ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שמואל אברהם חזן הרב רפאל גלב הרב אברהם מאיר שלוש |
דיין דיין ראב"ד |
תיק מספר: | 1068557/5 | |
תאריך: |
כ"ז בתמוז תשע"ז
21/7/2017 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד טליה שקולניק-קרייר | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד צחי זיסמן | |||
הנדון: | גירושין | |||
נושא הדיון: | חיוב בגט בטענת מאיס עלי |
הנכון הוא שמכונה זו בדרך כלל - ורק בדרך כלל - מצליחה לחשוף דברי שקר של אדם, ובמשפט פלילי כשלנאשם ששמורה לו זכות השתיקה, הסירוב להיחקר במכונה זו איננו עומד לו לרועץ. אך דבר זה אין לו ולא כלום עם הליך אזרחי שבו יתכן ולפעמים די בראיות נסיבתיות שיוכיחו כמו רגליים לדבר ואז הסירוב של צד אחד להיחקר במכונת האמת יכול שיהא נסיבה נוספת המוכיחה את הרגליים לדבר. כך הוא הדבר לכאורה גם בענייננו כשהתנהגות האישה, בריחותיה, טענותיה וסירוב הבעל להיחקר במכונת האמת מצטרפים לראיות האחרות שהובאו בפני בית הדין בקשר עם אלימות הבעל.אמור מעתה כי התנגדות המשיב להיבדק במכונת אמת מול נכונותה הנחרצת של המבקשת להיבדק עשויה ללמד כי יש צדק בטענות התובעת.
הדבר פשוט דכל כהאי גוונא אם מונעים מזה יש מזה ראיה שהקול אמת וכמו שכתב הרמב"ם (פרק ג מהלכות סוטה הלכה ב) דאם אמרה איני שותה יוצאה בלא כתובה. ובכסף משנה כתב משמע לרבינו דכל שאמרה איני שותה אף על פי שלא אמרה בפירוש טמאה אני מפסדת כתובתה דכיון שפחדה מלשתות מוכחא מלתא ודאי שהיא טמאה שאלו היתה טהורה לא היתה נמנעת מלשתות והכי אמרינן בירושלמי [...]והניף ידו שנית בתשובתו הרמתה (חלק ו סימן קלג) עיין שם. ומרן החיד"א בשו"ת חיים שאל (חלק ב סימן ד אות ב) כתב להעיר על הכסף משנה שהרי מפורש כן במשנה (כד.) 'ואלו לא שותות ולא נוטלות כתובה האומרת טמאה אני ושבאו עדים שהיא טמאה והאומרת איני שותה'. וכן תמה הרב פרי חדש בנימוקיו במים חיים ע"ש. ועל כל פנים לפי דרכנו למדנו שהאומרת איני שותה אנו דנים אותה כאילו שתתה ונמצאה טמאה.
וכבר כתבתי בחיבורי דעת תורה (סימן א סקי"ב וסקי"ג) דגם בשוחט ובודק שיש לו קבלה אם יש איזו חשש צריך לחזור ולעמוד על המבחן. ואחר שכבר הוזמנו השוחט ובודק הנ"ל לעמוד על המבחן והם מונעים בזה הדבר פשוט שאסור לאכול משחיטתם כל זמן שלא יבררו הבחינה כדת בפני שוחט ובודק מובהקים ולפני רב הנבחר מהקהל.
'הנה כל מי שעיניו פקוחות רואה בעליל שהאישה מסרבת לעבור את הבדיקה כי היא חוששת שמא יתגלה מה שהיא מעוניינת להסתיר. ונראה שיש רגליים לדבר לטיעוני הבעל שהאישה זינתה תחתיו [...]. וכבר כתב הרא"ש בתשובותיו כלל ק"ז שצריך הנתבע להשיב לכל השאלות שנשאל על ידי בית הדין ואם אינו רוצה להשיב [...] אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות וכיון שנראה לדיין שאם היה זה משיב על שאלותיו היה הדבר מתברר, ומחמת שלא התברר הוא כובש דבריו, יעשה הדיין כאילו השיב ונתברר שקרו [...] עיין שם.וכן יש ללמוד מהמבואר בשו"ת אמרי יושר (סימן עו) כי המתחמק לבוא לבית הדין הוא כמודה בטענות הנטענות עליו ע"ש. ודון מינה נמי למסרב להיבדק ולברר טענותיו כי הינו בכלל זה. וראה עוד בשורת הדין (חלק ז עמודים נו – נח וחלק יב עמוד רסט) וכן נעשה מעשה בבית הדין דידן (תיק 586734/1) ועיין עוד באגרות משה (אבן העזר חלק ד סימן צח) ע"ש.
