ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב א' אהרן כץ הרב שלמה שפירא |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 977852/1 ב | |
תאריך: |
כ"א בכסלו התשע"ז
21/12/2016 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד אושרית נבון | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד זאב פרבר | |||
הנדון: | דין ודברים בין יורשי עיזבון | |||
נושא הדיון: | דין ודברים בין יורשי עיזבון |
מסמך נוסף הוא פרוטוקול שבו נכתב: אני הח"מ מתחייב מעכשיו בבי"ד את כל חלקי בעזבון אמי.. ל[ש' צ'] אחותי ולאחי [ג' ג'] ואני מודה.. בעיזבון אימי הנז"ל כנ"ל."בשולי הפרוטוקול ישנה חתימתו של [ר' ג'], ובסופה החלטה עליה חתום הרב רבינוביץ.
,...לכן אני הח"מ [א' ג'] ת.ז. [...] בהיותי בדעה צלולה, שפויה ומיושבת, בדעתי המוכשרת בכל הבחינות הדרושות על פי הדת וחוקי מדינת ישראל...תמצית הפרק הרכושי בצוואה:
...
4. הוראות צוואה זו מתייחסות לכל רכושי והוני שכולל בין היתר:
א. זכויותיי במקרקעין הידועים כגוש [...] בירושלים.
ב. כספי המופקד בבנק לאומי בסניף [...] בירושלים ובבנק הפועלים [...] בירושלים.
ג. כל רכוש אחר, בין רכוש ניידי ובין דלא ניידי, כל כספים מכל מן וסוג שהוא, המצויים ו/או שיהיו מצויים ביום מותי, בבעלותי ו/או ברשותי בכל בנק ו/או מוסד אחר, בין בארץ ובין בחוץ לארץ בין בכסף ישראל ובין בניירות ערך, בין במטבע זר.
ד. זכויות קיימות וכל זכות אחרת שמגיעה לי ו/או אשר תגיע לי או לזכות עזבוני אחרי, בלי יוצא מן הכלל.
5. אני מצווה כי לאחר פטירתי, ברכושי כפי שצוין באמור לעיל ייעשה כך:
כל כסף שיהיה לי בעת פטירתי – ובכלל זה כלי רכב, כסף מזומן ו/או בפיקדון בבנקים בין במטבע זר ובין במטבע ישראל, בין בתוכנית חסכון ובין בקופות גמל יעבור בחלקים שווים בין כל ילדי ששמותיהם כדלקמן:...
אני מצווה בזאת כי מלוא זכויותי בדירה יועברו בשלמות ל[ג' ג'] בני. [ג' ג'] יהא רשאי להתגורר בבית עד יום מותו ויהא רשאי לנהל את עניני הבית כראות עיניו בהתייעצות עם [שמ'] ו[של'] ובפיקוחם. באם [ג' ג'] ירצה למכור את הבית, הבית יימכר רק לאחר שתמלא שנה לפטירתי לכל המרבה במחיר ביום שבתמורה שתתקבל בגין זכויותי תירכש דירה עבור [ג' ג'] אשר יתגורר בה. אני מצווה כי בתי [שמ'] ובני [של'] ינהלו ויפקחו ברוח טובה ובצורה מושכלת את מכירת הדירה באם תהיה. לאחר פטירתו של [ג' ג'] זכויותיו בדירה יועברו ליתר יורשיי בחלקים שווים...
...
7. ואני מדגיש כי ברצוני שזו תהיה הצוואה בעלת התוקף החוקי להתנהג על פיה.
...
9. צוואתי זו היא היחידה והבלעדית וזהו רצוני המוחלט, ואם איזה שהוא יורש מיורשי יערער ו/או יתבע בין בערכאות ובין ע"י בוררות את עשיית הצוואה זו הוא ינושל מעזבוני וחלקו יחולק שווה בשווה בין יתר יורשי
"הנני מבקשת את חלקי בצוואת אמי ז"ל לגבי חלקי מהבית ברחוב [...] ולאשר את דברי כב' הרב יעקב אליעזרוב אב"ד במכתבו מיום 30/6/2012 לגבי הבהרתו!! שהילדים חתמו בזמנו רק על ויתור לגבי הכסף ולא בשום אופן!!! על שאר העזבון כולל הדירה ברח' [...] בנוסף לא מופיעה שום חתימה שלי שאני מעבירה את ביום אלא רק לגבי סכום הכסף בבנק יהב וזאת הייתה כוונתי רק לגבי הכסף!!!ד. ביום א' כסליו תשע"ג 5/11/12 התקיים דיון בביה"ד האזורי בפני הרבנים יעקב אליעזרוב וח' י' רבינוביץ. הופיעו המערער האחים והאחיות מלבד המערערת [ש' צ'], והציגו עמדותיהם לגבי מחצית חלקה של האם, המערער חזר על בקשתו, שעיקרה היא ש-75% מהדירה ירשמו על שמו והציע חלופות לגבי ה-25% הנותרים. חלק מהמשיבים התנגדו לכך וביקשו לקבל את חלק האם (25%), ללא התניות. בדיון הועלה חשש שהמערער ימכור חלקו ויפקיע חלק האחים אחר פטירתו.
...
בנוסף ברצוני לציין שהאח [ג' ג'] אפילו לא חיכה לתום השנה של אבי ז"ל וכבר בחודש מאי התחיל לפעול גבי צוואת אבי המנוח. לגבי העברת כל זכויותיו בנכס אליו, דבר אשר יוביל לדעתי לאי קיום נכון של הצוואה מפני שברגע שיועברו הזכויות בנכס לאחי הוא יוכל למכור את הנכס ולא לקיים צוואת אבי!!! שלאחר מות אחי (עד 120) יחזור הנכס לשאר האחים! (אני מציעה להשאיר את המצב הקיים).
