ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דניאל אדרי הרב אלעד עלי הרב בן ציון הכהן רבין |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 934634/10 | |
תאריך: |
ג בטבת התשע"ז
01/01/2017 | |||
מבקשים |
פלונית פללוני בא כוח המבקשים עו"ד נעים נחלה עו"ד מוניר נבואני | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד ראם בן ציון | |||
הנדון: | חלוקת רכוש - תשלום למתווך כשהדירה נמכרה על ידי כונס נכסים | |||
נושא הדיון: | חלוקת רכוש - תשלום למתווך כשהדירה נמכרה על ידי כונס |
בא כוח המתווך: הרשמת מבית משפט השלום הפנתה אותנו לכאן מסיבה משפטית. היא טוענת שהסמכות בבית הדין לדיון בענין זה.לטענת המתווך היות שחתמו עמו על הסכם תיווך (הוצג לבית הדין) ובו נקבע שכר טרחה העומד על 2% מערך הדירה, והיות שהדירה נמכרה והמתווך היה נוכח במעמד ההתמחרות ומכירת הדירה, מגיע לו דמי תיווך מהצדדים כפי שנקבע בהסכם.
בית הדין: מה יש לך לומר על מה שהיה חצי אחוז או 2 אחוז.פסק דין:
מתווך: ראשית איני סוגר חוזים שנית יש שני הסכמים.
בית הדין: יש להציג את החוזים.
מתווך - מציג את החוזים.
בית הדין: של מי החתימה הזו?
מתווך: יכול להיות שפה האישה חתמה.
וכן כל אדם שעושה עם חבירו פעולה או טובה, לא יוכל לומר בחנם עשית עמדי הואיל ולא צויתיך, אלא צריך ליתן לו שכרו.הגר"א (חושן משפט סימן פ"ז ס"ק קי"ז) כותב וז"ל:
דין השדכנות כתב מהר"ם שהוא מדין היורד לשדה חבירו שלא ברשות, שאם היתה שדה עשויה ליטע, שאומדין כמה אדם רוצה ליתן בשדה זו לנוטעה, כמו שמבואר בבבא מציעא ק"א א', והוא כמו סרסור, כמו שיתבאר לקמן בסימן קפ"ה סעיף י' בהג"ה, וכמו שצריך ליתן לסרסור כמו שכתוב בבבא מציעא ס"ג ב' עיין שם.ועיין עוד בביאור הגר"א סימן קפ"ה ס"ק י"ג.
כשרבים הם השדכנים או הסרסורים אין בזה דינים קבועים. ובתקנות נמצא דהמתחיל והגומר חולקים ביניהם והאמצעיים לא ייטלו כלום, דמדינא העיקר הוא הגומר, והמתחיל כיון שהוא הציע העניין ראוי לבוא על שכרו גם כן, אבל האמצעי מה עשה? ומכל מקום נהוג עלמא ליתן קצת חלק גם לאמצעי. ומתחיל נקרא מי שהציע השידוך או העסק, באופן שקודם הצעתו לא עלה על דעת הצדדים להתקשר, ואז אף אם לא עסק בהפרטים - נקרא "מתחיל". אבל אם גם בלעדו היה הענין ידוע - אין זה "מתחיל" כלל, אם לא שנכנס בהפרטים ובאיזה מהפרטים עשה השואה ביניהם, ואף שאחר כך היה איש אחר שגמר, מכל מקום נקרא "מתחיל" לפי שעסק בפרטים. ואם גם אחד מפרטיו לא נתקיים - אינו "מתחיל" כלל וכו' ובדרך כלל אי אפשר להיות דינים קבועים בעניינים אלו, והדיינים למראה עיניהם והבנת לבם יישפטו בצדק.ויש עוד מקום לדון בדיני "מתחיל" ו"גומר" ואין כאן המקום להאריך.