וקרוב אני עוד לומר דאפשר לדמות להנהו דמייתי פרק כל המדיר (כתובות עא:) דהדירה שלא תלך לבית האבל וכן שלא תשאיל משום שמשיאה שם רע בשכנותיה. ובדורות הללו שאין נושאין שתי נשים וכל האנשים יש להם אישה אחת גנאי גדול הוא לאישה שישא אחרת עליה ואין לך שם רע גדול מזה.הרי שאף הנושא אישה כדת על אשתו, גנאי הוא לה וקל וחומר כשנשמעים קול ועדויות על מעשה המשיב באיסור ולא בהיתר שוודאי גנאי גדול הוא לאישה וברור דלא גרע מהמדיר אשתו שלא תשאיל נפה וכברה שיוציא וייתן כתובה. וראה עוד בפסקי דין רבניים (חלק ז עמוד 201 ואילך) ואכמ"ל.
מי שהוא רועה זונות ואשתו קובלת עליו אם יש עדות בדבר, שראו אותו עם מנאפים או שהודה יש אומרים שכופין אותו להוציא (חידושי אגודה דיבמות).ולכאורה צריך ביאור שהיה סגי לומר אם יש עדות בדבר ותו לא מידי, ואמאי הוסיף הרמ"א 'שראו אותו עם מנאפים' ומאי קמ"ל בזה. ומצאתי בשו"ת שמע שלמה (חלק ג סימן יט אות ה) שכתב דכוונת הרמ"א דלא בעינן עדות גמורה שראו אותו רועה זונות ממש או שגרים יחד, אלא סגי כשראו שהולך עם מנאפים דהוה רגליים לדבר לטענת האישה שהוא רועה זונות.
האישה שמנעה בעלה מתשמיש היא הנקראת מורדת ושואלין אותה מפני מה מרדה אם אמרה מאסתיהו ואיני יכולה להיבעל לו מדעתי [...] אם רצה הבעל לגרשה אין לה כתובה כלל [...].והוסיף הרמ"א (סימן עז סעיף ג וראה בית שמואל סקכ"ז):
ויש אומרים דכל זה באינה נותנת אמתלא וטעם לדבריה למה אומרת מאיס עלי אבל בנותנת אמתלא לדבריה כגון שאומרת שאינו הולך בדרך ישרה ומכלה ממונו וכיוצא בזה [...] אין כופין אותו לגרש ולא אותה להיות אצלו (טור בשם תשובת מהר"ם מרוטנבורג).ובשו"ת חוט המשולש (חלק א' סימן ב') כתב לדקדק מתשובת המהר"ם מקורו של הרמ"א דעובדא התם הוה שלא יכלה לברר האמתלא ואף שלא בררה דבריה אין כופין אותה להיות אצלו ע"ש.
האומרת מאיס עלי אינה צריכה לתת טעם ואמתלא לדבריה מפני מה הוא מאוס בעיניה. לפי שכשם שהדעות במאכל כך הדעות באנשים ונשים. וזו שאומרת שהוא מאוס בעיניה ואינה רוצה בו ובכתובתו שומעין לה ע"ש.ושנה ופירש כן גם בחלק א (סימן תקעג) וזה תוכן דבריו:
במה שהסתפקתם במה שאמרה היא מאיס עלי אם ניחוש שעיניה נתנה באחר מפני שהוא חזק ותקיף בחור כארזים ואיש כזה אין בו שום דבר לתלות בו שיהיה מאוס עליה [...]. ואינה יכולה לומר מאיס עלי אלא במה שאפשר שיש לו דבר שהוא מאוס אבל לא על איש יפה תאר וחזק כמו שאמרתם [...] אינו זה שאין החן והמיאוס תלויים אלא ברצון הלב. וכמה אנשים מכוערים מוצאין חן בעיני בעליהן ובעיני נשיהם ויפים וטובים וסברי טעם בעיניהם אלא אין הכול תלוי אלא ברצון הבעל.אם צריכה אמתלא בטענת מאיס עלי
כתב הרמב"ם (פרק יד מהלכות אישות הלכה ח) 'האישה שמנעה בעלה מתשמיש המטה היא הנקראת מורדת, ושואלין אותה מפני מה מרדה, אם אמרה מאסתיהו ואיני יכולה להיבעל לו מדעתי כופין אותו להוציא לשעתו לפי שאינה כשבויה שתבעל לשנוי לה'.ולפי דרכנו למדנו שהטוענת מאיס עלי אף שלא בררה דבריה אמרינן שאין מחייבין אותה לחיות עם בעלה משום שהיא מוחזקת בגופה שלא לדור ולחיות עם מי שמאוס עליה. וכן מפורש בשו"ת הרשב"ש (סימן צג) ע"ש.
