ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דניאל אדרי הרב שמואל אברהם חזן הרב אברהם מאיר שלוש |
אב בית דין דיין ראב"ד |
תיק מספר: | 946426/2 | |
תאריך: |
י"ט באב התשע"ז
11/08/2017 | |||
צד א |
פלונית
בא כוח הצד א עו"ד פנחס אמיתי | |||
משיב |
| |||
הנדון: | בירור יוחסין - אישי | |||
נושא הדיון: | בירור יוחסין |
"קיים חשד שאשתי [ז'] מהעיר [כ'] הייתה מאושפזת כשנתיים בבית חולים פסיכיאטרי בסביבות תל אביב לפני הנישואין, אשתי ומשפחתה הסתירו עובדה זו ממני, והוליכו אותי שולל וברור מאליו שאם הייתי מודע לעובדה זו הנישואין לא היו מתקיימים כלל בינינו. קיים חשד סביר שאשתי קיימה יחסי מין עם גברים אחרים, בתקופת הנישואין. מאחר ואשתי היתה מאושפזת זמן ממושך לפני הנישואין בבית חולים לחולי נפש והיא נמצאת כעת יחד עם בנה שנולד בתאריך 9.1.78 במעקב מתמיד על ידי עובדת סוציאלית, הריני טוען שאשתי לא מסוגלת לתפקד בתור אם לבן ולספק את צרכיו, יש לבקש מבית המשפט להוציא את הבן מטיפולה של האם ולהעביר אותו לידי עד כמה שזה ניתן".גם בכתב התביעה שהוגש לבית הדין בתאריך י"ד בטבת תשמ"ג (30.12.82) חזר על האמור בכתב התביעה הקודם, שנשא את אשתו בתאריך כ"ג בכסלו תשל"ז (16.11.76) ולאחר שלושה חודשים האישה ברחה מן הבית והתברר לו שהאישה הייתה מאושפזת בבית חולים לחולי רוח לפני שהכיר אותה, והוא לא ידע מזה. ההורים של האישה הסתירו זאת ממנו. כמו כן בתאריך ז' בחשוון תשל"ח (19.10.77) האישה תבעה מזונות בבית הדין ולא נתנו לה וביקשו שנחזור לחיים משותפים. האישה הלכה לבית המשפט ושם פסקו לה מזונות. הבעל מבקש דיון בהקדם לגירושין.
שאלה: באחת התביעות אתה טענת טענת מקח טעות כי היא היתה מאושפזת ואם היית יודע לא היית מתחתן עמה.בית הדין עבר על כל החומר שבתיקי הגירושין ולא מצא שבית הדין קמא התייחס לטענת הבעל בעניין ביטול הנישואין בטענת מקח טעות ומה הסיבה שלא התייחס לכך. כמו כן לא נמצא חומר בתיק המאמת את טענת הבעל שהאישה הייתה שנתיים וחצי בבית חולים לחולי נפש. מאידך, לא ראינו ולא מצאנו טענה של האישה ובא כוחה המכחישים עניין זה, וזאת על אף שהבעל העלה טענה זאת מספר פעמים בכתבי התביעה שהגיש וכן בדיון בתאריך ל' בשבט תשמ"ז (1.3.1987), דברים שנאמרו בפני האישה והיא לא הגיבה.
הבעל: זה נכון. אני בזבזתי כסף והתרוקנתי. מהמשפחה שלה אמרו לי איך אתה לקחת אישה שהיא מאושפזת.
"היו בה מומין שאפשר שנולדו בה אחרי האירוסין, אם נמצאו בה אחר שנכנסה לבית הבעל, על הבעל להביא ראיה שעד שלא נתארסה היו בה והיה מקחו מקח טעות".במקרה דידן אין לנו ראיה והבעל לא הוכיח את טענתו, אך המעיין בכל כתבי התביעה יראה שהבעל חוזר על טענה זאת, כמו כן גם היום, 26 שנה לאחר הגירושין טוען הבעל שהאישה הייתה בבית חולים לחולי נפש והנישואין בטלים מעיקרא, ואולי ניתן לומר במקרה זה ניכרים דברי אמת בנוסף שלא ראינו שהאישה הכחישה זאת.