בית הדין: לא אמרו שהוא לא היה, אז למה הוא בא.מי שאמר שאינו רוצה תיווך
ב"כ הבעל: איני יודע, אגב, דמי תווך שולמו על ידי הצד השני אז אולי הוא בא על ידי מי שקנה את הנכס.
בית הדין: ראית הפרסום?בשו"ת פרי תבואה (סימן נ"ח הובאו דבריו בפתחי תשובה חושן משפט סימן רס"ד ס"ק ג'), הביא שרב אחד טען שמי שהודיע שאינו מעוניין בתיווך, אינו חייב לשלם עבורו, והוכיח את דבריו מהש"ך (סימן של"ה ס"ק ג') שאם אמר "למוד עם בני", שאז גילה בדעתו שהוא מעוניין בכך, חייב לשלם, נמצא שאם לא גילה דעתו ובוודאי אם הודיע שאינו מעוניין בתיווך שהוא פטור מלשלם. הפרי תבואה עצמו חולק על כך, וסובר שאין ראיה מדברי הש"ך היות שהש"ך מדבר על לימוד עם בנו שהאב אינו נחשב כ"נהנה", ולכן צריך את אמירתו כדי לחייבו, מה שאין כן במקום שנהנה, שאז חייב לשלם גם אם אמר שלא ישלם עבור הסרסרות.
מתווך: כן.
בית הדין: שאלת אותו למה הוא כתב את השורה הזו שלא יהיו דמי תווך?
מתווך: לא.
והנה הגמרא בכתובות (דף קח) ובנדרים (דף פד) אמרינן בשלוה על מנת שלא לפרוע ומוכר מזה דבכהאי גוונא הלווה פטור מלשלם, ומשום הכי גם הפורע חוב זה למלווה אינו יכול לתבוע מהלוה, גם לרבנן דפליגי אחנן. ונראה דקל וחומר הדברים, דהשתא אם לווה מעות פטור אם אמר הלווה שלא יפרע לו, ועיין בר"ן נדרים שם ד"ה אפילו, מכל שכן אם עשה לו טובה בעלמא דפטור הנתבע, אם התנה שלא ישלם לו עבור טובה זו.ובהמשך דבריו כותב מהרי"א וז"ל:
ובכל זאת נראה לי אף אם ידענו שהאמת כן הוא, שהסרסור לא רצה לעשות בחינם ודעתו היה לתבוע אחר כך בבית דין, מכל מקום איך יוכל להכריח את המוכר לשלם לו, כיון שהמוכר אמר מקודם שאין רצונו בטובה זו. וכן משמע קצת מדברי הרמ"א סימן של"ו סעיף א' דאם שכר פועל בשביל חבירו ושתק חבירו - שתיקה כהודאה, וחייב לתת לו שכרו עיין שם, משמע דווקא משום דהבעל הבית גופיה הסכים שישלם לו משום שתיקה כהודאה הא לאו הכי פטור. ומכל שכן בנידון דידן שאמר בפירוש שאין רצונו לשלם לו.בשו"ת מהר"ש אנג'ל (ח"ג סימן ט"ו) דן במקרה דומה. אדם שחיפש לקנות יין והפנה אותו חבירו למקום שבו מוכרים יין אף שלח לשם אדם שיבדוק אם יש יין ומה מחירו ויודיע לקונה, ואכן הוא קנה שם יין, וכעת תובעים אותו לשלם סרסרות. הקונה טוען שלא ידע שהחבר הוא סרסור היות שידע שהוא שותף בחנות שמוכרת את היין וחשב שהודיע לו כבעל עניין בדבר, החבר משיב שאמת היה שותף, אבל לפני כמה שנים הסתלק מהשותפות, ומה שהודיע וכו' היה כסרסור ולא עלה על דעתו שצריך לומר לו זאת.
