ב"ה
בית הדין האזורי צפת
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב חיים בזק הרב יועזר אריאל הרב שלמה שושן |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1120087/1 | |
תאריך: |
ט"ו באב התשע"ז
07/08/2017 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד רן ארנון | |||
נתבע |
פלוני
| |||
הנדון: | גירושין – כפיית גט לאסיר שהיכה את אשתו מתוך שכרות | |||
נושא הדיון: | גירושין - כפיית גט לאסיר שהכה את אשתו מתוך שכרות |
"על יסוד הודאת הנאשם [...] אני מרשיע את הנאשם בעבירה של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות".בפסק הדין לעונש מיום א באייר תשע"ז (27.4.2017) עולה תיאור מפורט יותר של האירוע. בני הזוג היו באירוע, הבעל השתוי רקד עם אישה שהיה לו קשר איתה בעבר. עובדה זו הסעירה את אשתו שגם היא היתה שתויה וחירפה וגידפה אותו על התנהגותו. הבעל היכה אותה בסטירות, באגרופים ובעיטות, חבל בראשה בלוח הקדמי של הרכב, וסגר את הדלת על רגלה. לאישה נגרם שבר ברגל ובעצם העורפית של הגולגולת וחתכים ברגל השמאלית. כמו כן לאישה חבורות בגב ובפנים – בעיקר סביב העיניים, בשפתיים ובעור התוף.
"מצאתי בתשובת רבינו שמחה: המכה את אשתו מקובלני שיש יותר להחמיר מבמכה את חבירו, דבחבירו אינו חייב בכבודו, ואשתו חייב לכבדה יותר מגופו (יבמות סוף סב:) והעושה כן יש להחרימו ולנדותו ולהלקותו ולענשו בכל מיני רידוי, ואף לקוץ ידו אם רגיל בכך (סנהדרין נח: ורש"י שם ד"ה קץ ידא). ואם היא רוצה לצאת יוציא ויתן כתובה. ואחר כך כתב, תטילו שלום ביניהם, ואם לא יעמוד הבעל בקיום השלום שאם יוסיף להכותה ולבזותה אנו מסכימים להיות מנודה ויעשוהו על ידי גוים לתת גט או "עשה מה שישראל אומרים לך" (גיטין פח:) ואפילו לשמואל שאמר בפרק המדיר (עז.) עד שיכופוהו להוציא יכופוהו לזון – הני מילי מזונות שיש תקנה בידינו לירד לנכסיו ולזון אותה, אבל להכותה ולבזותה שענייה זו מסורה בידו ואין בידינו לעשות תקנה לדבר, אפילו שמואל מודה. ואפילו בההיא גופא דזן ומפרנס כרב קיי"ל, ואפילו קיבלה עליה יכולה לומר איני יכולה לקבל שהן הכאות שאין להם קצבה. וכן כתב בהגהות אשיר"י פרק המניח את הכד (סי' י) בשם אור זרוע (ח"ג פסקי בבא קמא סי' קסא) וזה לשונו: אסור לאדם להכות את אשתו וגם חייב בנזקיה אם הזיקה. ואם הוא רגיל תמיד להכותה ולבזותה ברבים כופין אותו להוציא וליתן כתובה וכן השיב רבינו שמחה שיעשוהו על ידי גוים עשה מה שישראל אומרין לך"בבית יוסף כתב על כך:
"ומכל מקום נראה לי דאין לסמוך על דברי ספר אגודה [בדין כפיית גט על רועה זונות] ורבינו שמחה ואור זרוע [בדין הכאה] לכפות להוציא על דבריהם, כיון שלא נזכרו בדברי שום אחד מהפוסקים המפורסמים".אך הרמ"א פסק כדעת רבנו שמחה (אהע"ז, סי' קנד, ג):
"איש המכה אשתו, עבירה היא בידו כמכה חבירו. ואם רגיל הוא בכך, יש ביד בית דין לייסרו ולהחרימו ולהלקותו בכל מיני רידוי וכפייה, ולהשביעו שלא יעשה עוד, ואם אינו ציית לדברי הבית דין יש אומרים שכופין אותו להוציא, ובלבד שמתרין בו תחלה פעם אחת או שתים כי אינו מדרך בני ישראל להכות נשותיהם, ומעשה עובדי כוכבים הוא."במקרה הנידון גם הבית יוסף יודה שכופים את הבעל לגרש, כי בנס לא התרחש אסון כאשר חבט את ראשה וכשניסתה לברוח וסגר עליה את הדלת על הרגל. כמו כן בנס לא אירעה תאונה בזמן שנהג במכונית כשהוא שיכור. לאישה יש חשש של פקוח נפש לחיות איתו, מאחר שהבעל הודה שהיה שיכור באותו היום, וכן הודה שהוא משתמש בסמים, אם כן יש חשש שתופעות מסוג זה של חבטות אכזריות ומסוכנות יחזרו בעתיד, והבעל בהיותו שתוי או תחת השפעת סמים לא ישלוט בעצמו כפי שאמר בבית הדין, והוא עלול לסכן את חייה. הסכנה תגדל יותר כאשר הבעל ינהג במכוניתו כשהוא שכור, ויכפה על אשתו לנסוע עמו במכונית הנהוגה על ידו, וגם אם לא יחבוט בה, הוא עלול לגרום לתאונה. אמנם מקרה חמור מסוג זה היה חד פעמי, אבל על מקרים של איבוד שליטה מתוך שכרות חד פעמית נאמר בגמרא (מגילה ז, ב) "לאו בכל שעתא ושעתא איתרחיש ניסא" (אם כי מסתבר שהמעשה הנזכר בגמרא שם אינו כפשוטו, אבל יש ללמוד מהגמרא את העיקרון ש"לאו בכל שעתא ושעתא איתרחיש ניסא") .
"ואפילו קיבלה עליה, יכולה לומר איני יכולה לקבל שהן הכאות שאין להם קצבה".אילו בהכאות היתה סכנת פקוח נפש, למה לה לטעון: "איני יכולה לקבל שהן הכאות שאין להם קצבה", הרי היא יכולה לטעון טענה חזקה יותר: "קבלתי עלי מכות שאין בהם סכנת פקוח נפש, אבל מכות שיש בהם סכנה לא קבלתי עלי"! מכאן שתשובתו עוסקת בהכאות שאינם בגדר פקוח נפש, לכן טענתה היא, רק שאינה יכולה לקבל שהן הכאות שאין להם קצבה. לכן לדעת בית יוסף אין לכפות גט לגרש, כשאין חשש פקוח נפש.