"אין מקום לטענת בא כוח הבעל שיש כאן קדושי טעות ולפי זה הבעל חייב בכתובתה ובאופן עקרוני הוא חייב במזונותיה".ועיין בשו"ת אגרות משה (אבן העזר חלק ד' סימן פ"ב) בעניין אישה חולה במחלת שגעון שנפרדה מבעלה בלא גט ואחר כך נולדה לה בת מאיש אחר שכתב וזה לשונו:
"ומטעם זה יש להתיר בת זו לקהל מאחר דבטלו הקידושין ולא היתה אשת איש כלל וממילא אינה ממזרת ולעניין ממזרת הא קילא, שלבד דהיא רק איסור לאו שבשביל זה לא היה שייך להקל למסקנת הגמרא דיבמות דף קי"ט ע"א דאמר רבא מכדי הא מדאורייתא והא דאורייתא מה לי איסור כרת מה לי איסור לאו, אבל הא ספק ממזר מותר מדאורייתא, ויש להתירה להינשא לישראל כשר ואף לכהן".ומשם נלמד למקרה דידן.
"על כל פנים הרי נתבאר כמה ספקות שיש בקידושי בעל הראשון [...] שלכן אף אם היה נוגע זה להאישה עצמה להתירה להינשא הייתי ירא מלהתירה מפני חומר אשת איש שהחמירו בה הרבה, אבל כיון שנוגע זה להבן והבת שהנידון הוא לענין לאו דממזרות דאדרבה התורה הקלה בהו הרבה וגם רבנן מצינו שהקלו הרבה פשוט וברור שיש להתירן לינשא לקהל".עוד יש לומר, האישה כתבה בכתב התביעה בתיק הגירושין בתאריך י"ט בשבט תשמ"ז (20.1.1987):
"אני נשואה מתאריך 16.11.1976 ועוד ילד בן 9, הואיל ובעלי תבע אותי לגירושין ולא הופיע מספר פעמים, אבקש מכבוד בית הדין לקבוע לנו תאריך לגירושין, מפני שאני אישה הגונה ולא רוצה להתחתן בזמן שאני עדיין נשואה, אני חיה בנפרד מזה 10 שנים היות ובעלי מסרב לתת לי גט, אני מבקשת מכבוד בית הדין בכל לשון של בקשה לקבוע לנו דיון לגירושין ולאלץ את הבעל ליתן לי גט, מפני שנמאס לי מהפרשה הזאת, כאמור אני אישה צעירה ועדיין רוצה לבנות את העתיד שלי ועדיין רוצה לבנות בית וילדים, אני אמנם עזבתי את הבית בהיותי הרה מפני שבעלי הוא אדם אלים ואני פוחדת ממנו. אפילו כב' השופט א. רויזמן מהמחוזי קבע שהאישה אולצה לעזוב את הבית בגלל התנהגות אלימה".ובדיון שהתקיים בתאריך ל' בשבט התשמ"ז (1.3.1987) אמרה האישה:
האישה: בגלל שהוא היכה אותי עזבתי את הבית עוד בשנת 1979, ומאז אנו חיים בנפרד, אני דורשת גירושין, כל הזמן הוא לא מופיע לדיונים.הנה טענה האישה בכתב התביעה מתאריך י"ט בשבט תשמ"ז (20.1.1987) שעזבה את הבית בהיותה הרה מפני שבעלה הוא אדם אלים ופוחדת ממנו, ואפילו כב' השופט א. רויזמן מהמחוזי קבע שהאישה אולצה לעזוב את הבית בגלל התנהגות אלימה, וחזרה על זאת גם בדיון שהתקיים בתאריך ל' שבט התשמ"ז (1.3.1987), שעזבה את הבית בגלל שהייתה אישה מוכה ואף יש בידיה פסק דין המוכיח את אלימותו של הבעל כלפיה.
הבעל: הכל שקר וכזב, נכון שעזבה אך לא בגלל המכות, היא הייתה מאושפזת בבית חולים לחולי נפש.
האישה: יש לי פסק דין מבית המשפט המוכיח את אלימותו.