ובנקודה זו שאין האישה משועבדת לחיות עם מי ששנוא לה נראה שאין חולק על זה וכמו שאין חיוב על אישה חולנית אשר התשמיש קשה לה לחיות חיי אישות, כי לחיים ניתנה ולא לצער, הוא הדין כשהבעל שנוא עליה וכמו שכתב הרמ"א (סימן עז סעיף ג) אבל בנותנת אמתלא לדבריה (למה היא אומרת מאיס עלי) [...] ואין כופין אותה להיות אצלו [...] שאין האישה יכולה להתגבר על רגשי שנאה שהתפתחו אצלה [...].
האישה שמנעה בעלה מתשמיש המטה היא הנקראת מורדת ושואלין אותה מפני מה מרדה, אם אמרה מאסתיהו ואיני יכולה להיבעל לו מדעתי כופין אותו להוציא לשעתו לפי שאינה כשבויה שתבעל לשנוי לה.אולם הטור (סימן עז) כתב שרבנו תם (בתוספות כתובות סג:) פירש שלעולם אין כופין אותו לגרש [...] וכן היא מסקנת א"א הרא"ש ז"ל ע"ש. ומרן הבית יוסף (שם) כתב שרבים לוחמים על דברי הרמב"ם וסברי מרנן שאין כופין את הבעל לגרש בזה ושכן כתב הרא"ש בתשובה (כלל מג סימן ו) וז"ל:
אף על פי שרבינו משה כתב דכי אמרה מאיס עלי כופין אותו להוציא, רבינו תם ור"י חולקין עליו, וכיון דאיכא פלוגתא דרבוותא למה נכניס ראשינו בין הרים גדולים לעשות גט מעושה שלא כדין ולהתיר אשת איש ועוד כי בעוונותינו בנות ישראל הן פרוצות בזמן הזה ואיכא למיחש שמא נתנה עיניה באחר וכל המעשה בטענה זו מרבה ממזרים בישראל.איברא שהרא"ש גופיה בתשובה (כלל לה סימן ב) כתב:
כך היה מעשה שאלמנה אחת בת גדולי מלכותנו היה דר עמה בביתה מלמד תינוקות ואירע שקדשה בפני שני עדים [...] ויראו רבותי אם יש לכופו ליתן גט, כי היא אומרת שמואסת בו וקודם שתנשא לו היא רוצה להיות עגונה כל ימיה [...].הרי שהרא"ש סמך על דעת הרמב"ם לכוף לגרש בטענת מאיס עלי וזה שלא כמו שכתב בתשובה (כלל מג סימן ו) שכל המעשה בטענה זו מרבה ממזרים בישראל.
אם נראה לכם [...] שעשה שלא כהוגן נהי דקידושין לא נפקיע מכל מקום יש לסמוך בנדון זה על דברי קצת רבותינו שפסקו בדינא דמורדת דכופין אותו לגרשה. אמנם יש לנסות אם יוכלו לפייסו בריצוי כסף ואם לא יאות אני נגרר אחריכם לכופו לגרשה.
