ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אוריאל לביא הרב שלמה תם הרב דוד מלכא |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1066265/1 | |
תאריך: |
ה בתמוז התשע"ז
29/06/2017 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד ליטל יעקובוביץ ועו"ד אלישבע (לילי) הורביץ | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד שולמית לוי | |||
הנדון: | חיוב גט ומדור ספציפי כשהבעל טוען ''מאוסה עלי'' | |||
נושא הדיון: | חיוב גט ומדור ספציפי כשהבעל טוען ''מאוסה עלי'' |
האשה: נכון להיום אני גרה בבית עם חלק מהילדים, והבעל עבר לדירה אחרת, ולפני כן הוא ירד ליחידת דיור שיש לנו מתחת לבית.הבעל השיב:
ביה"ד: מה להבנתך הרקע למשבר?
האשה: אני רואה שהיו לנו חיים מלאים, עם עליות ומורדות, בעיקר בפרנסה ומצבי רוח, ס"ה היו לנו חיים טובים, ויש לנו ילדים מקסימים, זה בא לי די בהפתעה העזיבה שלו.
ביה"ד: ממה נובע המשבר?
האשה: אני חושבת שהרבה מהרגשת תסכול שהצטבר במשך השנים, שלא היה לו את העבודה שהוא רצה, הלכנו לפני 5 שנים לטיפול זוגי, כי הרגשתי שסף התסכול עולה, וזה היה טיפול מוצלח, אחר כך שוב היו עליות ומורדות, לא היה לנו משברים או ריבים מאוד גדולים, או משהו מהסוג הזה. אני ממש מבקשת מבעלי לחזור הביתה, אני חושבת שהנישואין שלנו זה משהו שחבל לוותר עליו, ואני כל הזמן אמרתי לו את זה, וזה הדבר הכי נכון לעשות, זה הזמן שלנו ליהנות מכל ההשקעה שלנו וממה שיצרנו ביחד.
זה הצגה, אני הרבה פעמים אמרתי לה בואי נבדוק דברים, היא אמרה לא טוב לך תלך, אמרתי לה יש שאלות כבדות משקל, ילדים, היא אמרה אתה מחפש תירוצים, היא אמרה את התשובה הזה הרבה פעמים. כשעזבתי את הבית, היינו בתוך תהליך גישור היא אמרה לי: ,מזמן היית צריך לעזוב'. כל ההליך כאן זה רק אסטרטגיה.בדיון השני, נאמרו הדברים כדלהלן:
ביה"ד: אם תחזור הביתה היא לא תקבל אותך?
הבעל: יש לה קטע לשלוט במחשבות שלי בדיבורים שלי.
ביה"ד: האם אתה מסכים שיהיה גורם אובייקטיבי שיעשה את המאמץ להחזיר ביניכם לשלום בית, ואם היא תכשיל את זה נדע שבקשתה לא אמתית.
הבעל: היא רוצה שאני יחזור ככלבלב שלא נובח. היא רוצה אותי בתנאים שלה, שאני אסתום את הפה.
ביה"ד: אפשר שגורם שלישי ילווה אתכם.
הבעל: היינו בטיפול זוגי לפני כ-6 שנים, לפני כן לא יכולנו לדבר, שם יכולנו לדבר, כאילו היתה התחלה חדשה, מהר מאוד זה חזר לקדמותו שאני צריך להיות בנישה שלי. ביוני שעבר היינו שוב במצב של החלטה אם לגמור או להמשיך, היה כאילו פתיחה חדשה, וחזרנו היו עוד קצת היו יחסי אישות, מהר מאוד הדבר חזר לקדמותו, המצב הכללי הזה, שהפסקתי לדבר בבית, שכל משפט שהייתי אומר לילדים היה ערעור אוטומטי ומיידי על מה שאני אומר. תיקנתי דברים במקלחת היא היתה אומרת יותר טוב שלא תעשה. דברים של ההורים שלי שנפטרו, היא אמרה לי תזרוק את זה במחסן, כיום שכרתי דירה.
ביה"ד: למה לא הגשת תביעת גירושין?