" מעיון בצוואה עולה שהבן [ג' ג'] לא יכול לעשות זאת. זו צוואה של האב שהוא נותן לו על תנאי זה שאחרי 120 הנכס יועבר לאחיו ואחיותיו."ביה"ד הוסיף עוד
" אנחנו מסכמים בשלב זה כדלהלן: 75% מהדירה תרשם על שם הבן [ג' ג']. הבן [ג' ג'] יפקיד אצל עו"ד נבון בנאמנות 100,000 ₪, שיינתנו לבן שגר בנכס היום לאחר שיעזוב את הנכס לדירה משלו."המערערת [ש' צ'] שלא הופיעה לדיון הגישה התנגדות למתן צו, ההתנגדות הוגשה אחרי שפנתה לב"כ שייצגה, בהתנגדותה חוזרת בה [ש' צ'] ממה שכתבה בבקשתה הנזכרת לעיל. וטוענת על זכויות רבות שקיימות לה בחלקה של האם בדירה, בגין ויתורים שנעשו לטובתה ע"י האחים והאחיות כולל המערער [ג' ג']. לדבריה המערער הצהיר בביה"ד האזורי ביום כה חשוון תשנ"ז בכהאי לישנא: "אני מקבל סמכות ביה"ד ומבקש את עזבון אמי שיהיה לי ואתן גם לאחותי שווה בשווה ויהיה צו ירושה לי ולאחותי שווה בשווה", לפי חישוב שעשה ב"כ המערערת, בצירוף מחצית מחלקו של המערער, יהיה למערערת חלק גדול מהדירה.
"לא מצוין אלו הסתלקויות נעשו ובאיזה חלק נעשו. לכן יש לקבוע או שההסתלקויות בטלות לגמרי או שחלים על כל העזבון."ביה"ד הגיב על אתר:
"אנחנו מבצעים כדבר שבשיגרה צווי ירושה חלקיים."ביה"ד הורה לצדדים [ג' ג'] ו[ש' צ'] להגיש סיכומיהם, האחים והאחיות שטענו במכתבם לביה"ד ובדיון הראשון, שלא ויתרו על זכויותיהם בדירה לא התבקשו להגיש גם סיכומיהם.
"לאחר העיון בכל החומר שבתיקים ובהקנאות שהיו לפנינו ביה"ד מחליט כי כל הירושה תחולק כדלהלן:שני הצדדים ([ג' ג'] ו[ש' צ']) ערערו על פסק דין זה. לתיק ביה"ד הגדול צורף גם מכתבם של המערער [ג' ג'], האח [ר' ג'] והאחיות [שמ'] ו[א' א'], המתארים נסיבות הויתור למערערת, לדבריהם הויתורים שנערכו מיד אחר פטירת האם היו רק על הכספים ולא על הבית.
לבן [ג' ג'] 76.5%.
לבת [ש' צ'] – 11.25%.
ל-8 הבנים הבנות הנותרים כל אחד יקבל 1.25%.
פסק דין זה מתייחס לחלק שרשום ע"ש האבא המנוח ז"ל, על שאר הבניה שאינה רשומה ע"ש האב, היורשים יסדרו בניהם או יפנו למקום אחר על פרט זה אם רצונם בכך."
לאור החלטת ביה"ד מיום ט"ז כסלו התשע"ה (8/12/14) ובהעדר תגובת הצדדים ולבקשת ביה"ד הגדול מיום, ה' אלול תשע"ה, (31.8.14) למתן הבהרה בהחלטתנו מיום ד' שבט ע"ד, הננו להבהיר כדלהלן:עד כאן לשון החלטת ביה"ד האזורי נשואת הערעור, החלטה שנתנה לאור בקשת ביה"ד הגדול להבהרת החלטה קודמת. החלטה זו היא למעשה החלטה שונה, כמו כן לאור שינוי שהיה בהרכב ביה"ד, ההחלטה ניתנה גם ע"י דיין שלא נוכח בדיונים.
ביה"ד עיין שוב זמן רב בכל החומר שבתיק ומבהיר השתלשלות הדברים והדיונים בביה"ד:
1. ביום ד' תשרי נ"ז (17.9.96) נפטרה המנוחה [ב' צ' ג'] (לפני בעלה) והוגשה לביה"ד בקשה ביום 28.10.96 למתן צו ירושה.
ביה"ד אחרי דיון והקנאות הוציא צו שלפיו הכספים שהיו בחשבון המנוחה בבנק יהב ירשמו ע"ש האבא [א' ג'].
2. נציין שכולם הסכימו רק על כספי הבנק חוץ מהבת [א' ד'] שהופיעה ביום ט"ז טבת נ"ז ובפרוטוקול ביה"ד מופיע שהיא הקנתה כל עזבון אמה לאביה.
3. ביום, כ"ח אב תשע"א, נפטר גם האבא [א' ג'] ז"ל והשאיר צוואה מחיים מיום 15.1.09 המצורפת לתיק, והבנים והבנות של המנוחים ביקשו לקיים הצוואה.
ואכן ביום ט' טבת ע"ב 4.1.2012 ניתן לה קיום צוואה ע"י הרב רבינוביץ שליט"א.
4. יותר מאוחר התעוררו ויכוחים בין היורשים וביה"ד קיים כמה דיונים ובירורים ולאחר העיון הוציא החלטה, ביום ד' שבט תשע"ד, שעליה הוגש הערעור ועליה ביה"ד נתבקש לתת הבהרה.
ובכן, לאחר העיון בכל החומר שבתיק מתבררים הדברים כדלהלן:
א. ע"פ הצוואה של [א' ג'], הדירה תרשם בשלימותה ע"ש [ג' ג'], והכספים ושאר המיטלטלין יתחלקו שווה בשווה בין 10 הבנים והבנות (4 בנים ו-6 בנות).
ב. היות ועל הדירה אחרי פטירת האם לא הוצא צו ירושה (רק על הכספים לבנק יהב), הדירה נשארה רשומה ע"ש האבא והאמא שווה בשווה. כך שע"פ ההלכה האבא [א' ג'] יורש את אשתו והכל בעצם שייך ל[ג' ג'].