"ובהלכות גדולות פוסקין כוותיה דרב וכרבי יוחנן וכרבי אבהו דאמר בירושלמי (פ' בתרא דגיטין ה"י) עלה דההיא האומר איני זן ואיני מפרנס, מפני ריח הפה כופין מפני חיי נפש לא כל שכן? וכן מסתבר דאישה בושה לבא לבית דין כל פעם ותמות ברעב כדאמרינן בפרק החולץ (דף מב ב) אישה בושה לבא לבית דין והורגת את בנה".מבואר בדברי הירושלמי והרא"ש שבמקום שיש חשש פקוח נפש, כופים לגרש. אמנם יתכן שהאישה לא תתבייש לבוא לבית הדין, או שיתכן שהיא תקבל סיוע מן הצדקה, ולא תמות ברעב, אך די בחשש של פקוח נפש, כדי לכפות גט על הבעל.
"משמע דאין סכנה בדבר אם משמשת עם בעלה נכפה, דאם היה סכנה בדבר מהיכא תיתי לומר דאין כופין, לפי זה אם היה תנאי בדבר אינו יכול לגרש. אבל בתשובה הרא"ש כלל מ"ב מבואר דיש סכנה בדבר, לכן אפילו תנאי לא מהני".אם כן מבואר בדברי הפוסקים שבמקום סכנה כופים לגרש, גם במקרה הנידון יש חשש סכנה וכופים אותו לגרש.
"והנה מצינו גם בשולחן ערוך [...] בסימן קנ"ד ס"ג בהג"ה:מצינו דין דומה גם ברועה זונות, שלדעת חכם צבי (סימן קלג) צריך להתרות בו. עם זאת, הראשל"צ הגר"ש עמאר שליט"א כתב בתשובותיו (שמע שלמה, חלק א' אבן העזר סימן י"ד) שאם ידוע שההתראה אינה מועילה, כגון שהבעל אינו מתבייש במעשיו, אלא מצדיק אותם, אין צורך להתרות בו, כי ההתראה לא תועיל לשנות את דרכו וזה לשונו:
"איש המכה אשתו עבירה היא בידו כמכה חבירו [...] ואם אינו ציית לדברי הבית דין יש אומרים שכופין אותו להוציא ובלבד שמתרין בו תחילה פעם אחת או שתים".
אמנם נראה דאין התראה זו מדין אין עונשין [...] אלא על כורחך עיקר ההתראה לענין לחייבו לגרשה אינו אלא כדי שנדע בוודאות שאין עוד תקוה שהחיים ביניהם יהיו תקינים, כי כל עוד יש תקוה כזאת אין מחייבים לגרש אלא מנסים להשלים ביניהם. ולכן מתרים בו תחילה ומנסים לראות שמא התראת בית הדין תרתיע אותו ולא ישוב לכסלה עוד. ואם אחרי ההתראה הוא שב על איוולתו, רק אז נודע שאין תקוה ומחייבים או כופים לגרש, והכל תלוי בראות עיני הדיינים, ולפעמים גם אם עבר על ההתראה עדיין אין מחליטים שאין תקוה ומנסים שוב ומתרין בו פעם שנייה.
"דלא אמרו שצריך התראה אלא במקום שיש איזה סיכוי שעל ידי כך ישנה מעשיו הרעים [...] אבל במקרה כזה שברור לנו שההתראה לא תועיל מאומה, נראה דלכו"ע אין צריך להתרות בו [...] שמדובר באיש שמצדיק מעשיו, וכל דרכיו ישרים בעיניו [...] ואין לו שום רגש של בושה ולא נקיפת מצפון, וקל וחומר שאינו מתחרט על מעשיו כלל, שבכה"ג אין סיכוי שיחזור בתשובה בזמן סביר".בפסק דין אחר (טבריה 601633/3) הסתמכתי על הנימוק הנ"ל, ביחס לבעל חולה במחלת סכיזופרניה המכה את אשתו. שם כתבתי שיש לכפותו לגרש גם ללא התראה. כי מאחר שהבעל אינו מסוגל לשלוט על התנהגותו, אין תועלת להתרות בו, משום שגם אחרי ההתראה, הבעל נשאר מוחזק כמי שאינו מסוגל לשלוט על התנהגותו. לכן חיובו בגט אינו מותנה בהתראה, מאחר שקיים סיכוי סביר שההתראה לא תועיל, כיוון שהבעל מוחזק במחלתו, ועלול להמשיך בהתנהגותו הקודמת.
"ואם היה עני ביותר ואינו יכול ליתן לה אפילו לחם שהיא צריכה, כופין אותו להוציא."המגיד משנה מפרש את דברי הרמב"ם על פי הרשב"א:
"וכתב הרשב"א, ואפילו לדברי רבינו חננאל ורב אלפס, אפשר לומר שאם אין בית דין יכולין לכופו לזון, כגון שאין לו במה לפרנס, אי נמי שהוא עני ואינו רוצה להשתכר להרוויח ולזון, שכופין אותו להוציא, דהא שמואל לא דחי לה להא דרב אלא מהאי טעמא, דעד שכופין אותו להוציא יכפו אותו לזון, הא אין יכולים לכופו לזון – יכפוהו להוציא. עכ"ל. והן הן דברי רבינו."מדברי המגיד משנה בשם הרשב"א עולה, שיש לכפות את הבעל שאינו זן את אשתו, לגרש אותה בשני מקרים:
"האומר איני זן ואיני מפרנס, כופין אותו לזון. ואם אין בית דין יכולים לכופו לזון, כגון שאין לו במה לפרנס, ואינו רוצה להרוויח ולזון, אם תרצה היא, כופין אותו להוציא מיד וליתן כתובה."המחבר פסק כדעת שמואל, שאם יש לבעל מזונות ואינו זן את אשתו, יש לכפות אותו לזון, ואין כופים אותו להוציא, אבל אם אין לבעל מזונות, כופים אותו לגרש. המחבר העתיק את דברי הרשב"א הנ"ל שהובאו במגיד משנה, הכולל את שני המקרים הנ"ל: שאין לו במה לפרנס, ואינו רוצה להרוויח ולזון, כופין אותו לגרש".