הבעל: לפני שנה וחצי הודענו לילדים שאנחנו מתגרשים, הלכנו לשלשה הליכי גישור לעריכת הסכם גירושין, וכל אחד התפוצץ בגלל שאי אפשר היה לדבר...
ב"כ הבעל: מתברר ששנים אין חיי אישות בין הצדדים. ביוני 2014 כאשר הצדדים יצאו לאיזה שהוא ניסיון כן ואמתי לבדוק האם הגיעו לסוף דרכם, במסגרת הזו קרו חיי אישות, מאז האשה מתנגדת לחיי אישות, היא לא מרגישה טוב, כואב לה הראש, הבעל הפסיק לבקש כי זה משפיל. דבר שני צדדים שמצויים בהליכי גירושין במשך שנה וחצי ואומרים לילדים אנחנו הולכים להתגרש, והסיבה שהם לא מתגרשים לא בגלל שלום בית, ולא בגלל שיש סיכוי, אלא בגלל כסף, לא אומר מי אשם ומה אשם, הסיבה הזו היא לפחות שניהם מורדים זה על זה, כך שאין לאשה זכויות של אשה תמת לב, אני חושבת שמה שהאשה עושה במשך שנים, האשה גירשה את הבעל בפני הילדים, הסיבה שהוא עזב את הבית, היו שתי עזיבות, אחד שהוא יצא מהבית שהיא אמרה לו לך מפה, בפני הילדים.
ביה"ד: למה הוא כל כך צייתן.
הבעל: הילדים היו בהיסטריה.
ב"כ הבעל: בתחילה הוא אמר לא, היו ויכוחים. הוא דיבר עם המגשר הוא זימן את הצדדים לפגישה, והוא הבין שיש יתרון בעזיבה את הבית, ולכן צירפתי את טיוטת הסכם גירושין שערך המגשר, שלא הוגשה לצדדים, ששם הוא כותב במבוא, שהבעל עזב את הבית בהסכמה במטרה להקל על המועקה והמתח השוררים בין בני הזוג, לטובת הילדים.
הבעל: שמונה שנים שאני מנסה לשקם את הנישואין הללו וזה לא צלח, אני גר היום בדירה שכורה, אנו בנפרד שנתיים וחצי, שנה גרתי ביחידה מתחת לבית, מאוגוסט כבר אני לא גר שם כשנה וחצי, אין כבר יחסים, אין יחסי אישות, אין כלום, בחגים האחרונים לא היינו יחד. היה אירוע של חבר שלי והמשפחה שמה, וטו, לא נתנו לי להגיע לשם. אין קיום יחסים כשנתיים וחצי, פשוט נמאס לי עליה, אני לא יודע מה זה נתק, פשוט לא הייתה ברירה, שנים היה של יעוץ זוגי בשלבים האחרונים שרציתי להידבר וניסיתי לערב את ההורים שלה והיא אמרה שאין טעם וכשרציתי לשבת לדבר על זה היא אמרה אני לא יודעת למה אני יושבת איתך לדבר, לי מעשית זה היה בחוסר ברירה מוחלט, הדיבור בעיקר באסמסים בענייני הילדים.סיכומו של דבר, הצדדים חלוקים ביניהם אודות הגורמים שהביאו לפירוד, כשכל אחד תולה את האשם בשני. אולם מתקבל הרושם ששניהם תמימי דעים שכבר אין מנוס מגירושין. למרות שבהליכי בית הדין, האשה מבקשת מהבעל לשוב לביתו ולחיים משותפים עמה, התנהלותה מוכיחה שגם היא הפנימה שאין מנוס מגירושין. שני הצדדים השקיעו מאמץ ניכר במסגרת הליכי גישור, במגמה לגבש הסכם גירושין, והם היו אצל שלושה מגשרים שונים.
