים רבים הסוברים ומחזקים סברה זו וכך העלה להלכה שכל החותם על השטר מתחייב בכל הנכתב בו גם אם טוען שלא הבין את הכתוב בשטר הואיל וחתם גמר בדעתו להתחייב בכל הכתוב בו.
"כתב אדוני אבי הרא"ש ז"ל וכו'. כן כתב בכלל ס"ח (סימן יד) ומכלל דבריו נלמוד דהיכא שאם נפרש משמעות אחר בשטר נתבטל השטר לא אמרינן בכי הא יד בעל השטר על התחתונה וכן כתב נימוקי יוסף בפרק גט פשוט (עט סוף ע"א) גבי שטר שזמנו בשבת. וכן כתב הרב המגיד (בפרק כג מהלכות מלווה ולווה הלכה ד) בשם רבינו חננאל ורבינו שמשון והרמב"ן (בבא בתרא קעא ע"ב ד"ה שטר) והרשב"א (בבא בתרא קעא ע"ב ד"ה שטר). וכך כתב הריב"ש (בסימן תיג ד"ה הקדמה ג) בשמם וכן כתב בעל התרומות (בשער נו חלק א סימן ח) בשם רבינו חננאל ובעל העיטור (מאמר א – זמן ח, ב). וכך כתב עוד הריב"ש (בסימן שמה ובסימן תפ) ועיין במהרי"ק (שורש צד ענף ז) והרשב"א כתב בתשובה (חלק ד סימן רצד) דפסח ראשון קאמר מטעם אחר שהביא ראיות מכל הנהו דנדרים דלא תני בחד מינייהו ראשון דתנן (נז ע"א ודף ס ע"א) קונם שאת נהנית לי עד הפסח אם תלכי לבית אביך עד החג קונם שאני שותה יין עד הפסח אסור עד שיגיע ולא אמרו שיהא אסור עד שיגיע פסח אחרון כלומר עד עולם ואפילו למאן דאמר (שם סא ע"ב) מעייל איניש נפשיה בספיקא לפי שאין במשמע אלא פסח ראשון והביא עוד ראיות לדבר."והובא להלכה בשולחן ערוך (שם סעיף ט) שקיימא לן כי יד בעל השטר על התחתונה.
"כתב בפסקי מהרא"י (סימן רו) על שטר שהיה כתוב בו וכל הא דלעיל קיבל עליו בקניין גמור ולא הוה כתוב בו במנא דכשר למקניא ביה, דיש לחוש שקנה בקניין אחר ולא בקניין חליפין ויד בעל השטר על התחתונה. ומביאו בדרכי משה (סעיף יב) ובסמ"ע (ס"ק טז). וקשה דהא בעל כרחך מיירי שאותו קנין אינו מועיל, דאם לא כן מאי נפקא מינה, ואם כן הא השטר בטל לגמרי, וכל היכא דבטל לגמרי לא אמרינן יד בעל השטר על התחתונה וכדלקמן (סעיף ט) ואין לומר שהיה כתוב בשטר גם עניינים אחרים שלא היו צריכים קנין, דמה בכך סוף סוף אותו ענין שצריך קנין בטל לגמרי, דאטו אילו כתוב בשטר שנתחייב לו לשלם מאה לזמן פלוני הידוע ומאה לפסח, מי לא אמרינן בכהאי גוונא נמי שצריך לפרעו לפסח הבא ראשון כיון שאותו ענין יתבטל לגמרי אף על גב שכתוב בשטר עוד עניינים אחרים, והוא הדין הכא. וצריך לומר דמיירי בעניין שהסופר טעה והיה סבור שאותו קנין האחר היה מועיל, והוא בעניין דמספקינן בהאי דינא אי מועיל, וכעניין שכתב מהרי"ק (שורש צד) ויתבאר לקמן סעיף ט' בהג"ה."ועיין בתומים שביאר את דברי תרומת הדשן בעניין אחר ולפי הסברו שהטעם שהשטר שם בטל הוא מטעם דרוב סופרים אינם בקיאים בקניינים ולכן אין מקום לקושיית הש"ך.
"[...] על התחתונה: כתב הסמ"ע (ס"ק טז) וש"ך (ס"ק יא) בשם פסקי מהרא"י (תרומת הדשן סימן רו) בשטר דלא כתב ביה במנא דכשר למקניה רק סתם קנו מיניה, דיש לחוש דקנו מיניה קנין אחר ולא קנין סודר ויד בעל השטר על התחתונה. עכ"ל.מתי הולכים אחר הכוונה?
והקשה הש"ך הא במקום שנתבטל השטר לא אמרינן יד בעל השטר התחתונה.