"ואם היה עני ביותר ואינו יכול ליתן לה אפילו לחם שהיא צריכה, כופין אותו להוציא."אמנם הבית מאיר (סימן קנ"ד סעיף ג') כתב שמלשון ההלכה בסימן קנ"ד סעיף ג' שמקורה בדברי הרשב"א, יש לדייק שדווקא בעל שאינו רוצה להרוויח, כופים אותו להוציא, אבל אם הוא עני ואינו יכול להרוויח, אין כופים אותו להוציא!
"שאם אין בית דין יכולין לכופו לזון כגון שאין לו במה לפרנס, אי נמי שהוא עני ואינו רוצה להשתכר להרוויח ולזון, שכופין אותו להוציא."עוד נכתב שם, שכך גם מבואר יותר בדברי הריטב"א בשיטה מקובצת (כתובות עז.) יש לציין, שבנוסח הריטב"א בשיטה מקובצת שלפנינו, יש שיבוש לשון, להלן הנוסח שהוגה על ידי הגרי"ש אלישיב זצ"ל (פד"ר ד, עמ' 167):
"דאפילו לשמואל כל שאי אפשר לכופו לזון, כגון שאין מוצאין לו במה לפרנס, אפש"ל [הגהת הגרי"ש אלישיב: "נראה דט"ס יש כאן וצ"ל אי נמי"] שהוא עני ואינו רוצה להשתכר להרויח ולזון, שכופין אותו להוציא."אם כן שתי ההלכות בשולחן ערוך בסימן ע', וסימן קנ"ד אינן סותרות זו את זו. המחבר בסימן קנ"ד העתיק את לשון הרשב"א, ואילו בסימן ע' העתיק את דברי הרמב"ם, ושתי ההלכות משלימות זו את זו.
"ותמהו עליו [על הרמב"ם], למה כופין אותו להוציא מאחר שאין לו ממה לזונה? כי דוקא כשיש לו כופין, מאחר שאינו רוצה לזון, אבל אם אין לו, אין כופין, כמו בעל חוב שאין לו, וכן כתב רבינו תם בתשובה."את תמיהת רבנו ירוחם על הרמב"ם מיישב הכסף משנה (הלכות אישות שם):
"כתב רבינו ירוחם, שתמהו על רבינו, למה כופין אותו להוציא מאחר שאין לו ממה לזונה? דאם אין לו, אין כופין, כמו בעל חוב שאין לו, עכ"ל. ויש לתמוה על תמיהתם, דמה ענין זה לזה? דבעל חוב אין תקנה בדבר, מה שאין כן בנדון זה שיש תקנה שיוציאנה, ומאחר שאחד מתנאי הנישואין הם המזונות, אם אין לו במה לזון – יוציאה."אלא שהרמ"א בסימן ע' סעיף ג', כתב שיש חולקין על המחבר, ולדעתם בעל שאינו יכול לזון אין לכפות אותו לגרש. דעה זו היא דעת רבנו ירוחם, שהשווה את הבעל ללווה שאין לו מהיכן לפרוע ואין כופין אותו בגופו לעבוד.
"והנני יוסיף להפליא הפלא ופלא, דמה מקום לתמיה זו שתמהו ורצו לדמותו לבעל חוב שאין לו, וכי כלום מתבקש ממנו שימכר בעבד עברי, או שיעבוד עבודה שהיא זרה לו?! הרי אמרו האומר איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתובה! [...] אבל האישה לא נתחייבה כלום לבעל, אלא גופה עצמה הקנת לו על תנאי שיזונה, עכשיו שאינו זונה – יוציא, כמו נולדו בו מומין, שעל מנת כן לא נישאת לו."ביאורו של מהרי"ט שכתב "שעל מנת כן לא נישאת לו", דומה לביאורו של הכסף משנה שכתב שכופים את הבעל לגרש "מאחר שאחד מתנאי הנישואין הם המזונות, אם אין לו במה לזון – יוציאה", וכוונת הכסף משנה היא, שהאישה נישאת לו רק על מנת שיקיים את תנאי הנישואין, ולא נישאה לו על דעת שיפר אותם.
"אמנם כתוב ברמ"א סוף סימן קנ"ד: וכיון דאיכא פלוגתא דרבוותא ראוי להחמיר שלא לכוף בשוטים שלא יהא גט מעושה. וכמו שכתב הרא"ש בסוף פרק הבא על יבמתו: וכיון דפליגי בה רבוותא ראוי להחמיר שלא לכוף בשוטים דלא להוי גט מעושה, וכן כתבו התוס' יבמות דף ס"ד והתוס' כתובות דף ע'. והנה זה פשוט, במילתא דפליגי בה רבוותא אם כופין או לא ולא הוכרעה הלכה כדברי מי, ודאי שאי אפשר לכפות שלא יהא גט מעושה שלא כדין [...] ברם במקום שלפי כללי ההלכה המסורה בידינו, הדין הוא שכופין – למשל, במקום דפליגי יחיד ורבים ולפי דעת הרבים כופין, בזה ודאי מן הדין יש לצוות לכפות לבעל לתת גט והגט יהיה כשר כדין תורה. ואטו דיני כפיה עדיפא מדיני גיטין, אשר רבו החולקים בכמה וכמה הלכות הנוגעות לשורשו וכשרותו של הגט, הללו פוסלים והללו מכשירים, ואם לפי הלכה הדין הוא כהמתירין והוא מקום עיגון ואין אפשרות לקבל גט שני, מתירין אותה להינשא אף שזה נוגע לענין אשת איש החמורה. אף בגט שסודר על ידי כתבו ותנו, היינו שהסופר והעדים לא שמעו מפי הבעל, אלא מפי כתבו, אשר בזה הרבה מגדולי הראשונים פוסלים את הגט, ועם כל זאת במקום עיגון גדול מתירין לה להתחתן בגט כזה (עיין פתחי תשובה סימן ק"כ סקי"ח)."גם בשו"ת עין יצחק (חלק ב' אבן העזר סימן ס"ב ענף י"ב, ס"ק ס"ג, ראה פד"ר חלק ח', עמוד 128, וחוברת כנס הדיינים תשס"ט עמ' 186) כתב:
אמנם בשו"ת גבורת אנשים (סימן מה) פסק שיש לחוש לסברת האומרים שאפילו בעל המונע מאשתו כל מיני אישות, אין לכופו לגרשה. אבל בפסק ביה"ד הגדול הנ"ל כתבו, שיש לדון בכל מקרה לגופו. אם יש סיכוי שהצדדים יחזרו לשלום בית, אין לכוף לגרשה, "אבל במקום עיגון גדול, כשאין האישה מסוגלת לשוב לחיות איתו [...] יש לפסוק לפי ההלכה, ויקוב הדין את ההר."