אולם מכיון שע"פ החוק באין הסכמת כל היורשים, לאב מגיע רק 50% בעזבון אשתו, א"כ סה"כ יש לו בדירה 75% (50% שלו ו-25% מחצית עזבון של אשתו), בנוסף לכך כל אחד מ-4 הבנים ו-6 הבנות כל אחד מגיע לו 2.5% מכלל הדירה.
ג. אולם, כיון שלבן [ג' ג'] מגיע 2.5% שלו בעזבון אמו, הרי שמגיע לו ע"פ הצוואה לחלקו סך 77.5% מכלל הדירה, בנוסף מגיע לו חלקה של [א' ד'] שהקנתה לאביה כל חלקה בעזבון אמה (ביום ט"ז טבת נ"ז) הרי ש[ג' ג'] זוכה בעוד 2.5% של [א' ד'], סה"כ 80%.
ועוד זכה [ג' ג'] מאחותו [שמ' ק'] ממחצית מ-2.5% כי הקנתה מחצית מחלקה ל[ש' צ'] ומחצית ל[ג' ג'], הרי שבסך הכל ל[ג' ג'] מגיע 81.25% מהדירה.
ד. מאידך, ל[ש' צ'] מגיע 2.5% מחלקה בעיזבון אמה ועוד 2.5% מחלקו של [ר' ג'] שהקנה לה, הגם שישנו מסמך שהקנה ל[ש' צ'] ו[ג' ג'] בשווה, מ"מ באותו יום ישנו מסמך מתאריך כ"ה חשון תשנ"ז חתום ע"י שלושה דיינים שהקנה ל[ש' צ'] וזה מחייב יותר. כמו כן, אסרף [א' א'] ויתרה לה על 2.5% וכן 1.25% מחצית מהאחות [שמ' ק'], סה"כ מגיע ל[ש' צ'] ע"פ ההקנאות 8.75% מכלל הדירה.
ה. ואילו ל-2 הבנים [או' ג'] ו[של' ג'] שלא הקנו דבר בחלקם בעזבון אמם, ישאר לכל אחד 2.5%, וכן לבנות [מ'] ו [ו'] שג"כ לא הקנו דבר מחלקם, כל אחת תשאר בחלקה בעזבון אמם ע"פ חוק 2.5% כל אחת.
ו. והגם שהאבא ציוה כל הדירה ל[ג' ג'] וכן הבנים והבנות הופיעו וקיבלו הקנין והסכימו לצוואה, מ"מ אין אדם מקנה אלא דבר שיש לו, וכאן האבא אינו יכול לצוות יותר ממה שיש לו.
וע"כ מסקנת הדברים, החלוקה בדירה תהיה כדלהלן:
• ל[ג' ג'] 81.25%.
• ל[ש' צ'] 8.75%
• לבן [של' ג'] 2.5%
• לבן [או' ג'] 2.5%
• לבת [ו'] 2.5%
• לבת [מ'] 2.5%
סה"כ: 100% בדירה.
ז. בשאר הכספים יתחלקו כל הבנים והבנות בחלקים שווים כפי שהאבא כתב בצוואה.
ח. באשר לשאר הבניה הלא חוקית ובלי אישורים, יסדרו ביניהם אם יפנו למקום אחר על פרט זה אם רצו/נם בכך.
ט. ביה"ד בזמנו כתב חלוקה קצת אחרת, קרובה לזה, ויתכן מכח פשרה וספיקות שהיו, אך היום אחרי עיון מחדש מדוקדק, החלטתנו המנומקת היא כנ"ל.
נ.ב. היה גם בלבול שהבת [א' ד'] בהתחלה הקנתה כל עזבון אמה לאביה, ואח"כ הקנתה בפני ביה"ד ל[ג' ג'] ול[ש' צ'] אחרי שבעצם אין לה דבר שהרי בחיי אביה הקנתה הכל לאביה.
"כי הנה בעלי התוספ' כתבו ריש אלו קדשים וז"ל וא"ת ולתני עד סוף העולם ולא ליתני וולדו' וולד וולדו' וי"ל דזו אף זו קתני שכן דרך משנה לשנויי הכי ותימה דבריש הכותב בעי פירי פירות דוקא או עד סוף העול' או תרוייהו דוקא והכא לא הוה הכי וי"ל דהתם בלישנא הכתוב בשטר דייקי דאין לכתוב בשטר דבר שאינו צריך אבל בלישנ' דמתני' ליכא למיד' כולי האי ע"כ הרי אתה רואה שיש לדקדק בלשון השטר יותר מבלשון המשנה כ"ש וק"ו לשון שבכל מקום יש בו דיוק מפורש ומוכרחומבואר בדבריו שחובה לדקדק בלשון השטר ולפרשו כפי הכתוב בו.