"שאלה ומה שהיא טוענת שבעלה מטורף וטפשות מתוספת עליו מידי יום יום ושואלת שיגרשנה טרם יטרף ותהיה עגונה לעולם וגם שמא תלד בנים ולא יוכל לזונה. ואביה היה עני ומחמת דחקו השיאה לו וכסבורה היתה יכולה לקבל ואינה יכולה לקבל כי מטורף הוא לגמרי ויראה פן יהרגנה בכעסו כי כאשר מרגזים אותו מכה והורג וזורק ובועט ונושך. וראובן משיב הכרת בו מקודם לכן וסברת וקבלת, גם אינו מטורף אך אינו בקי בטיב העולם ולא יגרשך אלא אם תחזירי הספרים או כסף ערכם ואז יגרשך. איני רואה מתוך טענותם דברים שיהיה ראוי לכופו עליהם לגרש, כי אין להוסיף על מה שמנו חז"ל בפרק המדיר (עז) ואלו שכופין אותו להוציא מוכה שחין ובעל פוליפוס והמקמץ והמצרף נחשת ובורסקי. ועוד שנינו התם האיש שנולדו בו מומין אין כופין אותו להוציא. לכן אין לכופו לגרש, אך תפייסנו שיגרש או תקבלנו ותזון מנכסיו".והביאו מרן השולחן ערוך (אבן העזר הלכות גיטין סימן קנ"ד סעיף ה') להלכה:
"איש המשתטה מידי יום יום, ואומרת אשתו אבי מחמת דחקו השיאני לו וסבורה הייתי לקבל ואי אפשי כי הוא מטורף ויראה אני פן יהרגני בכעסו, אין כופין אותו לגרש, שאין כופין אלא באותם שאמרו חכמים".וכתב השלטי גבורים (כתובות ב עמוד ב סעיף ט בדפי המרדכי):
"מצאתי תשובת ר"מ ז"ל היכא שהבעל רגיל להכות את אשתו והיא בקשה להבטיחה שלא להכותה עוד ולא רצה להבטיחה אך רצה להוסיף על חטאתו פשע והתרו בו עוד להבטיחה שלא להכותה ולא קיבל [...] מחשבתו נכרת מתוך מעשיו שהיה חפץ להכותה כיון שעבר ושנה ושלש בזה נעשה לו כהיתר, ואחרי שלא רצה לנהוג עמה דרך כבוד ולא כמשפט הבנות הכבודות, קי"ל "והיא בעולת בעל", בעלייתו של בעל ולא בירידתו, לחיים ניתנה ולא לצער, וכל שכן שלא להכותה, ועבר על לאו דלא יוסיף פן יוסיף דלא גרע מאחר, ואדרבה קל וחומר הוא, ומה אחר שאין מצוה עליו לכבדו מצוה שלא להכותו כל שכן אשתו שמצווה עליו לכבדה אינו דין שיהיה מצוה שלא להכותה [...] אין דרך בני עמנו להכות נשותיהן כמנהגו, וחלילה לכל בני ברית מעשות כדבר הזה ואם אישה קובלת על בעלה שמכה אותה היינו מחמירים עליו יותר משאילו היה מכה אחר, ובפחות מזה כתב רב פלטוי גאון - יוציא ויתן כתובה. עיין שם.וכתב הרמ"א (בשולחן ערוך אבן העזר הלכות גיטין סימן קנ"ד סעיף ג'):
"איש המכה אשתו, עבירה היא בידו כמכה חבירו. ואם רגיל הוא בכך, יש ביד בית דין לייסרו ולהחרימו ולהלקותו בכל מיני רידוי וכפייה, ולהשביעו שלא יעשה עוד, ואם אינו ציית לדברי הבית דין יש אומרים שכופין אותו להוציא, ובלבד שמתרין בו תחלה פעם אחת או שתים כי אינו מדרך בני ישראל להכות נשותיהם, ומעשה עובד כוכבים הוא. וכל זה כשהוא מתחיל [...] ואם אינו ידוע מי הגורם, אין הבעל נאמן לומר שהיא המתחלת, שכל הנשים בחזקת כשרות [...] (כל דברי הג"ה זו תמצא במרדכי פרק נערה בשם מוהר"ם וב"ז סימן פ"ח), וכמו שנתבאר לעיל סימן ע'. ע"כ.וכתב בביאור הגר"א (אבן העזר סימן קנ"ד ס"ק י'):