"וידעתי למה שכתב הפתחי תשובה באבן העזר סימן קנ"ד ס"ק ז' בשם גבורת אנשים, אשר אף במונע ממנה כל עניני אישות אין כופין בשוטי כו' עכ"ל. אבל זה הוא רק דעת יחידאה, ואנו אין לנו לשמוע רק לדברי השו"ע אשר מימיהם אנו שותין, שהכריעו כשיטת רוב הפוסקים דפסקו בכזה דכייפינן בכפייה גמורה."כמו כן הובאו בפד"ר חלק ח' (עמוד 127) עוד פוסקים החולקים על גבורת אנשים.
"חלה או תשש כחו ואינו יכול לבעול, ימתין ששה חדשים עד שיבריא, שאין לך עונה גדולה מזו, אחר כך, או יטול ממנה רשות או יוציא ויתן כתובה".אלא שבחלקת מחוקק (שם, ס"ק י"ח) כתב:
"ימתין ששה חדשים עד שיבריא – בהגהות אלפסי בשם רבי ישעיה אחרון שאם הוא מחמת חולי הראוי לרפואה, צריכה להמתין עד שיתרפא".כך כתב גם בבית שמואל (שם ס"ק י"ז). הפוסקים דנו אם יש מחלוקת בין המחבר ובין הריא"ז. בכנסת הגדולה (על הטור, סי' עו, ס"ק יח) כתב:
"ואפשר דלא פליג עם הרמב"ם ז"ל, דריא"ז מדבר בחולי שיש לו קצבה ברפואתו, והרמב"ם ז"ל מיירי שאין קצבה לרפואתו, ועיין בספר תומת ישרים סי' ס"ז, ובספר נתיבות משפט דף קס"ג".להלן מובאות שתי שיטות בביאור דברי הרמב"ם. בתומת ישרים (בקובץ שו"ת אהלי תם, סי' סז, בעריכת הרב יוסף שבח, תשנ"ט) כתב:
"וכן אם הוא טוען ודאי שאיני יכול לשמש עתה בעת חליי, אבל תמתין לי עד שאבריא. אם החולי הוא מהחלאים המקבלים רפואה, ימתינו לו שיתרפא, כן כתב הר"י מטראנה בפרק אף על פי [שלטי הגיבורים בשם הריא"ז] וזה לשונו: אף על פי שאין אדם יכול לפחות עונת אשתו, אם תשש כוחו מקיים עונתו לפי כוחו. אינו יכול לקיים עונתו אפילו כעונת הספנים שהוא פחות שבעונות, או יטול רשות מאשתו או יוציא ויתן כתובה כמו שכתב הרמב"ם. ונראה בעיני שאם היתה מחמת חולי הראוי לרפואה שימתינו לו עד שיבריא עכ"ל [הריא"ז].מדבריו עולה, שהריא"ז עוסק בבעל שיש סיכוי סביר שכעבור זמן יתרפא, לכן ימתין גם יותר מששה חודשים. לעומת זאת הרמב"ם עוסק במקרה שלא ידוע אם הבעל יוכל אי פעם להתרפא, לכן יש להמתין רק ששה חודשים ולא יותר.
נראה מדבריו [של הריא"ז] שהרמב"ם שקבע עונת ששה חדשים למי שתשש כוחו מחולי, היינו דוקא בחולי שאינו מקבל רפואה, אבל בחולי המקבל רפואה ימתין ואפילו ביותר מזה. אלא שמדברי הרמב"ם נראה, שאפילו בחולי המקבל רפואה, לא ימתין עוד יותר מששה חודשים, מדקדייק בלשונו וקאמר שמא יבריא [ראה רמב"ם מהדורת פרנקל על הנוסחאות בדברי הרמב"ם] משמע דמקבל רפואה. ולפי זה הר"י מטראנה חולק בזה. ואפשר לדחות ולומר דשמא יבריא דקאמר [הרמב"ם] בשאינו מקבל רפואה קמיירי, דאתא לאשמעינן דאפילו דאינו מקבל רפואה, והיה ראוי לכופו תיכף לגרש וליתן כתובה, מכל מקום משהינן ו' חדשים שהיא העונה היותר גדולה משום חששא רחוקה [...] ומינה דבחולי המקבל רפואה שיש חששא קרובה שיתרפא אף על פי שיאריך יותר מששה חדשים שהוא גבול העונה היותר רחוקה ממתינים לו ולפי זה הרמב"ם והר"י מטראנה מסכימים".