דדוקא בדליכא שום צד אמתלא לדבריה שאומרת מאיס עלי בלי שום טעם וכופין אותו להוציא מרבה מזרים בישראל, אבל אי איכא ריח אמתלא לדבריה, סומכין לכתחילה כי ההיא דהרא"ש שהייתה בת טובים ואינו ראוי שידבק בה ולכך כופין.ונמצא לדבריו שאף לדעת הרא"ש שאין כופין בטענת מאיס עלי, מכל מקום כאשר יש 'ריח אמתלא' שפיר דמי לכוף על הגט. גם בשו"ת יביע אומר (חלק ג סימן יח אות ג) חילק כיוצא בזה ונסמך על מה שכתב בשו"ת חוט המשולש (סימן לה) שדעת מהר"ם מרוטנבורג שאף שאין כופין בטענת מאיס עלי משום דחיישינן שמא עיניה נתנה באחר, מכל מקום אם נתנה אמתלא לדבריה כופין אותו לגרש ושכן כתב בשמו הרא"ש בפסקיו ע"ש.
דאף על גב דאין כופין לתת גט באומרת מאיס עלי היינו כפייה בשוטים אבל בית דין מודיעים לו שמצוה עליו לגרשה ונותנין לו עצה שיגרשנה ואם לא יגרשנה האי מאי דאמרינן האי מאן דעבר אדרבנן מצוה למקרייה עבריינא.והנה באוצר הפוסקים (סימן עז סקט"ז אות כא) כתבו שדברי רבנו יונה צריכים תלמוד שתחילה כתב 'מצוה לגרשה' ושוב כתב 'נותנים לו עצה' וסיים 'אם לא יגרשה הוי עבריין' והרי אין קוראים עבריין אלא למי שעבר על הוראת חכמים ולא לעובר על עצת חכמים ע"ש.
ורבנו תם היה אומר שאפילו זה לא נאמר לו אלא שאם יבא להימלך אם יגרשנה בלא כתובה בית דין נותנין לו עצה שיגרשנה לאלתר.
אם האישה אומרת ששונאת אותו ונתנה אמתלא טובה לדבריה מתירין לה שלא מדעתו דאפילו אם כבר נשאה האומרת מאיס עלי חייב להוציא.ולכאורה הני מילי סתרא'י נינהו (כתובות פה.) שהרי הרמ"א באבן העזר (סימן עז סעיף ג) כתב 'ואין כופין אותו לגרש ולא אותה להיות אצלו' ואיך כתב כאן שחייב להוציא.
מקור דברי הרמ"א הם משו"ת מהר"י ווייל (סימן קלז) והרמ"א שינה מלשונו דהר"י ווייל כתב דאפילו אישה שישבה תחת בעלה ימים רבים [...] כופין אותו להוציא, והרמ"א שינה לשונו ודקדק וכתב חייב להוציא כיון דלא קיימא לן כהרמב"ם שכופין אבל פסק שחייב לגרש אם אשתו טוענת מאיס עלי וזהו כדעת הרבינו יונה.גם בשו"ת ציץ אליעזר (חלק ה סימן כו אות ד) דקדק מדברי הרמ"א שאין שיטת הרמב"ם דחויה מההלכה ע"ש. וכיוצא בזה כתב מדיליה הגר"ש דיכובסקי שליט"א בשו"ת לב שומע לשלמה (סימן ז) שאף לרמ"א דפליג על הרמב"ם במאיס עלי ניתן לחייב בגט וכדמוכח מדבריו ביורה דעה (שם) וכמבואר.
וקצת חכמי הדורות מפרשין בדבריהם יהיב לה גיטא שחייב אלא שמכל מקום אין כופין אותו.ונראה כוונתו כדעת רבנו יונה שהבעל חייב לגרש ולכך שרי לקרותו עבריין כשלא מגרש אלא שאין כופין אותו. וכך פירש גם במשפטי שמואל (שם) ע"ש.
איש ואישה שקבלו חרם או שנשבעו זה לזה לישא זה את זו [...] אבל אם האישה אומרת ששונאת אותו ונתנה אמתלא טובה לדבריה מתירין לה שלא מדעתו דאפילו אם כבר נשאה האומרת מאיס עלי חייב להוציא.ובמקור תשובת מהר"י ויי"ל הוסיף:
ואפילו לרבנו תם ויתר גדולים שכתבו שאין כופין אותו להוציא הני מילי באישה נשואה כבר דאין כופין להוציא אלא אותם השנויים במשנתנו (כתובות עז.) אבל באישה זו כיון שאינה נשואה לו כולהו מודים דאין כופין אותה להינשא לו.וכן כתב הש"ך שם (סקנ"ו) דאפילו מאן דפליג באבן העזר שאין כופין להוציא היינו באישה הנשואה מה שאין כן הכא. וכוונתו פשוטה לפניה שדוקא בנשואה נחלקו הפוסקים אם יש לכופו לגרש משום חומרת אשת איש אבל כשלא נישאה ורק קבלו על עצמם בחרם להינשא ושוב טוענת מאיס עלי ודאי שיש להתיר השבועה. ומעתה אין כל ראיה מהרמ"א שהטוענת מאיס עלי חייב לגרשה דהרמ"א הביא דעת הרמב"ם שבנשואה כופין לגרשה ללמוד בקל וחומר לאינה נשואה שמתירין שבועתה.