"יש אומרים שכופין כו'. שאפילו על שם רע שאין לה צער כל כך, כגון המדיר שלא תלך לבית אביה או לבית האבל כו' או שלא תשאל נפה וכברה כו' כל שכן במצערא בגופא. תשובת הרמב"ן סימן ק"ב.העולה מדברי המרדכי והשלטי הגבורים וכן דעת רב פלטוי גאון וכן פסק הרמ"א והגר"א הנ"ל שמכה את אשתו הרי זה כמום ואף כופין לגרש, אולם מדעת הרא"ש כלל מ"ג סימן ג' וכן פסק מרן שאין זה מום ואף לא כופים. אך לאחר העיון יש לומר שאין מחלוקת בין הרא"ש למרדכי והשלטי גיבורים וכן מרן ורמ"א, היות והרא"ש וכן דעת מרן השולחן ערוך דיברו בידעה והכירה בבעל שהינו מכה, וסברה שיכולה לקבל, כפי שכתבו בפירוש "וסבורה הייתי לקבל", מה שאין כן המרדכי והשלטי הגיבורים וכן הרמ"א דיברו במקום שלא ידעה, וסיוע לדברים אלו מצאתי שכן כתב בביאור הגר"א אבן העזר סימן קנ"ד ס"ק י"ז:
"שאין כופין כו'. תו"ס דיבמות ס"ד א' סד"ה יוציא וכל היכא דל"ק כו' והרא"ש שם ועיין ס"ג בהג"ה אלא דכאן י"ל כיון שידעה א"א סבורה הייתי לקבל כמ"ש בס"א".אפשר לומר שאכן אם הייתה יודעת זאת בתחילה שהבעל הינו אלים ומכה אולי לא הייתה מוכנה להינשא ואכן יש לומר שיש כאן מקח טעות, וכל שכן במקרה דידן במכה אשתו פעמים ויש בזאת סכנת נפשות כפי שרואים עינינו היום בעוונותינו הרבים, אמנם יש מהאחרונים שכתבו שבנמצאו בו מומים לא אמרינן דהוי מקח טעות, להתירה בלא גט, משום דאיתתא בכל דהו ניחא לה, וכמו שכתב הבית שמואל (סימן קנ"ד סק"ט):
"יש אומרים שאינו מום. באיש אף על גב באישה היה מום כמו שכתב בש"ס ובסימן קט"ו מכל מקום אישה ניחא לה בכל דהוא אף על גב בריח חוטם באיש מום ובאישה יש אומרים שאינו מום כמו שכתב בסימן ל"ט, שם תליא בכוח מי שנתחזק יכול לסבול יותר כמו שכתב במ' ובהג"א אבל בשאר מומין אמרינן אישה ניחא לה בכל דהוא, משמע דאין סכנה בדבר אם משמשת עם בעלה נכפה, דאם היה סכנה בדבר מהיכא תיתי לומר דאין כופין, לפי זה אם היה תנאי בדבר אין יכול לגרש אבל בתשות הרא"ש כלל מ"ב מבואר דיש סכנה בדבר לכן אפילו תנאי לא מהני"ועיין מה שכתב הכנסת הגדולה (סימן קיז) בשם המהרח"ש בתשובה (סימן לג), וכתב שם
"שאין ספיקו של רבינו יואל מוציא מידי ודאו של הרא"ש, ולא משגחינן בסברא דאיתתא בכל דהו ניחא לה. ואטו כל המומים בחדא מחתא מחתינהו, ועוד אטו כל הנשים שוות בזה, והסברא נותנת שאילו ידעה האישה שהאיש מוטל עליו עונש לפי החוק מפני שהוא גנב ושודד, והוא איש אשר אין אמון בו, וכל אמרי פיו ישאם רוח ויקחם הבל, לא היתה נישאת לו, שגם אם עתה יאהבנה מי יודע מה יהיה לימים יוצרו, הלא יתכן שייתן עינו באחרת וישליכנה מלפניו, ולכן לא יצאנו מידי ספק קידושין, ובהצטרף ספק נוסף הוה ליה ספק ספיקא ולקולא וכו'.אך נוכל לצרף זאת כספק כפי שכתב מורינו ורבינו הראשל"צ מרן הרב עובדיה יוסף זצוקלה"ה בשו"ת יביע אומר (חלק ח' אבן העזר סימן ג' אות ט"ז) עיין שם.