"לכאורה משמע דאינו חולק אמה שכתב כאן בשו"ע, רק דכאן מיירי שאינו ראוי לרפואה, ומכל מקום ששה חודשים צריכה להמתין דאולי יעשה לו נס כדאמרינן בעלמא [שבת נג, ב] אדם אית ליה מזלא".אבל בנתיבות משפט (לר"ח אלגאזי, דף קס"ג, ראה גם פד"ר ג, עמ' 86) חולק על תומת ישרים, ומבאר שדברי הרמב"ם נאמרו על חולה שיש לו סיכוי להתרפא, אבל כאשר אין סיכוי שיתרפא, אין להמתין ששה חדשים:
"ואפשר שדברי הרמב"ם ז"ל בחולי שהוא ספק אם יתרפא, אם לא, הלכך עד ששה חדשים צריכה להמתין עד שיתרפא". לכן נתיבות המשפט הקשה על אהלי תם, שכתב שהרמב"ם פסק שבחולי שאין לו רפואה תמתין ששה חודשים: "דבחולי שאינו מקבל רפואה אמאי תמתין? וטפי מסתבר כמו שכתבנו".יש להקשות על דעת תומת ישרים מתשובת הרשב"א שהובאה בבית יוסף (סי' קנד, ז):
"כתב הרשב"א בתשובה והיא בתשובות (המיוחסות) להרמב"ן סימן קמ"א על האומרת על בעלה שאינו יכול [לבעול] נראה לי דהכל יודעים כלה למה נכנסה לחופה (כתובות ח:) ועל דעת כן נישאת לו הילכך אפילו טוענת סתם כיון שאינו יכול יוציאני בגט, שומעין לה. [...] ובתשובה אחרת כתב בטוענת אינו יכול, בעניותינו אין בידינו ראיה מכרחת אם כופין אותו להוציא למשנה אחרונה אם לאו, לפי שמשנה ששנינו בה (נדרים צ:) השמים ביני לבינך פירשו בירושלמי (שם פי"א הי"ב) בטוענת שאינו יכול [...] אבל למקצת מפרשים ומכללם ר"י, השמים ביני לבינך ר"ל שאינו יורה כחץ שאין מכיר בו אלא שמים ובהא אין כופין, אבל באינו יכול כופין להוציא ואפילו באה בלא טענה, שזה מעיקר הזיווג, שלא על דעת כן נכנסה. ועוד שהוא עובר על מצות עשה, ואפילו באומר הוא בבגדו והיא בבגדה כופין אותו להוציא (כתובות מח.) כל שכן מי שאינו נזקק לה כלל, ובדברים אלו וכיוצא באלו אין לדיין אלא מה שעיניו רואות (סנהדרין ו:) והוא שיהיה בית דין חשוב וראוי לסמוך על הכרעתו".ההסבר לנאמנות האישה לטעון שהבעל אינו יכול לבעול, הוא משום שהאישה בקיאה בדבר זה, וחזקה שאינה מעיזה פניה בפני בעלה.
"אם טוענת אין לו גבורת אנשים לבא עליה, ושואלת גט, והוא מכחישה, יש אומרים שהיא נאמנת ואפילו לא שהתה עשר שנים, וכופין אותו להוציא מיד, ולא יתן לה כתובה".לפי תומת ישרים, המבאר שההלכה בסימן ע"ו (סעיף י"א) עוסקת בבעל שאינו יכול להתרפא, יקשה – מדוע לא יגרש לאלתר, כמו שנפסק בסימן קנ"ד סעיף ז'?
"ואם כן האישה הזאת, כיון שתשש כח בעלה, והוא היום קרוב לשלוש שנים, שהוא חולה אנוש ואינו יכול להזדקק לה, שורת הדין נותן שיוציא ויתן כתובה. וזה כשהוא יודה שאינו יכול לשמש כלל. אבל אם הוא טוען שיכול לשמש כעונת אנשים בריאים, יתנו לו עונה כפי כוחו. וכן הביא הטור בשם הרמ"ה סימן ע"ו, שהעונות שקצבו חז"ל דווקא במי שגופו בריא. אבל מי שאינו בריא אינו חייב אלא לפי מה שאומדין אותו שהוא יכול לקיים".נמצא שלדעת תומת ישרים מוטל על האישה להמתין עד שלוש שנים שמא יתרפא, אך לפי נתיבות משפט שהובאו דבריו לעיל, הרמב"ם והמחבר חלקו על הריא"ז ולדעתם כשיש סיכוי שמא יתרפא צריכה להמתין רק ששה חודשים, ולא יותר.
"תשובת שאלה. דין זה מאישה שטוענת שבעלה ישען על ביתו ולא יעמוד נתחבטו בו ראשונים ואחרונים [...] ותחלה נבאר היותר פשוט והיא אותה אשר אין הכחשה ביניהם, ונראה שעם היות אמת שחלוקה זאת כפי האמת היה הדין נותן שכופין אותו להוציא וליתן כתובה לדעת רוב הפוסקים, וכמו שכתב ריצב"א בתשובה ימצאנה המעיין בתשובות בספר הרמב"ם בהלכות אישות, ושם כתב גם כן וזה לשונו: אחרי כתבי התשובה מצאתי כתוב בספר הישר כדברי, וזה לשונו אומר אני דאישה שנשאת לאחד ונשען על ביתו דלא עמד דתצא איהי ויתן לה כתובה מאחר שהוא גורם וברור לנו שהוא ובבעל תלוי ע"כ. גם הרשב"א כתב בתשובה סי' תרצ"ג [...] עם כל זה נמצא בב"י תשובה להרשב"ץ ז"ל ועוד אפי' העיזה פניה בפניו אי נמי הודה מעצמו כן, אפילו הכי לא היה הדין לכופו לאלתר אי טעין איזיל ואבדוק נפשאי [...] שזה מום עובר על ידי רפואות קרובות [...] משמע שאפילו בברור לנו האמת, אם טוען שיש לו רפואה שאין כופין אותו לאלתר אלא ראוי להמתין ימים. ומצאתי בתשובות מורי הרב הגדול כמהר"ר לוי בן חביב שכתב על ענין כזה וזה לשונו: ואפילו אם כנים דבריה – רחמי שמים מרובים, ולא תמהר להפריד בינה ובין אלוף נעוריה כי קשה גירושין וטוב לה שתמתין ב' או ג' שנים ואולי תזכה להבנות מבעלה ע"כ. מכל זה נראה בעיני שאפילו בידוע הדבר שאין לבעל גבורת אנשים כעת שאין לכוף לגרש לאלתר עד שיראה שתוחלת ממושכה אין לה תקנה.ממסקנת תשובת מהרשד"ם עולה שאין כופין לגרש אפילו אחר שלוש שנים שלא נמצאה רפואה לחולי הבעל, "דמשום תשמיש לחודיה או משום מזונות לחודייהו אין כופין" – כדברי הרא"ש ביבמות.
