ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב אברהם מייזלס הרב אריה אוריאל |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1030583/4 | |
תאריך: |
כ"ח בתמוז התשע"ו
3.8.2016 | |||
תובע |
(נתבע בתביעה נגדית): פלוני
בא כוח התובע עו"ד דנה ערער וטו"ר מיכאל כנפו | |||
נתבעת |
(תובעת בתביעה נגדית): פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד כרמית לוי | |||
הנדון: | תוקפה של הבטחה לתת מתנה, טענה לביטול חוזה מחמת אי הבנת השפה | |||
נושא הדיון: | תוקפה של הבטחה לתת מתנה, טענה לביטול חוזה מחמת אי הבנת השפה |
"הוא הבטיח לה שיעברו לדירה יותר טובה והם תרו אחר בתים וניהלו משא ומתן ועברו מבית לבית. היה דיבור ביניהם והם הסכימו שהיא תמכור את הדירה ותעביר את הסכום לאט לאט, ורק לא דיברו על איך, כמה ומתי. אבל ברור שהכוונה הייתה שהדירה תתחלק שווה בשווה".אין אדם קונה קרקע ומיטלטלין אלא בקניין. ואף על פי כן ישנם דברים שנקנים באמירה ובהתחייבות בלבד.
"איש ואשה שהיו ביניהם שדוכין, ואמר לה: 'כמה את מכנסת לי' – 'כך וכך'. ואמרה לו: 'וכמה אתה נותן לי או כותב לי' – 'כך וכך' (ואין חילוק בזה בין נשואין ראשונים לשניים [כן נראה מהרמב"ן וכן כתב הריב"ש סימן שמה]), וכן האב שפסק על ידי בנו ובתו: 'כמה אתה נותן לבנך' – 'כך וכך, וכמה אתה נותן לבתך' – 'כך וכך'; עמדו וקדשו – קנו אותן הדברים ואף על פי שלא היה ביניהם קנין. ואלו הן הדברים הנקנים באמירה; והוא שיהיו הדברים שפסקו מצויים ברשותם, שאין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם.אלא שמדין זה עצמו עולה כי בנידון דידן לא התקיימו התנאים שעל פיהם נקנה באמירה בלבד. שכן הדיבור ביניהם היה כללי ולאו דווקא בעת הקידושין או הנישואין. וכן הדירה לא הייתה ביד הבעל בעת ההיא וממילא מתקיים הכלל אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם.
במה דברים אמורים? כשפסק האב לבתו – בין קטנה בין גדולה, או לבנו ובנישואין הראשונים.
(ויש אומרים דבעינן דעמדו וקדשו מיד ולא הפסיקו בדברים אחרים, אבל הפסיקו בדברים אחרים – לא [טור] וכן אם קדשו ואחר כך פסקו – לא מהני [תוספות פרק נערה]. ויש אומרים דבעינן גם כן דהתנו כן ביחד, אבל אם עשו בלא תנאי אלא כל אחד אומר מעצמו – אינו נקנה באמירה [ריב"ש סימן שמה])."
"אמרו: מי שפרע מאנשי דור המבול ומאנשי דור הפלגה ומאנשי סדום ועמורה וממצרים בים, הוא עתיד ליפרע ממי שאינו עומד בדיבורו. והנושא ונותן בדברים – לא קנה, והחוזר בו – אין רוח חכמים נוחה הימנו."אמנם הגמרא שם סייגה וחילקה בין מתנה מועטה למתנה מרובה:
"אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: האומר לחבירו מתנה אני נותן לך – יכול לחזור בו. יכול, פשיטא! אלא מותר לחזור בו. אמר רב פפא: ומודה רבי יוחנן במתנה מועטת, דסמכא דעתייהו."וכן פסק שולחן ערוך בהלכות מקח וממכר (חושן משפט סימן רד סעיף ח):
"וכן מי שאומר לחבירו ליתן לו מתנה, ולא נתן – הרי זה ממחוסרי אמנה. במה דברים אמורים? במתנה מועטת, שהרי סמכה דעתו של מקבל כשהבטיחו. אבל במתנה מרובה אין בה חסרון אמנה שהרי לא האמין זה שייתן לו דברים אלו עד שיקנה אותו בדברים שהם נקנים בהם."וכן פסק השולחן ערוך בהלכות מתנה (חושן משפט סימן רמא סעיף א):
"הנותן מתנה לחבירו – בין קרקע בין מטלטלין – אין המקבל זוכה בה אלא באחד מהדרכים שהקונה זוכה בהם. וכיון שקנה באחד מהדרכים ההם – אפילו שלא בפני עדים – קנה, אם שניהם מודים. אבל בדברים לא זכה המקבל, אלא כל אחד יכול לחזור בו. ואם אמר ליתן לחבירו מתנה מועטת – אם חוזר בו יש בו משום מחוסר אמנה."ואף שמסברה היה מקום לומר שבבעל המבטיח לאשתו – גם במתנה גדולה סמכה דעתה ואם יחזור בו יהיה משום מחוסרי אמנה, וכפי שמצאנו סברה זו, שאדם יכול לחייב עצמו באופן שונה מגדרי הקניינים עבור קרוביו – עיין גמרא גיטין (דף מט עמוד ב) "כל לגביה בריה שעבודי משעבד נפשיה" – מכל מקום לא מצאנו סברה זו בדברי הפוסקים. ואפשר שיש לדייק מדברי הריב"ש בשו"ת (סימן שמה) שאין חילוק: הריב"ש מיירי בתשובה בבעל המתחייב לתת לאשתו, ועשה קניין 'אגב' באופן שאינו מועיל ומחלק בין נותן למתחייב, שמתחייב לתת בעתיד לאשתו מהני אף בקניין שאינו מועיל, משום שגם בכהאי גוונא ישנה גמירות דעת (ולא מיירי בהתחייבות על גופו כתוספות תחילת פרק אף על פי כתובות [נד ע"ב דיבור המתחיל "אף על פי"]). עולה מדברי ריב"ש שללא שום מעשה קניין אין גמירות דעת. ואם כן, לא קנתה ואף לא סמכה דעתה.