בא כוח האישה: אנו מסכימים להתגרש בתנאי שיסודרו מזונות הבן.העולה מפרוטוקול הדיון שהבעל רוצה את הבן לחזקתו ומודה שזה בנו, ואילו בדיון שהתקיים בתאריך ל' שבט התשמ"ז (1.3.1987) הבעל מתכחש וטוען שהבן אינו שלו:
בא כוח הבעל: הוא דורש את הבן לחזקתו.
האישה: אני גידלתי אותו בכוחות עצמי את הבן אפילו בברית לא היה ואיך אתן לו את הבן.
הבעל: מסכים לגט רק בתנאי שאקבל את הבן לחזקתי אני משלם מזונות לפי פסק דין מבית המשפט.
האישה: 9 שנים הבן בחזקתי ואפילו לא רואה אותו, הבן בפנימייה דתית.
בא כוח האישה: שיקבע שהבן בחזקתה לפ"ש ויכול לדרוש אותו ויקבע מועד לדיון בזה ובינתיים יתגרשו, 9 שנים שחיה בנפרד ממנו ותקבעו מזונות לילד בלבד.
בא כוח הבעל: האישה מתרועעת עם גברים אחרים וזרקה את הבן לפנימייה כדי שלא יראה את מעשיה. שיתגרשו ובית הדין ידון יותר מאוחר בעניין החזקת הילד.
הבעל לשאלות בית הדין: מוכן לתת לה גט, תמורת זה שתוותר על דמי מזונות הבן, אני חושב שב-99.9% הבן לא שלי, הייתי נשוי עמה חודשיים והתברר לי שהייתה חולת נפש, בנובמבר 1976 התחתנו.בית הדין הרגיש שהאב משקר ובכדי לפטור את עצמו מהמזונות אמר שהבן אינו שלו וכך כתבו בהחלטת בית הדין מתאריך ח' אדר תשמ"ז (9.3.1987):
בית הדין: לפי מה שהוצהר בשנת 1979 היא עזבה כלומר ששלוש שנים הייתם יחד.
הבעל: אני לא יודע חשבון, זה אני יודע שהייתי עמה רק חודשיים. הילד נולד 9.1.78, התחתנו בתאריך 16.11.76, אחרי חודשיים שלשה עזבה אותי, אז לא הייתה בהריון, כלומר מפברואר 1977 ועד היום לא הייתה עמי.
האישה: נכון שהילד נולד בתאריך 9.1.78, עזבתי הבית, בהיותי בהריון בחודש הרביעי, אפשר לערוך בדיקת דם לילד, הוא לא בא לברית ואין פדיון עד היום לילד.
בית הדין לבעל: למה כל השנים לא תבעת ולא טענת שהבן לא שלך.
הבעל: היא פנתה לבית הדין אשר דחה לה תביעתה למזונות, והיא פנתה לבית המשפט, דרשה וקבלה מזונות.
האישה: אני מגישה פסק דין למזונות של בית המשפט ושם לא טען מאומה.
בית הדין: אתה דרשת החזקת הילד לרשותך, איך אתה טוען שאינו בנך?
הבעל: אני רוצה לקבל את הילד להכניסו למוסד שיטפלו בו, כי אני לא יכול לשלם מזונות אני לא עובד.
בית הדין לבעל: אנו מציעים לכם להתגרש ואחרי הגט תבקש החזקת ילדים ותתחייב בסכום קטן לבן.
האישה: אני מוכנה לסכום מזונות רק עבור הילד ואבקש לחייבו בגירושין.