עם כל זה נראה שרוב הפוסקים המובהקים שאפילו שהיא נאמנת כדי שיתן לה כתובה מכל מקום אין כופין לגרש וזה מבואר בתשובת הריב"ש ז"ל סימן קכ"ז וכתב שם וזה לשונו: אמנם אם היא תאמץ לבבה ולא תרצה להיות עמו עוד, אין חוסמין, כל שאמרה כן בפני בית דין ובפני בעלה ויוציא ויתן כתובה וכו' עד לא שיהיו כופין אותו על הגט שכבר הסכימו כל האחרונים ז"ל שבכל מקום שאמרו יוציא ויתן כתובה אין כופין על הגט וכו' עד וכן כתב הרא"ש בשם רבינו חננאל בפרק הבא על יבמתו דמשום תשמיש לחודיה או משום מזונות לחודייהו אין כופין אלא מבקשין ע"כ. עוד הביא תשובת הרשב"א ז"ל שכתב הדברים בעצמם וזה לשונו אין כופין אותו ליתן גט אלא יכול ב"ד לאיים עליו בדברים בלבד ובלבד שלא ינדה ולא יכה ולא יצער אותו בגופו".
"אמנם יש לדון בזה, דנפסק בשו"ע אבן העזר סימן ע"ו סעיף י"א: [...] ואם חלה או תשש כוחו ואינו יכול לבעול, ימתין ששה חדשים עד שיבריא שאין לך עונה גדולה מזו ואחר כך או ייטול ממנה רשות או יוציא וייתן כתובה.בהמשך פסק הדין הנ"ל, הובאה תשובת עונג יו"ט שממנה ניתן ללמוד לכאורה שהאסיר נחשב לאנוס:
ועיי' בחלקת מחוקק ובבית שמואל שם ס"ק י"ז: ימתין ששה חדשים, בשלטי הגיבורים כתב אם הוא חולי הראוי לרפואה צריכה להמתין עד שיתרפא ואין דינו כמורד מתשמיש, כיון שאינו עושה מחמת שנאה [...] ולפי זה הוא הדין במקרה דנן, אף שהוא גרם לעצמו שישב בבית הסוהר, אבל מה שהוא מונע על ידי זה מאשתו את עונתה אין דינו כמורד, כיון שאינו עושה מחמת שנאה אלא כעת הוא אנוס, והרי זה כחולי הראוי לרפואה שצריכה להמתין עד שיתרפא".
"וכן כתב הגאון בעל עונג יום טוב, הובאו דבריו בספר אבן ישראל, בנדון איש רע מעללים שיצא משפטו לשלחו לארץ גזירה לעבודת פרך, ואינו רוצה לגרש את אשתו, אם יש לכופו על כך. והשיב הגאון הנ"ל שכופין אותו לגרש כיון שהוא מונע ממנה כל עניני אישות, תשמיש ומזונות, וכתב בתוך דבריו: מכל מקום הכא בעובדא דידיה אף שתלך אחריו, יוגרעו ממנה כל עניני אישות, כיון שהוא בשבי ועבודה קשה ואינו יכול לבוא אל ביתו כלל, ואף שעכשיו הוא אנוס בדבר, הא לא עדיף מנולד לו ריח הפה דכופין אף על פי שהוא אנוס.עם זאת בפד"ר שם חילקו בין סוגי המאסר: אם תקופת המאסר אינה מוגבלת, הרי דינו כחולה שאין לו קצבה, שיוציא אחרי ששה חודשים, אך אם תקופת המאסר מוגבלת מראש, הרי הוא כחולה שיש לו רפואה:
הרי כתב דגם כשהוא פושע ומעשיו גרמו לו להישלח לארץ גזירה, מכל מקום עכשיו הוא אנוס בדבר".
"אולם כבר כתב הכנה"ג אבן העזר סימן ע"ו בהגהות הטור ס"ק י"ח: ואפשר דלא פליג עם הרמב"ם, דריא"ז מדבר בחולי שיש קצבה לרפואתו, והרמב"ם מיירי ברפואה שאין קצבה לרפואתו [...] והיינו כשיש קצבה לרפואתו לכל הדעות היא צריכה להמתין ואין דינו כמורד. ולפי זה בנדון דידן שיש קצבה לשבתו בבית הסוהר, אם כן אין דינו כמורד".בפד"ר הנ"ל פירשו את דברי הרמב"ם כשיטת תומת ישרים שהובאה לעיל (סעיף 1) שפסק שחולה שיש קצבה לרפואתו, לכל הדעות עליה להמתין עד שיתרפא, ולא כשיטת נתיבות משפט, לכן מסקנתם היא, שאין לכפות את האסיר לגרש את אשתו.
"הנה כתוב בשו"ת עונג יום טוב סימן קס"ח: באיש אחד רע מעללים שיצא משפטו לשלחו לארץ גזירה ולעבוד שמה עבודות קשות ואינו רוצה לגרש אשתו, דודאי האיש הזה הוא מדינא מאותם שכופין להוציא אף על ידי עכו"ם. ואף שהגר"א ז"ל כתב על דברי המחבר בסימן קנ"ד סעיף ט' שהביא תשובת הרא"ש, שאם ידוע שהאיש אינו רשאי לעמוד במקום שנשאה מפני סכנת נפשות, כופין אותו לגרשה (כי היא אינה צריכה ללכת אחריו): ואף על גב דמונע תשמיש ומזונות כופין כמו שכתב בסעיף ג', משום שאינה רוצה לצאת אחריו לא איתמר בהדיא דכופין, מכל מקום בהאי עובדא מנוע מכל וכל דכיון שהוא בשבי לעבודה קשה, במה יפרנסנה, גם לא יבא אל ביתו לעולם, ואף שהוא אנוס בדבר עכשיו, הא לא עדיף מנולד לו ריח הפה דכופין.בפד"ר חלק ח' נכתב נימוק נוסף לכפיית גירושין לאסיר:
בנידון שלנו לא שייכים דברי הגר"א הנזכרים, מאחר שאין אפשרות שתלך למקום שהוא נמצא, ואשר על כן בודאי שכופין בזה.
וגם זה דומה למה שכתב בעונג יום טוב הנ"ל, דמאחר ששפוט לארבע עשרה שנה דומה כשפוט לעולם".