וכבר עמד על האמת והנכון הגאון מורנו הרב צבי בהגהות לט"ז, כי לא ירדו לתוכן עניין המהרא"י כי נהפך הוא, דשם היה דבר שאינו נקנה בקניין סודר, מטבע וכדומה, רק הואיל ולא כתבו בבירור במנא דכשר למקניה דמורה על קנין סודר, יש לומר דבאמת קנו באופן המועיל דהיינו אגב קרקע וכדומה, ובזה פלפל מהרא"י. ולבסוף העלה דמידי ספיקא לא נפקי והמוציא מחברו עליו הראיה, ואמרינן דהיה בקניין סודר ובטל שטר, וזהו נכון ואמת.
ומעתה גם קושיית הש"ך מיושב דהא דנתבטל השטר, דכיון דרוב סופרים אינם בקיאים וחושבים דלכל דברים הקניין סודר מועיל, וגם רוב וסתמא דמילתא וקנו מיניה היינו קנין סודר, ואילו היה קנין אחר היו מפרשים, ולכך אף דנתבטל השטר אמרינן יד בעל השטר על התחתונה, ונכון הוא. ועיין מה שאכתוב לקמן סימן ס"ו (ס"ק יג), ע"ש."
"כתב הרשב"א בתשובה כי אף על פי שכתב לה במתנה לחוד שתגבה האשה בין בחייו בין במותו ואפילו בשלום, ודאי יראה שאין נזקקין לדינא ואין מגבין אותה בחיי הבעל כלל, דלא כתב לה רק להיות קיום וחיזוק שלא יוציאנה כאחת הקלות ושתבטח נפשה בו [...] וכלל גדול בידינו בכל תנאי שאדם מתנה עם חבירו שאין להלך אחר לשון הכתוב, אלא אחר הכוונה לבד. וראיה דעל מנת שאראך מאתיים זוז דהאיש מקדש דלא נתכוונה זאת אלא להראות משלו."כלומר דברי הרשב"א הם המקור לרבנו ירוחם ושם איירי במי שכתב לאישה כי יכולה היא לגבות כתובתה גם בעודו בחיים וזה נוגד את ההלכה שאין מגבין כתובה בחיי בעלה ולכן כותב רבנו ירוחם בשם הרשב"א שאין מגבין אותה בחיי הבעל אף על פי שלשון הכתובה. מפורש בפשטות שכן גובה בחייו.
"וגדולה מזאת פסק הרשב"א בתשובה והביאו רבנו ירוחם ז"ל במישרים [...] דאף על פי שכתוב תנאי בכתובה שתגבה האישה בין בחייו בין במותו ואפילו נשוי אפילו הכי אין מגבין אותה בחיי הבעל כלל, מאחר שהוא כנגד ההלכה, דכתובה לא ניתנה לגבות מחיים. ואמרינן דלא כתב לה רק להיות קיום וחיזוק שלא יוציאנה כאחת הקלות... וכלל גדול בידינו בכל תנאי שאדם מתנה עם חברו שאין להלך אחר הלשון הכתוב אלא אחר הכוונה לבד, ואף על גבי דקני מיניה נלך אחר הכוונה."מבואר דיש להשתדל לפרש התנאי שלא יהיה כנגד הדין, אף על פי שכפי הלשון הכתוב בתנאי הוא תנאי מפורש וכן פסק הרא"ש ז"ל בתשובה (כלל סח סימן יג) והביאו הטור חושן משפט (בסימן סא) מובא בשולחן ערוך (שם סעיף ו).
"ותשובה זו אינה עניין לכאן כלל, שמה שהשיב הרא"ש שאינה צריכה גט הוא מטעם דלא אמר לי והוו ידיים שאין מוכיחות דלא הויין ידיים כמבואר בתשובה הנזכרת וזה לא שייך לסימן זה. ואין לומר דמכל מקום יש ללמוד משם טעמא דלא אמר לי הא אמר לי הייתה מקודשת לאה אף על פי שלא פירש לאיזו מבנותיו מקדש, דאם זו הייתה כוונת רבינו הוה ליה לפרש כן. ואדרבה משמע מדבריו שהטעם שאינה צריכה גט הוא לפי שלא פירש איזו מבנותיו, ועוד דלזה לא היה צריך להביא ראיה מדברי התשובה דכיון שאחותה הייתה מקודשת לאחר אין אדם מוציא דבריו לבטלה (כתובות נח ע"ב, גיטין לט ע"א) ופשיטא דלא נתכוין אלא לפנויה שקידושין תופסין בה והיא מקודשת גמורה."ועיין בכנסת הגדולה (חושן משפט סימן רנג אות יג הגהות בית יוסף) שכתב:
עיין בתשובותי (חלק חושן משפט סי' קסח וקעח) [...] דדבר זה מחלוקת דרבי מאיר ורבנן בריש מסכת ערכין (ב ע"א) דר"מ סבר דאין אדם מוציא דבריו לבטלה ורבנן סברי אדם מוציא דבריו לבטלה ובודאי דהלכה כרבנן דיחיד ורבים הלכה כרבים, וכן פסק הרמב"ם ז"ל (פרק א מהלכות ערכין) וכתב שם רבינו המחבר ז"ל בכסף משנה וידוע דההלכה כחכמים [...]"(ועיין בברכי יוסף [יורה דעה סימן רנח ס"ק ז] שהביא מחלוקת גדולה אי הלכה כרבי מאיר או כחכמים.)