בא כוח הבעל: היא כתבה בכתב התביעה שכבר עשר שנים לא היתה עמו והילד בן תשע, וזה אומר דרשני.
האישה: אולי לא דייקתי בתאריכים.
"בית הדין דוחה טענת הבעל שהבן אינו שלו. בתיקים שהגיש בשעתו לא טען טענה זו. שהעלה רק לאחרונה כדי להתפטר מדמי המזונות, ומה גם שהבעל דרש בשעתו את הילד לחזקתו ואם הילד אינו שלו כטענתו, מדוע דרש אותו לחזקתו, וכאשר הבעל ייתן גט לאשתו בית הדין ידון על קביעת דמי המזונות לבן בלבד. מאחר וכיום האישה מקבלת דמי מזונות גם עבורה שנפסקו לה בערכאה אחרת".גם בדיון בפנינו שאל בית הדין את האב, אם נאמר שאתה פטור ממזונות ואתה לא צריך לשלם ואף ניתן החלטה שאתה פטור, האם היית אומר בוודאות שהבת היא לא בת שלך? ברגע זה החל האב להתלבט מה לומר, ואף התבלבל, ואף בית הדין התרשם שיתכן כמו שאמר על בנו הראשון כך הוא אומר על הבת. אמנם האם טענה שהבת אינה מהאב אלא מאדם אחר, וכך טענה כאשר הגישה בקשה להינשא לגבר בשם ה', ומאחר ולילדה ב' לא מלאו 24 חודש נקבע דיון לתאריך י"א שבט תשנ"ב (16.1.1992), האישה הופיעה ואילו הבעל לשעבר לא הופיע, וכך נכתב בפרוטוקול:
הופיעה המבקשת ומצהירה, התגרשתי בתאריך 11.3.1991 ובתאריך 19.3.1991 נולדה לי בת כלומר 8 ימים אחר הגט. לא רציתי שבעלי ידע שאני בהריון ולכן הסתרתי זאת ממנו ומביה"ד, אחרת לא היה נותן לי גט. הילדה ב' ילידת 19.3.1991 ת.ז. [...] נולדה לי כתוצאה מחיים משותפים עם גבר בשם א', האדם הזה רימה אותי כשנכנסתי להריון חיפשתי אותו ולא מצאתי אותו שמעתי שהוא נעלם לחו"ל עקב [...] הוא הבטיח להתחתן עימי, הוא יהודי מיוצאי מרוקו לא זוכרת את שם משפחתו, הילדה בטוח שלא מבעלי כי הרבה שנים שלא חיינו ביחד היינו בנפרד. לא הנקתי שום פעם את הילדה ויש לי אישור מטיפת חלב על זה. הכרתי בחור טוב לפני שלשה חודשים [...] הופיע הבחור ה'..."ואף האב טען שהבת אינה שלו כאמור בדיון שהתקיים בתאריך 30.1.1992 נכתב בפרוטוקול:
"הופיע בפנינו מר ס' שהוזמן על ידי בית הדין בעניין אשתו לשעבר ליום 13.2.1992 אך לא יכל להופיע וביקש לקבלו היום ובית הדין מסכים.לאור דברי הבעל ודברי האם ניתנה החלטה בתאריך כ"ח שבט תשנ"ב (2.2.1992) מבית הדין לעיכוב נישואין ושהבת אסורה לבוא בקהל:
לשאלת בית הדין משיב, אני התגרשתי מאשתי ז'. כשלוש עשרה שנים לפני הגירושין לא התראיתי איתה רק במשפטים ולא הייתי עמה כלל במשך תקופה זו. יש לי בן ממנה כיום בן 14 שנה ומלבדו אין לי עמה ילדים נוספים. לא ידוע לי שיש לה ילדה ממני, רק הבן הנ"ל, ואני לא הייתי עמה כל השנים. לא היה ידוע לי כלל שהייתה בהריון בעת הגט אבל היא מסוגלת לכך. היא הייתה מאושפזת בבי"ח פסיכיאטרי אחרי חודש מהנישואין נפרדנו ולא ראיתי אותה יותר".