ומה שנסתפק אולי האי גברא לא גמיר, דלאו כולי עלמא דינא גמירי, והיה סבור שיוכלו לכופה פרעון כתובתה ולהפסידה מזונותיה, ולזה צוה שתהיה נזונת כל הזמן אם תרצה כל שלא תהיה נפרעת מכתובתה ולא תתבענה בב"ד. אין כאן ספק, דהא אמרינן בפרק יש נוחלין (קל"ח:) תנו מנה לפלוני בעל חובי בראוי לו, נוטלן ונוטל חובו. ומקשינן משום דאמר בראוי לו, נוטלן ונוטל חובו, דלמא בראוי לו בחובו, קאמר, ומשנינן הא מני רבי עקיבא היא דדייק לישנא יתירא. דתנן לא את הבור ולא את הדות, אף על פי שכתב לו עומקא ורומא, וצריך ליקח לו דרך, דברי ר' עקיבא. וחכמים אומרים אין צריך ליקח לו דרך. ומודה ר' עקיבא בזמן שאמר לו חוץ מאלו, שאין צריך ליקח לו דרך. אלמא כיון דלא צריך וקאמר לטפויי מילתא קא אתי. ה"נ לטפויי מילתא קא אתי. ואם היה ממש בטענה זו איך אנו אומרין התם כיון דלא צריך וקאמר, לטפויי מילתא קא אתי, נימא דהאי גברא לא גמיר והיה סבור שהמוכר את השדה מכר את הבור ואת הדות. כדאמרינן בנותן שנותן את כלן. ומשום הכי פירש חוץ מאלו, ולאו לטפויי מילתא קא אתי משום דרך. וכן נמי באומר תנו מנה לפלוני בעל חובי בראוי לו, לא נימא שיטול את שניהם. אלא ידו על העליונה ויטול אי זה שירצה, לפי שזה היה סבור דאי לא קאמר בראוי לו, אלא שאמר סתם, שלא היה נוטל כי אם חובו. כמו שאמרו כן באומר בחובו. ומשו"ה אמר בראוי לו שיהי' ידו על העליונה, אבל לא שיטול שניהם. אלא ודאי האי טענה ליתא, וליכא לספוקי בה כלל... ומה שאמרו משום דיד בעל השטר על התחתונה, גם זה אינו. דלא אמרינן הכי אלא בלשון מסופק שאפשר לדונו לצד זה או לצד זה, ואין מתברר מתוך השטר למה נתכוון. ואפשר זה כמו זה. ובכל ענין השטר נשאר בחזקו.ודין זה הובא להלכה בשו"ע סימן ס"א סעיף ט"ו:
"מדקדקין לשון השטר ודנין על פי אותו דקדוק, ולא אמרינן האי גברא לא גמיר כולי האי והיה סבור שהדין היה בענין כך ומפני כך כתב אותו לשון."ועיין עוד בדברי הריב"ש סימן ר"ז שכתב:
"... בפסק דין שבין אדם לחברו היה הדין כן אין צריך לומר בפסק דין שבין הבעל לאשתו שיש לדקדק בלשון לבל נסלק מזכותו דבר כי אם במה שהוא מבואר בפירוש...ובזה נראה שהולכין אחר לשון בני אדם כדרך שרגילין לדבר בכיוצא בזה. כמו שכתבו המפרשים ז"ל שבכל ענייני שטרות הולכין בהן אחר לשון בני אדם. דומיא דנדרים כדמשמע בסוף פ' קונם יין (ס"ג) דמדמה שטרות לנדרים לענין שיש לכתוב בשטרות לשון שמשמעותו כן בנדרים."ומבואר מדבריו שמפרשים לשון השטר לפי הבנת בני אדם ופירושם. וסברא זו הוזכרה עוד בתשובותיו סימן ד"ש וס' שמ"א ועיין ברא"ש נדרים פ"ח ס"א שכתב שבשטרות הולכים אחר לשון בני אדם.
הנה אשת יודה בר נתן תובעת שיתנו לה האלף לבנים שהם במתנה גמורה ואח"כ החלק המגיע לה בתורת ירושה כי לא רצה הנפטר להרבות בשביל טעם הידוע לו ושאר יורשי רבי יוסף אומרים כי אין לה כי אם האלף לבנים לבד שכבר השיאה ונתן לה יותר מן הראוי בחייו, הדין עם מי. ואני גזרתי שהדין עם האשה אשת רבי יודה בר נתן ושמעתי שהיו מחכמי הזמן חולקין על גזרתי זאת וכתבו עלי שטנה לא ראיתי דבריהם שאם ראיתי אולי הייתי אני מודה על האמת... אמנם שמעתי שכל עיקר יסודם היה שיש לנו לילך אחר אמדן דעת המצוה והנותן כאשר יש ראיות רבות לזה ידועות לכל אין צורך באורך שהם דברים פשוטים ואני לא ידעתי אם שרתה עליהם רוח הקודש או רוח אחרת לידע אמדן דעת המצוה, כי לדעתי כמוני כמו הם לא ידענו אמדן דעת המצוה ועכ"ז ראיתי להרחיב כאן הדיבור יותר ממה שכתבתי בגזרתי אולי אכוין לבטל דבריהם. הריב"ה בטור ח"מ כתב הביא שאלת אביו ז"ל וכתב בס"ס רפ"א וז"ל ומה שכתבת אם יש לילך בתר אומדנא כגון מי ששמע שמת בנו וכתב נכסיו לאחרים ואח"כ בא בנו דמתנתו בטלה הכ"נ דעתי היה שלא ירש האח נכסיהן אלא ישארו ביד האחיות, לא דמי דכל היכא דאזלינן בתר אומדנא אנו מבטלים האי מעשה שעשה ונשאר הענין כאשר היה בתחלה כמו שמע שמת בנו אנן אמדינן ליה אלו היה יודע שבנו קיים לא היה כותב נכסיו לאחרים הילכך כשבא בנו יורש ולאמדן דעתו אנו מבטלין ונשאיר הנכסים בחזקתם. אבל בנדון זה אף כי ידוע שכיוונו להבריח הן לא עשו דבר שיש בו הברחה ובדברים שבלב לא מיעקרא נחלה ד[או' ג']יתא עכ"ל... גרסינן פ' מי שמת אמר רבא אמר רב נחמן ש"מ שאמר ידור פלוני בבי' זה יאכל פ' פירות דקל זה לא אמר כלו' עד שיאמ' תנו בית זה לפ' וידור בו תנו דקל זה לפ' ויאכל פירותיו ע"כ ומי הוא שלא יאמ' שדעת הנותן ליתן בית זה לדור בלב שלם ובנפש חפצה ועוד שהדין דין אמת הגם שידענו בבירור שכן היתה כונתו עכ"ז [לא] אזלינן בתר אמדן דעת לא בבריא ולא בש"מ כאשר אנו צריכים להוסיף על דבריו דדברי' שבלב אינם דברים כי כשאמר ידור פ' בבית זה אנו צריכים להוסיף ולומר בית זה אני נותן לפ' שידור בו וזה אין אנו יכולי' לומר אף על פי שאנו רואים בבירור שכן כונתו מטע' דדברים שבלב לא אמרינן דהוו דברים למיעקר דינא ד[או' ג']יתא"הרי שאם כתב לשון שאינו מועיל אף שאנו יודעים כוונתו אין לנו לילך אלא אחר מה שכתב. ואם אינו מועיל על פי דין בטלה מתנתו.