רב האי גאון כתב אף על פי שאין לכוף את בעלה מכח הלכה מכל מקום גאוני הישיבות של בבל תקנו שכופין את הבעל ליתן גט מיד. ויותר מג' מאות שנה היה בימיהם שנכתב זו התקנה [...]. וכן כתב רבינו גרשון מאור הגולה שכופין.ומקור התקנה בתשובת הגאונים חמדה גנוזה (סימן פט) בשם רב נטורנאי גאון, ותשובת הגאונים שערי צדק (חלק ד שער ד סימן טו) בשם רב שרירא גאון. וכן כתב גם באור זרוע (חלק א סימן תשנד) שגאוני הישיבות של בבל רבנן סבוראי שהיו אחר ההוראה תקנו שיכופו את הבעל ליתן גט למורדת מיד וכן כתב בה"ג וכך כתבו גם רב האי ורב שרירא וכל הגאונים שיותר מג' מאות שנה היה בימיהם שנתקנה זו התקנה ואין לזוז ממנה. וכן כתב בנו בשו"ת מהר"ח אור זרוע (סימן קנז) ע"ש.
קרוב הדבר בזה שיוציא ויתן כתובה דקיימא לן לחיים ניתנה ולא לצער דנפקא לן מקרא דכתיב כי היא היתה אם כל חי [...] ואפילו במדיר את אשתו בדברים שאין לה צער כל כך אמרינן יוציא ויתן כתובה כדאיתא בהמדיר [...] כל שכן בצער תדיר שיש לנו לומר יוציא ויתן כתובה לפי שאין אדם דר עם נחש בכפיפה [...] ואפילו לכוף אותו להוציא יש לדון קל וחומר מבעל פוליפוס (שם עז.) דהשתא מפני ריח הפה כופין מפני צער תדיר שהוא מר ממות לא כל שכן [...] עיין שם.וכן כתב עוד התשב"ץ (חוט המשולש חלק ד טור ג סימן לה) שלדעת מהר"ם מרוטנבורג אף שאין כופין את האיש לגרש בטענת מאיס עלי דחיישינן שמא נתנה עיניה באחר מכל מקום אם נתנה אמתלא לדבריה כופין אותו לגרש. ועיין עוד במהר"ח אור זרוע (סוף סימן קכו וסימן קנה) ע"ש.
אפילו לדעת הפוסקים שאין כופין אותו להוציא בטענת מאיס עלי יש אומרים שמצווה מוטלת על הבעל לגרשה וכל שכן כשיש חשש שעל ידי השהייתו תצא לתרבות רעה וכדאשכחן בשטה מקובצת (כתובות סד.) בשם רבנו יונה [...]. וגם אני בעניי אומר שבזמן הזה דאחסור דרי בארצות החופש והדרור ואיש הישר בעיניו יעשה ורבתה החוצפה בעולם, והניסיון הורה שכאשר עוזבות את בעליהן בטענת מאיס על, ואשתהויי אשתהו מבלי לפטרם בגט, הולכות ויושבות עם גברים אחרים, וגם בוש לא יבושו גם הכלם לא ידעו ומרבין ממזרים בעולם [...] בעקבתא דמשיחא כי השתא ראוי להתחשב מאד בתקנת הגאונים וכל שכן כשהיא צעירה ויש חשש ממשי שתצא לתרבות רעה ואין סיכויים כל כך שתחזור לבעלה. שנראה שהרוצה לעשות מעשה לכופו להוציא יש לו על מה שיסמוך שהרי חזרה חששת הגאונים פן תצא לתרבות רעה למקומה והכול לפי העת והזמן.ובפסקי דין רבים סמכו על דברי הגר"ח פלאג'י לעשות מעשה, כמבואר בפסקי דין רבניים חלק ז (עמוד 111) וחלק ט (עמוד 150) וחלק יא (עמוד 206) וכהנה רבות.