"עוד יתכן לומר שדינו של המחבר בסימן קנ"ד, שעל זה חולק הגר"א הנ"ל, הוא כשאין הבעל אשם במה שאינו רשאי לעמוד במקום שנשאה, ואפשר לומר שרק בכה"ג כתב הגר"א: משום שאינה רוצה לצאת אחריו לא איתמר בהדיא דכופין, מה שאין כן כשהבעל עשה מעשים רעים העלולים להפלילו ולהביא עליו עונש ותוצאות שלא יוכל להיות בביתו ולמלא תפקידיו כבעל כלפי אשתו – בזה גם כופין מדינא דגמרא, והוא בכלל מורד ממזונות ומתשמיש במזיד, שעל זה נפסק בסימן קנ"ד שכופין אותו להוציא".לפי הנימוק השני עולה, שגם אם תקופת המאסר קצובה מראש, יש לחלק בין חולה שרפואתו קצובה, לבין בעל שנכלא בבית הסוהר: חולה נחשב לאנוס, ואינו מוגדר כמורד, לעומת זאת אסיר מוגדר כמורד: "שעשה מעשים רעים העלולים להפלילו ולהביא עליו עונש ותוצאות שלא יוכל להיות בביתו [...] בזה גם כופין מדינא דגמרא, והוא בכלל מורד ממזונות ומתשמיש במזיד".
"נלפענ"ד ברור כי הבעל מחויב לפטור את אשתו בגט פיטורין כי על ידי פשיעתו הקודמת הוא נמצא כעת במצב של מורד באשתו ממזונות ותשמיש דדינא הוא דבמצב כזה יש לכופו לגרש [...] בדומה לדברינו אלה שאף על פי שכעת הוא אנוס במרידתו אבל מכיוון שבא זה באשמתו נחשב כמזיד, מצאתי בספר אבן ישראל עמודים ק"ו – ק"ח. דמחבר הספר שם דן לכוף בעל לגרש אשתו גלל היותו מוכתב לעבודת פרך על אשמתו, ונימוקו היסודי לכופו על כך הוא בהיות שמונע ממנה כל עניני אישות בין תשמיש מזונות והכל בא לו על ידי פשיעתו במעשיו הרעים, וכמו כן לא עדיף מבעל פוליפוס וכיוצא כיון שאינו יכול להיות עמה כלל, ומה לי מחמת ריח רע או שאר סיבה סוף סוף אינו יכול לקיים שום חיוב מענייני אישות, ולכן מסתברא דכו"ע מודים בזה שכופים בשוטים כמו בעל פוליפוס אף על פי שלא פשע כלל, וכל שכן הכא.יש להעיר על דברי ציץ אליעזר: בתשובת עונג יו"ט בה הסכים לדעת השואל לכפות גט על הבעל האסיר, התבסס רק על נימוקו השני של השואל, שלא גרע מבעל פוליפוס, שאף על פי שהוא אנוס כופין אותו לגרש, ואילו הטעם הראשון שלפיו הבעל נחשב לפושע, לא הוזכר בדבריו. אם כן אין הוכחה שבעל עונג יו"ט הסכים לנימוק הראשון, כי יתכן שהסתפק ביחס לנימוק הראשון, האם הוא נכון להלכה, ולכן השמיט את הנימוק הראשון.
והגאון בעל עונג יום טוב בתשובתו הנדפסת שם חיזק ידי המחבר והסכים על ידו וכתב לו דבודאי מדינא הוא מאותן שכופין אותו להוציא בהיות ונגרע ממנה כל עניני אישות כיון שהוא בשבי ועבודה קשה ואינו יכול לבוא אל ביתו כלל, ואף שעכשיו הוא אנוס בדבר, הא לא עדיף מנולד לו ריח הפה דכופין אף על פי שהוא אנוס עיין שם. הרי בכנ"ל דכל שבא לו על ידי פשיעתו הקודמת נחשב עיכוב המזונות ויתר חיוביו גם עתה שהוא אנוס, כאילו הוא מזיד, ועוד יתירה מזה ס"ל דגם באנוס ממש בכל זאת לא מיחשב כמאן דעביד למילוי התחייבויותיו כלפי אשתו והאישה זכאית על כן לדרישת גט פיטורין וכופין את הבעל על כך".
"דהוה דינה כמונע כל ענייני אישות, ואף לא באונס ממנו אלא בפשיעתו מכוח דרכו הרעה, ודאי שמן הדין לכופו אף בשוטים [...] ואם כן אף למסקנת הגבורת האנשים, דיש להחמיר אף בזה, מכל מקום בנידוי ודאי ראוי לכופו".אמנם מסקנת בית מאיר היא, שיש לחשוש לדעת גבורות אנשים, ולכן יש רק לנדותו ולא לכוף אותו בשוטים! אבל מאחר שלדעתו מעיקר הדין יש לכופו בשוטים, יש לסמוך על הפוסקים שפסקו שאין הלכה כגבורת אנשים, כי כבר הובא לעיל (ג, 2) פסק ביה"ד הגדול (פד"ר ד עמ' 169–173, בהרכב הראשל"צ הגר"י ניסים זצ"ל, הגרי"ש אלישיב זצ"ל, והגר"ב ז'ולטי זצ"ל), שפסקו שאין הלכה כגבורת אנשים.
"וידעתי למה שכתב הפתחי תשובה באבן העזר סימן קנ"ד סק"ז בשם גבורת אנשים אשר אף במונע ממנה כל עניני אישות אין כופין בשוטים, עכ"ל, אבל זהו רק דעת יחידאה, ואנו אין לנו לשמוע רק לדברי השו"ע אשר מימיהם אנו שותים שהכריעו כשיטת רוב הפוסקים דפסקי בכזה כייפינן בכפיה גמורה".לפי זה יש לכפות גט על הבעל הנידון שנשפט לשבת בכלא לתקופה ארוכה יחסית, בגלל החבטות האכזריות שחבט באשתו.
"אמר ליה רבה בר רב חנן לאביי, חמר ונעשה גמל, מאי? אמר ליה רוצה אישה בקב ותיפלות מעשרה קבין ופרישות".בשיטה מקובצת הביא את פירוש תלמידי רבינו יונה:
"כלומר רוצה האישה יותר שיהיה בעלה חמר ויבא תדיר לעיר ותטפל עמו באותה המעט שמרוויח משיהיה גמל וירוויח ט' חלקים יותר ולא תוכל לראותו עד ג' חדשים הילכך יכולה לעכב עליו ואם לא ירצה להניח דיינינן ליה כמורד על אשתו".גם בשו"ת התשב"ץ (חלק ב' סימן רנ"ט) כתב – "לענין תשמיש אינו רשאי לגרוע עונתה כלל. שאפילו בחמר ונעשה גמל, אמרינן בגמרא דרוצה אישה בקב ותפלות מתשעה קבין ופרישות, כל שכן למנעה מתשמיש. ואם עושה, כן בין בתשמיש בין להשרותה על ידי שליש שלא ברצונה, דנין להם כדין מורד על אשתו".