ועדיין יש לאומר שיאמר אפשר דהנותן הזה לאו דינא גמיר והוא לא נתכוון רק למתנה גמורה ואיפשר דשמע האי דינא דאגב ולא נחית למידע אם מטלטל אגב קרקע או בהפך דלאו כולי עלמא האי דינא גמירי ובכי האי גוונא אזלי' בתר אומדנא ואמדינן דעתיה ומה גם שהנותן הזה דעתו קרובה אצל בנו זה המקבל שכמה שנים היה מאכילו ומשקהו ובודאי לא נתכוון לרמות בו ליתן לו בלשון שאינו מועיל... וכמו שהביא מהרי"ק ז"ל סימן רי"ב תשובת הרמב"ן על מי שנתן קרקע ושייר דירה לעצמו ולאחר עמו מי אמרינן כיון ששייר דירה לעצמו ר"ל גוף ודירה גם לאותו אחר שייר או לא והשיב הרב ז"ל דמאחר שכלל אחר עמו לכול' שייר בענין אחד לפי שמן הסתם אדם רוצה לקיים מתנותיו וכל שאפשר לדון כן נדון וכו' הרי אף על פי דקי"ל דירה אינה נקנית לא במכר ולא במתנה ואין שום קנין חל עליה כתב הרב ז"ל דקנה אותו פלוני ששייר לו דירה מטעם אומדנא דאין אדם רוצה שיהיו דבריו לבטלה וא"כ בנדון זה אף אנן נידון ונאמר מאחר שהנותן הזה ידענו נאמנה שבלב שלם ונפש חפצה גמר ונתן לבנו המתנה הזאת אף על פי שמן הדין אין הלשון מועיל אמרינן אינו רוצה שיהיו דבריו בטלים ובפרט למי שהגדיל עשות חסד עמו.חזינן מדברי כל הנך רבוותא דחובה עלינו לילך אחרי לשון השטר ואיננו יכולים להכניס בו מה שלא נכתב בו. לפיכך מכיוון שהלשון הכתובה בצואה אינה מועילה על פי דין בטלה מתנתו.
לזה יש לומר דליתא להאי מילתא וטעמא הוי דלא אמרינן דסתם אדם רוצה לקיים מתנותיו אלא כמ"ש מור"י אדרבי ז"ל בתשובה סי' קצ"ו דלא אמרינן הכי (אלא) במקום שיש לסמוך בדבריו ולומר שכלל בדברים ההם אף הענין שאנו מסופקים בו אז נאמר ודאי שכלל הענין ההוא בדבריו לפי שאדם רוצה לקיים מתנתו לפי שדבריו הראשונים שדבר הם עקריים ומקויימים מן הדין ואין לנו ספק אלא בדברים שאנו רוצים לכלול עמהם. אבל כששורש דבר נמצא שאינו מועיל ולא יציל כי תהו הוא מה לנו ולרצון הנותן דעתו ואף אם גמר בלבו למתנה גמורה דברים שבלב אינן דברים וזאת הבנת כוונת דברי הרמב"ן בתשובה בהא קי"ל דאין קנין חל על הדירה אבל הנותן קרקע לאחר ושייר דירה לעצמו אף על פי שלא שייר גוף הקרקע בפירוש מהני ליה כדיהיב טעמא בגמרא דכל לגבי נפשיה בעין יפה משייר... ולכן בנ"ד שעיקר דברי הנותן אין בהם ממש כפי הדין דמטלטל אגב קרקע ולא קרקע אגב מטלטל אין לנו לומר שמפני שרוצה לקיים מתנתו שיועיל במה שאינו קונה מן הדין דאין לנו לומר כן רק בכה"ג דהרמב"ן וכיוצא בו. ועוד ראיה אחרת ממה שכתב הר"ן ז"ל בפירוש ההלכות וכתב דבריו מהרי"ק ז"ל סי' רנ"ג וז"ל וקמ"ל רב נחמן (ב"ב קמ"ח ע"ב) שאין ש"מ יכול להקנות מה שאין בריא יכול להקנות וכו' ומהא שמעינן דלא מתקנינן לישנא דש"מ אלא דיינינן לי' כדדיינינן בבריא ולא אמרינן כיון דגלי דעתיה שהוא רוצה שידור זה בביתו או יאכל פירות דקלו דבית לדירה ודקל לפירות קאמר. הרי הר"ן ז"ל ביאר הענין באר היטב דלאו בכה"ג אזלינן בתר דעת הנותן דאין לך הוכחה גדולה יותר מהנותן דירה לחבירו בביתו שגלה דעתו ובפיו מלא לאמר שידור חבירו בביתו או יאכל פירות דקלו ואמרינן דלא יועיל גילוי דעתו ואין לנו רק מה שהוציא מפיו... אבל ש"מ שאמר ידור פלוני בבית זה אין כאן חלות לדבריו כלל לא בכלל ולא במקצת ואין לנו לחדש לשון לגמרי כדי לקיים כוונתו כן נ"ל ועולה כהוגן עכ"ל... הרי נתבאר בביאור מכל הני אשלי רברבי דלא מתקנינן לישניה דנותן אעפ"י שאנו רואים בביאור טוב כוונתו ורצונו שרצה להועיל ולתת למקבל אפ"ה כל שלא יצא מפיו דבור המועיל כפי הדין אין אנו דנין ע"פ כוונתו...מכל מה שכתבנו נראה ברור דלא תלינן למימר הכי דא"כ מי שאמר ידור פלוני בבית זה אמרי' ג"כ בהאי גברא לאו דינא גמיר [אלא] שפשוט הוא דלא תלינן בהכי וכמ"ש הריב"ש ז"ל בתשובה דאי אמרי' הכי לא דינא גמיר בכל מתנה שנותן יאמרו מקבלי המתנה או היורשין לאו דינא גמיר ואין מתנה מתקיימת לעולם. א"כ נראה ברור דלא תלינן בהכי אלא כל היוצא מפי הנותן נעשה ואין לנו לילך כפי כוונתו בכל מקום אם הדבור היוצא מפיו אינו מועיל כפי הדין.