וכן ראיתי לגדול הדור האחרון הגר"ח פלאג'י בשו"ת חיים ושלום (חלק ב סימן לה) שכתב:
כל שעברה שנה או שנתיים לכל היותר מיום שנפרדו זה מן זה נראה דכופין אותו לגרש. דאיכא תרתי, לאיש שלא יוכל לעמוד בלא אישה וגם לאישה עצמה שאינה יכולה לעמוד בלא איש. וכל שכן היכא שהיא ילדה דחיישינן דילמא נפיק מינה חורבה, בהיותה אסורה בכבלי העיגון, ופוק חזי כמה הקילו הפוסקים בעיגונא דאיתתא, ובפרט כשהיא צעירה, עד שהפריזו לומר דסמכינן על סברא יחידאה. וכל שכן שהחיוב מוטל על כל דייני ישראל להקל בזה, כדי שלא יבאו לידי תקלה מצד האיש ומצד האישה עכת"ד.
והוא אילן גדול שראוי לסמוך עליו בזמנינו זה. והוא הדין בכל נידון שאפשר לצרף מחלוקת הפוסקים, לבד טענת מאיס עלי דעבדינן עובדא להקל. וכתב עוד בשו"ת חיים ושלום (חלק ב סימן קיב) שאם יש מחלוקת בין איש לאשתו והאישה רוצה להתגרש והבעל מסרב, יש לתת זמן וקצבה לדבר, ואם המתינו עד י"ח חדשים וכבר נלאו לתווך השלום ואין להם תקנה, ונראה לבית הדין שאין תקנה להשלים ביניהם, יפרידו הזוג, ויכופו אותו לתת גט עד שיאמר רוצה אני. כל זה כתבתי לכבוד השי"ת ותורתו. עכת"ד.
עד כאן לא קאמרי התוספות אלא ביוציא ויתן כתובה המוזכר במשנה או בבריתא אבל ביוציא ויתן כתובה שנזכר רק בדברי האחרונים כהרא"ש והר"ן והריב"ש וכיוצא בהם, הבנתו האמתית היא כופין כמו שכתבו התוספות דלשון יוציא משמע כפיה. ורק בלשון חז"ל הקדמונים אפשר לחוש לדעת ר"ח ז"ל אבל בלשון האחרונים שנקטו יוציא ויתן כתובה ודאי היינו כפיה בשוטים דאם לא כן אמאי נקטו לישנא דיוציא ויתן כתובה דאיכא למטעי דכופין ממש הוה להו למינקט כופין בדברים דהוי לישנא דברירא טפי וליכא למיטעי ביה.ולדבריו ברור שכוונת הגר"ח פלאג'י לכפיה ממש וכמו שביאר הגר"צ בוארון שליט"א.
אלא ודאי דלשון יוציא שבמשנה היינו יוציא ויתן כתובה, אבל לשון יוציא ויתן כתובה המוזכר בדברי האחרונים ז"ל לא הוי אלא כפיה ממש דלא באו לסתום אלא לפרש. וכל שכן במקום שהוזכר בדברי האחרונים המפרשים ז"ל כופין היינו כפשוטו בשוטי עכת"ד.
מכל האמור יש כר נרחב לדון בדבר כפיה לגרש במקום שישנו בטענת המאיס עלי אמתלא מבוררת, ובית הדין רואה צורך השעה לכוף את הבעל לגרש כדי שלא תצא האישה לתרבות רעה.ולפי דרכנו למדנו דפשיטא לציץ אליעזר שיש על הבעל חיוב גט ואדרבה הוסיף שיש מקום גם לדון בדבר כפיה לגרש.