ואם אמר לו בפירוש מתחילה שלא ישלם לו, נראה, שאם אמר לו בפירוש איני רוצה בטובתך, לית דין ולית דיין שפטור מלשלם, שעיקר החיוב בדין זה הוא כמו שכתבו הפוסקים מדין יורד לשדה חבירו שלא ברשות, והתם אם אמר תחילה שאינו רוצה שייטע נראה שפטור מלשלם. אבל אם לא אמר איני רוצה בטובתך אלא אמר שלא ישלם לו, לכאורה נראה דתליא בפלוגתא.בהמשך דבריו מסביר הפתחי חושן שהפרי תבואה עצמו מודה במקרה האמור שהסרסור לא זכאי לדמי סרסרות. וכתב עוד שיש לחלק בין מקום בו הסרסור עשה את מלאכתו, ואז בא המוכר ואומר שאינו מעוניין בה, לבין מקום שעוד לא עשה את מלאכתו, וזה לשונו:
ועל כל פנים נראה לעניות דעתי שאף בנידון הפרי תבואה אפשר שלא חייבו אלא משום שלא אמר בפירוש שאינו רוצה לשלם, אלא אמר לו כיוון שכספו בלאו הכי אבוד, יעשה לו בחינם, וגם בעצם מעשה ההצלה גילה דעתו דניחא ליה, ולכן יש מקום לחייבו, אבל כשאומר בפירוש שאינו רוצה לשלם וכל שכן שאומר בפירוש שאינו רוצה בטובתו בשכר, מסתבר שגם הפרי תבואה יודה שפטור. וגם בנידון מהרי"א הלוי יש לתמוה, איך מדמה ליה לנדון הפרי תבואה הרי כבר הביא לו הקונה ולמעשה גמר הסרסור מלאכתו, ואם כן פשוט שעדיין לא גמר העסק ממש, מסתבר שאינו יכול לגרוע זכותו של הסרסור, מה שאין כן בנדון הפרי תבואה הרי אמר קודם שנהנה שאינו רוצה לשלם לו.יש להעיר שגם הציץ אליעזר (חלק ט"ו סימן ס"ז) מגביל את דברי הפרי תבואה למקרים מסוימים. הציץ אליעזר דן במי שאמר שאינו מעוניין בעבודת מתווך, והביא שבית הדין האיזורי פטר אותו, והוכיחו את דבריהם מדברי הרא"ש פרק קמא דבבא בתרא, דאם מתחילה אמר לו ניקף לא אתן לך כלום, דלדידי סגי לי בנטירא בר זוזא - אינו נותן לו אלא נטירא בר זוזא, וכן פסק השולחן ערוך (חו"מ סימן קנ"ח סעיף ט'). ואם כן הוא הדין בנדון דידן הרי גילו דעתם מתחילה שלא ניחא להו לשלם דמי תיווך, אם כן לגבי דידהו אין זו שדה העשויה ליטע, עד כאן. ודחה את דבריהם וזה לשונו:
ובמחילה מכבוד תורתו, שוברה של ראיה זו בצידה, דשם הא הגילוי דעת הוא לא שאיננו רוצה בכלל במחיצה, ולשאיר את שדהו פרוץ ומופקר, אלא שאיננו רוצה בסוג וטיב המחיצה שעושה כי לגבי דידיה מספיק נטירא בר זוזא, ויוצא איפוא שהמחיצה שעשה אפילו הרביעית היא לא לטובת חבירו כי אם לטובתו הוא בלבד, ולכן מהני גלוי דעת. אבל מה שאין כן בכגון נידוננו הא עצם פעולת המכירה כפי שהיא, שהסרסור מביא להם, רצונם בכך, והם בעצמם הנהנים מזה, ורק אין רצונם לשלם עבור כך לסרסור, ולכן בכל כהאי גוונא שפיר יש לומר דהוי ליה כיורד לשדה העשויה ליטע, וצריכים לשלם לסרסור שכרו אף על פי שגילו דעתם שאין רצונם לשלם, וכדעתם של הפרי תבואה והמהר"ש אנג'ל שהבאנו.נמצא שלדבריו במקום בו יש גילוי דעת שאין רצונו של בעל הבית בפעולה המשביחה את שדהו ויש לו פתרון אחר להשיג את מטרתו, אינו חייב לשלם לו, ורק במקום בו הוא מעוניין בפעולה אלא שלא רוצה לשלם עבורה, סוברים הפרי תבואה ודעימיה שחייב לשלם. אמנם המקרה של הציץ אליעזר שונה כי הוא מוסיף שעושה הפעולה עושה אותה לטובתו ולכן הנהנה פטור מלשלם כשיש לו פתרון אחר, מה שאין כן בנידון של מתווך שאינו עושה לטובתו אלא לטובת בעל הבית אולי יש לומר שלא תועיל אמירה שאינו מעוניין בפעולתו.