ב"כ האיש: יש פה בעיה של מרידה ראשונית בסיסית של מרידה בחיי אישות במשך שנים, הבעל מתאר שהוא אפילו לא ידע אם הוא גבר או לא גבר, כאב נוראי השפלה נוראית האשה מתעלמת מחיי אישות מרידה שניה שהיא גרמה לו לצאת מהבית, הנקודה הזו כרוכה בד בבד עם הטעיה כלפי ביה"ד א"א לטעון שלו"ב עם חוסר ניקיון כפיים, לפני כל הגישורים לא היה ספק שהמערכת היחסים טעונה ובעיתית אבל האשה לא רעדה ידה כשהקלידה לביה"ד שיום אחד עזב הבעל את הבית פתאום התחשק לו והוא הלך, הבעל טוען שהיא גירשה אותו מהבית...
... בדיון האחרון הייתה הצגה גדולה, תחזור אלי אבל מאז הדיון ועד היום לא פניה לא מילה, בדיון הקודם היא טענה בשקר מוחלט היא טענה שהיא שלחה אנשים שום דבר מזה לא קרה האשה מעוניינת בגירושין אלא מה, פתאום בפני ביה"ד שיכול להעניק לה הטבה כלכלית ארוכת טווח, אני מבקשת להסיר את המסווה.
האשה: כואב לי מאוד לשמוע את הדברים, אני תמיד הייתי אישה טובה מסורה ונאמנה, כל מה שרציתי זה שהבית שלנו ישאר יש לנו ילדים, אני רוצה להגיד כשיצאנו מפה מהדיון הקודם למרות הדברים שנאמרו פה ראיתי את בעלי בתחנת האוטובוס ואמרתי לו אתה יודע שהבקשה שלי לשלו"ב היא כנה אתה חוזר הביתה, הוא אמר לי הבקשה שלך כנה זה מאוחר מידי, את תשלמי על הכל, אמרתי מה עשיתי והוא התעלם ממני ואז נודע לי מהילדים שהייתה לו מישהי אחרת שאז לא ידעתי בדיון זה מאוד מאוד כאב לי, קוראים לה ... הוא הציג אותה בפני הילדים כאשה שלו, אני לא התחתנתי כדי לראות את עצמי גרושה אחרי כל כך הרבה שנות נישואין. במצב הזה אני לא חושבת שיש משהו אני מאמינה שאם יהיה טיפול, אני לא יודעת אם הוא עדיין בקשר עם האשה הזו.
הבעל: זה היה קשר של שלושה חודשים עם מישהי שהיה אפשר לדבר איתה סוף סוף אחרי כ"כ הרבה שנים, היום אין לי שום קשר עם אשה אחרת.
"אנן לא קיי"ל כמ"ד במאיס עלי כופין להוציא. ועוד דא"כ למה צריך היתר בנשתטית. והרי כל הפוסקים כתבו שצריך ק"ר אף דשוטה ודאי מאוסה עליו. וגם דכל כה"ג הו"ל להפוסקים לפרושי דבמאיסה עליו לא תיקן רגמ"ה. ולענ"ד אין להקל במאיסה בלא היתר ממאה רבנים".
"אולם גם במי שבא בטענה זו שאשתו מאוסה עליו, ובאופן שהיא נראית כנה, כבר העלה הצ"צ בסי' קל"ב שלמעשה אין מתירין חדרגמ"ה על יסוד טענת מאיס עלי. וזו לשונו שם: - כ"ז נראה להלכה, אבל לא למעשה משום דלא חזינן שנעשה מעשה כזה להתיר חר"ג בטענת מאיס עלי. גם המהרש"ם (ח"ב סי' צ"ב), אשר אמנם התיר למעשה את החדר"ג, אולם צירף לזה כמה נימוקים: - א' קדושין דרבנן (קדושי חרשת); ב' אומדנא לבטל את הקדושין (הבטיחו לו נדוניה ולא עמדו בהבטחתם); ג' טענת מאיס עלי. ולפי"ז אין בטענת מאיס עלי במקרה דנן יסוד מספיק לחייב את האשה לקבל גט בניגוד לרצונה... לפי האמור אנו מחליטים: א. מקבלים את הערעור, ואין לחייב את האשה המערערת לקבל ג"פ. ב. כל עוד והבעל לא שילם את הכתובה לאשתו הוא חייב במזונותיה".