מכיוון שעל אף הכול יש עדיין מקום לדיין לומר מה לי ולצרה הזאת להכניס ראשי בין הרים גדולים ולהיכנס לחשש גט מעושה [...] לכן כדי להניח את הדעת נוסיף ונאמר שאופן נוהג כפייתנו אנו אינה כאופן הכפייה המדוברת בפוסקים כי אופן הכפייה המדוברת בפוסקים הוא כפייה ממש בשוטים על ידי ישראל או על ידי עכו"ם. אבל אופן כפייתנו הרי היא על ידי פסיקת מזונות, שאם אין הבעל נענה לפסק בית הדין לגרש פוסק בית הדין מזונות לאשתו בלי לחייב אותה לשבת תחת בעלה. ואם כן אין זה נקרא ממש כפיה לגט אלא כפיה דרך ברירה, או לגרש או לשלם מזונות לאישה ובאופן כזה אנו יוצאים מידי החשש של עשיית גט מעושה.וציין שם שכיוצא בזה כתב בשו"ת פרי צדיק (סימן יז) וכן כתבו הבית מאיר (סימן קנד סק"ד) והרב פתחי תשובה (שם סק"ח) שחייבו במזונות כדי שיסכים לגרש ע"ש. וסוף דבר העלה דמי שעדיין לבו נוקפו אפשר לו להתחכם בלי להזכיר כלל גם ענין ברירה זו כי אם להחליט שאין חיוב על האישה לגור עם בעלה ועל הבעל לתמוך בה בדירה ומזונות כשהיא יושבת בנפרד ממנה. (א"ה, כיוצא בזה כבר מבואר בריב"ש (סימן קכז) ע"ש).
בהשיתנו אל לבנו להאזין גם להמולת הפוסקים הגדולה העומדים במערכה לצדה השנית של המטבע לכוף לגרש לתקנת בנות ישראל, ובהעריכנו מערכה מול מערכה גם דברי כת האריות השניה הזאת אשר בחלק אחד צועדים בראש רבנן סבוראי שהיו סמוכים לחכמי התלמוד והגאונים ז"ל ואחריהם חבורת הראשונים והפוסקים שהזכרנו [...] ואחרי זאת בקחתנו גם בחשבון חומר השעה המיוחדת שאנו חיים בה בתקופתנו אשר רבו שוטני התורה וכן בראותנו פרצת הדור הצעיר המנוער מתורה ויראת שמים וכשלא מוצא אוזן קשבת לדבריו עושה במחשך מעשיו וכמה פעמים הרי אזנינו שומעות ולא זר מהמכשולים הגדולים שהנשים נכשלות ומכשילות את הרבים באיסור אשת איש ואנו עומדים רפה אונים באין בידינו להעמיד הדת על תלה נדמה לי ששפיר ישנו במה שכתבתי בספרי שם כר נרחב לתת מקום לדון בכובד ראש בהערכת כל מקרה ומקרה של טענת מאוס עלי ולהשתמש לפי הצורך בכפיה [ועל כל פנים בכפיה דרך הברירה שהזכרתי שאין דינה ככפיה ממש].גם הגר"צ בוארון שליט"א בספרו שערי ציון (סימן ו) האריך בביאור האי מילתא וסוף דבר מסיק:
וכמה גדולים דברי ראבי"ה במרדכי (סימן קפו) שכותב ואמר ראבי"ה אחרי אשר ראינו בה פלוגתא דרבותא חכמי הדור יתנו לב לפי העניין להעמיד דבר על אופניו שלא תצאנה בנות ישראל לתרבות רעה ע"ש. ולפי הדור שלפנינו נדמה שהחשש של תרבות רעה הוא יותר גדול ויותר חמור מהחשש שיתנו עיניהן באחר כשלא נדון בה כי אם רק אחרי אמתלא ברורה גלויה ומפורסמת.
ולכן לעניות דעתי נאמנים המה דבריו של המהר"א טוואה בחוט המשולש שכותב שאפילו לדעת הסוברים שלא לכוף אם יש צורך שעה בכפייה יכופו דאין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ובלבד שתהא כוונת הדיין לשם שמים ויחקור על הדבר כראוי ע"ש.
אמור מעתה שבלא ספק בית הדין שיסמוך על פיתגמא דנא לכוף כשרואה צורך בכך כדין הוא עושה ותבוא עליו ברכה כדי שלא תצאנה בנות ישראל לתרבות רעה ח"ו.וכיוצא בזה כתב גם ראב"ד פתח תקוה הגר"מ מלכה זצ"ל בספרו מקוה המים (אבן העזר סימן ל) ע"ש.