"נכסי לך ואחריך יירש פלוני ואחריו יירש פלוני מת ראשון קנה שני מת שני קנה שלישי"אך במה דברים אמורים אם הראשון אינו ראוי ליורשו אך בראוי ליורשו שנינו שם:
"הא שלח רב אחא ברי' דרב עויא, לדברי ר' יוחנן בן ברוקה: נכסי לך ואחריך לפלוני, וראשון ראוי ליורשו – אין לשני במקום ראשון כלום, שאין זה לשון מתנה אלא לשון ירושה, וירושה אין לה הפסק"ודין זה נפםק להלכה בשו"ע חו"מ סימן רמ"ח סימן א' שז"ל:
שכיב מרע שאמר נכסי לפלוני ואחריו לפלוני, אין לשני אלא מה ששייר ראשון. ואם היה הראשון ראוי ליורשו, כגון שהיה בן מכלל הבנים, אין לשני כלום... ואפילו אם גם השני ראוי לירש (המגיד פרק י"ב דזכיה וב"י בשם הר"ן)... שכל לשון מתנה ליורש הרי הוא כלשון ירושה, וירושה אין לה הפסק ואף על פי שיאמר: ואחריו לפלוני...ולפי זה אם הצואה הייתה כשרה על פי דין תורה, היה מקום לומר שהמערער יזכה בירושה ויוכל לעשות בה כרצונו, אך מכיוון שהצואה לא כשרה על פי דין תורה, המערער לא זכה בנכסים מדין תורה ואין מקום להתאמץ להכשיר הצואה כדי שהבן יזכה בזכויות בבית על פי דין תורה כשברור שדבר זה הוא כנגד רצון האב. שלא רצה להקנות לו אלא זכות המדור ולא בעלות גמורה. ועד כאן לא מהדרינן להכשיר צואה כשיש מקום לפקפק בכשרותה אלא היכא שאם נכשירנה יתקיים רצון המצווה אך היכא שברור לנו שזה כנגד רצונו מהיכי תיתי להיכנס בדוחק ולהכשירה. דבשלמא אם נתן מתנה כדין ורצה להפסיק הירושה מיורשו בזה נימא כלשון הגמ' איהו אפסקה ורחמנא אמר אין לה הפסק, אבל כשנותן מתנה ורוצה להפסיקה והתברר שלא חלה הנתינה, ודאי לא זכה המקבל במתנה כלל ואפילו לא לזמן.
1. במות אדם עובר עזבונו ליורשיומשמעות הדברים היא שהירושה חלה בעת פטירת המוריש בין על פי דין תורה (עיין ב"ב קלז, א) ובין על פי חוק. וצו ירושה אינו אלא מסמך הצהרתי המגלה לנו מהו חלקו של היורש בפועל, לפיכך צוואת האב חלה על כל עזבונו בעת פטירתו, כשעל פי דין כל עיזבון האם היה של האב ועל פי חוק מחצית העיזבון הייתה שלו. לפיכך הוצאת צו ירושה בעיזבון האם, נצרכת גם כדי לקבוע היקף עיזבון האב.
...
69 (א) צו ירושה יצהיר על שמות היורשים ועל חלקו היחסי של כל אחד מהם בעזבון.
(ב) צו קיום יצהיר שהצוואה היא בת-תוקף חוץ מהוראותיה שבית המשפט מצא שהן בטלות
" (א) מת יורש אחרי מות המוריש ולפני מתן הצו, או שחל באותה תקופה שינוי אחר, יפרט הצו את הפרטים האמורים בסעיף 69 כמצבם בזמן מתן הצו."לפיכך הוצאת צו הירושה בעזבון האם נצרכת גם כדי לדעת על איזה נכס או חלק מהנכס יחולו הוראות הצואה. שהרי ללא צו הירושה בעיזבון האם, אין אנו יודעים את היקף הרכוש הנמצא בעזבון האב ומהם הנכסים הנכללים בצוואה.
"ירושת אביו דכיון שראוי ליורשו בכל שעה הרי הוא כאילו זכה בה לענין דלא סגי בסלוק אלא או במכר או במתנה ואי אפשר שהרי לא זכה בה לגמרי ולא בא ברשותו שיוכל להקנות"ולפיכך כל עוד לא נערך קנין לא חלה ההסתלקות ומשנערך קנין, בעינן קנין מהזוכה למקנה כדי להקנות לו בחזרה מה שזכה.