"וכן איש שרגיל לכעוס ולהוציא אשתו מביתו תמיד, כופין אותו להוציא, כי על ידי זה אינו זנה לפעמים ופורש ממנה בתשמיש יותר מעונתה והוי כמורד ממזונות ותשמיש."יש להוסיף הוכחה על ההוכחות הנ"ל: בבית יוסף אבן העזר סימן קנ"ד הביא את ספר האגודה:
"מצאתי כתוב בשם ספר אגודה בפרק הבא על יבמתו (סימן ע"ז) פעם אחת בא מעשה לידי לאה טוענת על ראובן שהיה רועה זונות והוא כופר ופסקתי שאם תביא עדים שהוא כן יוציא וייתן כתובה, אי בעית אימא קרא [...] דכתיב (בראשית לא' נ') אם תקח נשים על בנותי".ההשוואה בין נושא נשים נוספות לבין רועה זונות היא, משום שבשני המצבים הבעל ממעט עונתה מאחר שהוא נזקק גם לנשים אחרות, ואדעתא דהכי נישאת שלא ימעט את עונתה, וכופים אותו לגרש. בדומה לזה כתב רבינו יונה שהובא בשיטה מקובצת (כתובות סב, ב):
"חמר ונעשה גמל מאי יכולה לעכב עליו, כדי שלא לבטל עונתה שיכולה לומר לא נתרציתי מתחלה אלא לדעת חמר".לכן גם בעל אסיר שאינו יכול לקיים עונתה הראויה כופים אותו לגרש.
"ובענין אישה הטוענת מאוס עלי, כתוב בספר חוט המשולש בשם התשב"ץ ח"ד סי' ל"ה דבאמתלא ברורה גלויה ומפורסמת מודים כל הפוסקים לשיטת הרמב"ם שכתב בפרק י"ד מהלכות אישות הלכה ח', דכופין אותו לגרשה לפי שאינה כשבויה שתיבעל לשנוא לה, והביא דין זה בעובדה דידיה דבחור אחד בן טובים קידש לבתולה בת טובים ואחר כך פיתה את בת שכנתו ומשום זה אין ארוסתו רוצה להינשא לו. אמנם יש שחולקים על זה, אבל אפשר לצרף דעה זו לנידון דידן".כוונת חוט המשולש היא, שהרמב"ם פסק שכופים לגרש אפילו אם הטענה אינה מבוררת, ולכן חלקו עליו שאר הפוסקים, כי חששו שמא עיניה נתנה באחר. אבל כאשר הטענה מבוררת, גם לדעתם יש לכפות את הבעל לגרש.
"ויש אומרים דכל זה באינה נותנת אמתלא וטעם לדבריה למה אומרת מאיס עלי, אבל בנותנת אמתלא לדבריה, כגון שאומרת שאינו הולך בדרך ישרה, ומכלה ממונו וכיוצא בזה, אז דיינינן לה כדינא שתקנו הגאונים, ונקרא דינא דמתיבתא, שהבעל צריך להחזיר לה כל מה שהכניסה לו בנדונייתא [...] ואין כופין אותו לגרש, ולא אותה להיות אצלו"גם בסימן קנ"ד סעיף ג' הרמ"א חזר ופסק, שאפילו מאיס עלי באמתלא מבוררת אין לכפות את הבעל לגרש:
"אבל בנותנת אמתלא לדבריה [...] אז דיינינן לה כדינא שתקנו הגאונים ונקרא דינא דמתיבתא [...] ואין כופין אותו לגרש, ולא אותה להיות אצלו".גם המחבר בשולחן ערוך (אבן העזר סימן ע"ז סעיף ב') פסק שאין הלכה כשיטת הרמב"ם והגאונים שפסקו לכפות גט, ולא חילק בין טוענת מאיס עלי בטענה מבוררת, לבין טענה שאינה מבוררת.
"נהי דקידושין לא נפקיע, מכל מקום יש לסמוך בנידון זה על דברי קצת רבותינו שפסקו בדינא דמורדת דכופין אותו לגרשה."אמנם הרא"ש חולק על הרמב"ם בדין "מאיס עלי", כמבואר בפסקיו במסכת כתובות (פ"ה סי' לד), אבל בתשובה זו הרא"ש מצרף את שיטת הרמב"ם לכפות את הבעל לגרש, אם קיימת עילה נוספת לכפות גירושין.
"והנה אף כי לא עבדינן עובדא כהרמב"ם הסובר באישה הטוענת מאיס עלי כופין את הבעל לגרש אותה, מכל מקום יש לצרף את שיטתו כסניף לנימוקים אחרים. עיין שו"ת בית יוסף דיני יבום וחליצה שאלה ב': מכל מקום היכא דאמרה מאיס עלי, פשיטא דכופין לחלוץ לדעת רש"י והריא"ף והרמב"ם דאית להו דכופין הבעל לגרש בטענת מאיס עלי, אלא כל היכא דבעיא גיטא יהבינן לה לאלתר לדברי האומרים רבנן סבוראי תיקנו כך כדי שלא תצאנה בנות ישראל לתרבות רעה וכל שכן ביבמה [...] ואף על גב דפשיטא דהאידנא לא עבדינן עובדא לכוף בטענת מאיס עלי, וחוששין אנו לדברי ר"ת ז"ל, והבאתי אחרים שלא לְעַשות בטענה זו, מכל מקום כדאי הם המתירים להיעשות סניף לאותם האומרים דכופין לחלוץ למשנה אחרונה, ולהצילנו מחשש חליצה מעושה."גם בפד"ר ג עמוד 12 פסקו לצרף את שיטת הרמב"ם כסניף לנימוקים אחרים לכפות את הבעל לגרש. בשני פסקי הדין הנ"ל צירפו את שיטת הרמב"ם כסניף, גם ללא דברי חוט המשולש והתשב"ץ, הסוברים שבאמתלא מבוררת אף לדעת שאר הפוסקים יש לכפות את הבעל לגרש.
הרב חיים בזק – אב"ד | הרב יועזר אריאל | הרב שלמה שושן |