"הודאה בחתם ידו והשטר בגופן של גוים והדבר ברור שאינו יודע לקרות ויש עדים שחתם עד שלא קראו, מכל מקום מתחייב הוא בכל מה שכתוב בו כיון שלא חשש לקרותו, וסמך על הסופר שכל הסומך על נאמנות של אחרים הוא גומר בדעתו להתחייב בכל מה שיאמר מי שהאמין על עצמו, והיינו טעמא דשליש.תשובה זו הביא בבית יוסף (חושן משפט סימן מה), ופסקה להלכה בשולחן ערוך (שם סעיף ג):
וגדולה מזו אמרו (גיטין סד ע"א) בעל אומר לפקדון ושליש אומר לגירושין – שליש נאמן וטעמא דכיון שהוא יודע בשעה שהשליש הגט שהשליש יכול ליתנו לאשה אף הוא גמר בדעתו וכתבו לשמה ונתנו לגירושין אם יאמר הנפקד לגירושין הוא. וכל שכן הכא שסומך על אחרים אף על פי שאינו יודע מה שכתבו עליו ולא חשש לקרותו וחתם בחותם ידו, שהוא גומר בדעתו להתחייב בכל מה שכתוב בו והרי הוא חייב בכל אותו חיוב, אף על פי שלא לוה מדרבי יוחנן דאמר (כתובות קא ע"ב) 'חייב אני לך מנה בשטר חייב' כלומר אף על פי שלא היה חייב לו וקיימא לן כוותיה."
"הודאה בחתם ידו, והשטר בגופן של עובדי כוכבים, והדבר ברור שאינו יודע לקרות, ויש עדים שחתם עד שלא קראו, מכל מקום מתחייב הוא בכל מה שכתוב בו".כדברים המיוחסים לרמב"ן מצאנו עוד בשו"ת הרשב"א (חלק א סימן תרכט):
"נשאל ביהודי עם הארץ שבא לגרש את אשתו ואמרו לו בית דין שיפרע לה כתובתה. ואמר שלא הבין כשקרא החזן הכתובה ולא הבין התנאי.לכאורה בסוף דבריו מבטל הרשב"א את דעתו מפני דעת הרמ"ה ולפי זה טענת "לא הבנתי" – מתקבלת. אלא שבבית יוסף (אבן העזר סימן סו) כתב על סיום דברי רשב"א:
ואמר כי שאלו את פי הרב רבי מאיר ז"ל, והשיב דשומעין לו.
והוא אומר דאין שומעין לו דחזקה שהעידו עדים בעל פה ועל פיו חתמו בו, ואם אין אתה אומר כן לא הנחת חיוב לעמי הארץ ולא על הנשים – דכולן יטענו כן, ואין אלו אלא דברי תימה. אבל מה אעשה שכבר הורה זקן יושב בישיבה חכם עם איש שיבה."