"אחרי שהתברר לבית הדין כי הגב' הנ"ל בעת שהתגרשה מבעלה ס' בתאריך כ"ה אדר תשנ"א (11.3.1991) הייתה בהריון והעלימה זאת הן מבית הדין והן מבעלה.עוד טענה האישה אם המבקשת ז' כשהגישה תביעת גירושין ומזונות כנגד בעלה השני בתאריך 23.3.1993, בתביעתה כתבה האישה:
והואיל וכתוצאה מהריון זה ילדה האישה בתאריך י' בניסן תשנ"א (19.3.1991) בת בשם ב' ת.ז. [...] והואיל והאישה הודתה בבית הדין כי הילדה הנ"ל נולדה לה מחיים עם גבר יהודי בשם א' אשר לדבריה הוא רימה אותה וכשנכנסה להריון ממנו הוא נעלם וברח לחו"ל, ולאור הצהרת בעלה הגרוש שזו תקופה של כשלוש עשרה שנים שלא התראה עם אשתו וכמובן לא חי עמה בתקופה זו, ואי לכך יש לרשום את הילדה הנ"ל ברשימת פסולי חיתון מאחר וכאמור היא נולדה באיסור ולכן אסורה לבוא בקהל מחשש ממזרות".
"הכרתי את בעלי לפני שנתיים. הכניס אותי להריון, לא רצה להכיר בילדה, אחרי שהילדה מלאו לה 10 חודשים ולאחר כשנתיים החליט הבעל להתחתן, הבעל איים עלי שאם אגיד שהילדה שלו הוא לא יהיה מוכן להתחתן איתי, שיקרתי מחוסר ברירה, אני מבקשת מבית הדין מזונות, וגירושין, הגבר נורא אלים, אני מאוד מפחדת להיות איתו, לזרז את הדיון ולקבוע לי דיון מוקדם".אתה הוראת לדעת שהאישה עצמה משקרת. פעם טענה שאבי הבת הוא א' ופעם טענה שאבי הבת הוא ה', מה עוד כאמור בשולחן ערוך אבן העזר סימן ד' סעיף כ"ו וכ"ט אין האישה נאמנת לפסול את הולד, לא ניתנה לה נאמנות בזה, משכך דברי האישה בעניין הבת אינם פוסלים את הבת. גם האב עצמו יש לומר שאינו נאמן מאחר וכבר נמצא שקרן בעניין הבן המשותף שטען שאינו בנו בגלל המזונות, והכחשתו לא היתה אלא כדי להיפטר מחיוב מזונות, וכמו שכתב בשו"ת בנין עולם (ח"ב סימן ו') שהאב אין לו נאמנות יותר מעדות דעלמא שכשיש חשש שיש לו נגיעה ואומר כן כדי להיפטר ממזונות, אינו נאמן, ועיין עוד למרן מורינו ורבינו הראשל"צ מרן הרב עובדיה יוסף זצוקלה"ה בשו"ת יביע אומר (חלק ג' אבן העזר סימן ג') מה שכתב בארוכה, בעניין נאמנות האב כאשר ישנה נגיעה ואומר שהבן אינו שלו בכדי להיפטר מתביעת המזונות והעלה שאינו נאמן לפסול, והוא הדין למקרה דידן שהאב אינו נאמן מצד הנגיעה כפי שהוכח אצל הבן.
אבל האב שאומר על העובר שאינו ממנו, או על אחד מבניו שאינו בנו, נאמן לפוסלו והוא ממזר ודאי.אולם מרן הבית יוסף (שם) כתב בשם הגהות מיימוניות שלדעת בעל הלכות גדולות ור"ת אין האב נאמן לומר אין זה בני - אלא דוקא במקום שיש בכור, ומכיר לבן שבין הבנים שהוא הבכור, וממילא פסל את הגדול שהיה בכור ונהפך לממזר, ובזה האמינתו תורה, אבל כשאין הכרת בכורה - אין האב נאמן לשוויי ממזר. אלא שהרא"ש פליג שאב נאמן בכל ענין.