"אתי שפיר מה דאמרו דבמשליש גט וכתובה מיפטר ממזונות, דהא כיון דמשליש גט ורוצה להתירה לשוק אם כן לא שייך לחייבו במזונות משום דאגידא ביה כנ"ל, וכן משום תנאי כתובה אין לחייבו, דהא במחלה כתובה והוא הדין בנפרעה הכתובה כיון דאין לה כתובה ממילא אין לה מזונות משום תנאי כתובה דהא אבדה כל תנאי כתובה, על כן בנפרעה כתובה ומשליש לה גט אין לה מזוני, ואף דאינה רוצית בפירעון, מכל מקום הא אף פירעון בעל כרחו הוי שמיה פירעון כמבואר בגיטין (דף ע"ה ע"א) ובח"מ (סי' ק"כ), ולכן כיון דנתן לה הכתובה אף בעל כרחה של האשה הוי פירעון להפטר מחוב כתובה, וכיון דמיפטר מהכתובה ממילא אבדה כל תנאי כתובה, וכן מחמת דאגידא ביה לא שייך אם רוצה להתירה על ידי גט ומה לו במה דאינה רוצית לקבל להגט, לכן שפיר מועיל הרי גיטך וכתובתך להיות פטור ממזונות, דהא לכל הטעמים של חיוב מזונות ליתא בזה, וזהו טעם נכון על מה דאמרו דמועיל השלשת הגט וכתובה להיות פטור ממזונות".
"ובכן לאור קביעת כב' ביה"ד האזורי שטענת הבעל שאשתו מאוסה עליו היא טענה כנה ומבוררת, ולאור העובדה שכבר נעשה מעשה והבעל השליש ג"פ לאשתו בביה"ד, הרי במקרה כזה יש לדון שאין להוציא מידי הבעל כסף למזונותיה, וזה לאחר שישלם לה כתובה, לפני תשלום הכתובה האשה זכאית לתבוע מבעלה דמי מזונותיה ורפואתה".
"וכה"ג גם הר"א מזרחי מודה דאינו יכול למנוע שכ"ו, דזהו גופא הוי כפי' ובע"כ מוכרחת לקבל גט. ודוקא באשה בריאה דבת מלאכה היא דיכולה להתפרנס ממעשי ידיה, לא הוי כפייה לדעת ר' אליהו מזרחי".על כן בנסיבות הנוכחיות שהאשה עובדת ומפרנסת את עצמה, שלילת הזכאות למזונות אינה כופה את האשה לקבל גט.
"אמנם ככל שלא נשללה זכאות עקרונית למזונות ולמדור, לא נשללה זכאות ל"מדור ספציפי". אולם, כשם שבאשה הטוענת "מאיס עלי" באמתלא מבוררת ניתן לדון בחלוקת רכוש בהתאם ל"דינא דמתיבתא" המבואר באה"ע סי' עז ס"ג ברמ"א. כך ביחס לאיש, מאחר שרבינו גרשם השווה את כח האשה לכח האיש, אין לאשה עדיפות למנוע חלוקת רכוש בנסיבות דומות. ככל שבמסגרת זכאות האשה למדור תגיש בקשה לחייב את הבעל במדור, יהיה ניתן לדון בחובת הבעל במדור, כחלק מהדיון בתביעת המזונות. לאור האמור עקרונית, יש מקום לבטל את הצו שניתן כסעד זמני ביום ד' באדר ב' תשע"ו (14/03/2016), אך לא בשלב זה".דהיינו, גם אם קיימת זכאות למזונות, עדיין אותו הכוח שיש לאשה לבקש חלוקת רכוש במקרה שהיא טוענת "מאיס עלי" באמתלא מבוררת ועוד בטרם הגירושין, יהיה גם לבעל התובע גירושין בטענת "מאוסה עלי", ומעוכב מגירושין רק מכח חרם דר"ג, לכן יוכל לבקש חלוקת הרכוש, ואין למנוע זאת באמצעות צו למדור ספציפי.
הרב אוריאל לביא – אב"ד | הרב שלמה תם | הרב דוד מלכא |