"ואיני יודע למה נחבא אל הכלים משום דחזא גברא, כיון דתיובתא לא חזא. ולעניין הלכה נראה לי כדברי הרשב"א משום דאם לא כן לא שבקת חיי דכל עמי הארץ יאמרו כן."ובאמת מצינו בתשובות רשב"א עצמו שכתב [הלכה למעשה] דלא מהניא טענת "לא הבנתי" – בתשובות הרשב"א המיוחסות לרמב"ן הנ"ל [שהובאה – בחלקה – בבית יוסף עצמו בחושן משפט כנ"ל] ושם כתב:
"שאלה: הודאה בחתם ידו והשטר בגופן של כותים מהו – כיון דלא ידיע למקרי לא מהני או דילמא דלא אתמר אלא בעדים דליתנהו בתורת עדות כיון דלא ידעי למקרי, אבל בהודאת בעל דין הא אודי כל מה דכתיב עליה.הא קמן דעת הרשב"א שטענת לא הבנתי אינה מתקבלת משני טעמים:
תשובה: כל שחתם ידו יוצא עליו גובין ממנו מבני חרי, דאפילו לכשתמצא לומר דכשאינו יודע לקרות לא מתחייב, מכל מקום מסתמא אני אומר כל שהוא חותם ודאי קרא ואחר כך חתם, ומאן לימא לן שאינו יודע. ואף על פי שאין רובן של ישראל יודעים לקרות בשטרי ארמאי, כיון דאפשר דידע – חזקה כיון דחתם ידע וקרא, כלומר דחזקה שכל החתומים יודעים הם לקרות, דכיון דאין להם לסמוך על קריאת אחרים אף אנו נאמר שלא חתמוהו עד שקראוהו.
ועוד אני אומר לפי עיקר השאלה שאפילו כשהמלווה מודה לו שאינו יודע לקרות אי נמי שיש עדים שחתם עד שלא קראו, מכל מקום מתחייב הוא עתה בכל מה שכתוב בו, כיון שלא חשש לקרותו וסמך על הסופר – שכל הסומך על נאמנות של אחרים – הלא הוא גומר בדעתו להתחייב בכל מה שיאמר מי שהאמין על עצמו."
"מי שטען על כתובת אשתו שהיה עם הארץ ולא הבין כשקרא החזן הכתובה והתנאים, אין שומעין לו. הגה: והוא הדין בשאר דקדוקים שיש לדקדק מן השטר, ולא אמרינן דהאי גברא לא דקדק כל כך, וכמו שנתבאר בסמוך."ועיין שם בביאור הגר"א שכתב שלאו דווקא כתובה והוא הדין בשאר שטרות, ובין שכתב בעצמו בין שכתבו אחרים עבורו.
"הנה פשוט במה שנתן הבעל מתנה לאשתו לא סילק עצמו מירושתה כי אם שאם ימות תיקח היא הנכסים הללו אבל לכשתמות היא אפילו כתב לה דין ודברים אין לי בנכסיך לא נסתלק מירושתה אלא אם כן כתב בחייך ובמותך.הא קמן שקיבל החתם סופר את דברי הש"ך לעניין עצם הרישום בערכאות, שהוא מועיל ויש לו תוקף. אלא שלעניין שדן בתשובה שם – ירושת הבעל – פסק דאכתי הבעל יורשה כשם שהוא יורשה בבית שהוא מעיקרא שלה.
נמצא אפילו שהעלה הבית בערכאות על שמה לא נסתלק מירושתה דלא עדיף מבית של עצמה שאם מתה יורשה".
"פשוט הדבר שבכגון דא – בשאלת הכוונה ברישום – יש לקבוע לפי הנוהג והרגיל בדרך העולם בכל זמן וזמן. וידוע שעכשיו נוהגים לרשום רכוש, וביחוד דירה למגורים, על שם שני בני הזוג, במכוון שלשניהם תהיה הבעלות על הרכוש.דברי הש"ך, החתם סופר, המהרש"ם והפד"ר עוסקים בבעל שנתן לאשתו מתנה ורשם דירה או חלק מדירה על שמה, אף שלא נתנה האישה ממון תמורת המתנה. ואף שיש לומר שלא הייתה כוונתו למתנה, שהרי לא קיבל תמורה, לא אומרים כן והרישום קובע. קל וחומר שנאמר בגוונא כנידון דידן שהאישה העבירה סך מסוים לבעל, והבעל רשם חלק על שמה – סברה פשוטה היא שמה שרשם הוא תמורה עבור כספה, וממילא אין לה יותר ממה שנרשם על שמה.
הרישום מורה, שזה ששילם או שילם יותר, נתן את היתרה בחלקו במתנה לשני. לכן אין לבטל בזמן הזה, רישום המקנה ומחזיק בעלות לזה שנרשם על שמו, מתוך ספיקות אולי לא הייתה הכוונה למתנה."
"מי שהיא תובעת לבעלה לגרשה ויצאו הגירושין ממנה אין לה מן הדין לגבותה זולתו מה שהיא טוענת ויתברר מסכום נדוניתה, שלא קיבל לעניין שתישאר נשואה עמו ולא תבקש גירושין. בעניין כזה אמרו חכמינו ז"ל (כתובות נד ע"א) כי כתב לה אדעתא למיקם קמיה אדעתא למיפק ולמיסב לא כתב לה."כיוון שבנידון דידן הגרושה היא זו שיזמה ותבעה את הגירושין אינה זכאית לתשלום הכתובה.
הרב שלמה שפירא — אב"ד | הרב אברהם מייזלס | הרב אריה אוריאל |