כונס הנכסים ייקח לרשותו את הנכס שנתמנה לו, ינהלו, ימכרנו ויממשו ויעשה בו כפי שיורה רשם ההוצאה לפועל וידו של כונס הנכסים בכל אלו כיד החייב.עניין כינוס הנכסים פורסם בעיתונים, ונכתב במודעה שלא ישולמו דמי תיווך, המתווך ידע על כך שהנכס הועבר לכונס נכסים ואף השתתף בהתמחרות שהתקיימה על ידי כונסי הנכסים. הוא לא פנה ובטח שלא חתם עמהם על הסכם כלשהו, ומשכך, החתימה על הסכם התיווך שנחתמה על ידי האיש עוד קודם מינוי כונס הנכסים, אין לה תוקף, והמתווך אינו זכאי לקבל דמי תיווך.
מתווך במקרקעין יהיה זכאי לדמי תיווך מאת לקוח אם נתקיימו התנאים הבאים:מלשון החוק עולה באופן ברור שמתווך במקרקעין יהיה זכאי לדמי תיווך רק אם היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הצדדים. בנידון דידן ברור מעל כל ספק שהמתווך לא היה הגורם היעיל. כונסי הנכסים הם שפרסמו מודעות בעיתונות הם ארגנו את ההתמחרות והם הביאו לחתימת הסכם המכירה. כונסי הנכסים לא נעזרו בשירותיו של המתווך והוא לא העלה ולא הוריד בהתקשרות הצדדים. גם נוכחותו של המתווך בהתמחרות לא הועילה למוכרים ויתכן והוא הופיע כנציגו של הקונה שאף שילם למתווך דמי תיווך, וזאת לפי דברי בא כוח המתווך. (פיסקה 37 לפרוטוקול הדיון).
הוא היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הצדדים בהסכם מחייב.
מתווך במקרקעין שביצע בתקופת הבלעדיות את פעולות השיווק שנקבעו לפי סעיף 9 (ד) חזקה שהיה הגורם היעיל כאמור בסעיף (א) (3) לגבי עסקה שנכרתה בתקופת הבלעדיות.אבל המתווך כלל לא טרח להביא לידי בית הדין ראיה לפעילות שיווק כלשהי שביצע בנכס מלבד הערכת שמאי שאיננה מוגדרת כפעילות שיווק אלא לכל היותר כהכנה לשיווק הנכס. ויותר מכך, בסעיף 5 לסיכומים מודה בא כוח המתווך שמי שעשה את הפרסום הם כונסי הנכסים, אלא שטוען שללא הערכת השמאי ונוכחות המתווך בהתמחרות, העסקה לא היתה יוצאת לפועל, מה שכמובן מוכחש מהמציאות, הערכת שמאי כאמור איננה מעשה שיווקי אלא רק הכנה לשיווק הנכס, ונוכחות המתווך בהתמחרות לא עזרה למוכרים, ובפרט שייתכן שנכח שם כנציגו של הקונה שכאמור אף שילם לו דמי תיווך.
הרב דניאל אדרי — אב"ד | הרב בן ציון הכהן רבין | הרב אלעד עלי |