"6. (א) לאחר מות המוריש וכל עוד לא חולק העזבון רשאי יורש, בהודעה בכתב לרשם לעניני ירושה, או לבית המשפט כאשר הענין הועבר אליו לפי סעיף 67א, להסתלק מחלקו בעזבון, כולו או מקצתו או ממנה שהוא זכאי לה על פי צוואה, כולה או מקצתה.המחוקק קבע שבעינן הסתלקות בכתב ולאחריה "מי שהסתלק מחלקו בעזבון, רואים אותו במידה שהסתלק כאילו לא היה יורש מלכתחילה", לשון זה מורה שמרגע ההסתלקות ואף אם עדיין לא הוצא צו ירושה, אין הוא יורש, ואינו צד בתיק. ולפיכך מהיכי תיתי, שבכה"ג יוכל לחזור בו מהסתלקותו. ההגיון העומד מאחרי הבנה זו היא על פי מש"כ לעיל, שחלות הירושה היא בעת הפטירה ודרך ההסתלקות היא בכתב, הליך המקביל לקנין ההלכתי, שבה היורש זכה בעת הפטירה והקנין מהווה הסתלקות מהירושה. הוצאת צו הירושה היא הליך הצהרתי גרידא המאפשרת ליורש לממש זכויותיו, אך אין בצו משום הקנאת זכויות בפועל. ולפיכך משנקבע היורש החדש אין אפשרות למי שפקע ממנו שם יורש לחזור ולהיות יורש. במקרה זה לא תועיל אף הסתלקות של אחד היורשים האחרים לטובתו שהרי על פי חוק "רואים אותו במידה שהסתלק כאילו לא היה יורש מלכתחילה" אך עדיין יש לומר שמכיוון שסופו של סעיף זה קובע: "אין הסתלקות לטובת אדם אחר, אלא לטובת בן-זוגו, ילדו או אחיו של המוריש.", הסתלקות זו יכולה להיות אף אם פקע ממנו שם יורש שהרי הוא עדיין קרובו במידת הקרבה הנצרכת על פי חוק, ואכ"מ.
(ב) מי שהסתלק מחלקו בעזבון, רואים אותו במידה שהסתלק כאילו לא היה יורש מלכתחילה; אין הסתלקות לטובת אדם אחר, אלא לטובת בן-זוגו, ילדו או אחיו של המוריש."
"ההלכה המשפטית קבעה כי ההסתלקות מחלק בירושה היא אקט חד צדדי ללא אפשרות חזרה. המלומד פרופ' שילה בספרו "פירוש לביום תשכ"ה 1965 (בהוצאות "נבו") כרך 1 עמוד 87 לאמור:ובהמשך:
"6. חזרה מהסתלקות
האם אפשר לו לאדם לחזור בו מהסתלקותו? לדעתנו, אין אדם יכול לחזור בו מהסתלקותו. עם הסתלקותו הוא חדל להיות בעל מעמד לעניין אותו עיזבון, ואין לטעון שהפה שאסר הוא הפה שהתיר. זה לדעתנו, המצב המשפטי לנוכח חוק הירושה, שאיננו מזכיר את אפשרות החזרה מן החזרה. דברים אלה, נכתבים למרות פסיקתו של ביהמ"ש העליון לפני כניסת החוק לתוקפו, שאדם יכול לחזור בו מהסתלקותו, כשזו נעשתה ללא תמורה..."
הכוונה בדברים אחרונים אלה (התייחסות לפסיקת העליון לפני ביום) היא לפסק הדין בעניין ביום.
כן ראה גם ספרם של שוחט, גולדברג ופלומין "דיני ירושה" בעמודים 42 – 44.
פרשנות משפטית מקובלת זו, נשענת בין היתר על הניתוח המשפטי כי ביום דורש כי הסתלקותו של קטין ושל מי שהוכרז פסול דין, טעונה אישור של ביהמ"ש, וזאת כפי שכותב המלומד שילה בספרו הנ"ל: "ברור שההסתלקות איננה נעשית ע"י הקטין או פסול הדין, אלא נעשית בשמם ע"י האפוטרופוס שלהם, אף על פי כן, אין בכוח האפוטרופוס להסתלק על דעת עצמו...". אמור מעתה להוציא שני חריגים אלה (קטין ופסול דין) שבהתייחס אליהם נתן המחוקק את דעתו, הסתלקותם של האחרים היא מיידית ואיננה ניתנת לחזרה ממנה.
37. ערה אני לכך שיש גם פסיקה סותרת, הגורסת שניתן לבטל תצהירי הסתלקות מעיזבון וראה בעניין זה ביום מפי כב' השופט מ' נאמן מיום 02/01/03 (פורסם במאגר "נבו"). ואולם, בכל הכבוד, אני סבורה כי ביטול לתצהיר הסתלקות יכול להיעשות אך ורק אם יכריע ביהמ"ש, כי על פי הכללים הנקוטים בדין המהותי ועקרונות תום הלב בוטל מסמך חד צדדי, זה היינו מסמך בעל חשיבות כמו תצהיר הסתלקות אינו יכול להתבטל בהבל – פה, במכתב עורך דין או על פי הודעה בין בכתב ובין בעל פה.
תמיכה לכך אני מוצאת בפסק דינו המקיף של כב' השופט גייפמן בביום (28/03/00) (פורסם במאגר "נבו") ממנו אצטט בהקשר זה כדלקמן:
"ביום אינו מזכיר במפורש את האפשרות של חזרה מן ההסתלקות, אין מדובר בלאקונה אלא בהסדר שלילי. לעניין זה מבהיר המחוקק בהצעת החוק מ-1952 בעמוד 46:
בהצעתנו אין גם הוראה השוללת את האפשרות לחזור מן הויתור... בחוק המוצע אין קשר כזה, ואין מקום להניח שאדם יוכל לחזור בו מהודעה בכתב שמסר לביהמ"ש ושאינה יכולה להיות תלויה בתנאי. לפיכך, לא ראינו צורך בהוראה מיוחדת לשלילת זכות החזרה..."
"... משהשתכללה פעולת ההסתלקות, לא ניתן עוד להחזיר את הגלגל אחורנית ולאפשר חזרה מן ההסתלקות כדוגמת ההסדר של התחייבות לתת מתנה הקבוע בביום. חזקה על פעולה משפטית שהיא בלתי הדירה החל מן השעה בה שוכללה הפעולה.ועיין עוד בפס"ד של השופט בן ציון גרינברגר בת"ע 46290/08 בפס"ד שניתן ב29/8/11 שכתב:
אמנם נפסק בביום שניתן לחזור מהסתלקות, אולם פסק דין זה ניתן לפני חקיקת ביום. לפני כניסת ביום לתוקפו הכירו בתי המשפט באפשרות יורש להסתלק מחלקו בעיזבון למרות שלא נמצא לכך הסדר מפורש בחוק. לפיכך יכול היה ביהמ"ש של ירושה לפתח הלכה זו, שנקבעה ללא הוראת חוק ולקבוע שגם המסתלק יכול לחזור בו מההסתלקות. כן ראה מאמרו של א' וולף ביום משפטים ה' 466."