בני אינו נאמן כלל אף לרבי יהודה. ואין להזניח שיטת השלטי גבורים והמכריע ולכל הפחות יש לצרף שיטה זו לדין ספק ספיקא [...] וכן מצאתי ראיתי שאלה בזוג אחד שנפל קטטה ומריבה ביניהם זה שנים רבות, ונפרדו זה מזו והאישה דרה בפני עצמה כמה שנים, והבעל היה דירתו במרחק מקום במדינה אחרת. ואחר זמן רב נסעה האישה למקום מגורת הבעל ואחר עבור שנה ילדה האישה בן, וטוענת האישה כי ילדתו מבעלה כי היה עמה בביתה איזה פעמים לפי דבריה. והבעל אומר כי הולד אינו ממנו כי אם מאיש אחר ולפי דבריו באומדן דעתו כי הוולד אינו מזרע יהודים. ונשאלתי לחוות דעתי אם הולד כשר לבא בקהל או לא.אתה הראת לדעת, שהגאון העין יצחק סמך למעשה על דברי רבי עקיב"א ומצא לו חברים בדברי הפוסקים. גם מרן הראש"ל הניף ידו שנית )חלק י' אבן העזר סימן י"ב) וכתב, שכן מבואר גם בשו"ת מהר"ם בן חביב (אבן העזר סימן קל"ב) שיש לסמוך על ספקות הנזכרים, ואף שיש חולקים הוה ספיקא בפלוגתא דרבוותא בדרבנן, ומצטרף לספק אחר להקל ע"ש. וכן הסכים הרב חסד לאברהם (קמא אבן העזר סימן ה') כי דברי התוספות רי"ד שאם האם מכחישה אין האב נאמן כלל, דברים ברורים הם להלכה בלי שום פקפוק עיין שם.
תשובה. מקור דין זה בשולחן ערוך (אבן העזר סימן ד' סעיף כ"ט) אב האומר על בנו שאינו בנו נאמן לפוסלו והוא ממזר ודאי. ובתשובת מרן הגאון רבי עקיבא איגר זצ"ל (סימן קכ"ח) בעובדא כזה העלה להיתירא על פי שלשה צדדי היתר [...] וסוף דבריו דעל פי ג' צדדי ההיתר משוי לן לספיקא דדינא ואם כן הוה ספק ספיקא, ספק כהנך רבוותא ואינו נאמן כלל דאינו בנו, וספק שמא מנכרי.
וכן נראה לענ"ד לחזק שיטת הסוברים דאינו נאמן האב לומר דאינו בנו והוא דבירושלמי בקידושין [...] וכיון דאין לנו הוכחה ברורה מן הש"ס דחולק בזה על הירושלמי, על כן יש לנו לסמוך על הירושלמי [...] ועיין בים של שלמה לקידושין (פרק ד' דין ט"ו) שהעלה לדינא דאין האב נאמן לומר שאינו בנו אף לרבי יהודה [...] ויש לנו סיוע גדול משיטת הים של שלמה דפסק כן לדינא. ויש לנו לדון על פי כל זה ספק ספיקא וכדברי השער המלך ורבי עקיבא איגר [...] עיין שם.
פנויה שנתעברה וילדה וכו' ואפילו אם אומרת של פלוני הוא ואנו מכירים באותו פלוני שהוא ממזר, אין זה הולד אלא ספק, אפילו אם מודה אותו פלוני שנבעלה לו, שכשם שזינתה עם זה כך זינתה עם אחר.וקשה, למה לא נאמין לו אם הוא מודה שהוולד ממנו והולד יהיה ממזר, כמו שכתב מרן שם בסעיף כ"ט וזה לשונו:
"והא דאב נאמן על בנו, היינו במי שהוא בחזקת אביו, כגון באשתו הנשואה לו, אבל פנויה שאומרת זהו בן פלוני והוא אומר שנתעברה מממזר, אינו נאמן לפוסלו",עיין שם, ולכן שפיר תלינן שנתעברה מגוי. וכתב מורינו ורבינו מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצוקלה"ה (בספרו יביע אומר ח"ט סימן ד'):
הרב אברהם מאיר שלוש – ראב"ד | הרב דניאל אדרי – אב"ד | הרב שמואל אברהם חזן |