"ומצאתי להראנ"ח ז"ל (בחלק ב סימן לו) כתב כשאנו יכולין לפרש דבריו בלשון המועיל וכל שכן היכא דמתני עם אחר וכל שכן כשהקנהו מידו אין אדם מוציא דבריו לבטלה. ע"כ. וכפי זה אפשר ליישב דברי הרב המגיד והריב"ש ז"ל דהיכא דאנו יכולין לפרש דבריו בלשון המועיל מפרשינן."ולכן גם בנידון דידן שסעיף א' הוא לא נגד ההלכה ומה שנכתב בסעיף א' יש בו דברים המועילים לכן אין כאן מקום לשאול ממה שכתב מרן שהולכים אחר הכוונה.
"כל הנודר או נשבע רואין דברים שבגללן נשבע או נדר ולומדים מהם לאיזה נתכוון, והולכין אחר העניין ולא אחר משמעות דבור.וכתב בט"ז (סימן ריח ס"ק ב) על דברי רמ"א:
כיצד? היה טעון משא של צמר או פשתים והזיע והיה ריחו קשה, ונשבע או נדר שלא יעלה עליו צמר או פשתים לעולם – הרי זה מותר ללבוש בגדי צמר או פשתים ולהתכסות, ואינו אסור אלא להפשילן לאחוריו. היה לבוש בגדי צמר ונצטער בלבישתו ונשבע או נדר שלא יעלה עליו צמר לעולם – אסור ללבוש ומותר לטעון עליו ומותר להתכסות בגיזי צמר, שלא נתכוון זה אלא לבגד צמר. וכן כל כיוצא בזה.
הגה: וכל זה דווקא בנודר בינו לבין עצמו, אבל בנודר לחבירו – כל שלשון הנדר כולל הולכין אחריו, אם לא באומדנא דמוכח (כך משמע בריב"ש ובהרמב"ן)."
"באומדנא דמוכח:דברי הג"ה הזאת דברי ריב"ש (סימן קצה) וצריך שתדע דהתם קאי לעניין שאחד היה מבקש מהקהל שיקבלו לסופר זקן אחד ועמו נער אחד וקבלו הקהל את שניהם בנדר בסתם ואחר כך סילקו הזקן שלא עשה כהוגן ורצו איזה יחידים לומר שגם הנער נסתלק כיון שעל ידי בקשת המבקש קבלום ובקשתו הייתה שיהיה עם הזקן וכיון שנסתלק הזקן ממילא נסתלק הנער לזה.השיב הריב"ש שם כיון דבלשון קבלת הקהל משמע שלא תלאו זה בזה אין אנו משגיחים בבקשת המבקש ולא אמרינן דניזול בתר אומדנא דהיינו שוודאי נתכוונו כפי שביקש המבקש כמו דאזלינן הכא בתר אומדנא לעניין קונם צמר דהיינו דווקא בנודר בינו לבין עצמו הולכים אחר כוונתו משום דבעינן שיהיו פיו ולבו שוין אבל בנותן מתנה לחברו כל שלשון המתנה כולל הולכים אחריו ואין הולכים בזה אחר אומדנא דמוכח אלא אם כן באומדנא כההיא דמי שהלך בנו למדינת הים והוא בחושן המשפט (סימן רמ"ו סעיף א) עד כאן, מבואר כוונתו דאם הלשון מורה על ענין אחר אף על פי שמצד כוונת הלב יש להבין שהיה איזה דבר בדעתו שעל ידו יתבטל משמעות הלשון הא לא אמרינן כיון שהוא לטובת חברו זכה חברו מצד לשונו של הנותן דבזה לא בעינן פיו ולבו שוין אלא אם כן הוה אומדנא דמוכח מה שאין כן בנודר בינו לבין עצמו אנן מבטלים הלשון לפי משמעותו ומפרשינן ליה על דבר אחר כההיא דרישא שלפי המשמעות משמע איסור לבישה לפי דעת הרא"ש ולפי דעת הרמב"ם שתיהם במשמע כמו שכתוב בסעיף א' מכל מקום מתוך כוונתו אנו מפרשים דבריו שעל הפשלה לאחוריו קאמר שיהיה אסור ולא בלבישה בזה דווקא הם חולקים אבל באמת אם נתן מתנה לחברו ואמר לשון שיש לו שני משמעות ודאי הברירה ביד הנותן לפרשו בעניין שטוב לו והמוציא מחברו עליו הראייה ובדרך זה תדע להבין הג"ה זאת שהיא סתומה."
הרב נחום שמואל גורטלר | הרב אליהו הישריק | הרב מיכאל עמוס |