הסתלקויות לפי ביום לביום משתכללות רק עם הגשתן לרשם או לבית המשפט, ועד להגשתן אכן ניתן למסתלק לחזור בו מהסתלקותו.
ראה, לדוגמא, תמ"ש (ת"א) ביום (השופט גייפמן, פורסם במאגרים) [פורסם בנבו], המסכם את ההלכות הנ"ל כדלקמן:
ההסתלקות נעשית על ידי הגשת תצהיר לבית המשפט (ראו: תקנה 16 (ב) לביום, תשנ"ח- 1998)... באשר למועד השתכללות ההסתלקות פסק השופט חיים כהן בביום שלכטר נ' חרש, [פורסם בנבו]: "משהגיש היורש הודעת הסתלקותו כדין, שוב אינו יורש עוד – ואין נפקא מינה שטרם ניתן צו ירושה או שההסתלקות לא אושרה ע"י בית המשפט (לפי החוק אין צורך באישור כזה) או שהעיזבון טרם עומד לחלוקה."
עיננו הרואות, וכפי שניתן ללמוד מעיון בפס"ד שלכטר נ' חרש עצמו, אליו מפנה כב' השופט גייפמן בהחלטה הנ"ל, בפס"ד שלכטר קבע בית משפט העליון במפורש כי הגשת ההסתלקות היא אשר נותנת תוקף להסתלקות ולא החתימה עליה. אי לכך, הפנייתה של ב"כ המבקשים לפסק דין שלכטר כהוכחה דווקא לעמדתה ההפוכה (בסעיף 6 לסיכומיה), נעשתה בטעות. (ועל כן גם אין ביכולתי לאמץ את המסקנה ההפוכה שנלמדה מפס"ד שלכטר בביום נ.א. נ' מ.ז., [פורסם בנבו] אשר גם אליו מפנה ב"כ המבקשים בסיכומיה).
וכן, עז' (אשדוד) 132/99 (לא פורסם) [פורסם בנבו] (הש' ש.גולן):
הודעת המסתלק מחלקו בעיזבון צריכה להיות הודעה בכתב לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט אם העניין הועבר אליו על פי ס' 67 לחוק. האם המועד הקובע הוא חתימת המסתלקת על תצהירה או מועד ההגשה לבית המשפט? משחתמה המסתלקת על תצהיר ההסתלקות הרי שעד שלא הוגש לבית המשפט יכולה הייתה לחזור בה מהסכמתה זו. לפיכך, רק משהוגשה הודעתה של המסתלקת לבית המשפט, נתפסה המסתלקת בהסתלקותה.
"ל[ש' צ'] מגיע 2.5% מחלקה בעיזבון אמה ועוד 2.5% מחלקו של [ר' ג'] שהקנה לה, הגם שישנו מסמך שהקנה ל[ש' צ'] ו[ג' ג'] בשווה, מ"מ באותו יום ישנו מסמך מתאריך כ"ה חשון תשנ"ז חתום ע"י שלושה דיינים שהקנה ל[ש' צ'] וזה מחייב יותר."ובאמת איני מבין דבר זה, מה פירוש המילים שהמסמך החתום ע"י שלשה דיינים מחייב יותר. וכי ספק יש לנו, אם יש אישור למסמכים והלא החתימות מוכרות לנו, וברור שפעולה זו נעשתה פעמיים, פעם אחת בפני דיין אחד ופעם נוספת בפני הרכבו המלא של ביה"ד. ומעתה נחזי אנן, הלא המדובר כאן בוויתור על זכותו של [ר' ג'] על פי חוק, וכבר כתבנו לעיל, שהויתור חל עם החתימה על המסמך בפני ביה"ד. ומעתה מה לי מסמך שנחתם בפני דיין יחיד ומה לי נחתם בפני שלשה, שהרי המסמך שנחתם ראשון הוא מהוה ההסתלקות על פי חוק ושוב אינו יכול לחזור בו. ומשכך כיוון שברור שהיה ויתור, הראשון הוא המחייב. ובאמת יש סברות לכן ולכאן איזה מהם נחתם ראשון, האם זה שנעשה בדיין אחד ואח"כ חתם בפני שלשה מפני שחשב שמחייב יותר. או שבתחילה ויתר ל[ש' צ'] בלבד, וכשנודע ל[ג' ג'] שהיה עימו, שלא ויתר לו, חזר וויתר לשניהם ואי אפשר להכריע בדבר.
"הנני מבקשת את חלקי בצוואת אמי ז"ל לגבי חלקי מהבית ברחוב [...] ולאשר את דברי כב' הרב יעקב אליעזרוביום אב"ד במכתבו מיום 30/6/2012 לגבי הבהרתו!! שהילדים חתמו בזמנו רק על ויתור לגבי הכסף ולא בשום אופן!!! על שאר העזבון כולל הדירה ברח' [...] בנוסף לא מופיעה שום חתימה שלי שאני מעבירה את ביום אלא רק לגבי סכום הכסף בבנק יהב וזאת הייתה כוונתי רק לגבי הכסף!!!הרי ש[ש' צ'] מודה שההעברות היו רק על הכספים. הגירסה שההעברות והויתור היו על כל מה שנמצא בעיזבון נוצרה רק אחרי שלקחה ב"כ שייצגה וגם בקשותיו מתפתחות מבקשה לבקשה. ולפיכך הדעת נוטה שהויתור היה רק על הכספים ולא על הבית.
הרב אליעזר איגרא | הרב א' אהרן כץ | הרב שלמה שפירא |