ואף על פי שמאידך גיסא מצינו כמה וכמה מהראשונים דנדו מהאי תקנתא. וגם מרן ז"ל לא סבירא ליה כהרמב"ם בזה, אפשר דזה משום שדורם כשר היה בעניינים אלו יותר מדורותיהם של הגאונים. אבל ביחס לדורנו שהפרוץ מרובה לאין ערוך על העומד לא כיוונו.
ותבנא לעיקר דינא, דעל הדיינים לבדוק כל ענין וענין לגופו ובמקום שיש חשש קלקול או שהבעל רע מעללים וכל כוונתו רק לגוזלה ולסחוט ממנה ממון ושלא מפני אהבתו אליה אינו רוצה לגרש יש לאחוז בדרכי הכפיה במישרין או בעקיפין במזונות או כיוצא בזה עד דמקרי פסוקא דגיטא ושלום על דייני ישראל.
וכל זה הוא בנדון כפיה בפועל דבזה החמירו הפוסקים מאד, אבל לומר לבעל שהוא חייב לגרש נראה שיודו גם החולקים על רמב"ם וסיעתו שהבית דין צריכים לומר לו שהוא חייב לגרשה כשבאה באמתלא הנראית לעיני בית הדין.וראה עוד שם (סימן כ) שהערעור שהוגש על פסק הדין הנזכר נדחה במדוכ'ה. וגדולה מזאת חידש הרב ישכיל עבדי (חלק ו סימן צו אות ג) וז"ל:
לענ"ד יש ללמוד שאם היתה הכפייה לשם קיום מצוה אחרת ואגבה נגרר חיוב הגירושין, אף דאינו מאותם שכופים לגרש מכיוון שאי אפשר לקיום המצווה ההיא אם לא על ידי גירושין לא הוה בגדר גט מעושה [...]. שזה הוא מכלל המצוות שכל אדם חייב לשמוע לבית דין ככל אשר יורוהו שעל זה נאמר לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך [...] וזה הסר מדבריהם הרי הוא עובר על בל תסור [...].ואף שלא מצאנו שהתקבלו דבריו למעשה לענין כפיית הגט אך לפי דרכנו למדנו גודל חיוב האדם לשמוע לבית הדין ובפרט שכאמור בשלב זה לא עסקינן כלל בכפיה אלא בחיוב גט כאשר המבקשת טוענת מאיס עלי באמתלא מבוררת וכמבואר.
אם כן כאשר כופים אותו לכבד דברי בית הדין הרי הכפייה היא לשם קיום המצווה שלא תסור, ואף שמזה נמשך כפיית הגט אם היה המקרה שפסק הדין היה על חיוב מתן גט, מכיוון שאין ענין הכפייה ישר לשם מתן הגט אלא לשם קיום מצוה אחרת שהוא כבוד דברי בית הדין שזה שייך בכל מין ענין ולאו דווקא בענייני גירושין לא מקרי גט מעושה.
רבינו תם שהוא ראש המחמירים בדין כפיית גט בטענת מאיס עלי, כתב, שמכל מקום יכולים בית דין לגזור שיתרחקו ממנו בכל מיני הרחקות שבעולם [...] עד שיגרש ושב ורפא לו, והסכימו על ההרחקה הזאת הסמ"ק ומהר"י קולון, ולא מצינו מי שיחלוק עליהם [...].ועיין שם בביאור הגר"א (סקס"ז) שכתב דכל זה עושין לו משום שעבר על דברי חכמים, ואין בזה כפיה לפי שיכול להינצל מזה לילך לעיר אחרת ע"ש. וכן מבואר במהרשד"ם (אבן העזר סמן מא) ע"ש. וכן מבואר בדברי הגר"ח צימבליסט בשורת הדין (חלק ה סימן שמד) וראה עוד בתשובות והנהגות (חלק ג סימן תיח ובחלק ה סימן שמד) ובתבואות שמ"ש (אבן העזר סימן לט) שהסכימו לזה, וראה עוד מה שהאריך בזה בשו"ת יביע אומר (חלק ז סימן כג וחלק ח סימן כה) מפי ספרים ומפי סופרים ומשם באר'ה.
וכן מבואר ברמ"א (סימן קנד סעיף כא) שכתב:
וכל מקום שאין כופין בשוטים, אין מנדין אותו גם כן ומכל מקום יכולין לגזור על כל ישראל שלא לעשות לו שום טובה או לישא וליתן עמו או למול בניו או לקברו [...] עד שיגרש.